علت و درمان بوی بد واژن چیست؟

| 9 فوریه 2021

ترشحات واژن اغلب یک اتفاق طبیعی و دائمی است. با این حال انواع خاصی از ترشحات وجود دارند که نشان دهنده عفونت هستند. ترشحات غیرطبیعی ممکن است به رنگ زرد یا سبز، دارای قوام، تراکم یا بوی بد باشند.

معمولاً مخمر یا عفونت باکتریایی باعث ترشح غیرطبیعی می‌شود. اگر ترشحاتی را مشاهده کردید که به نظر غیرمعمول است یا بوی بدی دارند، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

 

انواع ترشحات واژن

چندین نوع مختلف از ترشحات واژن وجود دارند. این نوع ترشحات بر اساس رنگ و قوام آن‌ها دسته بندی می‌شوند. برخی از انواع ترشحات، طبیعی است. برخی دیگر ممکن است یک بیماری زمینه‌ای را نشان دهند که نیاز به درمان دارند.

  • سفید

مقدار کم ترشحات سفید، به خصوص در آغاز یا انتهای چرخه قاعدگی، طبیعی است. با این حال اگر ترشحات همراه با خارش و دارای قوام یا شکل ظاهری غلیظ و شبیه پنیر خامه‌ای باشند، طبیعی نیست و نیاز به درمان دارند. این نوع ترشحات ممکن است نشانه‌ای از عفونت باکتریایی باشد.

  • صاف و آبکی

ترشح شفاف و آبکی کاملا طبیعی است. این وضعیت ممکن است در هر زمان از ماه رخ دهد. این امکان وجود دارد که این ترشحات بعد از ورزش (به خصوص ورزش سنگین) به وجود آیند.

  • واضح و کشدار

وقتی ترشحات شفاف اما کشیده و شبیه به مخاط باشند و نه آبکی، این وضعیت نشان دهنده این است که احتمالاً شما تخمک گذاری می‌کنید. این نوع ترشح و تخلیه، طبیعی است.

  • قهوه‌ای یا خونین

معمولاً ترشحات قهوه‌ای یا خونی طبیعی است، خصوصاً وقتی در چرخه قاعدگی یا بلافاصله بعد از آن اتفاق بیفتد. ترشح دیررس در پایان دوره قاعدگی ممکن است به جای قرمز، قهوه‌ای به نظر برسد. همچنین در دوره‌های پریودی ممکن است مقدار کمی ترشحات خونی داشته باشید. به این شرایط لکه بینی می‌گویند.

اگر لکه بینی در زمان عادی دوره شما رخ دهد و اخیراً بدون محافظت رابطه جنسی داشته‌اید، این وضعیت می‌تواند نشانه بارداری باشد. معمولا لکه بینی در مرحله اولیه بارداری نشانه سقط جنین است؛ بنابراین باید با پزشک خانوادگی خود در مورد این موضوع صحبت کنید.

در موارد نادر، ترشحات قهوه‌ای یا خونی می‌تواند نشانه‌ای از سرطان آندومتر یا دهانه رحم باشد. این موضوع می‌تواند نشان دهنده مشکلات دیگری مانند فیبروم یا رشد غیر طبیعی باشد. به همین دلیل انجام معاینه سالانه لگن و تست پاپ اسمیر مهم و ضروری است. متخصص زنان در این روش‌ها ناهنجاری‌های دهانه رحم را بررسی می‌کنند.

  • زرد یا سبز

ترشحات زرد یا سبز به خصوص هنگامی که غلیظ، کلفت یا همراه با بوی نامطبوع باشند، طبیعی نیست. این نوع ترشحات ممکن است نشانه‌ای از عفونت تریکومونیازیس “trichomoniasis” باشد. معمولاً این نوع عفونت از طریق مقاربت جنسی منتقل می‌شود.

