ارتباط تب در بزرگسالان و ویروس کرونا

| 1 دسامبر 2020

تب یکی از رایج‌ترین علائم کووید19 است. با این حال افراد مبتلا به COVID-19 ممکن است تب کمی داشته باشند یا بدون تب باشند.

به طور کلی درجه حرارتی تب در نظر گرفته می‌شود که دمای بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) را نشان دهد. اطلاعات کلی در مورد تب و نحوه اندازه‌گیری درجه حرارت بدن را مطالعه نمایید.

به منظور دریافت مشاوره و راهنمایی‌های خاص در حوزه بیماری و بروز تب با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید.

 

چرا تب اتفاق می‌افتد و چه حسی دارد؟

توجه به این نکته بسیار مهم است که تب در واقع به خودی خود یک بیماری نیست بلکه نشانه آن است که بدن شما در تلاش برای مقابله با یک بیماری یا عفونت است. منابع آگاه توضیح می‌دهند که ویروس‌ها و باکتری‌های عامل عفونت می‌توانند در یک محیط طبیعی و در دمای بدن انسان رشد کنند. تب در نتیجه تلاش بدن شما برای از بین بردن عوامل بیماری‌زا از طریق بدن است و ورود یک مهمان غریبه را تایید می‌کند. همچنین تب‌ها در تلاش برای از بین بردن عوامل بیماری‌زا، سیستم ایمنی بدن شما را فعال نگه می‌دارند.

Matthew Mintz؛ یک متخصص داخلی با مجوز هیئت مدیره که در مریلند فعالیت می‎کند و به بررسی بیماری‌های عفونی و درجه حرارت بالای ناشی از آن می‌پردازد. وی می‌گوید: “احساس گرما، گرگرفتگی، سرما، لرز همراه با درد عمومی در بدن همگی علائم رایج هستند، هر چند هر بیمار به همه این علائم مبتلا نمی‌شود.” دکتر مینتز اضافه می‌کند که تب‌ها می‌توانند چرخه‌ای باشند، به این معنی که قطع و وصل یا بالا و پایین می‌شوند. هنگامی که تب شکسته می‌شود یا پایین می‌آید، ممکن است شروع به تعرق کنید.

تب نشانه‌ای از مقاومت بدن در برابر بیماریست

تنگی نفس چه حسی دارد؟ پزشکان علائم ویروس کرونا را توضیح می دهند

در این‌ شرایط تشخیص نوع تب‌ کمی پیچیده‌تر می‌شود؛ حداقل در مورد COVID-19 به این صورت است. در برابر ویروس‌های دیگری مانند آنفلوانزا مدت زمان کوتاهی از زمان ورود ویروس به بدن شما تا شروع علائمی مانند تب وجود دارد و معمولاً این شرایط به یک فرد عادی سیگنال می‌دهد تا در خانه بماند تا بهبود یابد.

اما در برابر  COVID-19، تشخیص عفونت در بدن کمی بیشتر طول می‌کشد. دکتر مینتز می‌گوید: “وقتی کسی به ویروس کرونا مبتلا می‌شود، علائم از جمله تب می‌تواند طی دو هفته اول ایجاد شود اما به طور متوسط ​​ بروز علائم بین چهار تا شش روز به طول می‌انجامد.” “این بدان معنی است که افراد می‌توانند به طور فعال برای چندین روز ویروس کرونا داشته باشند و به طور بالقوه افراد دیگر را آلوده کنند بدون اینکه بدانند بیمار هستند.” دکتر مینتز اضافه می‌کند: در بعضی موارد حتی ممکن است تب یک علامت اولیه نباشد یا بسته به شرایط بیماری گاها یک علامت باشد. بعضی از بیماران چند روز قبل از تب سرفه می‌کنند یا علائم دیگری دارند؛ همچنین ممکن است کاملاً بدون علامت باشند. دکتر مینتز می‌گوید به همین علت است که در حال حاضر رعایت فاصله اجتماعی برای همه بسیار مهم است.

