6 درمان قطعی سرفه در دوران کرونا

| 2 دسامبر 2020

ویروس کرونا در تمام جهان اپیدمی شده است. در این شرایط می‌بایست به دنبال راه حل‌های مراقبت و درمان خانگی باشیم که در صورت ابتلا از آن بهره بگیریم؛ در این مقاله چند ایده عملی به شما ارائه می‌دهیم که می‌توانید به منظور درمان سرفه در خانه و مراکز درمانی انجام دهید. این نکات و توصیه‌ها فقط جهت درمان سرفه‌های ناشی از کرونا ویروس مفید نیستند. این موارد به شما در رفع سایر مشکلات ریوی که باعث ابتلا به ویروس‌ها و سرماخوردگی‌ها می‌شوند نیز کمک می‌کند.

سرفه خشک از علائم ویروس کرونا شناخته می‌شود.

 

کووید 19 چیست؟

COVID 19 یا ویروس کرونا نوعی ویروس تنفسی است که در حال حاضر تمام دنیا را متوقف کرده است. منشا ویروس هنوز مشخص نیست. دانشمندان بر این باورند که این ویروس در بخشی از ووهان چین به وجود آمده و شروع به پریدن از گونه‌ها و سپس انتقال بین انسان‌ کرده است. انتقال از طریق قطره‌هایی صورت می‌گیرد که در هنگام سرفه یا عطسه فرد آلوده، وارد مجاری تنفسی خود می‌کنید یا وقتی سطح آلوده‌ای را لمس کرده و دست خود را به چشم، بینی و گوش خود می‌زنید؛ از طریق این مجاری وارد بدن شما شده و شما را مبتلا می‌کند.

رایج‌ترین علائم ویروس کرونا شامل:

  • تب
  • خستگی
  • سرفه خشک

علائم دیگر ویروس کرونا شامل:

  • تنگی نفس
  • دردها
  • گلو درد
  • آبریزش بینی
  • اسهال

علائم ویروس کرونا شامل سرفه و گلودرد است.

اکثر افراد فقط علائم خفیف بیماری را دارند اما در بعضی موارد افراد دچار بیماری‌ حاد و جدی‌تر می‌شوند که در نهایت منجر به مرگ می‌شود. شایع‌ترین عارضه زمانی است که افراد به ذات‌الریه شدید مبتلا می‌شوند. پزشکان گزارش داده‌اند که برخی از بیماران به فیبروز کیستیک نیز مبتلا می‌شوند که در نهایت منجر به آسیب دائمی ریه می‌شود. این بیماران جهت تهیه دستگاه‌های تنفسی و تهویه با مشکلاتی روبه‌رو هستند. پیش بینی و جلوگیری آن‌ها از بیماری به درستی صورت نپذیرفته است.

 

چه کسی در معرض خطر ابتلا و توسعه علائم جدی ویروس کرونا است؟

در حال حاضر به نظر می‌رسد افراد مسن و افرادی که از قبل تحت شرایط درمان پزشکی قرار داشته‌اند (مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، بیماری ریوی، سرطان یا دیابت) بیشتر در معرض خطر ابتلا به نوع حاد و جدی ویروس کرونا قرار دارند.

 

به منظور جلوگیری از آلودگی به کووید 19 چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

WHO بهداشت اولیه و فاصله اجتماعی را به عنوان اولویت اول جهت جلوگیری از عفونت توصیه می‌کند. به وسیله رعایت موارد ذکر شده، احتمال ابتلا به ویروس کرونا به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

بهداشت اولیه شامل موارد زیر است:

  • شستن دست‌ها حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون
  • استفاده از ضدعفونی کننده دست حاوی 70٪ الکل
  • استفاده از ماسک‌های مخصوص، نقاب صورت و پوشیدن لباس محافظ در هنگام روبه‌رویی با یک بیمار کرونا مثبت

فاصله اجتماعی شامل موارد زیر است:

  • فاصله حداقل 1 متری با افراد دیگر را حفظ کنید.
  • ماندن در خانه بهترین راه پیشگیری از عفونت است.

سرفه یکی از علائم ویروس کروناست

نکته 1: آب کافی بنوشید.

مایعات کافی مصرف کنید. این روش به شل و آزاد شدن بلغم در ریه کمک می‌کند تا بتوانید به راحتی سرفه کنید و عفونت را خارج نمایید.

مصرف دمنوش‌های طبیعی و مایعات در دوران بیماری کرونا ضروری است

نکته 2: از یک دستگاه رطوبت‌ساز در اتاق خود استفاده کنید.

