چگونه از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟

| 14 آگوست 2021

آیا می‌دانید بهداشت دهان و دندان هسته اصلی وجود شما به عنوان یک فرد را تشکیل می‌دهد؟ به همین دلیل، ضروری است که سعی کنید با رعایت روش‌هایی که بهترین بهداشت دندان را ارائه می‌دهند، از دندان‌های خود به خوبی مراقبت کنید. یکی از فاجعه‌هایی که می‌تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد، پوسیدگی دندان است. به همین دلیل، فرد باید روشی را در پیش بگیرید که دندان‌های او را در درازمدت سالم و محکم نگه دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پوسیدگی دندان و نحوه جلوگیری از آن با رسا همراه باشید.

 

پوسیدگی دندان دقیقاً چیست و چگونه بروز می‌کند؟

بیشتر مردم تعجب می‌کنند که پوسیدگی دندان چیست و چگونه به وجود می‌آید. پوسیدگی دندان صرفاً از بین رفتن لایه سخت دندان‌های خارجی است که به مینا معروف می‌باشد. این یک بیماری است که بیشتر کودکان را درگیر می‌کند.

با این حال، در سال‌های اخیر، بیشتر نوجوانان و همچنین بزرگسالان گزارش کرده اند که از پوسیدگی دندان رنج می‌برند. چنین افزایشی را می‌توان ناشی از سبک زندگی دانست که اکثر بیماران به عنوان عامل شماره یک، آن‌ها را مستعد تخریب می‌کنند.

هنگامی که غذا با بزاق و باکتری مخلوط می‌شود، پلاکی به دندان می‌چسبد و سپس این باکتری‌های پلاک، اسیدهایی تولید می‌کنند که می‌توانند مینا را از بین از بین ببرند. متعاقباً، وقتی غذاها یا نوشیدنی‌های حاوی قند زیادی مصرف می‌کنید، اسید توسط بیماری ایجاد می‌شود که سپس به مینای دندان حمله می‌کند.

این اسیدها به دلیل خاصیت چسبناک بودن آن‌ها در تماس با دندان‌هایتان قرار می‌گیرند. با جمع شدن پلاک، اسید بیشتری تولید می‌شود که می‌تواند مینای دندان را به طور کامل تجزیه کند. پس از آن، حفره‌هایی در دندان ایجاد خواهد شد.

پوسیدگی دندان سبب از بین رفتن پوشش خارجی دندان‌ها می‌شود.

 

برخی از عواقب پوسیدگی دندان چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، پوسیدگی دندان و حفره‌های حاصل از آن با کودکان در ارتباط می‌باشند. از طرف دیگر، تغییراتی که با افزایش سن فرد اتفاق می‌افتند نیز به این معنی هستند که بزرگسالان نیز بعداً در زندگی خود قربانی حفره می‌شوند.

پوسیدگی دندان عواقب مختلفی به همراه دارد. چنین عواقبی معمولاً تأسف آور است زیرا این شرایطی می‌باشد که در صورت رعایت یک فرمول عالی دندانپزشکی می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

پوسیدگی دندان در نهایت باعث عقب رفتن لثه از دندان می‌شود که ممکن است منجر به بیماری لثه گردد. هنگامی که لثه‌ها از فاصله بسیار بیشتری از دندان‌ها عقب می‌روند، ریشه دندان به زودی در معرض پلاک قرار می‌گیرد. ریشه دندان معمولا حساس‌تر از مینای دندان است و یک بافت نرمی آن‌ها را می‌پوشاند.

بیشتر افرادی که از 50 سال به بالا هستند، بیشتر مستعد ابتلا به پوسیدگی ریشه دندان قرار دارند. علاوه بر این، افراد مسن نیز تمایل به پوسیدگی در اطراف حاشیه یا لبه‌های دندان خود دارند. افراد مسن هرگز از مزایای مراقبت‌های دندانپزشکی پیشگیرانه در طول تحصیل خود برخوردار نبودند. به همین ترتیب، اکثریت آن‌ها هرگز مانند کسانی که در عصر مدرن زندگی می‌کنند از فلوراید بهره مند نمی‌شوند.

هرچه زمان می‌گذرد، بیشتر مواد پرشده فرسوده می‌شوند و شروع به ضعیف شدن می‌کنند و سپس دچار شکستگی خواهند شد. با گذشت زمان، آنها شروع به نشت و تشکیل شکاف‌های کوچکی می‌کنند. پس از آن، باکتری‌ها روی شکاف‌ها جمع می‌شوند و در نتیجه باعث تجمع اسیدها شده و باعث پوسیدگی می‌شوند.

