عمل اسلیو معده چیست؟ آیا در از بین بردن چاقی موثر است؟

| 19 اکتبر 2020

آیا به دلیل این‌که سال‌ها رژیم و ورزش را امتحان کرده‌اید اما همچنان وزن زیادی دارید و می‌خواهید آن را کاهش دهید، جراحی اسلیو معده را انتخاب کرده‎اید؟ قبل از تصمیم نهایی برای انجام این عمل، می‌بایست خطرات و مزایای آن را بدانید. همچنین شما باید بدانید چه چیزی باعث می‌شود که فرد گزینه‌ی مناسبی برای این عمل باشد و چه تعهدات طولانی مدت برای حفظ نتایج باید انجام دهد.

در این عمل جراحان بخشی از معده شما را برداشته و قسمت‌های باقیمانده را به هم متصل می‌کنند، تا معده جدیدی به اندازه موز یا “آستین” ایجاد کنند (علت نام گذاری این درمان این است که معده شما باریک می‌شود و شبیه موز یا آستین می‌گردد). فقط با یک کیسه کوچک (تقریباً 10/1ام اندازه معده اصلی شما) خیلی سریع‌تر از قبل احساس سیری می‌کنید. بعد از انجام این عمل، شما نمی‌توانید به اندازه گذشته غذا بخورید و همین مسئله به شما در کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین عمل جراحی بخشی از معده شما را که باعث تغییرات هورمونی و افزایش اشتها می‌شود، برمی‌دارد.

جراحی معده و کاهش اشتها

این عمل با بای پس معده متفاوت است. در بایپس معده امکان بازگشت وجود دارد، اما در این روش بخشی از معده برداشته می‌شود که قابل بازگشت نمی‌باشد.

در بای پس معده، جراح یک کیسه کوچک درست می‌کند که با این روش بیشتر مواد غذایی از معده شما می‌گذرند و مستقیماً به روده می‌روند.

جراحی اسلیو معده برای افرادی با حداقل BMI  (شاخص توده بدنی) 40، بهتر است. این بدان معناست که شما به میزان 100 پوند یا بیشتر، بالاتر از وزن ایده آل خود هستید. برخی از افراد برای انجام جراحی بای پس معده بسیار سنگین و چاق هستند بنابراین این روش ممکن است جایگزین مناسبی برای آن‌ها باشد.

 

اسلیو معده چیست؟

اسلیو معده که به نام گاسترکتومی اسلیو لاپاروسکوپی “laparoscopic sleeve gastrectomy” نیز شناخته می‌شود با از بین بردن حدود 80 درصد معده شما و استفاده از تکنیک‌های جراحی با حداقل تهاجم، به بیماران در کاهش وزن کمک می‌کند.

عمل اسلیو معده چیست؟

در اسلیو معده، یک جراح باریاتریک چندین برش در شکم ایجاد کرده و لاپاروسکوپ را وارد می‌کند. در این روش معده کوچک‌تر می‌شود و حجم غذای کمتری را در خود جا می‌دهد. این وضعیت باعث کاهش اشتها در افراد با اضافه وزن بالا شده و در نتیجه باعث کاهش وزن مشهود می‌گردد.

 

اسلیو معده چگونه عمل می‌کند؟

توسط اسلیو معده، دو اقدام در محل جراحی صورت می‌پذیرد. اولین مورد محدودیت روانی است. با وجود شکم بسیار کوچک، فضای کمتری برای دریافت غذا وجود دارد. در نتیجه بیماران قادر نیستند به اندازه گذشته غذا بخورند.

دومین مورد كاهش اشتهای فیزیولوژیك است. برداشتن بخش زیادی از معده باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در بدن می‌شود که این تغییرات باعث کاهش اشتها می‌شود. هورمون‌های خاص مانند گرلین و لپتین “ghrelin and leptin”، اشتها و تعادل انرژی را کنترل می‌کنند و پیوند عمیقی با چاقی دارند. دکتر تاکاتا توضیح می دهد: “با از بین بردن معده، این هورمون‌ها تولید می‌شوند؛ اسلیو معده تعادل هورمونی را تغییر داده و اشتها را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.”

عمل اسلیو معده چه کاری انجام میدهد

در عمل اسلیو معده چه اتفاقی می‌افتد؟

عمل جراحی حدود یک ساعت طول می‌کشد. جراح شما چند برش کوچک در شکم شما ایجاد کرده و لاپاروسکوپ “laparoscope” را وارد می‌کند. لاپاروسکوپ وسیله‌ای با دوربین ریز است که تصاویر را به مانیتور ارسال می‌کند. سپس جراح سایر وسایل پزشکی را از طریق برش‌های اضافی وارد کرده و سه چهارم معده شما را خارج می‌کند. سرانجام بخش جراحی شده را به بقیه معده وصل می‌کند تا “آستین” یا لوله باریک را تشکیل دهد.

