علائم جدید ویروس کرونا چیست؟

| 2 فوریه 2021

تب، سرفه و تنگی نفس تنها علائم هشداردهنده عفونت ویروس کرونا نیست، حتی اگر شایعترین آن‌ها باشند! در چند ماه گذشته، تعداد فزاینده‌ای از پزشکان تعداد انگشت شماری از علائم جدید ویروس کرونا (کووید-19) را در بیماران مبتلا ثبت کردند.

برخی از علائم جدید ضایعات قرمز یا بنفش را در دست و پای بیماران گزارش می‌کنند، موارد دیگر شامل اسهال و بی‌اشتهایی شدید هستند. همچنین بیمارانی نیز هستند که حس چشایی و بویایی خود را از دست داده‌اند. این علائم، هرچند که عجیب به نظر می‌رسند اما نشان از آن دارد که کرونا می‌تواند به سمت تمام بدن حمله کند؛ با رسا همراه باشید.

 

علائم جدید ویروس کرونا

زمانی که با یک ویروس جدید روبرو هستید، مدتی طول می‌کشد تا طیف وسیعی از علائم شناخته شوند. در آغاز شیوع، تمرکز در درجه اول بر روی معالجه بیماران بود، بسیاری از آن‌ها علائم کلاسیک تنفسی را تجربه کردند و به تنفس کمکی نیاز داشتند. سپس، هرچه زمان می‌گذشت و مردم موارد بیشتری را می‌دیدند، شروع به تشخیص برخی از علائم کردند که کمی معمول‌تر بودند.

به هر روی، علائم جدید ویروس کرونا به شرح زیر هستند:

انگشت کرونایی

اگر سال گذشته از متخصص پوست می‌پرسیدید که یک بیماری همه گیر ویروسی در آینده چه نوع بیماری پوستی ایجاد می‌کند، او هرگز انگشتان پای قرمز و بنفش متورم، دارای سوزش و خارش را پیش بینی نمی‌کرد. اما این دقیقاً همان چیزی است که او و دیگر متخصصان در بیماران مبتلا به عفونت ویروس کرونا مشاهده می‌کنند و باعث می‌شود این علامت غیر معمول انگشت کرونایی نامیده شود.

ما نمی‌بینیم که این باعث آسیب دائمی خواهد شد. به علاوه اکثر افراد مبتلا به انگشت کرونایی که فریمن آن را به لوزه‌ها تشبیه می‌کند (همچنین پرنیو نیز نامیده می‌شود)، یک بیماری التهابی پوستی است که اغلب پس از قرار گرفتن در معرض دمای بسیار سرد رخ می‌دهد و این افراد علائم دیگر عفونت ویروس کرونا را تجربه نمی‌کنند و برای مراقبت نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.

اگرچه در بیشتر موارد انگشت کرونایی در پا اتفاق می‌افتد اما دست‌ها نیز می‌توانند تحت تأثیر قرار گیرند. بثورات مشابه با کهیر و آبله مرغان در افرادی که آزمایش ویروس کرونا مثبتی دارند نیز گزارش شده‌اند.

در مورد چگونگی و دلیل وقوع این بیماری‌های پوستی، باید گفت: «دانش ما در این مورد هنوز در حال پیشرفت است. این می‌تواند یک پاسخ التهابی به ویروس یا حتی نتیجه لخته شدن خون در رگ‌های خونی پوست باشد.» کارشناسان پزشکی در مورد مسائل لخته شدن در بیماران مبتلا به COVID-19 گزارش داده‌اند.

اگر بثوراتی مانند ضایعه روی دست‌ها یا پاهای خود مشاهده کردید، در مورد علائم خود با پزشک یا متخصص پوست تماس بگیرید، زیرا این امر می‌تواند عفونت ویروس کرونا باشد. مهم است به خاطر داشته باشید که همه چیز روی انگشتان شما نشانه ای از کرونا نمی‌باشند.

مطمئناً چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توانند روی پاها ظاهر شوند و مواردی وجود دارند که حتی می‌توانند شبیه هم باشند، به همین دلیل صحبت با یک متخصص مهم است. هیچ درمان خاصی برای انگشتان کرونایی وجود ندارد اما یک استروئید موضعی با قدرت بالا ممکن است التهاب را کاهش دهد.

