ارتودنسی دندان چیست؟ مزایا و معایب ارتودنسی

| 15 سپتامبر 2020

شاید از خودتان بپرسید “ارتودنس چه کاری انجام می‌دهد؟” و “یا ارتودنسی چیست؟”

سرانجام شما تصمیم گرفته‌اید که لبخند رویاهای خود را به دست آورید، اما به چه کسی باید اعتماد کرد که این روش درمانی را انجام دهد و نتیجه‌ای ایده‌آل را بسازد؟ ما به شما کمک می‌کنیم تفاوت بین ارتودنس و دندانپزشک را درک کنید تا اطمینان حاصل کنید که بهترین تصمیم را برای لبخند خود می‌گیرید.

آیا شما نمی‌دانید “ارتودنسی چیست؟” شما به سادگی می‌توانید در مورد گزینه‌های درمانی در دسترس خود اطلاعات بیشتری کسب کنید، پس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتودنسی ادامه مطلب را بخوانید.

 

ارتودنس کیست؟

ارتودنتیست‌ها متخصصین دندانپزشکی هستند که در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان بی‌نظمی‌های دندان و صورت آموزش دیده‌اند. آن‌ها طیف گسترده‌ای از گزینه‌های درمانی را برای صاف کردن دندان‌های کج، رفع نیش‌های بد و ترمیم صحیح فک‌ها ارائه می‌دهند.

متخصص ارتودنسی پس از گذراندن یک دوره پنج ساله در دندانپزشکی، 5.000 ساعت (یا سه سال مطالعه تمام وقت)، آموزش‌های تخصصی در زمینه ارتودنسی را پشت سر می‌گذارد. این که آیا شما یا فرزندتان با متد و شیوه‌های به روز و شفاف، تحت درمان قرار گرفته‌اید یا نه، مستلزم حصول اطمینان در مورد یک متخصص ارتودنسی ماهر است تا بهترین نتیجه را بگیرید.

در حالی که ارتودنس‌ها در درجه اول برای صاف کردن دندان‌های کج معرفی شده‌اند، لیکن آن‌ها می‌توانند به درمان گزش‌های دردناک و غلط نیز کمک کنند. حرکت دندان ناشی از عادت‌های بد، مانند مکیدن انگشت شست و حتی برخی از انواع آپنه خواب از این دسته هستند. اگر نمی‌دانید ارتودنتیست برای لبخند شما چه کاری انجام می‌دهد، می‌بایست یک ملاقات با آن‌ها انجام دهید تا یک ارزیابی کلی به دست آورید.

ارتودنسی چیست

 

تفاوت بین ارتودنتیست و دندانپزشک چیست؟

ارتودنتیست‌ها و دندانپزشکان شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. آن‌ها با هم کار می‌کنند تا به شما در بهبود سلامت کلی دهان و دندان کمک کنند، اما در واقع به روش‌های بسیار متفاوتی کار می‌کنند. دندانپزشکان طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان را پوشش می‌دهند. از طرف دیگر ارتودنتیست‌، متخصص دندانپزشکی با تمرکز کامل بر روی موضوعات محدودتر از دندانپزشکی است مانند: مرتب کردن دندان‌ها و هم‌تراز کردن فک.

برای اینکه بیماران درمورد درمان خود تصمیمات آگاهانه و درستی بگیرند، لازم است از چند تفاوت اساسی بین ارتودنتیست و دندانپزشکان آگاه باشند:

دندانپزشکان

یک دندانپزشک عمومی همانند پزشک عمومی خانواده شما است. آن‌ها پزشک عمومی کاملاً ماهری هستند که می‌توانند مشکلات و بیماری‌های شایع را که روی دندان‌ها، دهان و لثه شما تأثیر می‌گذارند تشخیص دهند و درمان کنند.

دندانپزشکان یک دوره عمومی دندانپزشکی را تکمیل می‌گذرانند.

آن‌ها متخصص عمومی در مراقبت و نگهداری از دندان برای همه سنین هستند. هم‌چنین آن‌ها روش‌های زیبایی دندانپزشکی مانند سفید کردن دندان، روکش بلیچینگ و تاج دندان را انجام می‌دهند.

بر خلاف متخصص ارتودنسی، دندانپزشکان برای نصب براکت‌های دندان و یا نظارت بر سایر روش‌های ارتودنسی در دانشگاه آموزش نمی‌بینند.

بیشتر دندانپزشکان عمومی، بیماران و خانواده خود را که نیاز به مراقبت ارتودنسی دارند به متخصص ارتودنسی، ارجاع می‌دهند.