آفریقای جنوبی هوای بسیار خشکی دارد. بنابراین استفاده از مرطوب کننده رطوبت را به هوا باز می‌گرداند و این امر به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر نفس بکشید. همچنین در نقاط دیگر هم به واسطه استانداردسازی رطوبت هوای اتاقتان می‌توانید از دستگاه‌های رطوبت‌ساز استفاده نمایید. این روش اخلاط را به سرعت خارج می‌کند و بهبودی سرفه با سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد.

درگیر شدن حلق و ریه در کرونا بسیار شایع است.

نکته 3: از یک نبولایزر “NEBULISER” استفاده کنید.

Nebulisation  یا دستگاه اکسیژن‌ساز و انتقال دارو به شل شدن بلغم داخل ریه کمک می‌کند. همچنین به شما کمک می‌کند تا بهتر نفس بکشید. از نمک نرمال یا مقوی استفاده کنید. نمک را می‌توانید از داروخانه محلی خود تهیه کنید. همچنین شما می‌توانید با پزشک خود تماس بگیرید تا دارویی برای شما تجویز نماید که دیواره قفسه سینه را باز کند. لطفا توجه داشته باشید که WHO توصیه می‌کند در صورت وجود اعضای خانواده یا مراقبت‌های بهداشتی دیگر در همان اتاق بیمار، از نبولایزر استفاده نکنید. این امر به منظور جلوگیری از انتقال ویروس است.

نکته 4: از ویکس‌ها استفاده کنید.

شما می‌توانید آن را روی سینه یا پشت خود بمالید. این روش به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر نفس بکشید. اگر نبولایزر ندارید، شما می‌توانید Vicks را در آب در حال جوش حل کنید و سپس در بخار آن تنفس کنید. لطفاً مطمئن شوید که خودتان را نسوزانید. قطعاً این روش به شما کمک می کند تا راحت‌تر نفس بکشید.

نکته 5: تمرینات تنفسی عمیق.

تمرینات تنفسی عبارتند از:

  • چرخه فعال تنفس
  • تمرینات Bronc-u-vibe
  • تنفس دیافراگمی یا تنفس شکمی
  • چرخه فعال نفس کشیدن

چرخه فعال تنفس

چرخه فعال تمرينات تنفسي روش بسيار موثري است كه به منظور تخلیه ريه‌های بيماران در نظر گرفته می‌شود. 5 نفس عمیق از طریق بینی بکشید سپس آن را از طریق دهان خارج کنید. در دفعات اول بازدم را با فشار تخلیه نکنید. بعد از 5 تکرار جهت شنیدن صدایی مثل صدای هاف، هوا را با فشار به بیرون تخلیه کنید. سپس سرفه کنید. به منظور پاک‌سازی ریه‌ها از بلغم به تعداد دفعات بیشتری نیاز است. زمان‌بندی انجام آن را انجام دهید.

تمرینات BRONC-U-VIBE

Bronc-u-vibe ابزاری عالی و کوچک است که به پاکسازی ریه از بلغم کمک می‌کند. این وسیله باعث ایجاد لرزش در ریه می‌شود تا به شل شدن بلغم کمک کند. این وسیله را می‌توانید از داروخانه‌ها یا فیزیوتراپیست خود درخواست کنید. از طریق دستگاه نفس بکشید. با این کار، شما لرزش در ریه را احساس خواهید کرد. 10 دفعه تکرار کنید و مکررا انجام دهید. سعی کنید تا جایی که می‌توانید نفس خود را بیرون دهید بدون این که هوا را به زور خارج کنید. با آخرین تکرار هوا را به زور خارج کنید و سپس سرفه کنید. 3 ست 10 تایی انجام دهید یا تا زمانی که ریه پاک شود، ادامه دهید.

نفس کشیدن دیافراگماتیک “DIAPHRAGMATIC” / نفس کشیدن شکمی

دیافراگم عضله اصلی تنفسی ما است. تحقیقات نشان می‌دهد اگر از دیافراگم خود بهینه استفاده کنید می‎توانید تا 30٪ اکسیژن بیشتری به بدن خود برسانید. استفاده درست از دیافراگم، سرفه را تسهیل می‌کند و به تخلیه هوای لنفاوی و قدیمی که در لوب‌های اصلی ریه گیر کرده کمک می‌کند. اگر هوای قدیمی از ریه خارج شود‌، فضای لازم برای هوای جدید ایجاد می‌شود که به بهبود نفس تنگی کمک می‌کند. دیافراگم توسط عصب والگوس “valgus” کنترل می‌شود. عصب والگوس بخشی از سیستم عصبی پاراسمپاتیک “parasympathetic” را تشکیل می‌دهد (به منظور استراحت و هضم غذا به ما کمک می‌کند). بنابراین این عصب به طور غیرمستقیم به کاهش سطح استرس کمک می‌کند. اگر کنترل بر روی سطح استرس خود داشته باشید، این وضعیت به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند.

