شربت دیفن هیدرامین چیست؟ خواص و عوارض آن

| 9 اکتبر 2021

در این متن، اطلاعات جامعی درباره دیفن هیدرامین، نحوه مصرف آن، عوارض دارو، هشدارهای احتمالی و برخی موارد دیگر دریافت خواهید کرد. به خاطر داشته باشید که به منظور مصرف هر دارویی باید با پزشک متخصص مشورت نمایید. دیفن هیدرامین در ایران هیچ منع خرید و فروشی ندارد.  مطالبی که در مقاله‌ها می‌خوانید صرفا جهت بالا بردن اطلاعات شما می‌باشد. از مصرف سرخود و بدون تجویز دارو پرهیز نمایید.

 

دیفن هیدرامین چیست؟

دیفن هیدرامین “Diphenhydramine” یک آنتی هیستامین “antihistamine” است که اثرات هیستامین شیمیایی طبیعی در بدن را کاهش می‌دهد. هیستامین می‌تواند علائمی مانند عطسه، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی ایجاد کند.

دیفن هیدرامین برای درمان عطسه، آبریزش بینی، آبریزش چشم، کهیر، بثورات پوستی، خارش و سایر علائم سرماخوردگی یا حساسیت استفاده می‌شود.

همچنین دیفن هیدرامین برای درمان بیماری‌های حرکتی، ایجاد خواب و درمان علائم خاصی از بیماری پارکینسون “Parkinson” استفاده می‌گردد.

شایان ذکر است، این احتمال وجود دارد که  دیفن هیدرامین برای اهدافی استفاده گردد که در این مقاله مبتنی بر بررسی دارویی ذکر نشده باشد.

نوع دیگر از دیفن هیدرامین، دیفن هیدرامین کامپاند است. تفاوت دیفن هیدرامین کامپاند و نوع معمولی دارو در آمونیم کلرید موجود در دیفن هیدرامین کامپاند است. شربت دیفن هیدرامین کامپاند، سرفه و خلط را از بین می‌برد اما به علت قوی بودن دیفن هیدرامین کامپاند، برای درمان کودکان تجویز نمی‌شود.

تاثیرات دیفن هیدرامین بر سرماخوردگی

 

هشدارها در مورد مصرف دیفن هیدرامین

در دوره مصرف دیفن هیدرامین می‌بایست در زمان رانندگی، کار با ماشین‌آلات یا انجام سایر فعالیت‌های خطرناک احتیاط کنید. دیفن هیدرامین ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود. اگر احساس سرگیجه یا خواب آلودگی می‌کنید از انجام این کارها پرهیز کنید.

در این زمان از الکل با احتیاط استفاده کنید. هنگام مصرف دیفن هیدرامین، الکل ممکن است خواب آلودگی و سرگیجه را افزایش دهد (مصرف الکل، همزمان با داروها توصیه نمی‌شود).

دیفن هیدرامین یا شربت دیفن هیدرامین را به کودکان زیر 2 سال ندهید. به طور کلی قبل از دادن شربت سرفه یا داروی سرماخوردگی به کودک از پزشک او سوال کنید. سوءمصرف داروی سرفه و داروهای سرماخوردگی در کودکان بسیار کوچک ممکن است موجب مرگ او گردد.

به منظور تنظیم خواب یا خواباندن کودکان نباید از دیفن هیدرامین استفاده کنید.

مصرف شربت دیفن هیدرامین برای کودکان بالای دو سال و با تجویز پزشک بلامانع است. عوارض احتمالی دارو یا شربت دیفن هیدرامین کودکان را با پزشک او در میان بگذارید.

قبل از مصرف دیفن هیدرامین یا شربت دیفن هیدرامین به چه نکاتی باید توجه کرد؟

به این نکته توجه کنید که اگر به دیفن هیدرامین حساسیت دارید، نباید از آن استفاده کنید.

در صورت داشتن بیماری‌های دیگر به ویژه بیماری‌های زیر، از پزشک یا داروساز بپرسید که آیا مصرف دیفن هیدرامین برای شما بی‌خطر است یا خیر.

