مزوتراپی چیست؟ آیا در درمان ریزش مو موثر است؟

| 15 نوامبر 2020

مزوتراپی روشی است که از طریق تزریق ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره‌های گیاهی برای جوان سازی و سفت شدن پوست، از بین بردن چربی اضافی و همچنین جلوگیری از ریزش مو استفاده می‌شود.

میشل پیستور، پزشک فرانسوی در سال 1952 این روش را توسعه داد. در ابتدا این روش برای تسکین درد مورد استفاده قرار گرفت. در سال‌های پس از آن، این روش در ایالات متحده و سایر مناطق جهان محبوبیت فراوانی یافت.

 

مصارف مزوتراپی چیست؟

  • چربی‌های مناطقی مانند معده، ران، باسن، پشت باسن، پا، بازوها و صورت را از بین می‌برد.
  • سلولیت را کاهش می‌دهد.
  • چین و چروک‌ها و خطوط را محو می‌کند.
  • پوست شل را سفت و محکم می‌کند.
  • ایجاد تناسب اندام
  • رنگدانه پوست را روشن می‌کند.
  • آلوپسی را درمان می‌کند؛ شرایطی که باعث ریزش مو می‌گردد.

در این روش از سوزن‌های بسیار ریز استفاده می‌گردد تا تعدادی از تزریق‌ها به لایه میانی (مزودرم “mesoderm”) پوست منتقل شود. روش درمانی مزوتراپی به این صورت است که موارد اساسی مانند گردش خون ضعیف و التهاب که باعث آسیب پوست و مو می‌شوند را اصلاح کند.

فرمول استانداردی برای مواد تزریق شده در مزوتراپی وجود ندارد. پزشکان از راه حل‌های مختلفی استفاده می‌کنند، از جمله:

  • داروهای تجویزی مانند وازودیلاتور “vasodilators” و آنتی بیوتیک “antibiotics”
  • هورمون‌هایی مانند کلسیتونین “calcitonin” و تیروکسین “thyroxin”
  • آنزیم‌هایی مانند کلاژناز “collagenase” و هیالورونیداز “hyaluronidase”
  • عصاره‌های گیاهی
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی

ویتامینهای مورد استفاده در مزوتراپی

 

آیا می‌توان از مزوتراپی در درمان ریزش مو استفاده کرد؟

علاوه بر درمان چین و چروک و از بین بردن چربی اضافی، از مزوتراپی جهت درمان ریزش موی متاثر از آلوپسی نیز استفاده می‌شود. در این درمان عصاره‌های طبیعی گیاهان، ویتامین‌ها یا داروهایی مانند فیناستراید “finasteride” و مینوکسیدیل “minoxidil” را به داخل سر تزریق می‌کنند.

افرادی که مزوتراپی را برای درمان ریزش مو انجام می‌دهند ادعا می‌کنند این روش:

  • عدم تعادل هورمونی را در اطراف فولیکول مو اصلاح می‌کند.
  • مواد مغذی را به مو انتقال می‌دهد.
  • گردش خون را بهبود می‌بخشد.

با این حال درست مانند سایر موارد استفاده از مزوتراپی، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد این روش به طور کامل برای ریزش مو موثر است. در بسیاری از موادی که تزریق صورت گرفته شده است، مطالعاتی انجام شده است اما این مطالعات نمی‌توانند به طور قطعی در مورد اثرات مزوتراپی در درمان ریزش مو صحبت کند. فقط داروهای مورد تایید استفاده شده در این روش، شواهدی برای اثبات تاثیرات مزوتراپی بوده‌اند.

اثرات مزوتراپی

 

ریزش مو و درمان آن

ریزش مو می‌تواند یک وضعیت جدی و ناراحت کننده باشد. دقیقا زمانی که در حال شانه کردن مو هستید و یا دست خود را به موها می‌کشید یا حتی بدون این‌که پوست سر خود را لمس کنید، متوجه ریزش موی سر می‌شوید. این موضوع رتبه اول نگرانی‌ها در بین زنان و مردان را به خود اختصاص داده است.