با این حال، نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که پزشک فقط با مشاهده پوست قادر به تشخیص ویروس در بدنتان نیست. بنابراین ایمن‌ترین کار این است که از دستورالعمل‌های CDC  پیروی کنید و با پزشک متخصص پوست یا پزشک دیگر در مورد اینکه آیا آزمایش کرونا برایتان مناسب است یا خیر صحبت کنید.

سایر علائم کرونا

از بین رفتن طعم یا بو

در لیست CDC که اخیراً گسترش یافته است از علائم رایج کرونا، یک مورد برجسته‌تر است. علاوه بر تب، لرز و گلودرد، آژانس بهداشت عمومی کاهش چشایی یا بویایی جدید را به عنوان شواهدی از عفونت ویروس کرونا تشخیص داده است.

افرادی که دچار سرماخوردگی می‌شوند، اگر واقعاً دچار گرفتگی بینی گردند، ممکن است از کمبود بویایی شکایت داشته باشند، اما می‌دانید در حال حاضر در غیاب کرونا ، این یک علامت غیرمعمولی است. اما ممکن است یکی از بهترین شاخص‌های عفونت ویروس کرونا باشد.

مطالعه منتشر شده در مجله Nature Medicine بیش از 2.5 میلیون شرکت کننده را که علائم بالقوه کرونا خود را در یک برنامه تلفن هوشمند گزارش کرده اند، ردیابی کرد. حدود 65 درصد از افرادی که از نظر  ویروس کرونا مثبت بوده اند، از دست دادن چشایی و بویایی خود را گزارش کردند و این یکی از قوی‌ترین پیش بینی کننده‌های بیماری در بین افراد مورد مطالعه است. به طور مشابه، محققان از دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو دریافتند که از دست دادن بو و چشایی به ترتیب در 68 و 71 درصد از افراد مبتلا به COVID-19 مثبت گزارش شده است.

اسهال، حالت تهوع، استفراغ و کاهش شدید اشتها

ویروس کرونا در تعدادی از بیماران پیر علائم اسهال، حالت تهوع، استفراغ و از دست دادن اشتها را ایجاد می‌کند. مطالعه اخیر از دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد نشان داده است که تقریباً یک سوم از 116 بیمار آلوده به ویروس کرونا، علائم خفیف دستگاه گوارش (GI) را گزارش کرده‌اند.

گزارش‌های قبلی نشان داد که در بین تقریباً 200 بیمار در چین، بیش از نیمی از آن‌ها اسهال، حالت تهوع یا استفراغ را تجربه کرده‌اند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) نیز موارد GI را در لیست علائم هشدار دهنده این ویروس تأیید کرده است.

ویلیام چی، استاد گوارش و علوم تغذیه در دانشگاه میشیگان می‌گوید: «در این مرحله هیچ سؤالی وجود ندارد که علائم GI می‌توانند تظاهر کننده کرونا باشند و اغلب این علائم حتی در غیاب نشانگرهای معمولی و شناخته شده عفونت ویروس کرونا مانند تب و سرفه نیز بروز می‌کنند.»

کارشناسان به چند توضیح در مورد مشکل در ناحیه شکم اشاره می‌کنند. اين ويروس مي تواند به طور مستقيم سلول‌هايي كه در مجراي دستگاه گوارش قرار دارند را آلوده كند، به همين دليل برخي از بيماران با آزمايش نمونه مدفوع مي توانند ويروس را مثبت نشان دهند، حتي اگر نتايج حاصل از سواب بيني منفي شود. مسائل مربوط به دستگاه گوارش همچنین می‌توانند نتیجه غیرمستقیم بدن در مبارزه با عفونت باشند.

سردرد کرونایی

اگر سابقه مشکل GI ندارید و با شروع ناگهانی اسهال، حالت تهوع، استفراغ یا از دست دادن اشتها یا بدون علائم کرونا دیگر مواجه شدید، این موارد را با پزشک خود بررسی کنید. علائم ممکن است آزمایش ویروس کرونا را تضمین کنند.

اگر مبتلا به  این ویروس هستید، اتاق و حمام خود را جدا کنید، جدا از سایر افراد خانه! هنوز مشخص نیست که ویروس می‌تواند از طریق مدفوع منتقل شود یا خیر، اما در این صورت فرد نباید توالت را با کسی که دارای این ویروس است شریک شود، مگر اینکه بدیهی است که گزینه دیگری نداشته باشد.

