بیماری سرطان قلب چیست؟

| 4 آگوست 2020

سرطان قلب نوعی سرطان بسیار نادر است که در قلب ایجاد می‌شود. تومورهای بد خیم که در قلب رشد می‌کنند اغلب از نوع سارکوم هستند. سارکوم‌ها تومورهایی هستند که در بافت‌های نرم بدن منشا دارند. بیشتر تومورهای منشأ قلب خوش خیم هستند. شایع‌ترین تومور بد خیم قلب یک آنژیواسکاروما “angiosarcoma” است که معمولاً در قسمت فوقانی سمت راست قلب قرار دارد. این تومور تکثیر می‌شود و توده‌های نامنظمی را تشکیل می‌دهد که از ساختارهای اطراف و محفظه‌های قلب بیرون می‌زند.

سرطان قلب چیست و چطور ایجاد میشود

 

سرطان قلب چگونه رخ می‌دهد؟

علل سرطان قلب هنوز ناشناخته است زیرا نوعی سرطان بسیار نادر است. توجه به علائم و سابقه بیماری و همچنین رعایت اصول سلامتی، می‌تواند در کنترل این بیماری موثر باشد. همچنین تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی، جز موارد مهم و اساسی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری و سایر بیما‌ری‌های شایع قلبی است. پس لازم است علائم سلامتی خود را تحت نطر داشته باشید.

 

چه کسی مستعد ابتلا به سرطان قلب است؟

در حالی که هنوز دلایل سرطان قلب ناشناخته است، شرایطی وجود دارد که می‌تواند شما را نسبت به سایر افراد، مستعد ابتلا به سرطان قلب کند. این موارد شامل شرایط زیر است:

  • فشار خون
  • اختلال عملکرد قبلی
  • بیماری عروق کرونر “Coronary”
  • سیگار کشیدن – معمولا افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قلب هستند.
  • چاقی
  • سن – سارکوم قلب بیشتر از همه روی بیماران 20 تا 40 ساله تاثیر دارد.

یک تومور به سرعت رشد می‌کند و قبل از شناسایی آن، آسیب‌های قابل توجهی ایجاد می‌کند.

افراد مستعد ابتلا به سرطان قلب

 

علائم سرطان قلب چیست؟

مراحل اولیه سرطان قلب هیچ علائمی ندارد. با رشد تومور و پیشرفت بیماری، علائم آن ظاهر می‌شود. علائم سرطان قلب شبیه به بیماری‌های قلبی است و می‌تواند به سرعت پیشرفت کند و به طور ناگهانی بروز کند. در این‌ متن، چند مورد از علائم سرطان قلب آورده شده است:

  • ضعف یا خستگی
  • تب
  • کاهش تولید ادرار
  • مشکل در تنفس، خس خس سینه، احساس خفگی و تنگی نفس
  • تورم در اطراف پاها و مچ پا
  • افزایش ضربان قلب
  • ضربان قلب نامنظم
  • خلط صورتی یا سرخ رنگ. هم‌چنین ممکن است بیماران سرفه کنند.
  • چاقی
  • کاهش وزن
  • پهن شدن انگشتان دست
  • کبودی رنگ لب و ناخن‌ها
  • هذیان، سردرگمی و توهم

 

تشخیص سرطان قلب

شناسایی سرطان قلب بسیار دشوار است. علائم سرطان قلب شبیه به بیماری‌های قلبی است؛ هم‌چنین سرطان قلب نادر است. علائم سرطان قلب مانند نارسایی قلبی، تغییرات در حالات قلب و ضربان غیر طبیعی ضربان قلب، فقط پس از ارزیابی تمام علائم، تاریخچه مربوط و آزمایش‌های مرتبط بیماری، قابل تشخیص است. تومورهای ثانویه قلب در بیمارانی که مبتلا به سرطان در سایر نقاط بدن با علائم ناهنجاری قلبی هستند، آزمایش می‌شوند. در این مقاله چند آزمایش آورده شده است که در صورت مشکوک بودن به سرطان قلب انجام می‌شود:

