دوره خاموشی لوپوس و مهمترین علائم آن

| 29 دسامبر 2021

لوپوس اریتماتوز سیستمیک “Systemic lupus erythematosus” به اختصار لوپوس، یک بیماری خودایمنی مزمن است که بسیاری از قسمت‌های بدن، از پوست گرفته تا اندام‌های دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هیچ درمان قطعی برای لوپوس وجود ندارد اما به طور معمول می‌توان علائم آن را مدیریت کرد. با این حال هنگامی که لوپوس پیشرفت می‌کند، این احتمال وجود دارد که عوارضی ایجاد کند که شما و پزشکتان باید در اسرع وقت به آن رسیدگی نمایید. اگر مبتلا به لوپوس هستید، در این متن برخی از علائم و عوارض لوپوس آورده شده است که باید مراقب آن‌ها باشید. برخی از این علائم خاموش و ضعیف هستند اما در صورت تشدید علائم و ادامه‌دار بودن آن‌ها با احتمال بیماری لوپوس به پزشک مراجعه نمایید.

 

 

لوپوس اریتماتوز سیستمیکIMAGE1

علائم لوپوس در دوره خاموش

افزایش ادرار یا وجود خون در ادرار شما

نیاز به تکرر ادرار به خصوص در شب و ادرار خونی تنها دو علامت آسیب کلیوی هستند. حدودا تا 60 درصد از افراد مبتلا به لوپوس، دچار آسیب کلیوی از جمله نارسایی کلیه می‌شوند. نارسایی کلیه می‌تواند سایر قسمت‌های بدن شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد. این شرایط باعث فشار خون بالا می‌گردد که فشار خون بالا یک عامل خطرزا جهت ابتلا به بیماری قلبی است. همچنین افراد مبتلا به لوپوس معمولا به عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری (UTIs) مبتلا می‌شوند که این وضعیت نتیجه سیستم ایمنی ضعیف ناشی از داروهای لوپوس است.

درد قفسه سینه

بیماری قلبی، بسیاری از افراد مبتلا به لوپوس را تحت تاثیر قرار می‌دهد. لوپوس ممکن است باعث بروز پریکاردیت (التهاب کیسه اطراف قلب)، میوکاردیت (التهاب عضلات قلب)، اندوکاردیت (التهاب بافت قلب و دریچه)، فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر شود. اگر متوجه علائم خاص یا علائم بیماری قلبی شدید، لازم است که در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید.

علائم بیماری قلبی عبارتند از:

 

بیماری قلبی، بسیاری از افراد مبتلا به لوپوس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.IMAGE2

اگر علائم حمله قلبی مانند درد قفسه سینه یا همراه با درد گردن، بازو یا کمر، همراه با حالت تهوع، تعریق، سرگیجه یا احساس ناخوشی عمومی را تجربه کردید، با 115 تماس بگیرید. بیماری قلبی و خطر سکته اغلب با رسیدگی و پیگیری پزشک از بین می‌رود. اگر علائمی از سکته مغزی مانند ضعف در یک طرف بدن، لغزش کلمات یا ناتوانی در صحبت کردن یا از دست دادن تعادل را حس می‌کنید، با اورژانس تماس بگیرید.

تنگی نفس

به طور معمول التهاب مرتبط با لوپوس، ریه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به بیماری‌های ریوی مانند فیبروز ریوی، پنومونیت و بیماری مزمن ریه می‌شود.

علائم مرتبط با مشکلات ریوی عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • درد هنگام تنفس
  • سرفه خشک
  • درد هنگام سرفه

دشواری در تنفس و ضعف ناگهانی

لوپوس گاها باعث ایجاد لخته خون در سراسر بدن شما می‌شود. لخته‌های کوچک در رگ‌های خونی بزرگ ممکن است مشکلی ایجاد نکنند اما اغلب رشد می‌کنند و در نهایت جریان خون را در آن ناحیه مسدود می‌نمایند. در صورت مشاهده نقطه‌ای روی بازو یا پای خود که قرمز، گرم، سفت یا متورم است، با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین لخته‌ها می‌توانند جابه‌جا شده و به عروق کوچکتر منتقل شوند و در نهایت با بروز این وضعیت تهدیدکننده زندگی باشند. لخته خونی که به ریه‌های شما می‌رود، به طور معمول باعث آمبولی ریه می‌شود. لخته شدن در شریان کرونر می‌تواند باعث حمله قلبی شود. همچنین لخته‌ای که به داخل مغز حرکت می‌کند، گاها باعث سکته می‌گردد.

