لووفلوکساسین : موارد مصرف، عوارض جانبی، بارداری، تداخلات

| 30 نوامبر 2021

لووفلوکساسین “Levofloxacin” یک آنتی بیوتیک (flor-o-KWIN-o-lone) فلوروکینولون “fluoroquinolone” است که با باکتری‌های بدن مبارزه می‌کند. لووفلوکساسین به منظور درمان انواع مختلف عفونت‌های باکتریایی مصرف می‌شود. همچنین لووفلوکساسین جهت درمان افرادی که در معرض سیاه زخم یا انواع خاصی از طاعون قرار گرفته‌اند، استفاده می‌گردد.

آنتی بیوتیک‌های فلوروکینولون می‌توانند عوارض جانبی جدی یا ناتوان کننده‌ای برای فرد ایجاد کنند. لووفلوکساسین باید برای عفونت‌هایی استفاده شود که با آنتی بیوتیک‌های ایمن‌تر، قابل درمان نیستند.

همچنین این احتمال وجود دارد که لووفلوکساسین در مواقعی استفاده شود که در این راهنمای دارویی ذکر نشده است.

 

لووفلوکساسین "Levofloxacin" یک آنتی بیوتیک

هشدارها برای مصرف قرص لووفلوکساسین

لووفلوکساسین می‌تواند عوارض جانبی جدی از جمله مشکلات تاندون، آسیب عصبی، تغییرات جدی خلق و خو یا رفتار و قند خون پایین ایجاد نماید.

در صورت داشتن علائمی مانند سردرد، گرسنگی، تحریک‌پذیری، بی حسی، سوزن سوزن شدن، درد و سوزش، گیجی، بی قراری، پارانویا “paranoia”، مشکلات حافظه یا تمرکز، افکار خودکشی، درد یا حرکت ناگهانی اعضای بدن و بروز مشکلات در هر یک از مفاصل شما، مصرف لووفلوکساسین را متوقف کنید و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

در موارد نادر لووفلوکساسین ممکن است باعث آسیب به آئورت “aorta” شود که این وضعیت می‌تواند منجر به خون‌ریزی خطرناک یا مرگ شود. اگر در زمان مصرف لووفلوکساسین، درد شدید و دائمی در قفسه سینه، معده یا کمر دارید، از کمک فوری پزشکی استفاده کنید.

 

قبل از مصرف لووفلوکساسین

اگر به قرص لووفلوکساسین یا سایر فلوروکینولون‌ها (سیپروفلوکساسین “ciprofloxacin”، جمی فلوکساسین “gemifloxacin”، موکسی فلوکساسین “moxifloxacin”، نورفلوکساسین “norfloxacin”، افلوکساسین “ofloxacin” و غیره) حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.

این احتمال وجود دارد که لووفلوکساسین باعث تورم یا پارگی تاندون (فیبری که استخوان‌ها را به ماهیچه‌های بدن متصل می‌کند)، به خصوص در تاندون آشیل پاشنه پا شود. این شرایط ممکن است در طول درمان یا تا چند ماه پس از قطع مصرف لووفلوکساسین رخ دهد. به طور معمول مشکلات تاندون در افراد خاص (کودکان و افراد مسن، افرادی که از داروهای استروئیدی استفاده می‌کنند یا پیوند عضو داشته‌اند) بیشتر است.

اگر تا به حال موارد زیر را داشته‌اید، در زمان مصرف لووفلوکساسین به پزشک خود اطلاع دهید:

  • مشکلات تاندون، مشکلات استخوانی، آرتریت یا سایر مشکلات مفصلی (به ویژه در کودکان)
  • مشکلات گردش خون، آنوریسم “aneurysm”، تنگی یا سخت شدن شریان‌ها
  • مشکلات قلبی، فشار خون بالا
  • یک بیماری ژنتیکی مانند سندرم مارفان “Marfan” یا سندرم Ehler’s-Danlos
  • دیابت
  • یک اختلال عضلانی یا عصبی مانند میاستنی گراویس “myasthenia gravis”
  • بیماری کلیوی
  • تشنج یا صرع
  • آسیب سر یا تومور مغزی
  • سندرم QT طولانی (در شما یا یکی از اعضای خانواده)
  • سطوح پایین پتاسیم در خون شما (هیپوکالمی “hypokalemia”)

این دارو را بدون توصیه پزشکی به کودک ندهید.

مشخص نیست که آیا این دارو به نوزاد متولد نشده آسیب می‌رساند یا خیر. اگر باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

در حین استفاده از این دارو نباید به نوزاد خود شیر دهید.

 

این دارو را بدون توصیه پزشکی به کودک ندهید.

چگونه باید لووفلوکساسین را مصرف کنم؟

تمام دستورالعمل‌های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید و همه راهنماهای دارو یا برگه‌های دستورالعمل را بخوانید. دارو را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید.