هشدارهای در رابطه با مصرف دیفن هیدرامین

  • انسداد دستگاه گوارش (معده یا روده)؛
  • انسداد مثانه یا سایر مشکلات ادرار؛
  • کولستومی یا ایلئوستومی “colostomy or ileostomy”؛
  • بیماری کبد یا کلیه؛
  • آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) یا سایر اختلالات تنفسی؛
  • سرفه همراه با مخاط یا سرفه ناشی از سیگار کشیدن، آمفیزم “emphysema” یا برونشیت مزمن “bronchitis”؛
  • بیماری قلبی، فشار خون پایین؛
  • گلوکوم “glaucoma”؛
  • اختلال تیروئید؛
  • در صورت مصرف پتاسیم (Cytra،Epiklor ،K-Lyte ،K-Phos ،Kaon ،Klor-Con ،Polycitra ، Urocit-K).

به طور کلی مشخص نشده است که آیا دیفن هیدرامین به جنین آسیب می‌رساند یا خیر. اگر باردار هستید قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

شربت دیفن هیدرامین یا به طور کلی دیفن هیدرامین می‌تواند به شیر مادر منتقل شود و این احتمال وجود دارد که به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. همچنین آنتی هیستامین‌ها ممکن است تولید شیر مادر را کندتر کنند. اگر در دوران شیردهی هستید، قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

این احتمال وجود دارد که افراد مسن، عوارض جانبی بیشتری از این دارو را تجربه نمایند.

 

چگونه باید شربت دیفن هیدرامین یا داروی دیفن هیدرامین را مصرف کنم؟

از دیفن هیدرامین دقیقاً مطابق با دستورالعمل روی برچسب راهنمای دارو یا طبق دستور پزشک استفاده کنید. در مقادیر زیادتر یا کمتر و یا طولانی‌تر از زمان توصیه شده، از این دارو استفاده نکنید. به طور معمول داروهای سرماخوردگی یا آلرژیک فقط برای مدت کوتاهی تا زمانی که علائم شما برطرف شود، مصرف می‌شوند.

به کودکان زیر 2 سال دیفن هیدرامین ندهید. همیشه قبل از دادن شربت سرفه یا داروی سرماخوردگی به کودک از پزشک سوال کنید. مصرف بدون تجویز این داروها در کودکان با سنین پایین، خطرات جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

داروهای مایع را با قاشق یا فنجان مخصوص دارو اندازه‌گیری کنید. اگر دستگاه اندازه‌گیری دوز ندارید، آن را از داروخانه تهیه کنید.

قرص یا شربت دیفن هیدرامین؟

به منظور درمان بیماری حرکتی یا جنبشی، دیفن هیدرامین را 30 دقیقه قبل از شرایطی که باعث بروز این بیماری می‌شود (مانند سوار شدن طولانی در ماشین، مسافرت با هواپیما یا قایق، پارک‌های تفریحی و غیره) مصرف کنید. مصرف دیفن هیدرامین را با وعده‌های غذایی مصرف کنید و در موارد دیگر، زمانی که در حالت بیماری حرکتی (در مسیر) قرار می‌گیرید، از آن استفاده کنید.

به عنوان کمک به بهبود خواب، دیفن هیدرامین را 30 دقیقه قبل از خواب مصرف کنید.

اگر علائم شما پس از 7 روز درمان، بهبود نیافت یا تب همراه با سردرد، سرفه یا بثورات پوستی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

این دارو می‌تواند نتایج آزمایشات حساسیت پوستی را تحت تأثیر قرار دهد. به تمام پزشکانی که شما را درمان می کنند، اطلاع دهید که از دیفن هیدرامین استفاده می‌کنید.

دیفن هیدرامین را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت، نگهداری کنید.

اگر دوز مصرفی دیفن هیدرامین را فراموش کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

با توجه به این موضوع که شربت دیفن هیدرامین در مواقع مورد نیاز استفاده می‌شود، ممکن است در برنامه دوز ثابت و مشخص قرار نگیرید. اگر طبق برنامه از دارو استفاده می‌کنید، به محض یادآوری، دوز فراموش شده را مصرف کنید. اگر به طور تقریبی زمان دوز برنامه‌ریزی شده بعدی شما فرا رسیده است، دوز فراموش شده را کنار بگذارید و آن را مصرف نکنید. به منظور جبران دوز فراموش شده از داروهای اضافی استفاده نکنید.

