آیا گروه خونی در احتمال ابتلا به کرونا موثر است؟

| 4 فوریه 2021

گسترش سریع ویروس کرونا منابع درمانی و آزمایش را تحت فشار قرار داده است و شناسایی و اولویت بندی افراد در معرض خطر را به چالشی اساسی تبدیل کرده است. شواهد اخیر نشان می‌دهند که گروه خونی ممکن است خطر ابتلا به کووید-19 را تحت تأثیر قرار دهد. اما گروه خونی چقدر در کرونا مؤثر است؟ برای پاسخ با رسا همراه باشید.

 

گروه خونی چیست؟

گروه‌های خونی به چهار گروه عمده تقسیم می‌شوند، همه به وجود یا عدم وجود دو آنتی ژن خاص اعم از A و b در سطح خون بستگی دارند. پروتئینی به نام عامل Rh نیز می‌تواند در خون به شکل (+) و یا (-) وجود داشته باشد. این دو عامل هشت گروه خون شایع را تشکیل می‌دهند که به شرح زیر هستد:

  • AB مثبت و  AB منفی
  • O مثبت و O منفی
  • A مثبت و A منفی
  • B مثبت و B منفی

اگرچه شناختن گروه خونی همیشه مفید است، اما یک فرد عادی لزوماً نیازی به دانستن این اطلاعات ندارد. آگاهی از گروه خونی معمولاً فقط در صورت انتقال خون یا پیوند اعضا مهم است اما در چنین شرایطی، تیم پزشکی از قبل گروه خونی را آزمایش می‌کنند. همچنین دانستن آن به ویژه عامل Rh منفی در دوران بارداری بسیار مفید است، بنابراین اگر نوزاد متولد شده دارای عامل Rh متفاوتی باشد، پزشک می‌تواند آن را عیب‌یابی کند.

شناخت گروه خونی

 

آیا گروه خونی در احتمال ابتلا به کرونا موثر است؟

گروه خونیتان چیست؟ طبق نظرسنجی سال 2019، کمتر از 57 درصد از کل افراد گروه خون خود را می‌دانند. اما اکنون، ممکن است افراد بیشتری برای به دست آوردن این اطلاعات با خود دست و پنجه نرم کنند زیرا تحقیقات نشان می‌دهند که ارتباطی بین حساسیت بیماری کرونا و گروه‌های خونی خاص وجود دارد.

گفته می‌شود که داده‌های جمع آوری شده در چند ماه گذشته نشان می‌دهند گروه‌های خونی خاص، به ویژه افرادی که دارای خون از گروه O یا A یا AB هستند، ممکن است در برابر عفونت ویروس کرونا یا بیماری شدید ناشی از بیماری کم و بیش آسیب پذیر باشند.

در اینجا برای ارزیابی ارتباط بین گروه خونی سیستم ABO و گروه خونی سیستم Rh و عفونت ناشی از ویروس کرونا، از داده‌های مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌کنیم. ما شیوع عفونت را در میان گروه خونی غیر O منفی کمی افزایش می‌دهیم. خطر لوله گذاری در بین A کاهش یافته و در بین AB و B در مقایسه با نوع O افزایش یافته است، در حالی که خطر مرگ برای نوع AB افزایش یافته و برای نوع A و B کاهش یافته است. ما تخمین می‌زنیم که گروه خونی Rh منفی دارای یک اثر محافظتی برای هر سه نتیجه است که نشان می‌دهد گروه خونی ممکن است در بیماری کرونا نقش داشته باشد.

ارتباط بین گروه خونی و بیماری کرونا

 

تحقیقات در مورد ارتباط بین کرونا و گروه خونی چه می‌گویند؟

اولین مطالعه که توسط محققان دانمارکی انجام شد، داده‌های 7422 نفر در دانمارک که تست مثبت کرونا را داشتند را مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از افرادی که آزمایش کرونا مثبتی داشتند، 38.4 درصد خون گروه O داشتند، در مقایسه با 41.7 درصد کل جمعیت دانمارک که دارای خون نوع O هستند.

