روش انجام انواع آزمایش و تست کرونا چیست؟

| 30 ژانویه 2021

با اثرات مداوم ویروس کرونا، آزمایش و تست کووید-19 نه تنها رایج شده‌اند بلکه انجام آنها بسیار مهم نیز هستند. در حالی که کرونا بیماری است که به احتمال زیاد با علائم سرماخوردگی و آنفولانزا اشتباه گرفته می‌شود، تشخیص و درمان سریع آن بسیار ضروری است.

انواع مختلفی از آزمایش و تست کرونا در دسترس عموم قرار گرفته است. با وجود تعداد آزمایش‌های که در اختیار ما قرار دارد، تعیین بهترین نتیجه را دشوار کرده‌اند. بنابراین، اجازه دهید جزئیات تست‌های ویروس کرونا و روش انجام آنها را بررسی کنیم؛ با رسا همراه باشید.

 

هدف از آزمایش و تست کرونا چیست؟

آزمایش‌های کرونا روشی مفید برای شناسایی این ویروس است. این آزمایش‌ها در تأیید موارد فعال، چه با علائم و چه بدون نشانه کمک می‌کنند و همچنین جایی برای سردرگمی ‌باقی نمی‌گذارند. تست‌ها نه تنها درمان سریع و فوری بیماران را تسهیل می‌بخشد، بلکه به مهار شیوع ویروس نیز کمک می‌کند.

از هم اکنون دو نوع آزمایش اصلی COVID-19 وجود دارند که به عنوان آزمایش‌های تشخیصی و آزمایش‌های آنتی بادی شناخته می‌شوند. در حالی که آزمایش‌های تشخیصی، عفونت‌های فعال ویروس کرونا را در مخاط و بزاق افراد تشخیص می‌دهند، آزمایش‌ها آنتی بادی به دنبال شواهدی هستند که مشخص می‌کنند بدن ما قبلاً با ویروس برخورد داشته است یا خیر!

تشخیص کرونا

 

چه زمانی باید آزمایش کرونا را انجام دهیم؟

اگر از نزدیک در معرض یک مورد ویروس کرونا قرار داشته‌اید یا اگر نگران هستید که در معرض آن قرار گرفته باشید، وزارت بهداشت توصیه می‌کند 5 تا 7 روز پس از آن تماس اولیه منتظر بمانید تا یک آزمایش تشخیصی به دلیل دوره انکوباسیون انجام دهید. ویروس، مقدار ویروس در بدن و مشخصات آزمایش‌ها تشخیصی.

 

کدام تست کرونا را انجام دهیم؟

همیشه بهتر است با ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمورد اینکه کدام آزمایش برایتان بهتر است صحبت کنید. برای افرادی که علائم دارند، مهمترین کاری که باید صورت بگیرد، انجام یکی از دو آزمایش تشخیصی ویروسی است.

اگر علائمی دارید، در صورت موجود بودن تست آنتی ژن سریع را انجام دهید. در صورت مثبت بودن، می‌توانید برای محافظت از اطرافیان در برابر شیوع ویروس، به قرنطینه و جداسازی خود بپردازید. اما اگر تست آنتی ژن منفی است، باید مجدداً با استفاده از تست مولکولی با نام مستعار PCR مجدداً آزمایش کنید و تا زمان دریافت نتیجه حتماً خود را منزوی کنید.

برای اکثر افرادی که علائمی ندارند اما ممکن است در معرض آن ویروس قرار گرفته باشند، آزمایش مولکولی یا PCR گزینه بهتری است. می‌تواند مقادیر کمی از ویروس را پیدا کند که ممکن است قبل از شروع علائم دیده شود.

آزمایش پی سی آر

بیش از 100 تولید کننده از طرف FDA مجاز به ایجاد آزمایش‌ها کووید-19 شده‌اند‌ اما همه آزمایش‌ها کرونا به طور یکسان ایجاد نشده‌اند یا همان هدف را دارند. آن‌ها از نظر سطح دقت، روش‌های تست و زمان لازم برای نتیجه گیری متفاوت هستند.

