اخبار لحظه به لحظه درمان و واکسن کرونا

| 9 آگوست 2021

دانشمندان در سراسر جهان در حال کار بر روی درمان‌ها و واکسن‌های بالقوه بیماری ویروس کرونا هستند که به عنوان COVID-19 شناخته می‌شود. چندین شرکت در حال کار بر روی داروهای ضد ویروسی هستند که برخی از آن‌ها در حال حاضر علیه بیماری‌های دیگر استفاده می‌شوند. شرکت‌های دیگر در حال کار بر روی واکسن‌هایی هستند که می‌تواند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه علیه این بیماری استفاده شوند. به هر روی ما در مقاله دیگری از رسا دربارۀ اخبار لحظه به لحظه درمان و واکسن کرونا صحبت می‌کنیم.

 

اخبار لحظه به لحظه واکسن کرونا

با اخبار واکسن کرونا همراه باشید:

مدرنا و موسسات ملی بهداشت

این شرکت آزمایش واکسن دو دوز RNA (mRNA) خود را در ماه مارس در یک آزمایش بالینی فاز 1 آغاز کرد. در اواخر ماه ژوئیه، مدرنا آزمایشات بالینی واکسن را در مرحله 3 آغاز کرد. در اواخر ماه اوت، مقامات شرکت گفتند که داده‌های آزمایش فاز 1 اولیه نشان می‌دهد که این واکسن در 10 فرد بین 56 تا 70 سال و همچنین 10 فرد بالای 70 سال پاسخ ایمنی امیدوار کننده‌ای داشته است.

این شرکت در اواخر ماه اکتبر اعلام کرد که استخدام همه 30000 شرکت کننده در مرحله آزمایش 3 را به پایان رسانده است. این شامل بیش از 7000 نفر بالای 65 سال و بیش از 5000 فرد جوان با شرایط مزمنی می‌باشد که خطر ابتلا به کرونا شدید را افزایش می‌دهد.

در اوایل ماه اکتبر، مقامات شرکت اعلام کردند که واکسن آن‌ها تا بهار 2021 برای توزیع گسترده در دسترس نخواهد بود. در اواخر ماه، مدیرعامل به سرمایه گذاران گفت که هیئت نظارت بر داده و ایمنی آزمایش می‌تواند تجزیه و تحلیل داده‌های مطالعه را در ماه نوامبر آغاز کند.

در اواسط ماه نوامبر، مقامات گزارش دادند که واکسن آن‌ها در نتایج آزمایش فاز 3، به میزان مؤثر 94 درصد رسیده است. کارشناسان گفتند که آزمایشات بیشتر و اطلاعات زیادی مورد نیاز است. در تاریخ 30 نوامبر، مقامات گفتند که برای استفاده واکسن از FDA درخواست واکسن آن را می‌دهند تا مورد استفاده اضطراری قرار گیرد. در 18 دسامبر، FDA مجوز استفاده اضطراری برای واکسن مدرنا را اعطا کرد. این شرکت سه روز بعد ارسال محصول را آغاز کرد.

تحقیقات انجام گرفته روی واکسن مدرنا

فایزر، بیونتک و فوسان

داروساز آمریکایی Pfizer با همکاری شرکت بیوتکنولوژی آلمانی BioNTech و داروساز چینی Fosun Pharma یک واکسن mRNA دو دوز تولید کردند. در اواسط ماه اوت، مقامات شرکت گفتند که این واکسن در یک آزمایش بالینی پاسخی قوی ایجاد کرده است. این شرکت با هدف استخدام 30000 نفر از ایالات متحده، برزیل، آرژانتین و آلمان در اواخر ماه ژوئیه آزمایش فاز 3 خود را آغاز کرد.

