اهمیت آبرسانی پوست برای حفظ سلامتی پوست

| 10 نوامبر 2020

در ابتدای مقاله باید این را بدانید که هیدراتاسیون یا آبرسانی به پوست بسیار مهم است و جز نکات کلیدی در رسیدگی به پوست است.

شما ممکن است فکر کنید که هیدراتاسیون مسئله‌ای است که فقط افراد با پوست خشک یا کم آب می‌بایست نگران آن باشند اما آبرسانی کردن پوست شما دقیقاً مانند آبرسانی به بدن است. بدن شما به آبرسانی و هیدراسیون برای احساس بهتر و خوب به نظر رسیدن احتیاج دارد و مهم نیست که نوع پوست شما چه باشد، پوست شما نیز چنین خواهد بود.

اهمیت آبرسانی به پوست

 

اما هیدراتاسیون دقیقاً چیست؟

ما با محصولات زیادی که ادعا می‌کنند پوست را هیدراته می‌کنند روبه‌رو هستیم. محصولاتی مانند روغن، کرم و انواع ژل یا وازلین. همچنین گزینه‌های زیاد دیگری نیز وجود دارند. چطور شما باید آن‌ها را انتخاب نمایید که در واقع دوز قوی رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کنید؟

هیدراسیون در مقابل مرطوب کننده

از نظر علمی، “moisturizer” اصطلاحی رایج برای انواع مرطوب کننده‌ها است. مانند:

  • نرم کننده‌ها (چربی‌ها و روغن‌ها)
  • اسکالن “squalene” (روغن)
  • “humectants” رطوبت‌سازها عناصر موجود در لوسیون‌ها و پاک کننده‌ها هستند که با جذب مولکول‌های آب مانند آهنربا، پوست را آبرسانی می‌کنند.
  • نگه دارنده‌ها یا مسدود کننده‌ها “occlusive” که از خروج و ریزش آب جلوگیری می‌کنند و از مواد تشکیل‌دهنده مرطوب کننده‌ها هستند.

انواع مرطوب کننده ها

اما در دنیای بازاریابی و دنیای خرید و فروش محصولات، این اصطلاحات تغییر کرده است.

پری رومانوفسکی، شیمی‌دان و بنیانگذار The Beauty Brains می‌گوید: هیدراتور و مرطوب کننده، اصطلاحات بازاریابی هستند و این اصطلاحات می‌تواند توسط مارک‌ها و شرکت‌ها هر طور که می‌خواهند تعریف شوند.

این در حالی است که هیچ استاندارد طلایی‌ای برای آن‌چه هیدراتور و مرطوب کننده را تعریف می‌کند وجود ندارد و در اکثر موارد، مارک‌ها از این اصطلاحات استفاده می‌کنند تا اندازه رطوبت مورد نیاز پوست شما را تشخیص دهند.

تفاوت هیدراتاسیون و رطوبت‌زایی

اگرچه ممکن است به نظر یکسان باشند اما هیدراتاسیون پوست و مرطوب سازی پوست دو مسئله متفاوت است.

مرطوب کننده‌ها با ایجاد سد روغنی باعث کاهش دفع آب از طریق پوست می‌شوند. به یاد داشته باشید، روغن و آب مخلوط نمی‌شوند بنابراین اضافه کردن یک لایه مرطوب کننده به پوست شما باعث جلوگیری از تبخیر آب از بدن می‌شود.

از طرف دیگر محصولات هیدراتاسیون برای افزایش مقدار آب زیر پوست شما طراحی شده‌اند. معمولاً آن‌ها ماده‌ای هیدروسکوپی را تشکیل می‌دهند که باعث جذب آب، جذب آن از هوا و اتصال آن به پوست می‌شوند.

در صورت استفاده از محصولات پوستی، بهتر است ابتدا از محصولات آبرسان استفاده کنید سپس در مرحله دوم از مرطوب کننده استفاده نمایید. با این کار آب به پوست شما اضافه می‌شود و در صورت بسته شدن آن مهر و موم می‌شود و از دفع و تبخیر آب در طول روز جلوگیری می‌شود.

