علائم گوارشی ویروس کرونا چیست؟

| 29 مارس 2021

علائم گوارشی ویروس کرونا در بیماران مشکوک به عفونت کووید-19 مشاهده شده است. این علائم در نه در همۀ بیماران بلکه در برخی با شرایط شدید و در بعضی دیگر با وضعیت سبک همراه بوده است. اما علائم گوارشی ویروس کرونا چیست؟ برای پاسخ با مقاله دیگری از رسا همراه باشید.

 

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا یک بیماری تنفسی است که ناشی از شکل جدید ویروس است که در دسامبر سال 2019 کشف شد. کرونا از یک خانواده ویروسی است که باعث ایجاد چندین بیماری انسانی از جمله سرماخوردگی، سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و حاد شدید می‌شود. اکثر افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، علائم خفیفی دارند یا علائمی از خود بروز نمی‌دهند.

بزرگسالان بالای 65 سال و افرادی که از قبل شرایط پزشکی داشته‌اند، در معرض بالاترین خطر ابتلا به عوارض شدید کرونا قرار دارند. شایع‌ترین علائم این ویروس شامل تب، خستگی و سرفه خشک هستند. طبق منبع معتبر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ، 83 تا 99 درصد افراد تب می‌کنند، 59 تا 82 درصد سرفه و 44 تا 70 درصد خستگی را تجربه می‌کنند.

سایر علائم شایع آنفولانزا مانند کووید-19 هستند که شامل موارد زیر می‌باشند:

برخی از افراد ممکن است علائم گوارشی ویروس کرونا مانند اسهال، از دست دادن اشتها یا استفراغ را تجربه کنند.

دل درد

 

دربارۀ علائم گوارشی ویروس کرونا

با ارائه نتایج برای 921 بیمار، گزارش شد که یک بیمار از هر 5 بیمار دارای علائم گوارشی ویروس کرونا که است. در اوایل سال جاری، محققان در چین و شهر نیویورک علائم گوارشی را در بیماران مبتلا به کرونا گزارش کردند.

برخی از پزشگان گفته‌اند: «ما می‌دانستیم که علائم گوارشی می‌توانند بخشی از عفونت باشند اما نمی‌دانستیم که آیا تفاوتی ایجاد می‌کنند یا خطر زیادیرا به همراه دارند یا خیر! بنابراین ما می‌خواستیم تأثیر علائم اولیه دستگاه گوارش را بررسی کنیم تا ببینیم آیا ممکن است با بیماری جدی‌تر همخوانی داشته باشند. ما دریافتیم کسانی که علائم دستگاه گوارشی دارند نیز دارای فاکتورهای خطر مانند سن بالا، دیابت، چاقی و فشار خون بالا هستند.»

قبل از درمان، همۀ بیماران از نظر انواع علائم زیر بررسی شدند:

  • علائم کلی: تب، از دست دادن اشتها، بدن درد
  • تنفسی: سرفه، تنگی نفس، از دست دادن بویایی، تنگی قفسه سینه
  • دستگاه گوارش: اسهال، حالت تهوع و استفراغ، درد شکم

از بین بیماران، 206 نفر (4/22 درصد) حداقل یک علامت گوارشی را از خود گزارش کرده ‌ند که حالت تهوع  و استفراغ شایع‌ترین آنها بود (7/61 درصد).

در یافته‌های دیگر، بیمارانی با علائم گوارشی اولیه در هنگام ارائه سن بالاتر و شاخص توده بدنی (BMI) بالاتری داشتند و شیوع دیابت و فشار خون آن‌ها نیز بالا بود. آن‌ها همچنین میزان هموگلوبین، کلسیم و آلبومین متوسط ​​و سطح کراتینین و آسپارتات آمینوترانسفراز پایین‌تری را در بدن خود نشان دادند. این بیماران تمایل زیادی داشتند که در بخش ICU بسترش شوند.