آن‌ها بعداً اعلام کردند که قصد دارند این میزان را به 44000 نفر افزایش دهند. در ماه اکتبر، این شرکت تصویب کرده است کودکان 12 ساله را در این آزمایش ثبت کند. از اواخر ماه اکتبر، دادگاه بیش از 42000 نفر را درگیر کرده است. در آن زمان، این شرکت هنوز تجزیه و تحلیل موقت داده‌های مطالعه را انجام نداده بود و این هدف اصلی خود را برای انجام این کار تا ماه سپتامبر پشت سر می‌گذارد. با این حال، این شرکت همچنان انتظار دارد كه در ماه نوامبر داده‌های كافی برای درخواست مجوز استفاده اضطراری از FDA داشته باشد.

در تاریخ 9 نوامبر، این شرکت اعلام کرد که واکسن آنها بیش از 90 درصد در شرکت کنندگان در آزمایش‌های بالینی مؤثر بوده است. چند روز بعد، مقامات شرکت اعلام کردند که درخواست مجوز استفاده اضطراری از FDA برای واکسن خود را دارند. این اولین تصویب قانونی در ایالات متحده برای واکسن کرونا بود.

مقامات گفتند که این واکسن می‌تواند از اواسط ماه دسامبر در دسترس گروه‌های پرخطر قرار گیرد. در 8 دسامبر، FDA اسنادی را منتشر کرد که گزارش می‌دهند واکسن فایزر بعد از دوز اول از برخی محافظت‌ها و بعد از دوز دوم تقریباً از همه آن‌ها محافظت می‌کند.

در 11 دسامبر، FDA مجوز استفاده از واکسن فایزر را اعطا کرد. این شرکت توزیع محصول را دو روز بعد آغاز نمود. در اواخر ژانویه، مقامات شرکت گفتند که یک مطالعه نشان داد که واکسن آن‌ها فقط در برابر ویروس کرونا آفریقای جنوبی تأثیر کمی ‌دارد.

در اواسط ماه فوریه، مقامات فایزر اعلام کردند که معتقدند واکسن آن‌ها را می‌توان در دمای منظم فریزر نگهداری کرد. در اواخر ماه فوریه، یک مطالعه از انگلستان گزارش داد که یک دوز واکسن فایزر، می‌تواند خطر ابتلا به ویروس کرونا را با 70 درصد کاهش با 85 درصد پس از دو دوز کاهش دهد.  مقامات شرکت در پایان آوریل اعلام کردند که 40 داوطلب سالم را در آزمایش فاز 1 خود ثبت نام کرده اند. در اواخر سپتامبر، این شرکت اعلام کرد که آزمایش فاز 2 و3 به دلیل پاسخگویی به سوالات FDA در مورد مطالعه در انتظار است.

کانسینو بیولوجیکس

دانشمندان این شرکت چینی همچنین در حال کار بر روی یک واکسن بالقوه ای هستند که از یک ویروس آدنو معروف به Ad5 برای انتقال پروتئین‌های ویروس کرونا به داخل سلول‌ها استفاده می‌کند. در اواخر ماه ژوئیه، آن‌ها گزارش دادند که شرکت کنندگان در یک آزمایش فاز 2 هنگام تزریق واکسن، یک واکنش ایمنی قوی از خود نشان دادند.

با این حال، آن‌ها اظهار داشتند که افراد مسن پاسخ ضعیف‌تری دارند که نشان می‌دهد ممکن است دو دوز برای آن قشر از جمعیت مورد نیاز باشد. ارتش چین واکسن را در ماه ژوئن تصویب کرد و اجازه داد این واکسن به نیروهای مسلح آن تزریق شود. در ماه آگوست، این شرکت آزمایشات فاز 3 را در پاکستان، عربستان سعودی و روسیه آغاز نمود.

موسسه تحقیقات گامالیا

این موسسه روسی واکسنی با نام تولید کرد که شامل دو ویروس آدنو ویروس Ad5 و Ad26 است. در ماه آگوست، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین اعلام کرد آژانس نظارتی کشور این واکسن را تأیید کرده است، حتی قبل از شروع آزمایشات فاز 3. مقامات روسی بعداً گفتند که این واکسن، گواهی ثبت مشروط دریافت کرده است. نتایج آزمایش فاز 1 و 2 نشان داد که واکسن پاسخی ایمنی با عوارض جانبی خفیفی دارد. آزمایشات فاز 3 در حال حاضر در روسیه، بلاروس، امارات متحده عربی و هند در حال انجام است.