وظیفه ابرسان پوست چیست

 

آیا آب مرطوب کننده خوبی است؟

آب به تنهایی یک ماده مؤثر و کافی برای مرطوب نگه داشتن پوست نیست. آب به همراه روغن‌های طبیعی پوست شما احتمال دارد در زمان ترک حمام، تبخیر شود و یا از بین بروند. در حقیقت هرچه پوست خود را بدون استفاده از مرطوب کننده یا هیدراتور بشویید، احتمال خشک شدن پوست شما بیشتر خواهد بود.

در اصطلاحات فنی به نظر می‌رسد اکلوزایدها یا نگه دارنده‌ها هستند که پوست شما را با مرطوب کننده، رطوب سازها یا آبرسان‌ها نگه می‌دارند.

مرطوب کننده‌ها از مواد روغنی تشکیل شده‌اند از جمله مواد انسدادی مانند روغن وازلین یا روغن معدنی، مواد سمی مانند استرها “esters” و روغن‌های گیاهی. آن‌ها با ایجاد یک مهر و موم (مانند چسب یا روغن) بر روی سطح پوست کار می‌کنند و از دفع آب جلوگیری می‌نمایند. همچنین آن‌ها باعث می‌شوند پوست احساس صافی و خشکی کمتری داشته باشد. هیدراتورها ماده‌ای به نام humectants دارند مانند گلیسیرین “glycerin” یا اسید هیالورونیک “hyaluronic acid”، که آب را از جو یا پوست شما جذب می‌کنند و آن را روی پوست نگه می‌دارند.

عملکرد آبرسانها

این موضوع بسیار مهم است که بتوانید آن‌ها را تشخیص دهید چون عملکرد آن‌ها بسیار متفاوت است و انتخاب شما می‌تواند باعث سلامت یا خرابی پوست گردد. هدف نهایی یکسان است یعنی پوست خود را هیدراته نمایید، اما برنامه مناسب جهت رسیدن به این هدف بستگی به نوع پوست شما دارد.

 

کدام یک برای نوع پوست شما بهترین است؟

یک تن از محصولات مختلف در بازار وجود دارد از موم‌های پوست گرفته تا روغن، از کرم‌های مختلف تا ژل‌های صورت و پمادهای خاص و هیدراتورها اما واقعیت این است که اکثر آن‌ها یک کار را انجام می‌دهند.

رومانوفسکی می‌گوید: بیشتر لوسیون‌های پوستی و محصولات حاوی مواد انسدادی، نرم کننده و مواد رطوبت‌ساز هستند بنابراین آن‌ها همزمان آبرسانی و مرطوب می‌کنند. نحوه‌ی عرضه و نمایش خاصی که یک محصول دارد مانند ژل یا وازلین، موم، روغن، کرم و غیره در عملکرد محصول تأثیر نمی‌گذارد. این عناصر تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها هستند که بسیار مهم است. فرم و نحوه نمایش محصول فقط بر تجربه‌ی استفاده فرد از آن برند تأثیر می‌گذارد.

در مقالات و تحقیق‌ها گفته می‌شود مواد تشکیل دهنده‌ی محصول را بخوانید و بر روی پوست خود آزمایش نمایید. بعضی اوقات پوست شما فقط با یک نوع مرطوب کننده یا هیدراتور بهتر عمل می‌کندو نه مدل‌ها و محصولات دیگر. با یادگیری دقیق، در یافتن نیاز پوست خود به آبرسانی، راه خود برای رسیدن به این هدف موثرتر می‌کنید.

بهترین ابرسان برای پوست خود را بشناسید

اگر پوست خشک دارید، یک مرطوب کننده قوی‌تر را امتحان کنید.

اگر پوست شما به طور طبیعی و در تمام طول سال خشک است و تمایل به پوسته پوسته و لایه لایه شدن دارد، احتمالا این کمبود آب، ناشی از شرایط جوی نیست بلکه پوست شما نیاز به مرطوب کننده و هیدراته‌های قوی‌تری دارد.

برای این منظور و برای ایجاد یک مهر و موم محافظ روی سطح پوست خود، باید آن را مرتبا مرطوب نمایید تا رطوبت پوست از بین نرود. یک مرطوب کننده قوی و نرم کننده به شما کمک می‌کند آب از پوست شما خارج نشود و با فرمول مناسب، مواد مغذی و لازم شما را فراهم می‌کند تا چهره شما برای شکوفایی در تمام طول زمستان آماده شود.