قرص لووفلوکساسین را هر روز در یک زمان معین و با آب مصرف کنید. در حین مصرف لووفلوکساسین، مایعات اضافی بنوشید تا کلیه‌های شما به درستی کار کنند.

شما می‌توانید قرص لووفلوکساسین را با یا بدون غذا مصرف کنید.

محلول خوراکی لووفلوکساسین (شربت) را با معده خالی، حداقل 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف کنید.

داروی مایع یا شربت لووفلوکساسین را با دقت اندازه‌گیری کنید. از سرنگ دوز ارائه شده یا از دستگاه اندازه‌گیری دوز دارو (نه قاشق آشپزخانه) استفاده نمایید.

حتی اگر علائم شما بهبود یافته است، از این دارو مطابق با زمان تجویز شده توسط پزشک معالج استفاده کنید. نادیده گرفتن دوز می‌تواند خطر ابتلا به عفونت مقاوم به دارو را افزایش دهد. لووفلوکساسین عفونت ویروسی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی را درمان نمی‌کند.

قرص لووفلوکساسین را با شخص دیگری به اشتراک نگذارید.

این دارو ممکن است روی آزمایش ادرار غربالگری دارویی تأثیر بگذارد و نتایج نادرستی را نشان دهد. به کارکنان آزمایشگاه بگویید که از لووفلوکساسین استفاده می‌کنید.

لووفلوکساسین در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود. در صورت عدم استفاده، بطری را بسته نگه دارید.

اطلاعات دقیق دوز لووفلوکساسین

در این متن شما می‌توانید اطلاعات دقیق و جامعی راجع به دوز مصرفی لووفلوکساسین را بخوانید. به خاطر داشته باشید که این میزان از دارو برای شما و بیماری فعلی‌تان تجویز شده است، پس آن را با سایر افرا به اشتراک نگذارید. حتما راجع به مصرف مجدد دارو یا توقف استفاده از آن با پزشک معالج خود صحبت کنید.

اگر یک نوبت مصرف لووفلوکساسین را فراموش کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر یک نوبت مصرف لووفلوکساسین را فراموش کردید، در اسرع وقت دارو را مصرف کنید اما اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید. دو دوز را در یک زمان مصرف نکنید؛ این بدان معنی است که دوز مصرفی خود را چند برابر نکنید.

 

اگر بیش از حد لووفلوکساسین را مصرف کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر بیش از حد لووفلوکساسین را مصرف کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر بیش از حد تجویز شده از لووفلوکساسین مصرف کرده‌اید، به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید یا با 115 تماس بگیرید. در صورت مشاهده هر گونه علائم با پزشک خود مشورت نمایید و جزییات را با او به اشتراک بگذارید. پزشک در صورت دانستن تمامی شرایط شما می‌تواند بهترین مشاوره را برای شما انجام دهد.

هنگام مصرف لووفلوکساسین از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

تا زمانی که نمی‌دانید لووفلوکساسین چه تأثیری روی شما می‌گذارد، از رانندگی یا فعالیت‌های خطرناک خودداری کنید. در زمان مصرف لووفلوکساسین ممکن است واکنش‌های شما مختل شود.

داروهای آنتی بیوتیکی می‌توانند باعث اسهال شوند که این شرایط ممکن است نشانه عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خونی دارید، قبل از استفاده از داروی ضد اسهال با پزشک خود تماس بگیرید.

 

لووفلوکساسین می‌تواند باعث آفتاب سوختگی شما شود. از نور زیاد خورشید یا سولاریوم دوری کنید. زمانی که در خارج از منزل هستید، از لباس محافظ پوشاننده و کرم ضد آفتاب (SPF 30 یا بالاتر) استفاده کنید. اگر بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دچار سوزش، قرمزی، خارش، بثورات یا تورم شدید به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی لووفلوکساسین چیست؟

اگر علائم یک واکنش آلرژیک (کهیر، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو) یا یک واکنش شدید پوستی (تب، گلودرد، سوزش در چشم، درد پوست، بثورات پوستی قرمز یا بنفش) را دارید، کمک فوری پزشکی دریافت کنید. این احتمال وجود دارد که عفونت پخش ‌شود و باعث ایجاد تاول و پوسته پوسته شدن پوست گردد.

لووفلوکساسین می‌تواند عوارض جانبی جدی از جمله مشکلات تاندون، عوارض جانبی روی اعصاب شما (که ممکن است باعث آسیب عصبی دائمی شود)، تغییرات جدی خلق‌وخو یا رفتار (فقط در یک نوبت مصرف) و قند خون پایین (که می‌تواند منجر به کما شود) ایجاد کند.

