از بین بردن پف زیر چشم به صورت طبیعی و بدون جراحی

| 27 فوریه 2021

پف زیر چشم اغلب نتیجه شرایطی موقتی می‌باشد و ممکن است ناشی از کمبود خواب، استرس مزمن، رژیم غذایی نامناسب یا خستگی باشد. هر کدام از این موارد خود به تنهایی می‌توانند ناشی از بیماری یا مصرف نوع خاصی از دارو باشند. افرادی که از آلرژی و حساسیت رنج می‌برند اغلب با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. به هر روی، برای از بین بردن پف زیر چشم به صورت طبیعی و بدون جراحی با رسا همراه باشید.

 

علت پف زیر چشم

تغییرات ناشی از پف زیر چشم با گذشت زمان و به تدریج ایجاد می‌شوند، البته نه همیشه! اما موارد زیر اغلب نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد پف زیر چشم دارند:

  • سالخوردگی: با افزایش سن، عضلات پشتیبانی کننده پلک‌ها افت می‌کنند، چربی در پلک پایین به سمت پایین حرکت می‌کند و نیروی جاذبه به طور کلی همه چیز را به سمت پایین منتقل می‌کند.
  • ژنتیک: دلایل ارثی طولانی مدت بوده و حل آن دشوار است و اغلب بدون راه حل طبیعی یک مشکل دائمی هستند.
  • تغییرات ناشی از این کیسه مایع تمایل دارند که کوتاه تر و یا سریع تر شروع شوند.
  • احتباس مایع: تغذیه، رژیم غذایی نامناسب و به ویژه غذاهایی که باعث افزایش احتباس مایعات می‌شوند مانند، غذاهای شور
  • آلرژی: آلرژی‌های فصلی و سایر موارد، از جمله آلرژی‌های غذایی
  • حساسیت‌ها: سایر حساسیت‌های محیطی
  • کمبود خواب
  • فشار و استرس روانی

پف دور چشم

دلایل دیگر شامل موارد زیر هستند:

  1. داروهایی مانند محرک‌هایی که بر الگوی خواب تأثیر می‌گذارند، استفاده طولانی مدت از مسکن‌هایی که باعث خستگی غده فوق کلیه می‌شوند و استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک‌هایی که هضم مناسب را تحت تأثیر قرار می‌دهند. داروهایی که ممکن است باعث تورم زیر چشم شوند شامل مهارکننده‌های ACE مانند بنازپریل (لوتنسین)، کاپتوپریل، انالاپریل، فوزینوپریل، لیزینوپریل، موکسیپریل، پریندوپریل (Aceon)، کویناپریل (Accupril) و تراندولاپریل هستند.
  2. مشکلات و اختلالات تیروئید یا کلیه ممکن است گاهی اوقات، غالباً باعث گشاد شدن پف زیر چشم شوند.
  3. کمبود آدرنال ممکن است دلیلی مانند استرس بیش از حد، رژیم غذایی نامناسب، کمبود ورزش و کمبود خواب یا داروها باشد.

 

پیشگیری از پف زیر چشم

از آنجا که تا حدی می‌شود پف چشم را کنترل کرد، اما کارهایی وجود دارند که می‌توانیم برای جلوگیری از این مشکل به شرح زیر انجام دهیم:

از نیروی جاذبه استفاده کنید

با خوابیدن با سر بالا و ترجیحاً به پشت، گرانش را در کنار خود داشته باشید تا از تجمع مایعات اضافی در اطراف چشم جلوگیری شود.

به آلرژی حمله کنید

اگر صبح‌ها هنگام بیدار شدن غالباً چشم‌هایتان پف کرده است، برای اتاق خواب خود یک دستگاه تصفیه هوا تهیه کنید، روکش بالش خود را عوض کنید و ملافه‌ها را مرتباً بشویید تا مواد آلرژی زا کاهش یابند. اگر چشمانتان خارش دارد، سعی نکنید آن‌ها را مالش دهید و برای جلوگیری از قرمزی یا خارش داروی بدون نسخه برای آلرژی مصرف کنید.

مالیدن چشم‌ها ممکن است منجر به ایجاد تیرگی پوست یا هیپرپیگمانتاسیون شود، مشکل دیگری، بنابراین قطعاً از این کار اجتناب کنید. اگر فکر می‌کنید ممکن است به چیزی در آرایش چشم خود حساس باشید، یک سایه چشم ساده را استفاده کنید و به سراغ یک ریمل با کیفیت بروید.

مراقبت از پوست

خوردن نمک را کم کنید

خوردن نمک را در طول روز و قبل از خواب کم کنید. نمک اضافی مساوی است با احتباس آب و در نتیجه تورم. آب زیادی بنوشید تا سیستم بدنیتان برافروخته شود، زیرا این امر همچنین می‌تواند از پف چشم جلوگیری کند. آب خود به دفع سموم از بدن کمک می‌کند، اما جابجایی آب باعث پف کردگی می‌شود.

