بیماری موخوره چیست؟ علائم و راه‌های درمان موخوره

| 1 فوریه 2021

موخوره یا تریکوپتیلوزیس (Split Ends) به دلایل مختلفی از جمله شکاف یا ساییدگی ساقه مو رخ می‌دهد. موخوره نوعی آسیب دیدگی مو است که به طور معمول از انتهای ساقه مو شروع می‌شود. اکثر زنان این مشکل را دارند، از قبل داشته اند و یا در برخی از مواقع خواهند داشت. بسیاری از ما می‌دانیم که این مشکل کوچک چقدر می‌تواند آزار دهنده باشد، اما آیا می‌دانید که این‌ها انواع مختلفی دارند؟

بعد از اصلاح، یک دوره موهبت زیبا و کاملاً مختصر از موی سالم و بدون موخوره بوجود می‌آید، اما مانند همه چیزهای خوب، این دوره به پایان می‌رسد. به دلیل عوامل مختلفی از جمله آسیب رسیدن به مو از طریق وسایل گرمایشی، برس کشیدن، رنگ کردن و انواع عناصر دیگری که رشته‌های مو را خشن می‌کنند، تقسیم بندی آن‌ها اجتناب ناپذیر است؛ با رسا همراه باشید.

 

موخوره چیست؟

در دنیای پزشکی موخوره با نام تریکوپتیلوزیس (Trichoptilosis) شناخته می‌شود، که به معنای شکاف انتهایی ناشی از پاره شدن یا شکافتن فیبر مو است که معمولاً در انتهای رشته مو رخ می‌دهد، اگرچه شکاف ممکن است گاهی اوقات در بالای مو نیز رخ دهد.

بسته به دلایل دیگری از جمله، غیر ژنتیکی، قومی، همه انواع موها می‌توانند از موخوره رنج ببرند. به دلیل نحوه حالت دادن به موهایتان، شدت آن، استفاده از محصولی یا استفاده از وسایل گرم شونده، ممکن است موخوره شما نسبت به بقیه افراد بیشتر باشد. برخی شرایط خاص محیطی مانند، آب و هوا (باد، باران، آفتاب)، آلودگی و سبک زندگی نیز می‌توانند بر کیفیت موهای فرد تأثیر بگذارند و باعث آسیب پذیری بیشتر موهای او شوند.

انتهای ساقه دارای موخوره و الیاف شکسته شده مو باعث می‌شوند که موها از انتها خشک، چسبناک و ناهموار به نظر برسند و طول آن خشن و کدر به نظر برسد. چرا؟ هنگامی که کوتیکول‌ها (فلس‌هایی که روی هم تداخل دارند و هسته رشته مو را می‌پوشانند) آسیب می‌بینند، در برابر فیبر صاف نمی‌شوند.

این بدان معناست که نور به خوبی از روی مو منعکس نمی‌شود، به همین دلیل افراد دارای موخوره اغلب متوجه کمبود درخشندگی می‌شوند. این کوتیکول‌های آسیب دیده از انعطاف پذیری کمتری نیز برخوردار هستند، به این معنی که در برابر یکدیگر هموار نیستند، اما تمایل به گره خوردن و شکسته شدن بیشتری دارند. انواع سرم موهای طبیعی به مهر و موم شدن شکاف‌های انتهایی کمک می‌کنند تا موها براق به نظر برسند و از لطافت طولانی مدتی برخوردار باشند.

دوپاره شدن انتهای مو

 

انواع موخوره

فقط یک نوع مشخصی از موخوره برای مو وجود ندارد، بنابراین مهم است که درک کنید به دنبال چه نوع آسیب‌هایی هستید.

1- موخوره کلاسیک (Classic Split Ends)

رایج‌ترین نوع موخوره کلاسیک است، زمانی که موها از نوک به نصف جدا می‌شوند، که به نظر می‌رسد شبیه دم ماهی است.

2- موخوره ناقص (Classic Split Ends)

این نوع موخوره زمانی اتفاق می‌افتد که رشته مو در یک نقطه خاص ضعیف شود، اما به طور کامل شکسته نشود.

3- موخوره درختی یا پَر مانند (Tree And Feathered Split Ends)

این زمانی رخ می‌دهد که انتهای موها چندین بار شکسته می‌شوند، شبیه شاخه‌های یک درخت یا یک پر. این همچنین به معنای آن است که زمان اصلاح است. وجود این نوع موخوره بدان معناست که کوتیکول شما به معنای واقعی کلمه نمی‌تواند آن را کنار هم نگه دارد.

