نزدیک بینی چیست؟

| 14 جولای 2021

نزدیک بینی، یک اختلال بینایی بسیار شایع است که معمولاً قبل از 20 سالگی تشخیص داده می‌شود. نزدیک بینی، بینایی دور شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به این صورت که می‌توانید اجسامی را که در نزدیکی شما هستند، به راحتی مشاهده کنید. اما در مشاهده اجسام دور مانند مارک‌های راهروی فروشگاه‌های مواد غذایی یا علائم راه مشکل خواهید

نزدیک بینی درصد قابل توجهی از جمعیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این یک اختلال تمرکز چشم است که به راحتی با عینک، لنزهای تماسی یا جراحی اصلاح می‌شود.

 

نزدیک بینی چه میزان شایع است؟

این اختلال بینایی بسیار شایع است. طبق تحقیقات انجمن بینایی سنجی آمریکا، بیش از 40٪ آمریکایی‌ها نزدیک بین هستند. این تعداد به ویژه در میان کودکان در سن مدرسه، به سرعت در حال افزایش است. متخصصان چشم انتظار دارند که این روند در دهه‌های آینده نیز ادامه یابد.

امروزه از هر چهار پدر و مادر یک کودک دارای نوعی نزدیک بینی است. برخی از متخصصان چشم معتقدند که اگر کودک شما زمان زیادی را به فعالیت‌هایی مانند خواندن یا استفاده از تلفن‌های هوشمند و رایانه اختصاص دهد، ممکن است خطر نزدیک بینی بیشتری داشته باشد.

 

آیا نزدیک بینی می‌تواند منجر به نابینایی شود؟

معمولاً نزدیک بینی یک اختلال جزئی است که با عینک، لنزهای تماسی یا جراحی قابل اصلاح است. اما در موارد نادر، نوع پیشرونده به نام نزدیک بینی دژنراتیو ایجاد می‌شود که می‌تواند بسیار جدی بوده و باعث از دست رفتن بینایی شود. نزدیک بینی دژنراتیو فقط حدود 2٪ از جمعیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اعتقاد بر این است که این اختلال موروثی است و بیشتر در مردم یهودی، ژاپنی، چینی و خاورمیانه دیده می‌شود.

 

چه عواملی باعث نزدیک بینی می‌شود؟

اگر نزدیک بینی با درجه‌ی بالا دارید، احتمالاً حداقل یکی از والدین یا هر دو نیز از این اختلال رنج می‌برند. متخصصان چشم هنوز از علت دقیق نزدیک بینی اطمینان ندارند، اما معتقدند که این حالت، ترکیبی از عوامل وراثتی و محیطی است. این امکان وجود دارد که نزدیک بینی را به ارث ببرید و سپس اگر سبک زندگی شما شرایط مناسب را ایجاد کند، این اختلال رو به پیشرفت برود.

عیب انکساری چیست؟

وقتی شکل چشم شما اجازه نمی‌دهد نور به درستی بر روی شبکیه متمرکز شود، متخصصان چشم این مسئله را عیب انکسار می‌نامند. قرنیه و عدسی با هم کار می‌کنند تا نور را به شبکیه شما، قسمت حساس به نور چشم برسانند، بنابراین شما می توانید به وضوح ببینید. اگر کره چشم، قرنیه یا لنز شما شکل مناسبی نداشته باشد، نور به طور معمول از شبکیه چشم دور می‌شود یا متمرکز نمی‌گردد.

نزدیک بینی سبب می‌شود شما اشیای دور را غیر واضح ببینید.

هنگامی که فرد نزدیک بین باشد، کره چشم از جلو به عقب خیلی بلند است؛ یا قرنیه چشم خیلی خمیده است و یا اشکال در شکل عدسی وجود دارد. نوری که به چشم شما می آید در عوض شبکیه در مقابل شبکیه متمرکز می‌شود. این امر تصویر اشیاء دور را مبهم می‌کند.

هنگامی که یک اپتومتریست، نسخه عینک چشم را برای نزدیک بینی تهیه می‌کند، بسته به درجه بینایی، یک عدد منفی مانند ۲.۰۰- خواهد بود. هرچه این عدد بیشتر باشد، عدسی‌های عینک قوی‌تر می‌شوند.

 

علائم نزدیک بینی چیست؟

اگر نزدیک بین هستید، ممکن است متوجه علائم زیر شوید:

  • اجسام دور مبهم به نظر می‌رسند.
  • اجسام نزدیک واضح هستند.
  • سردرد
  • خستگی چشم
  • چشمک زدن
  • خستگی چشم هنگام رانندگی، ورزش و دیگر فعالیت ها.