انواع واکسن کرونا در دست بررسی قرار گرفته است.

واکسن جانسون اند جانسون

تولیدکننده دارو Johnson & Johnson در اواخر ماه ژوئیه اعلام کرد که بعد از اینکه واکسن آدنوویروس هنگام استفاده در میمون‌ها نتایج امیدوار کننده‌ای را نشان داد، آزمایش فاز 1 و 2 را در افراد آغاز کرده است. در اواخر سپتامبر، این شرکت اعلام کرد که آزمایش آزمایشی مرحله 3 واکسن یک دوزهای خود را با 60000 شرکت کننده آغاز می‌کند.

در اواسط ماه اکتبر، شرکت اعلام کرد که این دادگاه را به دلیل بیماری غیرقابل توضیح با یکی از شرکت کنندگان متوقف کرده است. این شرکت از آن زمان مجوز شروع مجدد مطالعه را دریافت کرده است. در اواسط ماه نوامبر، مقامات جانسون و جانسون گفتند که انتظار دارند واکسن آن‌ها تا ماه فوریه برای تصویب FDA آماده شود.

در اواسط ژانویه، مقامات شرکت گزارش دادند که در آزمایشات بالینی اولیه تقریباً همه شرکت کنندگان پاسخ ایمنی از واکسن دریافت کردند. علاوه بر این، پاسخ حداقل 71 روز طول می‌کشد. در اواخر ژانویه، مقامات شرکت اعلام کردند که واکسن آن‌ها در کل 66 درصد و بیش از 50 درصد در برابر انواع جدید موثراست.

در اوایل فوریه، جانسون و جانسون درخواست مجوز استفاده اضطراری برای واکسن خود را دادند. تنظیم کننده‌های FDA، داده‌ها را در هفته‌های بعدی بررسی کردند، زیرا این اولین واکسن یکبار مصرفی بوده است. قرار است یک هیئت مشاوره FDA اواخر فوریه درخواست این شرکت را بررسی کند. در اواخر ماه فوریه، مقامات شرکت اعلام کردند که می‌توانند 20 میلیون دوز واکسن خود را تا پایان ماه مارس تحویل دهند.

تزریق واکسن در قسمت‌های مختلفی از جهان در حال انجام گرفتن است.

واکسن آسترازنکا

یک آزمایش بالینی فاز 1 در دانشگاه آکسفورد در اواخر آوریل آغاز شد. این واکسن بر اساس یک آدنو ویروس شامپانزه ساخته شده است که پروتئین‌های ویروس کرونا را به سلول منتقل می‌کند.

در ماه آگوست، AstraZeneca آزمایشات مرحله 3 را در برزیل، آفریقای جنوبی و منبع معتبر ایالات متحده آغاز کرد. این آزمایشات در ماه سپتامبر متوقف شدند، زمانی که یک داوطلب در یک مطالعه اختلالات التهابی ستون فقرات نادری را مشاهده کرد، به نام میلیت عرضی. دادگاه‌ها یک هفته بعد در برزیل و انگلستان مجدداً آغاز شد.

در اواخر اکتبر، FDA به دادگاه ایالات متحده اجازه داد تا از سر گرفته شود. در اواسط ماه نوامبر، مقامات شرکت گفتند که واکسن آن‌ها در یک آزمایش بالینی که شامل افراد بالای 70 سال بود، پاسخ ایمنی شدیدی ایجاد کرده است.