تیروئید خود را چک کنید

اگر متوجه پف پلک فوقانی شدید، به خصوص اگر با از بین رفتن 1/3 ابروهای خارجیتان همراه باشد، ممکن است تیروئیدی با عملکرد پایین داشته باشید. اگر فکر می‌کنید از این قبیل مشکلات دارید با پزشک خود مشورت کنید.

سیگار کشیدن را ترک کنید

بله پف زیر چشم از مواردی است که سیگار کشیدن می‌تواند باعث آن شود و احتمالاً از بیشتر آن‌ها آگاه هستید. اما شاید نمی‌دانید که این مسئله مشکل پف زیر چشم را بدتر می‌کند. این دود حاوی موادی است که کلاژن را تجزیه می‌کند، که ستون فقرات بافت‌های بدن را تشکیل می‌دهد و به افتادگی پوست کمک می‌کند.

کمی بخوابید!

مطمئناً این یکی در ظاهر چشم تان تأثیر می‌گذارد. اگر متوجه شدید که تا دیروقت کار می‌کنید، خیلی زود از خواب بیدار می‌شوید یا خواب خوبی ندارید، حتما بهداشت قبل از خواب خود را که ترکیبی از کارهایی است که قبل از خواب شب انجام می‌شود، بهبود ببخشید.

حمامی گرم بگیرید، چراغ‌ها را کم کنید، وسایل الکترونیکی را کنار بگذارید، یک فنجان چای گیاهی بنوشید و ذهن خود را آرام کنید. اما بیشتر از همه، آنقدر زود بخوابید که زیبایی‌تان حفظ شود.

 

درمان و از بین بردن پف زیر چشم به صورت طبیعی

راه‌های از بین بردن پف زیر چشم به شرح زیر هستند:

1- خیار خنک

سال‌هاست که خیار به دلیل خاصیت سم زدایی و ادرار آور بودن، به عنوان یک درمان خانگی برای پف زیر چشم استفاده می‌شود. آن‌ها حاوی اسکوربیک اسید، ویتامین C ، آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها هستند که می‌توانند به تسکین و حمایت از پوست کمک کنند. بعلاوه، از آنجا که اغلب در یخچال نگهداری می‌شوند، عملکرد خنک کننده می‌تواند به کاهش تورم و سفت شدن پوست، حداقل برای کمی تسکین کمک کند. روی هر چشم بسته خود یک خلال خیار خنک قرار دهید و به مدت 15 تا 30 دقیقه استراحت کنید. پس از آن، شما احساس خوب و سرحالی خواهید داشت.

2- خلال سیب زمینی خام

سعی کنید به جای خیار از سیب زمینی برش خورده استفاده کنید. آن‌ها نه تنها طولانی تر از خیار خنک می‌مانند، بلکه دارای خاصیت انقباض و جمع کنندگی هستند، که ممکن است به کاهش تجمع آب زیر چشم کمک کنند. همچنین می‌توانید با رنده کردن 1تا2 قاشق غذاخوری سیب زمینی خام و قرار دادن آن در چند لایه پارچه نازک، یک پماد برای زیر چشم خود درست کنید. آن را روی چشمان بسته خود بگذارید و از مزایای آن بهره مند شوید.

3- شیر

ما در بسیاری از دستورهای خانگی پوستی، از شیر استفاده می‌کنیم زیرا حاوی اسید لاکتیک است که باعث افزایش سفتی پوست می‌شود. یک پنبه را به شیر سرد آغشته کنید و مقدار اضافی آن را فشار دهید. روی هر چشم بسته خود قرار دهید تا به تقویت بافت زیر چشم کمک کند.

4- چای سبز یا سیاه

کیسه‌های چای یکی دیگر از درمان‌های محبوب خانگی هستند. چای‌های سبز و سیاه حاوی کافئین هستند که باعث سفت شدن پوست و جلوگیری از تجمع بیش از حد چربی در سلول‌ها می‌شود، دلیل اصلی پف زیر چشم ناشی از افزایش سن است. چای حاوی کافئین همچنین حاوی تانن است که گردش خون را تحریک می‌کند و آنتی اکسیدان‌هایی را تولید می‌کند که از پوست در برابر اثرات پیری محافظت می‌کنند.