تفاوت دندانپزشک و ارتودنتیست

ارتودنتیست‌ها

ارتودنتیست‌ها متخصص دندانپزشکی ثبت شده هستند که سه سال دیگر آموزش دانشگاهی تمام وقت را در زمینه ارتودنسی، رشد و تغییرات مثبت صورت، بیولوژی و بیومکانیک به اتمام رسانده‌اند (آن‎ها دارای یک مدرک دندانپزشکی عمومی به علاوه درجه تخصصی ارتودنسی هستند).

ارتودنتیست‌ها متخصصان تغییرات در دندان و صورت و فک هستند. آن‌ها دندان‌های کج، نیش‌های بد و آرواره‌های ضعیف را تشخیص می‌دهند و درمان می‌کنند.

ارتودنتیست‌ها متخصص در تمام گزینه‌ها وتکنولوژی‌های مراقبت از ارتودنسی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان هستند.

 

چه گزینه‌هایی در درمان ارتودنسی وجود دارد؟

متخصص ارتودنسی با استفاده از دانش و تخصص خود در بهبود بی‌نظمی‌های صورت و حرکات دندان می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید کدام یک از گزینه‌های درمانی موجود، برای شما یا فرزند شما بهترین تصمیم و حالت خواهد بود.

بین صفحات ثابت و جداشونده، براکت‌های فلزی، براکت‌های سرامیکی، براکت‌های زبانی (نامرئی) و نوع شفاف، روش‌های درمانی متناسب با هر نیاز و شیوه زندگی وجود دارد. بهتر است قبل از تصمیم‌گیری در مورد گزینه درمانی مورد نظر خود، با متخصص ارتودنسی خود ملاقات کنید زیرا هر درمان متفاوت است و ممکن است به یک مورد خاص برای مراقبت و ارتودنسی نیاز داشته باشید.

روش های مختلف ارتودنسی

 

چگونه بدانم نیاز به متخصص ارتودنسی دارم؟

شما باید در سن 7 سالگی، یک متخصص ارتودنسی داشته باشید. وقتی صحبت از ارتودنسی می‌شود مواردی شامل درمان زود هنگام و متناوب، براکت‌ها و سیم‌ها جهت تراز دندان مد نظر است. توصیه ما به بیماران این است که در شرایط مذکور به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنند.

بیماران در طول درمان‌ ارتودنسی خود باید برای معاینات منظم و تمیز کردن دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنند زیرا این عمل، در حفظ سلامت دهان و دندان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

ارتودنتیست‌ها و دندانپزشکان برای دستیابی به نتایج بهینه برای شما و فرزندانتان با هم کار خواهند کرد. اگرچه مراجعه به دندانپزشک جهت معاینات اولیه و قبل از مراجعه به یک متخصص ارتودنسی، برای شما اجباری نیست اما می‌تواند ایده خوبی باشد. ابتدا به دندانپزشک عمومی خانواده خود برای معاینات اولیه مراجعه کنید سپس در صورت لزوم، مراجعه به یک متخصص ارتودنسی را از آن‌ها بخواهید.

ارتودنسی و انواع آن

 

چرا باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنم؟

لبخند شما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های صورت شما و اولین دارایی است که به دنیا ارائه می‌دهید، بنابراین شما با یک متخصص ارتودنسی کاملاً آموزش دیده که بهترین عملکرد را دارد ملاقات کنید. اگر خودتان نسبت به وضعیت دندان‌های خود آگاهی دارید، یک برنامه درمانی ارتودنسی می‌تواند به شما کمک کند اعتمادبه‌نفس را به لبخند خود برگردانید و به شما کمک می‌کند زندگی شادتر و سالم‌تری داشته باشید.همچنین نواقص دندان‌هایتان نیز برطرف می‌گردد.

دلایل زیادی برای مراجعه به متخصص ارتودنسی وجود دارد. ممکن است برای منظم و صاف کردن دندان‌های کج خود، کاهش فاصله‌ها یا درست کردن دندان‌های نامرتب با متخصص ارتودنسی ملاقات کنید. متخصص ارتودنسی می‌تواند در درمان فک‌های بیمار یا مشکلات گاز گرفتن که می‌تواند باعث درد یا گاز گرفتن لثه در هنگام خوردن غذا شود، کمک کند. متخصص ارتودنسی شما ممکن است در برخی موارد در درمان خواب آپنه که منجر به انسداد مجاری تنفسی می‌شود یا مسائل مربوط به عادت‌های طولانی مدت مانند مکیدن انگشت شست کودک نیز به شما کمک کند.

