تفسیر و تحلیل نتایج تست کرونا

| 8 فوریه 2021

آزمایش کرونا افراد آلوده را قادر می‌سازد تا شناسایی شده و جدا شوند تا میزان شیوع آن کاهش یابد. همچنین، امکان ردیابی تماس برای افراد در معرض خطر را فراهم می‌کند. با این حال، برای تصمیم گیری بهینه در مورد بیماران سؤالاتی در مورد نحوه تفسیر و تحلیل نتایج تست کرونا باقی می‌ماند که در رسا به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

دربارۀ تفسیر و تحلیل نتایج تست کرونا

هیچ آزمایشی 100 درصد نتیجه دقیقی را به ما ارائه نمی‌دهد. تست‌ها برای تعیین حساسیت و ویژگی‌هایشان باید مورد ارزیابی قرار گیرند. فقدان استانداردی برای آزمایش ویروس کرونا ارزیابی صحت آزمون را به چالش می‌کشد.

یک بررسی سیستماتیک از دقت تست‌های کرونا نشان داد که میزان منفی کاذب بین 2 تا 29 درصد (برابر با حساسیت 71 تا 98 درصد) گزارش داده است. این آزمایش براساس آزمون‌های RT-PCR منفی که در تست مجدد مثبت بودند حاصل شده است. استفاده از تکرار تست RT-PCR به عنوان یک استاندارد احتمالاً نرخ واقعی منفی کاذب را دست کم می‌گیرد.

دقت سواب ویروسی در عمل بالینی بسته به محل و کیفیت نمونه گیری متفاوت است. در یک مطالعه، حساسیت RT-PCR در 205 بیمار متفاوت بود، 93 درصد برای شستشوی برونکو آلوئولار، 72 درصد خلط، 63 درصد سواب بینی و فقط 32 درصد سواب گلو نتایج متفاوتی نشان دادند.

تا چه حد میتوان به نتایج کرونا مطمئن بود؟

همچنین بسته به مرحله بیماری و درجه پاکسازی ویروس، دقت آزمایش ها نیز ممکن است متفاوت باشد. حساسیت‌های بالاتر بسته به اینکه از کدام اهداف ژنی استفاده می‌شود و اینکه آیا از آزمایش‌های ژنی متعددی به صورت ترکیبی استفاده شود، باید به کار گرفته شود. دقت گزارش شده برای مطالعاتی که عملکرد آغازگرهای ژن های القاکننده اينترفرون را با استفاده از کشت سلول ویروس کرونا در شرایط دقیق کنترل شده اندازه گیری می‌کند، بسیار بالاتر است.

فقدان استاندارد برای تفسیر و تحلیل نتایج تست کرونا ویروس کرونا امری چالشی است. از نظر عملی، قضاوت بالینی ممکن است بهترین استاندارد را در دسترس داشته باشد که بر اساس سواب‌های مکرر، سابقه بیماری و تماس با بیمارانی است که دارای این ویروس هستند، رادیوگرافی قفسه سینه و اسکن توموگرافی کامپیوتری هستند.

این مورد به طور اجتناب ناپذیری اختلاط را معرفی می‌کند، جایی که آزمون مورد ارزیابی بخشی از استاندارد مرجع را تشکیل می‌دهد و این می‌تواند حساسیت اندازه گیری شده این آزمون‌ها را تعیین کند. شیوع بیماری همچنین می‌تواند به برآورد دقت تأثیر بگذارد، آزمایشاتی که در جمعیت با شیوع بالا (به عنوان مثال مراقبت‌های ثانویه) ایجاد و ارزیابی می‌شوند. در صورت اعمال در شیوع کمتری (مثلاً مراقبت‌های اولیه) ممکن است حساسیت کمتری داشته باشند.

تست کرونا با استفاده از سواب

اما لازم به یادآوری است که آزمون‌ها در دنیای واقعی به درستی کار نمی‌کنند. هیچ آزمایش ویروسی 100 درصد دقیق نیست. به این معنا که ممکن است افراد مبتلا به این بیماری را به درستی شناسایی نکند! اگر 100 فرد مبتلا به این بیماری مورد آزمایش قرار بگیرند، برخی نتیجه منفی خواهند داشت (یعنی نتیجه منفی کاذب).