ویروس کرونا

در این مطالعه میزان مرگ و میر بررسی نشده است زیرا بیشتر بیماران مرخص شده‌اند یا هنوز در بیمارستان بستری هستند. به گفته پزشکان، این بررسی بزرگ‌ترین مطالعه ایالات متحده تاکنون در مورد اهمیت علائم گوارشی در عفونت ویروس کرونا است.

داده‌ها نشان می‌دهند که علائم دستگاه گوارش ممکن است یک مورد خطرناک برای سطح شدید بیماری باشند. بیمارانی که علائم گوارشی دارند، به طور مستقیم به مخاط گوارش، کبد و لوزالمعده حمله ویروسی خواهند داشت، اگرچه در سندرم‌های نوع سپسیس دشوار است که عوامل بیماری زا، هیپوپرفیوژن و التهاب هر کدام در ایجاد آسیب در هر یک از سیستم‌های عضوی موثر باشد.

ما همچنین می‌دانیم که این ویروس تمایل به ایجاد اندوتلییت دارد که به وضوح می‌تواند هر اندامی را درگیر کند. ما دریافتیم که افزایش سطح لیپاز نسبتاً شایع می‌باشد، در 16.8 درصد از بیماران بررسی شده است و سطح لیپاز به شدت با پذیرش و لوله گذاری در ICU ارتباط دارد. به نظر می‌رسد گیرنده‌های ویروس در لوزالمعده و همچنین در افراد بالغ وجود دارند.

در گزارش دیگری از ACG ، یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز نشان داد که وجود اسهال به عنوان یکی از علائم ویروس کرونا با شدت بیماری بیشتر و پیش آگهی احتمالی بدتری همراه است. در مجموع 38 مطالعه با 8407 بیمار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

از کل بیماران، 47/15 درصد از آن‌ها حداقل یک علامت گوارشی را داشتند. میزان شیوع تهوع و استفراغ 7.53 درصد و برای اسهال، 52/11 درصد بود. بیماران مبتلا به اسهال، به عنوان یکی از علائم بروزشان بیشتر در معرض بیماری شدید قرار دارند. آن‌ها احتمالاً بار ویروسی را افزایش می‌دهند که می‌تواند منجر به افزایش واکنش سیستمیک به ویروس و عوارض تنفسی ناشی از آن شود و شناخت سریع این بیماران برای مدیریت سریع جمعیت در معرض خطر، مورد نیاز است.

درد گوارشی

 

علائم گوارشی ویروس کرونا

برخی از افراد مبتلا به ویروس کرونا، به تنهایی یا با علائم تنفسی دچار علائم گوارشی می‌شوند. اخیراً، محققان دانشگاه استنفورد دریافتند كه یک سوم بیمارانی كه با یک مورد خفیف از کرونا مورد مطالعه قرار می‌گرفتند، علائمی بر سیستم هضم داشته‌اند. مطالعه اخیر دیگر و منبع معتبر منتشر شده‌ای توسط محققان در پکن نشان داده است که در هر 3 تا 79 درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا، علائم گوارشی وجود دارند.

اسهال

اسهال معمولاً در افراد مبتلا به این ویروس اتفاق میفتد. یک مطالعه منبع معتبر منتشر شده در مجله آمریکایی گوارشی، 206 بیمار را با یک مورد خفیف ویروس کرونا بررسی کرد. آن‌ها دریافتند که 48 نفر فقط علائم گوارشی و 69 نفر دیگر علائم هضم و تنفسی داشتند. از مجموع 117 نفر مبتلا به دیسترس معده، 19.4 درصد اسهال را به عنوان اولین علامت خود تجربه کردند.