 

دلایل ترشحات واژن

ترشحات طبیعی واژن یک عملکرد بدنی سالم و طبیعی است. این روش، بدن شما را تمیز کرده و از واژن محافظت می‌کند. به عنوان مثال افزایش ترشحات در خلال تحریک جنسی و تخمک گذاری طبیعی است. ورزش، استفاده از قرص‎های جلوگیری از بارداری و استرس عاطفی نیز ممکن است منجر به ترشح شود.

معمولاً ترشحات غیر طبیعی واژن در اثر عفونت ایجاد می‌شوند:

  • واژینوز باکتریال “Bacterial vaginosis”

واژینوز باکتریال یک عفونت باکتریایی کاملاً شایع است. این عفونت باعث افزایش ترشحات واژن می‌شود که بوی شدید، بد و گاهی بوی شبیه به ماهی دارد؛ اگرچه این عفونت در برخی موارد هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. زنانی که رابطه جنسی دهانی انجام می‌دهند یا چندین شریک جنسی دارند، خطر ابتلا به این عفونت را افزایش می‌دهند.

بوی بد واژن

  • تریکومونیازیس “Trichomoniasis”

تریکومونیازیس نوع دیگری از عفونت است. این عفونت توسط ارگانیسم تک یاخته‌ای یا تک سلولی ایجاد می‌شود. معمولاً این عفونت در اثر تماس جنسی منتقل می‌شود همچنین این احتمال وجود دارد که با به اشتراک گذاشتن حوله یا لباس حمام به آن مبتلا شوید. در نتیجه ترشحات زرد یا سبز ایجاد می‌شود که بوی بدی می‌دهند. درد، التهاب و خارش نیز از علائم رایج آن است، اگرچه برخی از افراد هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند.

  • عفونت مخمر “Yeast infection”

عفونت مخمر یک عفونت قارچی است که علاوه بر احساس سوزش و خارش، ترشحات سفید و شبیه به پنیر تولید می‌کند. وجود مخمر در واژن طبیعی است اما رشد آن می‌تواند در شرایط خاص خارج از کنترل، چندین برابر شود.

موارد زیر ممکن است احتمال عفونت‌های مخمری شما را افزایش دهد:
  • فشار
  • دیابت
  • استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری
  • بارداری
  • آنتی بیوتیک به خصوص استفاده طولانی مدت در طی 10 روز
  • سوزاک و کلامیدیا “chlamydia”

سوزاک و کلامیدیا، عفونت‌های مقاربتی (STI) هستند که می‌توانند ترشحات غیرطبیعی ایجاد کنند. رنگ این عفونت‌ها اغلب زرد، مایل به سبز یا آبی آسمانی (کم رنگ) است.

  • بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن (PID) عفونتی است که اغلب در اثر تماس جنسی گسترش می‎یابد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها واژن به اندام‌های دیگر تولید مثل گسترش می‌یابند. در این شرایط ممکن است ترشحاتی سنگین و با بوی بد ایجاد شود.

  • ویروس پاپیلومای “papillomavirus” انسانی (HPV) یا سرطان دهانه رحم

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در اثر تماس جنسی منتقل می‌شود. این وضعیت می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. گرچه ممکن است هیچ علائمی وجود نداشته باشد اما این نوع سرطان می‌تواند ترشحات خونی، قهوه‌ای یا آبکی با بوی نامطبوع ایجاد کند. با تست پاپ اسمیر سالانه و آزمایش HPV به راحتی می‌توان سرطان دهانه رحم را بررسی کرد.

هنگامی که بوی غیر طبیعی واژن در اثر عفونت ایجاد شود، پس از دوره کمون عفونت ظاهر می‌شود. به طور عمده، زنان هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند (85٪ زنان مبتلا به تریکومونیازیس و نیمی از مبتلایان به واژینوز باکتریایی بدون علامت هستند).

