ناقلین خاموش ویروس کرونا، عامل اصلی شیوع کرونا

| 1 دسامبر 2020

کووید19 توسط ویروس SARS-CoV-2 ایجاد شده و بین افراد گسترش می‌یابد؛ به طور عمده این انتقال زمانی رخ می‌دهد که فرد آلوده با فرد دیگری در تماس نزدیک باشد.

ویروس از دهان یا بینی فرد آلوده در ذرات مایع کوچک هنگام سرفه، عطسه، صحبت کردن، آواز خواندن یا تنفس شدید پخش می‌شود. این ذرات مایع اندازه‌های مختلفی دارند، از “قطرات تنفسی” بزرگتر و از “ذرات معلق در هوا” کوچکتر هستند.

افراد دیگر ممکن است از طریق دهان، بینی یا چشم به COVID-19 مبتلا شوند؛ این احتمال بیشتر در صورت تماس مستقیم یا نزدیک افراد (با فاصله کمتر از 1 متر) با فرد آلوده رخ می‌دهد.

نحوه انتشار کرونا

شواهد موجود نشان می‌دهد که اصلی‌ترین راه انتشار ویروس قطرات تنفسی در میان افرادی است که از نزدیک با یکدیگر در تماس هستند.

انتقال آئروسل “Aerosol” یا هواپخش می‌تواند در شرایط خاص به ویژه در فضاهای داخلی، شلوغ و با تهویه ناکافی ایجاد شود؛ دقیقا جایی که افراد آلوده مدت طولانی را با یکدیگر سپری می‌کنند مانند رستوران‌ها، گروه‌های کر، کلاس‌های تناسب اندام و ورزشی، کلوپ‌های شبانه، دفاتر یا مکان‌های عبادتی و مساجد. مطالعات بیشتری به منظور درک بهتر شرایطی که انتقال آئروسل (به سوسپانسیون ذرات جامد یا قطره‌های مایع در گاز اطلاق می‌شود) در خارج از مراکز پزشکی به وجود آمده، صورت گرفته است. روش‌های پزشکی خاصی به نام روش‌های تولید آئروسل وجود دارد.

همچنین این ویروس می‌تواند پس از عطسه، سرفه یا لمس سطوح یا اشیا مانند میزها، دستگیره‌های در و نرده‌های آپارتمان یا مراکز دیگر بر روی این سطوح بنشیند. افراد دیگر ممکن است با لمس سطوح آلوده و لمس چشم‌ها، بینی یا دهان خود بدون این که ابتدا دست‌های خود را تمیز کرده باشند، به این ویروس آلوده شوند.

انتقال کرونا از طریق قطرات تنفسی

 

چه زمانی افراد آلوده ویروس کرونا را منتقل می‌کنند؟

چه علائم کرونا داشته باشند و چه نداشته باشند، افراد آلوده می‌توانند باعث انتقال بیماری شوند و ویروس از آن‌ها به افراد دیگر سرایت کند. این افراد ناقلین خاموش هستند که گاها بدون علامت خاصی، بیماری را بین دیگران شیوع می‌دهند.

داده‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که افراد آلوده دقیقاً قبل از بروز علائم (یعنی 2 روز قبل از بروز علائم) و در اوایل بیماری بیشترین وضعیت عفونی را دارند. افرادی که به بیماری شدید یا حاد مبتلا می‌شوند، می‌توانند به مدت طولانی‌تری عفونی باشند.

در حالی که افرادی که هرگز علائمی نداشته‌اند، می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند اما همچنان تعداد دفعات این وضعیت به طور دقیق مشخص نیست و تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

ناقلین بدون علامت

 

تفاوت بین افراد بدون علامت و افرادی که در مرحله قبل از بروز علائم‌اند:

هر دو اصطلاح به افرادی گفته می‌شود که علائمی ندارند. تفاوت در این است که “بدون علامت” به افرادی گفته می‌شود که آلوده هستند اما هرگز علائمی پیدا نمی‌کنند در حالی که “قبل از علامت” به افراد آلوده‌ای گفته می‌شود که هنوز علائمی پیدا نکرده‌اند اما بعداً علائم را نشان می‌دهند. اما این دو گروه هر دو به عنوان ناقلین خاموش شمرده می‌شوند و عاملین شیوع کرونا هستند.

