روغن آرگان چیست؟ خواص آن برای پوست و مو

| 19 دسامبر 2020

روغن آرگان نوعی روغن حاوی ویتامین E و اسیدهای چرب است که از درختان بومی مراکش گرفته می‌شود. این روغن فواید زیادی برای پوست و مو دارد.

هنگامی که روغن آرگان به صورت شما زده می‌شود، پوست شما را در برابر آسیب‌های خورشیدی محافظت می‌کند، پوست را آبرسانی می‌کند، علائم پیری را کاهش می‌دهد و حتی به کنترل چربی پوست کمک می‌کند.

یک مطالعه علمی در این حوزه نشان می‌دهد، روغن آرگان می‌تواند از بروز علائم کشیدگی و چین و چروک در مراحل اولیه جلوگیری نماید و گاها آن را درمان کند.

همچنین روغن آرگان فواید بسیاری برای مو دارد. از نظر تاریخی، مراكشی‌ها از این روغن برای درمان ریزش مو استفاده می‌كردند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که روغن آرگان می‌تواند به ترمیم موهای آسیب دیده کمک کند.

فواید روغن آرگان برای پوست و مو

اگر از خواص اکسیر طلایی شنیده‌اید که نویدبخش پوست و موی سالم و شفاف است و روی درخت می‌روید، باید بگوییم این اطلاعات درست است و خواص این روغن بسیار زیاد است. اگر راه حل شما برای درمان و تقویت پوست و مو روغن آرگان است، به طور حتم این روغن خواص و فواید شگفت انگیزی در ترمیم و تقویت پوست و مو و بدن شما دارد.

 

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان از درخت آرگان به دست می‌آید که تقریباً به طور انحصاری در جنوب غربی مراکش رشد می‌کند. روغن آرگان از هسته میوه آرگان استخراج می‌شود که شبیه یک زیتون بزرگ است.

به طور سنتی، مراکشی‌ها روغن آرگان را به صورت موضعی برای درمان همه چیز از اگزما و پسوریازیس “psoriasis” گرفته تا چین و چروک و ریزش مو استفاده می‌کردند.

روغن آرگان از درخت آرگان در مراکش به دست می‌آید

در وهله اول روغن آرگان را به دو صورت پیدا خواهید کرد:

  • روغن آرگان خوراکی، غذایی که از هسته بو داده شده آرگان تهیه شده و می‌توانید آن را بخورید.
  • روغن آرگان آرایشی و بهداشتی که از هسته‌های بو داده نشده استخراج می‌شود و مستقیماً در پوست یا مو استفاده می‌شود.

از نظر تغذیه‌ای، دانه‌های آرگان بیش از وزنشان حاوی مواد مغذی هستند. آن‌ها مملو از اسیدهای چرب اشباع نشده و آنتی اکسیدان هستند همچنین این روغن حاوی ویتامین E بیشتری نسبت به روغن زیتون است. همه این موارد روغن آرگان را غنی می‌کند تا مزایای تقویت پوست و مو را داشته باشد.

گرچه از روغن آرگان می‌توان به عنوان مکمل استفاده کرد، این ماده حاوی چربی‌های التهابی امگا 6 است و مصرف خوراکی آن شرایط و ضوابط خاصی دارد.

 

فواید سلامتی روغن آرگان

روغن آرگان به علت چندین منظور مختلف به بازار عرضه می‌شود. مهم‌ترین علت استفاده از آن در مراقبت از مو و درمان‌های پوستی است. در سال‌های اخیر، استفاده از روغن آرگان در لوازم آرایشی محبوبیت زیادی پیدا کرده است به طوری که دولت مراکش تلاش خود را برای افزایش سطح کشت باغات درختان آرگان افزایش داده است.

همچنین کاربردهای آشپزی روغن آرگان از محبوبیت کمی برخوردار نیست. مصرف کنندگان نه تنها به عطر و طعم ملایم و تند آن (که یادآور روغن هسته کدو تنبل است) بلکه به مزایای بهداشتی آن نیز علاقه‌مند هستند. این روغن به عنوان یک روغن اشباع نشده چند منظوره، مراقبت‌ها برای قلبی سالم و دارای مزایای مشابه روغن زیتون در نظر گرفته می‌شود.

روغن آرگان برای موارد زیبایی نیز به کار برده میشود

 

مزایای روغن آرگان

خواص استفاده از روغن آرگان متعدد است و در زیر برخی از آن‌ها آورده شده است:

  • هیدراتاسیون “HYDRATES” پوست و الاستیسیته “ELASTICITY” را تقویت می‌کند.

روغن آرگان به دلیل مزایای زیادی که برای پوست دارد، به یک ماده اصلی لوازم آرایشی و بهداشتی تبدیل شده است. شاید بارزترین آن‌ها توانایی روغن آرگان در ایجاد احساس لطافت در پوست باشد. ترکیب روغن آرگان از اسیدهای چرب و ویتامین E به آن خاصیت مرطوب کنندگی و پتانسیل بهبود هیدراتاسیون پوست را می‌دهد. به منظور بهبود کشش پوست در زنان یائسه، استفاده از این روغن توصیه می‌گردد.