اطلاعات منتشر شده در 8 دسامبر نشان داد که واکسن بی خطر بوده، اما فقط حدود 70 درصد موثر است. در اوایل فوریه، مقامات شرکت اعلام کردند که نتایج آزمایش بالینی مرحله 3 نشان می‌دهد که واکسن آن‌ها پس از 12 هفته 82 درصد مؤثر است. آن‌ها افزودند که این واکسن 100 درصد در جلوگیری از بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ موثر است. آن‌ها همچنین خاطر نشان کردند که این واکسن در جلوگیری از انتقال بیماری تا 67 درصد اثر دارد.

چند روز بعد، مقامات آفریقای جنوبی برنامه تلقیح کارکنان مراقبت‌های بهداشتی خود را به حالت تعلیق درآوردند، زیرا آزمایشات بالینی نشان دادند که واکسن آسترازنکا برای جلوگیری از بیماری خفیف تا متوسط ​​با نوع کرونا که اکنون در آن کشور غالب است، موثر نمی‌باشد. در اواسط ماه فوریه، سازمان بهداشت جهانی مجوز استفاده اضطراری از واکسن آسترازنکا را برای توزیع در سراسر جهان تأیید کرد.

تزریق واکسن در چند مرحله صورت می‌گیرد.

واکسن نواواکس

این شرکت در بهار امسال تا 388 میلیون دلار بودجه از ائتلاف برای نوآوری‌های آمادگی برای اپیدمی (CEPI) دریافت كرد، گروهی كه بودجه تولید واكسن کرونا را تأمین كرده است. این واکسن با اتصال پروتئین‌های ویروس به ذرات میکروسکوپی ساخته می‌شود. در ماه آگوست، نواواکس یک آزمایش فاز 2 را در آفریقای جنوبی آغاز کرد.

یک ماه بعد، این شرکت آزمایش مرحله 3 را در انگلستان آغاز نمود. این شرکت قصد دارد یک محاکمه فاز 3 دیگر را در ایالات متحده تا پایان ماه نوامبر آغاز کند. در اواخر ژانویه، مقامات شرکت اعلام کردند که واکسن آن‌ها در کل 90 درصد و در برابر آفریقای جنوبی 60 درصد موثر است.

دانشگاه کوئینزلند در استرالیا

محققان این دانشگاه با رشد پروتئین‌های ویروسی در فرهنگ سلولی، واکسنی تولید کرده و مراحل آزمایش بالینی را از اوایل آوریل آغاز کردند. آزمایش مرحله 1 در افراد از اوایل ماه جولای آغاز شد. انتظار می‌رود آزمایش فاز 2 و3 تا اواخر امسال آغاز شود.

موسسه محصولات بیولوژیکی ووهان

شرکت چینی Sinopharm در حال آزمایش یک واکسن ویروس غیرفعالی می‌باشد که توسط موسسه محصولات بیولوژیکی ووهان ساخته شده است. پس از یک آزمایش موفقیت آمیز فاز 1، منبع معتبر، محققان آزمایش‌های فاز 3 را در امارات متحده عربی در ماه جولای و یک ماه بعد در پرو و ​​مراکش راه اندازی کردند.

موسسه محصولات بیولوژیکی پکن، سینوفرم

سینوفرم در حال آزمایش دومین واکسن ویروس غیرفعالی می‌باشد که توسط موسسه محصولات بیولوژیکی پکن ساخته شده است. آزمایشات فاز 3 در ژوئن در امارات متحده عربی و در سپتامبر در آرژانتین آغاز شد. در ماه سپتامبر، امارات متحده عربی واكسن را برای استفاده در كاركنان مراقبت‌های بهداشتی حتی قبل از نتایج آزمایشات مرحله 3 تصویب كرد.

سینوفارم واکسنی است که از ویروس غیرفعال ساخته شده است.

 

پوشش واکسن برای بیماری کرونا ویروس

با تایید موارد ویروس کرونا در ایالات متحده که از 9.4 میلیون نفر عبور کرده و به رشد خود ادامه می‌دهد، دانشمندان تلاش می‌کنند تا واکسن‌ها و روش‌های درمانی را برای کند کردن همه گیر و کاهش آسیب‌های بیماری تولید کنند. در 22 اکتبر، سازمان غذا و دارو (FDA) اولین داروی مورد تأیید برای درمان این ویروس را گزارش داد.

