قرص فلوکستین ۲۰ برای چیست؟ کاربرد، عوارض و نحوه استفاده

| 17 نوامبر 2021

فلوکستین 20 “Fluoxetine” یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) و یک داروی ضدافسردگی است. فلوکستین، جذب سروتونین را توسط سلول‌های عصبی (نورون‌ها) مهار می‌کند و به افراد مبتلا به افسردگی، هراس (پانیک)، اضطراب یا علائم وسواس کمک می‌کند.

فلوکستین یک داروی نسخه‌ای است که به منظور درمان اختلال افسردگی عمیق، پرخوری عصبی (اختلال خوردن)، اختلال وسواس فکری، اختلال هراس و اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) استفاده می‌شود.

فلوکستین 20 گاهی همراه با داروی دیگری به نام اولانزاپین (Zyprexa) برای درمان افسردگی شیدایی ناشی از اختلال دوقطبی استفاده می‌شود. این ترکیب همچنین برای درمان افسردگی پس از آزمایش حداقل 2 داروی دیگر بدون درمان موفقیت‌آمیز علائم استفاده می‌شود.

 

فلوکستین یک داروی نسخه‌ای است

اگر از الانزاپین (Zyprexa) نیز استفاده می‌کنید، راهنمای دارویی Zyprexa و تمام هشدارها و دستورالعمل‌های دارویی ارائه شده همراه با آن را بخوانید.

هشدارها در زمان مصرف فلوکستین 20

  • اگر پیموزاید “pimozide” یا تیوریدازین “thioridazine” را مصرف می‎کنید یا اگر تحت درمان با تزریق متیلن بلو “methylene blue” هستید، نباید از فلوکستین 20 یا به طور کلی فلوکستین استفاده کنید.
  • اگر در 14 روز گذشته از مهارکننده‌های MAO (مانند ایزوکاربوکسازید “isocarboxazid”، رازاگیلین “rasagiline”، سلژیلین “selegiline”، فنلزین “phenelzine” یا ترانس سیپرومین “transcypromine”) استفاده کرده‌اید، از فلوکستین استفاده نکنید. فلوکستین را همزمان با تزریق تیوریدازین، لینزولید “linezolid”، پیموزاید یا متیلن بلو استفاده نکنید.
  • قبل از مصرف فلوکستین 20، باید حداقل 14 روز پس از قطع یک مهارکننده MAO صبر کنید. شما باید 5 هفته پس از قطع فلوکستین صبر کنید تا بتوانید تیوریدازین یا MAOI مصرف کنید.
  • برخی از جوانان در اولین مصرف یک داروی ضد افسردگی افکار خودکشی دارند. نسبت به تغییرات در خلق و خو یا علائم خود هوشیار باشید.
  • فلوکستین می تواند قضاوت، تفکر یا مهارت های حرکتی را مختل کند. هنگام کار با ماشین آلات احتیاط کنید.
  • هرگونه علائم جدید یا بدتر شدن را به پزشک خود گزارش دهید، مانند: تغییرات خلق و خو یا رفتار، اضطراب، حملات پانیک، مشکلات خواب، یا اگر احساس تکانشگری، تحریک پذیری، بی قراری، خصومت، پرخاشگری، بی قراری، بیش فعالی (ذهنی یا فیزیکی)، بیشتر افسرده هستید، یا افکار خودکشی یا آسیب رساندن به خودتان دارید.

 

فلوکستین می تواند قضاوت، تفکر یا مهارت های حرکتی را مختل کند.

قبل از مصرف فلوکستین 20 یا فلوکستین 10، موارد زیر را در نظر بگیرید

  • اگر به فلوکستین حساسیت دارید یا پیموزاید و تیوریدازین را مصرف می‎کنید، نباید از این دارو استفاده کنید.
  • اگر در 14 روز گذشته از مهارکننده‌های MAO استفاده کرده‌اید، از فلوکستین 20 استفاده نکنید. این احتمال وجود دارد که یک تداخل دارویی خطرناک رخ دهد. مهارکننده‌های MAO عبارتند از: ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلوی تزریقی، فنلزین، رازاگیلین، سلژیلین و ترانیل سیپرومین. قبل از مصرف فلوکستین، باید حداقل 14 روز از قطع یک مهارکننده MAO گذشته باشد. همچنین شما باید 5 هفته پس از قطع فلوکستین صبر کنید تا بتوانید تیوریدازین یا MAOI را مصرف کنید.

 

اگر به فلوکستین حساسیت دارید یا پیموزاید و تیوریدازین را مصرف می‎کنید، نباید از این دارو استفاده کنید.