مصرف شیرینی‌جات روند پوسیدگی دندان را تسریع می‌کنند.

 

راه‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان برای بزرگسالان:

به عنوان یک فرد بزرگسال می‌توانید از پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه خود جلوگیری کنید. با برداشتن گام‌های مناسب می‌توانید فاجعه ای که نه تنها شما را بدون دندان جلوه می‌دهد و جذاب هم نیست را کاهش داده و از آن جلوگیری کنید. در زیر برخی از مراحل مقرون به صرفه، آسان و ساده وجود دارند که می‌توانید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده کنید:

  • دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید

بدون شک این بهترین اقدامی است که می‌توانید در مبارزه با پوسیدگی دندان انجام دهید. اگرچه به نظر کاملا آسان می‌آید. اکثر مردم آن را رعایت نمی‌کنند. این یک مرحله آسان است که نباید از آن غافل شد. با دو بار مسواک زدن روزانه دندان‌ها، می‌توانید پلاک‌هایی که عامل ایجاد بیماری لثه و پوسیدگی دندان هستند را از بین ببرید.

  • از مصرف غذاهای پر قند پرهیز کنید

غذاهای شیرین و کربوهیدرات‌ها سرشار از نشاسته هستند، مقصر اصلی در تشکیل پلاک و اسیدهای بعدی که دندان‌ها، لثه‌ها و استخوان فک را خراب می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که کودکان از خوردن دائم تنقلات شیرینی مانند بستنی، شیرینی و نوشیدنی‌های انرژی زا خودداری می‌کنند.

  • همیشه از نخ دندان استفاده کنید

متخصصان دندانپزشکی دریافته اند که بیشتر افراد هنگام مسواک زدن از نخ دندان استفاده نمی‌کنند. این اقدامات بیشتر سلامت دندان‌ها را به خطر می‌اندازند، زیرا موی برس مسواک نمی‌تواند به همه مکان‌ها برسد. بنابراین، نخ دندان کمک می‌کند تا باقیمانده مواد غذایی که در وسط دندان‌هایتان جمع شده اند، از بین برود و از پوسیدگی جلوگیری کند.

  • از خمیر دندان غنی از فلوراید استفاده کنید

مطمئن شوید که خمیر دندان مورد استفاده دارای فلوراید است. فلوراید نه تنها باکتری‌های موجود در پلاک را از بین می‌برد، بلکه در تقویت مینای دندان نیز نقشی اساسی دارد.

  • دندان‌های خود را با دهان شویه بشویید

در صورت کمبود وقت برای مسواک زدن، دندان‌های خود را در بین وعده‌های غذایی تمیز کنید. دهان شویه ضد باکتری، در افزایش بهداشت دهان و دندان و از بین بردن باکتری‌های موجود در دهان کمک زیادی خواهد کرد.

  • مسواک زدن زبان خود را فراموش نکنید

اکثر دندانپزشکان متوجه شده اند که بیشتر افراد هنگام مسواک زدن از زبان خود غافل می‌شوند. آیا شما هم جزو آن‌ها هستید؟ خب، در این صورت، با استفاده از برس مسواک دندان‌ها و زبان خود را آنگونه پاک کنید که شایسته آن هستند.

  • پیشگیری از حفره و بیماری لثه از خانه شروع می‌شود

حفظ سلامت دهان و دندان نه تنها باعث می‌شود دندان‌هایتان برای مدت طولانی تری سالم بمانند، بلکه لبخندی جذاب که همیشه آرزو کرده اید را هم به شما ارائه می‌دهد. این تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، غذاهای شیرین را به صورت کم مصرف کرده و تمام مراحل ذکر شده در بالا را دنبال کنید.

استفاده منظم از مسواک و نخ دندان از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

 

جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان:

پوسیدگی دندان در اثر خوردن لایه محافظ خارجی (مینای دندان) توسط باکتری رخ می‌دهد. با استفاده از عادت‌های سالم زیر، به جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان خود کمک کنید:

  • به کودک خود بیاموزید که هر روز مسواک بزند و از نخ دندان استفاده کند

لثه‌های کودک خود را با مسواک نرم یا پارچه تمیز و مرطوبی پاک کنید تا پلاک قبل از ورود به اولین دندان‌ها برداشته شود. وقتی به اولین دندان‌های کودک وارد شد، با مسواک نرم دندان‌ها را تمیز کنید و مقدار بسیار کمی (دانه اندازه برنج) خمیر دندان فلوراید استفاده کنید. وقتی کودک شما 3 ساله است، استفاده از خمیر دندان به اندازه یک نخود فرنگی اشکالی ندارد. وقتی کودک دندان‌هایی دارد که یکدیگر را لمس می‌کنند، نخ دندان کشیدن را برایش شروع کنید. برای اطلاعات بیشتر، به موضوع مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان‌های کودک مراجعه کنید.