 

آیا شرایط خاصی وجود دارد که کووید19 به راحتی گسترش یابد؟

هر موقعیتی که در آن افراد برای مدت طولانی در مجاورت یکدیگر باشند، خطر انتقال را افزایش می‌دهد. مکان‌های داخلی و بسته به ویژه مراکزی که تهویه هوای ضعیف دارند یا تهویه هوا ندارند، نسبت به مکان‌های بیرونی و محیط باز خطرناک‌تر است.

شیوع کرونا بیشتر در مکانهای سربسته اتفاق می‌افتد

انتقال در “سه حالت” راحت‌تر انجام می‌شود:

  • مکان‌های شلوغ و جمعیت زیادی که در نزدیکی هم قرار دارند.
  • شرایط تماس نزدیک به ویژه در مواردی که افراد بسیار نزدیک به یکدیگر مکالمه می‌کنند.
  • فضاهای محدود و بسته با تهویه ضعیف.

خطر انتشار COVID-19 در مکان‌هایی که این شرایط را با هم دارند، بیشتر است:

در مراکز بهداشتی، برخی از اقدامات پزشکی به نام روش‌های تولید آئروسل می‌تواند قطرات بسیار کوچکی (به نام ” قطره‌های کوچک” یا “آئروسل‌ها”) را تولید کند. این قطرات می‌توانند برای مدت زمان بیشتری در هوا معلق بمانند. به همین دلیل است که کارکنان بهداشتی که این روش‌ها را انجام می‌دهند، می‌بایست اقدامات خاصی جهت محافظت خود در برابر هوا را در نظر بگیرند از جمله استفاده از تجهیزات شخصی مناسب مانند دستگاه تنفسی؛ به همین دلیل ملاقات در مناطقی که این روش‌ها انجام می‌شود مجاز نیست.

انتشار کرونا در مراکز بهداشتی

 

برای محدود کردن خطرات بیماری کووید 19 این اقدامات مهم را دنبال کنید:

  • راهنمای محلی منطقه خود را دنبال کنید. بررسی کنید که مقامات ملی، منطقه‌ای و محلی چه مواردی را توصیه می‌کنند تا شما بیشترین اطلاعات را درباره مکان زندگی خود داشته باشید.
  • حداقل 1 متر از دیگران فاصله داشته باشید، حتی اگر به نظر نمی‌رسد آن‌ها بیمار باشند.
  • از ماسک استفاده کنید، مخصوصاً وقتی که نمی‌توانید فاصله را به درستی رعایت کنید.
  • مطالب و پرسش و پاسخ‌های معتبر منتشر شده درباره ویروس کرونا را بخوانید و فیلم‌های موجود معتبر در مورد نحوه استفاده و ساختن ماسک را مشاهده کنید.
  • با تفکر زودهنگام در مورد مکان و رویدادی که مراجعه می‌نمایید، نزدیکی با دیگران و مدت زمانی که در آن‌جا خواهید بود و خطرات احتمالی خود را مدیریت کنید. به عبارت دیگر در نظر بگیرید که کجا می‌روید، چه میزان با دیگران فاصله خواهید داشت و چه مدت در آن‌جا خواهید بود. از تردد در مکان‌ها و مراکز شلوغ، مکان‌های داخلی با تهویه کم و تماس طولانی مدت با دیگران خودداری کنید.
  • اطلاعات مرتبط و مجاز منتشر شده در مورد حضور در شرکت‌ها و مجالس کوچک را مطالعه نمایید.
  • هنگام افزایش تردد در فضاهای بسته، پنجره‌ها را باز کنید تا میزان هوای ورودی را افزایش دهید.
  • اطلاعات معتبر در مورد عبور و مرور در محیط‌های بسته را مطالعه نمایید.
  • از لمس سطوح به خصوص در محیط‌های عمومی خودداری کنید، زیرا این احتمال وجود دارد که فرد مبتلا به COVID-19 قبلاً آن‌ها را لمس کرده باشد. به طور مرتب سطوح را با ضدعفونی‌ کننده‌های استاندارد تمیز کنید.
  • مرتباً دستان خود را با آب و صابون بشویید یا آن‌ها را با الکل ضدعفونی کنید. اگر این امکان را دارید، ضدعفونی کننده‌ی حاوی الکل را همراه خود داشته باشید و مرتباً از آن استفاده کنید.
  • سرفه و عطسه خود را با آرنج یا دستمال بپوشانید، بلافاصله دستمال‌های استفاده شده را درون سطل آشغال بیندازید. سپس دستان خود را بشویید یا از ضدعفونی کننده‌ی الکلی استفاده کنید.