طبق تحقیقات انجام شده، واژینوز باکتریایی و عفونت‌های مخمری از راه جنسی منتقل نمی‌شوند. این بدان معناست که تنها علت بوی غیرطبیعی واژن که ممکن است در هنگام مقاربت جنسی منتقل شود، تریکومونیازیس است. اولین علائم آن (از جمله بوی غیرطبیعی) 5-28 روز پس از آلوده شدن فرد قابل مشاهده و استشمام است.

درمان بوی بد واژن

 

چه موقع باید به دنبال کمک و مراقبت‌های پزشکی باشید؟

اگر ترشحات غیرمعمول و علائم خاصی دارید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

علائمی که باید مراقب آن‌ها باشید عبارتند از:

  • تب
  • درد در شکم
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • خستگی
  • افزایش ادرار

اگر در مورد طبیعی بودن ترشحات نگرانی دارید، می‌بایست برای ملاقات با پزشک خود وقت بگیرید. نگرانی‌های خود را با او مطرح نمایید و به سوالات پزشک خود با دقت پاسخ دهید.

اگر بوی مداوم غیرطبیعی واژن و سایر علائم یا نشانه‌های ذکر شده را دارید، باید در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است به یک عفونت یا سرطان شدید مبتلا شوید.

سعی نکنید خودتان بیماری را تشخیص دهید

با توجه به این موضوع که ممکن است شرایط مختلف به یک شکل آشکار شوند، نمی توانید علت بوی غیر طبیعی واژن را به درستی تشخیص دهید. علاوه بر این، تشخیص توسط خودتان و خود درمانی احتمالاً بی تأثیر است و ممکن است مضر باشد.

بهبود عفونتهای زنانه

 

آن‌چه در قرار ملاقات با پزشک انتظار می‌رود

وقتی جهت تشخیص یا درمان ترشح غیرطبیعی واژن به پزشک مراجعه می‌کنید، معاینه جسمی از جمله معاینه لگن برای شما انجام می‌گردد. همچنین پزشک چندین سوال درباره علائم، چرخه قاعدگی و فعالیت جنسی از شما خواهد پرسید. در بسیاری از موارد، با معاینه بدنی یا لگنی می‌توان عفونت را به راحتی تشخیص داد.

اگر پزشک نتواند بلافاصله مشکل را تشخیص دهد، ممکن است آزمایشاتی را برای شما انجام دهد. پزشک یا متخصص مربوطه ممکن است، دهانه رحم شما را بخراشد و از آن نمونه برداری کند تا HPV یا سرطان دهانه رحم را بررسی نماید. همچنین این امکان وجود دارد که ترشحات شما در زیر میکروسکوپ بررسی شود تا عامل عفونی مشخص گردد. هنگامی که پزشک بتواند علت ترشح غیر طبیعی را تشخیص دهد، به شما گزینه‌های درمانی داده می‌شود.

 

مراقبت در منزل جهت بهبود ترشحات واژن

به منظور جلوگیری از عفونت، بهداشت شخصی خود را رعایت کرده و لباس زیر پنبه‌ای (با امکان عبور هوا) بپوشید. از اسپری یا شستشو با مواد شیمیایی استفاده نکنید زیرا این روش با از بین بردن باکتری‌های مفید ترشحات را بدتر می‌کند. همچنین به منظور جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی، رابطه جنسی ایمن داشته باشید و از کاندوم استفاده نمایید.

حمام در زمان عفونت

به منظور کاهش احتمال عفونت‌های مخمری همزمان با مصرف آنتی بیوتیک، ماستی بخورید که دارای باکتری‌های مفید زنده و فعال است. اگر مطمئن هستید که به عفونت مخمر مبتلا هستید، می‌توانید آن را با کرم یا شیاف عفونت مخمر بدون نسخه نیز درمان نمایید.

