چگونه کودکتان را با دندان‌پزشک کودک آشتی دهید؟


متأسفانه آمار پوسیدگی دندان در بین کودکان ایرانی بالاتر از میانگین جهانی است همین امر سبب می‌شود که تأکید کنیم کودکانی که دارای دندان‌های پوسیده هستند باید هر ۳ یا ۴ ماه یک‌بار به دندان‌پزشک کودک مراجعه و میزان پوسیدگی دندان‌هایشان را بررسی کنند تا در برابر پوسیدگی سایر دندان‌ها پیشگیری شده باشند.

کودک از دندانپزشک کودک می ترسد

همچنین کودکانی هم که پوسیدگی ندارند می‌بایست هر 6 ماه یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه تا در صورت مشاهده موارد اولیه پوسیدگی، به‌سرعت با آن مقابله کنند. در کنار این بهتر است والدین با مشورت پزشکان جهت مقابله با پوسیدگی، پیشگیری با فلوراید را موردتوجه قرار دهند اما مشکلی که وجود دارد این است که بسیاری از کودکان به دلیل ترس نمی‌گذارند والدین آن‌ها را نزد دندان‌پزشک ببرند. اگر شما هم با این مسئله رو به رو هستید بهتر است راهکارهایی که در ادامه برایتان می‌گوییم را به‌خوبی مطالعه کنید:

 

کودکان خود را صرفاً نزد دندانپزشک کودکان ببرید.

شاید تصور کنید که دندان‌پزشک شما فردی ماهر است و به‌راحتی دندان‌های کودکتان را درمان خواهد کرد، اما باید بگوییم که دندان‌پزشکان کودک حداقل دو سال بیشتر از سایر دندان‌پزشکان دوره دیده‌اند و به‌خوبی می‌دانند چگونه با کودکان برخورد کنند تا ترس آن‌ها از بین برود. از طرف دیگر مطب آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که سبب اشتیاق کودکان می‌شود و جذابیت بصری بسیاری برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

اگر تمایل دارید درباره روانشناسی کودک نیز اطلاعاتی کسب کنید، می‌توانید از طریق سامانه رسا با دکتر افروز امیر اسدی، روانشناس کودک در ارتباط باشید.

کودکان را با دندانپزشکی آشتی دهیم

 

زود شروع کنید.

همان طور که گفته شد یکی از راهکارهای رهایی کودکان از ترس نسبت به دندان‌پزشک این است که پیش از بروز مشکل او را نزد دندان‌پزشک ببرید تا به این اتفاق عادت کند و راحت‌تر آن را بپذیرد، این امر سبب می‌شود در نوبت‌های بعدی معاینه دندان‌پزشکی، با اشتیاق بیشتری همراه شما بیاید.

در صورتی که دوست دارید اطلاعاتی درباره روانشناسی کودکان بدانید، مطلب ۵ نکته مهم درباره روانشناسی کودک را از دست ندهید.

 

شرایط آشنایی کودک با دندان‌پزشک را مهیا کنید.

یکی از راه حل‌ها این است که پیش از آن که کودک را برای اولین باز به دست دندان‌پزشک بسپارید، او را برای آشنایی بیشتر با پزشک و کارکنان به مطب ببرید و زمینه آشنایی کودکتان را با شرایط مطب فراهم کنید. این امر سبب می‌شود وی به دندان‌پزشک عادت کند و نوبت بعدی که جهت معاینه مراجعه کرد، احساس بهتری داشته باشد.

 

کنار کودکتان بمانید.

اگر پزشک اجازه داد در مطب کنار کودکتان بمانید و دستانش را بگیرید. حضور شما می‌تواند قوت قلبی برای وی باشد و کمک کند ترس خود را کنار گذاشته و شرایط معاینه را بپذیرد. البته توجه داشته باشید که بسیاری از پزشکان این امر را مخل فرآیند درمانی می‌دانند و اجازه این کار را نمی‌دهند، پس بهتر است در این شرایط مطابق تشخیص پزشک عمل کنید.