میزان دوز مصرفی دیفن هیدرامین

در صورت مصرف بیش از حد دیفن هیدرامین چه اتفاقی می‌افتد؟

به دنبال اورژانس پزشکی باشید یا با 115 تماس بگیرید. اطلاعات کامل خود را به اورژانس پزشکی بدهید. اگر عوارض غیرطبیعی دارید، حتما آن را با پزشک اورژانس در میان بگذارید. در مورد داروهای دیگر مصرفی خود نیز، اطلاعات کامل را در اختیار کادر درمانی قرار دهید. هر چه اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تر باشید، کمک به شما راحت‌تر خواهد بود.

در زمان مصرف دیفن هیدرامین از چه چیزی باید اجتناب کنم؟

داروی دیفن هیدرامین ممکن است باعث تاری دید شود، همچنین این احتمال وجود دارد که این دارو تفکر یا واکنش‌های شما را مختل کند. اگر رانندگی می‌کنید یا هر کار دیگری انجام می‌دهید که نیاز به هوشیاری و دید واضح دارد، مراقب باشید و جوانب احتیاط را رعایت کنید.

به این نکته توجه کنید که نوشیدن الکل می‌تواند عوارض جانبی دیفن هیدرامین را افزایش دهد.

قبل از استفاده از داروهای دیگر مانند داروهای سرماخوردگی، سرفه، آلرژی یا خواب، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. آنتی هیستامین‌ها در بسیاری از داروهای ترکیبی وجود دارند. مصرف همزمان برخی از محصولات پزشکی یا داروها می‌تواند باعث شود شما بیش از حد از این نوع دارو استفاده کنید. برچسب راهنمای داروی مصرفی خود را بررسی کنید تا ببینید آیا داروی شما حاوی آنتی هیستامین است یا خیر.

 

عوارض جانبی دیفن هیدرامین

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک به دیفن هیدرامین، فوریت‌ها و اورژانس پزشکی دریافت کنید؛ علائم واکنش آلرژیک شامل تنفس دشوار، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو است.

تاثیرات منفی دیفن هیدرامین بر بدن

در زمان داشتن علائم آلرژیک، استفاده از دیفن هیدرامین را متوقف کرده و در موارد زیر فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ضربان قلب یا تپش در قفسه سینه؛
  • ادرار دردناک یا خروج ادرار با مشکل؛
  • کم بودن یا قطع دفع ادرار؛
  • سردرگمی، احساس بی‌حسی و حس بیهوش شدن؛
  • سفتی در گردن یا فک، حرکات غیرقابل کنترل در زبان شما.

عوارض جانبی معمول دیفن هیدرامین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه، خواب آلودگی، از دست دادن هماهنگی اعضای بدن؛
  • خشکی دهان، بینی یا گلو؛
  • یبوست، ناراحتی معده؛
  • خشکی چشم، تاری دید؛
  • خواب آلودگی در روز یا احساس “خماری” پس از استفاده آن در شب.

این اطلاعات، یک لیست کامل از عوارض جانبی دیفن هیدرامین نیست و سایر موارد و عوارض جانبی ممکن است رخ دهد که در این متن ذکر نشده است. به منظور مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

در مورد مصرف دارو با ئزشک مشورت کنید.

 

چه داروهای دیگری بر دیفن هیدرامین تأثیر می‌گذارند؟

اگر از داروهای دیگری مانند داروهای تجویزی یا داروهای بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی استفاده می‌کنید ، قبل از استفاده از این دارو با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. برخی داروها در صورت استفاده همزمان می‌توانند عوارض ناخواسته یا خطرناکی ایجاد کنند. همه تداخلات احتمالی در این مقاله ذکر نشده است.

این احتمال وجود دارد که مصرف این دارو با داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی یا کند شدن تنفس می‌شوند، این عوارض را بدتر کند. قبل از مصرف دیفن هیدرامین با قرص خواب، داروهای ضد درد مخدر، شل کننده عضلات یا داروهای ضد اضطراب، افسردگی یا تشنج از پزشک خود مشورت بگیرید.

 





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us