آفتاب سوختگی و احتمال ابتلا به سرطان های پوستی

| 28 سپتامبر 2021

آفتاب سوختگی از راه‌های دیگری به فرد آسیب می‌زند. این خطر بسیار فراتر از هرگونه درد کوتاه مدت، قرمزی و ناراحتی موقتی است زیرا پس از محو شدن آفتاب سوختگی، آسیب پایداری در بدن باقی می‌ماند.

آفتاب سوختگی پیری پوست را تسریع می‌کند و در بیشتر موارد سرطان سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم، کشنده ترین شکل سرطان پوست، دلیل اصلی آن است. آفتاب سوختگی خبر بدی است اما خبر خوب این است که کاملاً قابل پیشگیری است و بهترین زمان برای شروع امروز است. برای شناخت بیشتر مشکلات ناشی از آفتاب سوختگی به مقاله دیگری از وبلاگ رسا همراه باشید.

 

آفتاب سوختگی چیست؟

آفتاب سوختگی یک واکنش التهابی در برابر آسیب اشعه ماورا بنفش (UV) به لایه‌های بیرونی پوست است. در قلب همه این‌ها ملانین است، رنگدانه ای که به پوست رنگ می‌دهد و از آن در برابر اشعه خورشید دفاع می‌کند.

ملانین با تیرگی پوست محافظت نشده در معرض آفتاب عمل می‌کند. میزان ملانین تولیدی از طریق ژنتیک تعیین می‌شود، به همین دلیل برخی از افراد دچار آفتاب سوختگی و برخی دیگر برنزه می‌شوند.

هر دو نشانه آسیب سلولی به پوست است. برای افرادی که ملانین کمتری دارند، قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت طولانی و بدون محافظت می‌تواند سلول‌های پوستی را قرمز، متورم و دردناک کند که به آن آفتاب سوختگی نیز می‌گویند. آفتاب سوختگی ممکن است از خفیف تا تاول زده باشد.

پس از آفتاب سوختگی، ممکن است پوست شروع به لایه برداری کند. این نشانه آن است که بدن سعی در خلاص شدن از سلول‌های آسیب دیده دارد. هرگز سعی نکنید خودتان پوست را لایه برداری کنید. بگذارید به طور طبیعی از بین برود.

آفتاب سوختگی می‌تواند سبب مشکلات عدیده‌ای برای پوست شود.

 

آنچه در مورد آفتاب سوختگی باید بدانید

برخی از افراد مستعد آفتاب سوختگی هستند؛ افرادی که پوست روشنی دارند بیشترین خطر را متحمل می‌شوند. اما هرکسی می‌تواند دچار سوختگی شود. قرار گرفتن در معرض آفتاب حتی بدون سوختگی خطر سرطان پوست را افزایش می‌دهد. حتی اگر برنزه هستید یا نوع پوستتان تیره است و قرمز نمی‌شود، خورشید می‌تواند باعث آسیب سلولی شود که منجر به سرطان می‌گردد.

شاخص UV یک عامل است، شدت خورشید با توجه به فصل، زمان روز و موقعیت جغرافیایی متفاوت است. شاخص UV بالا به این معنی است که پوست محافظت نشده سریع تر یا شدیدتر می‌سوزد. مراقب باشید، به ویژه هنگامی که خورشید شدیدترین حالت ممکن را دارد. اما حتی وقتی شاخص کم است، خطر همچنان پابرجاست. هر روز از سال از خود محافظت کنید.

می‌توانید در یک روز ابری نیز بسوزید، حتی در زمان تابش آفتاب نیز مراقب باشید. تا 80 درصد اشعه ماوراء بنفش می‌تواند در ابرها نفوذ کند. سوختگی صورتی روشن نیز بد است. هرچقدر هم ملایم باشد، هر سوختگی نشانه آسیب دیدگی پوست است که می‌تواند منجر به پیری زودرس و سرطان پوست شود.