کودک را تنها نگذارید

زیاد صحبت نکنید.

بسیاری از والدین این عادت را دارند که کنار کودکانشان می‌ایستند و هنگام معاینه پزشک مدام صحبت می‌کنند تا حواسش را پرت کنند اما باید بگوییم این روش اصلاً درست نیست. در واقع شما می‌بایست با سکوت خود اجازه دهید دندان‌پزشک با کودکتان صحبت کند و به روش خود ارتباط خوبی با او برقرار سازد. همین امر سبب می‌شود کودکتان آرامش بیشتری به دست آورد و به دندان‌پزشک اجازه دهد روند درمانیش را بهتر پیش ببرد.

 

دندان‌پزشک کودک خود را ثابت نگه دارید.

همان طور که گفته شد میزان آشنایی کودکان با پزشکان سبب می‌شود آن‌ها ترس کمتری احساس کنند به همین دلیل تغییر مداوم دندان‌پزشک و عدم آشنایی کودک شما با او می‌تواند سبب ایجاد اضطراب و تنش شود و روند معاینه را تحت تأثیر قرار دهد. از همین رو بهتر است پیش از نخستین وقت ملاقات به صورت کامل تحقیق کنید و دندان‌پزشکی را برای کودک خود بیابید که مهارت کافی در کار خود را داشته باشد و نیازی نباشد مدام آن را تغییر دهید و به جست و جوی دندان‌پزشکی دیگر بروید.

کودک، با دندانپزشک خوب رفتار می کند

 

دندان پزشک بازی کنید.

یکی دیگر از راهکارهای بسیار مهم برای از بین برد ترس کودکان از دندان‌پزشک این است که لوازم و ابزارآلات دندان‌پزشکی که برای کودکان ساخته شده‌اند را تهیه کرده و در خانه، خود را به نقش و ظاهر یک دندان‌پزشک درآورید و با کودک خود بازی کنید. پس از این نوبت به فرزندتان می‌رسد که در غالب دندان‌پزشک عمل و شما را معاینه کند. این کار سبب می‌شود کودک شما پیش از  مراجعه به مطب دندان‌پزشکی، با روند درمان و شرایط آنجا آشنا شده و به‌راحتی با شما همراه شود و در نهایت نتیجه درمانی بهتری دریافت کند.

 

از دندان‌پزشک کودک، لولو نسازید.

یکی از بدترین روش‌های تربیتی والدین این است که کودکان را از پزشک می‌ترسانند و گاه برای تنبیه، تهدید می‌کنند که آن‌ها را دست پزشک خواهند سپرد اما باید بگوییم این امر سبب می‌شود که دود به چشم خودتان برود و هنگامی که شدیداً نیازمند بردن فرزند خود به پزشک هستید، او با شما همکاری نکند و ترسش باعث اختلال در مسیر درمانی شود.

به جای انجام چنین اقداماتی، روحیه شجاعت و قدرت را به او انتقال دهید به نحوی که او با قدرت نزد دندان‌پزشک کودک برود و اجازه ‌دهد درمان دندان‌هایش به بهترین شکل پیش برود.

 

به کودکانی که ترس از خفگی دارند، آرامش بدهید.

بسیاری از کودکان از این می‌ترسند که زمان معاینه دندان‌پزشک و درمان او دچار خفگی شوند. البته باید تأکید کنیم این ترس، ترسی عادی نیست و ریشه روانی دارد که حتی گاه به صورت جسمی نیز بروز می‌کند. در این شرایط مهارت‌های ارتباطی دندان‌پزشک کودک راهگشا است و اگر او با آرامی کارش را پیش ببرد و به گونه‌ای عمل کند که کودک مراحل درمانش را متوجه نشود، نه تنها آسیبی به او وارد نمی‌شود بلکه کودک تجربه‌ای بسیار خوب به دست می‌آورد و جلسات بعدی را با آرامش بیشتری در مطب دکتر حاضر خواهد شد. البته بهتر است بدانید عکس برداری از کودکانی دارای ترس از خفگی، کار خوبی نیست، پس تا جایی که برایتان ممکن است آن را انجام ندهید.

