آیا از دست رفتن حس بویایی و چشایی از علائم کرونا است؟

| 7 فوریه 2021

بیماری کرونا، بیماری تنفسی ناشی از کووید-19 است که می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد. غالباً، انواع علائم و شدت آن‌ها در افراد متفاوت است. علاوه بر علائم تنفسی مانند سرفه و تنگی نفس، کرونا می‌تواند انواع دیگری مانند از دست دادن حس بویایی و چشایی را داشته باشد. بیایید از منظر بویایی و چشایی و میزان شایع بودن و مدت زمان ادامه این نشانه‌ها صحبت کنیم؛ با رسا همراه باشید.

 

آیا از دست دادن حس بویایی و چشایی از علائم اولیه کرونا است؟

غیرمعمول نیست که عفونت‌های تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا بر روی حس بویایی و چشایی ما تأثیر بگذارند. در حقیقت، تخمین زده شده است که از دست دادن حس بویایی موقتی، در بیش از 60 درصد در موارد سرماخوردگی و عفونت‌های سینوسی اتفاق می‌افتد.

حس چشایی و بویایی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. در حقیقت، از دست دادن بویایی می‌تواند حس چشایی را نیز تحت تأثیر قرار دهد. تخمین زده می‌شود که 95 درصد مواقع با از بین رفتن حس چشایی، حس بویایی کاهش می‌یاید.

از دست دادن بویایی می‌تواند به طور ناگهانی در افراد مبتلا به کرونا اتفاق بیفتد و غالباً با از بین رفتن چشایی همراه است. همچنین، با کرونا این علائم ممکن است بدون آبریزش بینی یا گرفتگی بینی رخ دهند.

این احتمال وجود دارد که از دست دادن حس بویایی و چشایی یکی از علائم اولیه ویروس کرونا باشد. یک بررسی اخیر معتبر بر روی 11505 بیمار کرونایی، نشان داد که از دست دادن بویایی و چشایی اغلب قبل از علائم دیگر کرونا اتفاق می‌افتد.

به طور خاص، از دست دادن بویایی ممکن است یک شاخص بالقوه از یک مورد خفیف این ویروس باشد. یک منبع معتبر نشان داد که از دست دادن بویایی در مقایسه با پذیرش در بیمارستان، بیشتر با مراقبت‌های سرپایی ارتباط دارد.

علایم کرونایی

 

چگونه بیماری کرونا باعث از بین رفتن حس بویایی و چشایی می‌شود؟

هنوز دقیقاً مشخص نیست که چگونه از دست دادن بو و طعم با بیماری کرونا در ارتباط است اما نظریه‌های مختلفی در این مورد وجود دارند.

بیماری حاد تنفسی SARS-CoV-2، ویروس کرونا که عامل کووید-19 است، به پروتئینی به نام ACE2 متصل می‌شود که در سطح سلول‌های میزبان بالقوه یافت می‌شود. ACE2 به وفور در سلول‌های موجود در بینی و دهان وجود دارد.

ممکن است ویروس مستقیماً به سلول‌های عصبی مرتبط با حس بویایی و چشایی حمله کند. محققان موفق به یافتن ACE2 بر روی سلول‌های عصبی که رایحه‌ها را تشخیص می‌دهند، نشده‌اند. در عوض، آن‌ها ACE2 را روی سلول‌هایی یافتند که سلول‌های عصبی را احاطه کرده و از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. این احتمال وجود دارد که عفونت سلول‌های عصبی منجر به التهاب یا صدمه‌ای شود که توانایی بویایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در مورد اینکه کرونا به طور خاص  بر روی حس چشایی تأثیر می‌گذارد، تحقیقات کمتری انجام شده است. از آنجا که از دست دادن بویایی و چشایی اغلب با هم اتفاق می‌افتند، در حال حاضر منابع معتبری وجود دارند که نشان می‌دهند افراد مبتلا به این بیماری احتمالاً در نتیجه از دست دادن حس بویایی و چشایی را نیز تجربه می‌کنند.

