پیرچشمی چیست؟ علائم و درمان پیر چشمی

| 16 آگوست 2021

آیا تا به حال متوجه این موضوع شده‌اید که برای خواندن شماره تلفن خود، آن را دورتر از صورت خود نگه داشته‌اید و برای خواندن متن چشمانتان را ریز کرده‌اید؟ آیا در انجام کارهای مانند آرایش چشم مشکل دارید؟ اگر تازه وارد 40 ساله شده باشید، ممکن است اختلال از دست دادن توانایی تمرکز نزدیک و پیرچشمی را تجربه کنید. بنابراین مهم است که دربارۀ این بیماری اطلاعات خود را افزایش دهید؛ با رسا همراه باشید.

 

پیرچشمی چیست؟

به یاد داشته باشید که از دست دادن دید واضح از نزدیک در نهایت برای همۀ ما اتفاق میفتد. پیرچشمی (Presbyopia) یک بیماری نیست! و مانند چین و چروک پوست، امری طبیعی است. عینک‌های مخصوص برای چشم وجود دارند، حتی عینک‌هایی شیک. امروزه، خواه لنزهای تماسی باشند یا جراحی اصلاح بینایی، انتخاب‌های زیادی وجود دارند که ممکن است باعث شوند این آداب و رسوم کمی کمتر سر و صدا کنند.

پیرچشمی بخشی از روند طبیعی پیری چشم است و به راحتی قابل اصلاح می‌باشد. از نظر فنی، پیرچشمی، از دست دادن توانایی چشم در تغییر کانون توجه به دیدن اشیا نزدیک است. پیرچشمی معمولاً در حدود 40 سالگی ظاهر می‌شود و به تدریج بدتر خواهد شد. این بیماری معمولاً روی دید مسافت پایه فرد تأثیری نمی‌گذارد.

پیرچشمی به طور کلی مردان و زنان را به طور مساوی تحت تأثیر قرار می‌دهد. از آنجایی که این عارضه در طول زندگی ادامه خواهد یافت، مهم است که درک کنید این می‌تواند سایر شرایط بینایی مشترکی مانند دور بینی، کوته بینی و آستیگماتیسم را پیچیده کند. متخصصان چشم، این شرایط متداول تمرکز چشم را عیوب انکساری می‌نامند. اما خبرهای خوبی در پیش است. درک سلامت چشم و معاینات منظم چشم به فرد کمک می‌کند تا روند بینایی واضح و راحت خود را ادامه دهید.

پیرچشمی زنان و مردان را به طور یکسان مورد هدف قرار می‌دهد.

 

علت پیرچشمی

پیرچشمی هنگامی رخ می‌دهد که عدسی چشم انعطاف پذیری کمتری پیدا می‌کند و دیگر نمی‌تواند روی اشیا از نزدیک تمرکز داشته باشد. به چشم خود مانند دوربین فکر کنید. لنز در دوربین توانایی فوکوس خودکار بر روی اشیا را دارد، چه نزدیک باشند و چه دور. لنز چشم تقریباً به همان روش کار می‌کند. این روند با قرنیه چشم کار می‌کند تا نور را متمرکز کند.

ابتدا قرنیه خمیده فرد را به سمت چشم خم می‌کند. سپس یک عضله دایره ای کوچکی که لنز را احاطه کرده است و شکل خود را تغییر داده و باعث تمرکز می‌شود. اگر مورد دور باشد، عضله اطراف لنز شل می‌شود. اگر نزدیک باشد، عضله منقبض خواهد شد و به فرد این امکان را می‌دهد تا روی موارد نزدیکی مانند منو یا کتاب تمرکز کند.

با پیر شدن چشم، لنز به رشد خود ادامه می‌دهد و لایه‌های سلول اضافه می‌کند. این فرآیند باعث ضخیم شدن لنز می‌شود و باعث خواهد شد تا نتواند مانند روشی که در گذشته ایجاد می‌شود، انعطاف پذیر باشد. این امر باعث تار شدن موارد نزدیک می‌شود.