متأسفانه در صورت برآورده نشدن نیازهای پوست سر یا موها، هیچ یک از درمان‌های ریزش مو یا شامپوها نمی‌توانند در مناطق مختلف پوست سر شما موثر باشند. به عبارت دیگر درک علل ریزش موهای شما را بسیار مهم است سپس به دنبال روش‌های درمان حرفه‌ای جهت جلوگیری از ریزش مو و دیدن نتایج بهبودی قابل مشاهده باشید.

در این مقاله به انواع متداول ریزش مو خواهیم پرداخت و این‌که چگونه مزوتراپی به عنوان یک روش درمان جهت جلوگیری از ریزش مو به کمک آقایان و خانم‌ها می‌آید.

انواع ریزش مو

انواع ریزش مو

انواع مختلفی از ریزش مو وجود دارد که همگی ممکن است برای ما که به دنبال یافتن راه حل مناسب هستیم، گیج کننده باشد. به زبان ساده اگر قسمت‌های از سر شما کم مو یا کم پشت شده‌اند که قبلا به این شکل نبوده‎اند، شما ریزش مو را تجربه می‌کنید. دلایل این امر کاملاً عمومی است و ممکن است شامل استرس شدید، عدم تعادل هورمونی، بارداری یا ژنتیک باشد.

برخی از انواع متداول ریزش مو شامل موارد زیر است:

  • آلوپسی آندروژنتیک “Androgenetic”

آلوپسی آندروژنتیک همانند نام آن توسط عوامل ژنتیکی ایجاد می‌شود. اصطلاح “آندروژنتیک” به افزایش تولید هورمون‌های آندروژن اشاره دارد که ممکن است باعث ضعف فولیکول‌های مو و نازک شدن نواحی اطراف و بالای سر شود.

  • آلوپسی تهاجمی “Involutional”

یکی از علائم پیری، ریزش مو است. برای آقایان و زنان بالای 50 سال، چرخه معمولی مو از ریختن آن تا مرحله رشد مجدد کوتاه و کند می‌شود. موهای جدید ممکن است رشد کنند اما کندتر عمل می‌کنند، در حالی که ریزش مو سریع‌تر و طولانی‌تر اتفاق می‌افتد. از این رو مو در نواحی مختلف پوست سر شما شروع به نازک شدن می‌کند. به این نوع ریزش مو آلوپسی تهاجمی گفته می‌شود.

  • آلوپسی انقباضی “Traction”

علت شایع ریزش مو در بین زنان نسبت به آقایان، آلوپسی انقباضی است. این نوع از ریزش مو به دلیل وجود کش مو، گل سرهای محکم مانند نوارهای نخی، پاپیون و … ایجاد می‌شود. کشیدن مو با گذشت زمان می‌تواند باعث ضعف فولیکول‌های مو و شکستگی مو شود.

مراقبت از موها

 

مزوتراپی مو چیست؟

مزوتراپی روشی جدید در راستای مدهای زودگذر نیست. در عوض این روش یک درمان پزشکی است که اثبات شده می‌باشد. مزوتراپی وابسته به سوزن‌های درمانی است تا مواد مهم و ضروری را به مزودرم انتقال دهد، همچنین در این روش مواد مغذی فعال مستقیماً به فولیکول مو تزریق می‌شود و باعث جوان سازی پوست سر و رشد مجدد مو می‌گردد.

 

مزایای مزوتراپی برای ریزش مو

در مطالعه‌ای که با استفاده از اطلاعات مختلف جهت درمان آلوپسی آندروژنتیک و به طور خاص آندروژنتیک در زنان انجام شده است تا 54٪ انجام مزوتراپی و مینوکسیدیل در کاهش ریزش مو موثر بودند.

مینوکسیدیل، دارویی برای تحریک رشد مو شناخته شده است و تنها یکی از انواع موادی است که با استفاده از مزوتراپی می‌توانند به فولیکول‌های مو انتقال دهند. مواد دیگر شامل ویتامین‌ها، سرم‌ها یا عصاره‌های گیاهی هستند.