از دست حس بویایی

یک احتمال دیگر این است که افراد مبتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی غالباً گرفتگی، تخلیه و سایر علائم بینی را دارند که می‌توانند توانایی بو را برای رسیدن به عصب بویایی که در بالای حفره بینی قرار دارد، مسدود کنند. اما ما معتقدیم که علت اصلی مشکل این است که این ویروس باعث یک واکنش التهابی در داخل بینی می‌شود که می‌تواند منجر به از بین رفتن بویایی یا نورون‌های عصبی شود.

در بعضی موارد، این مشکل دائمی است اما در موارد دیگر، سلول‌های عصبی می‌توانند دوباره تولید شوند. این احتمالاً همان چیزی است که مشخص می‌کند چه بیمارانی بهبود می‌یابند. در ویروس کرونا، ما معتقدیم که از دست دادن بویایی و چشایی بسیار شایع است زیرا گیرنده‌های این ویروس که در بافت انسان بیان می‌شوند، معمولاً در حفره بینی و سلول‌های حمایت کننده بافت بویایی ظاهر می‌شوند. این سلول‌های پشتیبانی کننده، نورون‌های بو را احاطه کرده و به آن‌ها امکان زنده ماندن می‌دهند.

در حالی که تب، سرفه و تنگی نفس مشخصه بیماری ناشی از ویروس کرونا است، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) لیست علائم شایع کرونا را به طور مداوم به روز رسانی می‌کنند.

به گفته جاستین ترنر، دانشیار متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن و مدیر پزشکی مرکز بویایی و چشایی مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت: «غیر معمول نیست که بیماران مبتلا به عفونت‌های ویروسی تنفسی فوقانی به طور موقت یا گاهی اوقات دائمی‌ این از دست دادن بویایی و چشایی را تجربه کنند.» به نظر می‌رسد این علائم به ویژه در ویروس کرونا شایع هستند.

از آنجا که این ویروس یک بیماری جدید است،، اطلاعات کمی در مورد نتایج طولانی مدت بیماران با این علائم موجود هستند. اما مطالعات در حال انجام بینش در مورد زمان بروز این علائم و کسانی که آن‌ها را تجربه می‌کنند در حال ادامه هستند.

 

علائم از دست دادن حس بویایی و چشایی ناشی از کرونا

محققان نتایج 24 مطالعه را را بررسی کردند که نتایج زیر را به همراه داشت:

  • شیوع گزارش شده برای از دست دادن بویایی از 3.2 تا 98.3 درصد متغیر است. میانگین شیوع کاهش بویایی در حدود 41 درصد محاسبه شد.
  • شیوع گزارش شده برای از دست دادن چشایی بین 6.6 تا 62.7 درصد گزارش شده است. میانگین شیوع از کاهش حسچشایی حدود 38.2 درصد محاسبه شده است.
  • سن بالاتر با شیوع کمتری در کاهش بویایی یا چشایی ارتباط دارد.
  • هیچ تفاوتی در شیوع هر یک از علائم در مردان نسبت به زنان مشاهده نشده است. با این حال، مطالعات دیگری از منابع معتبر نشان می‌دهند که از دست دادن بویایی و چشایی در زنان بیشتر از مردان است.

 

کاهش حس بویایی و چشایی در بیماری کرونا چقدر رایج است؟

حداکثر 80 درصد از افرادی که آزمایش COVID-19 مثبت داشته‌اند، دربارۀ از دست دادن حس بویایی و چشایی خود شکایت داشته‌اند. بیشتر بیماران ابتدا متوجه مشکلات بویایی خود می‌شوند اما از آنجا که بویایی برای چشیدن طعم لازم است، علائم اغلب به هم پیوند می‌خورند.

مطالعه اخیر نشان داده‌اند که بیمارانی که عملکرد طبیعی بویایی در کرونا دارند، روند بیماری بدتری داشته و احتمال بستری شدن در بیمارستان و قرار دادن آن‌ها در دستگاه تنفسی نیز بیشتر است. این مهم نشان می‌دهد بیمارانی که اختلال عملکرد بویایی دارند ممکن است عفونت یا بیماری خفیف‌تری داشته باشند.

