توصیه‌های مهم برای داشتن ناخن‌های زیبا و سالم

| 9 سپتامبر 2020

همان طور که همه ما نقش خود را برای زیبای و مرتب کردن ناخن هایمان ایفا می‌کنیم، سالن‌های ناخن و زیبایی به طور نامحدود در انتظار ما هستند. در نتیجه ممکن است در حال حاضر سؤالاتی در مورد حفظ ناخن‌ها و کوتیکول‌های “cuticles” (پوست شفاف و سخت در محل رویش ناخن‌های دست و پا) سالم داشته باشید. مانند نحوه انجام یک مانیکور در خانه بدون ظروف و ابزار خاص یا چگونگی برداشتن و ریموو ژل یا مانیکور بدون آسیب به ناخن‌های شما. اگر از این دست سوال‌ها دارید، این مقاله را دنبال نمایید.

در این‌جا چند نکته اساسی برای کمک به شما در حفظ ناخن‌ها و کوتیکول‌های سالم و زیبا آورده شده است.

مراقبت از ناخنها

چگونه می‌توانم ناخن‌ها و کوتیکول‌هایم را سالم نگه دارم؟

در مرحله اول بدون بریدن یا به عقب فشار دادن کوتیکول‌های خود، آن‌ها را مرطوب نگه دارید در غیر این صورت به آن‌ها کاری نداشته باشید.

ناخن‌های شما از ناحیه زیر کوتیکول به نام ماتریکس “matrix” (محل پیدایش و رشد ناخن) رشد می‌کنند. کوتیکول‌ها پوستی هستند که از رشد ماتریکس و ناخن جدید محافظت می‌کنند. بریدن یا فشار دادن کوتیکول‌ها به عقب، روش معمول برای انجام مانیکور در سالن‌های زیبایی است. دکتر البلوک می‌گوید: این کار جزو “DIY beauty” (کاری که خودتان انجام دهید.) نیست و بریدن یا فشردن کوتیکول، روش و شیوه خاصی دارد. او می گوید: کوتیکول برای محافظت از ماتریس ناخن در مقابل باکتری‌ها و سایر میکروب‌های داخل بدن (که می‌توانند باعث عفونت شوند) ضروری است.

اگر شما برای این کار آموزش دیده‌اید حتما مطمئن شوید که وسایل و ابزار مانیکور ناخن شما در خانه تمیز هستند. ضدعفونی کردن قیچی مخصوص و ابزار ناخن قبل از استفاده مجدد ضروری است. دکتر البلوک می‌گوید: ابزارها می‌بایست حداقل به صورت ماهیانه ضد عفونی شوند. این اقدام را می‌توان با خیساندن یک قلم مو در الکل ایزوپروپیل (70٪ یا بالاتر) و استفاده از آن برای تمیز کردن قیچی‌ها و ابزار ناخن و به دنبال آن آبکشی با آب گرم انجام داد. همچنین او می‌گوید جهت انجام مانیکور برای انگشتان دست و انگشتان پا حتما باید از قیچی و ابزار جداگانه استفاده کنید.

مانیکور در منزل

چگونه می‌توان ژل ناخن یا ناخن‌های مصنوعی را در خانه ریموو کرد؟

قبل از شروع مراحل حذف، به چند مورد نیاز خواهید داشت: توپ‌های پنبه‌ای، استون 100٪ و یک مربع 2*2 اینچی از فویل آلومینیوم برای هر انگشت.

احتمالاً شما روش برداشتن مواد از ناخن را در سالن‎های زیبایی و زیر دست ناخن‌کار خود دیده‌اید اما اگر این‌گونه نباشد، شما باید به دقت بدانید که از کجا شروع کنید.

ابتدا از بافر یا سوهان ناخن استفاده کنید تا لایه درخشان روی ژل یا ناخن شما جدا شود. در مرحله بعد دکتر البلوک توصیه می‌کند که یک توپ پنبه‌ای را در استون خیس کنید و آن را فقط روی نوک انگشتان قرار دهید. حتماً هر توپ پنبه‌ای را با یک تکه کوچک فویل محکم نمایید و 10 تا 15 دقیقه صبر کنید. هنگامی که فویل را برداشتید، به آرامی ژل را با یک سوهان ناخن خرد کنید. با استفاده از همین فرآیند می‌توان ژل‌های اکلیلی ناخن‌ را نیز ریموو کرد اما برای خیساندن ناخن‌ها برای مدت 45 دقیقه آماده باشید. اگر ژل و یا کاشت ناخن‌ها باقی ماند، این روند را تکرار کنید.