به طور کلی روش های زیر ممکن است در به حداقل رساندن بوی واژن کمک کنند:

  • بهداشت مناسب (شستن ناحیه تناسلی با صابون ملایم)

  • عدم استفاده مداوم از اسپری‌های شیمیایی

  • درمان و پیگری بیماری، هنگامی که شریک زندگی شما نیاز به درمان دارد

این موضوع که آیا شریک زندگی شما نیاز به درمان دارد، به علت بوی غیرطبیعی واژن بستگی دارد. اگر بوی بد ناشی از تریکومونیازیس بوده است، بله شریک زندگی (همسر) شما باید تحت درمان قرار گیرد. علاوه بر این، توصیه می‌شود تا پایان دوره درمان از رابطه جنسی خودداری کنید.

استفاده از تامپون

 

بوی غیر طبیعی واژن چقدر خطرناک است

همچنان علت بوی غیرطبیعی واژن تعیین می‌کند که آیا ممکن است دچار عوارض جدی در سلامتی شده باشید یا خیر.

به عنوان مثال در صورت عدم درمان، عفونت‌های دستگاه تناسلی در زنان باردار ممکن است منجر به زایمان زودرس (هفته 37 بارداری) شود. اگر بوی غیر طبیعی واژن ناشی از سرطان باشد، عواقب آن ممکن است به اندازه مرگ جدی باشد. به همین دلیل اکیداً توصیه می‌شود برای معاینه و آزمایش به پزشک مراجعه کنید و تشخیص درست و علمی را به دست آورید.

بوی غیر طبیعی واژن شایع است و می‌تواند در اثر موارد مختلف ایجاد شود. این موضوع بسیار مهم است که علت بیماری و بو تعیین شود و به درستی درمان گردد. این اقدامات از نتایج مخرب بر سلامتی جلوگیری کرده و سلامتی کلی شما را بهبود می‌بخشد.

 

به منظور تشخیص و درمان بوی بد واژن به کدام متخصص مراجعه شود؟

پزشک زنان و زایمان ممکن است ترشحات واژن را در زیر میکروسکوپ بررسی کند و به دنبال “سرنخ‌های” بیماری، سلول‌های واژن پوشیده شده از باکتری باشد که نشانه واژینوز باکتریایی است. pH واژن را آزمایش می‌کند. پزشک شما ممکن است با قرار دادن یک نوار تست pH در واژن، اسیدیته واژن شما را بررسی کند.

تشخیص عفونت مخمر با گرفتن شرح حال پزشکی توسط متخصص زنان و پرسیدن علائم شما آغاز می‌شود. پزشک شما با انجام معاینه لگن، بیماری را تشخیص می‌دهد. در طول معاینه، یک اسپکولوم “speculum” در واژن قرار داده می‌شود تا پزشک بتواند علائمی مانند تورم یا ترشح را بررسی کند.

 

منابع:

www.webmd.com

www.healthline.com

 





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us

دیدگاه های "علت و درمان بوی بد واژن چیست؟" (26)

    سلام.من دچار بوی بد واژن و ترشحات قهوه ای شدم.حدود 6ماه هست.ولی نه عفونت دارم و نه کیست و یا فیبروم.آیا نیاز به تست پاپ اسمیر هست؟نه خارش دارم نه هیچ چیز دیگه فقط ترشحات تیره و بوی بد واژن که انقدر زیاده که روی روابطم هم اثر داره.من دیابت نوع 1 هم دارم.متشکرم

    توسط خانوم در 13 فوریه 2022

    با سلام و وقت بخیر. پاپ اسمیر با توجه به سن لازم است هر یک الی 3 سال یکبار انجام شود. حتما به پزشک مراجعه کنید تا بعد از معاینه اقدامات تشخیصی درمانی لازم را برای شما انجام دهد.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 20 فوریه 2022

