برم هگزین | عوارض جانبی | مقدار مصرف | تداخلات

| 8 دسامبر 2021

برم هگزین “Bromhexine” یک عامل موکولیتیک “mucolytic” است که ضخامت خلط موجود را برای این که بیمار بتواند آزادانه و عمیق نفس بکشد، کاهش می‌دهد. از برم هگزین جهت درمان شرایطی مانند سرماخوردگی، عفونت‌های دستگاه تنفسی و آنفولانزا استفاده می‌گردد، که این شرایط با ترشح غیرطبیعی مخاط مشخص می‌شوند. به دلیل افزایش خطر عوارض جانبی جدی، در بیمارانی که سابقه زخم معده دارند، این دارو باید با احتیاط مصرف شود. برم هگزین با کاهش ویسکوزیته موکوس “mucus viscosity” و تحریک لایه اپیتلیال مژک‌دار “ciliated epithelial” (کلیرانس موکوسیلیاری)، انتقال مخاط را بهبود می‌بخشد. سرفه با اثرات خلطی و ترشحی در مجاری برونش یا نایژه “bronchial” تسکین می‌یابد و خلط راحت‌تر دفع می‌شود.

 

در این مقاله، مطالب زیر را درباره برم هگزین می‌خوانید:

  • موارد مصرف برم هگزین
  • عوارض جانبی برم هگزین
  • موارد احتیاط مصرف دارو
  • دوز مصرفی برم هگزین
  • ذخیره‌سازی برم هگزین
  • هشدارها در زمان مصرف برم هگزین
  • فعل و انفعلات برم هگزین و تداخلات غذایی آن

موارد مصرف قرص برم هگزین

برم هگزین دارویی است که به فرآیندهای پاک‌سازی مخاطی بدن در دستگاه تنفسی کمک می‌کند. از برم هگزین به منظور رفع گرفتگی قفسه سینه استفاده می‌شود. برم هگزین به دسته‌ای از داروها به نام موکولیتیک تعلق دارد که مخاط را تجزیه کرده تا سرفه راحت‌تر انجام شود. در نتیجه جهت درمان سرفه، این دارو را به شربت‌های درمانی اضافه می‌کنند. به منظور جلوگیری از احتقان قفسه سینه، مخاط موجود در دستگاه تنفسی باید به طور منظم دفع شود. برم هگزین می‌تواند به مکانیسم‌های طبیعی بدن، جهت رفع التهاب و به وسیله دفع مخاط کمک کند. برم هگزین یک موکولیتیک است.

عوارض جانبی برم هگزین:

برم هگزین ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند و منجر به برخی مشکلات جدی سلامتی شود. اگر با هر یک از عوارض جانبی زیر روبه‌رو هستید یا مشکل جدی سلامتی دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

برخی از عوارض جانبی رایج و عمده برم هگزین عبارتند از:

  • تحریک گوش
  • بثورات آلرژیک پوستی
  • سرگیجه
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • بروز مشکل در هنگام تنفس
  • راش
  • عرق کردن
  • استفراغ
  • سردرد
  • عفونت دستگاه تنفسی
  • عفونت گلو

 

عوارض جانبی برم هگزین

موارد احتیاط در زمان مصرف برم هگزین

قبل از استفاده از برم هگزین، اگر به این دارو یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، با پزشک خود مشورت کنید. این محصول ممکن است حاوی برخی از مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز گروهی از واکنش‌های آلرژیک جدی یا برخی مشکلات سلامتی دیگر شود. قبل از مصرف برم هگزین، اگر سابقه پزشکی مانند زخم معده، آسم، بیماری کلیوی، بیماری معده، زخم معده، درد شکم و نارسایی شدید کبدی یا کلیوی دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

 

برم هگزین چگونه اثر می‌کند؟

برم هگزین با کاهش ویسکوزیته مخاطی، تاثیر می‌کند. همچنین برم هگزین با افزایش فعالیت لیزوزومی “lysosomal” همراه خواهد بود. در صورت افزایش فعالیت لیزوزومی، سرعت هیدرولیز پلیمرهای موکوپلی ساکارید اسیدی “hydrolysis of acid mucopolysaccharide polymers” بیشتر خواهد شد. این شرایط می‌تواند به ویسکوزیته موکوس طبیعی منجر شود. اگر التهاب چرکی برونش دارید، ویسکوزیته مخاطی در برونش بیشتر می‌شود. وجود مقدار قابل توجهی DNA در مخاط، اساس و پایه شکل‌گیری مخاط است. این احتمال وجود دارد که سرفه در ابتدا افزایش یابد زیرا برم هگزین، مخاط را تجزیه می‌کند.

