پروتز لب چیست؟ چه عوارضی دارد؟

| 15 دسامبر 2020

پروتز لب به طور معمول از سیلیکون جامد ساخته می‌شود که می‌تواند به یک یا هر دو لب حجم دهد. در حالی که این یک عمل جراحی زیبایی است، این روش افزایش لب، یک راه حل ماندگارتری را نسبت به انتقال چربی یا مواد پرکننده تزریقی مانند Juvéderm و Restylane ارائه می‌دهد. پیوند چربی و مواد پرکننده ممکن است عالی به نظر برسد، اما موقتی هستند. وقتی بیمار هر شش ماه یک بار از رفت و آمد مداوم برای بزرگ شدن لب خسته شود، پروتز لب را انتخاب خواهد کرد. پروتز لب در اندازه‌های مختلف موجود است و می‌توان آن‌ را متناسب با آناتومی و ظاهر مورد نظر لب‌های فرد تنظیم کرد؛ با رسا همراه باشید.

 

چه کسانی کاندیدهای مناسبی برای جراحی پروتز لب هستند؟

افرادی که بیشتر به پروتز لب علاقه دارند، کسانی هستند که در گذشته با پرکننده‌های پوستی تزریقی لب‌های خود را حجیم کرده‌اند. به طور کلی، کسانی که برای پروتز لب کاندید بهتری هستند عبارتند از:

  • افراد خسته از مواد موقت پرکننده لب که چهار تا شش ماه دوام می‌آورند و از حدود دو تا سه ماهگی مواد پرکننده آنها کم کم از بین می‌روند.
  • از تزریقات حساس به لب رنج می‌برند (یکی از دردناک‌ترین مناطق برای تزریق فیلرها)
  • قبلاً افراد بالای 50 سال به عنوان کاندیدهای محبوب برای پروتز لب شناخته می‌شدند، زیرا آن‌ها از هزینه و سال‌ها تزریق مکرر فیلرها خسته شده بودند، اما اکنون با رونق رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و بهبود آگاهی درمورد پروتز لب، بیشتر افرادی که به دنبال پروتز لب هستند بین 20 تا 40 سال سن دارند.
  • در حالی که کاشت لب در گذشته بیشتر برای ایجاد لب‌هایی بزرگ بود، اما امروزه پروتزها به منظور ایجاد حجم بخش کمی از لب است،که کاملا طبیعی به نظر می‌رسد مناسب‌تر هستند. ما یاد گرفته‌ایم که مردم در جستجوی راهی برای بزرگ کردن لب‌هایشان نیستند، آن‌ها می‌خواهند حجم لب بیشتری نسبت به گذشته خود داشته باشند اما همچنین می‌خواهند که این حجم طبیعی به نظر برسد.
  • یکی دیگر از مزایای این روش این است که می‌توان فیلر لب را بر روی پروتز لب نیز تزریق کرد، تا لب‌ها کمی حجیم‌تر شده و فرم دقیق‌تری به آن‌ها داده شود. تعداد کمی از افراد این کار را انجام می‌دهند، زیرا آن‌ها به تنهایی از پروتزهای طبیعی خود راضی هستند.

پروتز لب یا تزریق ژل؟

 

مزایا و معایب جراحی پروتز لب چیست؟

مزایای پروتز لب عبارتند از:

  • پروتز لب یک راه حل دائمی برای ایجاد لب‌هایی پُرتر است و دیگر نیازی به هزینه مداوم و احساس ناراحتی ناشی از فیلرهای لب ندارید.
  • قرار دادن پروتز یک روش جزئی 30 دقیقه‌ای (برای هر دو لب بالا و پایین) است که تحت بی‌حسی موضعی یا تزریق آرام بخش انجام می‌شود.
  • زخم‌های ناشی از آن عملاً قابل شناسایی نیستند.
  • اگر مشکلی پیش بیاید، مثلاً از نتایج خود راضی نباشید یا بخواهید به فرم لب‌های طبیعی خود برگردید، می‌توان آن‌ها را برطرف کرد، اگرچه رفع این کار با کاشت سیلیکون بسیار ساده‌تر از کاشت‌های ساخته شده از Gore-Tex است.
  • اندازه و شکل پروتز لب بسته به سلیقه مشتریان (پُرحجم یا کم حجم)، قابل تنظیم است.
  • در صورت تمایل به افزایش بیشتر حجم لب، می‌توان فیلرها را در بالای ایمپلنت‌ها قرار داد.