در صورت داشتن موارد زیر، مصرف لووفلوکساسین را قطع کنید و فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • قند خون پایین. سردرد، گرسنگی، تعریق، تحریک‌پذیری، سرگیجه، حالت تهوع، ضربان سریع قلب، احساس اضطراب یا لرزش
  • علائم عصبی در دست‌ها، بازوها، پاها یا بی‌حسی، ضعف، گزگز، درد و سوزش
  • تغییرات جدی خلق‌وخو یا رفتار. عصبی بودن، گیجی، بی‌قراری، پارانویا، توهم، مشکلات حافظه، مشکل در تمرکز و افکار خودکشی
  • علائم پارگی تاندون. درد ناگهانی، تورم، کبودی، حساسیت، سفتی، مشکلات حرکتی یا صدای کوبیدن یا ترکیدن در هر یک از مفاصل شما (تا زمانی که مراقبت یا دستورالعمل‌های پزشکی دریافت کنید، مفصل را استراحت دهید).
  • در موارد نادر، لووفلوکساسین ممکن است باعث آسیب به آئورت، شریان خونی اصلی بدن شود. این شرایط می‌تواند منجر به خونریزی یا مرگ گردد. اگر درد شدید و دائمی در قفسه سینه، معده یا کمر دارید، از کمک فوری پزشکی استفاده کنید.

 

در زمان مصرف لووفلوکساسین و در صورت داشتن موارد زیر، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد شدید معده، اسهال آبکی یا خونی
  • ضربان تند یا شدید قلب، احساس تپش یا بال زدن در قفسه سینه، تنگی نفس و سرگیجه ناگهانی (مثل این‌که ممکن است بیهوش شوید)
  • اولین علامت هر نوع بثورات پوستی؛ مهم نیست که این بثورات به چه میزان خفیف باشد
  • ضعف عضلانی، مشکلات تنفسی
  • تشنج (لرزش)
  • افزایش فشار داخل جمجمه. سردرد شدید، زنگ زدن در گوش، سرگیجه، حالت تهوع، مشکلات بینایی، درد پشت چشم
  • مشکلات کبدی. درد بالای معده، از دست دادن اشتها، ادرار تیره رنگ، مدفوع به شکل خاک رس، یرقان (زرد شدن پوست یا چشم).

عوارض جانبی رایج لووفلوکساسین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع، یبوست، اسهال
  • سردرد، سرگیجه
  • مشکلات خواب

 

این موارد، لیست کاملی از عوارض جانبی لووفلوکساسین نیست و این احتمال وجود دارد که موارد دیگری نیز رخ دهند. به منظور انجام مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی لووفلوکساسین با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری بر لووفلوکساسین تأثیر می‌گذارند؟

برخی از داروها با مصرف همزمان لووفلوکساسین می‌توانند اثربخشی بسیار کمتری داشته باشند. اگر هر یک از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، دوز لووفلوکساسین خود را 2 ساعت قبل یا 2 ساعت پس از مصرف داروی دیگر مصرف کنید.

  • آنتی اسیدهای حاوی منیزیم یا آلومینیوم (مانند Maalox، Mylanta یا Rolaids)، یا داروی زخم سوکرالفات “sucralfate” (Carafate)
  • دیدانوزین “didanosine” (Videx) پودر یا قرص‌های جویدنی
  • مکمل‌های ویتامین یا مواد معدنی که حاوی آلومینیوم، آهن، منیزیم یا روی هستند

در مورد سایر داروهای مصرفی خود به خصوص موارد زیر، به پزشک اطلاع دهید:

  • تئوفیلین “theophylline”
  • دیورتیک یا “قرص آب”
  • داروهای ریتم قلب
  • انسولین یا داروهای خوراکی دیابت (قند خون خود را به طور منظم چک کنید)
  • دارو برای درمان افسردگی یا بیماری روانی
  • داروهای استروئیدی (مانند پردنیزون “prednisone”)
  • رقیق کننده خون. وارفارین “warfarin”، کومادین “Coumadin”، جانتوون “Jantoven”
  • NSAIDها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی). آسپرین “aspirin”، ایبوپروفن “ibuprofen” (ادویل، موترین)، ناپروکسن “naproxen” (Aleve)، سلکوکسیب “celecoxib”، دیکلوفناک “diclofenac”، ایندومتاسین “indomethacin”، ملوکسیکام “meloxicam” و غیره.

 

این لیست شامل تمامی موارد موثر بر لووفلوکساسین نیست. سایر داروها از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی نیز ممکن است بر لووفلوکساسین تأثیر بگذارند. به یاد داشته باشید که همه تداخلات دارویی ممکن در این‌جا ذکر نشده است.

 

منبع:

https://www.webmd.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us