چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

| 26 سپتامبر 2020

هیچ اقدامی به اندازه مراقبت از پوست، به صورت همزمان ساده و پیچیده نیست.

ما وقت و هزینه زیادی را صرف جستجوی تونیک مناسب، کرم مناسب و ماسک عالی برای نوع پوست خود می‌کنیم؛ در صورت عدم موفقیت در مراقبت از پوست، وقت زیادی را صرف آرایش ایده آل برای پوشاندن نواقص پوستی خود می‌کنیم.

در روند آزمایش و خطا ممکن است به نتیجه مورد نظر خود نرسید و در بدترین حالت حتی به پوست خود آسیب بزنید.

اما آيا قوانين خاص و مفیدی در مورد چگونگي مراقبت و شادابي پوست براي همه وجود دارد؟ امروز ما در مورد اصول جهانی مراقبت از پوست می‌گوییم.

همه نکات موجود در مقاله ماهیتی مشاوره‌ای دارند. جوش‌های دوره‌ای و نقاط سیاه برای همه اتفاق می‌افتد و وجود این جوش‌ها طبیعی است. اگر مشکل پزشکی در مورد پوست خود دارید یا دوست دارید مراقبت‌های شخصی بیشتری برای پوست خود انتخاب کنید، باید با پزشک خود صحبت کنید.

محافظت از پوست

مشکلات پوستی چگونه به وجود می‌آیند؟

عوامل زیادی می‌توانند باعث سوزش و ناراحتی پوست شوند. بیشتر افراد در دوران نوجوانی و همراه با تغییرات هورمونی با مشکل آکنه روبه‌رو هستند. سایر تغییرات هورمونی در بزرگسالی مانند قاعدگی، بارداری یا یائسگی نیز می‌توانند باعث بروز مشکلات پوستی شوند اگرچه برای برخی از افراد این تغییرات، باعث رهایی از مشکلات اصلی و درونی می‌شود.

مشکلات پوستی می‌تواند با سابقه خانوادگی نیز مرتبط باشد. اگر والدین شما دچار مشکلات پوستی هستند، به احتمال زیاد شما نیز دچار این مشکلات خواهید شد. همچنین جوش‌ها می‌توانند تحت تاثیر داروهای خاص (مانند داروهایی که برای درمان صرع و افسردگی استفاده می‌شوند) یا در واکنش به آرایش یا محصولات مراقبت از پوست ایجاد شوند.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که آکنه به دلیل بهداشت ضعیف ظاهر می‌شود اما این فرضیه یک افسانه است. در مقابل تمام اقدامات مراقبتی، تمیز کردن و لایه برداری بیش از حد می‌تواند اوضاع را وخیم‌تر نماید. غالباً شکلات و غذاهای چرب مقصرین اصلی هستند اما شواهد اندکی مبنی بر تاثیر گسترده‌ی غذاها بر آکنه در اکثر افراد وجود دارد. آیا غذاهای چرب می‌توانند مفید باشند؟

تاثیر آکنه بر زیبایی پوست

کدام محصولات می‌توانند به مراقبت از پوست کمک کنند؟

راز اصلی موفقیت در مراقبت از پوست، شناختن نوع پوست خود است. دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند تا موثرترین محصول مراقبت از پوست را انتخاب کنید. طبق تحقیق آکادمی پوست آمریکا، پنج نوع پوست وجود دارد:

  • پوست حساس ممکن است بعد از مصرف محصولات پوستی دچار لک، سوزش و خارش شود.
  • پوست طبیعی صاف و شفاف است اما حساس نیست.
  • پوست خشک پوسته پوسته، خارش‌دار یا زمخت و خشن است.
  • پوست روغنی براق و چرب است.
  • پوست ترکیبی در بعضی مناطق صورت خشک و در برخی دیگر روغنی است.

اغلب (به خصوص در فصل تابستان) پوست شما ممکن است کم آب شود. این شرایط یک وضعیت پوستی است نه یک نوع از انواع 5گانه بالا. اگر شما دچار این شرایط شدید، پوست شما فاقد آب است. این شرایط می‌تواند در اثر عوامل زیادی مانند آرایش، رژیم غذایی یا آب و هوا و تغییرات فصلی ایجاد شود.

برای تمیز کردن صورت و یا خلاص شدن از کمبود آب بدن، از یک پاک کننده ملایم و بدون سایش استفاده کنید که حاوی الکل نباشد. با آب گرم، پوست خود را نشویید و از شوینده‌های تهاجمی استفاده نکنید. این موارد می‌تواند مانع از تولید چربی طبیعی پوست و باعث سوزش و خارش گردد.