5- سفیده تخم مرغ

ماسک سفیده تخم مرغ را بزنید و آن را با قلم مو یا انگشتان خود زیر چشم قرار دهید (مطمئن شوید که آن را در چشم خود نمی‌ریزید و پس از استفاده دست‌ها را بشویید). با خشک شدن این ماسک، پوست سفت و محکم می‌شود. بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و صورت خود را سپس به آرامی بشویید. این ماسک همچنین می‌تواند گردش خون را تحریک کرده و التهاب را کاهش دهد. برای درمان جدی ضد پف چشم، یک تخم مرغ، مقداری خیار و یک قاشق غذاخوری گلاب را با هم پوره کنید و ان را برای تسکین خنک شدن، به آرامی به زیر چشم خود بزنید.

6- ژل آلوئه ورا

این ژل فقط برای سوختگی استفاده نمی‌شود. آلوئه ورا حاوی بی شمار آنتی اکسیدان است و دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد ویروسی و سایر داروهای درمانی است. با مرطوب سازی پوست و ایجاد تسکین می‌تواند به تسکین چشم‌های خسته کمک کند. همچنین ممکن است در به حداقل رساندن چین و چروک نیز کمک کند.

تیرگی زیر چشم

7- آب سرد

صبح زود صورت خود را با آب خنک شستشو دهید. این کار قطعاً شما را برای شروع کار خود آماده خواهد کرد و اگر در زیر چشم‌هایتان احساس پف اضافی می‌کنید، صورت خود را در آب یخ فرو کنید یا دست خود را در آب سرد قرار داده و آن را روی چشم خود بگذارید. آب سرد به عنوان منقبض کننده عروق برای محدود کردن جریان خون در منطقه عمل می‌کند، که به نوبه خود هرگونه قرمزی و تورم را کاهش می‌دهد.

8- قاشق سرد

اگر طرفدار آب سرد نیستید، سعی کنید قبل از خواب دو قاشق غذاخوریرا در یخچال بگذارید. صبح می‌توانید آن‌ها را بیرون بیاورید و به آرامی روی چشمان بسته خود قرار دهید. این  همانند آب سرد عمل می‌کند.

9- قهوه

با افزودن یک دوز قهوه به برنامه مراقبت از پوست، چشم‌های خسته و پف کرده خود را درمان کنید. کافئین موجود در این ماسک خانگی برای چشم‌های پف کرده مفید است. یک یا دو قاشق چای خوری قهوه آسیاب شده را به یک تخم مرغ اضافه کرده و زیر چشم قرار دهید یا کرم دور چشم تزریق شده توسط قهوه را امتحان کنید. این ترکیب هم تورم چشم و هم خطوط ریز را بهبود می‌بخشد.

ماسک های خانگی

10- زردچوبه

ماسک‌های چشم زردچوبه برای روشن کردن رنگ چهره، رنگ آمیزی پوست و کاهش التهاب بسیار عالی هستند. برای کمی لایه برداری ملایم، آن را با شیر ترکیب کنید. یک قاشق غذاخوری زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری شیر در یک کاسه کوچک مخلوط کنید و با استفاده از یک پنبه به زیر چشم خود بمالید. بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس آن را با دقت بشویید.

11- ضربه زدن به زیر چشم

با لمس انگشتان خود به آرامی بر روی زیر چشم خود ضربه بزنید، این کار می‌تواند به گردش خون لنفاوی کمک کرده و مایع زیر چشم را به تخلیه ترغیب کند. هنگام استفاده از سرم چشم، مطمئن شوید که آن را به آرامی به پوست زیر چشم خود تزریق می‌کنید نه اینکه فقط آن را به صورت سطحی بمالید. با استفاده از این کار نه تنها به بهتر جذب شدن آن کمک می‌کنید، بلکه می‌تواند به مبارزه با پف زیر چشم مزاحم نیز کمک کند. فقط مطمئن شوید که پوست را نمی‌کشید، زیرا این امر باعث بدتر شدن پف زیر چشم می‌شود.

12- روغن‌های ضروری

بسیاری از روغن‌های اساسی دارای خاصیت ضد التهابی هستند که می‌توانند ظاهر پف چشم را کاهش دهند. سعی کنید یک تا 2 قطره روغن آرگان، بابونه، گل محمدی و اسطوخودوس را مخلوط کرده و به آرامی در ناحیه زیر چشم بمالید. فقط خیلی مراقب باشید که آن را در نزدیکی خط مژه یا گوشه چشم خود نریزید، زیرا این روغن‌ها می‌توانند چشم را بسوزانند یا حساسیت ایجاد کنند. آن را در امتداد چین، جایی که قسمت زیر چشم با بالای گونه‌ها در ارتباط است بمالید.

 

درمان‌های خانگی برای پف زیر چشم

گاهی اوقات پف زیر چشم علاوه بر مسائل مربوط به ژنتیک به برخی از ملاحظات مربوط به سبک زندگی بستگی دارد. این به این دلیل است که گاهی اوقات آن‌ها علامتی هستند که به دلیل رژیم غذایی نامناسب، کمبود خواب، استرس مزمن و موارد دیگر ایجاد می‌شوند.