دکتر البلوک توصیه می‌کند بعد از برداشتن ژل، در حالی که ناخن‌ها را به طور مرتب با نرم کننده‌های ضخیم یا کرم‌های وازلین نفتی مانند Aquafhor مرطوب می‌کنید، حداقل یک هفته به آن‌ها استراحت بدهید. دکتر البلوک می‌گوید بعد از گذشت یک هفته ممکن است بخواهید مانیکور خانگی را امتحان کنید؛ ناخن‌ها را بعد از یک دوش آب گرم، شکل دهید زیرا در این زمان ناخن در نرم‌ترین حالت خود است.

مانیکور خانگی

چگونه خودم می‌توانم یک مانیکور زیبا و خوب را در منزل انجام دهم؟

طبق گفته مورگان دیکسون، مسئول مانیکور و آرایش ناخن در نمایش TNT Claws، اولین قدم برای ایجاد یک مانیکور به ظاهر حرفه‌ای، سوهان‌کشی و شکل دادن به ناخن‌های شماست. او پیشنهاد می‌کند که کف دست خود را به سمت بیرون نگه دارید طوری که ناخن‌ها به سمت سقف باشند یا دست خود را در موقعیت “نگه داشتن چیزی” قراردهید. انتخاب یکی از این دو روش با شماست پس هر کدام برای شما راحت‌تر است را انجام دهید. در همان زمان با استفاده از سوهان مناسب ناخن و قیچی در طرفین ناخن‌ها، شکل ایده آل خود را ایجاد کنید (به ناخن‌هایتان شکل مناسب دهید.) و سپس با روغن کوتیکول، مانیکور را ادامه دهید. دیکسون می‌گوید: اگر روغن کوتیکول در دسترس شما نیست، روغن زیتون یا روغن نارگیل همان کار را انجام خواهد داد.

زیبایی ناخن در منزل

بخش بعدی که باید بعد از مانیکور انجام گردد، نقاشی و یا طراحی بر روی ناخن‌ها است. دیکسون می‌گوید: بسیاری از ما فکر می‌کنیم که برای به دست آوردن ظاهر مناسب روی ناخن باید به طور مستقیم بر روی کوتیکول طراحی را انجام دهیم اما این شیوه  فقط به یک مانیکور کثیف منجر می‌گردد. اگر در ابتدای کار وقت زیادی صرف نمایید و بهترین فاصله را بین خط کوتیکول و خط پولیش ناخن ایجاد کنید، در پایان کار برای تمیز کردن و پولیش مجدد کاری نخواهید داشت. یک نکته دیگر: این روش بسیار ساده‌تر است که “لایه‌های نازکی برای پولیش” اعمال کنید، به جای تلاش برای تصحیح یک لایه پولیش ضخیم. ، دیکسون می‌گوید: اگر شما نیاز به تمیز کردن مجدد ناخن‌ها دارید، با کمی استون و یک برس سایه چشم باریک آن‌ها را پاک کنید.

طراحی روی ناخن

دیکسون می‌گوید: برای کمک به ماندگاری مانیکور و طراحی ناخن، هر دو روز یک‌بار از روکش یا تاپ کوت “top coat” استفاده کنید تا در هنگام سایش و ضربه، ژل و لاک شما با آسیب و خطوط کمتری حفظ شود.

 

چگونه می‌توان از ناخن‌های مصنوعی چسبی استفاده کرد؟

اگر نقاشی ناخن‌ها مورد علاقه شما نیست، ناخن‌های مصنوعی چسبی یا پرسی را امتحان کنید. دیکسون می‌گوید: من بسیار خوشحالم که ناخن‌های چسبی به راحتی برداشته می‌شوند. من از آن‌ها بر روی شست‌ها استفاده و کار می‌کنم. آن‌ها راه حل کاملی برای دستیابی به ایده آل‌ترین ظاهر اما بدون وارد کردن آسیب‌ هستند. قبل از درخواست از سمت مشتری، دیکسون یک “مینی مانیکور سریع” را پیشنهاد می‌کند که شامل شستن دست‌ها، سوها‌ن‌کشی و بافر کردن ناخن‌های شما (به آرامی) با یک بافر ناخن است.