هنگام انتخاب یک محصول تمیز کننده پوستی، به محل توضیح سورفاکتانت‌ها “Surfactants” (که باعث کاهش کشش سطح می‌شوند) در لیست مواد تشکیل دهنده (مانند SLS و ALS) توجه کنید. به طور کلی سورفاکتانت‌ها بی خطر هستند اما می‌توانند باعث تحریک پوست در بعضی از افراد به ویژه هنگامی که برای اولین بار در لیست قرار بگیرند، شوند. سعی کنید محصولات با pH متعادل را انتخاب نمایید زیرا فرمول آن‌ها بی خطرتر است و باعث تحریک پوست نمی‌شوند.

صبح‌ها (برای پاک کردن کثیفی و باکتری‌هایی که در هنگام خواب روی صورت شما قرار می‌گیرد)، عصرها (برای از بین بردن آرایش و ریزگردها مانند دود، آلودگی یا خاک) و بعد از تمرینات ورزشی صورت خود را بشویید. هرچند که لمس کردن صورت وسوسه کننده است اما با این کار کثیفی، روغن و باکتری‌ها را از روی دستان به صورت خود پخش می‌کنید. صورت خود را در طول روز لمس نکنید.

تمیز و پاک کردن پوست صورت

اگر فکر می‌کنید که فقط شستن صورت با پاک کننده کافی نیست، شما می‌توانید از یک تونیک پوست نیز استفاده نمایید اما امروزه این کار واقعاً لازم نیست، به خصوص اگر از یک محصول پاک کننده و یک کرم خوب استفاده می‌کنید. تونیک پوست برای از بین بردن بقایای صابون و مرطوب کردن پوست استفاده می‌شود، اما امروزه از صابون در مراقبت از پوست استفاده نمی‌شود بنابراین تونیک پوست فقط یک قدم اضافی است.

بعد از تمیز کردن از مرطوب کننده استفاده کنید به خصوص اگر پوست شما خشک یا خارش دار و خشن است. هنگام استفاده از هر نوع کرم دور چشم مراقب باشید، با این کار شما پوست حساس را تحریک می‌کنید. از پاک کننده‌های پارابن‌دار “parabens” خودداری کنید. آن‌ها از رشد میکروارگانیسم‌ها “microorganisms” جلوگیری می‌کنند.

اگر پوست شما به اسکراب یا اکسید کننده شیمیایی احتیاج دارد، این محصول را به آرامی با استفاده از حرکات کم و کوچک و دایره‌ای بر روی صورت بمالید. هر چند وقت یک بار و بسته به نوع پوست شما لایه‌برداری انجام می‌گیرد. معمولاً هرچه لایه برداری تهاجمی‌تر باشد، باید دفعات کمتری انجام گیرد. اگر مطمئن نیستید که لایه برداری همان چیزی است که پوست شما به آن نیاز دارد یا نه، بهتر است این کار را انجام ندهید.

هر روز قبل از رفتن به خارج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید به خصوص هنگامی که در حال آفتاب گرفتن هستید. این موضوع می‌تواند باعث کاهش سرعت پیری پوست شود، شما را از آفتاب سوختگی و تجمع رنگ‌دانه‌ها نجات می‌دهد و به جلوگیری از سرطان پوست از جمله ملانوما “melanoma” که خطرناک‌ترین شکل سرطان پوست است، کمک می‌کند.

استفاده از ضد آفتاب مهم است

اگر می‌خواهید به بهترین شکل از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید به این سه معیار برای انتخاب ضدآفتاب مناسب توجه کنید:

SPF (از 30 و بالاتر)، مقاومت در برابر آب و حفاظت از پوست در طیف گسترده (UVA / UVB). همچنین ممکن است رتبه‌های PA + را در محصولات مراقبت از پوست مشاهده کنید. هر کدام از آن‌ها سطح محافظت پوست را در برابر اشعه UVA افزایش می‌دهند. همچنین می‌توانید ضد آفتابی را انتخاب کنید که متناسب با نوع پوست شما باشد (فقط برچسب یا بروشور آن را با دقت بخوانید).