مزایای عمده مزوتراپی برای کاهش ریزش مو شامل موارد زیر است:

  • مسیر انتقال مستقیم به لایه درم “dermis”

مزوتراپی یا سوزن میکرو یک سیستم انتقال بهبود یافته است که امکان دست یابی به مسیر مستقیم و فیزیکی در اعماق لایه درم پوست شما را فراهم می‌کند. با دقت بیشتر و هدفمند، به طور موثر مواد فعال می‌توانند به درم تحویل داده شوند و نتایج بهتری حاصل کنند.

  • فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند.

فولیکول‌های مو جزئی از پوست سر شما هستند همچنین جایی است که هر رشته مو به آن وصل می‌گردد. در هر فولیکول غده چربی وجود دارد. این غده چربی وظیفه دارد با ترشح روغن‌های طبیعی تولید شده در بدن، پوست سر را مرطوب و مغذی کند.

مزوتراپی به تحریک فولیکول‌های مو با سوزن‌های ریز کمک می‌کند همچنین عوامل رشد از کراتینوسیت‌ها “keratinocytes” که در تقویت رشد و رویش مجدد مو بسیار مهم هستند را، ایجاد می‌کند.

  • ایمن، بدون درد و قابل اعتماد

در مقایسه با درمان تهاجمی و جراحی جهت درمان طاسی و ریزش مو، مزوتراپی یک راه حل پیشرفته است که تجربه‌ای بی خطر و بدون درد را تضمین می‌کند.

این کار از طریق سوراخ کنترل شده و محدود در پوست انجام می‌شود. همچنین این روش می‌تواند درمانی باشد و هیچ آسیبی به بافت اطراف وارد نکند.

  • ایمنی پوست سر را تقویت می‌کند.

در کنار ارتقاء رشد مجدد مو و جوان سازی فولیکول‌های مو، مزوتراپی می‌تواند جوان سازی کلی پوست سر شما را فراهم کند. پوست سر در حقیقت لایه‌های پوستی هستند که کراتینوسیت‌ها و فاکتورهای رشد بیشتری دارند که به رشد طولانی‌تر و ضخیم‌تر موهای شما نسبت به سایر قسمت‌های بدن کمک می‌کند.

سوراخ شدن سر شما توسط سوزن‌های کوچک و ریز باعث ایجاد رگ‌های خونی جدید، واسکولوژنز یا رگ‌زایی “vasculogenesis” و توسعه رگ‌های خونی می‌شود.

  • التهاب پوست سر را کاهش می‎دهد.

یکی از انواع التهاب‌های پوست سر، خارش پوست سر است که با نام بیماری خارش پوستی شناخته می‌شود. این بیماری می‌تواند به علت ایجاد شوره سر، پسوریازیس “psoriasis” یا فولیکولیت “folliculitis” باعث ایجاد خارش پوست سر شود که در آن فولیکول‌های مو به طور گسترده آسیب دیده و ملتهب می‌شوند.

مزوتراپی از طریق تقویت پوست سر، خطر التهاب آن را کاهش می‌دهد و یک محیط سالم برای رشد مو را فراهم می‌کند.

  • سطح طبیعی PH را بازیابی می‌کند.

غالباً روی پوست سر ما موادی مانند خاک، آهک یا چربی وجود دارد. این مواد روی فولیکول‌های مو تاثیر می‌گذارند و در نتیجه سطح نامساعد pH روی پوست ایجاد می‌شود. این شرایط یعنی نامناسب بودن سطح PH می‌تواند تا حد زیادی بر توانایی پوست در محافظت از بدن و مبارزه با عفونت و آسیب به مو یا پوست سر تأثیر بگذارد.

درست مانند روال صورت، لایه برداری منظم پوست سر شما می‌تواند سطح pH آن را بازگرداند و راهی برای صاف و سالم‌تر شدن پوست سر ایجاد کند. مزوتراپی برای رسیدن به این مهم با ماهیت درمان عملکردی، به لایه برداری کامل پوست سر شما کمک می‌کند.

