تست آنتی‌بادی یا سرولوژی کرونا چیست؟

| 24 نوامبر 2020

آزمایش آنتی بادی، غربالگری مواردی به نام پادتن یا antibody در خون شما است. بدن شما هنگام مقابله با عفونت‌هایی مانند عفونت کووید 19 “COVID-19″، این پادتن‌ها را تولید می‌کند. هنگام تزریق واکسن (مانند تزریق واکسن آنفولانزا) نیز همان اتفاق می‌افتد. واکسن در برابر ویروس برای شما مصونیت ایجاد می‌کند.

همچنین ممکن است این آزمایش را تست سرولوژی “serology” بنامند.

در آزمایش آنتی بادی به بررسی ویروس پرداخته نمی‌شود. در عوض به این موضوع توجه می‌شود که آیا سیستم ایمنی شما دفاع از بدن در برابر بیماری را شروع کرده و به عفونت پاسخ داده است یا خیر.

یکی از روش‌های تشخیص کرونا تست سرولوژی است

 

آزمایش آنتی بادی چگونه عمل می‌کند؟

یک متخصص یا پرستار از شما کمی خون می‌گیرد (مثلا از نوک انگشت شما).

این آزمایش به دنبال یک یا هر دو نوع آنتی بادی بیماری  SARS-CoV-2 است؛ سارس ویروسی است که باعث COVID-19 می‌شود:

  • آنتی بادی IgM که در اوایل عفونت اتفاق می‌افتد.
  • آنتی بادی‌های IgG که با گذشت زمان از بیماری، بیشتر نشان داده می‌شوند.

اکثریت افراد و بیماران حدودا 14 روز پس از شروع علائم، آنتی بادی IgG را در بدن خود دارند. به طور معمول آنتی بادی‌ها مدت‌ها پس از از بین رفتن عفونت در خون شما باقی می‌مانند، اما ما نمی‌دانیم که بیماری ویروس کرونا تا چه مدت ادامه خواهد داشت.

 

چه تفاوتی بین آزمایش ویروس کرونا و آزمایش آنتی بادی وجود دارد؟

آزمایش ویروس کرونا که بعضاً آزمایش تشخیصی “diagnostic test” نامیده می‌شود، علائم ویروس فعال را جستجو می‌کند. این روش ساده‌تر و سریعتر از آزمایش آنتی بادی است. اما این تست فقط اطلاعات لحظه‌ای وجود یا عدم وجود ویروس کرونا را به شما می‎دهد.

انواع تست‌های تشخیصی کرونا

اما آزمایش آنتی بادی نشان می‌دهد که شما در دوره‌ای (که گذشته است) مبتلا به ویروس بوده‌اید. این ویروس ممکن است از بین رفته باشد یا شما همچنان ناقل بیماری باشید.

 

از چه آزمایشاتی برای تشخیص COVID-19 استفاده می‌شود؟

FDA این نوع آزمایشات را برای تشخیص عفونت کووید 19 تأیید کرده است:

  • تست PCR. این آزمایش COVID-19 که آزمایش مولکولی نیز نامیده می‌شود با استفاده از یک روش آزمایشگاهی به نام واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) مواد ژنتیکی ویروس را تشخیص می‌دهد. با وارد کردن یک سواب بلند در سوراخ بینی و برداشتن خلط یا مایعات از پشت بینی (سواب ناحیه حلق) یا قرار دادن یک سواب طولانی در گلو (سواب حلق) یا تف به داخل یک لوله، نمونه‌ای از مایعات به منظور بررسی نمونه بزاق جمع‌آوری می‌گردد. نتایج آزمایشات ممکن است در طی چند دقیقه تا چند روز در دسترس باشند. این احتمال وجود دارد که نتیجه در همان آزمایشگاه بررسی گردد یا به لابراتوار دیگری فرستاده شود. اگر به خارج از آزمایشگاه فرستاده شود، زمان دریافت نتیجه کمی طولانی می‌گردد. آزمایش‌های PCR درصورت انجام صحیح توسط یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی بسیار دقیق هستند اما آزمایش سریع می‌تواند برخی موارد را از دست بدهد.
  • تست آنتی ژن. این آزمایش COVID-19 پروتئین‌های خاصی را در ویروس شناسایی می‌کند. با استفاده از یک سواب بینی بلند (سواب نازوفارنکس “nasopharyngeal”) یا سواب گلو برای گرفتن نمونه مایع یا ترشحات، آزمایش‌های آنتی ژن در عرض چند دقیقه نتیجه می‌دهند. با توجه به این موضوع که این آزمایشات سریعتر هستند و هزینه کمتری نسبت به تست‌های PCR دارند، استفاده از تست‌های آنتی ژن برای تعداد زیادی از افراد کاربردی‌تر است. نتیجه آزمایش مثبت آنتی ژن دقیق در نظر گرفته می‌شود و باید دستورالعمل‌ها به دقت رعایت شوند اما احتمال دریافت نتایج منفی کاذب زیاد است؛ به این معنی که ممکن است به ویروس آلوده شوید اما نتیجه منفی داشته باشید. بسته به شرایط، پزشک به منظور تأیید نتیجه منفی آزمایش آنتی ژن، آزمایش PCR را توصیه می‌کند.

