گاباتین چیست؟ خواص و عوارض گاباتین

| 6 اکتبر 2021

کپسول گاباتین 100 یا گاباتین 10 “Gabatin 100 MG Capsule” “Gabatin 10” یک داروی تجویزی است که در درجه اول برای جلوگیری از تشنج استفاده می‌شود. گاباتین متعلق به گروهی از داروها به نام داروهای ضد تشنج است. فارغ از تشنج، همچنین کپسول Gabatin 100 MG برای درمان گرگرفتگی، سندرم پای بی‌قرار (RLS) و نورالژی “postherpetic neuralgia” استفاده می‌شود.

این دارو با تأثیر بر مواد شیمیایی و عصبی که مسئول این دردها و تشنج‌ها هستند، درد عصبی در بزرگسالان را درمان می‌کند. کپسول Gabatin 100 MG را می‌توان در ترکیب با سایر داروها استفاده کرد. مارک دیگر این دارو Neurontin است که می‌تواند برای بزرگسالان و کودکان (با سن حداقل سه سال) تجویز شود. اگرچه هر دوی آن‌ها از یک نوع است اما یکی را جایگزین دیگری نکنید، فقط از مارکی که توسط پزشک تعیین شده است، استفاده کنید.

گاباتین داروی ضد تشنج

در زمان درمان، تحت داروهای گاباتین 10 توصیه می‌شود از فعالیت‌هایی که شامل بلند کردن اجسام سنگین یا رانندگی است، خودداری کنید زیرا از جمله عوارض جانبی شایع این دارو احساس خواب آلودگی، کاهش مهارت‌های شناختی و سرگیجه است. برخی دیگر از عوارض مصرف گاباتین شامل مشکلات مربوط به هماهنگی، مشکلات گفتاری، حالت تهوع، لرزش، دوبینی یا حرکات ناگهانی پرش می‌شود.

اگر این عوارض همچنان ادامه داشت و با گذشت زمان شدیدتر شد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. عوارض جانبی جدی ممکن است شامل عصبانیت، بی‌قراری، بی‌خوابی، بثورات پوستی باشد. واکنش آلرژیک به کپسول گاباتین 10، به نام سندرم حساسیت ضد تشنج، می‌تواند کشنده باشد.

در زمان مصرف گاباتین و در صورت وجود موارد زیر، پزشک را از شرایط خود مطلع کنید:

  • مشکلات کلیه
  • بیماری کبد
  • مستعد ابتلا به صرع یا انواع دیگری از حملات تشنجی
  • دیابت
  • افسردگی
  • اختلالات خلقی یا وجود افکار خودکشی
  • حاملگی یا قصد بارداری
  • شیر دادن به نوزاد

دوز روزانه برای کپسول گاباتین 100 میلی گرم در بزرگسالان حدود 300 تا 600 میلی گرم و حدود سه بار در روز است. دوز خود را با یک فنجان یا قاشق یا سرنگ اندازه بگیرید. فاصله بین سه دوز نباید بیش از 12 ساعت باشد. این دارو را می‌توان با یا بدون غذا مصرف کرد. در صورت فراموش شدن دوز، آن را در اسرع وقت مصرف کنید. از مصرف بیش از حد دارو خودداری نمایید. در صورت فراموشی یک دوز، اگر زمان نوبت بعدی مصرف دارو فرا رسیده است، آن را حذف کنید. در صورت مصرف بیش از حد دارو بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

پزشک خود را از سایر داروهایی که همزمان با گاباتین مصرف می‌کنید مطلع سازید.

اطلاعات ارائه شده در این متن بر اساس راهنمای دارو است. این احتمال وجود دارد که موارد استفاده و اثرات دارو در افراد مختلف، متفاوت باشد. توصیه می‌شود قبل از استفاده از این دارو با متخصص مغز و اعصاب مشورت نمایید.

داروی گاباتین در شرایط ذکر شده و برای درمان بیماری‌های زیر مفید است:

  • صرع. کپسول گاباتین100 MG در درمان صرع استفاده می‌شود؛ این بیماری، یک اختلال مغزی است که با حرکات لرزشی شدید و کنترل نشده و همچنین از دست دادن هوشیاری مشخص می‌شود.
  • نورالژی پس از هرپتیک “Postherpetic Neuralgia”
  • کپسول گاباتین 100 میلی گرم در درمان عارضه زونا استفاده می‌شود؛ این بیماری ناشی از ویروس آبله مرغان است که با درد یا احساس سوزش پوست مشخص می‌گردد.