 

لوپوس گاها باعث ایجاد لخته خون در سراسر بدن شما می‌شود.IMAGE3

در صورت تجربه موارد زیر، به دنبال کمک اضطراری و اورژانسی باشید:

  • وجود خون در خلط (بلغم)، وقتی که شما سرفه می‌کنید
  • سبکی سر
  • تنفس دشوار یا دردناک
  • علائم سکته مغزی (ضعف در یک طرف بدن، مشکل در صحبت کردن، تغییر در بینایی)
  • درد قفسه سینه5

تغییر در رفتار

گاها لوپوس مغز و سیستم عصبی را به طور کلی تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورت بروز تغییرات در موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  • رفتارهایی مانند نوسانات خلقی، افزایش گیجی یا مشکل در تمرکز
  • اضطراب از آینده
  • فراوانی دفعات بروز سردرد یا شدت آن
  • نداشتن تعادل

کمر درد

این احتمال وجود دارد که افراد مبتلا به لوپوس تراکم استخوانی خود را از دست بدهند، به خصوص اگر از داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها “corticosteroids” استفاده کنند. از دست دادن تراکم استخوان می‌تواند منجر به پوکی استخوان گردد.

 

 

کمر دردIMAGE7

علائم پوکی استخوان عبارتند از:

  • کمردرد که در صورت ریزش مهره یا شکستگی ایجاد می‌شود
  • پشت خمیده یا کج
  • از دست دادن قد
  • شکستن استخوان، راحت‌تر از چیزی که انتظار دارید
  • از دست دادن استخوان در فک شما که ممکن است دندانپزشک، آن را تشخیص دهد

ضعف، سبکی سر

یکی دیگر از چندین عارضه لوپوس شامل بیماری‌های خونی مانند کم خونی و واسکولیت “vasculitis” است. علائم کم خونی شامل ضعف و سبکی سر است.

در حالی که علائم واسکولیت (التهاب عروق خونی) عبارتند از:

  • سردرد
  • تب
  • کاهش وزن
  • عرق شبانه
  • بی حسی یا ضعف

در حقیققت دوره نهفتگی لوپوس ممکن است چند هفته، چند ماه یا چند سال طول بکشد. به خاطر داشته باشید که لوپوس بیماری مزمن است و باید در درمان و کنترل این بیماری آگاه باشید.

اکثر افرادی که با لوپوس زندگی می‌کنند با این سوال بی پاسخ روبه‌رو می‌شوند:

“آیا علامتی که من تجربه می‌کنم به نوعی با بیماری لوپوس مرتبط است؟”

برخی افراد دچار غش می‌شوند. برخی مشکلات پوستی یا تنگی نفس را تجربه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر فقط سردرد یا زخم‌های دهانی دارند. هر یک از این موارد می‌تواند علائم لوپوس، عوارض جانبی داروهای مصرف شده برای درمان لوپوس یا چیز دیگری باشد. متأسفانه پاسخ‌ها هرگز به اندازه سؤال واضح نیستند. گاهی ممکن است شما علائم خاموشی داشته باشید که خفیف هستند و اصلا به نظر نمی‌رسد که دچار لوپوس شده باشید.

 

"آیا علامتی که من تجربه می‌کنم به نوعی با بیماری لوپوس مرتبط است؟"IMAGE4

به عنوان مثال غش کردن را در نظر بگیرید. «پیتر شور» از بخش روماتولوژی در بیمارستان بریگهام می‌گوید: «غش به خودی خود نشانه لوپوس نیست اما ممکن است تشنج صرع باشد. “بیشتر افرادی که صرع دارند، مبتلا به لوپوس نیستند اما فرد مبتلا به لوپوس ممکن است تشنج کوچکی را تجربه کند که شامل غش کردن یا نشستن و خیره شدن به جایی بدون اینکه متوجه شود در اطرافش چه می گذرد، باشد.”

«شور» می‌گوید فر فردی که غش کردن را تجربه می‌کند، باید برای معاینه کامل به بیمارستان برود تا دریابد دقیقا چه اتفاقی در حال رخ دادن است. او می‌گوید: «غش می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل یا لوپوس باشد اما اکثر افراد مبتلا به لوپوس، تشنج ندارند.»