  • در مورد سایر داروهای ضدافسردگی که مصرف می‌کنید به خصوص سلکسا “Celexa”، سیمبالتا “Cymbalta”، دزیرل “Desyrel”، افکسور “Effexor”، لکساپرو “Lexapro”، لووکس “Luvox”، اولپترو “Oleptro”، پاکسیل “Paxil”، پکسوا “Pexeva”، سیمبیاکس “Symbyax”، ویبرید “Viibryd” یا زولافت “Zoloft” به پزشک خود اطلاع دهید.

به منظور اطمینان از این موضوع که فلوکستین برای شما بی‌خطر است، در صورت وجود موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  • سیروز کبدی
  • مشکلات دفع ادرار
  • دیابت
  • گلوکوم با زاویه باریک
  • تشنج یا صرع
  • اختلال دوقطبی (افسردگی شیدایی)
  • سوءمصرف مواد مخدر یا افکار خودکشی
  • الکتروشوک درمانی (ECT)

برخی از جوانان در اولین اقدام به مصرف یک داروی ضد افسردگی، دچار حمله افکار خودکشی می‌شوند. پزشک درمان‌گر شما باید در ویزیت‌های منظم، پیشرفت درمان شما را بررسی کند. خانواده یا سایر مراقبان شما نیز باید نسبت به تغییرات خلق و خو یا علائم شما هوشیار باشند.

افراد مسن ممکن است نسبت به اثرات فلوکستین حساس‌تر باشند.

 

افراد مسن ممکن است نسبت به اثرات فلوکستین حساس‌تر باشند.

اگر باردار هستید از پزشک خود در مورد مصرف فلوکستین سوال کنید. این احتمال وجود دارد که مصرف یک داروی ضد افسردگی SSRI در اواخر بارداری باعث عوارض پزشکی جدی در نوزاد شود. با این حال، اگر مصرف داروهای ضد افسردگی خود را متوقف کنید، این احتمال وجود دارد که دچار عود افسردگی شوید. اگر باردار شدید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید. اگر باردار هستید، ممکن است نام شما در دفتر ثبت بارداری و به منظور ردیابی اثرات فلوکستین بر جنین ثبت شود.

اگر در حال شیردهی هستید و متوجه بی قراری، بی‌تابی، مشکلات تغذیه یا افزایش وزن غیر اصولی و کم در نوزاد شیرخوار خود شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف فلوکستین توسط افراد کمتر از 18 سال تایید نشده است.

چگونه باید فلوکستین 20 را مصرف کنم؟

فلوکستین را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل‌های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید و همه راهنماهای دارو یا برگه‌های دستورالعمل را بخوانید. گهگاه پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را تغییر دهد.

کپسول فلوکستین را به طور کامل قورت دهید و آن را له نکنید، نجوید، نشکنید یا آن را باز نکنید.

داروی مایع یا شربت فلوکستین را با دقت اندازه‌گیری کنید. از سرنگ اندازه‌گیری دوز ارائه شده یا دستگاه اندازه‌گیری دوز دارو (نه قاشق آشپزخانه) استفاده کنید.

 

داروی مایع یا شربت فلوکستین را با دقت اندازه‌گیری کنید.

این احتمال وجود دارد که حدودا 4 هفته طول بکشد تا علائم شما بهبود یابد. در این زمان به استفاده از دارو طبق دستور پزشک ادامه دهید و در صورت عدم بهبود علائم، به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف فلوکستین را به طور ناگهانی قطع نکنید زیرا ممکن است شما دچار علائم ناخوشایند ترک دارو شوید. از پزشک خود جویا شوید که چگونه و با خیال راحت مصرف فلوکستین را قطع کنید.

کپسول فلوکستین را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.

قرص فلوکستین یا به طور کلی فلوکستین را کی بخوریم؟

بهترین زمان مصرف فلوکستین، صبح و ظهر است. اگر شرایط بیماری معده دارید، با پزشک خود مشورت کنید و این دارو را همراه با غذا مصرف کنید. تاثیرگذاری این دارو بین بازه زمانی صبح تا ظهر بیشتر است اما به طور کلی تجویز پزشکی را در نظر داشته باشید. این مورد را هم توجه نمایید که معمولا این دارو مشکل خاصی برای معده شما ایجاد نمی‌کند اما بهتر است، احتیاط کنید.

چرا فلوکستین باید صبح مصرف شود؟

به طور کلی شما می‌توانید فلوکستین را هر زمان که بخواهید مصرف کنید اما اگر مشکلات خواب و بی‌خوابی دارید یا فرصت درست خوابیدن ندارید، پیشنهاد می‌کنیم این دارو را صبح‌ها و در هنگام صبحانه یا بعد از آن مصرف نمایید. در این صورت شما کمتر دچار اختلالات خواب خواهید شد.