همچنین داده‌هایی که تاکنون داریم نشان می‌دهند که در درصد قابل توجهی از جمعیت آلوده به کرونا، از دست دادن حس بویایی و چشایی یکی از اولین یا تنها علائم بیماری است. این مهم ممکن است قبل از علائمی که بیشتر با کرونا همراه هستند مانند سرفه و تب، رخ دهد. حتی پیشنهاد شده است که از آنجا که این علائم خیلی زود ظاهر می‌شوند، از دست دادن بویایی و چشایی می‌تواند ابزاری برای غربالگری باشد.

 

آیا افراد مبتلا به از دست دادن حس بویایی و چشایی باید نگران ویروس کرونا باشند؟

گرچه از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌تواند به دلیل شرایط دیگری رخ داده باشد اما مکالمه با پزشک، شما را برای تعیین اینکه آیا باید از نظر ویروس کرونا آزمایش شوید، ضروری می‌کند. ما می‌دانیم که از دست دادن بو یکی از اولین و گاهی اوقات تنها علائم در 25 درصد از افراد مبتلا به این ویروس است. این می‌تواند ارتباطی نداشته باشد اما مهم است که به دنبال مراقبت باشید، به خصوص اگر این علائم طولانی شوند.

تست کرونا برای تشخیص

 

چه موارد دیگری می‌توانند باعث شوند تا حس چشایی و بویایی خود را از دست دهیم؟

علاوه بر ویروس کرونا، عوامل بسیاری دیگری نیز وجود دارند که باعث از بین رفتن حس بویایی یا چشایی می‌شوند. این موارد می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • سیگار کشیدن
  • سایر عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت‌های سینوسی
  • آلرژی
  • پولیپ بینی
  • آسیب به سر
  • شرایط عصبی از جمله بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس و بیماری آلزایمر
  • داروهایی مانند برخی از انواع داروهای فشار خون، آنتی بیوتیک‌ها یا آنتی هیستامین‌ها
  • تغییرات هورمونی به دلیل شرایطی مانند کم کاری تیروئید یا سندرم کوشینگ
  • جراحی‌هایی که روی دهان، بینی یا گلو تأثیر می‌گذارند مانند جراحی سینوس یا برداشتن دندان عقل
  • پرتو درمانی برای سرطان‌های سَر یا گردن
  • تومور در سر و گردن
  • قرار گرفتن در معرض برخی از انواع مواد شیمیایی یا حلال‌ها

دلایل دیگر از دست دادن حس بویایی

 

چگونه حس بویایی و چشایی خود را بسنجیم؟

آیا نگران این هستید که ممکن است حس بویایی یا چشایی خود را از دست بدهید؟ در این صورت، می‌توانید از وسایل معمول خانه برای آزمایش این حس استفاده کنید.

تست بویایی و چشایی

  • بو: چیزی را پیدا کنید که بوی قوی و مشخصی داشته باشد. مواد غذایی ممکن است در اینجا گزینه خوبی باشد مانند دانه‌های قهوه، دارچین یا سیر تازه! همچنین می‌توانید از موارد غیرغذایی مانند پودر بچه یا شمع معطر استفاده کنید.
  • چشیدن: غذاهایی را با خصوصیات طعمی متفاوت پیدا کنید. برخی از مثال‌های خوب شامل مواردی مانند شکلات (شیرین)، مرکبات (ترش)، قهوه (تلخ) و چوب شور (شور) هستند.

اگر متوجه شدید که در انتخاب رایحه‌ها یا طعم و مزه‌های موارد انتخابی خود مشکل دارید، ممکن است دچار از دست دادن حس بویایی و چشایی شده باشید.

اگر این علائم به طور ناگهانی ایجاد شوند، می‌توانند شاخص اولیه بیماری کرونا باشد. اگر نگران هستید که ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شده باشید، می‌توانید برای تأیید اینکه آیا COVID-19 دارید یا خیر به یک درمانگاه نزدیک منزل مراجعه کنید.

 

باید مراقب چه علائم دیگری باشیم؟

علاوه بر از دست دادن بویایی یا چشایی، چندین علائم دیگر نیز وجود دارند که باید مراقب باشید. برخی از علائم رایج عبارتند از:

  • تب
  • سرفه
  • خستگی
  • تنگی نفس
  • لرز
  • درد
  • سردرد
  • گلو درد
  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
  • علائم گوارشی مانند اسهال، حالت تهوع و استفراغ

اگر فکر می‌کنید ممکن است به ویروس کرونا مبتلا باشید، در خانه بمانید و سعی کنید خود را از دیگران در خانه خود جدا کنید.