 

هنوز جوش می‌زنم، باید چه کار کنم؟

بعضی اوقات حتی یک رژیم کامل و غنی، مانع از بروز جوش در چهره شما نمی‌شود (در اکثر مواقع). اول از همه جوش را فشار ندهید و نترکانید حتی اگر واقعاً می‌خواهید این کار را انجام دهید و فکر می‌کنید جوش سریع‌تر از این طریق بهبود می‌یابد. تلاش برای فشار دادن جوش باعث حساس‌تر شدن پوست می‌شود، پوست در این ناحیه تحریک می‌شود و حتی جوش و جای آن بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین می‌تواند باعث ایجاد زخم شود.

بهترین کار برای بهبود جوش این است که:

  • از یک کمپرس گرم استفاده کنید. این کمپرس می‌تواند جوش را نرم کند و باعث آمدن چرک به سطح پوست می‌شود. همچنین می‌تواند به یک جوش سیاه عمیق کمک کند که به سطح پوست بیاید.
  • از پاک کننده‌های بدون صابون استفاده کنید. آن‌ها بهتر از صابون سنتی در درمان آکنه هستند.
  • کرم و پمادها را بمالید و بر روی سطح پوست ماساژ دهید. آکادمی پوست و مو آمریکا کرم‌های بدون نسخه را که حاوی بنزوئیل پراکسید “benzoyl peroxide”، اسید سالیسیلیک “salicylic acid” و گوگرد هستند را توصیه می‌کند.
  • در صورت احساس درد، بسته‌های یخ را بر روی صورت خود به آرامی بمالید.
  • این موضوع را فراموش نکنید که شما می‌توانید یک جوش را با آرایش پنهان نمایید. لوازم آرایشی را انتخاب کنید که منافذ پوست را مسدود نکند.

بهبود جوش صورت

برای جلوگیری از مشکلات پوستی چه کاری باید انجام دهم؟

مشکلات پوستی را می‌توان با مراقبت مناسب خارجی اما از داخل بدن نیز برطرف کرد. برخلاف تصور رایج عموم مردم، غذا باعث ایجاد آکنه نمی‌شود اما می‌تواند وضعیت کلی پوست را بهبود بخشد؛ در درجه اول از طریق ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند شرایط پوستی را بهبود بخشد.

برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش مهمی در سلامت پوست دارند مانند ویتامین A، ویتامین C، ریبوفلاوین “riboflavin”، نیاسین “niacin”، پیریدوکسین “pyridoxine”، ویتامین E، روی و سلنیوم. راهنمای نهایی ویتامین‌ها این است که باید به میزان کافی باشند.

همچنین چندین روش برای رسیدن به پوست سالم وجود دارد:

  • سعی کنید رژیم غذایی خود را تا حد امکان متنوع کنید. یک گروه غذایی خاص نمی‌تواند همه مواد مغذی ضروری را برای پوست شما فراهم کند. اما یک رژیم غذایی سالم و متعادل، منابع غنی از آنتی اکسیدان‌ها را برای محافظت و ترمیم پوست ما فراهم می‌کند.رژیم غذایی متنوع
  • به طور کلی اجازه ندهید که پوست شما کم آب شود. عمدتا یک رژیم متعادل سالم، بهترین راه برای مراقبت از پوست از داخل به بیرون است.
  • مطالعات نشان می‌دهد که تاثیرات میکروبی روده فراتر از روده اثر می‌گذارد. به طور خاص یافته‌هایی وجود دارد که نشان‌گر ارتباط مستقیمی بین میکروبیوم “microbiome” روده و هموستاز “homeostasis” جلدی است اما این ارتباط به تازگی مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این مطالعات نشان داده‌اند که باکتری‌های روده می‌توانند تأثیر مثبتی در پاسخ به عملکرد مختل شده پوست داشته باشند.
  • دیسبیوز روده “dysbiosis”. حالت عدم تعادل میکروبی، این پتانسیل را دارد که بر عملکرد پوست تأثیر منفی بگذارد و به اختلالات پوستی شایع (مانند آکنه، درماتیت آتوپیک “atopic dermatitis” و پسوریازیس) کمک کند. به همین دلیل نظارت بر سلامت میکروبی روده شما مهم است.