 

برم هگزین چگونه اثر می‌کند؟

دوز فراموش شده برم هگزین

این موضوع بسیار مهم است که دوز فراموش شده برم هگزین را در اسرع وقت مصرف کنید. اگر دوز برنامه‌ریزی شده بعدی شما نزدیک است، بهتر است از دوز فراموش شده صرف‌نظر کنید. به منظور جبران دوز فراموش شده، داروی اضافی مصرف نکنید.

مصرف بیش از حد برم هگزین

مصرف بیش از حد یک دارو ممکن است به صورت تصادفی پیش بیاید. اگر از قرص‌های برم هگزین تجویز شده، بیش از میزان استاندارد مناسب بیماری خود مصرف کرده‌اید، این احتمال وجود دارد که این وضعیت، اثر مضری بر عملکرد بدن شما داشته باشد. مصرف بیش از حد یک دارو می‌تواند منجر به بروز برخی اورژانس‌های پزشکی شود.

هشدار برای برخی از شرایط جدی سلامتی در هنگام مصرف برم هگزین

در هنگام مصرف برم هگزین، می‌بایست به برخی شرایط و علائم دقت بیشتری داشته باشید. عدم توجه به موارد زیر ممکن است برای شما خطرآفرین باشد. شرایط و علائم را با پزشک خود در میان بگذارید و بدون در نظر گرفتن توصیه‌های پزشکی، درمان را ادامه ندهید.

نارسایی کبد و برم هگزین

به دلیل افزایش خطر وخامت حال بیمار، این دارو در بیماران با سابقه بیماری‌های کبدی، می‌بایست با احتیاط مصرف شود. این احتمال وجود دارد که در موارد خاص و بسته به شرایط بالینی بیمار، نظارت دقیق بر تست‌های عملکرد کبد، تغییرات معقول دوز یا جایگزینی با یک جایگزین مناسب، مورد نیاز باشد.

 

نارسایی کبد و برم هگزین

زخم معده و برم هگزین

به دلیل افزایش خطر بدتر شدن وضعیت بیمار، استفاده از این دارو در بیماران با سابقه تایید شده زخم معده یا سایر اختلالات گوارشی تایید نشده است. هر گونه علائم خاص و نامنظم گوارشی باید فوراً به پزشک اطلاع داده شود. بسته به شرایط بالینی بیمار، این احتمال وجود دارد که به تغییر دوز مناسب یا جایگزینی با یک درمان مناسب نیاز باشد.

بارداری و برم هگزین

زنان باردار برم هگزین را مصرف نمی‌کنند مگر این‌که طبق تجویز پزشک برای آن‌ها کاملاً مناسب باشد. قبل از مصرف این دارو، با پزشک خود در مورد تمام عوارض احتمالی و فواید آن صحبت کنید.

شیر دادن به نوزاد و برم هگزین

در دوران شیردهی نباید از داروی برم هگزین و یا ترکیبات مشابه آن استفاده کرد. این دارو می‌تواند به شیر مادر منتقل شود و عوارض جانبی جدی برای نوزادان ایجاد کند.

استفاده از شربت برم هگزین در اطفال

نوع قرصی این دارو جهت استفاده در بیماران زیر 6 سال توصیه نمی‌شود زیرا ایمنی و اثربخشی استفاده از برم هگزین، از نظر بالینی ثابت نشده است. اما با توجه به تشخیص پزشک، این احتمال وجود دارد که شرب برم هگزین توصیه و تجویز شود. در هر صورت با پزشک در این باره مشورت کنید.