  • اکوکاردیوگرام “Echocardiogram”
  • آزمایش خون
  • MRI یا CT Scan – برای شناسایی تومور
  • نوار قلب – برای مطالعه فعالیت الکتریکی قلب
  • کاتتریزاسیون قلبی “Cardiac Catheterization” – برای شناسایی نوع تومور
  • آنژیوگرافی عروق کرونر “Coronary Angiography” – برای تشخیص تومورها

روش هایی برای تشخیص سرطان قلب

 

عوارض سرطان قلب چیست؟

عوارض سرطان قلب می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد. آنها شامل موارد زیر هستند:

  • نارسایی قلبی
  • ضربان قلب نامنظم
  • متاستاز – گسترش سرطان به اندام‌های اطراف و سایر قسمت‌های بدن
  • تومور آمبولی ” Tumour Emboli” – قطعاتی از تومور ممکن است شکسته شده و وارد جریان خون شود. این موضوع ممکن است جریان خون به نقاط مختلف بدن را مسدود کرده و منجر به سکته مغزی یا عوارض دیگری شود.

 

آیا سرطان قلب درمان دارد؟

درمان سرطان قلب ممکن است با توجه به شرایط بیمار ممکن باشد. هدف از درمان سرطان قلب، در صورت امکان درمان دائمی برای سرطان و مدیریت علائم بیماری است. درمان سرطان قلب شامل روش‌های زیر است:

شما ممکن است برای از بین بردن تومور و حفظ عملکرد قلب، اقدام به جراحی کنید. معمولاً برداشتن کامل تومورهای اولیه قلب امکان‌پذیر نیست. در موارد منتخب، پیوند قلب ممکن است گزینه‌ی پیشنهادی باشد.

برای تومورهایی که به‌ طور کامل از طریق جراحی قابل برداشتن نیستند، ممکن است پرتو درمانی یا شیمی درمانی برای کاهش علائم و از بین بردن سلول‌های سرطانی انجام شود.مراقبت‌های تسکینی ممکن است برای بهبود علائم در موارد جدی لازم باشد.

اطلاعات تکمیلی درمان سرطان قلب:

گزینه‌های درمانی سرطان بستگی به نوع و مرحله خاص سرطان و عوامل فردی مانند سن شما، عوارض جانبی احتمالی و سایر شرایطی که ممکن است داشته باشید بستگی دارد. درمان‌های موضعی شامل جراحی و پرتو درمانی هستند که تومور خاصی را هدف قرار می‌دهند. درمان‌های سیستمیک سرطان تجویز و توصیه می‌شود و شامل شیمی درمانی، درمان‌های هدفمند، درمان‌های هورمونی و سیستم ایمنی درمانی باشد.

رویکرد درمانی با در نظر گرفتن اهداف شما انتخاب خواهد شد. این‌ها ممکن است باعث از بین بردن سرطان، کاهش خطر عودسرطان، طولانی کردن عمر شما یا بهبود کیفیت زندگی شما از طریق مراقبت تسکین دهنده باشد.

جراحی‌های مرتبط با سرطان قلب:

در چند مورد استثناء مانند سرطان‌های مرتبط با خون به اسم لوسمی “leukemia”، جراحی بهترین فرصت برای درمان سرطان است یا حداقل به میزان قابل توجهی احتمال بازگشت مجدد سرطان را کاهش می‌دهد.

در حالی که ممکن است از عمل جراحی برای تشخیص سرطان یا مرحله‌بندی آن استفاده شود، در درمان سرطان نیز ممکن است از جراحی استفاده شود:

درمان سرطان: هنگامی که سرطان‌های جامد در مراحل اولیه ایجاد می‌شوند، ممکن است از عمل جراحی در تلاش برای درمان سرطان استفاده شود. این موضوع ممکن است به دنبال سایر روش‌های درمانی مانند شیمی درمانی یا پرتو درمانی باشد تا بتوان به سلول‌های سرطانی که در زمان عمل خارج نشده اند رسیدگی کنند.