معایب پروتز لب شامل موارد زیر هستند:

  • تغییر با پروتز لب به طور معمول به اندازه روش‌های حجم دهنده لب مانند پیوند چربی یا پرکننده لب، حجیم نیست. اگر به دنبال یک تفاوت چشمگیر یا تغییر شکل لب‌های خود هستید، ممکن است در این روش ناامید شوید.
  • پروتزهای لب، مورد تأیید سازمان غذا و دارو (FDA) نیستند و FDA به سازندگان آن‌ها هشدار داده است که استفاده از آن‌ها در لب می‌تواند منجر به عوارض بسیاری شود. پروتز‌های بزرگ‌تر عوارض بیشتری را ایجاد می‌کنند.
  • پروتز لب هزینه بالاتری نسبت به تزریق لب مبتنی بر اسید هیالورونیک دارد (اگرچه مقرون به صرفه‌تر از تزریق مکرر طی سال‌های متمادی است).
  • اگر پروسه پروتز لب به طور کامل انجام نشود، افراد به دلیل حرکت و قرار گرفتن آن در دهان می‌توانند مشکلات مزمن کمی داشته باشند.
  • خطر عفونت یا واکنش آلرژیک به مقدار کم وجود دارد.
  • برای اصلاح عدم تقارن، به دلیل جابجایی پروتزها یا توده‌هایی که به مرور زمان ایجاد می‌شوند، ممکن است به یک روش دیگری نیاز باشد.

معایب و مزایای تزریق ژل لب

 

کاشت سیلیکون در مقابل کاشت  Gore-Tex

جراحان پلاستیک اکثراً به پروتز لب به عنوان ماده اولیه کاشت اعتماد می‌کنند. گرچه می‌توان از  Gore-Tex نیز استفاده کرد، اما روند آن کمتر قابل برگشت است و لب‌ها معمولاً احساس سفتی می‌کنند. اگر فردی که قبلا کاشت Gore-Tex برایش انجام شده برای برداشتن ایمپلنت به پزشک مراجعه کند، پزشک معمولاً آن‌ها را برمی‌دارد یا به آن‌ها اطلاع رسانی می‌کند که بافت زخم ناشی از آن معمولا به لیزر احتیاج دارد. کاشت Gore-Tex  کار برداشتن آن را بسیار دشوارتر می‌کند و احتمال تغییر شکل لب‌ها را بعد از آن افزایش می‌دهد. پروتزهای سیلیکونی به راحتی جای گذاری و برداشته می‌شوند و این عمل بدون هیچ گونه تغییر شکل طولانی مدت لب کاملاً قابل برگشت است.

 

در حین جراحی پروتز لب چه اتفاقی می‌افتد؟

عمل پروتز لب معمولاً کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. اگر کاشت Gore-Tex یا سیلیکون را انتخاب کنید، جراحی یک روند زمانی مشابه را طی خواهد کرد. به لب‌های فرد بی حسی موضعی (مانند آنچه در حین عمل دندان پزشکی استفاده می‌شود) تزریق می‌شود، بنابراین لب‌ها کاملاً بی حس می‌شوند.

به احتمال زیاد یک آرام بخش خوراکی یا مسکن نیز دریافت خواهید کرد. هنگامی که بیهوش هستید، جراح برش‌های کوچکی را در گوشه‌های دهان ایجاد می‌کند و از یک ابزار جراحی نازک برای ایجاد تونل استفاده می‌کند.

جراح پروتزها را به آرامی از طریق تونل‌ها در موقعیت دلخواه قرار می‌دهد و مواد اضافی را از بین می‌برد. هنگامی که پروتزها در محل قرار گرفتند، برش‌ها با بخیه‌های ریز و محلول بسته می‌شوند. بعد از آن، از حالت بیهوشی خارج می‌شوید، بنابراین به شخصی احتیاج دارید که شما را به خانه ببرد.

روند عمل پروتز لب

نکته حائز اهمیت این است که جراح اندازه پروتز را براساس ضخامت پوست لب و نتیجه دلخواه فرد توصیه می‌کند. در حالی که اکثر بیماران مسن با پوست نازک لب با پروتز سه میلی‌متری ظاهر خوبی را به دست می‌آورند، ولی اکثر بیماران کاشت چهار میلی‌متری را انجام می‌دهند.