 

عوامل خطر پیرچشمی

اگرچه عامل اصلی ابتلا به پیرچشمی سن است، اما برخی از داروها و اختلالات می‌توانند باعث ایجاد پیرچشمی در افراد زیر 40 سال شوند. وقتی این مورد اتفاق میفتد، پیرچشمی زودرس نامیده می‌شود. اگر هنوز 40 ساله نشده‌اید و متوجه شدید که نمی‌توانید از نزدیک روی موضوعات تمرکز کنید، ممکن است یک مشکل چشمی یا سلامتی داشته باشید و باید در اسرع وقت با یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی تماس بگیرید.

عوامل خطر برای پیرچشمی زودرس شامل موارد زیر هستند:

  • دور اندیشی
  • داروها، برخی از داروها می‌توانند خطر را افزایش دهند، از جمله داروهای آلرژی، داروهای ضد اضطراب، داروهای ضد افسردگی، ضد روان پریشی، داروهای ضد اسپاسم و ادرار آورها
  • بیماری‌هایی نظیر دیابت، مولتیپل اسکلروزیس، دیس اتونومی و سایر موارد خطر، ابتلا به پیرچشمی زودرس را افزایش می‌دهند.
  • سابقه ضربه به سر

مهم‌ترین عامل در پیرچشمی سن است.

 

اگر چشم از قبل دوربین باشد، آیا پیرچشمی زودتر رخ می‌دهد؟

ممکن است. دوربینی یکی از عوامل خطر ابتلا به پیرچشمی زودرس است. دوربینی اغلب با پیرچشمی اشتباه گرفته می‌شود، اما این دو با یکدیگر متفاوت هستند. پیرچشمی هنگامی اتفاق می‌افتد که لنز چشم انعطاف پذیری خود را از دست بدهد. دور بینی زمانی اتفاق می‌افتد که کره چشم خیلی کوچک باشد. این منجر به ایجاد تصویری کم تمرکز می‌شود که برای تمرکز مجدد آن به کمک لنز احتیاج دارید. اگر دور بینی قابل توجه باشد، می‌توانید تاریکی در دید نزدیک را بسیار کمتر از 40 سال تجربه کنید.

 

آیا می‌توان همزمان هم پیر چشمی و هم نزدیک بینی را تجربه کرد؟

بله و این بسیار معمول است، با توجه به اینکه تقریباً یک سوم افراد در تمام سنین تا حدی نزدیک بین هستند. نزدیک بینی به این معنی است که چشمانتان به طور طبیعی بیش از حد متمرکز می‌باشند و این باعث می‌شود تا دید نزدیک و بینایی واضحی داشته باشید اما بینایی کمی تار می‌باشد.

با این حال، حتی اگر نزدیک بین باشید و در سن 40 سالگی قرار گرفته باشید، باز هم هنگام استفاده از عینک یا تماس، اثر پیرچشمی را احساس خواهید کرد. از طرفی مثبت، افرادی که عینکی نزدیک بین دارند، از چشمان خود استفاده می‌کنند و اغلب برای خواندن عینک خود را برمی‌دارند.

 

علائم پیر چشمی

اگر برای تمرکز صحیح روی کلمات مجبور باشید کلمات را نزدیک چشمان خود نگه دارید، ممکن است یکی از رایج ترین علائم پیرچشمی را تجربه کنید.

علائم دیگر عبارتند از:

  • مشکل در خواندن چاپ کوچک
  • سردرد ناشی از انجام کار ناشی از کار نزدیک
  • خستگی چشم
  • نیاز به نور بیشتر برای خواندن

علائم پیرچشمی شبیه علائم دور بینی است، اما این دو بیماری دلایل مختلفی دارند. دور بینی توسط کره چشم کوچک تر از حد معمول یا قرنیه خیلی صاف ایجاد می‌شود. پیرچشمی در اثر سخت شدن لنز با افزایش سن ایجاد خواهد شد.

 

پیشگیری از پیرچشمی

گرچه نمی‌توانید بیش از حد از پیر شدن چشم جلوگیری کنید، اما اقدامات روزمره ای وجود دارند که می‌توانید برای تقویت سلامت چشم خود و کاهش سرعت آن با افزایش سن، آن را کاهش دهید.