وقتی زمان استفاده از ناخن‌های مصنوعی فرا رسید با چسب ناخن، آن‌ها را بر روی ناخن واقعی شما می‌چسباند. دیکسون می‌گوید: تنها چیزی که شما نیاز دارید یک یا دو نقطه از چسب ناخن است زیرا با یک بار فشردن، بر روی ناخن پخش می‌شود. در این بخش، ناخن‌ها را فشار دهید و به مدت 10 تا 15 ثانیه نگه دارید تا در زمان خشک شدن سرعت بخشیده شود و یک مهر و موم تضمین شده باشد.

از آن‌جا که برخی از ناخن‌های مصنوعی چسبی مجددا قابل استفاده هستند، قبل از ریموو کردن آن‌ها، ناخن‌ها را در آب گرم مرطوب کنید. پس از آن به ناخن‌های خود روغن بزنید تا هرگونه چسب اضافی برداشته شود و روغن را جهت تغذیه ناخن بر روی آن بمالید.

نحوه استفاده از ناخن مصنوعی

چند نکته و ترفند برای رشد ناخن‌های زیبا و سالم

همه افراد دوست دارند که ناخن‌های زیبا، قوی و سالم داشته باشند. اما برای برخی افراد، انجام این کار دشوار است. خوشبختانه نکات و ترفندهایی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت که می‌تواند به شما در این موضوع کمک کند.

در اینجا چندین نکته و ترفند ساده برای کمک به شما در رشد ناخن‌های قوی، زیبا و سالم وجود دارد.

اگر مطمئناً شما هم به دنبال ناخن‌های زیبا و سالم هستید، نکات زیر را مطالعه کنید و از آن‌ها در زندگی روزمره خود استفاده نمایید.

نکاتی برای داشتن ناخنهای زیبا

  • همیشه دستان خود را تمیز نگه دارید.

اگر می‌خواهید ناخن‌ها رشد کرده و سالم باشند، مهم است که همیشه ناخن‌ها و دست‌های شما تمیز باشد. هر چند روز یک بار صابون را بر روی یک مسواک تمیز قدیمی و یا ناخن خود بمالید و ناخن‌ها و انگشتان خود را تمیز کنید. این کار باعث از بین رفتن کثیفی و لایه برداری پوست می‌شود.

  • با ناخن‌های خود مهربان باشید.

ناخن‌های شما لطیف هستند و سایش آن‌ها به طور تقریبی می‌تواند شما را در معرض عفونت قرار دهد. استفاده از ابزارهای فلزی در زیر ناخن باعث فاصله بیش از حد می‌شود و می‌تواند صفحه ناخن را از پوست جدا نماید (به آن اونیکولیز “onycholysis” گفته می‌شود). به گفته دکتر استرن: این موضوع، یک مشکل شایع برای افراد بالای 50 سال است. دکتر ژانت پریستوفسکی متخصص پوست NYC توضیح می‌دهد: همچنین این مشکل می‌تواند منجر به قوس نوک ناخن به طور غیرعادی شود.

  • به طور مرتب ناخن‌های خود را آراسته کنید.

درست مثل این‌که به منظور سالم نگه داشتن موهای خود، آن‌ها را اصلاح می‌کنید، باید همین کار را با ناخن‌هایتان نیز انجام دهید. هر دو هفته یک‌بار ناخن‌هایتان را حداقل یک میلی‌متر کوتاه کنید. بسته به نوع رشد ناخن‌هایتان و مدت زمان رشد آن‌ها، می‌توانید این زمان را تنظیم نمایید.

کوتاه کردن ناخنها به طور مرتب

  • اولویت را به سلامتی ناخن خود بدهید نه به بلندی آن.

اگر می‌بینید که به دفعات زیاد، ناخن‌های شما می‌شکنند، بدان معنی است که آن‌ها به اندازه کافی قوی نیستند که آن بلندی را تحمل کنند. با ناخن‌های کوتاه و گرد شروع کنید و برای چند ماه روی استحکام ساختمان آن تمرکز کنید. این موضوع بسیار مهم است که در صورتی که ناخن‌های شما یکنواخت باشند، زیبا خواهند بود.