برخی از بسته‌های آزمایشی COVID-19 که توسط FDA مجاز و معتبر شناخته شده‌اند، به شما این امکان را می‌دهند که نمونه را در خانه جمع‌آوری کرده و سپس به آزمایشگاه ارسال کنید تا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. آزمایش‌های PCR انجام شده در خانه به احتمال زیاد دقیق‌‌تر از آزمایش‌های آنتی ژن انجام شده در خانه است اما به طور کلی نمونه‌ای که توسط یک متخصص آموزش دیده جمع‌آوری شده است قابل اطمینان‌تر می‌باشد. FDA به مصرف کنندگان هشدار می‌دهد که برخی از کلاهبرداران آزمایش‌های غیر مجاز COVID-19 را گسترش می‌دهند، بنابراین از تست‌های مجاز موجود در مراکز معتبر استفاده نمایید.

 

چرا به آزمایش آنتی بادی نیاز داریم؟

این احتمال وجود دارد که شما SARS-CoV-2 داشته باشید و از آن اطلاعی نداشته باشید. همه بیمارانی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، علائمی ندارند. کارشناسان امیدوارند آزمایشات آنتی بادی بتواند درک بهتری از میزان شیوع ویروس به مسئولان بهداشت بدهد.

تست آنتی‌بادی وجود ویروس در بدن شما را تشخیص می دهد.

دانشمندان پس از دانستن این موضوع که چه کسانی به این ویروس مبتلا شده‌اند، می‌فهمند که این بیماری باعث ویروسی شدن چه گروه افرادی می‌شود. آن‌ها مطالعات خود را در این زمینه که چه اتفاقی می‌افتد اگر افرادی که به ویروس مبتلا بوده‌اند دوباره با ویروس تماس داشته باشند ادامه می‌دهند. همراه با سایر اطلاعات و تحقیقات علمی، این موضوع جهت درک این مسئله که چه کسی ممکن است در برابر ویروس مصون باشد کمک می‌کند.

 

آزمایش آنتی بادی ویروس کرونا

ما امیدواریم که افراد به وسیله تست آنتی بادی‌های کوویدـ19 بتوانند با خیال آسوده و سریعتر به زندگی خود برگردند و زندگی عادی داشته باشند.

همچنین این آزمایشات ممکن است به یک درمان تجربی برای COVID-19 موسوم به پلاسمای بهبودی کمک کند. پلاسما قسمت مایع خون شما است.

محققان در حال بررسی چگونگی استفاده از آنتی بادی (برای بیماران مبتلا به کووید19) در پلاسمای افرادی هستند که از کرونا ویروس بهبود یافته‌اند. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که این پلاسما ممکن است به بیماران کمک کند تا سریعتر بهبود یابند.

استفاده از پلاسمای خون افراد بهبود یافته از کرونا

شما نیز می‌توانید داوطلب اهدای پلاسمای خود برای استفاده در پروژه ملی پلاسمای بهبودی COVID-19 شوید. یا از مراکز اهدای خون محلی خود اطلاعات بگیرید.

آیا آزمایشات آنتی بادی دقیق هستند؟

شرکت‌ها ادعاهای خود را درباره صحت آزمایشات آنتی بادی خود مطرح می‌کنند. برخی می‌گویند تا 100٪ دقیق هستند. محققان و پزشکان دولتی در حال بررسی میزان کارایی تست‌ها هستند اما به منظور اطمینان بیشتر، نتیجه‌گیری را به تعویق انداخته‌اند.