افراد با پوست روشن بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار می‌گیرند.

 

خطرات آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی‌های مکرر خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش می‌دهند. برای افراد با پوست روشن، به ویژه افرادی که استعداد ژنتیکی دارند، آفتاب سوختگی نقش مشخصی در ایجاد ملانوم دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که اشعه ماورا بنفش که به پوست آسیب می‌رساند، می‌تواند ژن سرکوب کننده تومور را نیز تغییر دهد و به سلول‌های آسیب دیده فرصت ترمیم قبل از پیشرفت در سرطان را دهد.

افرادی که در فضای باز کار یا ورزش می‌کنند، بیشتر در معرض آفتاب سوختگی هستند، که درنتیجه این عامل منجر به سرطان پوست می‌شود. حتی یک آفتاب سوختگی تاول زده در کودکی یا نوجوانی بیش از دو برابر احتمال ابتلا به ملانوم در زندگی را افزایش می‌دهد.

آسیب پوست به مرور شروع می‌شود و از اولین آفتاب سوختگی آغاز می‌گردد. هرچه بیشتر بسوزید، خطر ابتلا به سرطان پوست بیشتر می‌شود. آسیب بعدی به اشعه ماوراء بنفش می‌تواند حتی در صورت عدم سوختگی واضح رخ دهد. با استفاده از ایمنی در برابر آفتاب، کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست آسان‌تر می‌شود.

 

عوامل خطر آفتاب سوختگی

آمار نشان می‌دهد که فقط پنج تاول از آفتاب سوختگی در نوجوانی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. سطح خطر کل فرد به عوامل مختلفی بستگی دارد، که ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • ژنتیک رنگ پوست: هر چقدر رنگ پوست روشن تر باشد، برای حفظ آسیب‌های ناشی از آفتاب استعداد بیشتری دارد.
  • میزان قرار گرفتن در معرض آفتاب روزانه: کسانی که زمان زیادی را در خارج از منزل و بدون محافظت می‌گذرانند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند.
  • تعداد و شدت آفتاب سوختگی تجربه شده: هرچه پوست در برابر آفتاب آسیب بیشتری ببیند، توانایی محافظت از خود کاهش می‌یابد.
  • سلامت و ایمنی کلی: بدن سالم برای بهبودی خود بیشتر مجهز است.

 

درمان و تسکین آفتاب سوختگی

برای بزرگسالان پنج راه برای درمان آفتاب سوختگی وجود دارد:

1- خنک شوید

اگر نزدیک استخر، دریاچه یا اقیانوس سرد هستید، سریع خیس شوید تا پوست خود را خنک کنید، تا فقط برای چند ثانیه آن را در معرض خطر قرار ندهید. سپس خود را بپوشانید و بلافاصله از آفتاب دور شوید. خنک کردن خود با کمپرس سرد را ادامه دهید.

برای تهیه آب یخ برای کمپرس سرد می‌توانید از یخ استفاده کنید، اما یخ را مستقیماً روی آفتاب سوختگی قرار ندهید. دوش یا حمام خنک بگیرید، اما نه برای مدت طولانی و از صابون‌های خشنی که ممکن است باعث تحریک بیشتر پوست شوند، خودداری کنید.

2- از مرطوب کننده استفاده کنید

در حالی که پوست هنوز مرطوب است، از لوسیون مرطوب کننده ملایم استفاده کنید (اما نه از پمادهای روغنی، که ممکن است گرما را به دام بیندازند و باعث سوختگی بیشتری شوند). این کار را تکرار کنید تا پوست سوخته شده طی چند روز آینده مرطوب بماند.

3- التهاب را کاهش دهید

اگر این کار برایتان ایمن باشد، در اولین علامت آفتاب سوختگی از داروی ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند، ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپرین استفاده کنید تا در رفع ناراحتی و التهاب کمک کند. موسسه سرطان پوست می‌گوید: تا زمانی که احساس سوختگی بهتر نشود، می‌توانید با استفاده از داروهای NSAID‌ همانطور که روی برچسب آن‌ها نوشته شده است، ادامه دهید.