این نکات را برای سلامت چشم خود امتحان کنید:

  • نور کافی به طور چشمگیری به کاهش خستگی چشم کمک می‌کند.
  • معاینات سالانه چشم، نسخه و سلامت چشم می‌توانند به سرعت تغییر کنند، بنابراین حتماً به طور مرتب به ارائه دهنده خود مراجعه نمایید. با ارائه دهنده خود در مورد هرگونه تغییر در علائم که می‌تواند نشانه بروز مسئله جدی تری باشد، صحبت کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید که حاوی مقدار زیادی سبزیجات برگ سبز است.
  • هفته‌ای چندین بار ورزش کنید.
  • به اندازه کافی آب بنوشید تا هیدراته بمانید.
  • الکل را محدود کنید.
  • سیگار نکشید.
  • از عینک آفتابی استفاده کنید. آن‌ها از بافت ظریف چشم در برابر اشعه‌های مضر UV (ماوراء بنفش) محافظت می‌کنند.

رژیم غذایی متعادل در جلوگیری از پیرچشمی موثر است.

 

کدام غذاها را بخوریم تا چشمان خود را تا حد ممکن سالم نگه داریم؟

چشم برای حفظ بافت‌ها و عملکردهای حیاتی خود به مواد مغذی موجود در غذاهایی که می‌خورید متکی است. علاوه بر محدود کردن الکل و کافئین، باید با نوشیدن آب کافی هیدراته باشید.

همچنین باید سعی کنید غذاهایی بخورید که غنی از موارد زیر هستند:

  • ویتامین A: به مقدار کافی آنتی اکسیدان ویتامین A در رژیم غذایی خود (یا از طریق مکمل) برای حفظ سطح چشم و سلامت بینایی نیاز دارید. منابع غنی از ویتامین A، برای هر رژیم غذایی ترجیحی وجود دارند. گزینه‌های گیاهی شامل سبزیجاتی مانند سیب زمینی شیرین، سبزیجات برگ‌دار و هویج هستند یا ممکن است غذاهای حیوانی مانند پنیر، ماهی روغنی یا جگر را انتخاب کنید.
  • ویتامین C: بهترین مواد غذایی برای دریافت دوز روزانه ویتامین C، میوه‌ها و سبزیجاتی از جمله پرتقال، گریپ فروت، توت فرنگی و کلم بروکلی هستند.
  • ویتامین E: اگر قبلاً بیماری دژنراسیون ماکولا داشته‌اید، حتماً ویتامین E کافی دریافت کنید. مطالعات نشان داده اند که این ویتامین در کند شدن بیماری نقش دارد.
  • لوتئین: سبزیجات برگ سبز بخورید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی لوتئین دریافت می‌کنید که به چشم تان کمک می‌کند تا نور مضر آبی که می‌تواند به شبکیه چشم آسیب برساند را فیلتر کند.

اگر می‌دانید که ویتامین‌های مناسبی دریافت نمی‌کنید زیرا رژیم غذایی تان غذاهای سالم کافی را شامل نشده است، می‌توانید به جای آن یک مولتی ویتامین مصرف نمایید. به یاد داشته باشید که ویتامین‌های موجود در قرص به اندازه ویتامین‌هایی که به طور طبیعی در غذاهای تازه وجود دارند، جذب بدن نمی‌شوند.

معاینات چشم‌پزشکی به منظور تشخیص پیرچشمی صورت می‌گیرد.

 

تشخیص پیری چشم

پزشک می‌تواند پیرچشمی را با معاینه دقیق چشم تشخیص دهد. بخش مهمی از این آزمون ارزیابی انکسار برای اندازه گیری میزان خوب دیدن اشیا در فواصل خاص خواهد بود. ارزیابی انکسار به ارائه دهنده می‌گوید که آیا پیر چشمی یا آستیگماتیسم دارید و آیا دور بین هستید یا خیر!

پزشک به احتمال زیاد چشم‌های بیمار را با قطره‌های مخصوص چشم، گشاد می‌کند تا به قسمت‌های داخلی چشم او نگاه بهتری داشته باشد. قطره معمولا بدون درد است، اما ممکن است دو تا سه ساعت بعد به نور حساس باشد.

اگر عینک آفتابی ندارید، پزشک عینک آفتابی یکبار مصرف پلاستیکی را برای پوشیدن چشمتان فراهم می‌کند. در شرایطی ایده آل، سعی کنید در صورت عدم توانایی بلافاصله پس از امتحان، یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود را برای کمک به رانندگی بیاورید.