پس از انجام جراحی ممکن است شما در حدود 2 یا 3 روز در بیمارستان بستری شوید. این روش، یک راه حل دائمی است.

 

عادات غذایی جدید در روش اسلیو معده

حتما روز اول بعد از عمل، مایعات فراوان بنوشید. پس از ترخیص از بیمارستان، شما می‌توانید غذاهای پوره شده و پروتئین چرخ شده بخورید و حدود 4 هفته به این کار ادامه دهید.

به خاطر داشته باشید که شما باید شیوه غذا خوردن را برای همیشه تغییر دهید. بعد از گذشت یک ماه، خیلی آهسته به سمت خوردن غذاهای جامد و نرم می‌روید.

تغییر عادات غذایی با عمل اسلیو معده

 سایر عواملی که باید به خاطر داشته باشید:

  • قبل از بلع غذا، همه چیز باید کاملاً جویده شود.
  • در حین غذا چیزی ننوشید، زیرا این موضوع ممکن است باعث پر شدن بیش از حد معده جدید شما شود.
  • مایعات را نیم ساعت پس از اتمام غذا بنوشید.
  • از مصرف نوشابه‌های پر کالری و میان وعده‌های سنگین جلوگیری کنید.
  • هر روز از مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید.

شما بعد از 2 یا 3 ماه می‌توانید به وعده‌های غذایی معمولی خود برگردید اما به یاد داشته باشید، شما به اندازه سابق قادر نخواهید بود غذا بخورید.

 

کاهش وزن در روش اسلیو معده

معمولاً افراد در طول 12 تا 18 ماه 60٪ از وزن اضافی خود را از دست می‌دهند. بنابراین اگر شما 100 پوند اضافه وزن دارید، حدود 60 پوند از دست خواهید داد. اگرچه برخی افراد بیشتر از این میزان وزن کم می‌کنند و برخی دیگر کمتر. البته ورزش کردن و خوردن غذای مناسب باعث کاهش وزن شما می‌شود.

کاهش وزن در عمل اسلیو معده

خطرات و ریسک‌های جراحی اسلیو معده

احتمال بروز عفونت، خون‌ریزی و در موارد نادر ترشح در قسمت جراحی شده وجود دارد. همچنین شما ممکن است دقیقا بعد از انجام عمل حالت تهوع، استفراغ یا یبوست داشته باشید.

برخی از غذاها ممکن است با شما تناسب یا سازگاری نداشته باشد. همچنین شما ممکن است بعد از عمل دچار مشکلات تغذیه‌ای شوید. شما به دلیل شرایط تغذیه‌ای و به منظور ادامه زندگی مجبورید از ویتامین‌ها و مکمل‌ها مصرف نمایید. پزشک شما در این موارد و با توجه به نیاز شما، داروها را مشخص و تجویز می‌کند.

ریسکهای عمل اسلیو

چگونه اسلیو معده به افراد برای کاهش وزن کمک می‌کند؟

درک چگونگی عملکرد جراحی کاهش وزن با حداقل تهاجم

تصور کنید که بعد از صرف غذا اما نه به اندازه و میزان قبل، احساس سیری کامل می‌کنید. این روند باعث از دست دادن وزن زیادی می‌گردد. وقوع این هدف در جراحی اسلیو معده، یکی از برجسته‌ترین نتایج جراحی‌های لاغری و کاهش وزن است.

مارک تاکاتا؛ جراح باریاتریک “bariatric” (جراحی چاقی) در کلینیک اسکریپس می‌گوید: “اسلیو معده یک روش با حداقل تهاجم است که باعث محدودیت و کاهش حجم مواد غذایی مصرفی می‌شود همچنین در این روش  اشتها کاهش می‌یابد.” “این روش یک ابزار کاهش وزن بسیار قدرتمند است.”

کاهش حجم معده با عمل اسلیو

اسلیو معده برای همه افراد دارای اضافه وزن مناسب نیست، اما اگر شما به شدت با بیماری پزشکی دیگری دست و پنجه نرم می‌کنید و اگر وزن اضافی خود را کم کنید، می‌تواند در بهبودی شما موثر باشد، ممکن است کاندیدای مناسب این روش جراحی و تغییر در زندگی شوید. قبل از اقدام به جراحی می‌بایست خطرات و مزایا این روش را بدانید. اگر واجد شرایط باشید، مزایای سلامتی زیادی در نظر گرفته شده است که این مزایا می‌تواند از عوارض جانبی احتمالی بالاتر باشد.