دفع تومور: برای بیشتر تومورهای پیشرفته مانند مرحله چهارم سرطان پستان، جراحی توصیه نمی‌شود، زیرا درمان‌هایی مانند شیمی درمانی مؤثرتر هستند. استثنائاتی وجود دارد که “debulking” یا عمل جراحی سیتوراکشن “cytoreduction surgery” ممکن است مزایای بیشتری نسبت به خطرات آن داشته باشد. به عنوان مثال، در برخی از سرطان‌های تخمدان، جراحی debulking ممکن است میزان تومور موجود را کاهش دهد و این موضوع  به شیمی درمانی اجازه می‌دهد، قبل از مقاوم شدن تومور در برابر این داروها، موثرتر باشد.

درمان تسکین: جراحی ممکن است به درمان تسکین‌ دهنده نیز نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، جراحی ممکن است بخشی از تومور را که باعث ایجاد درد، انسداد یا تداخل در سایر فرآیندهای بدن می‌شود، از بین ببرد و در ادامه جراحی، به درمان تسکین ‌دهنده نیاز باشد.

جراحی نیز ممکن است برای جلوگیری از سرطان در برخی از افراد با فاکتورهای خطرناک قوی و یا شواهدی از وضعیت پیش سرطانی انجام شود. به عنوان مثال، برخی از افراد که خطر ژنتیکی بسیار بالایی برای ابتلا به سرطان پستان دارند، ممکن است تصمیم بگیرند که از ماستکتومی “mastectomy” پیشگیرانه استفاده کنند.

روش جراحی برای درمان سرطان قلب

خطرات و عوارض جانبی جراحی قلب

مانند سایر درمان‌های سرطان، جراحی خطرات زیادی را به همراه دارد و مهم است که از مزایای احتمالی این درمان، اطمینان حاصل شود که این مزایا از خطرات احتمالی پیشی گرفته‌ باشند. این خطرات بسته به نوع تومور و محل آن بسیار متفاوت است  اما ممکن است شامل خون‌ریزی، عفونت و عوارض بیهوشی باشد.

تکنیک‌های خاص جراحی

پیشرفت در تکنیک‌های جراحی، مانند گزینه لامپکتومی “lumpectomy” در مقابل ماستکتومی رادیکال به جراحان این امکان را می‌دهد تا تومورها را با عوارض کمتر و زمان بهبودی سریع‌تر از بین ببرند.

اصطلاح جراحی با حداقل تهاجم برای توصیف تکنیک‌هایی است که توانایی حذف یک تومور را دارند اما آسیب کمتری به بافت طبیعی می‌رسانند، استفاده می‌شود. یک مثال از این موضوع، استفاده از جراحی توراکوسکوپی ” thoracoscopic” به کمک فیلم برای از بین بردن سرطان ریه است که برخلاف توراکوتومی “thoracotomies” است که در گذشته به طور معمول انجام می‌شد.

جراحی روباتیک نمونه دیگری از یک روش خاص جراحی است که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد، هرچند بسیاری از درمان‌های دیگر نیز وجود دارد. جراحی لیزر مستلزم استفاده از امواج رادیویی برای معالجه سرطان است. عمل جراحی با استفاده از پرتوهای الکترونی با انرژی بالا انجام می‌شود و جراحی کرایو که از یك منبع سرد مانند نیتروژن مایع برای یخ زدن تومورها استفاده می‌كند.

 

روش‌ها و شیوه‌های درمانی محور سرطان قلب

بسته به مورد بیماری شما، این گزینه‌ها ممکن است به تنهایی یا در کنار سایر گزینه‌های درمانی استفاده شوند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی یه استفاده از مواد شیمیایی (داروها) برای رهایی بدن از سلول‌های سرطانی اشاره دارد. این داروها با دخالت در تولید مثل و تکثیر سلول‌های در حال رشد مانند سلول‌های سرطانی کار می‌کنند.