به پشت بخوابید زانوهای خود را خم کنید و از طریق بینی نفس بکشید

این یک شیوه‌ی کاربردی در برطرف کردن سرفه و تنگی نفس ناشی از ویروس کرونا است. به پشت بخوابید، زانوهای خود را درون شکم جمع کنید، دم و بازدم انجام دهید. در تکرارهای اول نیازی به تخلیه با فشار هوا نیست. در دفعات انتهایی هوا را با فشار تخلیه کنید تا سرفه به وجود بیاید و ریه‌های شما پاکسازی شود.

پوشانده دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه

 

به طور کلی روش‌های درمان سرفه شامل موارد زیر است:

  • در طول روز نوشیدنی بنوشید. این روش نه تنها باعث مرطوب ماندن گلو و سرفه‌های راحت‌تر می‌شود، بلکه به هیدراته ماندن بدن نیز کمک می‌کند.
  • نوشیدنی‌های گرم مانند چای یا سوپ و آب گوشت داغ بنوشید. این موارد باعث گرم شدن مجاری تنفسی می‌شوند، بدن شما را هیدراته نگه می‌دارند و هر نوع مخاطی را که در گلو و مجرای هوایی فوقانی دارید، از بین می‌برد.
  • یک قاشق چایخوری عسل را در چای داغ یا آب گرم حل کنید. به طور کلی عسل جهت تسکین گلو درد موثر است. با این حال کودکان زیر 1 سال نمی‌توانند عسل مصرف کنند.
  • از بخار و رطوبت استفاده نمایید و در محیطی مملو از رطوبت نفس بکشید. از دوش آب گرم، مرطوب کننده هوا، بخارساز یا سایر وسایل تولید بخار استفاده کنید. این شیوه گلودرد را تسکین می‌دهد و مجاری تنفسی شما را باز می‌کند همچنین نفس کشیدن را برای شما آسان می‌کند.
  • آب نمک غرغره کنید. گرچه این روش از نظر علمی به اثبات نرسیده است، بسیاری از مردم اذعان دارند که غرغره با آب نمک به درمان گلودرد آن‎ها کمک می‌کند. امتحان و تست این روش هیچ ضرری ندارد و ممکن است به شما کمک کند. از 1 قاشق چایخوری نمک در 8 اونس آب گرم استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که بعد از غرغره، محلول را از دهان خود خارج کرده‌اید و بعد از آن سینک را ضد عفونی می‌کنید.
  • یک غذای منجمد یا سرد بخورید. سردی ممکن است باعث بی حسی درد و تسکین گلو در هنگام بروز درد در اثر سرفه‌های سخت شود.
  • قطره‌های رفع سرفه، پاستیل یا آب نبات سفت را بمکید. این موارد دهان و گلو را مرطوب نگه می‌دارند.
  • داروی سرفه را امتحان کنید. اگر سرفه مرطوب همراه با مخاط زیاد دارید، از خلط آور استفاده کنید تا مخاط خارج شوند. اگر سرفه خشک دارید، سرکوب کننده سرفه همان چیزی است که بای شما لازم است. حتماً یکی از این موارد را به درستی و با دقت انتخاب کنید.
  • به منظور کاهش درد، استامینوفن را امتحان کنید. گاهی اوقات سرفه زیاد می‌تواند دردناک باشد. یک مسکن درد می‌تواند درد را از بین ببرد.
  • و در آخر پیشنهاد میشه از دیفن هیدرامین استفاده کنید.

همه‌گیری کرونا تغییرات بسیاری در زندگی ما ایجاد کرده است.

به منظور درمان تنگی نفس ناشی از سرفه‌های مکرر در هنگام ابتلا به کووید 19

به آرامی نفس بکشید. کاهش سرعت تنفس می‌تواند به شما کمک کند تا دوباره به درستی نفس بکشید.

روش‌های تمدد اعصاب یا مراقبه را امتحان کنید. این موارد به آرامش بدن و منظم‌تر شدن تنفس شما کمک می‌کند. علاوه بر موارد ذکر شده این احتمال وجود دارد که تنگی نفس باعث ایجاد احساس اضطراب در شما گردد. این موارد و روش‌های آرام سازی به مبارزه با اضطراب کمک می‌کنند.