درمان ارتودنسی (شامل براکت و سیم‌های شفاف) باید توسط متخصص ارتودنسی ثبت شده انجام شود. ارتودنتیست‌ها از مهارت لازم برای تشخیص صحیح مشکلات ارتودنسی، ارزیابی و نظارت بر حرکات دندان شما و حفظ سلامت دندان‌ها برخوردار هستند.

ارتودنسی و لبخندی زیباتر

 

چگونه یک متخصص ارتودنسی کارآمد را در نزدیکی خود پیدا کنم؟

شما ممکن است فکر کنید، “چگونه یک متخصص ارتودنسی را در نزدیکی خود پیدا کنم؟” به عنوان یک سازمان، آن‌ها متعهد به ارائه تخصص در مراقبت از بیماران و تحصیل اعضا می‌باشند تا اطمینان حاصل شود که همیشه در صدر آخرین پیشرفت‌ها و تکنیک‌های علمی قرار دارند. هنگام مشاهده یک ارتودنتیست با مدرک ثبت شده، می‌توانید به دانش و تخصص آن‌ها اطمینان داشته باشید.

ابزار یافتن یک ارتودنتیست

ما به شما کمک می‌کنیم تا با دانستن نکات اساسی و بررسی بالاترین استانداردهای لازم، نزدیک‌ترین پزشک خود را بیابید. موارد زیر در انتخاب دندانپزشک، ضروری است:

به دنبال مدرک ثبت شده آن‌ها باشید!

اعضای انجمن ارتودنتیست‌ها برچسب یا علامتی را در مدرک خود دارند که نشان می‌دهد آن‌ها پروانه پزشکی مربوطه در این زمینه را دارند بنابراین یک متخصص ارتودنسی ثبت شده هستند.

اگر شک دارید، بپرسید!

همیشه بهتر است که متخصص ارتودنتیست شما متخصص ثبت شده در سازمان پزشکی و دندانپزشکی باشد. با در نظر گرفتن موارد اساسی در انتخاب پزشک درمانگر خود می‌توانید دندان‌های سالم و زیباتری داشته باشید.

سوالات متداول در زمینه درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی راهی برای مرتب کردن یا جابه‌جا کردن دندان‌ها به منظور بهبود ظاهر دندان‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها است. همچنین با پخش فشار وارده بر روی تمام دندان‌های شما می‌تواند به مراقبت درازمدت از دندان، لثه و مفاصل فک کمک کند.

ارتودنسی دندان ها

چرا باید ارتودنسی انجام دهم؟

بسیاری از افراد دندان‌های به هم ریخته یا کج دارند. درمان ارتودنسی دندان‌ها را صاف می‌کند یا آن‌ها را به وضعیت بهتری تبدیل می‌کند. این موضوع می‌تواند ظاهر و نحوه نمایش و جویدن در دندان‌ها را بهبود بخشد، در ضمن تمیز کردن آن‌ها را نیز آسان‌تر می‌کند.

بعضی از افراد دندان‌های جلوی بیرون آمده‌ای دارند که زیبا به نظر نمی‌رسند. این دندان‌های برجسته به احتمال زیاد خراب می‌شوند اما درمان ارتودنسی می‌تواند آن‌ها را ردیف کند. نحوه برخورد فک‌های فوقانی و تحتانی باعث می‌شود دندان‌ها نازیبا به نظر برسند و منجر به گاز گرفتن و جویدن نادرست شوند. درمان ارتودنسی ممکن است بتواند هر دو مشکل را برطرف کند.

هنگامی که دندان به درستی قرار نمی‌گیرد، می‌تواند بر روی عضلات فک فشار بیاورد و باعث ایجاد مشکلات فک و مفاصل و بعضا سردرد شود. درمان ارتودنسی به شما کمک می‌کند تا یکنواخت‌تر بجوید و درد را کاهش دهید.

در چه سنی باید درمان ارتودنسی را شروع کنم؟

بهترین زمان به طور کلی در دوران کودکی است اما بزرگسالان نیز می‌توانند تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند.بزرگسالان بیشتر این کار را انجام می‌دهند. سن از تعداد مناسب دندان کمتر اهمیت دارد. در كودكان ممكن است لازم باشد قبل از شروع درمان، برای درآمدن دندان‌های کافی منتظر بمانید.

چه کسی ارتودنسی را انجام می‌دهد؟

دندانپزشک شما ممکن است معالجه ارتودنسی را انجام دهد. یا ممکن است شما را به یک متخصص که دارای مدارک تخصصی است ارجاع دهد. بسته به شرایط دهان و دندان شما، انتخاب دندانپزشک صورت می‌پذیرد.