 

اگر پوست شما واقعا خشک است، بهترین راه حل چیست؟

وازلین نفتی خوب و قدیمی که به “petrolatum” نیز معروف است. رومانوفسکی می‌گوید: برای پوست بسیار خشک، عوامل نگه دارنده آب و رطوبت بهترین هستند. اما اگر کسی بخواهد از وازلین و مشتقات نفتی استفاده نکند، کره و روغن کانولا یا روغن سویا می‌توانند همین کار را انجام دهند. اما در واقعیت وازلین و مشتقات آن بهترین هستند.

قطعاً مواد جدیدی نیز می‌خواهید امتحان نمایید: مشتقات نفتی، روغن‌هایی از جمله روغن‌های گیاهی مانند روغن جوجوبا “jojoba” و روغن‌های آجیل مانند روغن نارگیل نیز مفید هستند.

اگر پوست کم آبی دارید، یک سرم مرطوب کننده را امتحان نمایید!

اگر پوست شما دچار کمبود آب است باید به طور فعال آب را به پوست خود برسانید. به دنبال یک سرم آبرسان با اسید هیالورونیک باشید که 1000 برابر وزن خود را آب نگه می‌دارد و یک دوز سالم هیدراتاسیون را به پوست اضافه می‌کند.

مواد جدید که می‌خواهید امتحان کنید: هیالورونیک اسید، آلوئه ورا و عسل است.

مراقبت از پوست

از داخل بدن به بیرون هیدراته کنید.

یک دلیل قوی برای نوشیدن آب زیاد این است که بیش از نیمی از وزن بدن ما را آب تشکیل می‌دهد. بنابراین اگر شما 150 پوند وزن دارید، به میزان 75 اونس آب در روز نیاز دارید.

غذاهای سرشار از آب مانند هندوانه، توت فرنگی و خیار را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این‌ موارد می‌توانند به پوست و بدن شما آبرسانی کنند و آب موردنیاز را برای بهتر دیده شدن و احساس بهتر داشتن تامین کنند.

متأسفانه این عمل راحت به نظر نمی‌رسد. همه ما درگیر فعالیت‌های روزمره خود هستیم و فراموش کردن و توقف نوشیدن آب بسیار آسان است. این ایده بسیار خوبی است که یک بطری آب روی میز کار خود قرار دهید و مرتباً از آن آب بنوشید. با این عمل، حیرت خواهید کرد که چقدر می‌توانید در یک روز از آن استفاده نمایید.

و همیشه یک بطری آب را در یخچال قرار دهید. این امر نه تنها نوشیدن آب را به شما یادآوری می‌کند بلکه شما را از وسوسه نوشیدنی‌های پرکالری یا آب میوه‌های غیرطبیعی نیز باز می‌دارد.

نوشیدن آب برای حفظ سلامت پوست

یادآوری این نکته نیز مهم است که آب گرم پوست را خشک می‌کند بنابراین هنگام استحمام یا دوش گرفتن، مطمئن شوید که دمای آب خیلی بالا نیست.

توصیه می‌شود بلافاصله پس از دوش گرفتن، یک محصول هیدراتاسیون را بر روی پوست بمالید زیرا این محصول جایگزین آب از دست رفته می‌شود. پس از آن از نگه دارنده‌ها استفاده نمایید و از خروج و دفع آب جلوگیری نمایید. با این روش رطوبت پوست شما حفظ می‌شود.

به یاد داشته باشید بدن شما دائماً در حال از دست دادن آب است و اگر در ساختمان اداری با تهویه کار می‌کنید، این امر ممکن است باعث ایجاد خشکی پوست شود. اگر در یک بلوک آپارتمان زندگی می‌کنید، توصیه می‌شود از یک مرطوب کننده استفاده کنید که حداقل بخشی از رطوبت موجود در هوا را حفظ می‌کند.

اگر پوست روغنی یا چرب دارید، از مرطوب کننده‌ها و رطوب سازهای مبتنی بر آب استفاده کنید.

این موضوع که نوع پوست شما روغنی است به این معنی نیست که پوست شما بی‌آب یا خشک نمی‌شود و اگر پوست شما دچار کمبود آب شود می‌تواند مشکلات چربی پوست شما را تشدید کند.