استحکام ناخنها

  • همیشه یک سوهان ناخن را در کیف خود نگه دارید.

رفتن به محل کار، رفتن به باشگاه و به طور کلی فعالیت‌های زندگی روزمره باعث ساییدگی و ترک خوردن ناخن‌های شما می‌شود. با نگه داشتن سوهان ناخن در جیب، کیف، کشوی میز یا هر کجا که هستید، می‌توانید لبه‌های تیز و خشن را رفع کنید..

  • ابزار ناخن خود را بشویید و ضد عفونی کنید.

مراقبت از ناخن‌ها شامل مراقبت از ابزارهای ناخن شما نیز می‌شود. از ابزارها و وسایل کثیف برای ناخن خود استفاده می‌کنید اما می‌خواهید ناخن‌های سالم و تمیز داشته باشید؟ هر بار که از ابزار خود استفاده می‌کنید، حتما آن‌ها را بشویید و ضد عفونی کنید.

  • کوتیکول‌های خود را رها کنید و بیش از اندازه آن‌ها را دست‌کاری نکنید.

غالباً مردم فکر می‌کنند این موضوع خلاف واقعیت است و باید کوتیکول‌های خود را بریده و مرتبا آن‌ها را اصلاح کنند. آن‌ها به عنوان پایه‌های رویش ناخن شما هستند. بدون آن‌ها، ناخن‌های شما در مقابل باکتری‌هایی که می توانند باعث عفونت شوند، آسیب پذیرتر هستند.

  • برای محافظت بیشتر از ناخن خود از بیس کت استفاده کنید.

بیس کت‌ها فقط در زمان طراحی ناخن شما استفاده نمی‌شوند. آن‌ها می‌توانند بعد از بافر و مانیکور ناخن شما به عنوان محافظ بر روی ناخن قرار بگیرند و آن‌ها را براق و مستحکم نمایند.

  • برچسب‌های لاک ناخن خود را بررسی کنید.

دقیقاً مانند همه محصولات زیبایی، همه محصولات و مارک‌های لاک ناخن یکسان نیستند. قبل از خرید لاک ناخن مواد تشکیل‌دهنده آن را بررسی کرده و حتما از مصرف مواد شیمیایی سمی و مضر مانند دیبوتیل فتالات “dibutyl phthalate”، فرمالدئید “formaldehyde” و تولوئن “toluene” خودداری کنید. استفاده از این مواد شیمیایی روی ناخن‌های شما می‌تواند منجر به ترک خوردگی، شکافته شدن و شکنندگی آن‌ها شود.

  • یک تاپ کت نیز لازم است.

اگر از بیس کت بر روی ناخن خود استفاده کردید به این معنی نیست که مجبور نیستید از تاپ کت‌ها استفاده کنید. یک تاپ کت به اندازه یک بیس کت اهمیت دارد. به علاوه باعث براق شدن ناخن‌های شما می‌شود.

  • روش‌های ژل، اکلیل و کاشت ناخن را کم‌تر انجام دهید.

مقاومت در برابر روش‌های ژل و کاشت به دلیل زیبایی،براقیت و ماندگاری آن‌ها دشوار است. اما نکته منفی این است که آن‌ها برای ناخن‌های شما عوارض ایجاد می‌کنند. بزرگ‌ترین مسئله در استفاده از ژلیش یا جلیش ناخن‌ها، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در قسمت پوست حساس و بر روی دستان شماست که منجر به افزایش خطر سرطان پوست می‌گردد.

  • مرتباً ناخن‌های خود را مرطوب کنید.

شما هر شب صورت خود را مرطوب می‌کنید بنابراین چرا دست و ناخن خود را مرطوب نمی‌کنید؟ آووکادو و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید تا روغن مرطوب کننده‌ای برای دستان خود داشته باشید. نوعی پوشش جوراب مانند را روی دستان خود بکشید و شب بخوابید تا با دست و ناخن‌های فوق العاده نرمی که با مواد مغذی تغذیه شده‌اند، از خواب بیدار شوید.

  • از دستکش ظرفشویی استفاده کنید.