4- گره‌های تک رشته‌ای (Single Strand Knots)

این نوع موخوره‌ها بیشتر در خانم‌هایی دیده می‌شوند که موهای فری دارند و همچنین به عنوان گره‌های پری یا با نام علمی، نوکارد یا تنوئیس شناخته می‌شوند. تک رشته‌ها به پشت خود حلقه می‌شوند و گره‌های کوچکی ایجاد می‌کنند، که باعث می‌شوند موها به راحتی گره بخورند. می‌توانید انگشتان خود را به سمت پایین تار موهای خود بکشید تا جایی که به یک برجستگی کامل روی تار خود برخورد کنید.

انواع موخوره

 

علل موخوره

برخی از شایع‌ترین علت‌های موخوره را در زیر آورده‌ایم:

1- استفاده از کِش‌های پلاستیکی و نامناسب

چگونه می‌توان از کش مو دچار موخوره شد؟ آیا تا به حال متوجه شده‌اید که هنگام باز کردن دم اسبی مویتان، چند رشته از مو با آن کش لاستیکی می‌توانند از بین بروند؟ اگر از کش مو، هدبند سر یا لوازم جانبی مناسب مو استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد بیشتر از اینکه به رشته‌های خود صدمه بزنید، به مو آسیب می‌رسانید. به خصوص کش‌های لاستیکی به دلیل اصطکاک مواد روی تار مو می‌توانند به موهایتان آسیب برسانند. این می‌تواند یکی از دلایل موخوره باشد. استفاده از یک کش موی پارچه ای یا ساتن یا بهتر از آن، یک بند تلفن مانند مارپیچ برای جلوگیری از شکستگی مو در نظر گرفته می‌شود.

2- استفاده از سشوار و وسایل حرارتی

ما سشوارها و اتوهای موی خود را دوست داریم، اما این مدل وسایل حرارتی می‌توانند دلیل موخوره و شکستگی باشند. چگونه می‌توان با استفاده از وسایل حرارتی از آسیب رساندن به مو جلوگیری کرد؟ با استفاده از روال مناسب مراقبت از مو و استفاده از سرم محافظ حرارتی آسیب به مو به حداقل خود می‌رسد. آنچه ما در مورد این محافظ‌های گرما دوست داریم این است که نه تنها از اثرات مخرب گرما و حالت دهی مکانیکی به مو جلوگیری می‌کنند، بلکه با تغذیه مناسب مو را نرم و حالت‌دار می‌کنند و از وز کردن و خشن شدن آن نیز جلوگیری می‌کند، عواملی که ممکن است باعث خشکی و آسیب شوند.

کش‌های مو و ایجاد موخوره

3- استفاده از رنگ و مواد شیمیایی

گرچه ممکن است رنگ مورد استفاده برای مو عالی باشد و مدل موی صاف و یا حالت مجعدی را که آرزو داشته اید بدست آورده باشید، اما ممکن است هزینه داشته باشد. در این روش‌ها به طور کلی از مواد شیمیایی استفاده می‌شود، که می‌تواند رطوبت طبیعی موها را از بین ببرد و آن‌ها را خشک و مستعد موخوره کند. فرآیندهای شیمیایی از داخل به مو آسیب می‌رسانند و کوتیکول مو را ضعیف‌تر می‌کنند و باعث می‌شوند مو به شدت دچار موخوره و خشکی شود. استفاده از یک شامپو و ماسک موی مناسب که با استفاده از آن موها را تغذیه می‌کنند، در عین حال باعث افزایش و نشاط رنگ جدید می‌شود. آن‌ها همچنین به حفظ احساس ابریشمی و کنترل روزانه مو نیز کمک می‌کنند.

4- شستشوی زیاد

در حالی که تمیز نگه داشتن مو و پوست سر مهم است، اما شستن بیش از حد مو باعث از بین رفتن روغن‌های طبیعی آن می‌شود. در نتیجه خشک و خشن تر می‌شود. شامپو و نرم کننده‌ها یک رویکرد دو جانبه را برای ترمیم آسیب ارائه می‌دهند و ابتدا علائم آسیب سطح را ترمیم می‌کند، در نتیجه ظاهر و احساس نرمی و مقاوم بیشتری در برابر موخوره ایجاد می‌شود. سپس به رشته مو تغذیه عمیق تری را می‌دهد، بنابراین با گذشت زمان موهای شما سالم تر به نظر می‌رسند.

5- بیش از حد دستکاری کردن مو

درست مانند شستن مو، شانه و برس کشیدن آن امری ضروری است، اما بیش از حد استفاده از آن قطعاً می‌تواند منجر به موخوره شود. در برس کشیدن راحت باشید. اگر احساس می‌کنید که مویتان به چیزی برای کمک به روند رفع مشکل نیاز دارد، پس از خشک کردن آن توسط حوله از نرم کننده‌های مرطوبی استفاده کنید تا هنگام شانه زدن گره‌ها و اصطکاک روی رشته مو به حداقل برسند.