افرادی که پوست روغنی دارند اغلب عملکرد عبور آب را با مشکل روبه‌رو می‌کنند و همین باعث می‌ شود پوست آن‌ها رطوبت را حفظ نکند. با کاهش رطوبت پوست، آب بدن و صورت نیز کم (دهیتراته) می‌شود و این موضوع باعث می‌شود پوست، روغن بیشتری تولید نماید.

این یک چرخه معیوب است و تنها راه برای شکستن آن، آبرسانی و تنظیم رطوبت مناسب و مورد نیاز پوست خود است.

به دنبال  مرطوب کننده‌های آبرسان‌ و رطوبت سازهای مبتنی بر آب و بدون ترکیب اضافه باشید. محصولات مبتنی بر آب روی پوست احساس سبک‌تری ایجاد می‌کنند و منافذ شما را مسدود نمی‌کنند.

لوازم ارایشی بر پایه آب

 

چگونه تشخیص دهیم که محصول مرطوب کننده است یا آبرسان؟

بنابراین تصمیم نهایی کدام است؟ برای آبرسانی به پوست کدام گزینه بهتر است؟ هیدراتور یا مرطوب کننده؟

احتمالاً پاسخ هر دو مورد است.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، همه این موارد به نوع پوست شما بستگی دارد و متداول‌ترین کرم‌ها هر دو فعالیت را برای پوست شما انجام می‌دهند. اگر شما یک متخصص مراقبت از پوست هستید که از ترکیبات و عناصر روتین استفاده می‌کنید، شما ممکن است از این ترکیبات به اشتباه استفاده نمایید.

آبرسان یا هیدراتور؟

در این‌جا یک جدول مفید برای تعیین این‌که آیا پوست خود را با ترکیبات مناسب حفظ می‌کنید، آمده است:

  • مرطوب کننده. ترکیبی از نگه دارنده‌ها یا هیدراتورها (رطوبت‌سازها)
  • هیدراتور اسید هیالورونیک
  • هیدراتور گلیسیرین
  • هیدراتور آلوئه “aloe”
  • هیدراتور عسل
  • روغن آجیل یا روغن بذر مانند مرطوب کننده نارگیل، بادام، شاهدانه
  • مرطوب کننده کره
  • روغن‌های گیاهی مانند اسکالن، جوجوبا، گل سرخ و مرطوب کننده درخت چای
  • هیدراتور مخاط حلزون
  • مرطوب کننده روغن معدنی
  • مرطوب کننده لانولین ” lanolin”
  • هیدراتور اسید لاکتیک “lactic acid”
  • هیدراتور اسید سیتریک “citric acid”
  • سرامید “ceramide” سرامیدها سطح پوست را برای عدم دفع آب تقویت می‌کنند تا از خروج رطوبت جلوگیری کنند.

مواد آبرسان طبیعی

استفاده از مرطوب کننده و هیدراتور نیز ضرری ندارد. ابتدا با استفاده از رطوبت سازها مانند اسید هیالورونیک پوست را هیدراته کنید سپس با استفاده از روغن‌های گیاهی مانند نگه دارنده‌ها آب را بر روی سطح پوست حفظ کنید.

شما اگر می‌خواهید به روش ساده‌تری هیدراته نمایید به دنبال محصولی باشید که هر دو را انجام دهد. ماسک صورت گزینه‌ای عالی برای به دست آوردن هر دو مورد برای آبرسانی و مرطوب کردن پوست شما با یک محصول واحد است.

ماسک های ابرسان پوست

اگر می‌خواهید تمام سال چهره‌ای بشاش و با رطوبت کافی داشته باشید، هرگز جواب استفاده از یک روش نیست. از این گذشته قطعاً شرایطی مانند زمستان وجود خواهد داشت، جایی که شما نیاز به آبرسانی و مرطوب کردن دارید و مهم این است که بدانید این کار چه موقع لازم است.

 

اصلا چرا هیدراته کردن پوست مهم است؟

همان طور که گفتیم حدود 60٪ بدن شما از آب تشکیل شده است. شاید برای بسیاری از افراد این جمله معنی نداشته باشد اما به جمله بعد دقت کنید؛ شما می توانید سه هفته بدون غذا زنده بمانید اما فقط سه روز بدون آب می‌توانید زندگی کنید. با طرح این موضوع اهمیت آبرسانی به بدن مشخص می‌شود.