سطوح حمام را غالباً ضد عفونی کنید، مخصوصاً قسمت‌هایی با لمس زیاد مانند دستگیره توالت و سینک. رول‌های دستمال توالت را با کسی که دارای ویروس کرونا است، به اشتراک نگذارید و همیشه با درپوش بسته آن را نگهداری کنید تا شیوع میکروب‌ها به حداقل برسند. سرانجام، مراقب بهداشت شخصی خود باشید. تمامی اين مسائل در مورد بهداشت دقيق دست بسيار باورنكردني و مهم است، به ويژه اگر ويروس از طريق مدفوع و دهان منتشر شود. مردم باید دستان خود را به طور مرتب بشویند و صورت خود را لمس نکنند.

سردرد، سرگیجه و گیجی

فراتر از از دست دادن حس چشایی و بویایی که معمولاً پس از دوره ویروس برمی‌گردد، پزشکان لیستی از اثرات عصبی را در بیماران کرونایی ذکر کرده‌اند. سایر شاخص‌های بیماری شامل سرگیجه، سردرد و گیجی است.

در حقیقت، یک مطالعه در JAMA Neurology نشان داده است که بیش از 36 درصد از 214 بیمار در ووهان، چین، در دوره کرونا، علائم عصبی را تجربه کرده اند. تحقیقات اخیر منتشر شده در Annals of Clinical and Translational Neurology نشان می‌دهد که تظاهرات عصبی، سردرد، سرگیجه، گیجی و سایر علائم  در 42 درصد بیماران با شروع علائم کرونا و در 82 درصد بیماران در هر زمان وجود دارد.

به ویژه برای افراد مسن، این اثرات عصبی می‌توانند به اندازه اثرات ریوی عفونت ویروس کرونا ویرانگر باشند. همچنین می‌توان آن‌ها را به راحتی به عنوان زوال عقل یا سایر بیماری‌های مشترک با افزایش سن نادیده گرفت یا آن‌ها را کنار گذاشت.

نیل سیکا، دانشیار طب اورژانس در دانشگاه جورج واشنگتن در واشنگتن دی سی، می‌گوید: «آزمایش ویروس کرونا برای تشخیص بیماران کرونایی از کسانی که دچار سکته مغزی یا عارضه ای از بیماری زمینه ای هستند، مهمترین عامل تست ویروس کرونا است.»

ما سعی می‌كنیم كه در تفكر خود بسیار هوشیار و گسترده باشیم. این می‌تواند نوع دیگری از عفونت باشد و بنابراین ما در حال تلاش برای انجام آزمایشات سریع بر روی آن بیماران هستیم تا به موقع آن‌ها را شناسایی کنیم.

ما با این فکر شروع کردیم که کرونا بسیار شبیه به سندرم حاد تنفسی حاد 2 و سندرم تنفسی خاورمیانه است که دو بیماری تنفسی دیگر ناشی از ویروس‌های کرونا می‌باشند اما چیز دیگری در مورد این ویروس وجود دارد.

توهم

جدا از عوارض عصبی که در بالا ذکر شد، برخی از بیماران کرونایی که هیچ سابقه‌ای در زمینه بهداشت روان ندارند، توهمات خفیف تا شدیدی را تجربه کرده‌اند.

متخصصان مطمئن نیستند که دقیقاً علت ایجاد این علامت چیست. در بعضی از بیماران، توهم ممکن است بخشی از هذیان باشد که گاهی اوقات می‌تواند همراه با یک بیماری حیاتی یا بستری طولانی مدت در بیمارستان باشد، به ویژه در میان بزرگسالان مسن. در دیگران، بینایی و صدا به خودی خود اتفاق می‌افتد و پزشکان می‌گویند این علامت می‌تواند به دلیل کمبود اکسیژن مزمن به مغز باشد یا در نتیجه ویروس باعث حمله مستقیم به مغز گردد. التهاب ایجاد شده توسط ویروس نیز ممکن است مقصر باشد.

کارشناسان می‌گویند، برخلاف سایر علائم ویروس کرونا که می‌تواند اثرات ماندگاری داشته باشد، به نظر می‌رسد توهمات هنگام عفونت کمرنگ می‌شوند. دوزهای پایین ضد اضطراب یا داروهای ضد روان پریشی می‌توانند به بیماران کمک کنند تا در این بین تسکین پیدا کنید.

