پردنیزولون : موارد مصرف، عوارض، تداخلات، هشدارها

| 1 دسامبر 2021

در این مقاله درباره پردنیزولون که یک داروی ضدالتهاب است، اطلاعات جامعی جمع‌آوری شده است. این متن درمورد پردنیزولون، نحوه مصرف آن، عوارض احتمالی دارو پس از مصرف، هشدارها و مواردی از این دست، مطالبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در هر صورت به منظور مصرف دارو باید با پزشک معالج خود مشورت نمایید و دارو را زیر نظر او استفاده نمایید.

پردنیزولون یا قرص پردنیزولون “prednisolone” چیست؟

پردنیزولون یک استروئید است که از ترشح موادی در بدن که باعث التهاب می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

پردنیزولون برای درمان بسیاری از بیماری‌های التهابی مختلف مانند آرتریت “arthritis”، لوپوس “lupus”، پسوریازیس “psoriasis”، کولیت اولسروز “ulcerative colitis”، اختلالات آلرژیک “allergic disorders”، اختلالات غدد درون ریز “gland” و شرایطی که بر پوست، چشم‌ها، ریه‌ها، معده، سیستم عصبی یا سلول‌های خونی تأثیر می‌گذارد، استفاده می‌شود.

همچنین پردنیزولون ممکن است برای برخی اهداف درمانی استفاده شود که در این راهنمای دارویی ذکر نشده است.

 

هشدارها در مصرف پردنیزولون

اگر در هر نقطه از بدن خود عفونت قارچی دارید، نباید از پردنیزولون استفاده کنید. درباره این موضوع با پزشک خود مشورت نمایید. شرایط بیماری یا عفونی خود را با او در میان بگذارید.

قبل از مصرف پردنیزولون به نکات زیر دقت کنید

در صورت حساسیت به پردنیزولون یا موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

  • عفونت قارچی در هر نقطه از بدن شما.

قرص پردنیزولون می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کرده و گسترش عفونت در بدن شما را سریع‌تر نماید. همچنین استروئیدها می‌توانند عفونت قبلی شما را بدتر کرده یا مشکلات عفونی را که اخیراً داشته‌اید، دوباره فعال کنند. در مورد هرگونه بیماری یا مشکلات عفونی که در چند هفته گذشته داشته‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

به منظور اطمینان از بی خطر بودن پردنیزولون، در صورت داشتن موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  • سل فعال؛
  • اختلال تیروئید؛
  • عفونت تبخالی چشم؛
  • زخم معده، کولیت اولسراتیو “ulcerative colitis” یا دیورتیکولیت “diverticulitis”؛
  • افسردگی، بیماری روانی یا روان پریشی؛
  • بیماری کبد (به ویژه سیروز “cirrhosis”)؛
  • فشار خون بالا؛
  • پوکی استخوان؛
  • یک اختلال عضلانی مانند میاستنی گراویس “myasthenia gravis”؛ یا
  • اسکلروز چندگانه “multiple sclerosis”.

همچنین در صورت ابتلا به دیابت به پزشک خود اطلاع دهید. داروهای استروئیدی ممکن است سطح گلوکز (قند) را در خون یا ادرار شما افزایش دهند. همچنین این احتمال وجود دارد که لازم باشد دوز داروهای دیابتی خود را تنظیم کنید.

به طور کلی مشخص نیست که آیا این دارو به نوزاد متولد نشده آسیب می‌رساند یا خیر. در صورت بارداری یا داشتن قصد بارداری به پزشک خود اطلاع دهید.

 

در صورت بارداری یا داشتن قصد بارداری به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین تا به امروز مشخص نشده است که پردنیزولون به شیر مادر منتقل می‌شود و می‌تواند بر نوزاد شیرخوار تأثیر بگذارد یا خیر. در صورت شیردهی نیز به پزشک خود اطلاع دهید.

چگونه باید پردنیزولون را مصرف کنم؟

تمام دستورالعمل‌های برچسب راهنمای داروی خود را دنبال کنید. پزشک ممکن است با توجه به شرایط شما، گاها دوز مصرفی شما را تغییر دهد. از قرص پردنیزولون در مقادیر بیشتر، کمتر یا طولانی‌تر از مدت توصیه شده استفاده نکنید.