برخی علائم اضافی نزدیک بینی برای کودکان شامل موارد زیر است:

  • نمرات ضعیف مدرسه
  • دامنه‌ی توجه کوتاه
  • نگه داشتن اشیا نزدیک صورت

بیشتر موارد نزدیک بینی خفیف است و به راحتی با عینک، لنزهای تماسی یا جراحی انکساری کنترل می‌شود. با این حال، در موارد نادر اختلالات شدیدتری ایجاد می‌شود.

 

انواع نزدیک بینی کدام است؟

ممکن است فرد به هرکدام از این انداع نزدیک‌بینی مبتلا شده باشد:

نزدیک بینی درجه بالا:

به نوعی نزدیک بینی ارثی نادر نزدیک بینی اطلاق می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که کره‌ی چشم کودک، بیش از حد لازم رشد کند؛ یا قرنیه بیش از حد شیب دار باشد. نزدیک بینی بالا معمولاً به عنوان نزدیک بینی با عیب انکسار بیشتر از ۶- تعریف می‌شود. این امر می‌تواند به تدریج بدتر شود. نزدیک بینی بالا معمولاً در سنین 20 تا 30 سالگی بدتر می‌شود. این مسئله با توجه به شدت، با عینک یا لنزهای تماسی و در بعضی موارد با عمل جراحی انکساری اصلاح می‌شود. نزدیک بینی بالا ممکن است در آینده، خطر ابتلا به شرایط بینایی جدی‌تر مانند آب مروارید، شبکیه جدا شده و گلوکوم را افزایش دهد. عوارض نزدیک بینی بالا بدون درمان، نابینایی است. بنابراین معاینات منظم چشم کودکان بسیار مهم است.

نزدیک بینی دژنراتیو:

یک فرم نسبتاً نادر اما جدی که معمولاً از اوایل کودکی شروع می‌شود، نزدیک بینی دژنراتیو است. این فرم شدید است زیرا به شبکیه چشم آسیب می‌زند و علت اصلی نابینایی است.

 

آیا با افزایش سن، نزدیک بینی بدتر می‌شود؟

پاسخ این سوال مثبت است. به خصوص در هنگام جهش رشد در سالهای قبل از نوجوانی و نوجوانی، زمانی که بدن به سرعت رشد می‌کند، نزدیک بینی می‌تواند بدتر شود. در سن 20 سالگی، نزدیک بینی معمولاً پایین می آید. همچنین ممکن است برای بزرگسالان نزدیک بینی تشخیص داده شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، معمولاً به دلیل استرس بینایی یا بیماری مانند دیابت یا آب مروارید است.

استرس بینایی می تواند ناشی از صرف وقت زیاد برای انجام فعالیت‌هایی، مانند خواندن یا انجام کارهای رایانه‌ای باشد.

اگر در بزرگسالی نزدیک بینی ناگهانی دارید، در صورت مشاهده‌ی لکه‌هایی در میدان دید خود، با چشم پزشک مشورت کنید.

 

نزدیک بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

اپتومتریست می‌تواند نزدیک بینی را با استفاده از معاینات استاندارد چشم تشخیص دهد. نزدیک بینی معمولاً در کودکی تشخیص داده می‌شود اما در بزرگسالان در نتیجه استرس دید یا دیابت ایجاد می‌شود.

ابتدا اپتومتریست، با درخواست از شما برای خواندن حروف روی نمودار چشم، قدرت بینایی شما را آزمایش می‌کند. سپس او از یک رتینوسکوپ روشن استفاده می‌کند تا میزان انعکاس نور توسط شبکیه شما را اندازه گیری کند.

با مراجعه به اپتومتریست می‌توان نزدیک‌بینی را تشخیص داد.

او از فوروپتر نیز استفاده خواهد کرد. فوروپتر ابزاری است که با قرار دادن یک سری لنزها در مقابل چشمان شما، میزان خطای شکست شما را اندازه گیری می‌کند. به این ترتیب است که او قدرت عدسی مورد نیاز شما را اندازه‌گیری می‌کند.

در صورت امکان اولین معاینه چشم باید قبل از 1 سالگی انجام شود. اگر کودک، هیچ مشکل آشکاری در چشم ندارد، قبل از رفتن به مهد کودک معاینه چشم باید تکرار شود. از آنجا که نزدیک بینی موروثی است، در کودکانی که اعضای خانواده‌ی آن‌ها نزدیک بین هستند، معاینه‌ی بیشتری لازم است.