  • از تماس طولانی مدت با قندهای موجود در شیر خشک و شیر مادر جلوگیری کنید

قبل از اینکه کودک به خواب رود، بطری را از دهان او خارج کنید. این روش به تولید اسیدهایی که باعث پوسیدگی دندان کودک می‌شود، جلوگیری می‌کند. همچنین دندان‌های کودک خود را پس از تغذیه به خصوص شب تمیز کنید.

  • در مورد آب میوه و نوشیدنی‌های شیرین هوشمندانه عمل کنید

آب میوه فیبر با ارزش میوه کامل را ندارد. میوه و سبزیجات کامل را به جای آب میوه به آن‌ها ارائه دهید. اگر به آن‌ها آب می‌دهید، 100 درصد آب شیرین نشده را انتخاب کنید و به 2/1 فنجان در روز آن را محدود کنید. از نوشیدنی‌های شیرینی مانند نوشیدنی‌های پاپ و میوه‌های طعم دار پرهیز کنید. این نوشیدنی‌ها تغذیه زیادی ندارند و جای نوشیدنی‌های سالمی مانند آب و شیر را می‌گیرند.

به طور مرتب دندان‌های خود را مسواک کنید.

  • برای نوشیدنی‌هایی غیر از شیر مادر یا شیر خشک در 6 ماهگی برنامه داشته باشید

برای استفاده نکردن از بطری شیشه شیر تا سن 12 تا 18 ماهگی در تلاش باشید. در این سن، تغذیه مکرر با بطری، به ویژه با آب میوه یا سایر مایعات پر قند، کودک را در معرض پوسیدگی دندان قرار می‌دهد.

  • غذای سالم کودک خود را تأمین کنید

غذاهای مقوی به کودک خود بدهید و آن‌ها را با روش‌هایی ترکیب کنید که به کاهش خطر پوسیدگی دندان کمک کنند. به عنوان مثال، وعده‌های غذایی حاوی غلات کامل، سبزیجات و میوه‌ها را ارائه دهید. موزارلا و پنیرهای دیگری مانند ماست و شیر برای دندان‌ها مفید هستند و میان وعده‌های عالی بعد از غذا درست می‌کنند. آن‌ها به پاك كردن دهان از قندهای مضر كمك کرده و از پلاك محافظت می‌كنند. سعی کنید بعد از خوردن غذاهای حاوی قند بالا به ویژه غذاهای شیرین و چسبناکی مانند کشمش، دندان‌های ان‌ها را بشویید یا مسواک بزنید.

  • مقادیر طبیعی فلوراید که به منابع عمومی آب و آب بطری اضافه می‌شوند، برای کودکان و بزرگسالان بی‌خطر هستند

اگر کودک تان به فلوراید اضافی نیاز دارد، دندانپزشک ممکن است یک مکمل به او پیشنهاد کند. از این موارد فقط طبق دستور استفاده کنید و آن‌ها را از دسترس فرزند خود دور نگه دارید. مقدار زیاد فلوراید می‌تواند سمی باشد و باعث لک شدن دندان‌های کودک شود.

 

چگونه می‌توان از پوسیدگی دندان در نوجوانان جلوگیری کرد؟

اواخر کودکی و اوایل بزرگسالی می‌تواند زمان سختی باشد. نوجوانان در این سن شروع به بلوغ می‌کنند که این امر آن‌ها را مستعد نوسانات خلقی و خلط خواهد کرد. آن‌ها در این سن بیشتر در معرض فشار همسالان هستند و ممکن است از والدین خود کناره بگیرند.

با توجه به چالش‌های اواخر کودکی و اوایل بزرگسالی، یک چیز اضافی که باید نگران آن باشید، سلامت دندان‌های فرزندانتان است. خبر خوب این می‌باشد که می‌توانید با رعایت چند نکته ساده به سلامت دندان‌های نوجوان خود اطمینان داشته باشید.