این دارو برای استفاده در بزرگسالان و کودکان 12 سال به بالا در نظر گرفته شده است. این آژانس همچنین مجوزهای استفاده اضطراری  (EUAs) و منبع معتبری را برای چندین درمان دیگر از جمله پلاسما درمانی، دارویی که برای آرام بخشی افراد در دستگاه تنفس قرار می‌گیرد و دو دارو برای افرادی که تحت یک نوع تصفیه خون قرار دارند و به عنوان جایگزینی مستمر کلیه شناخته می‌شوند، صادر کرده است.

EUA به پزشکان اجازه می‌دهد حتی قبل از گذراندن مراحل تایید رسمی FDA، از این داروها برای درمان افراد استفاده کنند. هیچ گونه واکسنی که بتواند از ویروس کرونا محافظت کند، در حال حاضر در ایالات متحده مجوز استفاده اضطراری یا تأیید کامل دریافت نکرده است.

با این حال، برخی از کشورها برخی از واکسن‌ها را تأیید کرده‌اند. طی ماه‌های آینده، بسته به نتیجه آزمایشات بالینی، ممکن است شاهد داروهای اضافی مورد تأیید به عنوان درمانی برای کرونا باشیم. کارشناسان همچنین انتظار دارند که واکسن کرونا در بهار یا تابستان 2021 در دسترس عموم قرار گیرد، اگرچه برخی از گروه‌های پرخطر ممکن است زودتر به واکسن دسترسی پیدا کنند.

همانطور که منتظر درمان‌های اضافی و واکسن احتمالی هستیم، هنوز ابزارهای دیگری وجود دارند که می‌توانیم از آن‌ها برای محافظت از خود و دیگران در برابر این ویروس استفاده کنیم. حتی اگر پیشرفت‌های تکنولوژیکی به ما امکان انجام کارهای خاص را با سرعت بیشتری می‌دهد اما ما هنوز باید به فاصله گذاری اجتماعی، ماسک زدن، قرنطینه در صورت بیمار شدن و سایر اقدامات نیاز داریم.

 

وضعیت تولید واکسن کرونا

واکسن‌ها برای محافظت از افراد قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس ساخته شده‌اند. یک واکسن اساساً سیستم ایمنی بدن را برای اطمینان و شناسایی ویروس تقویت می‌کند. در حالی که واکسن‌ها از یک عفونت تقلید می‌کنند اما تقریباً هرگز باعث بیماری نمی‌شوند.

واکسن‌ها همچنین با کاهش شیوع بیماری در بین افراد از جامعه محافظت می‌کنند. این محافظت به عنوان «مصونیت گله‌ای» شناخته می‌شود. در حالی که بسیاری از واکسن‌های بالقوه در دست تولید هستند اما هیچ تضمینی وجود ندارد که هیچ یک از این‌ها مؤثر واقع شون!. در تولید واکسن عدم اطمینان زیادی وجود دارد و به طور طبیعی، شما باید مطمئن شوید که این واکسن‌ها بی‌خطر هستند.

مانند داروها، واکسن‌های بالقوه باید از مراحل آزمایش بالینی عبور کنند، این مسئله به ویژه در هنگام شیوع بیماری، بسیار مهم است. دانشمندان در حال آزمایش 50 واکسن در آزمایشات بالینی بر روی افراد هستند. حداقل 150 واکسن در مرحله پیش بالینی از جمله آزمایشات حیوانی و آزمایشگاهی هستند.

به شش واکسن در چین و روسیه تأیید محدود یا زودهنگام داده شده است. این موارد قبل از اتمام آزمایشات بالینی فاز 3 آزاد شدند که برخی نگرانی‌ها را در مورد ایمنی ایجاد کرده‌اند. بسیاری از دانشمندان و کارشناسان بهداشت عمومی‌ هشدار می‌دهند که استفاده از میانبرها با فرآیند تأیید واکسن می‌تواند به ایمان عمومی مردم نسبت به هر نوع واکسن آسیب برساند.