 

در محافظت از پوست به چه مواردی باید توجه کنیم؟

  1. مرتباً صورت خود را با آب گرم (ولرم) بشورید.
  2. پوست خود را بیش از حد لایه‌برداری نکنید، این موضوع می‌تواند منجر به آسیب و سوزش پوست شود.
  3. همیشه قبل از خواب همه آرایش خود را پاک کنید.
  4. کارهای روزمره مراقبت از پوست شامل یک پاک کننده، یک تونیک پوست (اگر فکر می‌کنید پاک کننده برای شما کافی       نیست)، مرطوب کننده و یک اسکراب یا لایه‌بردار شیمیایی (اما واقعاً با دقت) است.
  5. سعی کنید در آفتاب شدید آفتاب نگیرید. همیشه قبل از رفتن به فضای بیرون از ضد آفتاب استفاده کنید.
  6. در طول روز صورت خود را لمس نکنید.
  7. به طور مرتب پوست خود را برای تغییر و واکنش به محصولات مراقبت کننده بررسی کنید. اگر بلافاصله محصولی را که به آن حساسیت دارید بشناسید، قبل از وخیم‌تر شدن واکنش، به شما کمک خواهد کرد.

نکاتی برای مراقبت از پوست

بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست چیست؟

  • هر روز ضد آفتاب بزنید.

اگر شما هر روز از محافظان پوست استفاده نمی‌کنید، به واقع اثرات مخرب آفتاب می‌توانند پوست شما را درگیر کنند. در واقع بیش از حد قرار گرفتن در معرض اشعه UV خورشید دلیل اصلی پیری پوست است. به همین دلیل تهیه یک ضد آفتاب بخشی از روال مراقبت از پوست شما است و بسیار مهم است. در حالی که مرطوب کننده یا مواد آرایشی شما ممکن است دارای ضد آفتاب باشند اما این درصد از مواد برای حفاظت از پوست در کل روز بسیار ناچیز است بنابراین فراهم کردن یک کرم ضد آفتاب مستقل با حداقل SPF 30 بسیار مهم است.

  • به صورت روزانه پوست خود را مرطوب کنید.

اگر  زندگی روزانه شما به نوعی است که باعث می‌شود صبح‌ها عجله داشته باشید، گاهی مرطوب کننده در حاشیه قرار گرفته و به آن کمتر توجه می‌شود. در کنار ضد آفتاب، استفاده از مرطوب کننده بهترین کاری است که می‌توانید در کارهای مراقبت از پوست روزمره خود بگنجانید. چه پوست شما روغنی باشد، چه خشک و چه ترکیبی از چرب و خشک، پیدا کردن نوع مناسب مرطوب کننده برای پوست شما می‌تواند جهان شما را دگرگون کند.

استفاده از مرطوب کننده ها

  • به بدن خود عشق بدهید.

گرفتن یک حمام آب گرم طولانی در انتهای یک روز شلوغ می‌تواند لوکس‌ترین کار جهان باشد اما آیا می‌دانید انجام این کار به روش اشتباه می‌تواند باعث پوسته پوسته و خشک شدن پوست شما شود؟ برای حمام بهتر و جلوگیری از خشکی پوست، باید آب را در دمای مناسب نگه دارید و از ماندن بیش از حد در زیر آب (حداکثر 10 دقیقه) خودداری نمایید همچنین از صابون‌های مضر قلیایی که می‌تواند پوست را تحریک کنند، دوری جویید.

دوش گرفتن با آب گرم پوست شما را خشک میکند.

  • از مراقبت گردن و قفسه سینه خود غافل شوید.

به نظر برخی افراد تمام تمرکز در مراقبت از پوست، بر روی صورت است. شما باید به این موضوع توجه نمایید که گردن و سینه شما نیز به نمایش گذاشته می‌شود. پوست در این نواحی به مراتب نازک‌تر و مستعد آسیب بیشتر از سایر قسمت‌های بدن است. برای مقابله با علائم پیری و حفاظت از پوست روشن و درخشان، حتماً در این قسمت‌های بدن خود از ضد آفتاب، لایه بردار و مرطوب کننده استفاده نمایید.

  • از آنتی اکسیدان‌ها استفاده کنید.

با افزایش سن، بافت الاستین پوست شما شل‌تر می‌شوند زیرا بدن شما کلاژن کمتری تولید می‌کند. این امر می‌تواند باعث به وجود آمدن چین و چروک‌ها شود و پوست قابلیت ارتجاعی کمتری پیدا می‌کند زیرا رادیکال‌های آزاد باعث انحطاط سلول از طریق فرآیندی به نام اکسیداسیون “oxidation” می‌شوند. برای مقابله با این شرایط، آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین‌های C و E، بتاکاروتن “beta-carotene”، لیکوپن “lycopene” و سلنیوم “selenium” را در برنامه روزمره خود قرار دهید.