گاها و با توجه به تجویز پزشک، پردنیزولون یک روز در میان مصرف می‌شود. دستورات دوز مصرفی تجویز شده‌ی پزشک خود را با دقت دنبال کنید.

داروی مایع را با سرنگ دوز ارائه شده یا با قاشق مخصوص اندازه‌گیری دوز یا فنجان دارو اندازه‌گیری کنید. اگر دستگاه اندازه‌گیری دوز ندارید، از داروساز خود بخواهید.

احتمالا لازم باشد قبل از اندازه‌گیری دوز، سوسپانسیون خوراکی (مایع) پردنیزولون را خوب تکان دهید. دستورالعمل‌های برچسب داروی خود را دنبال کنید.

قرص تجویز شده را تا زمانی که آماده مصرف دارو باشید، در بسته وکیوم خود نگه دارید. بسته را با استفاده از دست‌های خشک باز کنید و فویل را از قرص جدا کنید (قرص را داخل فویل فشار ندهید). قرص را بردارید و آن را در دهان خود قرار دهید.

اجازه دهید قرص پردنیزولون بدون جویدن در دهان شما حل شود. با حل شدن قرص چندین بار آن را قورت دهید. در صورت تمایل، می‌توانید آب بنوشید تا به بلعیدن قرص محلول کمک کنید.

 

اجازه دهید قرص پردنیزولون بدون جویدن در دهان شما حل شود. با حل شدن قرص چندین بار آن را قورت دهید.

در صورت داشتن استرس غیرمعمول مانند بیماری جدی، تب و عفونت یا در صورت جراحی یا اورژانس پزشکی، نیاز است که دوز شما تغییر ‌کند. در مورد چنین شرایطی که بر شما تأثیر می‌گذارد، به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو با انجام برخی آزمایشات پزشکی می‌تواند نتایج غیرعادی ایجاد کند. به هر پزشکی که شما را درمان می‌کند، اطلاع دهید که از پردنیزولون استفاده می‌کنید.

نباید مصرف پردنیزولون را ناگهان قطع کنید. از دستورات پزشک خود در مورد کاهش دوز دارو پیروی کنید.

از برچسب هشدار پزشکی استفاده کنید یا یک کارت راهنما برای استفاده از پردنیزولون همراه داشته باشید. هر یک از ارائه‌دهنده‌های خدمات درمانی که شما را درمان می‌کند، باید بداند که شما داروهای استروئیدی مصرف می‌کنید.

در صورت نیاز به جراحی، زودتر به جراح خود اطلاع دهید که از پردنیزولون استفاده می‌کنید. این احتمال وجود دارد که لازم باشد مصرف دارو را برای مدت کوتاهی قطع کنید.

پردنیزولون باید در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.

اگر دوز مصرفی پردنیزولون را فراموش کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت از دست دادن دوز پردنیزولون با پزشک خود تماس بگیرید. اقدامات خودسرانه درباره مصرف دوز را کنار بگذارید و درباره مصرف مجدد دارو با پزشک خود مشورت نمایید.

 

در صورت از دست دادن دوز پردنیزولون با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت مصرف بیش از حد چه اتفاقی می‌افتد؟

به دنبال اورژانس پزشکی باشید و با کلینیک محلی خود یا 115 تماس بگیرید.

انتظار نمی‌رود مصرف بیش از حد پردنیزولون علائم تهدیدکننده زندگی را به دنبال داشته باشد. با این حال، استفاده طولانی مدت از دوزهای زیاد استروئیدی می‌تواند منجر به علائمی مانند نازک شدن پوست، کبودی آسان بدن، تغییر شکل یا تجمع چربی بدن (به ویژه در صورت، گردن، پشت و کمر)، افزایش آکنه یا ازدیاد موهای صورت شود. مشکلات قاعدگی، ناتوانی جنسی یا از دست دادن علاقه به رابطه جنسی نیز ممکن است از علائم مصرف بیش از اندازه دوز پردنیزولون باشد.