در طول معاینه چشم کودکان، اپتومتریست، یک معاینه فیزیکی از چشم کودک انجام می‌دهد. همچنین یک رفلکس نور منظم را بررسی می‌کند. برای کودکان بین سنین 3 تا 5 سال، با استفاده از آزمایش نمودار چشم، غربالگری بینایی را انجام می‌دهد. از آنجا که بینایی کودکان همچنان رشد می‌کند، اطمینان حاصل کنید که آنها قبل از کلاس اول و هر دو سال بعد از آن، توسط متخصص اطفال یا چشم پزشک اطفال، غربال می‌شوند. در حالی که بیشتر مدارس غربالگری چشم انجام می‌دهند، اما معمولاً برای تشخیص نزدیک بینی کافی نیستند. حدود سه چهارم کودکان نزدیک بین، بین 3 تا 12 سالگی تشخیص داده می‌شوند.

تابلوی علائم تشخیص بینایی

 

نزدیک بینی چگونه درمان می شود؟

عینک یا لنز تماسی می‌توانند نزدیک بینی را در کودکان و بزرگسالان اصلاح کنند. فقط برای بزرگسالان، انواع مختلفی از جراحی‌های انکساری وجود دارد که می‌تواند نزدیک بینی را نیز اصلاح کند.

  • عینک :

محبوب‌ترین روش تصحیح نزدیک بینی برای اکثر افراد است. بسته به میزان اصلاح بینایی مورد نیاز، هر روز، یا فقط برای مواردی که به بینایی نیاز است، از عینک استفاده خواهید کرد. فقط ممکن است برای رانندگی به عینک نیاز داشته باشید. برخی از کودکان مبتلا به نزدیک بینی ممکن است فقط برای بازی، تماشای فیلم یا مشاهده تخته سیاه به عینک نیاز داشته باشند. برخی از افراد ممکن است برای دیدن واضح نیاز به استفاده مداوم از عینک داشته باشند. لنزهای تک دید باعث واضح‌تر شدن دید از راه دور می‌شوند. اما بیماران بالای 40 سال که نزدیک بینی دارند، برای دیدن واضح و نزدیک یا دور ممکن است به لنز دو کانونی یا پیشرونده احتیاج داشته باشند.

  • لنزهای تماسی:

نقطه ضعف احتمالی این لنزها این است که برای تمیز کردن نیاز به مراقبت بیشتری دارند. از ارائه دهنده خود بپرسید کدام نوع لنز، برای نزدیک بینی و سایر عیوب انکساری مناسب است.

  • Ortho-k یا CRT :

برخی از افراد مبتلا به نزدیک بینی خفیف ممکن است کاندیدای لنزهای تماسی انکساری قرنیه ای به طور موقت شوند. این لنزها برای تغییر شکل موقت قرنیه در هنگام خواب، استفاده می‌شوند. به اندازه ای که بتوانید فعالیت های روزانه خود را انجام دهند.

  • لیزیک:

یک روش کراتومیلوزیس درجا به کمک لیزر است. رایج‌ترین جراحی برای اصلاح نزدیک بینی این روش است. در لیزیک، چشم پزشک با استفاده از لیزر یک فلپ را از طریق قسمت بالای قرنیه برش می‌دهد، بافت داخلی قرنیه را تغییر شکل می‌دهد و سپس فلپ را دوباره سرجای خود قرار می‌دهد.

  • LASEK:

یک روش کراتکتومی ساب اپیتلیال به کمک لیزر است. در روش LASEK، چشم پزشک  با استفاده از لیزر فلپ را فقط از طریق لایه بالایی (اپیتلیوم) قرنیه برش می‌دهد، لایه‌های خارجی را دوباره شکل می‌دهد و سپس فلپ را می‌بندد.

  • PRK:

به اختصار کراتکتومی فوتورفراکتیو، نوعی جراحی لیزر چشم است. برای اصلاح نزدیک بینی خفیف یا متوسط استفاده می‌شود. همچنین ممکن است برای اصلاح دور بینی و یا آستیگماتیسم نیز استفاده شود. در روش PRK، چشم پزشک، از لیزر برای تغییر شکل سطح قرنیه استفاده می‌کند. به این صورت که آن را صاف کرده و به اشعه‌های نور اجازه می‌دهد تا بر روی شبکیه تمرکز کند. برخلاف لیزیک، چشم پزشک فلپ را برش نمی‌دهد. PRK در بیماران دارای قرنیه‌ای لاغرتر یا دارای سطح خشن، ترجیح داده می‌شود، زیرا بافت قرنیه را کمتر از عمل جراحی لیزیک مختل می‌کند.

