همه چیز درباره قرص آهسته رهش آلفن ایکس ال 100 میلی گرم

| 14 دسامبر 2021

قرص آلفن ایکس ال 100 برای چیست؟

آلفن “Alfen Xl ” یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) است که برای درمان دردهای خفیف تا متوسط ​​استفاده می‌شود و به تسکین علائم آرتریت (استئوآرتریت “osteoarthritis”، آرتریت روماتوئید “rheumatoid arthritis” یا آرتریت نوجوانان) مانند التهاب، تورم، سفتی و درد مفاصل کمک می‌کند. آلفن ایکس ال، آرتروز را درمان نمی‌کند و فقط تا زمانی که به مصرف آن ادامه دهید به درمان شما کمک می‌کند. آلفن ایکس ال 100 در واقع برند تجاری سدیم دیکلوفناک بوده که در این محصول فرموله شده است.

علاوه بر این، آلفن ایکس ال 100 را می‌توان جهت درمان تب، دردهای قاعدگی و سایر شرایطی که توسط پزشک تعیین شده است، استفاده کرد.

آلفن ایکس ال، هم بدون نسخه (OTC) و هم با نسخه پزشک در دسترس است.

 

آلفن ایکس ال، هم بدون نسخه (OTC) و هم با نسخه پزشک در دسترس است.

نشانه‌ها و علائم مصرف آلفن ایکس ال 100

اندیکاسیون “indication” اصطلاحی است که برای فهرستی از شرایط یا علائم یا بیماری‌هایی که جهت درمان آن‌ها، دارو توسط پزشک تجویز می‌شود، به کار برده می‌شود. مثلاً استامینوفن یا پاراستامول “paracetamol” برای درمان تب توسط بیمار استفاده می‌شود یا پزشک آن را برای سردرد یا بدن درد تجویز می‌کند. پس تب، سردرد و بدن درد، اندیکاسیون پاراستامول است. بیمار باید از اندیکاسیون داروهایی که برای بیماری‌های رایج استفاده می‌شود، آگاه باشد زیرا می‌توان آن‌ها را بدون نسخه یا با نسخه پزشکی مصرف کرد.

فواید و خطرات احتمالی آلفن ایکس ال 100 را به دقت در نظر بگیرید

انتخاب سوسپانسیون خوراکی آلفن ایکس ال، قرص آلفن ایکس ال و سایر گزینه‌های درمانی را قبل از تصمیم به استفاده از آلفن، مشخص نمایید. از کمترین دوز موثر آلفن ایکس ال برای کوتاه‌ترین مدت زمان مصرف دارو، مطابق با اهداف درمان فردی بیماری استفاده کنید.

در اطفال بیمار، سوسپانسیون خوراکی آلفن به دلایل زیر مصرف می‌شود:

  • برای کاهش تب در بیماران ۶ ماهه تا ۲ ساله.
  • برای تسکین درد خفیف تا متوسط ​​در بیماران ۶ ماهه تا ۲ ساله.
  • برای تسکین علائم و نشانه‌های آرتریت نوجوانان.

در بزرگسالان، سوسپانسیون خوراکی آلفن به دلایل زیر مصرف می‌شود:

  • برای درمان دیسمنوره اولیه “primary dysmenorrhea”
  • برای تسکین علائم و نشانه‌های آرتریت روماتوئید و آرتروز.

از آن‌جایی که هیچ کارآزمایی و تحقیق کنترل شده‌ای جهت اثبات اثر مفید یا تداخل مضر استفاده از آلفن ایکس ال همراه با آسپرین وجود نداشته است، این ترکیب را نمی‌توان توصیه کرد.

چگونه باید قرص آلفن ایکس ال را استفاده کنم؟

طبق دستور پزشک از کپسول آلفن استفاده کنید. به منظور مطالعه دقیق‌تر دستورالعمل دقیق دوز، برچسب روی دارو را بررسی کنید.