FDA می‌گوید با هر تولید کننده‌ای که یک تست نامعتبر بفروشد برخورد جدی خواهد کرد.

لازم به ذکر است که برخی از آزمایشات، آنتی بادی‌های IgM موجود در ویروس‌های مختلف کرونا را با انواع سرماخوردگی‌های دیگر که آنتی بادی‌های SARS-CoV-2 را نشان می‌دهند، اشتباه می‌گیرد.

چه کسی باید آزمایش آنتی بادی انجام دهد؟

اگر فکر می‌کنید که در هفته‌های گذشته کرونا گرفته‌اید و با ویروس کرونا در تماس بوده‌اید یا آزمایش COVID-19 شما مثبت بوده و کاملا بهبود یافته‌اید، می‌توانید آزمایش آنتی بادی را انجام دهید.

تست آنتی‌بادی برای چه افرادی مفید است

 

چگونه می‌توانید آزمایش آنتی بادی انجام دهید؟

شما نمی‌توانید این آزمایشات را در خانه انجام دهید. اما در بسیاری از کشورها به طور گسترده‌تری در دسترس هستند. FDA برای چندین آزمایش آنتی بادی دستورالعمل‌های اضطراری استفاده را مشخص كرده است تا افراد بتوانند آن‌ها را قبل از تأیید كامل FDA دریافت كنند. سوالات خود را از پزشک یا بیمارستان محلی خود در ارتباط با چگونگی آزمایش بپرسید.

انستیتوی ملی بهداشت (NIH) خون 10 هزار انسان سالم را که آزمایش COVID-19 آن‌ها مثبت نبوده را مورد بررسی قرار می‌دهد. محققان در جستجوی این موضوع هستند که چه تعداد از افراد ممکن است این ویروس را بدون اطلاع از وجود آن، در بدن خود داشته باشند.

بررسی نمونه خون برای تحلیل ویروس کرونا

CDC به همراه سایر آزمایشگاه‌های خصوصی و عمومی، در حال تحقیق جهت توسعه آزمون‌های بیشتر برای عموم مردم است.

نتایج آزمایش آنتی بادی برای شما چه معنی‌ای دارد؟

اگر آزمایش آنتی بادی‌های SARS-CoV-2 مثبت است احتمالاً به این معنی است که در هفته‌های گذشته ویروس کرونا داشته‌اید. همچنین اگر آنتی بادی مثبت است اما نوع دیگری از ویروس را دارید، آزمایش شما ممکن است “مثبت کاذب” را نمایش دهد.

با احتمال بالا نتیجه مثبت به این معنی است که شما تا حدی نسبت به ویروس کرونا مصونیت دارید. در شرایط فعلی خیلی زود است که بدانیم قدرت این مقاومت چقدر است یا تا چه زمانی دوام می‌آورد.

نتیجه منفی به این معنی است که شما با ویروس تماس نگرفته‌اید یا از بیماری شما مدت زمان کافی برای ساخت آنتی بادی نگذشته است. همچنین این احتمال وجود دارد که در حال حاضر در معرض آن باشید و آنتی بادی نداشته باشید. این نتیجه را منفی کاذب می‌نامند.

اگر علائمی ندارید، نتیجه مهم نیست و شما نیازی به پیگیری ندارید. اما اگر این تست را انجام دهید، ممکن است برای تشخیص علائم ویروس فعال، یک آزمایش تشخیصی لازم باشد.

تشخیص ابتلا به ویروس کرونا

عطف به این موضوع که این احتمال وجود دارد که نتایج آزمایش نادرست باشد و همچنین با توجه به این که اطلاعات زیادی در مورد ویروس نداریم، مهم است که پس از آزمایش، علائم خود را دنبال کنید. تا جایی که می‌توانید در خانه بمانید، هنگام حضور در جمع ماسک بزنید و مرتبا دستان خود را بشویید.

آیا آزمایش مثبت آنتی بادی به معنای ایمن بودن در برابر ابتلا به کرونا ویروس است؟

آزمایش مثبت آنتی بادی لزوماً به معنای مصونیت از عفونت SARS-CoV-2 نیست، زیرا مشخص نیست که آیا داشتن آنتی بادی علیه کرونا ویروس سارس، شما را از آلوده شدن مجدد محافظت می‌کند یا خیر. همچنین این نتیجه به طور دقیق نشان نمی‌دهد که آیا شما می‌توانید افراد دیگر را با کووید 19 آلوده کنید یا خیر.