علائم لوپوس چشمی

این احتمال وجود دارد که شما این علائم را در زمان ابتلا به لوپوس چشمی تجربه کنید:

  • بیرون زدگی چشم
  • لخته و التهاب عروق چشم
  • قرمزی و تورم چشم
  • آسیب عصب چشمی
  • تاری دید
  • آرتریت‌های واکنشی و بهجت

مسیر دشوار تشخیص بیماری لوپوس

مشکل در دانستن اینکه آیا یک علامت خاص به دلیل لوپوس، یک عارضه جانبی دارو یا چیز دیگری است، کاملاً از ماهیت بیماری ناشی می‌شود. «شور» می‌گوید: به طور معمول لوپوس، پوست، مفاصل، ریه‌ها، سیستم عصبی، کلیه‌ها و سایر اندام‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. متأسفانه هیچ راهی وجود ندارد که لوپوس خود را در بدن نشان دهد، بنابراین علائم و شدت ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

Schur می‌گوید: «افراد مبتلا به لوپوس در معرض علائم، شکایات و درگیری‌های التهابی بی‌شماری هستند که این شرایط می‌تواند تقریباً هر اندامی را تحت تأثیر قرار دهد. یک فرد مبتلا به لوپوس ممکن است بثورات مالاریا، درگیری کلیه و از دست دادن حافظه را تجربه کند، در حالی که فرد دیگری ممکن است تشنج، پلوریت یا ریزش مو داشته باشد. اگرچه هر یک از این علائم می‌توانند نشان دهنده بیماری لوپوس باشند اما این احتمال وجود دارد که این شرایط نشانه مشکل دیگری نیز باشند.

از آنجایی که لوپوس در هر مورد بروز، متفاوت است، افرادی که مبتلا به لوپوس هستند باید به طور منظم با پزشک خود در ارتباط باشند تا مشخص شود که هنگام بروز مشکلات پزشکی دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد.

 

 

مسیر دشوار تشخیص بیماری لوپوسIMAGE5

چهره‌های متعدد لوپوس

اگرچه لوپوس به طرق مختلف ظاهر می‌شود، برخی از علائم آن، بعید به نظر می‌رسد شایع‌تر از سایرین باشند. یکی از شایع‌ترین شکایات، اختلال عملکرد شناختی یا مه‌لوپوس “lupus fog” است.

«موری بی یوروویتز»، مدیر مرکز مطالعات پیش آگهی در روماتیسم، تأیید می‌کند: «اختلال شناختی مانند از دست دادن حافظه یا فراموش کردن اسامی، در تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به لوپوس، حتی زمانی که لوپوس آن‌ها فعال نیست، رخ می‌دهد.

یکی دیگر از علائم لوپوس ممکن است از دست دادن تعادل باشد. «پل روزنتال» 58 ساله فیزیوتراپیست می‌گوید: «درست قبل از اینکه بیماری مشخص گردد یا توسط پزشک تشخیص داده شود، من دچار مشکلات تعادلی شدم.»

او به یاد می‌آورد: «یک روز در حال عبور از خیابان بودم که به زمین افتادم؛ این موضوع تکرار شد و من در گاراژم افتادم و در محل کارم افتادم، زخمی بزرگ در بازویم ایجاد شد و در نهایت من به اورژانس مراجعه کردم.»

یکی دیگر از مشکلات رایج شایع بیماری لوپوس، تنگی نفس است. روزنتال می‌گوید: «بعضی اوقات تنفس من بسیار سخت می‌شود و شاید در وهله اول مشخص نباشد که این شرایط به دلیل بیماری است.»

بیماری لوپوس و روماتیسم مفصلی، هر دو از بیماری‌های خود ایمنی هستند اما نوع واکنش آن‌ها و در نهایت درمان با هم متفاوت است. علائم مشترکی دارند و ممکن است علائم این دو بیماری با هم همپوشانی داشته باشند. در روماتیسم مفصلی، سیستم ایمنی بدن به پوشینه مفصلی حمله می‌کند اما در لوپوس، نواحی مختلفی از جمله پوست، مفاصل و اندام‌های دیگر درگیر بیماری می‌شوند.

 

چهره‌های متعدد لوپوسIMAGE6

به طور کلی اگر شرایط و علائم ذکر شده را به دفعات مشاهده کردید، پیشنهاد می‌کنیم در این شرایط حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید و تمامی عوارض و حالت‌های خود را برای پزشک، شرح دهید. در مواقع اضطراری که خودتان امکان مراجعه به بیمارستان را ندارید، از مشاوره تلفنی با پزشک بهره بگیرید یا با اورژانس تماس برقرار کنید. این احتمال وجود دارد که بیماری شما در دوره خاموش لوپوس قرار داشته باشد و شما به طور قطع متوجه بیماری نشوید. به خاطر داشته باشید که اگر علائم خاص شما تکرار شد، در هر صورت برای تشخیص وضعیت خود، به هر علت یا بیماری، باید به پزشک مراجعه نمایید.

 

منبع:

https://ard.bmj.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us