  • کپسول آلفن ایکس ال 100 همراه با برگه اطلاعات بیمار به نام راهنمای دارو ارائه می‌شود. این اطلاعات را با دقت بخوانید. هر بار که کپسول آلفن را مجددا شارژ می‌کنید، آن را دوباره بخوانید.
  • کپسول آلفن ایکس ال را به صورت خوراکی با یا بدون غذا مصرف کنید. اگر مصرف آن، معده شما را ناراحت می‌کند، دارو را همراه با غذا مصرف کنید. مصرف آن با غذا ممکن است خطر بروز مشکلات معده یا روده (مانند خونریزی، زخم) را کاهش ندهد. اگر ناراحتی مزمن معده دارید، در این باره با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.
  • کپسول‌های آلفن ایکس ال را به طور کامل قورت دهید. قبل از بلعیدن، آن را نشکنید، له نکنید یا نجوید.
  • کپسول آلفن ایکس ال را با یک لیوان پر آب (8 اونس یا 240 میلی‌لیتر) طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • اگر مصرف کپسول آلفن را در یک نوبت فراموش کرده‌اید و باید به طور منظم آن را مصرف ‌کنید، در اسرع وقت آن را استفاده نمایید. اگر تقریباً زمان نوبت بعدی مصرف شما فرا رسیده است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. به مقدار دوز مصرفی قبلی خود بازگردید. 2 دوز آلفن ایکس ال 100 را همزمان مصرف نکنید.

هر گونه سوالی که در مورد استفاده صحیح از کپسول آلفن دارید، از پزشک خود بپرسید.

 

هر گونه سوالی که در مورد استفاده صحیح از کپسول آلفن دارید، از پزشک خود بپرسید.

جزییات استفاده از قرص آلفن ایکس ال

اطلاعاتی از استفاده‌های خاص و همچنین عمومی از یک دارو یا درمان وجود دارد. از یک دارو می‌توان برای پیش‌گیری از بیماری، کمک به درمان بیماری در یک دوره یا درمان کامل بیماری استفاده کرد. همچنین می‌توان از آن برای درمان علائم خاص بیماری استفاده نمود. مصرف دارو به شکلی که بیمار از آن مصرف می‌کند، بستگی دارد. این امکان وجود دارد که دارو به صورت تزریقی یا گاهی اوقات به صورت قرص مفیدتر عمل کند. این دارو را می‌توان برای درمان یک علامت آزاردهنده یا یک وضعیت تهدیدکننده زندگی استفاده کرد. در حالی که برخی از داروها را می‌توان پس از چند روز قطع کرد، برخی از داروها باید برای مدت طولانی‌تری ادامه داده شوند تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.

آلفن ایکس ال 100 به منظور تسکین درد ناشی از شرایط مختلف بیماری مانند سردرد، دندان درد، دردهای قاعدگی، دردهای عضلانی یا آرتریت استفاده می‌شود. همچنین از این دارو برای کاهش تب و تسکین دردهای جزئی ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده می‌شود. آلفن ایکس ال، یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) است. این دارو با مسدود کردن تولید برخی از مواد طبیعی در بدن شما که باعث التهاب می‌شوند، عمل می‌کند. این اثر به کاهش تورم، درد یا تب کمک می‌کند.

 

فرمی از آلفن برای استفاده کودکان در نظر گرفته شده است.

اگر در حال درمان یک بیماری مزمن مانند آرتریت هستید، از پزشک خود در مورد درمان‌های غیردارویی و یا استفاده از سایر داروها برای درمان درد خود سوال کنید.

فرمی از آلفن برای استفاده کودکان در نظر گرفته شده است. این دارو را به کودکان کمتر از 6 ماه ندهید مگر این‌که پزشک تجویز کرده باشد.

حتی اگر قبلاً از این محصول استفاده کرده‌اید، راهنمای روی برچسب دارو را بررسی کنید. این احتمال وجود دارد که سازنده دارو، مواد را تغییر داده باشد. همچنین محصولاتی با نام‌های مشابه ممکن است حاوی مواد مختلفی باشند که برای اهداف متفاوتی طراحی شده‌اند. مصرف نامناسب محصول می‌تواند به شما آسیب برساند.

 

مصرف نامناسب محصول می‌تواند به شما آسیب برساند.

نحوه استفاده از آلفن ایکس ال

قبل از استفاده از این دارو، تمام دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی محصول را بخوانید و به آن عمل کنید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را طبق دستور پزشک یا برچسب بسته، هر 6 تا 8 ساعت یکبار مصرف کنید. قبل از هر نوبت استفاده از شربت آفن ایکس ال، بطری را به خوبی تکان دهید. دوز را با استفاده از قطره چکان یا سرنگ ارائه شده به دقت اندازه‌گیری کنید. از قاشق آشپزخانه برای اندازه‌گیری دوز استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید. اگر در حین مصرف این دارو ناراحتی معده دارید، آن را با غذا یا شیر مصرف کنید.