برعکس، 44.4 درصد از کسانی که آزمایش کرونا مثبتی داشتند، دارای خون گروه  A بودند، در حالی که تنها 42.4 درصد از جمعیت دانمارک دارای این گروه خونی هستند. از طریق این یافته‌ها، محققان دانمارکی پیشنهاد کرده‌اند که گروه خونی O به طور قابل توجهی با کاهش حساسیت به عفونت سندرم حاد تنفسی 2 مرتبط است.

مطالعه دوم، این بار توسط محققان در کانادا، داده‌های 95 بیمار که به شدت به این ویروس مبتلا بوده‌اند را بررسی کردند. از این تعداد، 84 درصد خون A یا AB داشته و به تهویه مکانیکی نیاز داشتند. برای مقایسه، فقط 61 درصد از افراد با خون نوع O یا B به همان سطح مداخله نیاز داشتند.

همین داده‌ها بودند که محققان کانادایی را وادار به این عقیده کردند که کسانی که دارای خون از نوع A یا AB هستند، در معرض خطر بیشتری از شدت بیماری یا نیاز به تهویه مکانیکی نسبت به افرادی که دارای خون O و B هستند، قرار دارند.

گروه خونی O

قبل از این دو مطالعه، یک مطالعه قبلی انجام شد و اولین بار در ژوئن، در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد که داده‌های 1980 فرد مبتلا به COVID-19 را در هفت بیمارستان ایتالیا و اسپانیا بررسی کرد. محققان دریافتند که افراد مبتلا به خون نوع O حتی در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار دارند، در حالی که افراد مبتلا به نوع A بیشتر در معرض خطر عفونت قرار می‌گیرند.

نتایج اولیه مطالعه ژنتیکی دیگری نشان داد که خون نوع O  به نظر می‌رسد در برابر ویروس مقاوم است. محققان خاطر نشان کردند که افرادی که دارای خون از نوع O هستند تا 18 درصد کمتر از افراد با گروه‌های خونی دیگر آزمایش مثبت برای کرونا را دارند.

حتی قبل از آن، نتایج اولیه حاصل از مطالعه بیش از 2000 نفر در چین نشان داد که کسانی که دارای خون نوع O هستند، خطر ابتلا به کرونا در آنها کمتر است. از طرف دیگر، در افراد با نوع A و AB  خطر ابتلا به ویروس بیشتر است.

با این حال مطالعه دیگری که بر روی 1559 نفر در نیویورک انجام شد، نشان داد که کسانی که دارای خون از نوع O هستند، احتمال نتایج مثبت آزمایش ویروس کرونا در آن‌ها کمتر می‌باشد. افرادی که دارای خون نوع A بودند 33 درصد بیشتر در معرض آزمایش مثبت قرار گرفته بودند.

 

کارشناسان چه ارتباطی بین گروه خون و خطر ابتلا به کرونا پیدا کردند؟

اگرچه مشخص نیست که با ارتباط بین گروه خون و ویروس کرونا چه اتفاقی می‌افتد اما تحقیقاتی در حال انجام برای شناسایی عوامل خطر افزایش خطر عفونت COVID انجام شده هستند.

برخی نظریه‌ها در مورد وجود این پیوند وجود دارند، گلبول‌های قرمز خون از مولکول‌هایی پوشانده شده اند که به عنوان آنتی ژن شناخته می‌شوند. این آنتی ژن‌ها به پاسخ سریع سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

ممکن است آنتی ژن‌ها برای افرادی با نوع گروه خونی O پروتئین سنبله موجود در SARS-CoV-2، ویروسی که باعث ایجاد کرونا می‌شود را مسدود کرده و از ورود آن به سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

خطر بروز عفونت در برخی گروههای خونی

گروه‌های خونی می‌توانند به عنوان گیرنده ویروس‌ها و باکتری‌ها نیز عمل کنند و این می‌تواند عامل دیگری باشد. ممکن است مؤلفه دیگری کاملاً متفاوت از خون نوع O باشد که برای جلوگیری از عفونت کار می‌کند. اما باز هم متخصصان واقعاً نمی‌دانند که پشت همه این‌ها چیست و ما هنوز همه عوامل موجود را درک نمی‌کنیم!