  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

انتخاب نوع غذایی که می‌خورید قطعاً در ظاهر پوست شما تأثیر می‌گذارد. مصرف میوه و سبزیجات به طور منظم می‌تواند تغییراتی در ظاهر معمول پوست شما ایجاد کند. از استعمال دخانیات خودداری کنید. آن‌ها اثرات مضری بر بدن و پوست به همراه دارند. بسیاری از افراد در مورد فواید افزایش مصرف میوه و سبزیجات برای بهبود پوست خود می‌پرسند و جواب این واقعیت این است که گذشته از مواد مغذی و آنتی اکسیدان، این مواد غذایی پر از آب هستند که همان‌طور که گفته شد بسیار حیاتی است.

همچنین انتخاب برخی غذاهای غنی از ویتامین C می‌تواند برای شما مفید باشند. میوه‌هایی مانند توت فرنگی، موز و همچنین سایر میوه‌های متداول که حاوی مقادیر زیادی ویتامین C ، D یا E هستند برای مراقبت مناسب از پوست لازم هستند.

مصرف میوه و تامین انتی اکسیدانها

  • بیش از حد لایه برداری نکنید.

لایه برداری یکی دیگر از کارهای روتین برای مراقبت از پوست است زیرا سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و باعث ایجاد پوست جدید و سالم‌تر می‌شود. با این حال هنگامی که صحبت از لایه برداری از پوست شما می‌شود قطعاً انجام به اندازه این کار تاثیر بیشتری خواهد داشت. اگر از لایه بردارهای فیزیکی یا شیمیایی استفاده می‌کنید باید به پوست خود فرصت دهید تا بین درمان‌ها استراحت کند. در اکثر پوست‌ها، انجام این کار یک یا سه بار در هفته کاملاً کافی است. اگر بیش از حد این کار را انجام دهید، خطر تحریک پوست خود را خواهید داشت.

  • صورت خود را بشویید.

حداقل یک بار، صبح و یک بار قبل از خواب صورت خود را بشویید. برای تمیز کردن سطح پوست می‌توانید از یک پاک کننده صورت استفاده کنید. پاک کننده‌ها به شما کمک می‌کنند تا بعضی از نقاط تاریک که در اثر آفتاب سوختگی یا قرار گرفتن در معرض محیط‌های آلوده ایجاد شده باشند را از بین ببرید.

شستشوی صورت

  • قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید.

وقتی با آرایش به رختخواب می‌روید، اثرات منفی آرایش پوست شما را ترک نمی‌کند. همچنین شما در طول روز آلودگی‌ها، خاک، روغن و سموم را در پوست خود جمع آوری می‌کنید. اگر مواد مضر را پاک نکنید، با گرفتگی منافذ، پوست تحریک شده و شکسته شدن پوست روبرو خواهید شد. فقط یک دقیقه طول می‌کشد تا پوست خود را از باکتری‌های مضر خلاص کنید و از مشکلات ناخوشایند در آینده جلوگیری نمایید.

  • از خشک شدن پوست خود جلوگیری کنید.

استفاده از محصولات پاک کننده، پوست شما را خشک می‌کند. بلافاصله بعد از شستشو از مواد ضدعفونی کننده و مرطوب کننده‌های حاوی الکل خودداری کنید.

  • کمبود خواب نداشته باشید.

آن‌ها عمل خوابیدن را “خواب برای زیبایی” می‌نامند. شما باید هر شب هفت تا هشت ساعت خواب هدف‌مند ‌داشته باشید تا تمام روز بدن خود را برای ترمیم و شارژ مجدد برای روز بعد آماده نمایید. اگر به تنظیم مجدد خواب و طراوت بدن خود نمی‌پردازید، با کیسه‌های چشمی، قسمت‌های تیره پوست، شکسته شدن، چین و چروک، التهاب و موارد دیگر کنار بیایید. اگر در خوابیدن یا خواب عمیق مشکلی دارید، یک روال آرام بخش شبانه برای ایجاد آرامش ایجاد نمایید. خواب کافی نه تنها وضعیت روحی و جسمی شما را تقویت می‌کند بلکه بر ظاهر پوست شما نیز تأثیر می‌گذارد. با روش‌های نادرست خوابیدن، چین و چروک‌های کوچک در زیر چشم شما ایجاد می‌گردد.