 

همچنین مطالعه فرمایید : پنتوپرازول چیست؟ و چه اثری بر معده دارد؟

چه کسی انتخاب مناسبی برای جراحی اسلیو معده است؟

برای این‌که انتخاب خوبی برای انجام جراحی اسلیو باشید، می‌بایست شرایط زیر را داشته باشید:

  • شاخص توده بدنی یا بی ام آی شما 40 یا بیشتر از 40 باشد. (100 پوند بالاتر از وزن استاندارد باشید)
  • اگر BMI شما بین 35 تا 39.9 است و یک مشکل یا بیماری جدی پزشکی مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2، بیماری عروق کرونر “coronary” قلب یا آپنه “apnea” شدید خواب (وقفه تنفسی در خواب) دارید.

دکتر تاکاتا می‌گوید: ” معمولاً این موارد بیمارانی هستند که قادر به کاهش وزن خود به روش‌های دیگر نیستند.”

مزایای کاهش وزن

 

بعد از انجام این جراحی، چه میزان  وزن کم خواهم کرد؟

به طور کلی از شش ماه اول تا یک سال پس از عمل در حدود دو سوم وزن اضافی از بین می‌رود.

اما این در صورتی است که دستورالعمل‌های زیر را رعایت کنید:

  • چهار روز در هفته و حداقل یک ساعت ورزش کنید.
  • خوردن میان وعده‌های ناسالم را به دو تا سه بار در هفته محدود کنید.
  • به میزان کافی از پروتئین استفاده نمایید.
  • از نوشیدنی‌های پر کالری و قندی پرهیز کنید.

مانند هر عمل جراحی، خطرات احتمالی مانند عفونت وجود دارد به همین دلیل این موضوع بسیار مهم است که قبل و بعد از عمل تمام موارد را رعایت نمایید و از شرایط آگاه باشید.

دکتر تاکاتا می‌گوید: “عمل جراحی اسلیو معده به زندگی سالم‌تری نیاز دارد.”

وی گفت: “بعد از عمل، بیمار باید از رژیم سختی كه بدن را بهبود بخشد و غذای کمتری به معده برسد، پیروی كند. پس از آن بیمار باید به یک زندگی غذایی سالم عادت کند. ”

 

مزایای عمل اسلیو معده

  • کاهش وزن چشمگیر
  • کوتاه بودن زمان انجام جراحی
  • درصد مرگ و میر در این عمل پایین است.
  • عوارض جراحی کمتر از روش‌های دیگر است.
  • نتایج طولانی مدت و دائمی
  • نسبت به روش‌های دیگه هزینه کمتری دارد.
  • تعداد متخصصین در این حوزه زیاد است، به همین علت ریسک کمتری دارد.

 

عوارض جانبی احتمالی اسلیو معده

  • درد در ستون فقرات و کمر
  • ترش کردن
  • کاهش تحمل سرما
  • اسهال و استفراغ
  • کاهش انرژی

 

جهت انجام عمل اسلیو به کدام پزشک مراجعه کنم؟

جهت بررسی میزان اضافه وزن شما و انجام جراحی اسلیو، شما باید با یک جراح لاغری یا جراحی باریاتریک ملاقات کنید. او پس از بررسی میزان اضافه وزن، شرایط جسمانی و آزمایشات شما می‌تواند نظر قطعی را درباره انجام یا عدم انجام جراحی اعلام نماید. رعایت موارد ذکر شده در متن، قبل و بعد از جراحی جهت رسیدن به هدف مطلوب بسیار مهم و ضروری می‌باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که این جراحی می‌بایست در بیمارستان‌های استاندارد انجام شود. جراحی در کلینیک‌های غیر استاندارد که ابزار و وسایل حفظ سلامتی را ندارند، سلامتی شما را به خطر می‌اندازد.

تصویری از عمل جراحی اسلیو

قبل از انجام جراحی اسلیو معده یا هر نوع جراحی دیگری در مورد بیمارستان و پزشک خود تحقیق نمایید. بررسی موارد احتمالی به منظور رسیدن به نتایج مطلوب بسیار ضروری است. شما می‌توانید جهت بررسی پزشک خود از بیماران قبلی او تحقیق نمایید.

 

منبع : www.webmd.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us