علائم کرونا در کودکان، نشانه‌ها و درمان آنها

| 13 نوامبر 2021

این احتمال وجود دارد که کودکان در هر سنی به بیماری کرونا ویروس 2019 (COVID-19) مبتلا شوند. اما به طور معمول بیشتر کودکانی که مبتلا می‌شوند، به اندازه بزرگسالان درگیر بیماری نمی‌شوند و برخی ممکن است اصلاً علائمی از خود نشان ندهند. شما باید علائم و نشانه‌های COVID-19 در نوزادان و کودکان را بدانید. همچنین کودکان ممکن است به شکل دیگری تحت تأثیر COVID-19 قرار بگیرند؛ شما باید بدانید به منظور جلوگیری از انتشار ویروس چه کاری می‌توانید، انجام دهید.

 

کودکان و کرونا

چقدر احتمال دارد یک کودک به بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) مبتلا شود؟

طبق گزارش آکادمی اطفال آمریکا و انجمن بیمارستان کودکان، حدود 16 درصد از کل موارد ابتلا به COVID-19 در ایالات متحده را کودکان تشکیل می‌دهند. ابتلا به کووید-19 در کودکان و در ایالات متحده در حال افزایش است، به طوری که اخیراً کودکان 24 درصد از بیش از 100000 مورد گزارش شده هفتگی COVID-19 را تشکیل می‌دهند.

در حالی که همه کودکان می‌توانند به ویروسی مبتلا شوند که باعث COVID-19 می‌شود اما آن‌ها به اندازه بزرگسالان بیمار نمی‌شوند. اکثر کودکان علائم خفیف دارند یا اصلا علائمی ندارند.

با این حال، برخی از کودکان با شدت بیشتری به COVID-19 مبتلا می‌شوند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، این احتمال وجود دارد که در برخی کودکان نیاز به بستری شدن در بیمارستان، درمان در بخش مراقبت‌های ویژه یا قرار دادن دستگاه تنفس مصنوعی برای کمک به تنفس آن‌ها وجود داشته باشد.

 

علائم کرونا در کودکان

 

علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که کودکان مبتلا به سایر بیماری‌ها مانند چاقی، دیابت و آسم در معرض خطر ابتلا به بیماری جدی کووید-19 باشند. کودکانی که به بیماری قلبی مادرزادی، شرایط ژنتیکی یا شرایطی که بر سیستم عصبی یا متابولیسم تأثیر می‌گذارد، مبتلا هستند نیز ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری جدی کووید-19 باشند.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که نرخ‌های نامتناسب ابتلا به کووید-19 در کودکان سیاهپوست اسپانیایی تبار و غیر اسپانیایی نسبت به کودکان سفیدپوست غیراسپانیایی تبار بیشتر است.

برخی از کودکان پس از بهبودی اولیه، همچنان علائم COVID-19 را تجربه می‌کنند. همچنین به ندرت، برخی از کودکان به یک بیماری جدی مبتلا می‌شوند که به نظر می‌رسد با COVID-19 مرتبط است.

چرا کودکان به COVID-19 واکنش متفاوتی نشان می‌دهند؟

جواب هنوز مشخص نیست برخی از کارشناسان معتقدند که این احتمال وجود دادر که کودکان به شدت تحت تأثیر COVID-19 قرار نگیرند زیرا ویروس‌های کرونای دیگری نیز در جامعه پخش می‌شوند و باعث بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی می‌گردند. با توجه به این موضوع که کودکان اغلب سرما می‌خورند، سیستم ایمنی آن‌ها ممکن است برای محافظت در برابر COVID-19 آماده باشد. همچنین این امکان وجود دارد که سیستم ایمنی کودکان نسبت به سیستم ایمنی بزرگسالان به شکل متفاوتی با ویروس تعامل داشته باشد. برخی از بزرگسالان به این دلیل بیمار می‌شوند که به نظر می‌رسد، سیستم ایمنی آن‌ها بیش از حد به ویروس واکنش نشان می‌دهد و باعث آسیب بیشتر به بدن آن‌ها می‌شود. این شرایط ممکن است کمتر در کودکان اتفاق بیفتد.