همچنین لازم به ذکر است که در گذشته ارتباطی بین گروه خون و بیماری‌ها وجود داشته است. افرادی که دارای خون از نوع O هستند ممکن است بیشتر در معرض ویروس‌ها قرار گیرند و افرادی که دارای برخی اختلالات خونی مانند بیماری سلول داسی شکل هستند، در برابر مالاریا مقاوم می‌باشند.

اما به طور کلی، ارتباط بین گروه خون، ژن‌ها و خطر عفونت یک منطقه در حال رشد است. همه ما یکسان نیستیم اما اغلب براساس ژنتیک نتوانسته‌ایم تشخیص دهیم که آیا افراد خاص، با ژن‌های خاص در معرض بیشتر یا کمتر ابتلا به عفونت هستند یا خیر!

 

تمام این تحقیقات پیرامون گروه خونی و کرونا برای یک فرد ​​چه معنایی دارد؟

پیشنهادهای زیادی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است مبنی بر اینکه افرادی با گروه خونی نوع O  نیازی به استرس در مورد ویروس کرونا نسبت به دیگران ندارند یا افرادی که از نوع A یا AB هستند باید احتیاط بیشتری داشته باشند. اما کارشناسان می‌گویند اینطور نیست! هیچ منافع واقعی برای هر شخص وجود ندارد. همه ممکن است به  بیماری کرونا مبتلا شوند و همه باید اقدامات احتیاطی توصیه شده را برای کاهش خطر انجام دهند.

مثل همیشه با یافته‌های به اصطلاح تحقیق بدون فرضیه، ابتدا باید دلیل این ارتباط را فهمید،  این چیزی است که متخصصان هنوز روی ویروس کرونا و گروه خونی روی آن کار می‌کنند. ما ابتدا باید مکانیسم‌های بیولوژیکی مربوط به انجمن ABO را درک کنیم.

 

در مورد گروه خونی و خطر ابتلا به ویروس کرونا چه اتفاقی می‌افتد؟

ما هنوز مطمئن نیستیم که گروه خونی تفاوتی ایجاد می‌کند یا خیر! با اشاره به اینکه هیچ یک از داده‌ها نشان نمی‌دهند افرادی که دارای گروه خونی نوع O هستند نمی‌توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند یا به شکل شدید بیماری مبتلا نخواهند شد، فقط به نظر می‌رسد احتمال ابتلا به این بیماری در آن‌ها کمتر است. این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید آلوده شوید.

در این مرحله همچنین مشخص نیست که آیا این یافته‌ها می‌توانند از نظر درمان این ویروس یا واکسن کاری از پیش ببرند. جالب خواهد بود که بررسی کنید آیا این آنتی بادی‌های گروه خونی برای جلوگیری از عفونت مفید هستند یا خیر. این ممکن است به درک بهتر بیماری کمک کند و هنوز هم زمان بیشتری لازم است تا بگوییم این به طور خاص برای بیماران چه معنایی دارد.

ازمایش های کرونا

کلام آخر

به طور کلی، متخصصان توصیه می‌کنند که افراد، صرف نظر از گروه خونیشان، هنگام جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از دستورالعمل‌های زیر پیروی کنند. این به معنای تمرین فاصله اجتماعی، پوشیدن ماسک در جمع و شستن منظم دست‌ها و موارد دیگر بهداشتی دیگر است.

 

منابع:

www.health.com

www.nature.com

 





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us