ارتودنسی شامل چه مواردی است؟

مهم‌ترین مسئله این است که یک معاینه کامل داشته باشید. این کار معمولاً شامل مراجعه به دندانپزشکی، پرتونگاری دندان و ساخت مدل‌های گچ دندان‌های شما است.

سپس تیم دندانپزشکی یا ارتودنتیست شما در مورد این‌ که چه روش درمانی امکان‌پذیر است صحبت خواهند کرد. هنگامی که مطمئن شدید می‌خواهید شروع کنید، مطمئن شوید که دندان‌های خودتان یا فرزندتان کامل شده باشد.

آیا برای ایجاد فضا، نیاز به کشیدن دندان دارم؟

ممکن است فضای کافی برای تمام دندان‌های دائمی خود نداشته باشید. در این صورت ممکن است برای ایجاد فضا نیاز به کشیدن دندان‌های دائمی داشته باشید. تیم دندانپزشکی به شما در مورد این موضوع خواهد گفت. گاهی اوقات می‌توان با استفاده از سایر روش‌های درمانی، فضا ایجاد کرد.

چگونه درمان انجام می‌شود؟

درمان ارتودنسی توسط تعدادی از وسایل انجام می‌شود، که مهم‌ترین آن‌ها “براکت” نام دارد. مطالب زیر را در مورد براکت‌ها مطالعه نمایید تا با نگاهی دقیق به درمان اقدام نمایید:

براکت‌ و ملزمات آن:

براکت متحرک چیست؟

درمان اولیه و ساده ممکن است با یک براکت قابل جابه‌جایی انجام شود (صفحه‌ای که می‌توان آن را به راحتی تمیز کرد). دارای سیم‌های ظریف و متصل به هم است که دندان‌ها را با فشار ملایم به حرکت در می‌آورد.

براکت ثابت چیست؟

دندان‌ها اغلب باید با دقت بیشتری هدایت شوند تا بتوانند از براکت قابل جابه‌جایی استفاده کنند. بنابراین از یک براکت ثابت استفاده می‌شود. این روش دارای براکت‌ها و نوارهایی است که به طور موقت به دندان می‌چسبند. یک سیم انعطاف‌پذیر به همه براکت‌‌ها می‌پیوندد و امکان حرکت دندان‌ها را فراهم می‌کند. شما نمی‌توانید آن را از دهانتان خارج کنید، بنابراین به آن براکت ثابت گفته می‌شود.

براکت عملکردی چیست؟

گاهی اوقات با استفاده از یک براکت عملکردی می‌توان نحوه رشد فک‌ها را تغییر داد. این روش با استفاده از قدرت عضلات فک شما کار می‌کند و می‌تواند به رفع برخی مشکلات شما کمک کند.

براکت‌ها از چه جنسی هستند؟

براکت‌های ثابت همیشه از فلز ساخته نمی‌شوند. پلاستیک و سرامیک برای بزرگسالان قابل استفاده است.

سربند “headgear” چیست؟

برخی افراد نیاز به استفاده از سربند دارند. معمولاً فقط لازم است آن را در شب استفاده کنند. اگر آن را به روشی که گفته شده است استفاده نکنید، ممکن است دندان‌های جلوی شما در پایان درمان نشوند.

براکت‌های نامرئی چیست؟

آن‌ها قالب‌های پلاستیکی محکم و شفافی هستند که برای مرتب کردن دندان‌ها استفاده می‌شوند. مجموعه‌ای از قالب‌های مخصوص، باریک و متفاوت که برای هر بیمار ساخته شده است. هر ست قبل از تعویض با مجموعه بعدی به مدت دو هفته استفاده می‌شود. آن‌ها از پلاستیک شفاف ساخته شده‌اند، بنابراین تقریبا نامرئی هستند. این بدان معنی است که هیچ کس نمی‌فهمد که شما دندان‌های خود را مرتب می‌کنید.

قالب‌ها باید روزانه 22 تا 23 ساعت استفاده شوند. آن‌ها را به راحتی برای خوردن، آشامیدن، مسواک زدن و تمیز کردن بین دندان‌هایتان می‌توانید از دهان بیرون آورید. قبل از اینکه بتوانید از این روش درمانی استفاده نمایید، باید تمام دندان‌های اصلی خود را داشته باشید.

انواع مختلف براکت های ارتودنسی

الاستیک چیست؟

بعضی اوقات نوارهای الاستیک ظریف، به یک براکت ثابت وصل می‌شوند تا به حرکت دندان کمک کنند. متخصص ارتودنسی شما در صورت نیاز به الاستیک، به شما می‌گوید.