    سلام من ۱۴ سالمه الان چند وقته که واژنم خیلی بوی بدی میده و واقعا از خودم بدم اومده هر شلواری رو که میپوشم سریع بوی بدی میگیره و همیشه خیس میشه بعضی وقت ها هم خارش داره اصلا هم روم نمیشه که به مامانم بگم لطفا اگر میشه بهم کمک کنید واقعا از این وضعیت خسته شدم

    توسط ی بنده خدا در 8 فوریه 2022

    با سلام و وقت بخیر. علت زیاد شدن ترشحات واژن در سن شما میتواند مربوط به تغییرات هورمونی باشد. در صورتیکه مداوم نیست طبیعی است ولی در صورتی که مداوم است و خارش دارید میتواند ناشی از عفونت قارچی باشد که نیاز به درمان دارد. بهتر است به صورت تلفنی توسط پزشک زنان ویزیت شوید تا شرح حال کامل گرفته شود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 20 فوریه 2022

    سلام من 5 ساله که واژنم پنیرک سفید ترشح میکنه و بوی بد شدید هم داره ولی نه خارش دارم نه سوزش .خیلی دکتر رفتم در طول مصرف دارو خوب میشه اما بعد دو سه روز تموم شدن دارو دباره مثل قبل میشه دیگه دکترا میگن ما نمیدونیم چرا خوب نمیشی خسته شدم دیگ نمیدونم باید کجا برم چیکار کنم حتی مشهد .قائمشهر و ساری هم رفتم.اخرین دکترم گفت عادیه گفت هفته ایی دوبار با سرکه سفید و اب داخل واژنم شستشو بدم .الان 4ماهه دارم همین کارو میکنم اما فرقی نکرده...اخه مگه میشه به شدت بو میده حتی نمیتونم رابطه جنسی برقرار کنم.3ساله ک حتی نمیتونم شورت بپوشم یا شلوار خونگی چون بعد یک ساعت بوی افتضاحی میگیرن.همش دامن نخی میپوشم . از خودم بدم اومده خواهش میکنم کمکم کنید منو راهنمایی کنید

    توسط نوشین در 12 ژانویه 2022

    با سلام و وقت بخیر. در صورتیکه علایم شما ناشی از عفونت قارچی باشد و به درمان پاسخ داده و با قطع درمان برمیگردد بهتر است به مدت 6 ماه درمان خوراکی را ادامه دهید. حتما با یک پزشک به صورت تلفنی یا حضوری جهت دریافت درمان مناسب مشورت کنید. لباس زیر نپوشید. از سرکه استفاده نکنید. رژیم غذایی کم شسرینی داشته باشید. از لبنیات پروبیوتیک یا قرص های پروبیوتیکی موجود در داروخانه ها استفاده کنید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 18 ژانویه 2022

    سلام وقت بخیر دکتر من اطراف کلیتوریس تا نزدیکی دهانه ی واژنم دائم چرب میشه در حال حاضر در بهترین وضعیت خودم هستم و فقط مقداری چرب بودن این ناحیه اذیتم میکنه چون باید حتما از شوینده استفاده کنم و آب خالی برای شستشوی ناحیه ی تناسلی کافی نیست این مشکل رو چند ساله که دارم و نمیدونم باید چیکار کنم دکترا هم متوجه منظور و مشکل من نشدن این چربی ناحیه ی تناسلی گاهی کم گاهی زیاد گاهی هم خیلی خیلی زیاد میشه و همراه با جرم قابل مشاهده به رنگ سفید یا زرد هست میخوام بدونم مشکل چیه؟؟تو این چند سال گاهی بوی بد واژن داشتم ولی اخیرا کوتاه مدت در حد نهایت یک هفته بوی بد حس میکنم ولی با مصرف زیاد آب حل میشه و تا جایی که بتونم لباس زیر نمیپوشم بنظر شما مشکل چرب بودن رو چطور حل کنم؟و اینکه گاهی این بوی بد واژن رو دارم طبیعیه یا باید درمان کنم؟