کودک در مطب دندانپزشک

توجه کودک را به چیزهای دیگری معطوف کنید.

یکی از راهکارهای بسیار عالی در مسیر منحرف کردن کودک به چیزهایی غیر از درمان و اقدامات دندان‌پزشک کودک، این است که با گوشی همراه برایش کارتون پخش کنید. البته بسیاری از پزشکان در مطب‌هایشان تلویزیون دارند و خود سبب می‌شوند که توجه کودکان به کارتون جلب شود اما اگر این امکان برای پزشکان وجود نداشت بهتر است از طریق تلفن همراه خود اقدام کنید.

مشاوره با متخصص اطفال

ترس‌های خود را کنار بگذارید.

والدینی که از دندان‌پزشک می‌ترسند عامل اصلی ایجاد نگرانی فرزندان خود هستند. پس اگر می‌ترسید به‌هیچ‌عنوان ترس خود را به زبان نیاورید و از خاطرات بد خود چیزی بروز ندهید زیرا ترس شما به مرور به فرزندتان منتقل شده و سبب می‌شود او همراهی مناسبی برای درمان دندان‌های خود نداشته باشد.

 

کلمه درد را کنار گذارید.

یکی دیگر از روش‌های نادرست والدین جهت کاهش ترس کودکان از دندان‌پزشک این است که آن‌ها مدام تکرار می‌کنند: «درد ندارد که!». جالب است که بدانید کودک در این جمله تنها کلمه درد را می‌شنود و با این جمله نگرانی‌اش تشدید شده و بیش از پیش احساس ترس می‌کند. از طرف دیگر جلسات اول معاینه دندان‌پزشک به‌هیچ‌عنوان درد ندارد و این تکرار حرف شما سبب می‌شود تصویر نادرستی در ذهن کودکانتان ایجاد شود.

دندانپزشکی

هدیه فراموش نشود.

یکی از بهترین تشویق‌هایی که سبب می‌شود کودک شما نسبت به دندان‌پزشک مشتاق شود، این است که به او قول یک هدیه دوست‌داشتنی و البته منطقی را بدهد و پس از خروج از دندان‌پزشکی بلافاصله آن را تهیه کنید تا این کار سبب شود وی جلسات بعدی را به‌راحتی همراه شما به مطب دندان‌پزشک بیاید. توجه داشته باشید این هدایا نباید خیلی گران باشند و سبب شود توقع کودکان مدام بیشتر شود.

 

از به کار بردن کلمات ترسناک خودداری کنید.

اگر می‌خواهید کودک شما با روند درمانی به‌خوبی آشنا شود، آن را به دندان‌پزشک کودکتان بسپارید و در آن دخالت نکنید زیرا به کار بردن اتفاقی کلماتی چون آمپول، خون، جراحی و… می‌تواند سبب بروز ترس در کودک شما شود. پس بهتر است اگر کودکتان در مورد دندان‌پزشکی سؤالاتی کرد، پاسخ آن را به پزشک متخصص بسپارید.

 

اسباب‌بازی‌های موردعلاقه‌اش را به مطب ببرید.

شما می‌توانید اجازه دهید کودکتان یکی از اسباب‌بازی‌های مورد علاقه‌اش را با خود به مطب بیاورد. این اسباب‌بازی توجه کودک را به خود جلب می‌کند و سبب می‌شود حواس او از روند فعالیت دندان‌پزشک منحرف گردد.

کودک در مطب دندانپزشکی با اسباب بازی

از طرف دیگر حضور فردی که کودک بسیار به او علاقه‌مند است، می‌تواند سبب قوت قلب او و باعث شود کودکتان همکاری بیشتری انجام دهد. پس در این شرایط می‌توانید از افرادی چون مادربزرگ، پدربزرگ، خاله، دایی و … بخواهید همراه شما به مطب دندان‌پزشکی بیایند و کنار کودکتان حضورداشته باشند.

 

 بگذارید هم‌سن‌وسالان را حین درمان ببیند.