نوزادان چگونه تحت تأثیر COVID-19 قرار می‌گیرند؟

این امکان وجود دارد که نوزادان زیر 1 سال، بیشتر از کودکان بزرگتر از آن‌ها در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید کووید-19 باشند. احتمالاً این وضعیت به دلیل سیستم ایمنی نابالغ و راه‌های هوایی کوچک‌تر آن‌ها است که احتمال ابتلای آن‌ها به مشکلات تنفسی با عفونت‌های ویروسی تنفسی را افزایش می‌دهد.

این احتمال وجود دارد که نوزادان در حین زایمان یا پس از زایمان با قرار گرفتن در معرض مراقبان بیمار به ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود، آلوده شوند. اگر مبتلا به کووید-19 شده‌اید یا به دلیل علائم بیماری منتظر جواب آزمایش هستید، توصیه می‌شود در طول بستری شدن در بیمارستان و پس از زایمان در هنگام مراقبت از نوزاد خود از ماسک پارچه‌ای استفاده کنید و دست‌های تمیزی داشته باشید. قرار دادن تخت نوزاد در کنار تخت خود در زمانی که در بیمارستان هستید، مشکلی ندارد اما همچنان توصیه می‌شود در صورت امکان، فاصله معقولی از کودک خود داشته باشید. تا زمانی که این مراحل انجام می‌شود، خطر ابتلای نوزاد تازه متولد شده به ویروس کووید-19 کم است. با این حال، اگر با شدت زیادی مبتلا به کرونا ویروس هستید، ممکن است لازم باشد به طور موقت از نوزاد خود دور شوید.

نوزادانی که مبتلا به کووید-19 هستند یا نمی‌توان آن‌ها را آزمایش کرد و علائمی ندارند، بسته به شرایط ممکن است از بیمارستان مرخص شوند. توصیه می‌شود مراقبان نوزاد برای محافظت از خود، ماسک داشته باشند و دست‌های خود را به دفعات بشویند. ارتباط مکرر با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی نوزاد از طریق تلفن، بازدیدهای مجازی یا مراجعه در مطب به مدت 14 روز مورد نیاز است. نوزادانی که تست کووید-19 منفی دارند، می‌توانند با خیال آسوده از بیمارستان به خانه فرستاده شوند.

چه واکسن‌های کرونایی برای کودکان تأیید شده است؟

در ایالات متحده، واکسن‌های COVID-19 بر اساس گروه سنی در دسترس کودکان هستند:

  • گروه سنی 5 تا 11 سال. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، مجوز استفاده اضطراری را به واکسن کووید-19 Pfizer-BioNTech برای این گروه سنی داده است. این واکسن شامل دو تزریق با فاصله سه هفته است. این واکسن حاوی دوز کمتری نسبت به واکسن فایزر بیونتکی است که برای افراد 12 سال و بالاتر استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که این واکسن حدود 91 درصد در پیشگیری از کووید-19 برای کودکان 5 تا 11 ساله موثر است.
  • سنین 12 تا 15 سال. FDA مجوز استفاده اضطراری را به واکسن کووید-19 Pfizer-BioNTech برای این گروه سنی داده است. این واکسن شامل دو تزریق با فاصله سه هفته‌ای است. این واکسن حاوی همان دوز واکسن فایزر بیونتک برای افراد 16 سال و بالاتر است. در صورت نیاز، دوز دوم را می‌توان تا شش هفته پس از اولین دوز تجویز کرد. تحقیقات نشان داده است که این واکسن 100 درصد در پیشگیری از COVID-19 در کودکان 12 تا 15 ساله موثر است.
  • سن 16 سال و بالاتر. FDA واکسن کووید-19 Pfizer-BioNTech را که اکنون Comirnaty نامیده می‌شود، برای این گروه سنی تایید کرده است. این واکسن شامل دو تزریق با فاصله سه هفته است. در صورت نیاز، دوز دوم را می‌توان تا شش هفته پس از اولین دوز تجویز کرد. این واکسن 91 درصد در پیشگیری از بیماری شدید کووید-19 در افراد 16 ساله و بالاتر موثر است.