برای بحث در مورد علائم خود با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک همچنین می‌تواند به در مورد آزمایش و چگونگی مراقبت از خود در صورت مثبت بودن تست کرونا کمک کند.

نتایج تست کرونا

 

چه موقع باید مراقبت‌های پزشکی را دریافت کنیم؟

بیشتر اوقات موارد خفیف بیماری کرونا در خانه قابل درمان است. با این حال، برخی موارد از این بیماری می‌تواند جدی‌تر شود. این احتمال در افراد مسن و در کسانی که شرایط زمینه‌ای خاصی برای سلامتی دارند رخ دهد. این شرایط به شرح زیر هستند:

  • دیابت
  • چاقی
  • بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)
  • بیماری قلبی

در صورت مشاهده موارد زیر فوراً به مراقبت‌های پزشکی اضطراری مراجعه کنید:

  • تنفس دشوار
  • درد یا فشار قفسه سینه که از بین نمی‌رود.
  • لب‌ها، صورت یا ناخن‌های انگشت که به رنگ آبی هستند.
  • گیجی
  • مشکل بیدار ماندن یا مشکل بیدار شدن از خواب

چشم انداز بیماران مبتلا به کرونا

از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌تواند با بیماری کرونا اتفاق بیفتند. این علائم اغلب با هم رخ می‌دهند، گرچه ممکن است به طور جداگانه نیز بروز کنند. با ویروس کرونا، از بین رفتن حس چشایی یا بویایی می‌تواند ناگهانی و زودتر از علائم دیگر ظاهر شود. در این ویروس برخلاف سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی، از بین رفتن بویایی یا چشایی همیشه با آبریزش بینی یا گرفتگی بینی همراه نیست.

بیشتر افرادی که به دلیل ویروس کرونا دچار از دست دادن حس بویایی یا چشایی می‌شوند، می‌بینند که این علائم طی چند هفته برطرف می‌گردند. اگرچه کرونا در بیشتر مواقع خفیف است، اما می‌تواند به یک بیماری جدی نیز تبدیل شود. اگر علائمی مانند مشکل در تنفس، درد قفسه سینه یا گیجی دارید، به اورژانس مراجعه کنید.

 

منبع:

www.vumc.org





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us

دیدگاه های "آیا از دست رفتن حس بویایی و چشایی از علائم کرونا است؟" (4)

    سلام من هم سر درد دارم هم گرفتگی بینی و هم گلودرد بویایی هم ندارم.اشتها ام ندارم میخواستم بدون ممکنه کرونا گرفته باشم؟اخه با کسی ک کرونا داشته در تماس بودم و نمیدونستم کرونا داره.

    توسط 💜 در 3 نوامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. بله امکان داره. با یکی از پزشکان سامانه رسا حتما ویزیت تلفنی داشته باشید و پروتکلهای بهداشتی را تا آن زمان رعایت بفرمایید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 16 نوامبر 2021

    من سه ماه پیش کرونای خفیف گرفتم اون زمان حس بویایی ورو به طور کامل از دست دادم بعدا کم کم بهتر شد اما الان دو سه هفته ای هست حس بویایی م بهم ریخته گاهی احساس بوی بد رو در بینی م دارم چی کا باید بکنم یک ماه پیش دز اول واکسن کرونا رو هم زدم

    توسط حسن در 29 اکتبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. در صورتیکه درگیری مجدد حس بویایی بعد از بهبودی داشته اید امکان ابتلای مجدد به کرونا نیز وجود دارد. در هر صورت الان دو سه هفته گذشته. مکمل امگا 3 مصرف کنید. داخل بینی را با پماد ویتامین آد چرب کنید و با بوییدن طولانی مدت بوهایی مانند قهوه و لیمو و اسطوخودوس عصب بویایی خود را تحریک کنید. در صورت عدم بهبودی بعد از دو سه هفته از تزریق دوز دوم با یک متخصص گوش و حلق و بینی از طریق سامانه رسا ویزیت داشته باشید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 2 نوامبر 2021