آموکسی سیلین: آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های باکتریایی

| 1 دسامبر 2021

حتما با نام این دارو آشنا هستید. هر کدام از ما در طول زندگی خود، حداقل یک‌بار نام آموکسی سیلین را شنیده‌ایم و نسبت به برخی داروهای دیگر با تعدادی از مزیت‌ها و کارایی‌های آن آشنا هستیم. در این متن به طور تخصصی درباره آموکسی سیلین، عوارض دارو، نحوه مصرف آن و هشدارهای احتمالی بیشتر بخوانید. حتما قبل از مصرف هر دارویی با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

چرا آموکسی سیلین تجویز می‌شود؟

آموکسی سیلین برای درمان برخی عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها مانند ذات‌الریه استفاده می‌شود. برونشیت “bronchitis” (عفونت لوله‌های هوایی منتهی به ریه) و عفونت گوش، بینی، گلو، مجاری ادراری و پوست جز این دسته از بیماری‌ها هستند. همچنین در ترکیب با سایر داروها، برای از بین بردن H.pylori یا همان باکتری ایجاد کننده زخم، استفاده می‌شود. آموکسی سیلین در گروهی از داروها قرار دارد که آنتی بیوتیک‌های شبه پنی سیلین نامیده می‌شوند. این دارو با توقف رشد باکتری‌ها، کار درمان را انجام می‌دهد.

آنتی بیوتیک‌هایی مانند آموکسی سیلین، به منظور درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت‌های ویروسی موثر نیستند.
مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها در صورت عدم نیاز به استفاده آن، خطر ابتلا به عفونت را با گذشت زمان افزایش می‌دهد که در این شرایط، بدن در برابر درمان آنتی بیوتیکی مقاومت می‌کند.

 

آنتی بیوتیک‌هایی مانند آموکسی سیلین

آموکسی سیلین چگونه باید استفاده شود؟

آموکسی سیلین به صورت یک کپسول، یک قرص، یک قرص جویدنی و به عنوان یک سوسپانسیون (مایع) از طریق دهان مصرف می‌شود.

به طور معمول هر 12 ساعت (دو بار در روز) یا هر 8 ساعت (سه بار در روز) با یا بدون غذا مصرف می‌شود.

طول درمان شما بستگی به نوع عفونت شما دارد. هر روز تقریباً در همان زمان تعیین شده، آموکسی سیلین را مصرف کنید. دستورالعمل‌های برچسب راهنمای نسخه خود را با دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز بخواهید تا هر قسمتی را که متوجه نمی‌شوید، توضیح دهد. آموکسی سیلین را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. آموکسی سیلین را طولانی‌تر یا کوتاه‌تر از زمان تعیین شده مصرف نکنید یا بیشتر از دوز تجویزی پزشک، استفاده نکنید.

قبل از هر بار استفاده، سوسپانسیون را خوب تکان دهید تا دارو به طور مساوی مخلوط شود. این احتمال وجود دارد که سوسپانسیون مستقیماً در دهان کودک گذاشته شود یا به شیر خشک، شیر، آب میوه، آب، شربت زنجبیل یا مایع سرد دیگری اضافه شود و بلافاصله در همان زمان مصرف شود.

 

قبل از هر بار استفاده، سوسپانسیون را خوب تکان دهید تا دارو به طور مساوی مخلوط شود.

قرص‌های جویدنی، قبل از بلعیدن باید خرد یا کاملاً جویده شوند.

قرص‌ها و کپسول‌ آموکسی سیلین را به طور کامل با یک لیوان کامل آب ببلعید. آن‌ها را نجوید یا له نکنید.

شما باید در چند روز اول درمان با آموکسی سیلین احساس بهتری داشته باشید. اگر علائم شما بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید. بسته به نوع بیماری یا عفونت شما، دوزهای آموکسی سیلین تجویز می‌شود. یکی از دوزهای تجویزی، آموکسی سیلین 500 است. آموکسی سیلین 500 با توجه به نوع بیماری شما در نظر گرفته شده است.

حتی اگر احساس بهتری دارید، آموکسی سیلین را تا پایان نسخه‌ی تجویزی خود مصرف کنید. اگر مصرف آموکسی سیلین را خیلی زود متوقف کنید یا از میزان تجویزی دوز آن صرف نظر کنید، ممکن است عفونت شما به طور کامل درمان نشود و باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم شوند.

 

حتی اگر احساس بهتری دارید، آموکسی سیلین را تا پایان نسخه‌ی تجویزی خود مصرف کنید.