دوز مصرفی آلفن بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان متغیر است. به منظور کاهش خطر خونریزی معده و سایر عوارض جانبی، این دارو را با کمترین دوز موثر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مصرف کنید. دوز خود را افزایش ندهید یا این دارو را بیشتر از آن‌چه که پزشک یا برچسب راهنمای روی بسته تجویز کرده است، مصرف نکنید.

هنگامی که آلفن توسط کودکان استفاده می‌شود، دوز مصرفی بر اساس وزن کودک متغیر است. دستورالعمل‌های بسته را بخوانید تا دوز مناسب برای وزن کودک خود را دریافت کنید. اگر در این باره سؤالی دارید یا اگر برای انتخاب یک محصول بدون نسخه به کمک نیاز دارید، با داروساز یا پزشک مشورت کنید.

اگر از این دارو «در صورت نیاز» (نه بر اساس برنامه منظم) استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید که داروهای ضد درد در صورتی بهترین اثر را دارند که در زمان بروز اولین علائم درد استفاده شوند. اگر صبر کنید تا درد تشدید شود، ممکن است دارو موثر نباشد.

اگر وضعیت درد شما ادامه یافت یا بدتر شد یا اگر فکر می‌کنید یک مشکل پزشکی جدی دارید، فورا از کمک پزشکی استفاده کنید. در صورتی که از محصول بدون نسخه برای درمان تب یا درد خود یا کودکتان استفاده می‌کنید و در این شرایط، تب شما بدتر شد یا بیش از 3 روز طول کشید یا درد تشدید شد یا بیش از 10 روز طول کشید، فوراً با پزشک مشورت کنید.

آلفن یکی از اعضای گروه پروپیونیک اسید از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) است.

آلفن در مطالعات حیوانی و انسانی تاثیرات ضد درد، ضدالتهابی و تب‌بر را نشان داده است. این خواص باعث تسکین علائم التهابی و درد می‌شود.

 

دوز مصرفی آلفن بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان متغیر است.

دوز توصیه شده آلفن

یک دوره درمانی شامل سه دوز آلفن است که به صورت داخل وریدی تجویز می‌شود. دوز اولیه‌ 10 میلی گرم در هر کیلوگرم است و پس از 24 و 48 ساعت، دو دوز 5 میلی گرم در هر کیلوگرم را دنبال نمایید. همه دوزها باید بر اساس وزن باشد. اگر anuria یا oliguria مشخص در زمان برنامه‌ریزی شده دوز دوم یا سوم آلفن مشهود باشد، تا زمانی که مطالعات آزمایشگاهی نشان دهد که عملکرد کلیه به حالت عادی بازگشته است، نباید دوز اضافی تجویز شود. اگر بعد از اتمام اولین دوره آلفن، مجرای شریانی بسته شود یا به میزان قابل توجهی کاهش یابد، نیاز به دوزهای بیشتر نیست. اگر در طول درمان مداوم، مجرای شریانی بسته نشود یا دوباره باز شود، این احتمال وجود دارد که دوره دوم آلفن، درمان دارویی جایگزین یا جراحی لازم باشد.

 

دوز توصیه شده آلفن

دستورالعمل برای استفاده از آلفن

  • فقط برای تجویز داخل وریدی.

در هر زمان که محلول و ظرف آن در دسترس است، محصولات دارویی تزریقی باید قبل از تجویز، از نظر وجود ذرات معلق و تغییر رنگ بررسی شوند. در صورت مشاهده ذرات معلق، از آلفن استفاده نکنید.

پس از اولین خروج از ویال، محلول باقیمانده باید دور ریخته شود زیرا آلفن حاوی مواد نگهدارنده نیست.

برای تجویز، آلفن باید به حجم مناسب با دکستروز یا سالین رقیق شود. آلفن برای انفوزیون آماده شده و ظرف 30 دقیقه پس از آماده‌سازی، تزریق می‌گردد و به طور مداوم در مدت 15 دقیقه انفوزیون می‌شود. دارو باید از طریق پورت IV که نزدیک‌ترین محل تزریق است، تجویز شود. پس از اولین خروج از ویال، محلول باقیمانده باید دور ریخته شود زیرا آلفن حاوی مواد نگهدارنده نیست.

از آنجایی که آلفن به طور بالقوه برای بافت‌ها تحریک‌کننده است، باید با احتیاط تجویز شود تا از تخلخل جلوگیری شود.

اشکال دوز و فرم مصرفی آلفن

10 میلی‌گرم بر میلی‌لیتر به‌عنوان محلول استریل شفاف و بدون نگهدارنده نمک ال‌لیزین آلفن در یک ویال یک‌بار مصرف 2 میلی‌لیتری وجود دارد.