آزمایش‌ها‌ی کرونا در چندین مکان مختلف نیز موجود هستند:

  • بیمارستان‌ها
  • مطب پزشکان
  • آزمایشگاه‌های تجاری
  • داروخانه‌ها
  • در خانه‌‌ها به صورت کیت یا با مراجعه پزشک

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده نیاز به آزمایش داشته باشید، همۀ این گزینه‌ها می‌توانند منجر به سردرگمی شوند. بنابراین، بیایید انواع مختلف تست‌ها، جوانب مثبت و منفی آن‌ها و اینکه چگونه هرکدام می‌توانند به فرد در کاهش گسترش همه گیری جامعه کمک کنند را مرور کنیم.

 

انواع آزمایش و تست کرونا

سه نوع آزمایش اصلی برای کرونا وجود دارند، دو آزمایش تشخیصی (تست PCR و آنتی ژن) هستند و یکی به دنبال آنتی بادی محافظ عفونت قبلی است (آزمایش آنتی بادی یا سرولوژیک)

معایب مزایا نوع آزمایش
ممکن است چند روز طول بکشد تا نتیجه را بگیرید. خاص‌تر و حساس‌تر PCR (نتایج 48 ساعته)
کمتر از PCR برای آزمایش‌های منفی قابل اعتماد است.

بعداً در بیماری کمتر مؤثر است.

نتایج سریع، بسیار خاص، بسیار حساس برای نتایج مثبت آنتی ژن (نتایج 15 دقیقه‌ای)
اگر عفونت خفیف باشد، همۀ افراد آنتی بادی نخواهند داشت. آزمایش خون ساده، می‌تواند نشان دهد که آیا شما هنوز تحقیق درباره این ویروس را ادامه داده‌اید یا خیر. آنتی بادی (نتایج ممکن است ظرف 24 ساعت در دسترس باشد)

 

معایب مزایا روش تست
ناراحت کننده

نتایج بیشتر طول می‌کشد.

حساس‌ترین و دقیق‌ترین تست

غلظت بالاتر ویروس در این منطقه

سواب حلق بینی
دقت کمتر کمتر تهاجمی، ممکن است افراد بیشتری را به آزمایش کمتر ترجیح دهد. سواب بینی
بزاق زیادی می‌گیرد.

به طور بالقوه حساسیت کمتری دارد.

کمتر تهاجمی، گزینه‌ای برای افراد مبتلا به بیماری حلق مانند سرطان گلو بزاق

تست PCR: استاندارد طلا

واکنش زنجیره‌ای پلیمری یاPCR ، یک فناوری مولکولی است که اسید ریبونوکلئیک کووید-19 (RNA) را تقویت می‌کند (ذات ژنتیکی ویروس).

بیشتر آزمایش‌های که در هند و جهان انجام می‌شوند، RT-PCR است که به سواب بینی و گلو نیاز دارد و برای تشخیص مستقیم وجود ویروس به جای آنتی بادی استفاده می‌شود.

این آزمایش RNA ویروس را تشخیص می‌دهد که قبل از تشکیل آنتی بادی‌ها یا علائم بیماری در بدن وجود خواهد داشت. همچنین، تشخیص می‌دهد کسی خیلی زود به این عفونت مبتلا است یا خیر! این آزمایش با تبدیل RNA به DNA از طریق فرآیندی به نام رونویسی معکوس، قبل از شناسایی ویروس، ادامه می‌یابد.

نحوه انجام تست: در حالی که PCR روی هر مایع بدنی قابل انجام است، ما معمولاً مایعات را در ناحیه حلق و بینی آزمایش می‌کنیم، جایی که سینوس‌ها با حلق روبرو می‌شوند. در آنجا معمولاً بیشترین حجم ویروس وجود دارد. یک ارائه دهنده یک پنبه بلند را به داخل سوراخ بینی فرد وارد می‌کند و در ناحیه حلق و بینی متوقف می‌شود. آن‌ها سواب را برای مدت 10 ثانیه می‌چرخانند که دردناک نیست اما ناراحت کننده می‌باشد.