لخته شدن خون

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی روند نگران کننده ‌ی را در بین بیماران ویروس کرونا مورد توجه قرار می‌دهند: لخته شدن خون. برخی مطالعات نشان داده است که تقریباً 30 درصد از افراد مبتلا به موارد شدید این ویروس، دچار عوارض لخته شدن می‌شوند. الکس اسپایروپولوس، متخصص لخته، تخمین می‌زند که این تعداد حتی بیشتر نیز خواهند شد.

این متخصص داخلی و استاد پزشکی در دانشکده پزشکی دونالد و باربارا زاکر در‌هافسترا، نورثول می‌گوید که تقریباً 40 درصد از بیمارانی که به دلیل عفونت ویروس کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند، در اثر لخته شدن خون از جمله لخته‌های ریز و تخریب آن‌ها می‌میرند. علت، حمله قلبی، سکته، آسیب ریه و مانند آن است.

خطر لخته شدن خون در حدود سه تا شش برابر یا بیشتر می‌باشد، بیشتر از آنچه ما عادت کرده‌ایم ببینیم. این همۀ ما را در جامعه دانشگاهی کمی گیج کرده است زیرا این یکی از تهاجمی ترین بیماری‌ها در مورد لخته‌های خون است که ما تاکنون دیده‌ایم.

در مورد آنچه که در پشت لخته‌ها وجود دارد، پاسخ دقیقی هنوز مشخص نیست. ممکن است به طور مستقیم توسط ویروس کرونا و تعامل آن با مسیر لخته شدن ایجاد شود. پاسخ بیش از حد ایمنی توضیح دیگری است که کارشناسان در حال بررسی آن هستند.

لخته شدن خون در بیماران کرونایی

به خوبی شناخته شده است که عفونت‌ها و التهاب‌ها عوامل محرک و خطرناکی برای لخته شدن حوادث از جمله سکته مغزی هستند. در صورت بروز لخته شدن، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، به ویژه در هنگام شیوع ویروس کرونا، مصرف داروی رقیق کننده خون است و اگر علائم لخته شدن خون (درد، قرمزی، تورم) یا سکته مغزی (گیجی، بی‌حسی) را دارید، آن‌ها را بسیار جدی بگیرید و سریعاً به بخش اورژانس بروید.

محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا داروهای رقیق کننده خون می‌توانند یک دوره مراقبت معمول در بین بیماران مبتلا به کرونا بستری در بیمارستان ایجاد کنند. مطالعه ای نشان داده است که بیمارانی که تحت درمان با داروهای ضد انعقاد قرار گرفته اند، نتایج بهبود یافته ای را در بخش مراقبت‌های ویژه و خارج از آن انجام داده اند.

یک متخصص قلب و عروقی که از سه هفته گذشته مراقبت از بیماران COVID-19 را انجام داده است، مشاهده می‌کند که میزان لخته شدن خون در بیماران بستری افزایش یافته است، بنابراین بررسی این موضوع که داروهای ضد انعقادی فوایدی برای آن‌ها فراهم می‌کند یا خیر، بسیار مهم است.

از دست دادن شنوایی

محققان در حال بررسی ارتباط احتمالی بین بیماری کرونا و کاهش شنوایی هستند. چندین گزارش با شنوایی همزمان با تشخیص ویروس کرونا روبرو شده‌اند. اغلب این مسائل شامل، وزوز گوش یا صدای زنگ در گوش، حتی پس از فروپاشی علائم دیگر بیماری هستند.

ویروس سندرم حاد تنفسی 2 همچنین در گوش میانی بیماران کرونایی تشخیص داده شده است. اگر یک عفونت ویروسی فعال در آن قسمت از بدن وجود داشته باشد، می‌توانید کل علائم مرتبط با انواع دیگر عفونت‌های ویروسی را در آن منطقه مشاهده کنید از جمله التهاب در گوش که می‌تواند شنوایی را مختل کند یا باعث وزوز گوش، سرگیجه و عدم تعادل شود.

کارشناسان هشدار می‌دهند که هنوز شواهد کافی برای ایجاد ارتباط مستقیم بین عفونت SARS-CoV-2  و مشکلات شنوایی وجود ندارد. عوامل دیگری مانند داروهایی که برای درمان کرونا استفاده می‌شوند، بسیاری از آن‌ها برای گوش سمی هستند و می‌توانند در ایجاد عارضه موثر باشند و این درک ما را از تفاوت بین کاهش شنوایی ناشی از عفونت ویروسی یا کم شنوایی ناشی از استفاده از داروی اتوتوکسیک که به دلایل درمانی تجویز می‌شود، افزایش خواهد داد.