در هر سلول از بدن شما آب وجود دارد که برخی از سلول‌ها درصد آب بیشتری از سایرین دارند. به عنوان مثال مغز و قلب شما از حدود 73٪ آب تشکیل شده است در حالی که در ریه‌های شما 83٪ است. در حدود دو سوم پوست شما آب است و به عنوان بزرگ‌ترین عضو بدن و برای سالم ماندن، به هیدراته شدن نیاز دارد.

دهیدراته شدن پوست

چرا پوست شما به هیدراتاسیون احتیاج دارد؟

پوست شما از سه لایه تشکیل شده است: اپیدرم “epidermis” (لایه بیرونی)، درم “dermis” (پوست زیرین) و بافت زیر جلدی.

لایه اپیدرم پوست، لایه محافظ است و همه چیز را از اشعه ماوراء بنفش گرفته تا آلودگی و میکروب‌‌ها را متوقف می‌کند. هرچه رطوبت کمتری در سلول‌های تشکیل دهنده درم وجود داشته باشد، کارایی کمتری خواهد داشت.

زیر درم، لایه پشتیبان است. این ماده حاوی رگ‌های خونی است که برای تنظیم دمای پوست، لمف “lymph” برای از بین بردن سموم، اعصاب و … از آب و مواد مغذی بدن شما تأمین می‌کند.

پوست شما یک اندام پیچیده است و برای کار با ظرفیت کامل، باید آبرسانی شود. اگر این‌گونه نباشد، اثرات فقط سطحی نیستند بلکه می‌توانند سلامت کلی شما را به خطر انداخته و به شما آسیب برساند.

 

چرا دچار کم آبی می‌شوید؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود پوست شما آب لازم برای سالم ماندن بدن را دریافت نکند.

بدیهی است عرق کردن دلیل بزرگی برای از بین رفتن مایعات است بنابراین در آفتاب شدید بیرون آمدن یا هر نوع ورزشی باید با دریافت مقدار زیادی آب همراه شود.

همچنین یک بیماری می‌تواند شما را کم آب کند خصوصاً اگر تب، اسهال یا استفراغ دارید. در چنین مواردی ممکن است نیازمند نوشیدن آب بیشتری برای جایگزینی آن‌چه از دست رفته باشید.

کم آبی بدن یک خطر جدی برای سلامتی است و در نتیجه باعث خستگی، سرگیجه و سردرگمی می‌شود. اگر متوجه هر یک از این علائم شده‌اید و در 12 ساعت گذشته مایعات مصرف نکرده‌اید، با پزشک خود تماس بگیرید.

علت کم آبی بدن

 

مزایای پوست هیدراته

داشتن پوست آبرسانی شده، سلامت شما را به میزان قابل توجهی نمود می‌دهد.

هیدراتاسیون کلید داشتن پوستی لطیف، پر و شاداب است. همچنین یک پوست آبرسان و مرطوب می‌تواند در مبارزه با علائم پیری، از جمله چین و چروک و پوست شل کمک کند.

پوست کم آب در واقع می‌تواند باعث لایه لایه شدن پوست شما شود زیرا آب کمتری برای محافظت در برابر گرد و غبار وجود دارد و بدن روغن بیشتری برای نگه داشتن آن می‌فرستد. این موضوع نه تنها ناخوشایند به نظر می‌رسد بلکه می‌تواند شرایط پوستی مانند آکنه یا اگزما را تشدید کند.

 

به کدام پزشک مراجعه کنم؟

اگر شما به شکل تخصصی می‌خواهید نوع پوست خود را تشخیص دهید و به دنبال محصولات و ترکیبات مناسب برای پوست خود هستید، حتما به یک مرکز مشاوره‌ای پوست و یا مطب متخصص پوست مراجعه نمایید. او با توجه به معاینات پوست شما و همچنین شواهد ظاهری و سوالاتی که از شما می‌پرسد بهترین گزینه را برای پوست شما تجویز کرده و شما را در انتخاب بهترین گزینه راهنمایی می‌کند. توجه داشته باشید که پوست شما در سنین پایین برای تشخیص و محافظت از پوست زودتر اثر می‌پذیرد.

مراجعه به متخصص برای بررسی پوست

 

منبع: www.healthline.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us