 

اشکال دوز و فرم مصرفی آلفن

آلفن (آلفن لیزین) تزریقی در ویال‌های شیشه‌ای شفاف یک‌بار مصرف، که هر کدام حاوی 2 میلی‌لیتر محلول استریل است، توزیع می‌شود. محلول حاوی مواد نگهدارنده نیست. به طور معمول آلفن در جعبه حاوی 3 ویال یکبار مصرف عرضه می‌شود.

فعل و انفعالات آلفن و تداخلات دارویی آن

ضد انعقادهای نوع کومارین و آلفن:

چندین مطالعه کنترل شده، نتوانستند نشان دهند که آلفن به طور قابل توجهی بر زمان پروترومبین یا سایر فاکتورهای انعقادی که برای افرادی که از داروهای ضد انعقاد نوع کومارین استفاده می‌کنند، تأثیر می‌گذارد یا خیر. با این حال، با توجه به این موضوع که هنگام تجویز آلفن و سایر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی به بیمارانی که از داروهای ضدانعقاد نوع کومارین استفاده می‌کنند، خونریزی گزارش شده است، پزشک باید هنگام تجویز آلفن به بیمارانی که داروهای ضدانعقاد مصرف می‌کنند، محتاط باشد.

آسپرین و آلفن:

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که آسپرین همراه با عوامل ضدالتهابی غیراستروئیدی از جمله آلفن، با کاهش سطح خونی داروی غیرآسپرین، باعث کاهش خالص فعالیت ضدالتهابی می‌شود.

متوترکسات و آلفن:

آپو آلفن و همچنین سایر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، بر اساس مطالعات آزمایشگاهی در برش‌های کلیه خرگوش، ترشح لوله‌ای متوترکسات را کاهش می‌دهد. این شرایط ممکن است نشان دهد که آلفن می‌تواند سمیت متوترکسات را افزایش دهد. در صورت مصرف همزمان آلفن با متوترکسات باید احتیاط کرد.

آنتاگونیست‌های H-2 و آلفن:

در مطالعات انجام شده با داوطلبان انسانی، مصرف همزمان سایمتیدین یا رانیتیدین با آلفن هیچ اثر قابل توجهی بر غلظت سرمی آلفن نداشت.

فوروزماید و آلفن:

مطالعات بالینی و همچنین مشاهدات تصادفی نشان داده‌اند که آلفن می‌تواند اثر ناتریورتیک فوروزماید و تیازیدها را در برخی بیماران کاهش دهد. این پاسخ به مهار سنتز پروستاگلاندین کلیوی نسبت داده شده است. در طول درمان همزمان با آلفن، بیمار باید از نظر علائم نارسایی کلیه و همچنین برای اطمینان از اثربخشی دیورتیک به دقت تحت نظر باشد.

لیتیوم و آلفن:

آپو آلفن باعث افزایش سطح لیتیوم پلاسما و کاهش کلیرانس لیتیوم در یک مطالعه بر روی یازده داوطلب عادی شده است. میانگین حداقل غلظت لیتیوم 15% افزایش و کلیرانس کلیوی لیتیوم در این دوره از مصرف همزمان دارو، 19% کاهش یافت.

 

عوارض جانبی قرص آلفن ایکس ال 100

عوارض جانبی قرص آلفن ایکس ال 100

  • رویدادهای ترومبوتیک قلبی عروقی
  • خونریزی گوارشی، زخم و سوراخ شدن
  • سمیت کبدی
  • فشار خون
  • نارسایی قلبی و ادم “Edema”
  • مسمومیت کلیه و هایپرکالمی “Hyperkalemia”
  • واکنش‌های آنافیلاکتیک “Anaphylactic”
  • واکنش‌های جدی پوستی
  • سمیت خونی

 

تجربه کارآزمایی‌های بالینی قرص آلفن ایکس ال

تجربه کارآزمایی‌های بالینی قرص آلفن ایکس ال

با توجه به این موضوع که تحقیقات و کارآزمایی‌های بالینی، تحت شرایط بسیار متفاوتی انجام می‌شوند، نرخ‌های واکنش نامطلوب مشاهده ‌شده در کارآزمایی‌های بالینی یک دارو را نمی‌توان با نرخ‌های آزمایش‌های بالینی داروی دیگر به طور مستقیم مقایسه کرد و ممکن است این شرایط نرخ‌های مشاهده شده در عمل را منعکس نکند.

 

منابع:

https://www.webmd.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us