شیبو جیانگ، ویروس شناس از دانشگاه فودان چین، در مجله Nature نوشت: «تمایل عمومی به حمایت از قرنطینه‌ها و سایر اقدامات بهداشت عمومی ‌برای کاهش سرعت گسترش، با میزان اعتماد مردم به توصیه‌های بهداشتی دولت ارتباط دارد.» وی همچنین افزود: «عجله در استفاده از واكسن‌ها و روش‌های درمانی بالقوه، به معنای خیانت است!»

دانشمندان کار بر روی واکسن‌ها را برای محافظت در برابر ویروس SARS-CoV-2 در ژانویه پس از رمزگشایی کد ژنتیکی ویروس یا ژنوم آغاز کردند. در حالی که تولید واکسن معمولاً سال‌ها به طول می‌انجامد اما دانشمندان امیدوارند که در سال آینده واکسن COVID-19 ایمن و مناسبی داشته باشند.

این روند با پیشرفت‌های اخیر فنآوری سرعت گرفته است. کارشناسان می‌گویند که زمان تعیین شده برای توزیع واکسن، بهار یا تابستان سال 2021 است، اگرچه برخی از گروه‌های پر خطر می‌توانند واکسن را از اوایل ژانویه دریافت کنند.

روند واکسیناسیون در سراسر جهان در حال پیشرفت است.

برخی از دانشمندان استدلال می‌کنند که یک آزمایش چالش انسانی می‌تواند آزمایشات بالینی واکسن را تسریع کرده و به سوالات مربوط به اثر بخشی واکسن و محافظت طولانی مدت پاسخ دهد. در این نوع آزمایش، به داوطلبان سالم واکسن بالقوه ای داده شده و سپس عمداً به ویروس آلوده می‌شوند.

معمولاً محققان منتظر می‌مانند شخصی که واکسن به او تزریق شده است، به طور طبیعی در معرض ویروس قرار گیرد. سپس آن‌ها بررسی می‌کنند که فرد تا چه حد توسط واکسن محافظت شده است. هیچ برنامه‌ای برای این نوع مطالعه در ایالات متحده وجود ندارد اما بیش از 38000 نفر در سراسر جهان برای شرکت در این نوع آزمایش ثبت نام کرده‌اند.

در انگلستان، محققان داوطلبانی را برای یک آزمایش چالش جذب می‌کنند. در صورت تأیید محاکمه توسط نهادهای نظارتی، محققان قصد دارند کار خود را از ژانویه آغاز کنند. یک محاکمه چالش انسانی سوالات اخلاقی زیادی را ایجاد می‌کند.

یکی اینکه هنوز چیزهای زیادی در مورد این ویروس و بیماری نمی‌دانیم از جمله اینکه چرا بعضی از افراد به سختی بیمار می‌شوند یا توسط ویروس کرونا می‌میرند. این بدان معنا است که مردم واقعاً نمی‌توانند از خطرات شرکت در مطالعه آگاه شوند، بنابراین نمی‌توانند رضایت آگاهانه با کیفیت بالایی را ارائه بدهند.

کلام آخر

برخی از دانشمندان فکر می‌کنند واکسن فلج اطفال ممکن است سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با ویروس کرونا تقویت کند، اگرچه هنوز هیچ مدرکی برای تایید این نظریه وجود ندارد. دو محقق آمریكایی همچنین پیشنهاد كردند كه واكسن سرخک، اوریون، سرخچه (MMR)، می‌توانند از محافظت در برابر التهاب و سپسیس در افراد مبتلا به کرونا جلوگیری كنند. آن‌ها توصیه می‌کنند که یک آزمایش بالینی با واکسن MMR برای کارکنان بهداشت و درمان آغاز شود.

 

منبع:

www.healthline.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us