  • تخلیه سم لنفاوی

عروق لنفاوی ما به انتقال سلول‌های ایمنی بدن به سایر نقاط بدن و همچنین انتقال مایعات بیش از حد و سموم کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که این فرایند توسط سلول‌های بنیادی فولیکول مو کنترل می‌شود.

از طریق مزوتراپی، سیستم لنفاوی ما قابل بهبود و توسعه است بنابراین مزوتراپی در تخلیه‌ی سموم از بدن ما موثر است. این روش نوعی پاک کننده و سم زدا است که به سلامتی کلی ما کمک می‌کند.

مزوتراپی یا “micro-needling” می‌تواند در درمان ریزش مو یا مشکلات مو در آقایان و خانم‌ها در هر سنی موثر باشد. به عنوان یک جایگزین با حداقل تهاجم برای درمان و رشد مجدد مو و رفع نگرانی‌ها حول محور ریزش مو، مزوتراپی یک روش درمانی عالی و مقرون به صرفه است. این روش می‌تواند در زمان کم موهایی با ظاهری سالم‌تر به شما بدهد.

 

هزینه انجام مزوتراپی به چه صورت است؟

هزینه مزوتراپی بستگی به نوع معالجه و تعداد جلسات مورد نیاز شما دارد. به طور کلی یک جلسه بین 250 تا 600 دلار هزینه دارد. از آن‌جایی که مزوتراپی جزو درمان‌های زیبایی به حساب می‌آید و از نظر پزشکی ضروری نیست، معمولاً شرکت‌های بیمه هزینه را پوشش نمی‌دهند.

 

چگونه آماده مزوتراپی می‌شویم؟

قبل از موعد مزوتراپی با پزشک ملاقات خواهید کرد تا دریابید که چه انتظاری از درمان دارید. طبق تجویز پزشک ممکن است لازم باشد یک هفته قبل از عمل از آسپرین (بافرین “Bufferin”) و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) خودداری کنید. این داروهای تسکین دهنده درد می‌توانند خطر خون‌ریزی و کبودی در هنگام مزوتراپی را افزایش دهند.

آمادگی برای مزوتراپی

 

در حین ملاقات با پزشک و انجام مزوتراپی چه اتفاقی می‌افتد؟

در طول هر جلسه ممکن است داروی بی حسی بر روی پوست شما تزریق شود (گاهی بدون داروی بی حسی انجام می‌گردد). شما برخی تزریق‎ها را با استفاده از یک سوزن کوتاه مخصوص دریافت خواهید کرد. در برخی شرایط ممکن است سوزن به تفنگ مکانیکی وصل شود تا بسیاری از تزریق‌ها را به صورت ردیفی و پشت سرهم انجام دهد.

تزریق در اعماق مختلف از 1 تا 4 میلی متر بسته به این‌که در چه شرایطی درمان را انجام می‌دهید، صورت می‌پذیرد. پزشک ممکن است سوزن را در زاویه‌های مختلف بر روی پوست و سر شما قرار دهد یا در حین تزریق خیلی سریع مچ دست او را لمس کنید. هر تزریق ممکن است فقط قطره کوچکی از محلول را در پوست شما قرار دهد.

برای به دست آوردن تأثیر مطلوب، شما به چندین جلسه مزوتراپی احتیاج دارید. انتظار می‌رود جهت درمان و بهبودی بین 3 تا 15 بار به پزشک مراجعه کنید. در ابتدا هر 7 تا 10 روز تزریق را دریافت خواهید کرد. اگر پوست و موی شما بهبود یابد، هر دو هفته یک بار یا ماهی یک بار درمان‌ها طول خواهند کشید.

شرایط مزوتراپی

 

روش مزوتراپی چقدر مؤثر است؟

به سختی می‌توانیم در مورد اثرات مثبت مزوتراپی نظر دهیم زیرا حجم متنوعی از مواد و روش‌های مختلف در درمان استفاده می‌شوند. مطالعات کمی جهت بررسی این روش انجام شده است. مطالعاتی که انجام شده‌اند اندک بودند.