نکات مهم برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در نوجوانان به شرح زیر هستند:

  • نوجوانان باید روزانه دو بار مسواک بزنند

مطمئن شوید که آن‌ها حتما یک بار شب قبل از خواب مسواک می‌زنند و یک بار دیگر در صبح آن را تکرار می‌کنند. خمیردندان‌هایی که استفاده می‌کنند، باید حاوی فلوراید در ppm 1350 یا بالاتر باشد. به فرزندان خود بگویید پس از مسواک زدن خمیردندان را تف کنند و دهان خود را آبکشی نمایند. اگر نوجوان تان بعد از مسواک زدن دهان خود را بشوید، باعث شستشو فلوراید و کاهش اثر خمیردندان می‌شود.

  • دهانشویه یکی دیگر از روش‌های معمول جلوگیری از پلاک است

اگرچه نباید به کودکان خردسال دهان شویه بدهید، زیرا ممکن است آن را ببلعند، اما می‌توان به نوجوانان این اطمینان را داد که از دهان شویه به درستی استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد که دندان‌های خود را به درستی مسواک می‌زنند. با این حال، باید بر کودکان ده سال به پایین نظارت کنید تا اطمینان حاصل شود که هنگام مسواک زدن، همه ذرات غذا را از دهان خود خارج می‌کنند.

استفاده از نخ دندان و دهانشویه‌های حاوی فلوراید روند پوسیدگی را به تاخیر می‌اندازند.

  • اجازه ندهید نوجوانتان اغلب غذاهای شیرین بخورد

در حالت ایده آل، باید غذاها را به عنوان یک دسر به زمان صرف غذا محدود کنید.

  • نوجوان باید مرتباً به دندانپزشک مراجعه کند

دندانپزشکان می‌توانند زود پوسیدگی دندان را شناسایی کرده و قبل از بدتر شدن آن را درمان می‌کنند. اما آن‌ها چند بار باید به دندانپزشک مراجعه کنند؟ خب، قرارها هر شش ماه یک  بار صورت قانونی کلی خوب هستند. با این حال، برخی از نوجوانان به قرارهای بیشتری احتیاج دارند، در حالی که برخی هم فقط با یک قرار ملاقات در سال می‌توانند از این طریق وقت بگیرند.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب لوله کشی فلوئوریزه است، پس نوجوان خود را به نوشیدن آب شیر به جای آب بطری تشویق کنید. به این دلیل که فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند و باعث استحکام دندان می‌شود. در مقابل، آب بطری معمولاً حاوی فلوراید نیست، بنابراین این فواید را فراهم نمی‌کند.

  • سال‌های نوجوانی اغلب زمانی هستند که افراد سیگار کشیدن و الکل را تجربه می‌کنند

البته نیازی نیست بگوییم که سیگار و الکل برای بهداشت دهان و دندان فرزندان تان مضر هستند. استعمال دخانیات دلیل اصلی سرطان دهان می‌باشد و الکل باعث کم آبی دهان می‌شود و این باعث ترشح پلاک خواهد شد. از گفتگو با نوجوان خود در مورد خطرات نوشیدن و سیگار نترسید.

  • الگوی رفتاری خوبی داشته باشید

شاید بهترین کاری که والدین می‌توانند برای سلامت دندان‌های فرزندان خود انجام دهند، این باشد که از دندان خود مراقبت کنند. وقتی نوجوانان می‌بینند که والدین شان دندان‌های خود را مسواک می‌زنند و از نخ دندان استفاده می‌کنند، این یک الگوی رفتار خوب است و آن‌ها را ترغیب می‌کند تا از بهداشت دهان و دندان خود مراقبت کنند.

کلام آخر

آیا می‌دانید بیماری لثه و پوسیدگی دندان در میان بیماری‌هایی قرار دارند که به راحتی قابل پیشگیری هستند؟ این بیانیه برای کودکان و بزرگسالان صدق می‌کند. غفلتی که بعضی از افراد بعداً به دندان‌های خود می‌رسانند، کل دندان‌ها را به خطر می‌اندازد. از نظر اکثر افراد، پوسیدگی دندان و بیماری لثه در صورت عدم درمان می‌توانند به استخوان فک گسترش یابند. اگر فشار وارد شود، فرد مبتلا دچار از دست دادن دندان خود خواهد شد.

 

منابع:

www.uniquesmiles.co.uk

www.healthlinkbc.ca

www.birchgrovedental.co.uk





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us