مسائل بهداشتی برای مصرف گاباتین در افراد مختلف متفاوت است:

  • برای مصرف گاباتین از بهترین پزشکان کمک بگیرید
  • پزشکان نزدیک به محل زندگی خود را پیدا کنید ودر مورد مصرف گاباتین، با آن‌ها مشورت نمایید
  • رزرو نوبت با پزشکان متخصص را در دستور کار پزشکی خود قرار دهید
  • سوالات خود را مشخص کنید و آن‌ها را از پزشک خود بپرسید
  • در طی 24 ساعت از داشتن علائم یا عوارض، مشورت و پاسخ پزشکان خود را دریافت نمایید

مسائل مهم در زمان مصرف گاباتین

 

شرایط مصرف داروی گاباتین چگونه است؟

حساسیت پس از مصرف گاباتین

در بیماران با حساسیت شناخته شده به کپسول گاباتین، مصرف این دارو توصیه نمی‌شود. حتما عوارض و مشکلات پیش آمده پس از مصرف این دارو را با پزشک متخصص خود در میان بگذارید. برخی از این عوارض می‌تواند خطرزا باشند. موارد به وجود آمده را مهم بشمارید و در صدد رفع آن با پزشک خود مشورت نمایید.

مصرف این دارو در شرایط و بیماری‌های زیر مفید است:

  • سرگیجه
  • حرکات کنترل نشده چشم
  • تحریک
  • بی‌قراری
  • بیش فعالی
  • خستگی و ضعف غیرمعمول
  • تحریک‌پذیری
  • تاری دید
  • درد پایین کمر
  • رعشه
  • افزایش اشتها
  • تغییر در دید
  • دهان خشک
  • افزایش وزن

عوارض جانبی گاباتین

 

مدت زمان اثر گاباتین چقدر است؟

اثر این دارو به طور متوسط ​​15 تا 21 ساعت طول می‌کشد. زمان مصرف خود را به خاطر داشته باشید تا در زمان تاثیر آن، شرایط و عوارض احتمالی را بررسی نمایید. تاثیر دارو به فرد و نوع بیماری او و همچنین تجویز پزشکی بستگی دارد.

شروع کارکرد داروی گاباتین چه زمانی است؟

اثر این دارو در عرض 2 تا 3 ساعت قابل مشاهده است. پس از این زمان، دارو باید تاثیر خود را بر روی بیماری، شرایط یا درد بیمار بگذارد. حتما شرایط و عوارض احتمالی را بررسی نمایید و آن را پشت گوش نیندازید.

آیا هشدارهایی برای مصرف گاباتین در زمان بارداری وجود دارد؟

این دارو برای زنان باردار توصیه نمی‌شود مگر این که لازم و طبق تشخیص پزشک باشد. مزایا و خطرات احتمالی مصرف این دارو، می‌بایست قبل از مصرف اولیه توسط پزشک متخصص بررسی شود و مورد تایید قرار گیرد. همچنین این دارو هیچ تداخل دارویی با قرص‌های ضد بارداری ندارد.

آیا این دارو اعتیادآور است یا باعث ایجاد عادت در فرد بیمار می‌شود؟

هیچ گونه اعتیاد یا تمایل به مصرف مجدد دارو و یا عادت به گاباتین تا به حال گزارش نشده است. در هر صورت به منظور مصرف گاباتین باید با پزشک متخصص مشورت نمایید و اگر جاز به مصرف این دارو بودید، آن را مصرف نمایید. به خاطر داشته باشید که شما نمی‌توانید این دارو را برای فرد دیگری تجویز نمایید.

آیا گاباتین اعتیادآور است

آیا هشدارهایی برای مصرف گاباتین در زمان شیردهی وجود دارد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این دارو از طریق شیر مادر دفع می‌شود. به همین علت مصرف آن در زنان شیرده مگر در موارد ضروری توصیه نمی‌شود. نظارت بر عوارضی مانند خواب آلودگی و تغییرات وزن بدن ضروری است.