اگر پف زیر چشم بر اساس این دلایل یا سایر موارد بهداشتی مانند آلرژی، کم کاری تیروئید و سندرم خستگی مزمن و سایر باشد، رویکردهای طبیعی به حمایت از انرژی و سلامت کلی کمک می‌کنند. مکمل‌ها به خودی خود می‌توانند به کاهش پف و همچنین سلامت کلی کمک کنند، اما ممکن است برای مؤثرتر و پایدارترکردن رویکرد طبیعی نیز به تغییر سبک زندگی نیاز داشته باشید. به هر روی، مهم است موارد زیر را در نظر بگیرید:

رژیم غذایی: مقدار زیادی آب خالص بنوشید. مصرف شکر، نمک و کربوهیدرات‌های تصفیه شده را به حداقل برسانید. آب میوه طبیعی یک روش عالی برای دریافت مواد مغذی گیاهی است.

چشمان خود را مالش ندهید: اگر می‌خواهید به گردش خون و انرژی در خود کمک کنید، دور چشم خود را ماساژ دهید. مالش مداوم چشم می‌تواند منجر به شکستن رگ‌های خونی کوچک در اطراف چشم شود، که احتمالاً باعث خستگی می‌شوند. مالش همچنین ممکن است به قرنیه آسیب برساند و خطر عفونت را افزایش دهد.

سیگار نکشید: سیگار کشیدن علاوه بر ایجاد مشکلات گردش خون، به دلیل تداخل جریان خون در پوست، باعث نازک شدن پوست می‌شود. دود ناشی از سیگار همچنین می‌تواند پف زیر چشم را تشدید کند. سیگار کشیدن همچنین بدن را از مواد مغذی ضروری مانند، ویتامین C که برای ترمیم پوست ضروری است، تخلیه می‌کند.

روزانه از ضد آفتاب استفاده کنید: از ضد آفتاب طبیعی، مخصوصاً ساخته شده برای صورت، با ضریب محافظت در برابر آفتاب، حداقل SPF 15، اما ترجیحاً 20 استفاده کنید. برای محافظت از پوست زیر چشم خود، تمام روز و هر روز از آن استفاده کنید.

آلرژی: اگر از تب یونجه یا آلرژی رنج می‌برید، نتی پات ممکن است به کاهش تجمع مایعات اضافی کمک کند.

ماساژ چشم

آرایش: قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید.

مرطوب کننده: می‌توانید با استفاده از یک مرطوب کننده خوب، حاوی ویتامین C، شیرین بیان یا رازیانه و اکسیژن تثبیت شده، پوست خود را کمی تقویت کنید. ویتامین C آنتی اکسیدانی است که از سلول‌های پوست در برابر آسیب محافظت می‌کند و از تولید کلاژن نیز پشتیبانی می‌کند. شیرین بیان و رازیانه التهاب را از بین می‌برند و اکسیژن تثبیت شده، نوعی پراکسید هیدروژن است که گردش خون را تقویت می‌کند.

طب فشاری: این یک تمرین آسان و راحت برای تقویت گردش خون است که می‌توانید خودتان انجام دهید. چشمان خود را ببندید و انگشت خود را به آرامی زیر یک چشم خود فشار دهید و از گوشه داخلی به گوشه خارجی بروید. این کار را 10 تا 15 بار انجام دهید. سپس روی چشم دیگر این کار را تکرار کنید.

کمپرس سرد: چشمان خود را ببندید و آن‌ها را به آرامی با کمپرس سرد و به مدت حدود پنج دقیقه و چند بار در روز بپوشانید. این می‌تواند گردش خون را بهبود ببخشد و پف‌هایی که برخی از افراد تجربه می‌کنند را کمی کاهش دهد.

پارچه‌های گرم و سرد: به طور متناوب یک پارچه گرم را با یک پارچه سرد زیر چشم خود به مدت 10 دقیقه جایگزین کنید تا گردش خون افزایش یابد.

کلام آخر

پف زیر چشم در برخی از افراد ارثی و ژنتیکی یا ناشی از بیماری‌ها یا عوامل مختلفی از جمله، کمبود خواب، استرس، رژیم غذایی نادرست و سایر موارد است. با این حال افراد برای کاهش آن می‌توانند از انواع روش‌های طبیعی بهره ببرند. به هر روی، خواب کافی، مدیریت خوب استرس و رژیم غذایی سالم ساده‌ترین درمان‌های خانگی برای از بین بردن پف زیر چشم هستند.

 

منابع:

helloglow.co

www.naturaleyecare.com

 





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us