آیا قرمزی چشم از علائم کرونا است؟

| 7 فوریه 2021

گرچه در بیشتر موارد مشخص نیست که قرمزی چشم از چیست، اما در دوران همه گیری کرونا مطمئناً گمانه زنی‌ها در مورد اینکه آیا این مورد می‌تواند نشانه‌ای از ویروس کرونا باشد، همچنان ادامه دارد. اما بیایید در مقاله دیگری از رسا به تفصیل دربارۀ این پرسش که «آیا قرمزی چشم از علائم کرونا است؟» صحبت کنیم.

 

قرمزی چشم چیست؟

قرمزی چشم در اثر التهاب یا عفونت غشاء (ملتحمه) ایجاد می‌شود و کره چشم را می‌پوشاند. رگ‌های خونی کوچک ملتهب شده و رنگ آن صورتی مایل به قرمز می‌شوند. این مشکل ممکن است در صورت ابتلا به ویروسی ایجاد شود که باعث سرفه، آبریزش بینی و سایر علائم سرماخوردگی، آنفولانزا یا واکنش آلرژیک شود.

اگرچه قرمزی چشم می‌تواند در بیماران مبتلا به ویروس کرونا رخ دهد اما امری نادر است. محققان از ایتالیا سه تحقیق را جمع آوری كردند و دریافتند كه عفونت چشم در حدود یک تا سه درصد از افراد مبتلا به کرونارا شامل می‌شود. محققان دیگری از چین 1099 فرد مبتلا به ویروس جدید کرونا را بررسی کردند و دریافتند که 0.8 درصد از آن‌ها علائم قرمزی چشم را دارند.

علایم کرونایی

تابستان گذشته، محققان دانشگاه آلبرتا برای اولین بار قرمزی چشم را به عنوان یکی از علائم اولیه بیماری کرونا شناسایی کردند. در یک مطالعه موردی که در مجله چشم پزشکی کانادا منتشر شده است، محققان یک زن 29 ساله را توصیف کردند که آزمایش او برای ویروس مثبت و علائم اصلی آن کراتوکنژنکتیویت بود.

وی با حساسیت به نور و همچنین پلک راست دردناک و متورم، قرمزی چشم و ترشحات آبکی واضح در چشم راست خود به بخش اورژانس مراجعه کرد. در طی چهار روز وضعیت او بدتر گردید، چشم درد و تحریک بیشتری پیدا کرد و دچار آبریزش بینی، سرفه و گرفتگی بینی شد.

 

آیا قرمزی چشم از علائم کرونا است؟

طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) ، ویروس کرونا باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم از جمله تب، سرفه، خستگی، سردرد، گلودرد و تنگی نفس می‌شود که می‌تواند سرماخوردگی یا آنفولانزا را تقلید کند.

از آنجا که کرونا توسط ویروس نسبتاً جدیدی ایجاد می‌شود، محققان هنوز در حال یادگیری علائم بالقوه و عوارض جانبی آن هستند. یک موردی که خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، قرمزی چشم است.

قرمزی چشم علامتی است که ما در بیشتر بیماران مبتلا به ویروس کرونا می‌بینیم. این مشکل مانند قرمزی چشم در آلرژی است. قسمت سفید چشم قرمز است، به این صورت که هاله ای قرمزی تمام چشم را فرا گرفته است.

آكادمی چشم پزشكی (AAO) راهنمایی رسمی را در این زمینه ارسال كرد و به پزشكان هشدار داد كه هنگام معالجه بیمارانی كه چشم‌هایی قرمز دارند، احتیاط كنند. این راهنما به طور خاص می‌گوید ویروس کرونا می‌تواند باعث ورم ملتحمه فولیکولی خفیف (قرمزی چشم) شود که در غیر این صورت از سایر علل ویروسی قابل تشخیص نیست. همچنین ممکن است از طریق تماس با ملتحمه، (غشای مخاطی که جلوی چشم را پوشانده است) منتقل شود.

AAO همچنین هشدار می‌دهد که بیمارانی که نیاز به درمان قرمزی چشم و به همراه آن تب و علائم تنفسی دارند، ممکن است مبتلا به بیماری کرونا باشند. در نتیجه، پزشکان هنگام درمان این بیماران باید دهان، بینی و چشم‌های خود را بپوشانند و پس از آن وسائل  را به خوبی ضد عفونی کنند.

CDC قرمزی چشم را به عنوان علامت ویروس کرونا تأیید نکرده است اما سازمان بهداشت جهانی ورم ملتحمه را به عنوان یک علائم کمتر شایع ذکر کرده است.