  • پیشگیری و معالجه‌های درمانی جهت کشش پوست

روغن آرگان به همان اندازه که در پوست صورت تغییرات ایجاد می‌کند، در زیر خط گردن شما نیز مفید است. یک مطالعه کوچک که در مجلات پزشکی مرتبط با پوست منتشر شده است، نشان می‌دهد استفاده از کرم حاوی روغن آرگان توانایی پیشگیری و درمان علائم اولیه کشش پوست را دارد.

  • از آسیب‌های خورشید جلوگیری می‌کند.

روغن آرگان علاوه بر درمان بافت پوست، ظاهر پوست شما را نیز بهبود می‌بخشد. آفتاب سوختگی خارش دار، اگزما و قرمزی پوست، تنها به دلیل تاثیر اشعه ماورا بنفش ویرانگر بر روی پوست نیست. قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌تواند منجر به هایپرپیگمنتیشن “hyperpigmentation” (یعنی لکه‌های تیره یا لکه‌های پیری) شود. بر اساس یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2013، روغن آرگان توانایی کمک به بهبود و جلوگیری از تغییر رنگ پوست را دارد. محققان معتقدند این توانایی ناشی از غلظت بالای آنتی اکسیدان‌های روغن آرگان به ویژه ویتامین E آن است که به خنثی سازی رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و از آسیب اکسیداتیو “oxidative” به سلول‌های رنگدانه جلوگیری می‌کند.

  • کنترل پوست چرب و کاهش میزان شکست و ترک پوست

روغن آرگان به غیر از مصارف آرایشی، برای افرادی که پوست چرب دارند نیز می‌تواند یک لطف و صرفه جویی بزرگ باشد. یک مطالعه کوچک که قدرت ضد سبوم “sebum” روغن آرگان را بررسی کرده است (سبوم، روغن ترشح شده توسط پوست ما است) نشان می‌دهد که استفاده از کرم موضعی روغن آرگان دو بار در روز و به مدت چهار هفته به کاهش سطح سبوم و رنگ براق (ناشی از چربی بیش از اندازه پوست) منجر شده است؛ تحقیقات نشان داده است که تاثیرات روغن آرگان در درمان آکنه نیز مفید خواهد بود.

  • از مو در برابر آسیب محافظت می‎کند.

درمان ریزش مو و خشکی مو از اولین موارد استفاده روغن آرگان بود. اگرچه گزارشات علمی به طور خاص در مورد چگونگی تاثیرات مفید روغن آرگان بر روی مو صحبت کرده است؛ تحقیقات منتشر شده در مجله آرایشی، علوم پوستی و کاربردها نشان می‌دهد که استفاده از روغن آرگان پس از رنگ کردن مو می‌تواند آسیب ناشی از تارهای سوخته شده و آسیب دیده را کاهش دهد. مطالعات دیگر نشان می‌دهد که روغن‌های گیاهی به طور کلی به محافظت از مو و تقویت درخشش آن‌ها کمک می‌کنند.

محافظت از موهای رنگ شده

 

موارد درمانی خوراکی روغن آرگان

برخی از طرفداران معتقدند که مصرف روغن آرگان می‌تواند به درمان یا پیشگیری از برخی بیماری‌های پزشکی از جمله آرتروز، فشار خون، دیابت، صرع و تصلب شرایین کمک کند. تا به امروز مطالعات علمی کمی برای حمایت از این ادعاها انجام شده است.

یک مطالعه در سال 2013 در مجله پزشکی “Complementary and Integrative ” به این نتیجه رسیده است که استفاده از روغن آرگان در موش‌های دیابتی قند خون را بسیار بهتر از موش‌های درمان نشده کاهش می‌دهد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد فشار خون را تثبیت می‌کند، چیزی که در موش‌های درمان نشده اتفاق نیفتاده است.

مصارف درمانی روغن آرگان

یک مطالعه مشابه در زمینه تغذیه، متابولیسم و ​​بیماری‌های قلبی عروقی گزارش می‌دهد که روغن آرگان اثرات چاقی را در موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب استفاده می‌کردند، کاهش داده است. در مقایسه با موش‌های درمان نشده، در برخی که روغن آرگان استفاده کرده بودند کلسترول کل، تری گلیسیرید، گلوکز، انسولین و کلسترول بد خون LDL پایین‌تر بود. با استناد به این تحقیق روغن آرگان میزان کلسترول خوب HDL و حیاتی برای سلامت قلب را افزایش نمی‌دهد.

پاسخ به این موضوع که آیا مزایای ذکر شده در انسان ایجاد می‌شود یا خیر، هنوز دیده نشده است. متأسفانه، روغن آرگان در مقایسه با سایر روغن‌های اشباع نشده و اشباع شده برای قلب، هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است.