 

برم هگزین در اطفال

اختلال کلیوی و برم هگزین

این دارو در بیماران با سابقه بیماری کلیوی به دلیل افزایش خطر وخامت وضعیت بیمار، می‌بایست با احتیاط مصرف شود. نظارت دقیق بر عملکرد کلیه، تنظیم دوز مناسب یا جایگزینی با درمان مناسب ممکن است در برخی موارد و بر اساس شرایط بالینی فرد مورد نیاز باشد.

رانندگی یا کار با ماشین‌آلات در زمان مصرف قرص برم هگزین

این دارو به ندرت در برخی بیماران باعث بروز سرگیجه می‌شود. توصیه می‌شود در صورت بروز سرگیجه در طول درمان با این دارو، هیچ فعالیت با حساسیت بالایی مانند رانندگی با وسیله نقلیه یا کار با ماشین‌آلات را انجام ندهید.

ذخیره‌سازی ونگهداری برم هگزین

تماس مستقیم با گرما، هوا و نور ممکن است به داروهای شما آسیب برساند. در دسترس بودن و قرار گرفتن افراد در معرض دارو ممکن است اثرات مضری ایجاد کند. دارو باید در مکانی امن و دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

دارو عمدتاً باید در دمای اتاق بین 68 درجه فارنهایت و 77 درجه فارنهایت (20 درجه سانتی‌گراد و 25 درجه سانتی‌گراد) نگهداری شود.

مدت زمان استفاده از قرص برم هگزین

این دارو برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی‌شود. اگر علائم در عرض 14 روز بهبود نیافت، قبل از ادامه درمان با این دارو با پزشک خود مشورت کنید. به هیچ عنوان طول درمان دارو را بدون مشورت با پزشک، طولانی‌تر از زمان توصیه‌شده نکنید. این شرایط ممکن است برای شما خطرآفرین باشد.

فعل و انفعالات برم هگزین

همه داروها از فردی به فرد دیگر به طور متفاوتی تداخلو فعل و انفعالات خاصی دارند. قبل از شروع هر دارویی باید تمام تداخلات احتمالی را با پزشک خود بررسی کنید.

تداخل برم هگزین با الکل

تداخل برم هگزین با الکل ناشناخته است. توصیه می‌شود قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. به صورت کلی در زمان درمان بیماری خود، کمتر از الکل و موارد اینچنینی استفاده کنید.

تداخل برم هگزین با برخی داروها

تداخل دارویی برم هگزین با آنتی بیوتیک‌ها به طور دقیق مشخص نشده است و اطلاعات کاملی در این زمینه موجود نیست. اما قبل از مصرف دارو، حتما درباره موارد مصرفی خود با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

تداخل برم هگزین

فعل و انفعالات غذایی در زمان مصرف برم هگزین

در این زمینه نیز اطلاعات جامع و کاملی درباره تداخلات برم هگزین با غذاهای مصرفی بیمار وجود ندارد. به طور کلی اگر در زمان مصرف دارو، عوارض جانبی خاصی مشاهده کردید، درباره غذاهای مصرفی خود به پزشک متخصص اطلاع دهید.

تعاملات آزمایشگاهی و برم هگزین

اطلاعات خاصی درباره تداخلات آزمایشگاهی در زمان مصرف برم هگزین وجود ندارد. قبل از انجام هرگونه آزمایشی، درباره داروهای مصرفی خود به پزشک آزمایشگاه اطلاع دهید. این اقدام، شما را در برابر اتفاقات احتمالی پس از آن در امان نگه می‌دارد.

این فهرست، اطلاعات کاملی از تداخلات احتمالی دارویی برم هگزین نیست. شما باید در مورد تداخلات احتمالی داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید.

شما می‌توانید برم هگزین را با غذا یا بدون آن مصرف کنید. برم هگزین را در مقادیر بیشتر یا کمتر از میزان توصیه یا تجویز شده مصرف نکنید. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی نامطلوب با پزشک مشورت کنید. به طور معمول دوز درمانی شما در طول زمان و بر اساس پاسخ درمانی بدنتان تغییر می‌کند. اگر علائم در عرض 14 روز بهبود نیافت، به منظور ارزیابی مجدد با پزشک خود مشورت کنید.

 

منبع:

https://www.medicoverhospitals.in





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us