از دست دادن شنوایی در بیماران کرونایی

محققان خاطرنشان كرده‌اند كه بيماری وخيم نيز می‌تواند باعث شنوايی کم شود و تلاش‌های بهداشت عمومی مانند ماسک و فاصله فیزیکی توصیه شده برای کاهش سرعت انتشار ویروس، می‌تواند موارد شنوایی که قبلاً نادیده گرفته شده است را نشان دهد.

الیاس مایکلیدز، مدیر برنامه کاشت حلزون و مدیر پزشکی شنوایی شناسی و گوش و حلق و بینی در مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو، در ماه‌های اخیر شاهد تعدادی از بیماران بوده است که می‌گویند از زمان ابتلا به بیماری همه گیر، شنوایی آن‌ها بدتر شده است.

او می‌گوید: «معلوم می‌شود که شنوایی آن‌ها تغییر نکرده، اما توانایی آن‌ها در برقراری ارتباط با دیگران عوض شده است.» مایکلیدز خاطرنشان می‌کند: «هنگامی که ماسک می‌زنید، صدایتان خفه می‌شود و این گاهی اوقات شنیدن صدایتان را برای دیگران دشوار می‌کند.»

قند خون بالا

توجه به این نکته مهم است که افزایش قند خون در بین بیماران با هر نوع عفونت و نه فقط با عفونت ویروس کرونا شایع است. رابرت اکل، دکتر و رئیس بخش پزشکی و علوم، در بیمارستان می‌گوید: «حتی درجه متوسطی از بیماری‌های عفونی می‌تواند به افزایش قند خون مربوط باشد، به خصوص در بیماران مبتلا به دیابت یا پیش دیابت که سطح گلوکز آن‌ها در هنگام بیماری افزایش می‌یابد.»

هنوز هم متخصصان غدد از نظر ابتلا به بیماری قند خون و مقاومت به انسولین در بسیاری از سیستم‌های بیمارستانی کشور در بیماران مبتلا به کرونا یا مشکوک به آن، میزان قابل توجه هیپرگلیسمی و مقاومت به انسولین را مشاهده می‌کنند.

بعضی اوقات این بیماران دیابت یا پیش دیابت دارند و فقط تشخیص داده نشده اند. با این حال، شیوع بالای قند خون همچنین نشان می‌دهد که ویروس کرونا، واقعاً تأثیر مهمی در کنترل متابولیسم دارد. در حقیقت، برخی از پزشکان، در حال بررسی این موضوع هستند که آیا این ویروس می‌تواند نوع جدیدی از دیابت را در بیمارانی که قبلاً به این بیماری مبتلا نبوده‌اند تحریک کند.

چگونه می‌توانید تشخیص دهید که سطح قند خون تان از حد طبیعی بالاتر رفته است؟ بیماران دیابتی که به طور منظم گلوکز خون خود را بررسی می‌کنند، خود می‌توانند این روندها را ردیابی کنند. بیمارانی که دیابت ندارند می‌توانند به دنبال نشانه‌هایی از افزایش تشنگی، افزایش ادرار، تاری دید و کاهش وزن باشند، همۀ این‌ها نشانه‌های قند خون است که با آزمایش خون قابل تأیید می‌باشد.

اگر متوجه شدید قند خونتان به سمت بالا می‌رود یا نگران علائم هیپرگلیسمی خود هستید، بلافاصله با پزشک تان تماس بگیرید. اگر علت اصلی عفونت ویروس كرونا باشد، ممكن است نیاز به مراقبت‌های بیشتری داشته باشید زیرا افراد مبتلا به ‌هایپرگلیسمی و کرونا تمایل به بدترشدن نسبت به سایر بیماران کرونایی را دارند.

کلام آخر

علائم جدید ویروس کرونا می‌توانند نشان دهنده این باشد که این بیماری در هر زمان شکلی دیگری از خود را نمایان می‌سازد. از این رو، بررسی هر یک از علائم جدید می‌تواند به معنای شناخت بیشتر خصوصیات ویروس باشد. این مهم می‌تواند متخصصان را برای مقابله با بیماری مجهزتر کند.





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us