 

عوارض جانبی احتمالی استفاده از روغن آرگان

به طور کلی روغن آرگان برای مصرف و استفاده موضعی بی خطر تلقی می‌شود. با این حال روغن آرگان ممکن است در برخی از افراد نوعی آلرژی ایجاد نماید که به عنوان درماتیت “dermatitis” تماسی شناخته می‌شود؛ این آلرژی با ایجاد بثورات، قرمزی و خارش در محل استفاده مشخص می‌شود .

همچنین روغن آرگان حاوی توکوفرول “tocopherols” است؛ این ماده نوعی ویتامین E است که لخته شدن خون را کند می‌کند و با داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین “warfarin” تداخل دارد. این موضوع که آیا غلظت توکوفرول‌ها در روغن آرگان جهت ایجاد یک تعامل کافی است یا خیر، مشخص نیست.

مشاوره با متخصص پوست و مو

مقدار و نحوه تهیه روغن آرگان

روغن آرگان برای اهداف آشپزی و به عنوان یک ماده مقوی عمومی جهت افزایش سلامتی به فروش می‌رسد. اغلب اوقات به غیر از قیمت، هیچ تفاوت قابل تمایزی بین دو نوع آن وجود نخواهد داشت. به طور کلی روغن پخت و پز آرگان ارزان‌تر است، اگرچه گاهی روغن‌های فشرده شده و با کیفیت بالا می‌توانند به اندازه روغن‌های درمانی پر هزینه و گران باشند.

هیچ راهنمایی خاصی جهت انتخاب و استفاده مناسب از روغن آرگان وجود ندارد. تعداد زیادی از تولید کنندگان توصیه می‌کنند، هنگامی که به صورت موضعی استفاده می‌شود قبل از شانه زدن موها، چند قطره بر روی پوست سر بمالید یا پوست سر را ماساژ دهید.

 

دنبال چه نوع روغنی می‌گردید؟

روغن آرگان و محصولات مبتنی بر روغن آرگان را می‌توانید به صورت آنلاین و در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی طبیعی، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های زیبایی مخصوص پیدا کنید.

هنگامی که روغن آرگان به منظور اهداف درمانی استفاده می‌شود و در هر زمانی، روغن ارگانیک فشرده را انتخاب کنید. پرس سرد، اکسیداسیون را کاهش می‌دهد که این موضع می تواند باعث افزایش اسیدیته در روغن‌های تحت فشار و تحت حرارت شود. پس از آن می‌توان روغن را تصفیه کرد تا به یک قوام واضح و رنگ طلایی مایل به زرد دست بیاید. برخی از روغن‌های آرگان بدون بو می‌شوند، فرآیند آن تاثیری در کیفیت روغن ندارد.

 

هنگام خرید روغن آرگان چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

شما می‌توانید روغن آرگان را به صورت یک روغن آرگان خالص یا یک محصول پوستی یا آغشتن کامل مو به آرگان در برنامه روزانه خود قرار دهید. اگر از مواد خالص استفاده می‌کنید، آن را مستقیماً روی صورت و موهای خود بمالید. با این حال اگر این روش را انتخاب کرده‌اید، به خاطر داشته باشید که ماندگاری روغن آرگان خالص حدود سه تا چهار ماه است.

ماساژ مو و پوست با روغن آرگان

از آن‌جا که درخت آرگان نادر است و فرآیند استخراج روغن از میوه کار سختی است، روغن آرگان ارزان نیست. تقاضای زیاد این محصول منجر به بهره برداری غیرمنصفانه در صنعت شده است؛ این بدان معنی است که فعالیت‌های ناعادلانه در حوزه بهره‌برداری از این محصول منجر به گران شدن این روغن شده است. در همین حال درخت آرگان که از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند و از منابع آب در زمین بایر مراکش محافظت می‌کند، در معرض تهدید بیش از حد و جنگل زدایی قرار دارد. محصولات با منابع پایدار را با روش‌های منصفانه تجارتی خریداری کنید.

 

به منظور استفاده و تجویز روغن آرگان به پزشک مراجعه کنید؟

همان طور که در مقاله ذکر شد، به طور کلی استفاده از روغن آرگان بی خطر است. جهت استفاده از روغن آرگان مرغوب، نیازی به تشخیص و تجویز پزشک نمی‌باشد. در صورت استفاده از این روغن به صورت موضعی، نکاتی را برای جذب بهتر این روغن رعایت نمایید. استفاده پیوسته از این روغن، درمان، بهبودی یا پیشگری را تسهیل می‌کند. استفاده از روغن آرگان برای تمام سنین مفید است و باعث درخشش پوست و مو، جلوگیری از ترک و چروک پوست، درمان موهای آسیب دیده و مواردی از این دست می‌گردد. این روغن را از مراکز معتبر فروش لوازم آرایشی بهداشتی یا داروخانه‌ها تهیه نمایید.

 

منبع: www.healthline.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us