اطلاعات دوز مصرفی فلوکستین

  • دوز معمول فلوکستین بزرگسالان برای درمان پرخوری عصبی:

فرمولاسیون خوراکی با رهش فوری: 60 میلی گرم خوراکی یک بار در روز و صبح‌گاه می‌باشد.

نکته‌های مهم:

این احتمال وجود دارد که برخی بیماران با مصرف دوز کمتری شروع به درمان کنند و طی چند روز، دوز توصیه شده را افزایش دهند.

دوزهای روزانه بیش از 60 میلی گرم فلوکستین به طور سیستماتیک برای درمان پرخوری عصبی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

استفاده: در درمان بیماری حاد و بهبود دهنده‌ی رفتارهای پرخوری و استفراغ در پرخوری عصبی متوسط ​​تا شدید

  • دوز معمول فلوکستین بزرگسالان برای درمان افسردگی:

فرمولاسیون خوراکی با رهش فوری: دوز اولیه فلوکستین 20 میلی گرم خوراکی یک بار در روز و صبح‌ها است، پس از چند هفته در صورت عدم بهبود بالینی کافی، این دوز افزایش می‌یابد. دوز نگهدارنده خوراکی 20 تا 60 میلی گرم در روز است. حداکثر دوز روزانه 80 میلی گرم و به صورت خوراکی می‌باشد.

  • کپسول‌های خوراکی فلوکستین تاخیری:

دوز اولیه 90 میلی گرم خوراکی و یک بار در هفته است. 7 روز پس از آخرین دوز روزانه از فرمولاسیون 20 میلی گرمی فلوکستین، رهش فوری شروع می‌شود.

نکات مهم:

دوزهای بالای 20 میلی گرم در روز ممکن است در دوزهای تقسیم‌شده‌ی صبح و ظهر تجویز شوند.

اثر کامل دارو ممکن است تا حداقل 4 هفته پس از درمان به تعویق بیفتد.

اگر پاسخ رضایت‌بخشی در زمان مصرف فلوکستین خوراکی یک‌بار در هفته اتفاق نیفتاد، باید به تغییر دوز روزانه فلوکستین با استفاده از فرمول‌های خوراکی رهش فوری توجه کنید.

دوره‌های حاد اختلال افسردگی اساسی (MDD) به چندین ماه درمان دارویی پایدار نیاز دارند.

استفاده: درمان حاد و نگهدارنده MDD

در برخی از درمان‌ها از فلوکستین 10 نیز با تجویز پزشک استفاده می‌شود.

اگر یک دوز فلوکستین را فراموش کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر دوز قلوکستین را فراموش کردید، در اسرع وقت دارو را مصرف کنید اما اگر تقریباً زمان مصرف بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید. دو دوز را در یک زمان مصرف نکنید.

اگر یک نوبت از پروزاک هفتگی “Prozac” را فراموش کردید، به محض یادآوری نوبت فراموش شده را مصرف کنید و نوبت بعدی را 7 روز بعد مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف دوز هفتگی برنامه‌ریزی شده بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را استفاده نکنید و نوبت بعدی را طبق دستور مصرف نمایید. به منظور جبران دوز فراموش شده، داروی اضافی مصرف نکنید.

 

اگر دوز قلوکستین را فراموش کردید، در اسرع وقت دارو را مصرف کنید

اگر بیش از حد فلوکستین را مصرف کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر از فلوکستین، بیشتر از حد مجاز استفاده کردید، به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید یا با 115 تماس بگیرید. این شرایط ممکن است برای شما خطرناک باشد. حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در زمان مصرف کپسول فلوکستین از چه چیزی باید اجتناب کرد؟

نوشیدن الکل می‌تواند عوارض جانبی خاصی از فلوکستین را افزایش دهد.

تا زمانی که نمی‌دانید فلوکستین چه تأثیری بر روی شما می‌گذارد، از رانندگی یا فعالیت‌های خطرناک خودداری کنید. در زمان مصرف فلوکستین، واکنش‌های شما ممکن است مختل شود.

عوارض جانبی فلوکستین چیست؟

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک به فلوکستین (کهیر، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو) یا واکنش شدید پوستی (تب، گلودرد، سوزش چشم، درد پوست، بثورات پوستی قرمز یا بنفش، ایجاد تاول و پوسته پوسته شدن)، با پزشک خود تماس بگیرید.