طول مدت درمان چقدر است؟

طول مدت درمان، بستگی به شدت مشکل دارد و ممکن است از چند ماه تا دو سال یا دو سال و نیم به طول بی‌انجامد. درمان در بیشتر افراد، طی یک یا دو سال انجام می‌گیرد.

چه اتفاقی می‌افتد وقتی دندان‌ها در وضعیت مناسب قرار دارند؟

پس از اتمام درمان، باید دندان‌ها برای مدتی در حالت نگه‌داری قرار گیرند. وسایلی که دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند نگه‌دارنده نامیده می‌شوند.

نگه‌دارنده‌ها دندان‌های صاف شده را در حالتی که لثه و استخوان اطراف محکم شوند، قرار می‌دهند. بسته به مشکل اولیه، نگه‌دارنده‌ها متحرک یا ثابت هستند.

آیا درد وارده به دهان و دندان‌ صدمه وارد می‌کند؟

در ابتدای کار، ممکن است احساس عجیبی داشته باشید و براکت‌ها باعث ناراحتی شوند. اگر مشکل از بین نرود، متخصص ارتودنسی، تنظیماتی را برای کمک به شما انجام می‌دهد. معمولاً دندان‌ها بلافاصله پس از تنظیم یک براکت اذیت می‌شوند، اما این موضوع به سرعت برطرف می‌شود.

تعداد مراجعات در حین درمان چه تعداد است؟

براکت‌های ارتودنسی معمولاً هر 4 تا 6 هفته نیاز به تنظیم دارند. متخصص ارتودنسی شما به شما خواهد گفت که چند دفعه براکت شما نیاز به تنظیم دارد.

آیا درمان، موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

موفقیت هم به مهارت‌های ارتودنس بستگی دارد و هم اشتیاق و کمک بیمار (و والدین). مهم است که از دستورالعمل‌هایی که توسط متخصص ارتودنسی تنظیم شده‌ است پیروی کنید و  جهت ویزیت، مرتب به متخصص مراجعه کنید.

موفقیت در درمان به تعهد بیمار بستگی دارد. در معالجه ارتودنسی کودکان اشتیاق بیمار به اندازه والدین مهم است.

آیا ارتودنسی می‌تواند به دندان‌های من آسیب برساند؟

اگر در طول درمان به درستی از آن‌ها مراقبت نکنید، دندان‌های شما آسیب می‌بینند. براکت به خودی خود به دندان‌ها آسیب نمی‌زند اما تمیز نکردن دندان‌ها و مصرف مداوم غذاها و نوشیدنی‌های قندی، آسیب دائمی به دندان شما وارد می‌کند. براکت‌ها، سیم و کش‌ها می‌توانند مواد غذایی را به دام بیندازند و باعث ایجاد لکه و آسیب بیشتری نسبت به معمول شوند. بنابراین باید دندان‌ها و ابزار ارتودنسی خود را کاملاً تمیز کنید.

حفظ نظافت دندانها حین ارتودنسی

آیا نتیجه درمان دندان در ارتودنسی، دائمی است؟

حتی پس از اتمام درمان، حرکات جزئی دندان در طول زندگی طبیعی است. بنابراین هیچ تضمین دائمی داده نمی‌شود. با این وجود، دندان‌ها به اندازه‌ای تغییر نمی‌کنند که نیاز به درمان دوباره داشته باشند.

چگونه در مورد نیاز به درمان ارتودنسی تحقیق کنم؟

مراجعه به تیم دندانپزشکی خود، اولین کاری است که باید انجام دهید و از مشاوره آن‌ها مطلع شوید. تیم دندانپزشکی شما می‌داند که آیا شما به درمان نیاز دارید یا خیر.

از پزشک ارتودنسی خود مطمئن شوید

چگونه از براکت و دندان‌هایم مراقبت کنم؟

در هنگام انجام درمان ارتودنسی، دندان خود را توسط تیم دندانپزشکی بررسی کنید. همچنین شما باید بیشتر از دندان‌ها مراقبت کنید. رعایت بهداشت و اصول مراقبتی از دهان و دندان، در زمان انجام ارتودنسی ضروری است؛ زیرا دندان‌های شما را از خرابی و آسیب‌های احتمالی محافظت می‌نماید. استفاده از مسواک و شوینده‌های بهداشتی دهان و دندان، از موارد اساسی در حین درمان است.

منبع:

orthodonticsaustralia.org.au





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us