در روش prk با لیزر سطح قرنیه را تغییر میدهند.

  • لنزهای داخل چشمی فکیک:

برای بیمارانی که نزدیک بینی بالا دارند و یا قرنیه چشم آنها بسیار نازک است، یک گزینه‌ی مناسب است. لنزهای داخل چشمی فاکیک درست در مقابل لنز طبیعی در داخل چشم قرار می‌گیرند.

  • کاشت لنز داخل چشمی:

به چشم پزشک این امکان را می‌دهد تا با جراحی لنز جدیدی را در چشم قرار دهد و جایگزین عدسی طبیعی شود. این روش قبل از ایجاد آب مروارید انجام می‌شود.

میتوان از لنزهای داخل چشمی نیز برای درمان نزدیک بینی استفاده کرد.

  • بینایی درمانی:

اگر نزدیک بینی شما ناشی از اسپاسم عضلات متمرکز باشد، بینایی درمانی گزینه‌ای مناسب است. شما می‌توانید با تمرینات چشم، عضلات را تقویت کرده و تمرکز خود را بهبود ببخشید.

 

چگونه می‌توانید از بدتر شدن نزدیک بینی جلوگیری کنید؟

گرچه درمان قطعی برای نزدیک بینی وجود ندارد، اما اقدامات روزمره‌ای وجود دارد که  سلامت کلی چشم را پشتیبانی می‌کند.

این نکات کمک کننده هستند:

  • محدود کردن زمان استفاده از دستگاه‌های دیجیتال.
  • استفاده از صفحه نمایش برای کشش عضلات چشم
  • در نور کم نخوانید یا کار نکنید.
  • از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • برای ورزش از تجهیزات محافظ چشم استفاده کنید.
  • سیگار نکشید.
  • برای معاینات منظم چشم برنامه‌ریزی کنید.
  • از چشم پزشک خود در مورد قطره‌های چشمی آتروپین برای کاهش سرعت پیشرفت نزدیک بینی بپرسید.
  • از چشم پزشک در مورد لنزهای تماسی دو فوکوس برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری در کودکان سوال کنید.

به خاطر داشته باشید که اجازه ندهید که چشمان شما یا فرزندتان درگیر زیاد وقت گذراندن در رایانه یا تلفن های هوشمند شود. همچنین رفتن به پارک را به یک گردش خانوادگی منظم تبدیل کنید.

 

خوردن چه مواد غذایی برای سلامت چشم‌ها ضروری است؟

چشم، برای حفظ بافت‌ها و عملکردهای حیاتی خود، به مواد مغذی موجود در تغذیه ما، نیاز دارد. با بزرگ شدن و رشد چشم کودک، تغذیه‌ی مناسب به ویژه برای بینایی بسیار ضروری است. علاوه بر محدود کردن مصرف کولاهای کافئین دار، با نوشیدن آب کافی ، بدن خود را هیدراته نگه دارید.

همچنین سعی کنید غذاهایی غنی ازمواد زیر استفاده کنید:

 

  • ویتامین A :

شما به مقدار کافی آنتی اکسیدان ویتامین A در رژیم غذایی خود، برای حفظ  چشم و سلامت بینایی نیاز دارید. منابع غنی از ویتامین A برای هر نوع رژیم غذایی وجود دارد. گزینه های گیاهی شامل سبزیجاتی مانند سیب زمینی شیرین، سبزیجات برگدار و هویج است. همچنین غذاهای حیوانی مانند پنیر، ماهی روغنی یا جگر نیز سرشار از این ویتامین است.

  • ویتامین C :

بهترین مواد غذایی برای دریافت دوز روزانه ویتامین C میوه‌ها و سبزیجات، از جمله پرتقال، گریپ فروت، توت‌فرنگی و کلم بروکلی است.

لوتئین سبزیجات سبز و برگ دار بخورید تا مطمئن شوید که به مقدار کافی لوتئین دریافت می‌کنید. این ماده، به چشم کمک می‌کند تا نور مضر آبی را که می‌تواند به شبکیه چشم آسیب برساند، فیلتر کند.

در پایان به یاد داشته باشید که ویتامین‌های موجود در مکمل‌ها، به اندازه ویتامین‌هایی که به طور طبیعی در غذاهای تازه وجود دارند، جذب بدن نمی‌شوند.

 

منابع:

my.clevelandclinic.org

www.webmd.com

 





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us