نتیجه آزمایش منفی کاذب می‌توانند به دلایل زیر باشد:

  • نمونه در زمان اشتباهی گرفته شده است (خیلی زود یا خیلی دیر).
  • سواب هیچ قطعه‌ای از ویروس را در برنگرفته است.
  • نمونه مخاط یا مایع از ریه‌ها به اندازه کافی بزرگ نبوده است.

 

تفسیر و تحلیل نتایج تست کرونا چگونه انجام می شود؟

3 نوع نتیجه از تست کرونا حاصل می شود:

  • منفی
  • مثبت
  • نامشخص، باطل یا بینتیجه

اگر تست ویروس کرونا مثبت باشد

اگر آزمایش مثبت است و شما علائم ویروس کرونا مانند سرفه، تنگی نفس یا دشواری در تنفس، تب، لرز، درد عضلانی، گلو درد، از دست دادن طعم یا بویایی جدید یا علائم دستگاه گوارش مانند حالت تهوع، استفراغ یا اسهال را دارید، باید همچنان در خانه بمانید، خود را قرنطینه کنید.

در صورت مشکل تنفسی، درد قفسه سینه یا فشار مداوم در قفسه سینه، سردرگمی و گیجی، عدم توانایی در بیدار شدن یا بیدار ماندن، لب‌ها مایل به آبی دارید با اورژانس تماس بگیرید.

اگر آزمایش مثبت است و هیچ علائمی از ویروس را نداشته اید باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • مانند بالا به ماندن در خانه ادامه دهید و خود را منزوی کنید.
  • مراقب علائم باشید و در صورت بروز آنها مانند موارد فوق از خود مراقبت کنید.
  • می‌توانید قرنطینه و خود انزوا را ترک کنید، حداقل 10 روز از تاریخ اولین آزمایش مثبت گذشته باشد و از زمان آزمایش هیچ علائمی نداشته باشید.

اگر تست مثبت است، افرادی را که با آن‌ها زندگی می‌کنید و تماس نزدیک با آن‌ها داشته‌اید را:

  • پس از آخرین تماس آن‌ها با شما، 14 روز در خانه و قرنطینه باشید.
  • کسانی که با شما زندگی می‌کنند، پس از آخرین روز قرنطینه خود باید 14 روز به قرنطینه خود ادامه دهند.
  • درجه حرارت افراد را دو بار در روز بررسی کنید و علائم کرونا را بررسی کنید.
  • در صورت امکان از افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری کرونا هستند دور بمانید.
  • در صورت بروز تب 100 درجه فارنهایت یا بالاتر یا سایر علائم کرونا برای مشاوره با پزشک تماس بگیرید.
  • اگر فکر می‌کنند در یک وضعیت اضطراری قرار دارید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

اگر نتیجه تست کرونا مثبت بود چه کنیم؟

اگر تست ویروس کرونا منفی باشد

اگر تست منفی است ولی علائم کرونا را دارید مانند سرفه، تنگی نفس یا دشواری تنفس، تب 100 درجه فارنهایت یا بالاتر، لرز، درد عضلانی، گلو درد، از دست دادن طعم یا بویایی جدید یا علائم دستگاه گوارش مانند حالت تهوع، استفراغ یا اسهال را دارید، ممکن است نتیجه آزمایش منفی کاذب باشد و هنوز هم می‌توانید این ویروس را داشته باشید. تا زمانی که پزشک تشخیص متفاوتی ارائه ندهد، باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • همچنان در خانه بمانید، خود را قرنطینه کنید و مانند موارد بیان شده در بالا از خود مراقبت کنید.
  • در صورت بروز مشکل در تنفس، درد یا فشار مداوم در قفسه سینه، سردرگمی جدید، عدم توانایی در بیدار شدن یا بیدار ماندن، لب‌ها مایل به آبی یا اگر فکر می‌کنید این یک وضعیت اضطراری است با اورژانس تماس بگیرید.