هنگام مصرف پردنیزولون از چه چیزهایی باید اجتناب کنم؟

هنگام استفاده از پردنیزولون، واکسن نزنید. واکسن ممکن است در این مدت به خوبی عمل نکند و به طور کامل شما را در برابر بیماری‌ها محافظت نکند. واکسن‌های زنده شامل واکسن سرخک، اوریون، سرخجه (MMR)، فلج اطفال، روتاویروس “rotavirus”، تیفوئید “typhoid”، تب زرد، واریسلا (آبله مرغان) “varicella”، زوستر (زونا) “zoster” و آنفولانزا “influenza” می‌باشد.

 

هنگام استفاده از پردنیزولون، واکسن نزنید.

همچنین به خاطر داشته باشید که واکسن آبله دریافت نکنید وگرنه ممکن است عوارض جدی ایجاد کند.

از نزدیک شدن به افرادی که بیمار یا دارای عفونت هستند، خودداری کنید. در صورت مواجهه با آبله مرغان یا سرخک با پزشک خود برای درمان پیشگیرانه تماس بگیرید. این شرایط در افرادی که از داروهای استروئیدی استفاده می‌کنند، می‌تواند جدی یا حتی کشنده باشد.

عوارض پردنیزولون چیست؟

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت و لب‌ها، تورم زبان یا گلو از اورژانس پزشکی کمک بگیرید. این موارد ممکن است عوارض قرص پردنیزولون باشند. حتما عوارض احتمالی قرص پردنیزولون را با پزشک خود در میان بگذارید.

اگر در زمان مصرف پردنیزولون موارد زیر را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تنگی نفس (حتی با اعمال خفیف)، تورم، افزایش سریع وزن؛
  • کبودی، نازک شدن پوست یا هر زخمی که بهبود نمی‌یابد؛
  • افسردگی شدید، تغییرات شخصیتی، افکار یا رفتارهای غیرمعمول؛
  • درد جدید یا غیرمعمول در بازو، پا و کمر؛
  • مدفوع خونی یا قیری شکل، سرفه کردن خونی یا استفراغ شبیه به رنگ و شکل قهوه؛
  • درد شدید در قسمت فوقانی معده که به پشت شما سرایت می‌کند، تهوع و استفراغ؛
  • تشنج (لرز و حرکات غیر ارادی)؛ یا
  • پتاسیم کم-گرفتگی عضلات پا، یبوست، ضربان نامنظم قلب، تپش شدید در قفسه سینه، افزایش تشنگی یا ادرار، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن.

استروئیدها می‌توانند بر رشد کودکان تأثیر بگذارند. اگر کودک شما در حین استفاده از پردنیزولون با سرعت طبیعی رشد نمی‌کند، به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی شایع در زمان مصرف پردنیزولون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احتباس مایعات (تورم در دست یا مچ پا)؛
  • سرگیجه، احساس چرخش یا گیجی؛
  • تغییرات در دوره‌های قاعدگی شما؛
  • سردرد؛
  • درد یا ضعف عضلانی؛ یا
  • ناراحتی معده، نفخ.

این موارد، یک لیست کامل از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی مصرف پردنیزولون با پزشک خود تماس بگیرید.

 

اگر کودک شما در حین استفاده از پردنیزولون با سرعت طبیعی رشد نمی‌کند، به پزشک خود اطلاع دهید.

چه داروهای دیگری بر پردنیزولون تأثیر می‌گذارند؟

داروهای دیگری نیز ممکن است با پردنیزولون تداخل داشته باشند از جمله داروهای تجویزی یا بدون نسخه، برخی ویتامین‌ها و محصولات گیاهی. پزشک خود را در مورد تمام داروهای مصرفی فعلی خود و هر دارویی که مصرف می‌کنید یا مصرف آن را متوقف کرده‌اید، مطلع کنید.

 

اطلاعات بیشتر درباره پردنیزولون

اطلاعات بیشتر درباره پردنیزولون

به خاطر داشته باشید، این دارو و سایر داروها را دور از دسترس کودکان قرار دهید، هرگز داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و از این دارو فقط برای موارد تجویز شده، استفاده کنید.

همیشه با ارائه‌دهنده خدمات درمانی خود مشورت کنید تا مطمئن شوید اطلاعات نوشته شده در مقاله، در مورد شرایط شخصی شما صدق می کند یا خیر.

 

منبع:

https://www.nhs.uk





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us