دکتر پریستوفسکی می‌گوید: هر زمان که با مواد شیمیایی خشن، باغبانی و یا انجام هر کاری که باعث آسیب یا خاکی شدن دست شما می‌شود در ارتباط بودید از دستکش استفاده کنید. شستن ظروف بدون دستکش و با آب گرم و مواد شوینده می‌تواند ناخن‌ها را تضعیف کند.

  • هنگام سرما دستکش متناسب بپوشید.

مشابه با زمان شستن ظرف، قرار گرفتن دست و ناخن در معرض هوای سرد نیز می‌تواند باعث خشک شدن و شکنندگی ناخن و دست‌ها شود. دست خود را مرطوب کنید و از دستکش مناسب استفاده نمایید.

  • پروتئین بخورید.

ناخن‌های شما از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است و با رژیم غذایی شما می‌تواند بهبود یابد. مصرف ویتامین‌ها مانند بیوتین، ویتامین E و روغن ماهی می‌تواند به تولید کراتین کمک کند. همچنین رعایت رژیم غذایی سرشار از پروتئین مانند ماهی، آجیل و لوبیا برای تولید کراتین بسیار عالی است.

مصرف پروتئین و سبزیجات

  • ناخن‌های خود را گرد نگه دارید.

ناخن‌های مربعی بسیار زیبا به نظر می‌رسند اما حقیقت این است که لبه‌های مربعی بیشتر مستعد خرد شدن و شکستن هستند. وقتی ناخن‌های خود را گرد نگه دارید، مراقبت از  آن‌ها آسان‌تر می‌شود.

  • کوتیکول‌های ناخن خود را ماساژ دهید.

کوتیکول‌های خود را با روغن ماساژ دهید. انجام این کار باعث افزایش جریان خون در آن ناحیه می‌شود و باعث رشد ناخن‌ها می‌گردد. کوکیکول‌ها را به آرامی ماساژ دهید و سپس کوتیکول مرده را با یک قیچی مناسب ببرید اما کل کوتیکول را قطع نکنید.

  • ناخن‌های خود را نجویید.

اگر عادت به جویدن ناخن دارید و می‌خواهید ناخن‌های قوی و بلند و سالم داشته باشید، می‌بایست این کار را ترک کنید. جویدن ناخن‌ها سلامتی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. راه‌هایی برای جلوگیری از این عادت جستجو کنید. پولیش‌های مخصوص ناخن و همچنین تکنیک‌های خانگی نیز وجود دارند.

  • تقویت کننده ناخن را امتحان کنید.

حتی اگر رژیم غذایی شما پر از پروتئین باشد و مرتباً مرطوب کننده استفاده نمایید، گاهی اوقات به کمی کمک نیاز دارید. به برخی از تقویت کننده‌های ناخن مراجعه کنید. معمولاً در هر داروخانه‌ای می‌توانید انواع مختلف آن را بیابید.

استفاده از تقویت کننده های ناخن

  • از مانیکورهای مبتنی بر آب دوری کنید.

از مانیکورهای مبتنی بر آب خودداری کنید زیرا آن‌ها ماندگاری کمی دارند. بستر ناخن آب را جذب می‌کند و هنگامی که در آب خیس می‌شود منبسط می‌گردد، همچنین بعد از خشک شدن به حالت اولیه برمی‌گردد. هنگامی که شما ناخن را صاف می‌کنید، مجدداً خشک شده و پوسته می‌دهد.

  • یک پاک کننده ناخن بدون استون را انتخاب کنید.

پاک کننده‌های ناخن حاوی مواد شیمیایی بسیار سختی هستند. یکی از بدترین‌ها برای سلامتی ناخن‌های شما استون است. هنگام انتخاب پاک کننده لاک ناخن، به دنبال انواع فاقد استون آن باشید.

 

برای اطلاعات بیشتر و درمان بیماری‌های ناخن به کدام پزشک مراجعه کنم؟

گاهی درمان‌های خانگی برای رفع شکنندگی، عفونت، قارچ و بیماری‌های دیگر در ناخن‌ها موثر نیستند. در این شرایط به مراکز درمانی مرتبط مراجعه نمایید. همچنین شما می‌توانید به یک متخصص پوست، مو و ناخن مراجعه نموده و از توصیه‌های او در این زمینه استفاده نمایید.

 

منبع: www.self.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us