بهتر است چنددقیقه‌ای را زودتر از زمانی که وقت دارید به مطب مراجعه کنید و این امکان را به کودکتان بدهید تا هم‌سن‌وسالانش را درروند درمانی مشاهده کند. این راه می‌تواند بسیار مفید باشد و باعث شود کودک شما با اعتمادبه‌نفس بیشتر و ترس کمتری نزد دندان‌پزشک برود و سعی کند از هم‌سن‌وسالانش تقلید کند.

 

تفاوت بین دندان‌پزشک اطفال و دندان‌پزشک بزرگسالان چیست؟

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که تفاوت این دو دندان‌پزشک چیست. در واقع دندان‌پزشک کودک آموزش‌های بیشتری نسبت به دندان‌پزشک بزرگسال دریافت می‌کند. این آموزش‌ها عبارتند از:

  • تمرکز بر مدیریت و درمان دندان‌های در حال رشد
  • رفتارشناسی کودک
  • رشد فیزیکی کودکان
  • نیازهای ویژه دندان‌پزشکی کودکان
  • پیشگیری از حفره
  • نقاط عطف رشد

پسری در دندانپزشکی کودکان

اگر چه هر دو دندان‌پزشک قادر به پاسخگویی به نیازهای مراقبت از سلامتی دهان و دندان کودک شما هستند اما دندان‌پزشک کودک، کارکنان مطب‌هایشان و حتی دکوراسیون‌های مطب‌ها همه چیز را برای حفظ آرامش کودک شما فراهم می‌آورند.

در صورت داشتن سؤالات در این زمینه می‌توانید با پزشک متخصص کودکان رسا، دکتر سارا طالبی تماس بگیرید.

 

دندان‌های شیری را جدی بگیرید.

شما به عنوان والد حتما دوست دارید بدانید که فرزندتان چه نوع مشکلات دندانی می‌تواند داشته باشد؛ در واقع دندان‌های شیری آسیب‌پذیرتر از دندان‌های اصلی هستند به همین دلیل مشکلات بسیاری می‌توانند داشته باشند. شایع‌ترین مشکلات دندان‌پزشکی کودکان به شرح ذیل است:

  • پوسیدگی دندان
  • عدم وجود فضای کافی جهت رشد صحیح دندان‌ها
  • مشکلات فک در کودکان

دراین‌بین مهم‌ترین و بیشترین پوسیدگی که می‌توان عنوان کرد، پوسیدگی دندان‌های D, E هستند که عموماً در 6 سالگی رخ می‌دهند. اگر این نوع پوسیدگی زود تشخیص داده شود و سریع‌تر درمان گردد می‌تواند نقش بسیار مهمی در پیشگیری از مشکلات دیگر داشته باشد.

پوسیدگی در دندان های شیری

متأسفانه بسیاری از والدین تصور می‌کنند که دندان‌های شیری اهمیت آن‌چنانی ندارد و چون قرار است تا 7 سالگی ریخته و دندان‌های اصلی مجدداً رشد کنند، پس نیازی نیست آن‌ها را موردتوجه قرار دهیم درحالی‌که این امر می‌تواند سبب بروز مشکلات بسیاری برای کودکان شود و ایجاد عفونت‌های لثه را به همراه داشته باشد. پس بسیار مهم است که توجه به دندان را از همان کودکی به فرزندانتان آموزش دهید تا در آینده نیز زندگی سالمی را تجربه کنند.

امیدواریم که این مطلب به شما درباره کاهش استرس کودک برای رفتن به دندان‌پزشکی کمک کرده باشد. سؤالات خود در این زمینه را می‌توانید در بخش نظرات با پزشکان ما در میان بگذارید. آن‌ها در اولین فرصت به سؤالات شما پاسخ خواهند داد.

 





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us

دیدگاه های "چگونه کودکتان را با دندان‌پزشک کودک آشتی دهید؟" (2)

    عالی بود

    توسط Hana در 12 دسامبر 2020

    امیدواریم مطلب برای شما مفید بوده باشد.

    توسط سحر زمانی در 15 دسامبر 2020