آیا مصرف گاباتین با الکل تداخل ایجاد می‌کند؟

هنگام مصرف این دارو، مصرف الکل توصیه نمی‌شود. با توجه به تحقیقات انجام شده، به نظر نمی‌رسد که مصرف گاباتین و الکل به طور همزمان بدون اشکال باشد. با توجه به این تحقیقات توصیه شده است که نوشیدن الکل را در زمان مصرف گاباتین متوقف نمایید.

آیا رانندگی در حین مصرف قرص گاباتین، بدون اشکال است؟

این احتمال وجود دارد که داروی گاباتین عوارض جانبی ایجاد کند که بر هوشیاری بیمار تأثیر می‌گذارد. عوارضی مانند پایین آمدن سطح هوشیاری، عدم تمرکز یا خواب آلودگی در حین رانندگی بسیار خطرآفرین است. بنابراین رانندگی در حین مصرف این دارو توصیه نمی‌شود. در این شرایط از کسی بخواهید تا شما  را به مقصدتان برساند یا از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده نکنید.

آیا مصرف قرص گاباتین بر عملکرد کلیه تأثیر می‌گذارد؟

تجویز و مصرف گاباتین می‌بایست در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی احتیاط شود. همچنین در شرایط بیماری کلیوی، این احتمال وجود دارد که نیاز به تنظیم دوز گاباتین باشد. حتما به خاطر داشته باشد که قبل از مصرف این دارو باید با پزشک خود مشورت نمایید.

آیا مصرف گاباتین بر عملکرد کبد تأثیر می‌گذارد؟

اطلاعات محدودی در مورد استفاده از این دارو در بیماران مبتلا به بیماری کبد در دسترس است. لطفاً قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید. اگر درگیر هر نوع بیماری کبدی هستید یا از هر بیماری دیگری رنج می‌برید، حتما آن را با پزشک خود مطرح نمایید و شرایط مصرف دارو را از او جویا شوید.

 

دستورالعمل مصرف دوزهای گاباتین چگونه است؟

دستورالعمل دوز از دست رفته گاباتین

اگر دوز قرص گاباتین 10 میلی گرم را فراموش کرده‌اید، به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف نمایید. اگر به طور تقریبی زمان مصرف دوز بعدی شما فرا رسیده است، دوز فراموش شده را حذف کنید. به خاطر داشته باشید که برای جبران دوز فراموش شده، دوز خود را دو برابر نکنید.

دستورالعمل مصرف بیش از حد گاباتین

در صورت مصرف بیش از حد گاباتین، به دنبال درمان فوری پزشکی باشید یا با پزشک خود تماس بگیرید. مصرف گاباتین باید طبق تجویز پزشک باشد اما در صورت خطا در دوز مصرفی خود، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. مصرف دوز بیش از حد گاباتین ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری داشته باشد.

قرص گاباتین 100 میلی گرم در کجا تأیید شده است؟

  • هند
  • ایالات متحده
  • ژاپن

 

قرص گاباتین چگونه تاثیر می‌گذارد؟

این دارو با اتصال به کانال‌های کلسیم عمل می‌کند، غلظت GABA را افزایش می‌دهد و انتشار انتقال دهنده‌های عصبی مونوآمین “monoamine” را کاهش می‌دهد‌، بنابراین تحریک‌پذیری سلول های مغزی را کاهش داده و به درمان تشنج کمک می‌کند.

تداخل دارویی در زمان مصرف گاباتین

هرگاه بیش از یک دارو مصرف کنید یا دارو را با غذاها یا نوشیدنی های خاصی مخلوط ‌کنید، این بدان معناست که در معرض تداخل دارویی قرار گرفته‌اید. در زمان مصرف گاباتین، تداخل دارویی با موارد زیر را در نظر داشته باشید.

تداخل دارویی گاباتین با الکل

مصرف الکل با داروی گاباتین توصیه نمی‌شود زیرا خطر عوارض جانبی مانند سرگیجه و ایجاد مشکل در تمرکز فرد را افزایش می‌دهد. در زمان مصرف گاباتین، فعالیت‌هایی را که نیاز به هوشیاری ذهنی دارند مانند رانندگی یا کار با ماشین‌آلات را انجام ندهید. در این شرایط حتما با پزشک یا داروساز محلی خود تعامل داشته باشید و با او در مورد تداخل دارویی پیش آمده مشورت نمایید.