 

کودکان می‌توانند ناقلین خاموش COVID-19 باشند:

تحقیقات جدید نشان می‌دهد کودکان می‌توانند ویروس را منتقل کنند، پس از رفع علائم و حتی اگر هرگز علائمی نشان ندهند.

به طور گسترده تصور می‌شود که بچه‌ها کمتر به ویروس مبتلا می‌شوند یا زودتر بهبود می‌یابند زیرا گیرنده‌های کمتری برای دریافت SARS-CoV-2 دارند که به آن مبتلا ‌شوند.

داده‌ها نشان می‌دهد بچه‌ها می‌توانند سطح بالاتری از ویروس را حمل کنند و باعث سرایت آن به دیگران شوند، صرف نظر از میزان گیرنده بودن آن‌ها.

کلیه داده‌ها و آمارها براساس داده‌های موجود زمان انتشار در دسترس عموم است. برخی از اطلاعات ممکن است قدیمی باشند. به منظور اطلاع از جدیدترین اطلاعات در مورد شیوع COVID-19، از مطالب به روز شده‌ی مرتبط با ویروس کرونا دیدن کرده و صفحات معتبر و مجاز را دنبال کنید.

در حال حاضر کودکان به مدرسه برگشته‌اند یا از راه دور و به صورت آنلاین دروس خود را دنبال می‌کنند. در چنین شرایطی می‌بایست در ارتباط با ابتلای آنان به ویروس کرونا اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

انتقال کرونا از طریق کودکان

در چنین شرایطی اخبار حاکی از آن است که موارد بیشتری از COVID-19 در کودکان گزارش شده است. طبق گزارش آکادمی اطفال آمریکا، در ماه آگوست فقط در دو هفته، 17 درصد موارد COVID-19 در کودکان افزایش داشته است. نیویورک تایمز گزارش می‌کند که از ماه می موارد کووید 19در کودکان بیش از 720 درصد بوده و در مقایسه کل آمریکایی‌ها فقط 270 درصد بوده است.

کودکان بدون علامت هستند اما ویروس را انتقال می‌دهند.

تفسیر جدید پزشکان بیمارستان ملی کودکان نشان می‌دهد که کودکان می‌توانند ویروس را منتقل کنند، پس از رفع علائم بیماری یا حتی اگر هرگز علائمی نشان ندهند.

محققان 91 کودک مبتلا به COVID-19 را از 22 بیمارستان و مراکز قرنطینه‌ی غیر پزشکی در سراسر کره جنوبی بررسی کردند و به طور متوسط ​​هر 3 روز آن‌ها را آزمایش کردند.

از این تعداد 20 نفر هرگز علائمی پیدا نکردند، 47 نفر قبل از تشخیص بیماری، علائم ناشناخته داشتند و 18 نفر تقریباً 2.5 روز پس از تشخیص ویروس علائمی نداشتند.

در نتیجه 42 درصد از کودکان در زمان تشخیص بدون علامت بودند، 47 درصد آن‌ها بدون علامت بودند و بعد از حدود 2.5 روز علائم آن‌ها بروز کرد. کودکان دیگر در کل بیماری خود هیچ علائمی نداشتند.

محققان توضیح می‌دهند که “این داده‌ها حاکی از آن است که 93 درصد از کودکان مبتلا به کووید 19 ممکن است از دست رفته باشند و علائمی از خود بروز ندهند حتی با انجام آزمایشات تهاجمی مرتبط.”

تردد با ماسک در مکان‌های عمومی

کودکان در کره جنوبی تا زمان اعلام نتیجه آزمایش منفی در بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی اقامت داشتند، عملی که شاید در ایالات متحده کمتر دیده شود.

این مطالعه نشان می‌دهد که مدت زمان بروز علائم از 3 روز تا 3 هفته متغیر است. این ویروس در حدود 2.5 هفته در کل گروه قابل تشخیص بود اما حدود یک پنجم کودکان بدون علامت و تقریباً نیمی از کودکان علامت دار همچنان در طی 3 هفته، علائم ویروس را از بین می‌برند.

محققان مطمئن نیستند که کودکان بدون علامت با توجه به نبود علائم، انواع مختلف ویروس را منتقل می‌کنند یا خیر. این مطالعه فقط آزمایش دستگاه تنفسی را بررسی کرده است اما تحقیقات دیگر، ویروس را در مایعات بدن پیدا کرده است.