    توسط زینب در 10 ژانویه 2022

    با سلام و وقت بخیر. تغییر بوی واژن به صورت موقت طبیعی میباشد ولی اگر ادامه دار یا همراه با علایم دیگر باشد بهتر است توسط پزشک یا ماما ویزیت شوید. چربی جرم مانند که میفرمایید احتمالا ناشی از ترشحات تناسلی شما میباشد که در طی سیکل مقدار آن تغییر پیدا میکند.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 18 ژانویه 2022

    سلام من 15 سالمه ترشحات ندارم خیلی کم اما بوی به شدت زیاد .... اصن نگم.. تا حدی که هر ثانیه بوش رو حس میکنم کسی هم زیاد بغلش نمیشینم که اذیت نشه دارم خودم اذیت میشم راهکار میدید ممنون میشم

    توسط . در 9 ژانویه 2022

    با سلام و وقت بیخیر. بوی بد زیاد میتواند ناشی از عفونت های قارچی یا باکتریایی باشد. به عنوان اقدامات ساده میتوانید در خانه لباس زیر نپوشید و شلوارهای گشاد یا دامن بپوشید. حتما از لباس زیر نخی استفاده کنید. مصرف شیرینی جات و غذاهای چرب را به حداقل برسانید. ناحیه تناسلی خود را بعد از دستشویی خشک کنید و بعد از حمام از سشوار جهت خشک کردن استفاده کنید. در صورت تداوم بهتر است توسط پزشک ویزیت شوید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 ژانویه 2022

    سلام من ۱۶ سالم و عقد هستم هنگام رابطه با همسرم ترشحاتم بو میده بعضی وقتا خارش واژن دارم و بدنم همیشه خیس و بو میده؟؟

    توسط ... در 5 دسامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. علایم شما میتواند ناشی از عفونت ناحیه تناسلی باشد. توسط پزشک زنان ویزیت شوید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 ژانویه 2022

    سلام دوست دختر من 17سالشه ما چند ساله رابطه داریم و تازگیا واژنش بو میده و من روم نمیشه این قضیه رو باهاش در میون بزارم میتونین بهم کمک کنید تا راهنمایی کنم براش مشکلی پیش نیاد ؟؟

    توسط میلاد در 1 دسامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. در صورتی که این تغییر بو با علایم دیگری مانند خارش یا سوزش ناحیه تناسلی یا تغییر رنگ و میزان ترشحات همراه است حتما بهتر است توسط پزشک یا ماما ویزیت شوند.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 5 دسامبر 2021

    سلام من خانم ... هستم ۱۸ سالمه وتقریبا ۲سال هست واژنم بود بد میده وخارش دارم و ترشحات زردوسبز رنگ دارم خودم خیلی میترسم ودلم می خواد گریه کنم لطفا راهنماییم کنید

    توسط کاریزما در 21 نوامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. مشکل شما حتی اگر ناشی از عفونت هم باد به راحتی پس از ویزیت توسط دکتر و یا ماما قابل حل میباشد. از جمله راهکرهای دیگر تعویض مکرر لباس زیر، نپوشیدن لباس های زیر نایلونی و تنگ، خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی بعد از دستشویی و حمام میباشد. استفاده از قرص های پروبیوتیک یا مصرف لبنیات پروبیوتیک هم کمک کننده میباشد.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 23 نوامبر 2021

    سلام من نزدیک یک سال هست که خودارضایی میکنم . تو این یک سال هرروز شکم درد میگیرم به مدت ۱ ۲ دقیقه . بعد نزدیک یک هفتس واژنم و ترشحاتم بوی بدی داره بوی ترشی داره . میخواستم بدونم دلیلش چیه؟ و اینکه خودارضایی باعث سرطان رحم میشه؟