آزمایش های تشخیصی کرونا

PCR همچنین می‌تواند روی یک سواب دقیقاً در داخل بینی و از طریق نمونه‌های بزاق انجام شود. با این حال، دو مسیر آخر حساسیت کمتری برای یافتن ویروس دارند. بنابراین، سواب نازوفارنکس استاندارد طلایی محسوب می‌شود.

چه مدت طول می‌کشد تا نتیجه بگیرید: فرآیند تکثیر ویروس زمان می‌برد زیرا نمونه‌ها باید به آزمایشگاه ویژه ارسال شوند. نتایج معمولاً در 24 تا 48 ساعت ارسال می‌شوند. بسته به فاصله آزمایشگاه از محلی که تست گرفته شده است، نتیجه گیری طولانی یا کوتاه شود.

  • جوانب مثبت: آزمایش PCR دقیق‌ترین فتست موجود در حال حاضر است.
  • نکات منفی: آزمون ناخوشایند است و برای نتیجه گرفتن مدت زمان بیشتری طول می‌کشد.

آزمایش آنتی ژن: آزمایش سریع

آزمایش‌ها آنتی ژن، سریع‌ترین شکل آزمایش کرونا، بدون تقویت یا تکثیر ویروس در آزمایشگاه، به دنبال تکه‌های ویروس است. مانند PCR ، آزمایش سریع شناسایی آنتی ژن نیز به دنبال شناسایی ویروس است تا آنتی بادی‌های تولید شده توسط بدن را شناسایی کند.

توسط ICMR برای استفاده در مناطق مهار و مراقبت‌های بهداشتی تأیید شده است. این آزمایش به میزان ویروس یا بار ویروسی موجود در یک سواب بینی بستگی دارد. آنتی ژن به هر سمی در بدن گفته می‌شود که پاسخ ایمنی را تحریک کند.

چگونه انجام می‌شود: آزمایش آنتی ژن دقیقاً مانند PCR روی یک سواب نازوفارنکس انجام می‌گردد‌ اما این آزمایش بیشتر در یک سواب بینی صورت می‌گیرد. سواب بینی برای آزمایش آنتی ژن به طور معمول در سوراخ بینی متوقف می‌شود، نه در گلو!

ممکن است احساس تهاجم کمتری داشته باشد‌ اما به احتمال زیاد ویروس کمتری در آن منطقه دیده می‌شود. آزمایش‌ها آنتی ژن در اوایل بیماری هنگامی که بیمار ویروس بیشتری در بدن داشته باشد، بسیار مؤثر است.

چه مدت طول می‌کشد تا نتیجه بگیرید: آزمایش‌ها آنتی ژن که معمولاً در مدت 15 دقیقه در دسترس هستند، به عنوان آزمایش‌های سریع شناخته می‌شوند. مشابه تست بارداری، یک خط روی کارت تست به معنی منفی و دو خط به معنی مثبت است.

  • جوانب مثبت: نتایج سریع و آزمایش‌ها هزینه کمتری دارند که در نهایت می‌تواند آن‌ها را برای آزمایش‌های خانگی و تست‌های گروه بزرگی از افراد مناسب کند. آزمایش‌های آنتی ژن برای نتایج مثبت بسیار خاص هستند، اگر آزمایش مثبت داشته باشید، پس ویروس دارید.
  • موارد منفی: نتایج حساسیت کمتری برای بیماری کرونا وجود دارند و بنابراین میزان منفی کاذب بالاتری وجود خواهد داشت (ممکن است تست منفی باشد اما در واقع ویروس داشته باشید). این آزمایش بسیار خاص است، بنابراین اگر مثبت باشد، شما کرونا دارید. به همین دلیل، از آزمایش آنتی ژن برای غربالگری استفاده می‌کند و نیاز به تأیید آزمایش آنتی ژن منفی با تست PCR استاندارد طلا دارد.