هدف شیمی درمانی ممکن است موارد زیر باشد:

برای درمان سرطان: با سرطان‌های مرتبط با خون مانند لوسمی ها و لنفوم ها، ممکن است شیمی درمانی با هدف درمان سرطان استفاده شود.

شیمی درمانی Nejujuvant: ممکن است شیمی درمانی “Nejujuvant” قبل از عمل انجام شود. اگر تومور به دلیل اندازه و یا موقعیت مکانی قادر به عمل جراحی نباشد، شیمی درمانی ممکن است اندازه تومور را به اندازه کافی کاهش دهد تا جراحی ممکن باشد .

شیمی درمانی کمکی: شیمی درمانی کمکی بعد از عمل جراحی است تا بتواند سلول‌های سرطانی را که خارج از تومور قرار دارند را تمیز کند. به این سلول‌های میکرومتاستاز “micrometastases” گفته می‌شود. شیمی درمانی کمکی به منظور کاهش خطر عود یک سرطان طراحی شده است.

برای ادامه عمر و حیات: شیمی درمانی ممکن است برای طولانی شدن عمر مورد استفاده قرار گیرد.

شیمی درمانی تسکین ‌دهنده: شیمی درمانی تسکینی به معنای استفاده از شیمی درمانی برای کاهش علائم سرطان است اما نه برای درمان سرطان یا ادامه عمر و زندگی.

داروهای شیمی درمانی برای معالجه سلول‌های در حال رشد، به سرعت طراحی می‌شوند. اشکال سرطان که از نظر تاریخی، تهاجمی‌ترین و کشنده‌ترین بوده‌اند، گاهی اوقات با استفاده از شیمی درمانی قابل درمان و احتمالاً قابل رفع هستند. در مقابل این موضوع، شیمی درمانی برای تومورهای آهسته‌ی در حال رشد یا “تحریک‌پذیر” مؤثرتر است.

با توجه به مطالب فوق و روش‌های درمان ذکر شده، شما با مشاوره و توصیه‌های پزشکان متخصص خود می‌بایست بهترین روش درمان را انتخاب و آغاز کنید.

کاربرد شیمی درمانی در معالجه سرطان قلب

 

مراقبت های جانبی در زمان بیماری سرطان قلب

مراقبت‌های عاطفی

افسردگی، اضطراب، درماندگی، ناامیدی، ترس از عود کردن بیماری، اختلال در بدن و از بین رفتن انگیزه، فقط برخی از تغییرات سلامت روان هستند که ممکن است ناشی از سرطان باشد.

در حالی که این مبارزات درمانی و روانی ممکن است ویران کننده باشد اما آن‌ها بخشی از دوره بیماری هستند. افراد باید به سیستم‌های پشتیبانی خود اتکا کنند و به دنبال خدمات لازم برای کاهش تأثیر علائم سلامت روان بر عملکردشان باشند.

اگر مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی یا اضطراب مدت‌ها پس از درمان سرطان یا بهبودی ادامه یابد، زمان مشورت مجدد با پزشک است.

حمایت عاطفی برای درمان ضروری است

مراقبت‌های جسمی

مراقبت از خود از نظر جسمی چه در هنگام درمان سرطان و چه پس از آن ضروری است. مراقبت درست از خود باعث می‌شود از نظر جسمی احساس بهتری داشته باشید و روحیه خود را به شدت تقویت کنید.

ورزش

فعالیت بدنی نه تنها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد بلکه می‌تواند در معالجه سرطان نیز کمک کند. فعالیت بدنی از هر نوع : پیاده روی، دوچرخه سواری، دویدن، یوگا، وزنه‌ برداری، شنا و موارد دیگر می‌تواند در متعادل کردن سطح هورمون ها، کاهش خطر چاقی و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کند.