 

چرا بررسی و دانستن بروز تب مهم است؟

شایع‌ترین علت تب، عفونت ناشی از باکتری یا ویروس است. هر زمان که علائم تب مانند لرز، بدن درد و احساس گرما یا گرگرفتگی دارید، بهتر است درجه حرارت خود را بررسی نمایید. علائم رایج COVID-19 شامل تب، سرفه و مشکلات تنفسی است. سایر علائم احتمالی شامل بدن درد، لرز، خستگی است. همچنین از دست دادن حس بویایی یا چشایی جز علائم ویروس کرونا گزارش شده است. بعضی از افراد ممکن است آبریزش بینی، حالت تهوع یا اسهال نیز داشته باشند.

تشخیص ویروس کرونا

اگر فکر می‌کنید که بیمارید یا مشکوک به بیماری هستید، از یک دماسنج جهت بررسی درجه حرارت خود استفاده نمایید. به صورت مکرر دمای خود را بنویسید تا بتوانید آن را به پزشک خود بگویید.

حتی اگر علائم کووید 19 وجود نداشته باشد، ممکن است از برخی افراد خواسته شود دمای خود را اندازه‌گیری کنند. به عنوان مثال اگر در معرض فرد مبتلا به COVID-19 قرار گرفته‌اید، ممکن است پزشک به شما بگوید که هر روز درجه حرارت خود را بررسی نمایید. گاها از برخی افراد خواسته می‌شود که به عنوان بخشی از فعالیت روزانه خود، درجه حرارت خود را بررسی کنند. این اقدامات احتیاطی می‌تواند به جلوگیری از شیوع COVID-19 کمک کنند.

 

چگونه می‌توانم دما یا درجه حرارت بدن خود را اندازه‌گیری نمایم؟

شما می‌توانید با استفاده از دماسنج دیجیتال، دمای بدن خود را اندازه‌گیری نمایید. به طور کلی بررسی دهانی (از راه دهان) درجه حرارت بهترین روش جهت بررسی تب در بزرگسالان و کودکان بالای 4 سال است.

به منظور اندازه‌گیری درجه حرارت بدن خود اطمینان حاصل نمایید که حداقل 30 دقیقه بعد از خوردن یا نوشیدن صبر کرده‌اید. همچنین به منظور دریافت بهترین ودرست‌ترین سنجش تب، ظرف مدت 4 ساعت از بررسی درجه حرارت، از داروهای کاهنده تب مانند استامینوفن (Tylenol®) یا ایبوپروفن استفاده نکنید.

به منظور بررسی کووید19، چند بار درجه حرارت خود را اندازه‌گیری کنم؟

توصیه‌های مربوط به دفعات اندازه‌گیری دمای بدن به عوامل مختلفی مانند شغل، سلامتی و عوامل خطرزا در ابتلا به بیماری بستگی خواهد داشت. CDC توصیه می‌کند: اگر به علت قرار گرفتن در شرایط بیماری و نزدیکی به افراد مبتلا در معرض خطر ابتلا به COVID-19 هستید، دو بار در روز (صبح و عصر) درجه حرارت خود را بررسی نمایید.

همچنین CDC توصیه می‌کند قبل از ورود به مراکز بهداشتی درمانی، همه افراد از نظر تب و سایر علائم COVID-19 مورد غربالگری قرار گیرند.

غربالگری کرونا

بررسی منظم دما برای هر فردی که در طی بیماری همه گیر COVID-19 در جامعه فعالیت یا تردد می‌کند یک روش بسیار کاربردی و خوب است. این امر به ویژه برای پرستاران یا مراقبینی که از نزدیک با افراد پرخطر مانند افراد مسن یا افرادی که دارای بیماری‌های مزمن پزشکی هستند ارتباط دارند، بسیار مهم است.

غربالگری جهت اندازه‌گیری تب و سایر علائم بیماری می‌تواند به شناسایی زود هنگام کرونا ویروس کمک نماید و از سرایت ویروس به دیگران جلوگیری کند.