آزمایش آنتی بادی: بعد از بیماری

آزمایش‌های آنتی بادی یا سرولوژیک تعیین می‌کنند که آیا سیستم ایمنی بدن بیمار آنتی بادی‌هایی برای محافظت در برابر ویروس تولید کرده است یا خیر! آزمایش آنتی بادی سریع و ارزان است و می‌تواند برای ‌اندازه گیری میزان عفونت در یک جامعه استفاده شود.

بر خلاف PCR ، این آزمایش برای تعیین اینکه بدن انسان آنتی بادی برای ویروس کرونا دارد یا خیر، به یک نمونه خون نیاز دارد. آنتی بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که توسط بدن تولید می‌شوند و توسط سیستم ایمنی بدن برای شناسایی و خنثی سازی باکتری‌ها و ویروس‌ها استفاده می‌شوند.

تست های کرونا

نحوه انجام این کار: در این تست معمولاً از برداشتن خون جمع می‌شود را آزمایش می‌کنیم تا وجود آنتی بادی را تشخیص داد.

چه مدت طول می‌کشد تا نتیجه بگیرید: نتایج آزمایش سرولوژی سریع هستند و احتمالاً حتی در همان روز تحویل داده می‌شوند زیرا این آزمایش به تجهیزات خاصی احتیاج ندارند.

 

چه موقع باید تست کرونا داد و چرا؟

مانند بسیاری از جنبه‌های بیماری همه گیر کرونا، آزمایش گاهی بحث برانگیز بوده است. بحث و جدل در مورد اینکه چند نفر و چه کسانی باید آزمایش شوند و اینکه چرا گاهی نتیجه گرفتن اینقدر طولانی می‌شود، صورت گرفته است.

از بسیاری جهات، آزمایش کرونا در حال ورود به مرحله جدیدی از قابلیت دسترسی است. افراد بیشتری می‌توانند آزمایش شوند و در صورت آلوده شدن، با خود قرنطینه سازی به مهار شیوع ویروس کمک می‌کنند.

آزمایش همچنین می‌تواند در ردیابی تماس کمک کند، تعیین اینکه چه کسی ممکن است ویروس را از شما گرفته باشد قبل از این که بدانید بیمار هستید یا خیر! این امر به ویژه با بازگشایی مدارس برای یادگیری حضوری بسیار مهم خواهد بود.

گرفتن آزمایش یک انتخاب شخصی است‌ اما همچنین بر افرادی که ممکن است روزانه با آن‌ها روبرو شوید تأثیر می‌گذارد. اگر علائمی دارید و باید در انظار عمومی حضور پیدا کنید، به محل کار یا دانشگاه بروید یا وظیفه مراقبت از کودکان یا بزرگ‌ترها را برعهده دارید، آزمایش ضروری است.

اگر تست PCR بگیرید و نتایج کرونا منفی باشد، در زمان آزمایش ویروس نداشته‌اید. اگر علائم تنفسی دارید، پزشک ممکن است آزمایش سایر شرایط سلامتی را نیز توصیه کند. اگر آزمایش آنتی ژن بگیرید و نتایج منفی باشد، ممکن است ویروس داشته باشید. اگر نتایج آزمایش آنتی ژن مثبت باشد، قطعاً به عفونت کووید-19 مبتلا هستید.

اگر تست منفی دارید اما بعداً احساس بیماری می‌کنید، ممکن است لازم باشد دوباره آزمایش را تکرار کنید. در صورت تمایل به قرنطینه برای 10 روز پس از بروز علائم، آزمایش بیشتر اختیاری است.

کلام آخر

آزمایش، در تمام اشکال و روش‌های مختلف آن، برای آینده قابل پیش بینی خواهد بود. محققان و شرکت‌های دارویی در تلاش هستند تا آزمایش‌ها آسان‌تر، کم هزینه‌تر و دقیق‌تر و یک مؤثرتری را ایجاد کنند. به عنوان مثال، آزمایش‌های سریع، اگرچه حساسیت کمتری دارند، در حال تکامل هستند و ممکن است روزی به پیش بینی فرد مسری کمک کنند‌ اما در مقابل آزمایش PCR فعلی حتی پس از بهبودی از کرونا ممکن است هفته‌ها مثبت بماند.





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us