    توسط Setare در 13 نوامبر 2021

    با سلام. گاهی بوی ترشحات میتواند ناشی از تغییرات هورمونی یا تغذیه ای باشد ولی در صورت تداوم یا همراهی با علایم دیگر مانند خارش یا سوزش یا تغییر رنگ ترشحات توسط پزشک ویزیت شوید. خود ارضایی باعث سرطان رحم نمیشود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 16 نوامبر 2021

    سلام من ترشحات واژن دارم بصورت پنیری سفید وخیلی ریز وبوی بدی هم داره کمی هم خارش دارم ولی درد زیرشکم ندارم البته من هرچند۵یا۶ماه یکبار عفونت واژنی میشم وخیلیبه پزشک مراجعه میکنم وداروهای واژینال و قرص میدن خوب میشم وبعداز چندماه بازهم تکرار میشه عفونتم .آزمایش پاپ اسمیر هم ۲بار دادم جوابش خوب دراومد.یه دکتر میگه بدنت عفونت زا و اون یکی میگه از استرس.ولی اینروزا ترشحات دارم هنوز نرفتم پیش پزشک میشه شماراهنمایی کنید ممنون میشم?

    توسط آسیه در 1 اکتبر 2021

    با سلام و آرزوی سلامتی. بروز عفونتهای قارچی زنانه علل مختلفی دارد که استرس با تضعیف سیستم ایمنی میتواند از عوامل بروز آن باشد. در صورت تکرار زیر 2 ماه در بعضی موارد نیاز به درمان خوراکی ضد قارچ و در غیر این صورت هربار میتوانید به پزشک مراجعه کنید و درمان لازم را با توجه به نوع عفونت بگیرید. جهت پیشگیری ناحیه تناسلی را خشک نگه دارید و لباس زیر خود را مرتب تعویض کنید. اگر چاق هستید وزن خود را کم کنید و با ورزش و یوگا استرس خودتان را کم کنید. مصرف پروبیوتیک ها نیز کمک کننده است.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 2 اکتبر 2021

    سلام من حدود 14 سالمه و 1 سال و نیم میشه که ترشحات سفید دارم قبلنا بوش کمتر بود اما چند ماه هست که بو میده وقتی میرم دستشویی و روشون آب میاد بو میده 1 سال قبل پریودی تا الان که دومیش هست

    توسط .... در 26 سپتامبر 2021

    با سلام و آرزوی تندرستی. در صورت عدم همراهی با خارش یا سوزش نیاز به درمان خاصی نیست. ناحیه تناسلی خود را خشک نگه داشته و لباس زیر را مرتبا عوض کنید. در صورتی که با علایم دیگر همراه شد با پزشک یا ماماهای سامانه رسا به صورت تلفنی مشورت کنید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 2 اکتبر 2021

    سلام من ترشحات سفید دارم که وقتی با دس پاکشن میکنم نرم هستن و بدنم بوی بدی میده

    توسط ... در 17 سپتامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. ترشحات زنانه در صورتی که بدون بو و علایم همراه مانند سوزش و خارش باشند معمولا طبیعی هستند. در صورتی که علایم همراه دارید یا نیاز به اطمینان خاطر میتوانید با پزشکان سامانه رسا در ارتباط باشید تا در صورت لزوم درمانهای لازم را بگیرید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 25 سپتامبر 2021

    سلام ، من دوساله که هر روز ترشح دارم . رنگش سفیده و مقدارش کمه ، در حالت عادی بویی نمیده ولی وقتی میرم دستشویی و آب روی ترشحات روی شرتم ریخته میشه خیلی بوی بدی میده و تقریبا هرروز باید لباسمو عوض کنم . به نظر شما چکار کنم تا خوب شم ؟

    توسط ✓✓ در 1 سپتامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. ترشحات تا زمانی که همراه با علایم دیگری مانند خارش و سوزش یا بوی بد خود ترشحات یا دستگاه تناسلی نباشد طبیعی است. هر روز لباس زیر خود را عوض کنید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 12 سپتامبر 2021