6- خشک کردن با حوله

حتی روش مورد علاقه‌تان برای خشک کردن مو بوسیله حوله نیز می‌تواند به آن آسیب برساند. بعد از دوش گرفتن، از یک حوله میکروفایبر برای خشک کردن موهای خود یا بهتر از آن می‌توانید از یک تی‌شرت تمیز نیز استفاده کنید.

مراقبت از موها

 

پیشگیری از موخوره

نمی‌دانید چگونه می‌توان از شر موخوره خلاص شد؟ وقتی تار مو شکسته یا نازک می‌شود، تنها راه حل برای بازیابی فیبر سالم مراجعه به آرایشگر مو برای اصلاح است. اگر مویتان قطعاً منظم شود، می‌توانید برنامه پیشگیری خود را شروع کنید.

موخوره به دلیل ضعیف شدن ساقه مو و شکسته شدن فیبر ایجاد می‌شود، بنابراین پیشگیری به صورت جلوگیری از آسیب و کنترل و همچنین یک برنامه مناسب برای مراقبت از مو برای مرطوب نگه داشتن و انعطاف پذیری ساقه مو امری ضروری است.نرم کننده‌ها و ماسک موهای مناسب،  به طور خاص با اسیدهای آمینه فرموله شده اند و پروتئین‌هایی که می‌توانند به محافظت از مو در برابر آسیب‌های بعدی کمک کنند را به آن می‌بخشند.

علت موخوره یا آسیب به مو که اغلب ناشناخته است، اما خشک کردن آن به روشی اشتباه با حوله و برس کشیدن شدید آن می‌تواند یکی از دلایل موخوره باشد. مالش بیش از حد موها باعث ضعیف شدن کوتیکول‌ها و حتی شکستن فیبر می‌شود. در عوض، توصیه می‌شود که قبل از سشوار کشیدن با حرارت ملایم، با استفاده از یک تی‌شرت نخی قدیمی رطوبت اضافی مو را بگیرید و فقط هنگامی که مو خشک شده است شروع به استفاده از برس پهن کنید.

برای شستشوی اساسی، یک شانه دندانه دار پهن با یک اسپری محافظ می‌توانند به حداقل آسیب و شکستگی کمک کنند. این اسپری سبک چند منظوره به فرد کمک می‌کند تا موهای ریز و مستعد گره را از بین ببرد و درخشندگی را افزایش داده و موها را لطیف و پر از نشاط کند.

حفظ سلامت مو

گرما نیز مقصر است و می‌تواند منجر به موخوره شود. آسیب ناشی از گرما یکی از دلایل عمده تقسیم رشته انتهایی مو به چندین شاخه است، زیرا اگر گرما خیلی زیاد باشد، پیوندهای شیمیایی که به طور معمول قدرت فیبر مو را فراهم می‌کنند را می‌شکند.

به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند در صورت امکان از استفاده اتو مو و صاف کننده‌ها خودداری کنید. همیشه از یک محافظ گرما استفاده کنید و سشوار خود را به کمترین دما برسانید. اینگونه محافظ‌ها دارای روغن آرگان هستند، باعث درخشش و درخشندگی مو می‌شوند و فرمول سبک آن برای رفع موهای مرطوب ایده آل است.

برای موهای بلندی که از انتهای رشته نازک رنج می‌برند، ماسک مو می‌تواند به تجدید فیبر فوری کمک کند و از گرما تا 230 درجه سانتیگراد محافظت می‌کند. فرمول حرفه ای آن باعث می‌شود که فیبر مو احساس استحکام و براقیت داشته باشد و برای استفاده قبل از حالت دادن ایده آل باشد.

 

درمان موخوره

روش‌های مختلفی برای خلاص شدن از شر موخوره وجود دارند که شامل موارد زیر هستند:

از روغن سیلیکون استفاده کنید

یکی از روش‌های درمانی خاص برای رفع موخوره استفاده از روغن سیلیکون است که انتهای آن با یک پوشش فیلم مانند پوشانده می‌شود. در نتیجه موها سالم‌تر بوده و کاملاً بدون موخوره به نظر می‌رسند. شایان ذکر است که این روش درمانی شدید برای موخوره نباید بعد از هر شامپو انجام شود، بلکه بعد از هر سه دست شامپو یا بیشتر استفاده می‌گردد. پوشش سیلیکونی می‌تواند از عوامل سخت موجود در شامپوها جلوگیری کند و افزودن لایه‌های بیشتری از سیلیکون ممکن است مو را سنگین کرده یا چسبناک کند. به همین دلیل فقط باید از یک یا دو قطره از آن برای درمان استفاده کنید.