موارد دیگر استفاده از آموکسیس سیلین

همچنین آموکسی سیلین گاها برای درمان بیماری لایم “Lyme disease”، جلوگیری از عفونت سیاه زخم پس از قرار گرفتن در معرض بیماری و درمان عفونت سیاه زخم پوست استفاده می‌شود. با پزشک خود در مورد خطرات احتمالی استفاده از این دارو برای بیماری خود صحبت کنید.

این دارو ممکن است برای مصارف دیگر نیز تجویز شود. از دکتر و یا داروساز خود برای اطلاعات بیشتر مشورت بگیرید.

چه اقدامات احتیاطی خاصی را در مصرف آموکسی سیلین باید رعایت کنم؟

قبل از مصرف آموکسی سیلین

در صورت حساسیت به آموکسی سیلین، شرایط را به پزشک و مراقب درمانی خود اطلاع دهید. آنتی بیوتیک‌های پنی سیلین؛ آنتی بیوتیک‌های سفالوسپورین مانند سفاکلور “cefaclor”، سفادروکسیل “cefadroxil”، سفازولین “cefazolin” (آنسف “Ancef”، کفزول “Kefzol”)، سفپیم “cefepime” (Maxipime)، سفیکسیم “cefixime” (Suprax)، سفوتاکسیم “cefotaxime” (Claforan)، سفوتتان “cefotetan”، سفوکسیتین “cefoxitin” (Mefoxin)، سفپودوکسیمف “cefpodoxime”، سفروفازیل “cefprozil”، Tazicef، in Avycaz)، ceftibuten، ceftriaxone، cefuroxime (Ceftin، Zinacef و سفالکسین (Keflex) و داروهای دیگر یا هر یک از اجزای موجود در کپسول، قرص یا سوسپانسیون آموکسی سیلین جز همین دسته هستند. لیستی از مواد تشکیل دهنده را از داروساز خود بپرسید.

 

قبل از مصرف آموکسی سیلین

به پزشک و داروساز خود درباره‌ی سایر داروهای تجویزی، بدون نسخه، ویتامین‌ها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی که مصرف می‌کنید یا قصد دارید از آن‌ها استفاده کنید، اطلاع دهید. حتماً داروهای مصرفی زیر را بیان کنید: آلوپورینول “allopurinol” (لوپورین “Lopurin”، زیلوپریم “Zyloprim”)، سایر آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضد انعقاد خون (“رقیق کننده خون”) مانند وارفارین “warfarin” (کومادین “Coumadin”، ​​ژانتوون “Jantoven”)، داروهای ضد بارداری خوراکی و پروبنسید “probenecid” (پروبالان “Probalan”، در Col-Probenecid). پزشک شما ممکن است، تغییر دوز داروهای شما را در برنامه قرار دهد یا شما را از نظر عوارض جانبی دارو، با دقت تحت نظر داشته باشد.

در صورت داشتن مونونوکلئوز “mononucleosis” (ویروسی که به آن “مونو” نیز گفته می‌شود) یا اگر بیماری کلیوی، آلرژی، آسم، تب یونجه یا کهیر دارید یا داشته‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت بارداری، داشتن قصد بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در حین مصرف آموکسی سیلین باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر مبتلا به فنیل کتونوری هستید (PKU، یک بیماری ارثی که در آن برای جلوگیری از عقب ماندگی ذهنی باید رژیم خاصی رعایت شود)، باید بدانید که برخی از قرص‌های جویدنی آموکسی سیلین، با آسپارتام “aspartame” که فنیل آلانین “phenylalanine” را تشکیل می‌دهد، شیرین شده‌اند.

چه دستورات غذایی خاصی را در هنگام مصرف آموکسی سیلین باید رعایت کنم؟

رژیم عادی خود را ادامه دهید مگر این‌که پزشک به شما دستور دیگری داده باشد. شرایط غذایی شما نرمال است. اگر پزشک تجویز دیگری برای شما انجام دهد، آن را رعایت کنید در غیر این صورت به روال قبلی خود ادامه دهید.

اگر دوز آموکسی سیلین را فراموش کنم، چه کاری باید انجام دهم؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را کنار گذاشته و برنامه دوز معمول خود را ادامه دهید. به منظور جبران دوز از دست رفته، دارو را دوبار مصرف نکنید.