 

مطالعات در مورد استفاده از واکسن کووید-19 در کودکان کوچکتر در حال انجام و بررسی است.

علائم کرونا در کودکان

در حالی که کودکان و بزرگسالان علائم مشابهی از کرونا را تجربه می‌کنند، علائم در برخی کودکان خفیف و شبیه سرماخوردگی است. اکثر کودکان ظرف یک تا دو هفته بهبود می‌یابند.

علائم احتمالی ابتلا به کرونا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • سرفه‌ای که خشک و پشت هم است
  • از دست دادن چشایی یا بویایی
  • تغییرات در پوست مانند تغییر رنگ در نواحی پا و دست
  • گلو درد
  • علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ، درد شکم یا اسهال
  • لرز
  • سفتی و درد عضلانی
  • خستگی مفرط
  • سردرد شدید نوظهور
  • گرفتگی بینی نوظهور

اگر کودک شما علائم کووید-19 را دارد و فکر می‌کنید مبتلا به کرونا شده است، با پزشک کودک خود تماس بگیرید. کودک خود را تا حد امکان در خانه و دور از دیگران نگه دارید، مگر این‌که برای دریافت مراقبت‌های پزشکی یا درمان به خارج از خانه بروید. در صورت امکان از فرزندتان بخواهید از اتاق خواب و حمام مجزایی استفاده کند. در صورت لزوم، توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) و دولت خود را در مورد اقدامات قرنطینه و ایزوله دنبال کنید.

 

اگر کودک شما مبتلا به کووید-19 است و می‌توان آن را در خانه درمان کرد، روی تسکین علائم او تمرکز کنید. این روش‌ها شامل استراحت، مصرف مایعات و مسکن‌ها می‌باشد.

این احتمال وجود دارد عواملی که جهت تصمیم‌گیری به انجام آزمایش کووید-۱۹ از فرزندتان بررسی می‌شود، بسته به محل زندگی شما متفاوت باشد. در ایالات متحده، پزشک بر اساس علائم و نشانه‌های کودک شما و همچنین این موضوع که آیا کودک شما با فردی که کرونا در او تشخیص داده شده است، تماس نزدیک داشته، تعیین می‌کند که آیا آزمایش‌های تشخیصی کرونا را انجام دهد یا خیر. در صورتی که کودک شما در معرض ریسک بالاتری برای بیماری جدی کرونا باشد، پزشک ممکن است الزام انجام آزمایش را در نظر بگیرد.

به منظور آزمایش کرونا، یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی از یک سواپ بلند برای نمونه‌برداری از پشت بینی (سواپ نازوفارنکس) استفاده می‌کند. سپس نمونه برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. اگر کودک شما خلطی سرفه می‌کند، این احتمال وجود دارد که خلط او برای آزمایش فرستاده شود.

اما این احتمال وجود دارد که کودکان نیز به کرونا مبتلا شوند و علائمی از خود نشان ندهند. به همین دلیل است که پیروی از توصیه‌ها به منظور جلوگیری از انتشار COVID-19 بسیار مهم است.

سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان (MIS-C) چیست؟

سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان (MIS-C) یک وضعیت جدی است که در آن برخی از قسمت‌های بدن مانند قلب، ریه‌ها، رگ‌های خونی، کلیه‌ها، سیستم گوارشی، مغز، پوست یا چشم‌ها به شدت ملتهب می‌شوند. شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از این کودکان در گذشته به ویروس کرونا آلوده شده‌ بودند، همان‌طور که نتایج آزمایش آنتی‌بادی مثبت نشان می‌دهد، ابتلا به MIS-C ناشی از پاسخ ایمنی بیش از حد مرتبط با کووید 19 است.