تحقیقات مزوتراپی نشان می‌دهد، فواید زیادی در جوان سازی پوست و مو دارد. یک مطالعه معتبر در سال 2012 از شش نفر که شش ماه تحت درمان قرار گرفتند، نشان می‌دهد هیچ پیشرفت کاملی در کاهش چین و چروک‌ها وجود نداشته است. نتایج مطالعات جهت بررسی مزوتراپی بسیار متنوع است و نمی‌توان یک قانون کلی را برای این روش در نظر گرفت.

مزوتراپی تا چه حد موثر است

 

عوارض و خطرات مزوتراپی چیست؟

افرادی که مزوتراپی انجام می‌دهند معتقدند اگر به پزشک آموزش دیده مراجعه کنید، خطرات این روش به حداقل می‌رسد.

عوارض جانبی گزارش شده عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • درد
  • حساسیت
  • تورم
  • خارش
  • سرخی یا قرمزی
  • کبودی
  • برآمدگی در محل تزریق
  • قسمت‌های تیره در پوست
  • جوش یا دانه
  • عفونت
  • زخم و جای آن

 

ریکاوری مزوتراپی چیست؟

از آن‌جا که مزوتراپی نوعی درمان غیر تهاجمی است، معمولاً هیچ‌گونه از کار افتادگی و آسیب جدی‌ای به وجود نمی‌آورد. بسیاری از افراد پس از مزوتراپی می‌توانند بلافاصله به فعالیت‌های عادی و روزانه خود بازگردند. در برخی افراد ممکن است به دلیل تورم و درد در محل تزریق نیاز به یک روز مرخصی و استراحت وجود داشته باشد.

 

مزوتراپی درمان است یا روش زیبایی؟

مزوتراپی یک روش مفید برای از بین بردن چربی‌های ناخواسته، کانتورینگ بدن، ایجاد تغییر در پوست و مو است. با این حال ایمنی و اثربخشی آن هنوز تأیید نشده است. بسیاری از مطالعات انجام شده، مزوتراپی را برای درمان درد مورد بررسی قرار داده‌اند نه برای زیبایی.

مزوتراپی به عنوان روش درمانی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تأیید نشده است اما بسیاری از مواد و داروهای مورد استفاده در این درمان دارای تأیید FDA هستند. تا زمانی که این مواد و داروها دارای تأیید FDA باشند می‌توان از آن‌ها به منظور انجام مزوتراپی بهره برد. این روش یک استفاده غیر مستقیم از مواد و داروهای تصویب شده در نظر گرفته می‌شود.

پزشکان از هیچ فرمول استاندارد برای مزوتراپی استفاده نمی‌کنند. این بدان معناست که شما ممکن است آن‌چه را که با پزشک معالج خود انجام می‌دهید، مورد تایید پزشک معالج دیگر نباشد. اگر می‌خواهید مزوتراپی را امتحان کنید به پزشک دارای مجوز رسمی مراجعه نمایید. طبیعتا او تجربه زیادی در انجام این روش خواهد داشت. این موضوع باعث به حداقل رساندن عوارض جانبی می‌گردد.

عوارض مزوتراپی

 

برای انجام مزوتراپی به کدام متخصص مراجعه کنیم؟

همان طور که اشاره کردیم ریزش مو دلایلی بسیاری دارد. متخصص پوست، مو و زیبایی در چنین شرایطی می‌تواند در تشخیص بیماری و نوع درمان کمک نماید. مراکز زیبایی و کاشت مو نیز در ارائه‌ی روش‌های مختف کارآمد هستند. به یاد داشته باشید برای انجام این روش حتما به متخصصین معتبر مراجعه نمایید. مراجعه به متخصص، عوارض روش‌ها را به حداقل می‌رسانند.

 

منبع : www.healthline.com

 





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us