همه این عوامل، در صورت عدم کنترل و مدیریت، می‌توانند در پیشرفت سرطان نقش داشته باشند. هم‌چنین فعالیت‌های بدنی با مدیریت علائم سلامت روان، رابطه مثبت دارند و به مقابله عاطفی و عملکرد کلی ذهنی کمک می‌کنند.

رژیم غذایی

هیچ مدرک مستندی درمورد این موضوع که رژیم متعادل از سرطان جلوگیری می‌کند، وجود ندارد. با وجود این، یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی ‌اکسیدان‌های کافی، خطر چاقی را کاهش می‌دهد و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد.

هر دو مورد مطرح شده، روی خطر ابتلا به سرطان در یک فرد تأثیر دارند. بنابراین تشویق به استفاده از یک رژیم غذایی سالم به عنوان بخشی از یک برنامه بهداشتی برای مبتلایان به سرطان مهم می‌باشد.

خدمات توانبخشی

توانبخشی مانند کار درمانی، جسمی و گفتاردرمانی می‌تواند به فرد برای بازیابی قدرت و وضعیت سلامت عملکردی او کمک کند، که اغلب برای فرد مبتلا به سرطان تجویز می‌شود.

هم‌چنین این خدمات منابع مختلفی را برای کمک به جامعه، مدیریت دارو، توانبخشی، محل کار یا اسکان تحصیلی و موارد دیگر فراهم می‌کنند. برای کمک به شرایط خاص، با پزشک خود مشورت کنید.

روابط اجتماعی

هر یک از موارد ذکر شده در مورد سلامت روان ممکن است بر روابط اجتماعی و مهارت‌های تعامل فرد مبتلا به سرطان تأثیر بگذارد. آن‌ها ممکن است در روابط مجدد محیط کار یا مدرسه یا ادامه دوستی و روابط عاشقانه با همان نقش قبلی مشکل داشته باشند.

ارتباط با دیگران که تجربیات پزشکی یکسانی مثل بیمار نداشته‌اند و مشکلاتی مانند تغییر شکل بدن ممکن است بیشتر بر اعتماد به نفس اجتماعی فرد بیمار تأثیر داشته باشد.

حمایت‌های اجتماعی برای شخص مبتلا به سرطان شامل یک حمایت معنوی، گروه‌های حمایتی، نقش مدرسه، روان درمانی یا مشاوره توسط یک موسسه آموزشی باشد.

گروه‌های پشتیبانی می‌توانند از طریق اتاق‌های چت آنلاین یا وبینارها و گروه‌های پشتیبانی تلفنی به صورت غیر حضوری باشند تا منابع بیشتری را برای کسانی که ممکن است موانع حمل و نقل یا ضعف در مهارت‌های اجتماعی دارند، فراهم کنند.

هم‌چنین باشگاه‌های اجتماعی و کلاس‌های گروهی و بخشی از سالن‌های محلی که فعالیت بدنی را به همراه همراهی و تعامل اجتماعی با افراد آموزش می‌دهند برای این هدف موثر هستند.

توصیه‌ای برای مراقبان از بیماران سرطان قلب

کسانی که در مراقبت از شخصی مبتلا به سرطان شرکت می‌کنند باید از سلامت روان و انجام نقش خود نیز آگاه باشند. این امر برای حفظ سلامتی خود در کنار توانایی مراقبت او جهت ادامه کمک به دوست خود مهم است.

سرطان قلب و راههایی برای بهبودی

 

برای تشخیص و درمان سرطان قلب به کدام پزشک مراجعه کنم؟

برای تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی باید به متخصصین قلب مراجعه نمایید و اگر تست سرطان شما مثبت باشد؛ او شما را به جراح متخصص این بیماری معرفی می‌کند.هم‌چنین براساس تشخیص پزشک، ممکن است لازم باشد شما به انکولوژیست، جهت درمان سرطان مراجعه نمایید.

منبع:

www.hopkinsmedicine.org





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us