تاثیر خواب کافی بر زیبایی پوست

  • دوباره و دوباره آب بنوشید.

چه راه دیگری مانند نوشیدن آب کافی می‌تواند ساده‌ترین روش برای حفظ سلامت پوستی شما باشد؟ اگر به ندرت آب می‌نوشید، وضعیت پوست با توجه به آن‌چه در مورد شما اتفاق می‌افتد، می تواند بدتر شود.

هنگامی که به اندازه کافی آب نمی‌نوشید، اغلب برای انجام سایر وظایف عملکردی بدن، رطوبت از پوست به بدن شما مکیده می‌شود. در نتیجه پوست شما خشک شده و دارای لکه‌های کوچک و چین‌های ریز می‌گردد.

  • انتخاب صحیح لوسیون‌ها و محصولات پوستی بسیار موثر است.

بر اساس شرایط پوستی و صورت خود، نوع مناسب لوسیون برای خود را استفاده نمایید. آرایش و لوسیون‌های بد می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند و تعدادی لکه‌های تیره و برجسته ایجاد نمایند. شما باید با دانستن این موضوع که چه نوع ماده‌ای در آن وجود دارد و آن را تشکیل داده است، لوسیون را انتخاب کنید.

از برخی از مارک‌های حاوی مواد شیمیایی مضر مانند پارابن “Paraben”، فتالات “Phthalates”، پروپیلن گلیکول “Propylene glycol” و لوریل سولفات سدیم “Sodium lauryl sulfate” خودداری کنید. این مواد شیمیایی مضر معمولاً از طریق پوست شما وارد جریان خون می‌شوند و باعث ایجاد مشکلات جدی می‌گردند؛ این مشکلات جدی ممکن است در نهایت منجر به سرطان ‌شوند. انتخاب لوسیون‌ها بر اساس مواد تشکیل دهنده، این مشکل را برطرف می‌نماید.

  • از استفاده زیاد محصولات لبنی خودداری کنید.

تحقیقات نشان می‌دهند كه برخی از اجزای تشکیل دهنده شیر مرتبط با هورمون‌های تستوسترون باعث تحریک غدد چربی می‌شوند. این اثرات می‌تواند به شکل برخی نقاط نامرئی کوچک تا برخی از آکنه‌های قابل مشاهده مانند کیست نمایان شوند.

اگر هنگام استفاده لبنیات اشتها و علاقه زیادی دارید، خودداری از این کار برای شما کار سختی خواهد بود. سعی کنید مصرف لبنیات خود را برای مدت زمانی  یک یا دو ماه کاهش دهید تا متوجه تغییرات در پوست خود شوید. همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهند که جایگزینی محصولات گاو با بز و گوسفند انتخاب بهتری خواهد بود.

  • محصولات مراقبت از پوست را به ترتیب استفاده کنید.

یک متخصص پوست و مو در دانشگاه هاروارد می‌گوید: هر آن‌چه را که ابتدا روی پوست خود استفاده می‌کنید، اولین چیزی است که به پوست شما نفوذ می‌کند. از این رو اگر با دو مشکل در پوست خود مواجه هستید، مانند لکه‌های خورشیدی و چین و چروک، استفاده از لوسیون تنها برای رفع یک مشکل تصمیم بدی خواهد بود. راه حل این است: استفاده از یک لوسیون در صبح جهت محافظت از پوست در برابر آفتاب و استفاده دیگری را به شب موکول کنید. متأسفانه استعمال هر دو به صورت  همزمان تأثیر زیادی نخواهد گذاشت.

مصرف همزمان دو لوسیون ارایشی باهم تاثیری ندارد

  • خمیرها و لوسیون‌های پوستی خود را بسازید.

با جمع آوری مواد تشکیل دهنده اصولی در خانه می‌توانید محصولات زیبایی خود را که از عوارض جانبی کمتری برخوردار است و طبیعی‌تر هستند را بیابید.با این شیوه شما می‌توانید مقدار زیادی پول پس انداز نمایید.

مواد آشپزخانه مانند روغن زیتون، روغن نارگیل، لیمو، شکر، خیار به راحتی توسط همه افراد قابل استفاده است. روغن نارگیل به عنوان مرطوب کننده عمل می‌کند. خیار نیز می‌تواند برای تمیز کردن پوست شما قبل از استفاده از خمیر مخصوص صورت استفاده شود.

مواد طبیعی برای مراقبت از پوست

 

منبع: www.sallybskinyummies.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us