چگونه دماسنج خود را تمیز کنم؟

  • دماسنج خود را قبل و بعد از هر بار استفاده تمیز نمایید.
  • اکثر دماسنج های دیجیتالی ضدآب هستند و قابلیت شستشو با آب و صابون را دارند.
  • همچنین شما می‌توانید از ضدعفونی کننده‌های الکلی (70٪ الکل ایزوپروپیل “isopropyl”) به منظور پاک کردن سطح آن استفاده نمایید. سپس دماسنج را با آب بشویید.
  • دماسنج را با پارچه تمیز خشک کنید و اجازه دهید در معرض هوا خشک شود.
  • دماسنج را در آب جوش یا داغ قرار ندهید. به منظور ضدعفونی کردن دماسنج‌، آن را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید.
  • به طور کلی دستورالعمل‌های درست و معتبر را به منظور تمیز و ضدعفونی کردن دماسنج‌ها دنبال کنید.
  • قبل و بعد از دست زدن به دماسنج دستان را بشویید یا از ضدعفونی‌ کننده الکلی استفاده کنید.

آیا همه اعضای خانواده می‌توانند از یک دماسنج یکسان استفاده کنند؟

اگر دماسنج به درستی تمیز شود، همه اعضای خانواده می‌توانند از همان دماسنج استفاده کنند. مطمئن شوید که دست‌های خود را تمیز کرده و سطوح را ضدعفونی می‌کنید تا از انتشار میکروب جلوگیری شود.

دماسنج‌ها را ضدعفونی کنید

 

آیا همه کسانی که COVID-19 دارند تب دارند؟

خیر. گرچه تب (درجه حرارت بالاتر از 100.4 F) علامت شایع ابتلا به COVID-19 است اما ممکن است افراد به ویروس کرونا آلوده شوند اما تب نداشته باشند. برخی از افراد ممکن است در ابتدای بیماری درجه تب کمی داشته باشند و سپس با گذشت زمان بدتر شوند. همچنین این احتمال وجود دارد که تب قطع و وصل شود. گاهی ممکن است فرد بیمار بدون علامت باشد (بدون تب یا علائم دیگر) اما همچنان ویروس را به دیگران منتقل نماید.

اگر تب ندارم همچنان می‌توانم ویروس کرونا را گسترش دهم؟

گسترش و انتقال ویروس کرونا حتی اگر تب یا علائم دیگری نداشته باشید نیز امکان‌پذیر است. با انجام یک آزمایش آزمایشگاهی مشخص می‌شود که آیا ویروسی دارید که باعث ایجاد COVID-19 می‌شود یا خیر. اطلاعات کامل مربوط به تست COVID-19 را در CDC دنبال نمایید.

تشخیص کرونا

 

تب ناشی از COVID-19 چه مدت طول می‌کشد؟

علائم COVID-19 در افراد مختلف متفاوت است. معمولاً افراد مبتلا به بیماری خفیف در طی 2 هفته اول بهبود می‌یابند. در افرادی که بیماری شدیدتری دارند، بهبودی ممکن است 3-6 هفته طول بکشد. تب می‌تواند در ابتدای عفونت وجود داشته باشد یا بعداً در طول بیماری ظاهر شود. همچنین درجه حرارت بالای بدن می‌تواند مداوم (ثابت) باشد یا در طی چند روز بیاید و برود. به همین دلیل توجه به این نکته بسیار مهم است که 72 ساعت قبل از اتمام قرنطینه‌ی خود بدون تب باشید.

 

دمای طبیعی بدن چقدر است؟

به طور کلی دمای طبیعی بدن در حدود 98.6 درجه فارنهایت (37 درجه سانتیگراد) است اما این درجه حرارت می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. ایده بسیار خوبی است که مقدمات و اطلاعاتی را در جهت آن چه برای شما طبیعی است، تهیه نمایید. هنگامی که احساس خوبی دارید و بیمار نیستید با گرفتن دمای بدن خود، دمای طبیعی بدن خود را پیدا کنید. دمای هوا را در چند روز مختلف صبح و بعد از ظهر بررسی کنید. دمای طبیعی شما به این عوامل بستگی دارد.

دماسنجی بدن

 

به طور کلی دمای بالا و تب چیست؟

دمای طبیعی بدن برای همه متفاوت است و در طول روز تغییر می‌کند.

دمای بالا معمولاً 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر در نظر گرفته می‌شود. این وضعیت را با توجه به شرایط و تاریخچه فرد گاهی تب می‌نامند.