چطور ممکن است بیماری کرونا باعث قرمزی چشم شود؟

به گفته انجمن بینایی سنجی(AOA) ، قرمزی چشم که یک التهاب یا تورم ملتحمه است، می‌تواند توسط ویروس یا باکتری ایجاد شود. ریچارد واتکینز، پزشک بیماری عفونی و استاد طب داخلی در دانشگاه پزشکی شمال شرقی اوهایو می‌گوید: «از آنجا که ویروس‌ها شایع‌ترین علت ورم ملتحمه هستند، جای تعجب نیست که ویروس کرونا باعث ایجاد این علامت شود.»

ویویان شیبایاما، پزشک بینایی سنجی با این نظر موافق است. وی توضیح می‌دهد: «ویروس‌هایی که بر سیستم تنفسی تأثیر می‌گذارند به راحتی در چشم‌ها حرکت می‌کنند. ریه‌ها، گلو، بینی، مجاری اشک و ملتحمه همه از طریق غشاهای مخاطی بدن به یکدیگر وصل می‌شوند.»

چرا کرونا سبب قرمزی چشم میشود

 

پس آیا قرمزی چشم نشانه‌ای از بیماری کرونا است؟

جفری جی والین، رئیس دانشگاه اوهایو می‌گوید: «اگرچه ممکن است قرمزی چشم ناشی از ویروس کرونا باشد اما این به عنوان یک نشانه رایج از این بیماری نیست! وی به مطالعه‌ای در ماه فوریه که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد اشاره کرد که نشان می‌دهد کمتر از 1 درصد از بیش از 1000 بیمار مبتلا به ویروس کرونا، دارای احتقان ملتحمه یا قرمزی چشم هستند.

در سایر مطالعات نیز قرمزی چشم با COVID-19 مرتبط است. یکی از این موارد که در مجله‌ای منتشر شده است، نشان داد که علائم مربوط به چشم مانند ورم ملتحمه در افرادی که مورد شدیدتر ویروس را تجربه می‌کنند، بیشتر اتفاق می‌افتد. یک مطالعه دیگری نشان داد که قرمزی چشم می‌تواند یکی از علائم اولیه بیماری کرونا باشد.

با این حال، در مطالعه‌ای که در مجله Ophthalmology منتشر شد و 121 بیمار مبتلا به این ویروس را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، محققان دریافتند که فقط هشت نفر از آن‌ها علائم چشمی داشته‌اند. این علائم شامل خارش، قرمزی، پارگی، ترشح و احساس جسم خارجی است. از هشت بیمار دارای علائم چشمی، هفت مورد از آن‌ها شدید یا بحرانی بودند، در حالی که فقط یک مورد خفیف یا متوسط ​​در نظر گرفته شد.

یادآوری این نکته مهم است که علاوه بر ویروس‌ها و باکتری‌ها، قرمزی چشم نیز می‌تواند توسط آلرژی‌های فصلی ایجاد شده و منجر به خارش، آبریزش و پف چشم شود. انجمن بینایی سنجی آمریکا می‌گوید: «قرمزی چشم می‌تواند توسط عوامل تحریک کننده‌ای مانند آلودگی هوا، کلر در استخرها و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی ایجاد شود.»

اگر قرمزی چشم را دارید و با سایر علائم متمایز ویروس کرونا همراه است مانند سرفه خشک، تب، از دست دادن بویایی یا چشایی و تنگی نفس، ممکن است به بیماری کرونا مبتلا باشید و برای این کار باید با پزشک تماس بگیرید. اما اگر فقط قرمزی چشم دارید و علائم دیگری ندارید، احتمالاً کرونا ندارید.

 

علائم قرمزی چشم چیست و چگونه باید مراقب آن باشیم؟

قرمزی چشم به طور کلی علائم زیر را شامل می‌شود:

  • رنگ صورتی یا قرمز در سفیدی چشم
  • تورم ملتحمه و یا پلک‌ها
  • افزایش حساسیت به نور
  • یک احساس شن ریزه در یک یا هر دو چشم
  • افزایش تولید اشک
  • احساس اینکه جسم خارجی در چشم است یا تمایل به مالیدن چشم دارید.
  • خارش، تحریک یا سوزش
  • ترشح از چشم
  • پوسته شدن پلک‌ها یا مژه‌ها به خصوص در صبح‌ها
  • لنزهای تماسی که با گذاشتنشان احساس ناراحتی می‌کنید یا در محل خود روی چشم قرار نمی‌گیرند.