هرگونه علائم جدید یا بدتر شدن علائم مانند تغییرات خلق و خو یا تغییر در رفتار، اضطراب، حملات پانیک، مشکلات خواب یا احساس تکانش‌گری، تحریک‌پذیری، بی قراری، عصبی شدن، پرخاشگری، بیش فعالی (ذهنی یا فیزیکی)، افسردگی شدت‌یافته یا افکار خودکشی و آسیب رساندن به خودتان را به پزشک گزارش دهید.

 

عوارض جانبی فلوکستین چیست؟

اگر در زمان مصرف فلوکستین، موارد زیر را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تاری دید، دید تونلی، درد یا تورم چشم یا دیدن هاله در اطراف نورها.
  • ضربان قلب تند شده یا شدت‌یافته، تپش شدید در قفسه سینه، تنگی نفس و سرگیجه ناگهانی (مثل شرایطی که ممکن است بیهوش شوید).
  • سطوح پایین سدیم در بدن. سردرد، گیجی، گفتار نامفهوم، ضعف شدید، استفراغ، از دست دادن هماهنگی، احساس بی‌ثباتی
  • واکنش شدید سیستم عصبی. ماهیچه‌های بسیار سفت، تب بالا، تعریق، گیجی، ضربان قلب سریع یا ناهموار، لرزش، احساس غش کردن.

اگر علائم سندرم سروتونین مانند بی‌قراری، توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان شدید قلب، سفتی عضلانی، از دست دادن هماهنگی، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال را دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی رایج فلوکستین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات خواب (بی‌خوابی)، رویاهای عجیب
  • سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، تغییرات بینایی
  • لرزش یا تنش، احساس اضطراب یا عصبی بودن
  • درد، ضعف، خمیازه کشیدن، احساس خستگی
  • ناراحتی معده، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، اسهال
  • خشکی دهان، عرق کردن، گرگرفتگی
  • تغییر در وزن یا اشتها
  • گرفتگی بینی، درد سینوسی، گلودرد، علائم آنفولانزا
  • کاهش میل جنسی، ناتوانی جنسی یا مشکل در ارگاسم

این موارد، لیست کاملی از عوارض جانبی فلوکستین نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. حتما عوارض فلوکستین در درازمدت را در نظر بگیرید.

چه داروهای دیگری بر فلوکستین تأثیر می‌گذارند؟

مصرف فلوکستین می‌تواند باعث بروز یک مشکل جدی قلبی شود. اگر از داروهای خاصی برای درمان عفونت، آسم، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، افسردگی، بیماری روانی، سرطان، مالاریا یا HIV استفاده می‌کنید، ریسک ابتلای شما به بیماری‌های قلبی ممکن است بیشتر شود.

استفاده از فلوکستین با سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی می‌شوند، می‌تواند این شرایط را بدتر کند. قبل از استفاده از داروهای مخدر، قرص خواب، شل کننده عضلانی یا داروی اضطراب و تشنج، از پزشک خود مشاوره دریافت کنید.

 

مصرف فلوکستین می‌تواند باعث بروز یک مشکل جدی قلبی شود

قبل از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) مانند آسپرین، ایبوپروفن (ادویل، موترین)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب (Celebrex)، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و موارد مشابه دیگر، با پزشک خود صحبت کنید. استفاده از NSAID همراه با فلوکستین ممکن است باعث کبودی یا خونریزی شما شود.

در مورد تمام داروهای مصرفی فعلی خود به پزشک بگویید.

بسیاری از داروها می‌توانند بر فلوکستین تأثیر بگذارند، به ویژه:

  • هر داروی ضد افسردگی دیگری که مصرف می‌کنید
  • مخمر سنت جان
  • تریپتوفان (گاهی اوقات ال-تریپتوفان نامیده می‌شود)
  • رقیق کننده خون. وارفارین، کومادین، جانتوون
  • دارو به منظور درمان اضطراب، اختلالات خلقی، اختلالات فکری یا بیماری های روانی. آمی تریپتیلین، بوسپیرون، دزیپرامین، لیتیوم، نورتریپتیلین و بسیاری دیگر
  • دارو برای درمان ADHD یا نارکولپسی. Adderall، Concerta، Ritalin، Vyvanse، Zenzedi، و موارد دیگر
  • داروی سردرد میگرنی. ریزاتریپتان، سوماتریپتان، زولمیتریپتان و غیره
  • داروی ضد درد. فنتانیل، ترامادول

این موارد، فهرست کاملی نیست و بسیاری از داروهای دیگر نیز ممکن است بر فلوکستین تأثیر بگذارند. این موارد شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی است. به خاطر داشته باشید که همه تداخلات دارویی ممکن، در اینجا ذکر نشده است.

 

منبع:

https://www.drugs.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us