عوارض جانبی آموکسی سیلین چیست؟ یا به طور کلی این دارو چه عوارض جانبی دارد؟

آموکسی سیلین ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. در صورت شدید بودن یا بروزعلائم زیر، پزشک خود را مطلع کنید:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • تغییر در حس چشایی و طعم غذا
  • سردرد

 

 

عوارض جانبی آموکسی سیلین چیست؟

برخی از عوارض جانبی آموکسی سیلین می‌توانند جدی باشند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، مصرف آموکسی سیلین را متوقف کرده و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید یا تحت درمان فوری پزشکی قرار بگیرید:

نام‌های تجاری آموکسی سیلین

  • آموکسیل “Amoxil”
  • آموکسیل قطره اطفال “Pediatric Drops”
  • دیسپرموکس “Dispermox”
  • سوسپانسیون لاروتید “Larotid”
  • موکستا “Moxtag”
  • سوسپانسیون Polymox
  • تریموکس “Trimox”
  • قطره اطفال Trimox
  • وایموکس “Wymox”
  • تالسیا “Talicia” (به عنوان یک محصول ترکیبی حاوی آموکسی سیلین “Amoxicillin”، امپرازول “Omeprazole”، ریفابوتین “Rifabutin”)

 

اشکال دارویی آموکسی سیلین

نکات مهم در مورد مصرف آموکسی سیلین

برخی نکات مهم مصرف دارو در دفترچه راهنمای آن ذکر می‌گردد اما برخی دیگر را باید با مشورت از پزشک معالج خود در نظر بگیرید. اگر پزشک برای شما قرص خوراکی آموکسی سیلین تجویز کرد، این نکات را در نظر داشته باشید.

مطالب عمومی درباره آموکسی سیلین

  • این دارو را در زمان (های) توصیه شده توسط پزشک مصرف کنید.
  • شما می‌توانید کپسول آموکسی سیلین، قرص، قرص جویدنی یا سوسپانسیون را با یا بدون غذا مصرف کنید.
  • شما باید قرص‌های آموکسی سیلین با اثرگذاری طولانی مدت را ظرف 1 ساعت پس از اتمام غذا مصرف کنید.
  • قرص‌های با اثرگذاری طولانی را خرد نکنید، برش نزنید و نجوید. شما می‌توانید قرص‌های معمولی یا جویدنی را خرد کرده، بریده یا بجوید.

 

قرص‌های با اثرگذاری طولانی را خرد نکنید، برش نزنید و نجوید.

ذخیره‌سازی آموکسی سیلین

آموکسی سیلین را در دمای اتاق بین 59 تا 86 درجه فارنهایت (15 درجه سانتی‌گراد و 30 درجه سانتی‌گراد) نگهداری کنید. این دارو را دور از نور قرار دهید. این دارو را در مناطق خیس یا مرطوب مانند حمام نگهداری نکنید.

تجویز مجدد آموکسی سیلین

نسخه این دارو ممکن است دوباره تمدید شود. برای مصرف مجدد این دارو، نیازی به نسخه جدید ندارید. پزشک تعدادی از دوزهای مناسب و مجاز را به نسخه شما اضافه می‌کند. موارد را طبق گفته‌های پزشک معالج خود، انجام دهید. از زیاد و کم کردن دوزها خودداری کنید.

مسافرت رفتن در هنگام مصرف آموکسی سیلین

  • همیشه داروهای خود را همراه داشته باشید. هنگام پرواز، هرگز آن را در چمدان قرار ندهید. آن را در کیف دستی خود نگه دارید.
  • نگران دستگاه‌های اشعه ایکس فرودگاه نباشید. آن‌ها نمی‌توانند به داروهای شما آسیب برسانند.
  • این احتمال وجود دارد که لازم باشد برچسب راهنمای دارو و نسخه داروخانه را به کارکنان فرودگاه نشان دهید. همیشه جعبه اصلی دارو، برچسب راهنما و نسخه را با خود حمل کنید.
  • این دارو را در محفظه اتومبیل خود قرار ندهید یا آن را در ماشین نگذارید. از انجام این کار در زمانی که هوا بسیار گرم یا بسیار سرد است خودداری کنید.

 

مسافرت رفتن در هنگام مصرف آموکسی سیلین

نظارت بالینی در هنگام مصرف آموکسی سیلین

شما و پزشکتان باید برخی مسائل بهداشتی را زیر نظر داشته باشید. این شرایط می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد که در هنگام مصرف این دارو ایمن بمانید. این مسائل شامل موارد زیر است:

  • عملکرد کلیه. آزمایش خون می‌تواند عملکرد کلیه‌های شما را بررسی کند. اگر کلیه‌های شما به خوبی کار نمی‌کنند، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که میزان مصرف این دارو را کاهش دهد.
  • عملکرد کبد. آزمایش خون می‌تواند عملکرد کبد شما را بررسی کند. اگر کبد شما خوب کار نمی‌کند، این احتمال وجود دارد که پزشک دوز مصرفی این دارو را کاهش دهد.
  • هزینه آزمایش‌های خون، به پوشش‌دهی بیمه شما بستگی دارد.

 

منبع:

https://www.nhs.uk

https://www.nhs.uk





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us