CDC می‌گوید: «اگر ورم ملتحمه ناشی از ویروس باشد، معمولاً از یک چشم شروع می‌شود و در طی چند روز به چشم دیگر گسترش می‌یابد. ترشح از چشم نیز ممکن است به جای آنکه خیلی غلیظ باشد، آبکی است.»

آیا می‌توانم قرمزی چشم را در خانه درمان کنیم؟

قرمزی چشم در این زمان از سال بسیار رایج است، بنابراین در صورت ابتلا به ویروس کرونا نباید آزاد باشید و تصور کنید که ویروس کرونا دارید. به طور کلی برای تعیین علت اصلی آن باید به چشم پزشک خود مراجعه کنید. از آنجا که ممکن است در صورت لزوم ب قطره‌های چشمی دارویی را برایتان تجویز کند.

اما اگر ابتدا درمان در خانه را ترجیح می‌دهید، مراحل زیر توصیه می‌شوند:

  • برای خارش از اشک مصنوعی یا آنتی هیستامین OTC استفاده کنید.
  • برای رفع ناراحتی از کمپرس گرم استفاده کنید.
  • دستان خود را به طور مرتب بشویید.
  • صورت خود را لمس نکنید.
  • روبالشت و حوله‌های خود را اغلب عوض کنید.

بررسی علایم کرونا

 

آیا قرمزی چشم مسری است؟

به خاطر داشته باشید که قرمزی چشم بسیار مسری است. این بیماری از طریق تماس با ترشحات چشم که حاوی ویروس (یا باکتری) است و باعث التهاب ملتحمه می‌شود، گسترش می‌یابد. اگر با چشم آلوده در ارتباط باشید و جسمی خود را لمس کنید، ویروس یا باکتری منتقل می‌شود.

متخصصان بهداشت در درجه اول شستشوی نامناسب دست را عامل گسترش قرمزی چشم می‌دانند. اشیایی مانند حوله، پارچه، تجهیزات لنز تماسی، آرایش چشم و داروی چشم با شخصی که قرمزی چشم دارد نیز می‌تواند باعث گسترش عفونت گردد.

 

چه ارتباطی بین قرمزی چشم ناشی از آلرژی و ویروس کرونا وجود دارد؟

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که افراد مبتلا به ویروس کرونا ممکن است به قرمزی چشم یا ورم ملتحمه مبتلا شوند. اما آلرژی همچنین می‌تواند همان علائم چشمی را ایجاد کند، از جمله قرمزی و خارش! بنابراین چگونه می‌توانید تفاوت را تشخیص دهید؟

ورم ملتحمه آلرژیک معمولاً با خارش، سوزش و قرمزی هر دو چشم همراه است. ممکن است احساس شن مانندی را در چشم خود داشته باشند و همچنین ممکن است پف‌هایی در اطراف چشم ایجاد شوند. احتمالاً علائم دیگر آلرژی مانند آبریزش بینی و عطسه نیز خواهید داشت. نکته دیگری که باید در مورد التهاب ملتحمه آلرژیک مورد توجه قرار گیرد این است که هر ساله تقریباً در یک زمان مشخص به آن مبتلا می‌شوید.

برخلاف التهاب ملتحمه آلرژیک، التهاب ملتحمه عفونت ویروسی به طور کلی یک واقعه جدا است. این مورد باعث سوزش و قرمزی چشم می‌شود اما معمولاً ترشحات آبکی نیز وجود دارند که ممکن است کمی ضخیم‌تر و چسبناک‌تر از اشک باشند.

سایر علایم کرونا

اگر علائم ورم ملتحمه را به همراه داشته باشید، پزشکان نگران احتمال ابتلا شما به ویروس کرونا هستند.

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • رنگ مایل به آبی در لب
  • درد یا فشار قفسه سینه
  • خستگی شدید یا احساس عدم تعادل در صورت ایستادن
  • از دست دادن حس بویایی و چشایی
  • احساس سردرگمی

سایر علائم ویروس کرونا که آن‌ها را با آلرژی مشاهده نخواهید کرد شامل، اسهال و حالت تهوع هستند.

کلام آخر

قرمزی چشم می‌تواند یکی از علائم بیماری کرونا باشد اما جزء نشانه‌های اصل این بیماری نیستند. بنابراین بعد از مشاهده قرمزی چشم، احساس نگرانی نکنید و به این فکر کنید دیگر چه علائمی دارید. اگر به غیر از قرمزی چشم، تنگی نفس و سرفه‌های پیاپی داشتید، پس باید احتمال بدهید که به کرونا مبتلا هستید. در غیر این صورت، قرمزی چشم می‌تواند ناشی از آلرژی یا یک سرماخوردگی ساده باشد.

 

منبع:

www.prevention.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us