مصرف گاباتین با داروهای دیگر

قرص گاباتین 100 میلی گرم، غلظت پلاسمایی داروهای ضد تشنج استاندارد (یعنی والپروئیک اسید “valproic acid”، کاربامازپین “carbamazepine”، فنی توئین “phenytoin” یا فنوباربیتال “phenobarbital”) را تغییر نمی‌دهد.

آنتی اسیدها “Antacids” دسترسی بدن به گاباتین را تا 20 درصد کاهش می‌دهند.

سایمتیدین “Cimetidine” ممکن است تاثیرپذیری گاباتین 100 میلی گرم را تا 14 درصد کاهش دهد.

گاباتین 100 میلی گرم ممکن است Cmax of norethindrone را تا 13 درصد افزایش دهد.

نحوه تاثیر گاباتین

اختلال در عملکرد کلیه

این دارو در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه باید با احتیاط مصرف شود. نظارت بر عملکرد کلیه ضروری است. تنظیم دوز باید بر اساس تشخیص پزشک متخصص انجام شود.

گاباتین در بیماران مبتلا به نارسایی شدید کلیوی، باید با احتیاط مصرف شود. مطالعات بر روی موش آزمایشگاهی در ارتباط با آدنوکارسینوم “adenocarcinoma” پانکراس نشان می‌دهد که پیامدهای بالینی ناشناخته ممکن است باعث افسردگی CNS شود؛ این افسردگی ممکن است توانایی‌های جسمی یا روانی را مختل کند. بیماران باید در مورد انجام وظایفی که نیاز به هوشیاری ذهنی دارند (یعنی کار با ماشین‌آلات یا رانندگی) با احتیاط بسیار اقدام نمایند. همچنین اثرات سایر داروهای آرام بخش یا اتانول ممکن است تقویت شود.

مصرف گاباتین با غذا

غذا اندازه یا میزان جذب گاباتین را تغییر نمی‌دهد. شما می‌توانید این دارو را بدون الزام، با یا بدون غذا مصرف کنید. تاثیرات این دارو با نوع غذای شما تغییر نمی‌کند. تا به امروز هیچ شواهدی مبنی بر واکنش با غذا وجود ندارد.

 

پرسش و پاسخ‌های مهم درباره داروی گاباتین

پرسش: به منظور برطرف شدن درد، کپسول گاباتین را مصرف می‌کنم. از چه زمانی شروع به بهبود می‌کنم؟

پاسخ: نتایج ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برای برخی از افراد ممکن است در یک هفته احساس بهتری ایجاد گردد در حالی که برای برخی دیگر، احساس بهبودی بیش از یک هفته طول می‌کشد.

پرسش: فکر می‌کنم از زمان شروع مصرف کپسول گاباتین، وزن اضافه کرده‌ام. آیا این اضافه وزن می‌تواند به دلیل مصرف کپسول Gabatin باشد؟

پاسخ: افزایش وزن به دلیل مصرف این دارو امکان‌پذیر است زیرا یکی از عوارض جانبی گزارش شده برای این دارو، اضافه وزن است. به منظور حفظ وزن خود، باید به طور منظم ورزش کنید و در طول دوره درمان خود از رژیم غذایی متعادل استفاده نمایید.

پرسش: به منظور بهبود درد عصبی از کپسول گاباتین استفاده می‌کنم. آیا می‌توانم مصرف آن را قطع کنم و مجددا شروع به خوردن دارو نمایم؟

پاسخ: خیر، کپسول گاباتین، یک مسکن ساده نیست. مهم این است که توصیه‌های پزشک خود را به شدت دنبال نمایید. قطع و شروع مجدد مصرف آن ممکن است نتایج مطلوبی را به شما ندهد و درد شما را تشدید نماید.

پرسش: اگر کسی بیش از دوز توصیه شده کپسول گاباتین مصرف کرد، چه می‌شود؟

پاسخ: اگر بیش از دوز توصیه شده دارو را مصرف کرده‌اید، برای مشورت فوری به پزشک مراجعه کنید زیرا مصرف بیش از حد این دارو می‌تواند مشکلات زیادی از جمله ضعف، سرگیجه، دوبینی، تکلم نامشخص، خواب آلودگی، خستگی و اسهال خفیف ایجاد کند.





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us