می‌توانید قرنطینه و انزوا را به شرط موارد زیر ترک کنید:

  • اگر بدون استفاده از داروهای تب، به مدت 24 ساعت تب نکرده‌اید.
  • علائم بهبود یافته‌اند (به عنوان مثال سرفه یا تنگی نفس بهبود یافته است)
  • حداقل 10 روز از اولین علائم گذشته است.
  • کسانی که با شما زندگی می‌کنند پس از آخرین روز قرنطینه خود باید 14 روز به قرنطینه خود ادامه دهند.
  • درجه حرارت افراد را دو بار در روز بررسی کنید و علائم این ویروس را مشاهده کنید.
  • در صورت امکان از افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری کرونا هستند بسیار دور باشید.
  • در صورت بروز تب 100 درجه فارنهایت یا بالاتر یا سایر علائم این ویروس، برای مشاوره با پزشک تماس بگیرید.
  • اگر فکر می‌کنند در یک وضعیت اضطراری هستید با اورژانس تماس بگیرید.

اگر تست منفی است و هیچ علائمی از ویروس کرونا نداشتید کارهای زیر را انجام دهید:

  • در زمان جمع آوری نمونه، احتمالاً به COVID-19 آلوده نشده‌اید.
  • همیشه ممکن است در مراحل اولیه عفونت عاری از علائم باشید و همچنین یک نتیجه آزمایش منفی کاذب داشته باشید.
  • اگر در معرض یک فرد شناخته شده مبتلا به ویروس مثبت هستید، باید 14 روز پس از آخرین تماس خود در قرنطینه باقی بمانید و از نظر علائمی مانند سرفه، تنگی نفس یا مشکل تنفس، خود را بررسی کنید. در صورت بروز یک یا چند علامت مانند تب 100 درجه فارنهایت یا بالاتر، لرز، درد عضلانی، گلودرد، از دست دادن چشایی یا بویایی جدید یا علائم گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ یا اسهال با اورژانس تماس بگیرید.

علایم مختلف بیماری کرونا و شناسایی آن

نتیجه تست کرونا نامشخص، باطل، مرزی یا بی‌نتیجه

  • نتیجه نامشخص، باطل، مرزی یا غیرقطعی به این معنی است که نمی‌توان هنگام انجام آزمایش، ویروس کرونا را تشخیص داد. در صورت بروز چنین اتفاقی، در اسرع وقت آزمایش دیگری را انجام دهید. اگر به دلیل داشتن علائمی آزمایشی انجام داده اید، باید خود را جدا کرده و آزمایش دیگری انجام دهید.
  • اگر نمی‌توانید به موقع آزمایش دیگری انجام دهید، باید حداقل 10 روز از زمان شروع علائم خود را جدا کنید. هر کسی که با شما زندگی می‌کند، باید به مدت 14 روز خود را منزوی کند.

اگر آزمایشی انجام داده‌اید اما هیچ علائمی نداشتید، نیازی نیست که خود را قرنطینه کنید. افرادی که با شما زندگی می‌کنند و هرکسی که حامی شما باشد، نیازی به قرنطینه شدن ندارد. در هر صورت، مهم است که تفسیر و تحلیل نتایج تست کرونا را به خوبی بشناسید تا در مواقع ضروری به سرعت اقدام کنید.





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us

دیدگاه های "تفسیر و تحلیل نتایج تست کرونا" (2)

    من تست کرونام منفی شده اما حالم همچنان بده و همه علایم رو دارم. ممکنه نتیجه اشتباه بوده باشه؟

    توسط مریم در 8 مارس 2021

    با سلام و آرزوی سلامتی. بله امکانش هست. تست پی سی آر برای ویروس کرونا در بهترین حالت هم احتمال 30% خطا دارد. به علاوه اینکه دیده شده جهش های جدید در خیلی از موارد به صورت کاذب تست را منفی نشان میدهند در صورتی که فرد مبتلا به کرونا میباشد. حتما در مورد علائم بیماری و درمان خودبا یک پزشک مشورت کنید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 16 مارس 2021