 

این احتمال وجود دارد که کودکان نیز به کرونا مبتلا شوند

علائم و نشانه‌های احتمالی MIS-C عبارتند از:

  • تبی که 24 ساعت یا بیشتر طول بکشد
  • استفراغ
  • اسهال
  • درد در معده
  • بثورات پوستی
  • ضربان سریع قلب
  • تنفس سریع و پی در پی
  • چشم‌های قرمز
  • قرمزی یا تورم لب و زبان
  • احساس خستگی غیرعادی
  • قرمزی یا تورم دست یا پا
  • سردرد، سرگیجه یا سبکی سر
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی

علائم هشداردهنده اضطراری MIS-C عبارتند از:

  • ناتوانی در بیدار شدن یا بیدار ماندن
  • دشواری در تنفس
  • سردرگمی نوظهور
  • پوست رنگ پریده، خاکستری یا آبی رنگ؛ تغییر رنگ لب‌ها یا بستر ناخن بسته به رنگ پوست
  • معده درد شدید

اگر کودک شما علائم هشدار دهنده اورژانسی دارد یا با علائم و نشانه های دیگر به شدت بیمار شده است، کودک خود را به نزدیک‌ترین بخش اورژانس ببرید یا با 115 یا شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید. اگر کودک شما به شدت بیمار نیست اما سایر علائم یا نشانه‌های MIS-C را دارد، فوراً برای مشاوره با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

آیا کودکانی که به کووید-19 مبتلا می‌شوند، اثرات طولانی مدت بیماری را تجربه می‌کنند؟

هرکسی که به کرونا مبتلا شده باشد، ممکن است به شرایط پس از کووید-19 نیز مبتلا گردد. تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به کووید-19 خفیف و شدید، علائم طولانی مدت را تجربه کرده‌اند.

شایع‌ترین علائم در کودکانی که در گذشته به کرونا مبتلا شده‌اند، عبارتند از:

  • خستگی یا بی حسی
  • سردرد
  • مشکل خواب
  • مشکل در تمرکز
  • درد عضلات و مفاصل
  • سرفه کردن

 

کودکان مبتلا به کرونا، اغلب بیماری شدیدی را تجربه نمی‌کنند

این علائم می‌تواند بر توانایی فرزند شما برای حضور در مدرسه یا انجام فعالیت‌های معمول او تأثیر بگذارد. اگر کودک شما علائم طولانی مدت بیماری را تجربه می‌کند، در مورد نیازهای او با معلمان صحبت کنید.

اگر کودکان مبتلا به کرونا، اغلب بیماری شدیدی را تجربه نمی‌کنند، چرا به واکسن کووید-19 نیاز دارند؟

واکسن کووید-19 می‌تواند از ابتلا و انتشار ویروسی که باعث کرونا در کودک شما می‌شود، جلوگیری کند.

اگر فرزند شما مبتلا به کووید-19 شود، واکسن کرونا می‌تواند از شدت بیمای یا بروز عوارض کوتاه مدت یا طولانی مدت او جلوگیری کند. این احتمال وجود دارد که کودکان مبتلا به سایر بیماری‌ها مانند چاقی، دیابت و آسم در معرض خطر ابتلا به بیماری جدی کووید-19 باشند.

همچنین دریافت واکسن کووید-۱۹ می‌تواند به فرزند شما کمک کند که در مدرسه حضور داشته باشد و با خیال راحت‌تر در برنامه‌های بازی و انجام ورزش و سایر فعالیت‌های گروهی شرکت کند.

نکات پیشگیری از کرونا ویروس در کودکان

اگر شما یا فرزندتان واکسن کووید-19 را دریافت نکرده‌اید، اقدامات زیادی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و انتشار آن به دیگران انجام دهید.