روغن سیلیکون برای مراقبت از موها

مرتباً موهای خود را کوتاه کنید

اگر علی رغم استفاده از محصولات ترمیم کننده، باز هم مشکل موخوره دارید، اصلاح مو روشی لازم و ضروری است. در نهایت، این تنها راه برای از بین بردن موهای مرده و آسیب دیده برای همیشه است. کوتاه كردن انتهای مو در حدود یک سانتی‌متر معمولاً كافی است، اما كاملاً به مدت زمانی كه موهایتان را کوتاه نکرده اید بستگی دارد. اگر فقط به این ترتیب موهای خود را هر هشت تا ده هفته کوتاه کنید، موهای‌تان رشد بسیار خوبی خواهد داشت، زیرا موها هر ماه حدود نیم سانت رشد می‌کنند.

از ابزارهای مناسب استفاده کنید

اگر مجبور باشید به طور منظم با موخوره مقابله کنید، قطعاً به ابزارهای با کیفیت نیاز دارید. به استفاده از شانه‌های ارزان قیمت و برس‌هایی با موهای فلزی فکر نکنید. در عوض، بهتر است از برس‌هایی با موی طبیعی (گراز) و شانه‌های ساخته شده از چوب واقعی استفاده کنید. همچنین از خرید شانه‌ها و برس‌هایی که مو را اذیت می‌کنند و مخصوصاً روی موهای‌تان خشن عمل می‌کنند، دور شوید.

 

درمان خانگی موخوره

درمان‌های خانگی موخوره به شرح زیر هستند:

ماسک تخم مرغ

تخم مرغ منبع بسیار مهمی از اسیدهای چرب ضروری و همچنین تعداد زیادی پروتئین است، استفاده از یک ماسک حاوی تخم مرغ کمک می‌کند تا ریشه‌ها تقویت شوند و همچنین موها را برای از بین بردن موخوره نرم می‌کند. مقداری در آن کشک بریزید و می‌بینید که موهای شما به طور قابل توجهی صاف و سالم می‌شوند. همچنین می‌توانید یک زرده تخم مرغ را با دو تا سه قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری عسل برای ماسک موی نرم کننده خود مخلوط کنید. بگذارید 20 تا30 دقیقه روی مو بماند و آن را با یک شامپوی ملایم و آب سرد بشویید.

ماسک‌های مراقبت از مو

روغن نارگیل

یک روش مناسب دیگر برای کاهش موخوره، استفاده از روغن نارگیل است. این اولین باری نیست که ما مزایای بی شمار روغن نارگیل را ذکر می‌کنیم و مطمئنا آخرین بار هم نخواهد بود. برای به دستیابی به حداکثر نتیجه از درمان موی آغشته به روغن نارگیل به موارد زیر توجه کنید:

  • موهای خود را شامپو بزنید و خشک کنید.
  • یک پیمانه روغن نارگیل بردارید و آن را به موهای خود آغشته کنید، از ریشه شروع کنید و بر روی ساقه‌ها تا انتها ادامه دهید.
  • موهای خود را به سمت پایین بگیرید، آن‌ها را در یک حوله یا پلاستیک بپیچید و 30 دقیقه صبر کنید.
  • دوباره به زیر دوش بروید، موها را بشویید.
  • این کار را هر دو هفته یک بار تکرار کنید.

استفاده از عنبه

عنبه منبع خوبی از اسیدهای آمینه طبیعی، آنتی اکسیدان‌ها و بسیاری از ویتامین‌های لازم برای مو است. حالا به خوبی این میوه خوشمزه را مستقیماً روی موهای خود بمالید.

یک عنبه رسیده و نصف فنجان ماست بردارید. آن‌ها را مخلوط کنید تا ترکیبی نرم و غلیظ ایجاد شود. مخلوط را قبل از شستشو با آب سرد به موهای خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند. سپس آن را شسته و موی خود را شامپو کنید.

عسل و روغن زیتون

ترکیب مرطوب کننده عسل و روغن زیتون موهای آسیب دیده را تغذیه می‌کند و به عنوان یک پاداش اضافی، برای درمان خشکی پوست سر و تقویت درخشش عالی است.

سه قاشق غذاخوری روغن زیتون را با دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی مخلوط کرده و بعد از شامپو زدن آن را به موهای خود بمالید.

بگذارید 20 تا 30 دقیقه روی آن بماند، آبکشی کنید و سپس موهای خود را با یک شامپوی مرطوب کننده بشویید تا باقی مواد روی آن پاک شوند.

 

کلام آخر

موخوره به معنای نوک انتهای موی آسیب دیده و نازک است، که به دلیل خشکی یا آسیب به دو قسمت یا بیشتر تقسیم شده است. واقعیت این است که وقتی مو به این سطح از آسیب برسد، احتمالاً به این دلیل است که ماه‌ها تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته است. این نوع آسیب می‌تواند در هر نوع مویی رخ دهد. خلاص شدن از شر موخوره امری آسان است، اما همچنین مهم است که بدانید که چه عواملی باعث ایجاد آن می‌شود.

منبع: www.allthingshair.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us