 

شیوع ویروس کرونا توسط ناقلین خاموش صورت می‌گیرد:

  • شش مورد از ده مورد ویروس کرونا ممکن است به دلیل عفونت‌های مخفی ایجاد شده باشد.
  • افراد مبتلا به ویروس اما بدون علائم در حال گسترش عفونت هستند.
  • یافته‌ها و اخبار منتشر شده اقدامات قوی‌تری به منظور دور نگه داشتن مردم را تأکید می‌کند.
  • سازمان بهداشت جهانی خواستار اقدامات شدیدتر برای مقابله با گسترش ویروس است.
  • ایسلند همه شهروندان خود را آزمایش کرده است و نیمی از افراد آلوده هیچ علائمی نداشتند.

طبق تحقیقات جدید از هر ده مورد ویروس کرونا، شش مورد ممکن است توسط افرادی ایجاد شود که علائم خفیف دارند یا به طور کلی هیچ علائمی ندارند.

و این عفونت‌های نامرئی ممکن است تا حدی گسترش سریع ویروس را توضیح دهند. در حالی که آن‌ها در سیستم بهداشت یا گزارش‌های رسمی منتشر نمی‌شوند اما کلید توقف همه گیری COVID-19 هستند.

دانشمندان برای مدتی گمان کردند که تعداد زیادی موارد تشخیص داده نشده وجود دارد، به ویژه در میان افرادی که هیچ علائمی ندارند و در مکان‌های آلوده تردد نکرده‌اند. با توجه به مطالعات انجام شده در مجله Nature، اولین تخمین دقیق از نحوه انتشار ویروس توسط ناقلین خاموش یا بدون علامت پشتیبانی می‌شود.

افراد بدون علامت مهم‌ترین عاملین انتقال کرونا

با شیوع همه گیر در سراسر جهان، سازمان بهداشت جهانی تحقیقات خود را افزایش داده و خواستار رعایت ترکیبی از اقدامات تهاجمی است. این سازمان از ملت خواسته است در موارد مشکوک به جای بررسی مواردی که نیاز به توجه فوری ندارند، “آزمایش، آزمایش و آزمایش” را انجام دهید.

ایسلند این کار را انجام می‌دهد، هر یک از شهروندان خود را آزمایش می‌کند و در حالی که تاکنون تعداد کمی از آن‌ها مثبت گزارش شده‌اند، نیمی از موارد مثبت هیچ علائمی نشان ندادند.

حتی با توجه به اهمیت انجام آزمایشات، بسیاری از کشورها جهت انجام غربالگری‌های جمعی مجهز نیستند و استفاده از منابع آزمایشی خود را فقط برای بیماران با علائم واضح اختصاص می‌دهند. در بسیاری از کشورها، افراد با علائم خفیف نیازی به انجام آزمایشات ندارند. این موضوع به این دلیل است که ذخایر آزمایشگاهی این کشورها محدود است و فقط برای بیماران و افراد مشکوک در نظر گرفته می‌شود.

آخرین مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بدون بروز علائم، آلوده هستند ممکن است بیش از کسانی باشند که به طور واضح از ویروس کرونا رنج می‌برند حتی در مناطقی که آزمایشات گسترده وجود دارد.

آزمایش تشخیص کرونا

 

ویروس کرونا بی صدا و بدون علامت آلوده می‌کند:

یک مطالعه با استفاده از داده‌های معتبر در استان چین که مرکز اصلی شیوع ویروس بود، تخمین زده است که علاوه بر 26000 مورد تأیید شده در اوایل ماه مارس، 37400 مورد بدون علامت وجود داشته است.

ناقلین بی علامت کرونا

در خانه بمانید

تحقیقات معتبر بسیار زیادی اذعان دارد که به منظور کاهش سرعت ابتلای ویروس، در سراسر جهان اقدامات فوری لازم است. منابع آگاه خواستار تعطیلی همه مدارس، لغو اجتماعات عمومی و به طور کلی نگه داشتن مردم در خانه و به دور از اماکن پر تردد و شلوغ هستند.

پروفسور جراردو چوول “Professor Gerardo Chowell”؛ متخصص اپیدمیولوژی ریاضی در دانشگاه ایالتی جورجیا در آتلانتا: “اجرای اقدامات شدید فاصله‌ی اجتماعی تنها راه جلوگیری از شیوع ویروس است.”

 





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us