 

 CDC و WHO به شما و خانواده‌تان توصیه می‌کنند:

  • دستان خود را تمیز نگه دارید. دست‌های خود را با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه بشویید یا از ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل که حداقل 60 درصد الکل دارد، استفاده کنید. هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با آرنج یا دستمال کاغذی بپوشانید. دستمال استفاده شده را دور بیندازید و دستان خود را بشویید. از دست زدن به چشم، بینی و دهان خودداری کنید. از فرزندان خود بخواهید، بلافاصله پس از بازگشت به خانه و همچنین پس از رفتن به سرویس بهداشتی و قبل از خوردن یا تهیه غذا، دست‌های خود را بشویند. بچه‌های خود را تشویق کنید که یک آهنگ را دو بار (حدود 20 ثانیه) بخوانند تا زمان لازم را برای تمیز کردن دستانشان صرف شود.
  • فاصله گذاری اجتماعی را تمرین کنید. اطمینان حاصل کنید که فرزند شما و همه افراد خانواده شما از تماس نزدیک (در حدود 6 فوت یا 2 متر) با افرادی که در خانه شما زندگی نمی‌کنند، اجتناب می‌کنند. با توجه به این موضوع که افراد بدون علائم ممکن است ویروس را منتشر کنند، اجتناب از بازی‌های حضوری بهترین انتخاب است. قرار ملاقات حضوری نادر با همان خانواده یا دوستی که اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دهد، خطر متوسطی دارد. فرزندتان را تشویق کنید تا از طریق تماس تلفنی یا چت تصویری با دوستان و عزیزان خود در ارتباط باشد. سازماندهی وعده‌های غذایی خانوادگی مجازی، شب‌های بازی یا قرارهای بازی را در نظر بگیرید تا فرزندتان را درگیر کنید.

 

مراقبت های لازم برای جلوگیری از کرونا در کودکان

 

  • خانه خود را تمیز و ضدعفونی کنید. سطوح را هر روز در مکان‌های مشترکی که اغلب لمس می‌شوند (مانند میزها، دستگیره‌های در، صندلی‌ها، کلیدهای برق، ریموت‌ها، وسایل الکترونیکی، دستگیره‌ها، میزها، توالت‌ها و سینک‌ها)، تمیز کنید. همچنین قسمت‌هایی را که به راحتی کثیف می‌شوند مانند میز تعویض کودک و سطوحی که کودک شما اغلب آن‌ها را لمس می‌کند (مانند چارچوب تخت، میز کاردستی، سینی اسباب بازی و اسباب بازی‌ها) تمیز کنید. از آب و صابون برای تمیز کردن اسباب‌بازی‌هایی که کودک در دهانش می‌گذارد، استفاده کنید. حتما صابون را بشویید و اسباب بازی‌ها را خشک کنید. ملحفه و اسباب بازی‌های پارچه‌ای قابل شست‌وشوی کودک خود را در گرم‌ترین محیط ممکن بشویید. اقلام را کاملا خشک کنید. پس از دست زدن به وسایل کودک، دست‌های خود را بشویید. اگر از نوزاد مبتلا به کووید-19 مراقبت می‌کنید، پس از تعویض پوشک یا دست زدن به رختخواب، اسباب بازی‌ها یا شیشه کودک، دست‌های خود را بشویید.
  • از ماسک‌های پارچه‌ای صورت استفاده کنید. CDC استفاده از ماسک صورت را در فضاهای عمومی سرپوشیده و خارج از منزل که خطر انتقال کرونا زیاد است، توصیه می‌کند. ماسک صورت را روی صورت کودک کمتر از 2 سال، کودکی که مشکلات تنفسی دارد یا کودکی که شرایطی دارد که نمی‌تواند ماسک را بردارد، قرار ندهید.
  • علاوه بر این، با ویزیت و واکسن‌های کودک خود همراه باشید. این امر به ویژه برای نوزادان و کودکان خردسال زیر 2 سال مهم است. اگر قرار است فرزندتان ویزیت شود، با پزشک کودک خود در مورد اقدامات ایمنی لازم صحبت کنید. اجازه ندهید ترس از ابتلا به ویروسی که باعث کرونا می‌شود، مانع از دریافت واکسن‌های کودک شما جهت جلوگیری از سایر بیماری‌های جدی شود. واکسن کووید-19 را می‌توان در همان روزی که سایر واکسن‌ها به کودکان واجد شرایط تزریق می‌شود، دریافت کرد.




نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us