همچنین می‌توانید برای کمک به آرامش قرمزی و تورم از یک کرم کورتیزون بدون نسخه یک درصد، بدون تجویز پزشک استفاده کنید. آلوئه ورا همچنین ممکن است سوختگی خفیف را تسکین دهد و به طور کلی بی خطر تلقی می‌شود. با كمپرس خنک ادامه دهید تا به ناراحتی كمك كند، لباس‌های نرم و قابل تنفس بپوشید تا از تحریک بیشتر پوست خودداری شود و تا بهبود آفتاب سوختگی كاملاً از آفتاب دور بمانید.

4- مایعات بیشتری مصرف کنید

سوختگی‌ها مایعات را به سطح پوست می‌کشند، بنابراین ممکن است دچار کمبود آب بدن شوید. مهم است که بدن خود را با نوشیدن مایعات اضافی، از جمله آب و نوشیدنی‌های ورزشی که به دوباره پُر کردن الکترولیت‌ها کمک می‌کنند، آبرسانی کنید، بلافاصله و در حین بهبود پوست.

5- به پزشک مراجعه کنید

اگر شما یا کودکتان در قسمت بزرگی از بدن تاول شدید، تب و لرز دارید یا حالت خواب آلودگی یا گیجی پیدا کرده‌اید، باید به دنبال کمک پزشکی باشید. تاول‌ها را خراش ندهید یا نترکانید، که منجر به عفونت می‌شوند. علائم عفونت شامل رگه‌های قرمز یا چرک چرکی است.

در آفتاب سوختگی پوست بهبود می‌یابد اما درواقع آسیب واقعی دیده است. آفتاب سوختگی‌های مکرر فرد را در معرض خطر قابل توجهی برای سرطان پوست و پیری زودرس پوست قرار می‌دهد. دستورالعمل‌های ضد آفتاب را مرور کنید. به یاد داشته باشید که این آفتاب سوختگی چقدر احساس بدی خواهد داشت، سپس متعهد می‌شوید که در تمام طول سال از خود در برابر آفتاب محافظت کنید.

استفاده از مرطوب‌کننده و ضدآفتا مناسب برای جلوگیری از آفتاب سوختگی

 

درمان و تسکین آفتاب سوختگی برای کودکان

پوست کودک نرم، لطیف و آسیب پذیر است. یک کرم تسکین دهنده مانند جادو عمل می‌کند. پوست جوان سریعتر از پوست پیر بهبود می‌یابد اما همچنین کمتر قادر به محافظت در برابر آسیب، از جمله آسیب ناشی از آفتاب است.

نوزادان زیر 6 ماه هرگز نباید در معرض آفتاب قرار بگیرند. نوزادان بالای 6 ماه باید در برابر آفتاب محافظت شوند و برای محافظت از چشم خود از عینک آفتابی مسدود کننده UV استفاده کنند. اگر کودک دچار آفتاب سوختگی شد، دستورالعمل‌هاd cdv را دنبال کنید:

  • برای خنک شدن پوست، در آب شفاف و مرطوبی آن را استحمام کنید.
  • برای کودک کمتر از یک سال، آفتاب سوختگی باید به عنوان یک مورد اورژانسی درمان شود و بلافاصله با پزشک خود تماس گرفته شود.
  • برای کودک یک ساله یا بزرگ‌تر، اگر درد شدید، تاول، بی حالی یا تب بیش از38 درجه سانتیگراد وجود داشته باشد، باید با پزشک خود تماس بگیرید.
  • آفتاب سوختگی می‌تواند باعث کم آبی بدن شود. به کودک خود آب یا نوشیدنی بدهید تا مایعات بدن جایگزین شوند. اگر کودک مرتباً ادرار نمی‌کند با پزشک تماس بگیرید. این یک وضعیت اضطراری است.
  • برای تسکین پوست، از لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید اما آن را به داخل مالش ندهید.
  • استفاده از لوسیون کالامین ساده ممکن است مفید باشد اما از داروی حاوی آنتی هیستامین اضافه شده استفاده نکنید.
  • از الکل استفاده نکنید زیر می‌تواند پوست را بیش از حد سرد کند.
  • از کرم دارویی مانند هیدروکورتیزون یا بنزوکائین استفاده نکنید، مگر اینکه توسط پزشک متخصص اطفال دستور داده شود.
  • کودک خود را کاملاً از آفتاب دور نگه دارید تا آفتاب سوختگی بهبود یابد.
  • محافظت در برابر آفتاب را تمرین کنید و مطمئن شوید که هرجایی که کودک می‌رود، ایمنی در برابر آفتاب در نظر گرفته می‌شود.

مراقبت از پوست در برابر آفتاب سوختگی

 

چطور آفتاب سوختگی احتمال سرطان پوست را افزایش می‌دهد؟

اگر تا به حال دچار آفتاب سوختگی شده اید، می‌دانید که استفاده از ضد آفتاب قبل از گذراندن زمان قابل توجهی در خارج از خانه بسیار مهم است. اگرچه اشعه خورشید ممکن است احساس خوبی داشته باشد اما اگر پوست محافظت نشود و توسط خورشید بسوزد، این لذت می‌تواند به سرعت به درد تبدیل شود.

اکثر افراد حداقل یک بار آفتاب سوختگی را تجربه کرده‌اند. بسیاری از افراد چندین بار آن را تجربه می‌کنند. وقتی دچار آفتاب سوختگی می‌شوید، پوست قرمز می‌شود و حتی ممکن است تاول بزند. این زخم است و می‌تواند کاملاً دردناک باشد. در حقیقت، هنگام حرکت و هنگامی که حرکت نمی‌کنید، می‌توانید آسیب زیادی ببینید.

بسیاری از افراد دوست دارند در برابر اشعه خورشید خود را خیس کنند و بگذارند پوست شان قهوه‌ای طلایی شود. بسیاری از افراد برای آفتاب گرفتن سخت کار می‌کنند، در حالی که هنوز به رنگ برنز پوست مورد علاقه خود در تابستان دست نیافته‌اند، در حالی که این پوست برنزه بدون قیمت به دست نمی‌آید.

در حالی که بسیاری از افراد ظاهر پوستی قهوه ای طلایی را دوست دارند اما اشعه ماوراء بنفش خورشید که پوست آن‌ها را از سفید به برنز تبدیل می‌کند، باعث ایجاد چین و چروک، لکه‌های پیری و علائم دیگری می‌شود که معمولاً با روند پیری مرتبط است. از این بدتر، پوست برنزه، چه از طریق آفتاب باشد و چه از طریق دستگاه‌های برنزه کننده، خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می‌دهد.

هنگامی که در معرض اشعه خورشید هستید، این اشعه‌ها، به عنوان اشعه ماورا بنفش (UV) شناخته می‌شوند و به پوست آسیب می‌رسانند. با گذشت زمان، آن‌ها فیبرهای پوست معروف به الاستین را تجزیه می‌کنند. این باعث افتادگی و کشیدگی پوست می‌شود که هر دو نشانه پیری هستند.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش همچنین می‌تواند پوست را به راحتی کبود و پاره کند. خطر دیگر این است که اشعه ماوراء بنفش می‌تواند به عملکرد ایمنی طبیعی پوست آسیب برساند، که می‌تواند منجر به ایجاد ضایعات پوستی سرطانی شود.

سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان است. هر ساله، تعداد موارد سرطان پوست همچنان در حال افزایش هستند. سرطان پوست رشد کنترل نشده سلول‌های غیر طبیعی پوست است که منجر به تشکیل تومور می‌شود.

سه نوع سرطان پوستی که با اشعه ماوراء بنفش در ارتباط هستند شامل، سرطان سلول پایه، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم می‌باشند. از بین این نوع سرطان‌های پوست، سلول‌های پایه و سلول سنگفرشی از اهمیت کمتری برخوردارند و خوشبختانه حدود 95 درصد از کل سرطان‌های پوست را تشکیل می‌دهند. این انواع در صورت شناسایی و درمان زود هنگام، بسیار قابل درمان و کنترل هستند.

از طرف دیگر، ملانوم بسیار جدی‌تر است. از سلول‌های رنگدانه ای پوست به نام ملانوسیت تشکیل شده است، از هر چهار مورد، یک مورد ممکن است به سرطان ملانوم مبتلا شود. در صورت عدم درمان به موقع، ملانوم می‌تواند به مناطق دیگر بدن سرایت کند و کنترل یا درمان آن به سرعت دشوار می‌شود.

اشعه ماوراء بنفش خورشید به عنوان علت اصلی سرطان پوست شناخته شده است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول سال‌ها معمولاً منجر به سرطان‌های سلول پایه و سلول‌های سنگفرشی می‌شود. با این حال، ملانوما در اوایل زندگی با قسمت‌هایی از آفتاب سوختگی شدیدی مرتبط است.

هر کسی می‌تواند به سرطان پوست مبتلا شود. با این حال، دانشمندان آموخته اند که افرادی که به راحتی آفتاب سوخته می‌شوند، مانند افرادی دارای پوست روشن، چشم‌های روشن و موهای بور یا قرمزی هستند، در معرض خطر بسیار بیشتری نسبت به افرادی قرار می‌گیرند که پوست تیره ای دارند. سایر عوامل خطر شامل کار در فضای باز و زندگی در آب و هوای آفتابی است.

مراحلی وجود دارند که می‌توانید برای کمک به حداقل خطر ابتلا به سرطان پوست انجام دهید. اگرچه هیچ چیزی نمی‌تواند آسیب اشعه‌های خورشید را جبران کند اما پوست انعطاف پذیر است و گاهی اوقات می‌تواند خود را ترمیم کند. هرگز برای مراقبت خوب از پوست دیر نیست.

به عنوان یک قانون کلی، هنگامی که می‌دانید قرار است مقدار زیادی آفتاب یا اشعه ماوراء بنفش دریافت کنید، ضد آفتاب به پوست خود بزنید. به یاد داشته باشید که می‌توانید حتی در صورت ابری بودن هوا نیز دچار آفتاب سوختگی شوید. بهتر است شماره شاخص UV را بررسی کرده و بر اساس آن برنامه ریزی کنید.

پزشکان توصیه می‌کنند حداقل نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید و هر دو ساعت بعد از آن از ضد آفتاب با ضریب محافظت در برابر آفتاب (SPF) حداقل 30 استفاده کنید. اگر زیاد عرق می‌کنید یا شنا می‌کنید، باید مرتباً کرم ضد آفتاب بزنید. از لباس و عینک آفتابی استفاده کنید که در هر زمان ممکن مانع اشعه خورشید می‌شود. به خوبی از پوست خود مراقبت کنید و آن نیز به خوبی از شما مراقبت خواهد کرد.

کلام آخر

به یک مشاوره متخصص مراجعه کنید. در ضمن، از سوختگی خود بیاموزید و دیگر آن را تکرار نکنید. در حالی که سوختگی بهبود می‌یابد، آسیب به بدن وارد شده است، بنابراین مراقب باشید که از آفتاب سوختگی، نه فقط در ساحل یا استخر، بلکه هر روز، با جستجوی سایه، استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف گسترده و پوشیدن لباس محافظ جلوگیری کنید.





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us