استفراغ

تحقیقات انجام شده نشان داده‌اند که استفراغ در کودکان مبتلا به کرونا بیشتر از بزرگسالان است. محققان تمام مطالعات بالینی این ویروس و گزارشات مورد مربوط به مسائل گوارشی منتشر شده بین دسامبر 2019 تا فوریه 2020 را تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها دریافتند که 3.6 تا 15.9 درصد بزرگسالان استفراغ را تجربه می‌کنند، در حالی که این آمار در کودکان برابر 6.5 تا 66.7 درصد است.

از دست دادن اشتها

بسیاری از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، گزارش می‌کنند که اشتهای خود را از دست می‌دهند که این اغلب در کنار سایر علائم دستگاه گوارش رخ می‌دهد. طبق همین مطالعه از پکن، حدود 39.9 تا 50.2 درصد از افراد دچار کاهش اشتها می‌شوند.

سایر علائم گوارشی ویروس کرونا

چندین علائم گوارشی دیگری نیز توسط افراد مبتلا به کرونا گزارش شده‌اند که به شرح زیر هستند:

  • 1 تا 29.4 درصد افراد حالت تهوع دارند.
  • 2 تا 6 درصد درد شکمی را تجربه می‌کنند.
  • 4 تا 13.7 درصد خونریزی گوارشی را تجربه می‌کنند.

 

آیا ممکن است اسهال بدون تب وجود داشته باشد؟

برخی از افراد ممکن است اسهال را بدون علائم مشابه آنفولانزا مانند تب تجربه کنند. اسهال می‌تواند اولین علامت ویروس کرونا باشد. در برخی موارد، علائم آنفولانزا ممکن است بعد از اسهال بروز کنند. برخی از افراد ممکن است فقط علائم گوارشی را تجربه کرده بدون اینکه علائم متداول‌تری در خود ببینند.

 

در صورت بروز علائم گوارشی ویروس کرونا چه باید کرد؟

علائم گوارشی مانند اسهال، از دست دادن اشتها یا حالت تهوع می‌توانند علل دیگری غیر از کرونا داشته باشند. تجربه هر یک از این علائم به این معنی نیست که شما مبتلا به ویروس کرونا هستید، اما ممکن است علائم هشدار دهنده اولیه‌ای باشند. با هیدراته ماندن، اجتناب از غذاهایی که معده را ناراحت می‌کنند و استراحت هرچه بیشتر، می‌توانید علائم گوارشی ویروس کرونا را در خانه درمان کنید.

 

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم خفیف هستند، در خانه بمانید و تماس با افراد دیگر را به حداقل برسانید. بیش از 80 درصد افراد مبتلا به این ویروس، علائم خفیفی پیدا می‌کنند. اگر می‌خواهید با یک پزشک تماس بگیرید، بسیاری از کلینیک‌ها قرار ملاقات تلفنی یا تصویری برای کاهش شیوع ویروس ارائه می‌دهند. ایده خوبی است که از رفتن به بیمارستان خودداری کنید. حتی اگر علائم خفیفی داشته باشید، باز هم می‌توانید بیماری را به افراد دیگر از جمله کارکنان مراقبت‌های بهداشتی منتقل کنید.

درد شکم

 

فوریت‌های پزشکی در زمان مشاهده علائم گوارشی ویروس کرونا

در صورت بروز علائم جدی‌تر، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. موارد زیر علائم اضطراری هستند:

  • مشکل تنفس
  • درد یا فشار در قفسه سینه
  • گیجی یا ناتوانی در بیدار شدن
  • لب‌ها یا صورت آبی

کلام آخر

افراد مبتلا به ویروس کرونا ممکن است علائم گوارشی مانند اسهال، استفراغ یا از دست دادن اشتها را تجربه کنند. این علائم ممکن است به تنهایی یا با علائم مشابه آنفولانزا مانند تب و سرفه بروز کنند. اگر فکر می‌کنید کرونا دارید، سعی کنید خود را منزوی کنید تا از انتقال ویروس به افراد دیگر جلوگیری شود. اگر علائم جدی مانند تنگی نفس پیدا کردید، بلافاصله به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

منبع: www.bbc.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us