چهار میلی‌متر بزرگ‌ترین سایزی است که برای اولین بار توصیه می‌شود، زیرا بعضی از لب‌ها ممکن است جای بزرگ‌تری را نداشته باشند. پس از بهبودی کامل، اگر بیمار بخواهد لب‌های پرتری داشته باشد، می‌تواند پروتز خود را به راحتی به یک ایمپلنت پنج میلی‌متری ارتقاء دهد.

 

بهبودی پروتز لب چقدر طول می‌کشد؟

برای اینکه حس و شکل ظاهری مناسبی را برای ادامه فعالیت‌های عادی خود داشته باشید، به حداکثر سه روز زمان برای بهبود احتیاج دارید.

متداول‌ترین عوارض جانبی شامل، تورم، کبودی یا عدم تقارن است، که می‌تواند تا یک هفته ادامه داشته باشد. به خصوص روز اول می‌توانید انتظار درد قابل توجهی داشته باشید. جراح ممکن است برای یک الی دو روز اول داروی ضد درد تجویز کند. گزینه‌های بدون نسخه برای راحتی فرد بعد از عمل کافی هستند. گذاشتن کمپرس یخ به آرامی بر روی لب‌ها و بالا بردن سر نیز می‌تواند به کاهش تورم کمک کند.

بعد از هفته اول، هنوز لب‌ها کاملاً پُرتر به نظر می‌رسند، اما کبودی کمرنگ شده و شکل لب ممکن است یکدست تر شود. بیشترین میزان تورم باید ظرف یک ماه برطرف شود و فرد باید نتایج نهایی خود را ببیند.

جراح برای بهبود و کاهش خطر عوارض، دستورالعمل‌های مراقبت بعد از عمل را به بیمار می‌دهد. پزشکان معمولاً موارد زیر را توصیه می‌کنند:

  • خوابیدن به پشت، با سر بال، برای دو یا سه شب
  • خوردن غذاهای نرم
  • به حداقل رساندن سه روز از فعالیت خود
  • استفاده از کمپرس سرد
  • استفاده از پماد لب، برای مرطوب نگه داشتن لب‌ها

مراقبت‌های بعد از پروتز لب

 

آیا جراحی پروتز لب بی‌خطر است؟

برخی از پزشکان معتقد هستند که پروتز لب بی‌خطر است. آن‌ها مانند بسیاری دیگر از جراحان پلاستیک قبل از هشدار FDA از پروتز لب استفاده می‌کردند و همچنان نیز این کار را انجام می‌دهند.

اما آن‌ها هنوز هم خاطر نشان می‌کنند که این روش با خطرات و عوارض جانبی همراه است. این خطرات شامل موارد زیر هستند:

  • کبودی و تورم: که می‌تواند به جای بی حسی موضعی، با آرام بخش یا بیهوشی عمومی به حداقل برسد.
  • نامتقارن بودن پروتز لب: این خطر بیشتر برای افرادی است که تمایل دارند از یک طرف دهان خود بیشتر از طرفی دیگر استفاده کنند، به عنوان مثال، آن‌ها لبخندی نامتقارن دارند و هنگام لبخند زدن لب یک طرف آن‌ها بیشتر از لب طرفی دیگر است.
  • عفونت: وقتی این روش در یک محیط استریل مانند اتاق عمل به جای اتاق معاینه کلینیک انجام شود، این خطر به حداقل می‌رسد. همچنین می‌توانید با رعایت دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعدی که جراح برای تمیز نگه داشتن برش‌ها هنگام بهبود توصیه می‌کند، خطر خود را کاهش دهید.

عوارض پروتز لب

 

عوارض ناشی از پروتز لب

پروتز لب یک گزینه ماندگار و کم خطر برای تقویت لب با میزان رضایت بالا است. با این حال، بیمار تحت جراحی باید از خطرات بالقوه مرتبط  با آن که شامل موارد زیر هستند، آگاه باشد:

  • عدم تقارن (هفت تا 10 درصد): شایع‌ترین عارضه پروتز لب، عدم تقارنی است که احتمالاً به دلیل ناهموار شدن تونل در صفحه زیر مخاط یا عدم توازن در محل قرارگیری ایجاد می‌شود.
  • اکستروژن (کمتر از 1 درصد): در صورت عدم تقارن شدید و تجزیه زخم، ممکن است اکستروژن ایمپلنت ایجاد شود. این عارضه با استفاده از اندازه مناسب پروتز، برش مناسب، حفظ یک کیسه زیر مخاط کوچک و باریک و استفاده از یک بخیه دقیق برای بستن برش‌های صورت گرفته قابل اجتناب است. آموزش به بیمار برای جلوگیری از دستکاری زیاد در ناحیه کاشته شده (به عنوان مثال صحبت کردن، جویدن ، ماساژ دادن) برای چند روز اول پس از کاشت، همچنین می‌تواند به جلوگیری از این عارضه کمک کند.
  • انقباض کپسولار (1 درصد): نشان داده شده است که به طور خاص ایمپلنت‌های پلی تترا فلورواتیلن منبسط شده و با گذشت زمان منقبض می‌شوند و منجر به ایجاد برجستگی نامنظم و اغلب نامتقارنی می‌شوند. در نتیجه، استفاده از آن‌ها عمدتا خارج از علاقه بوده است.
  • عفونت (کمتر از 1 درصد): عفونت در عمل پروتز لب اغلب نادر است، اما ممکن است در هر نوع کاشتی ایجاد شود. این عارضه به طور معمول با آنتی بیوتیک سیستمیک قابل درمان است، اگرچه در صورت شدید بودن عفونت ممکن است به برداشتن ایمپلنت نیاز باشد.
  • نارضایتی (یک درصد)
  • نارضایتی نیاز به حذف (چهار درصد)
  • ادم طولانی مدت و اکیموز (اکثرا بین یک تا دو هفته برطرف می‌شوند)

مشکلاتی که پروتز لب ممکن است ایجاد کند

 

اهمیت شرایط بالینی در جراحی پروتز لب

قبل از انجام عمل پروتز لب، شناسایی عوامل خطر و ارزیابی دقیق بیمار امری ضروری است. رویکرد تیمی یک روش ایده آل برای محدود کردن عوارض ناشی از این روش است. قبل از جراحی، بیمار باید موارد زیر را انجام دهد:

  • ارزیابی توسط یک جراح با تجربه در انتخاب روش مناسب جراحی.
  • ارزیابی توسط پزشک مراقبت‌های اولیه و متخصص بیهوشی برای اطمینان از پاسخ بدن بیمار به بیهوشی.
  • پس از جراحی، بیمار باید توسط متخصص پرستاری بعد از عمل و با پشتیبانی و آموزش بیمار و همچنین هماهنگی مراقبت‌های پیگیری، ارزیابی و کنترل شود.
  • یک تیم بین رشته‌ای متشکل از یک جراح مجرب، متخصص بیهوشی و دستیارهای جراحی و پرستاران باید برای بهترین نتیجه حاصل از پروتز لب، تلاش کنند. پیگیری دقیق در طی دوره اولیه پس از عمل، توسط یک پرستار مراقب وضعیت بیمار و یا پزشک بالینی، باید بیمار را از نظر عوارض احتمالی، از جمله خونریزی یا عفونت تحت نظر داشته باشند.
  • همچنین توصیه‌های تیم پزشکی برای مشاوره به بیمار در مورد پرهیز از فعالیت شدید، برداشتن اشیای سنگین یا خم شدن در طی چند روز اول بعد از عمل، بسیار مهم است، تا از بروز چنین عوارضی جلوگیری شود. بیماران همچنین باید هفت تا 14 روز بعد از عمل از دستکاری تهاجمی در ناحیه اطراف دهان خود اجتناب کنند.
  • مراقبت‌های تیمی حرفه‌ای شامل پزشکان، متخصصان و پرستاران متخصص آموزش دیده می‌شوند، برای دستیابی به نتایج مثبت در روش‌های پروتز لب ضروری است.

مراقبت‌های لازم بعد از پروتز لب

کلام آخر

افزایش حجم لب با روش پروتز لب آلوپلاستیک گزینه‌ای سریع، ایمن، مقرون به صرفه و کم خطر برای بیمارانی است که به دنبال افزایش و یا جوان سازی لب‌های خود هستند. نتایج زیبایی حاصل از آن به وسیله یک جراح آگاه و با تجربه عالی است و نتایج طولانی مدتی را به همراه دارد و نیازهای بیمار را نیز برآورده می‌کند.

منابع:

www.ncbi.nlm.nih.gov

www.hattiesburgclinic.com

www.realself.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us