در سن 40 سالگی، اگر علائمی ‌از بیماری چشم ندارید، باید هر دو تا چهار سال، یک معاینه چشم انجام دهید. با افزایش سن، پیرچشمی ‌تان به تدریج بدتر می‌شود، بنابراین باید با رسیدن به روزهای تولد بعدی خود، دفعات معاینه چشم را بیشتر انجام دهید. تا رسیدن به سن 65 سالگی، باید سالانه معاینه چشم را داشته باشید. اگر سابقه خانوادگی بیماری چشم یا دیابت دارید، باید فارغ از سن، سالانه معاینه چشم انجام دهید.

 

درمان پیر چشمی

پیرچشمی قابل درمان نیست! اما امروزه می‌توانید گزینه‌های متنوعی را برای اصلاح بینایی خود انتخاب کنید. با پزشک خود در مورد بهترین انتخاب برای خود صحبت کنید. بسته به سلامتی و سبک زندگی، پزشک ممکن است هر یک از موارد زیر را پیشنهاد دهد:

  • عینک: خواه برای سایر مشکلات بینایی از عینک استفاده کرده‌اید یا نه! اکنون ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به نوع راحت تری به تغییر چشم خود بپردازید.
  • عینک طبی: اگر مشکل بینایی دیگری ندارید، عینک خواندن ممکن است تمام نیاز تان را برطرف کند. آن‌ها باید فقط برای انجام کارهای نزدیکی مانند خواندن استفاده شوند.
  • عینک دو کانونی: عینک دو کانونی که اغلب برای پیرچشمی تجویز می‌شود، عینکی است که دارای دو نسخه متفاوت در یک لنز عینک است. قسمت بالای لنز حاوی نسخه مسافت می‌باشد، در حالی که قسمت کوچک‌تر و پایین لنز، نسخه‌ای دارد که به فرد کمک می‌کند تا اشیا را از نزدیک ببیند.
  • عینک سه کانونی: سه کانونی‌ها دارای سه لنز هستند، هر کدام برای دیدن نمای نزدیک، وسط و دور استفاده می‌شوند.
  • عینک‌های تدریجی: این‌ها لنزهای چند کانونی هستند، شبیه دو کانونی‌ها اما یک جابجایی تدریجی بین نسخه‌ها دارند. بسیاری از افراد لنزهای تدریجی را وقتی که نمی‌خواهند روی عینک خود خط مشخصی داشته باشند، انتخاب می‌کنند.
  • عینک تدریجی دفتر کار: همانطور که از اسمشان پیدا است، این لنز‌ها برای انجام کارهای نزدیک در اداره مانند کار با کامپیوتر یا نوشتن طراحی شده اند. وقتی از روی میز خود بلند می‌شوید، آن‌ها را برمی‌دارید تا بتوانید دور را به خوبی ببینید.
  • عینک مطالعه: اگر قبل از 40 سالگی از راه دور یا به هر دلیل دیگری به عینک طبی احتیاج نداشتید، عینک مطالعه ممکن است تمام آنچه برای خواندن یک منو یا نخ کردن یک سوزن نیاز دارید را داشته باشند. می‌توانید آن‌ها را در بیشتر داروخانه‌ها تحویل بگیرید.
  • لنزهای تماسی: انواع لنزهای تماسی وجود دارند که به فرد کمک می‌کنند تا با وجود پیرچشمی، دید بهتری داشته باشد.

گزینه‌ای را انتخاب کنید که کمک می‌کند تا راحت‌ترین حالت را به شرح زیر مشاهده کنید:

  • لنزهای تماسی دو کانونی: یک لنز دو کانونی واقعی فقط با دو نقطه کانونی، معمولاً دور و نزدیک، به فرد کمک می‌کند. آن‌ها در قالب ساخته شده از مواد نرم یا سخت (نفوذپذیر از گاز) وجود دارند.
  • لنزهای تماسی چند کانونی: لنزهای چند کانونی شبیه لنزهای دو کانونی هستند و این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما یک لنز چند کانونی می‌تواند شامل بیش از دو نقطه کانونی باشد، از جمله منطقه میانی حدود 3 فوت.
  • لنزهای تماسی مونوویژن (دید تک چشمی): با استفاده از مجموعه ای از لنزهای تک چشمی، یک چشم از لنزی استفاده می‌کند تا به دیدن اجسام از راه دور به او کمک کند، در حالی که چشم دیگر از لنزی استفاده خواهد کرد که به دید نزدیک کمک می‌کند. ممکن است دو هفته طول بکشد تا مغز با این روش دیدن سازگار شود.
  • لنزهای تماسی مونوویژن اصلاح شده: با لنزهای تماسی مونوویژن اصلاح شده، از یک لنز برای دید نزدیک یا دور استفاده کنید. در چشم دیگر، یک لنز چند کانونی را استفاده نمایید که کمک می‌کند تا در تمام فواصل به راحتی دید کافی داشته باشید.
  • جراحی انکساری

جراحی پیرچشمی

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که آیا جراحی برایتان مناسب است یا خیر و اینکه کدام گزینه با سبک زندگی تان تناسب دارد، در مورد سلامت چشم، سابقه خانوادگی و سبک زندگی خود با ارائه دهنده مشورت کنید. اگر فقط در بعضی از مواقع از عینک استفاده می‌کنید، مثلا فقط برای خواندن، ممکن است جراحی چشم خطر بیشتری به همراه داشته باشد، حتی اگر جراحی انکساری به عنوان یک عمل جراحی سرپایی با حداقل تهاجم در نظر گرفته شود و این در دست یک چشم پزشک آموزش دیده انجام شود.

چندین روش زیر برای جراحی و درمان پیر چشمی پیشنهاد شده است:

  • جراحی لیزیک: لیزر کراتومیلوزیس درجا یا همان لیزیک، یک روش جراحی رایج است که برای اصلاح بینایی در افراد نزدیک بین، دور بین یا آستیگماتیسم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • جراحی پی آر کی (PRK): در صورت داشتن کوته بینی، دور بینی یا آستیگماتیسم، ممکن است کاندیدای مناسبی برای عمل کراتکتومی فوتورفراکتیو (PRK) باشید. پی آر کی یک جراحی لیزر کوتاه تر و ساده تر است که بافت قرنیه را کمتر از لیزیک از بین می‌برد.
  • جراحی اسمایل: با یک روش استخراج لنتکول با برش کوچک (SMILE) ، جراح با استفاده از یک لیزر بسیار دقیق یک قطعه بافت دیسک شکل در داخل قرنیه ایجاد می‌کند که می‌تواند از طریق یک برش کوچکی برداشته شود.
  • تعویض لنز: چشمان بعضی از افراد، برای روشی که لنز طبیعی در روشی مشابه عمل جراحی آب مروارید که به آن تبادل لنز انکساری (RLE) گفته می‌شود، مناسب ترند. این بسته به نوع چشم استفاده می‌شود و در آن همه نوع اشکال اصلاح بینایی، از جمله کوته بینی، دور بینی، آستیگماتیسم و ​​پیرچشمی را می‌توان به دست آورد.
  • کاشت قرنیه‌ای: این گزینه جدیدتر اما کمتر رایج برای اصلاح پیرچشمی با جراحی است. چشم پزشک یک حلقه پلاستیکی بسیار کوچک را به قرنیه وارد می‌کند تا به چشم هم از راه دور و هم از نزدیک بینایی بدهد. این روش به طور موثری تاری را کاهش می‌دهد. کاشت قرنیه ای به طور معمول فقط در یک چشم قرار می‌گیرد.

 

چشم انداز بیماران مبتلا به پیری چشم

وقتی صحبت از پیری چشم و توانایی دیدن از نزدیک می‌شود، عینک مطالعه، لنزهای تماسی یا یک عمل جراحی ساده فداکاری کمی را به همراه دارند. امروزه گزینه‌های زیادی برای اصلاح بینایی وجود دارند که به محض انتخاب آنچه برای تان مناسب است، می‌توانید دوباره روی همه موارد موردعلاقه خود با جزئیات دقیق تری تمرکز کنید، خواه خواندن آخرین رمان، دیدن نقاشی یا خیاطی یک لباس جدید باشد.

 

منابع:

my.clevelandclinic.org

www.everydayhealth.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us