درمان تنگش نفس در کرونا

اگر قبلاً برای شما یک دستگاه تنفس یا استنشاقی “inhaler” تجویز شده است، ممکن است لازم باشد از آن به صورت مکرر استفاده کنید. به احساس سینه و علائم دستگاه استنشاق خود توجه کنید. از اسپری استنشاقی شخص دیگری استفاده نکنید؛ فقط از دارو و دستگاهی که برای شما تجویز شده است، استفاده کنید. مطمئن شوید که بعد از هر بار استفاده دهان خود را ضد عفونی می‌کنید.

 

روش‌های درمان و بهبودی در برابر کووید 19

در بیشتر افراد مبتلا، علائم ویروس کرونا وجود دارد. هیچ درمان قطعی‌ای برای این ویروس و علائم آن (سرفه،درد و …) وجود ندارد اما روش‌های ساده بسیاری جهت بهبود علائم در نظر گرفته شده است که به بدن شما در مبارزه با ویروس کمک می‌کند.

بیشتر افراد بعد از چند روز انجام روش‌های مذکور، احساس بهتری پیدا می‌کنند و ظرف یک هفته کاملاً خوب می‌شوند. با این حال آن‌ها همچنان ناقل ویروس هستند، بنابراین می‌بایست از زمان بروز اولین علائم به مدت 14 روز در قرنطینه بمانند.

رعایت فاصله اجتماعی

با روش‌های ذکر شده در بالا تب، سرفه و تنگی نفس را درمان کنید و به احتمال زیاد در مدت کوتاهی احساس بهتری خواهید کرد. هیدراته ماندن و استراحت بیشترین کمک را خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که از افراد دیگر دور باشید و پروتکل‌های بهداشتی کاملی را جهت محافظت از عزیزان خود در برابر ابتلا به ویروس انجام دهید.

 

سوالات مرتبط با سرفه‌های ناشی از ویروس کرونا که پزشکان باید بدانند:

اگر در مورد سرفه به پزشک مراجعه کرده‌اید، او می خواهد بداند:

  • چه مدت سرفه طول کشیده است؟ روزها، هفته‌ها، ماه‌ها؟ (ممکن است مزمن شود)
  • چه زمانی سرفه شدیدتر می‌شود؟ شب، صبح یا به طور متناوب در طول روز؟
  • سرفه شما چگونه است؟ خشک، مرطوب، شدید، بلند، نرم؟
  • آیا سرفه علائمی مانند استفراغ، سرگیجه، بی خوابی یا موارد دیگر ایجاد می‌کند؟
  • سرفه شما چقدر دردناک است؟ آیا با فعالیت‌های روزمره تداخل دارد، آیا ناتوان کننده، آزار دهنده، مداوم یا متناوب است؟

سرفه COVID-19: خشک، مداوم و نفس شما را تنگ می‌کند

برجسته‌ترین علائم COVID-19 تب و خستگی است و ممکن است احساس سرماخوردگی یا آنفولانزا نیز داشته باشید. سرفه در حدود نیمی از بیماران آلوده وجود دارد.

با توجه به این که COVID-19 بافت ریه را تحریک می‌کند، سرفه خشک و مداوم است. همراه با تنگی نفس و درد عضلانی است.

با پیشرفت بیماری، بافت ریه پر از مایع می‌شود و ممکن است احساس تنگی نفس کنید زیرا بدن شما جهت دریافت اکسیژن کافی تلاش می‌کند.

 

مرطوب و بلغمی یا خشک و زخم کننده؟

سرفه مرطوب بلغم را از مجاری تنفسی تحتانی (ریه‌ها و مجاری هوایی پایین) به دهان می‌آورد.

صدای “رطوبت” یا خلط‌دار به دلیل مایعی است که در مجاری تنفسی ایجاد می‌شود و می‌تواند هنگام نفس کشیدن با صدای خس خس همراه شود. مجاری هوایی تحتانی غدد ترشحی بیشتری نسبت به گلو دارند، به همین دلیل عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی باعث سرفه مرطوب می‌شوند.

سرفه خشک خلط ایجاد نمی‌کند. معمولاً از پشت گلو شروع می‌شود و صدای بد یا شدید تولید می‌کند. سرفه خشک راه‌های هوایی شما را پاک نمی‌کند بنابراین مبتلایان اغلب آن را به عنوان یک سرفه نامطبوع توصیف می‌کنند.

 

منابع:

www.medicalnewstoday.com

www.umms.org





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us