مدت زمان مصونیت از بیماری کاملا مشخص نیست

آزمایش آنتی بادی منفی به چه معناست؟

نتیجه منفی در آزمایش آنتی بادی SARS-CoV-2 باعث می‌شود آنتی بادی‌های ویروس در نمونه شما شناسایی نشوند.

این موضوع می‌تواند نشان دهنده موارد زیر باشد:

  • شما قبلاً به COVID-19 آلوده نشده‌اید.
  • شما در گذشته کوویدـ19 داشتید اما آنتی بادی قابل تشخیص ایجاد نکرده‌اید یا هنوز تولید نشده است. این موضوع مشخص نیست که آیا همه افراد آلوده به یک نوع آنتی بادی قابل تشخیص دچار می‌شوند یا خیر.
  • نتیجه تست آنتی بادی ممکن است اشتباه باشد. این شرایط به عنوان یک نتیجه منفی کاذب شناخته می‌شود. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که آزمایش، آنتی بادی را تشخیص ندهد حتی اگر شما آنتی بادی خاصی برای ویروس سارس-کووید-19 داشته باشید.

شناسایی ویروس کووید 19

دلایل مختلفی وجود دارد که نتایج آزمایش آنتی بادی را منفی می‌کند. این وضعیت به صورت سطحی نشان می‌دهد که شما به ویروس کرونا عفونت ندارید یا نداشته‎اید. به عنوان مثال اگر سریعا پس از آلوده شدن به SARS-CoV-2 آزمایش شوید، آزمایش ممکن است منفی باشد زیرا بدن به منظور تولید آنتی بادی به زمان بیشتری نیاز دارد. همچنین این موضوع به طور دقیق مشخص نیست که آیا سطح آنتی بادی به مرور کاهش می‌یابد و به سطوح غیرقابل شناسایی می‌رسد یا خیر.

 

چگونه می‌توانم بفهمم که به آزمایش‌های آنتی بادی احتیاج دارم؟

با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا مرکز آزمایشگاه خود صحبت کنید تا بررسی کنید که آیا آزمایش آنتی بادی برای شما مناسب است یا خیر. آزمایش آنتی بادی به تجویز ارائه دهنده خدمات بهداشتی نیاز دارد. همچنین اگر به مراکز درمانی معتبر مراجعه نمایید، آزمایش آنتی بادی موجود معتبر بوده و امکان غیر مجاز بودن آن‌ها وجود ندارد. پس به یاد داشته باشید به منظور دریافت هر نوع تست یا آزمایشی به مراکز بهداشتی معتبر مراجعه نمایید و با پزشکان و متخصصین مرتبط مشورت کنید. این احتمال وجود دارد که شما نیاز به تست نداشته باشید؛ پزشک، استراحت و قرنطینه را برای شما توصیه می‌نماید.

مشورت با مراکز درمانی برای انجام تست سرولوژی

 

آیا می‌توانم بدون انجام آزمایش آنتی بادی به محل کار خود برگردم؟

به طور معمول شرایط بازگشت به کار توسط کارفرمای شما یا مراکز و دولت‎های محلی تعیین می‌شود. معیارهای برگشت به محل کار خود و هر اقدامی که کارفرما به منظور جلوگیری یا کاهش شیوع COVID-19 در بین کارمندان و مشتریان خود انجام می‌دهد را از کارفرمای خود بپرسید. به خاطر داشته باشید در صورت بهبود کامل و منفی شدن نتایج آزمایشات خود به مکان‌های عمومی بروید زیرا در صورت عدم بهبودی کامل، امکان ناقل بودن شما وجود دارد و زنجیره این بیماری گسترده‌تر می‌گردد. قبل از برگشت مجدد به مکان‌های عمومی و محل کار خود، مجددا تست دهید تا مطمئن شوید که بیماری کاملا برطرف شده است و در صورت مثبت بودن آزمایش، به قرنطینه ادامه دهید. در این شرایط با اعضای خانواده خود ارتباط مستقیم نگیرید و نکات بهداشتی و دارویی را رعایت نمایید و با پزشک خود ملاقات داشته باشید. گاها به منظور دریافت مشاوره، نیازی به مراجعه حضور ی نمی‌باشد و در طی تماس‌های تلفنی می‌توانید سوالات خود را در این خصوص از متخصص خود بپرسید. تغذیه خود را رعایت نمایید تا بدن شما ریکاوری گردد.





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us