بسیاری از موارد می‌توانند باعث ایجاد درجه حرارت بالا شوند اما معمولاً تب در اثر مبارزه بدن شما با عفونت ایجاد می‌شود.

اگر موارد زیر دارید، شما تب کرده‌اید:

  • سینه یا پشت شما گرم‌تر از حد معمول است
  • علائم دیگری مانند لرز، تعریق یا پوست گرم و قرمز دارید
  • یک دماسنج به شما می‎‌گوید دمای شما 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر است

نشانه‌های کرونا

آیا لازم است دمای خود را اندازه بگیرم؟

در شرایط معمولی نیازی نیست دمای خود را با استفاده از دماسنج اندازه بگیرید اما در صورت مشکوک بودن به کرونا باید به صورت روزانه و گاها دو بار در روز دمای خود را اندازه‌گیری نمایید.

حتما مطمئن شوید که از دماسنج به درستی استفاده می‌کنید تا به نتیجه دقیقی برسید.

 

درمان درجه حرارت بالا در شرایط معمولی یا زمانی که مشکوک به کووید 19هستید:

  • استراحت فراوان و رسیدگی به خود را اولویت قرار دهید
  • مایعات زیادی بنوشید (بهترین آن‌ها آب است). به منظور جلوگیری از کم آبی بدن، به اندازه کافی بنوشید تا پوست بدن شما روشن و شفاف باشد
  • در صورت احساس ناراحتی از پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید
  • جهت برسی وضعیت خود یا فرزندتان از پزشک مشاوره بگیرید

مشاوره با پزشک

در بیشتر موارد دمای بالای بدن لزوماً نگران کننده نیست. دکتر گریمز می‌گوید: “به طور کلی تب‌ها به خودی خود دلیلی برای مراقبت فوری پزشکی در بزرگسالان نیستند مگر این که بیش از یک یا دو روز ادامه داشته باشند یا از 103 فارنهایت بالاتر بروند.”

طبق گزارشات کلینیک مایو، بزرگسالان با تب تا 102 درجه باید استراحت کنند و مایعات زیادی بنوشند. در حالی که در این شرایط مصرف دارو به منظور پایین آوردن تب درجه پایین مورد نیاز نیست اما اگر همراه با سردرد شدید، سفتی گردن یا تنگی نفس باشد، مراجعه به پزشک ضروری است. در تب‌های بالاتر از 102 درجه می‌توان از استامینوفن (تایلنول)، ایبوپروفن (ادویل) یا آسپرین برای کاهش تب استفاده کرد اما اگر تب به دارو جواب ندهد یا بالاتر از 103 درجه باشد، ممکن است مراقبت‌های پزشکی یا اورژانسی لازم باشد. حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

3 علامت ویروس کرونا، که باید بدانید و نحوه جلوگیری از آن

از نظر بررسی ابتلا به COVID-19، دمای بدن به تنهایی به شما نمی‌گوید که آیا آلوده شده‌اید یا خیر. اما اگر علائم متداول دیگری نیز دارید (سرفه خشک، خستگی، مشکلات گوارشی) یا علائم شدید (تنگی نفس)، مهم است که با پزشک خود تماس بگیرید تا ببینید آیا واجد شرایط انجام آزمایش ویروس کرونا هستید یا خیر. در صورتی که نگران تشخیص بالقوه ویروس کرونا هستید، باید بلافاصله شروع به جداسازی و قرنطینه خود کنید. و اگر سرانجام COVID-19 برای شما تشخیص داده شد، مهم است که دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال کنید. این دستورالعمل‌ها شامل انزوای بیشتر، مدیریت علائم و در صورت وخیم‌تر شدن علائم، کمک گرفتن از پزشکان یا متخصصان است. به خاطر داشته باشید که بدون مشاوره تلفنی با پزشک به بیمارستان مراجعه ننمایید زیرا در صورت منفی بودن کووید 19 با مراجعه به مراکز درمانی در معرض ویروس و بیماران مثبت دیگر قرار می‌گیرید و احتمال ابتلای شما بالا می‌رود.

 

منابع:

www.who.int

www.medicalnewstoday.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us