علت وجود خون در مدفوع چیست؟

| 7 نوامبر 2020

معمولا مشاهده خون در مدفوع بسیار ترسناک است؛ چه آن را هنگام دفع مدفوع کشف کنید، چه از آزمایش انجام شده توسط ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی. درست است که وجود خون در مدفوع می‌تواند نشانه یک مشکل جدی باشد اما همیشه این موضوع صادق نیست. در این مقاله مواردی آورده شده است که باید در مورد علل احتمالی مدفوع خونی بدانید همچنین اقداماتی که شما و پزشکتان در صورت کشف مشکل باید انجام دهید.

مشاهده خون در مدفوع

 

دلایل خون در مدفوع

خون در مدفوع به این معنی است که در جایی از دستگاه گوارش خون‌ریزی وجود دارد. گاهی اوقات مقدار خون به قدری کم است که فقط با آزمایش “fecal occult” مدفوع (که خون پنهان در مدفوع را بررسی می‌کند) قابل تشخیص است. در مواقعی دیگر خون ممکن است به رنگ قرمز روشن روی دستمال توالت یا محل توالت دیده شود. خون‌ریزی شدید در دستگاه گوارش ممکن است باعث تغییر رنگ مدفوع به رنگ سیاه و  قیر مانند شود.

علل وجود خون در مدفوع

دلایل احتمالی خون در مدفوع عبارتند از:

  • بیماری دیورتیکولار “Diverticular”.

دیورتیکول کیسه‌های کوچکی هستند که از دیواره روده بزرگ بیرون می‌آیند. معمولاً دیورتیکول مشکلی ایجاد نمی‌کند اما گاهی اوقات ممکن است خون‌ریزی کرده یا عفونی شود.

  • شکاف مقعدی “Anal fissure”.

یک برش یا پارگی کوچک در بافت پوششی مقعد است. این پارگی شبیه ترک‌هایی است که در لب‌های شکاف خورده یا برش کاغذ ایجاد می‌شوند. اغلب شقاق “Fissures” به دلیل دفع مدفوع بزرگ و سفت ایجاد می‌شود و می‌تواند دردناک باشد.

  • کولیت “Colitis” التهاب روده بزرگ.

از جمله علل شایع، عفونت یا بیماری التهابی روده است.

  • آنژیودیسپلازی “Angiodysplasia”.

شرایطی است که در آن رگ‌های خونی شکننده و غیر طبیعی منجر به خون‌ریزی می‌شوند.

  • زخم معده “Peptic”.

یک زخم باز در مخاط معده یا اثنی عشر و انتهای فوقانی روده کوچک است. بسیاری از زخم‌های معده در اثر عفونت باکتری‌ای به نام هلیکوباکتر پیلوری “Helicobacter pylori” ایجاد می‌شوند. استفاده طولانی مدت یا دوزهای بالای داروهای ضد التهاب مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن نیز می‌تواند باعث ایجاد زخم شوند.

  • پولیپ‌ها “Polyps” یا سرطان.

به طور کلی پولیپ‌ها خوش خیم هستند. آن‌ها می‌توانند رشد کنند، خون‌ریزی کنند و سرطانی و بدخیم شوند. سرطان روده بزرگ چهارمین سرطان شایع در ایالات متحده است که اغلب باعث خون‌ریزی می‌شوند و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند.

  • مشکلات مری “Esophageal”.

پارگی یا Varicose در مری می‌تواند منجر به از دست دادن خون شدید شود.

دلایل وجود خون در مدفوع

 

تشخیص خون در مدفوع

این موضوع بسیار مهم است که پزشک هرگونه خون‌ریزی در مدفوع را ارزیابی کند. هر جزئیاتی که در مورد خون‌ریزی ارائه می‌دهید به پزشک شما کمک می‌کند تا محل و علت خون‌ریزی را پیدا کند. به عنوان مثال علت وجود یک مدفوع سیاه، سفید و قارچی شکل احتمالاً یک زخم یا مشکل دیگر در قسمت فوقانی دستگاه گوارش باشد. معمولاً خون قرمز روشن یا مدفوع به رنگ بلوطی مایل به قرمز مشکلی را در قسمت پایین دستگاه گوارش مانند بواسیر یا هیموروئید “hemorrhoids” و دیورتیکولیت “diverticulitis” نشان می‌دهد.

بواسیر میتواند باعث خونریزی هنگام دفع شود

سابقه و معاینه بدنی در تشخیص بیماری خون در مدفوع

سن بیمار ممکن است سرنخ مهمی جهت تشخیص علت خون‌ریزی مقعدی ارائه دهد. به عنوان مثال خون‌ریزی متوسط ​​و شدید از مقعد در نوجوانان و جوانان به احتمال زیاد از دیورتیکول “diverticulum” ناشی می‌شود. خون‌ریزی متوسط ​​یا شدید مقعد در افراد مسن بیشتر به دلیل دیورتیکولوز یا آنژیودیسپلازی است. خون‌ریزی خفیف مقعدی در بزرگسالانی که تحت پرتو درمانی شکمی هستند ممکن است به دلیل پروکتیت “proctitis” پرتویی باشد.

وجود یا عدم وجود علائم دیگر نیز ممکن است سرنخ‌های مهمی را ارائه دهد. معمولاً خون‌ریزی ناشی از دیورتیکولوز، آنژیودیسپلازی و دیورتیکول با درد شکم یا مقعد همراه نیست. اغلب خون‌ریزی مقعدی ناشی از کولیت ایسکمیک “ischemic” با شروع ناگهانی درد پایین شکم و crampy همراه است. اغلب تب، درد شکم و اسهال همراه با کولیت به دلیل عفونت، کولیت اولسراتیو “ulcerative” یا کولیت کرون “Crohn’s” رخ می‌دهد. خون‌ریزی خفیف همراه با درد در ناحیه مقعد و در هنگام اجابت مزاج (دفع مدفوع) خون‌ریزی از شکاف مقعدی را نشان می‌دهد.گاهی تغییر خاص در عادت روده و اجابت مزاج مانند تعدد یبوست یا اسهال، سرطان روده بزرگ را نشان می‌دهد.

بررسی و معاینه مقعد ممکن است خون‌ریزی ناشی از بواسیر یا شکاف مقعدی را نشان دهد. متأسفانه بیشتر بواسیرها و شکاف‌ها در بدو ورود بیمار به مطب پزشک، خون‌ریزی خاصی ندارند. بنابراین حتی اگر یک پزشک بواسیر یا شکاف مقعدی پیدا کند، نمی‌تواند مطمئن باشد که علت خون‌ریزی است. بنابراین سیگموئیدوسکوپی “sigmoidoscopy” انعطاف پذیر یا کولونوسکوپی “colonoscopy” باید انجام شود تا سایر علل جدی‌تر خون‌ریزی را مشخص شود.

پس از دریافت سابقه پزشکی و انجام معاینات فیزیکی، ارائه دهنده خدمات بهداشتی ممکن است آزمایشاتی را به منظور تعیین علت خون‌ریزی تجویز نماید.

تشخیص وجود خون در مدفوع

 آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لاواژ یا شستشوی معده “lavage”.

آزمایشی است که به پزشک شما اطلاعاتی راجع به محل خون‌ریزی می‌دهد. همچنین مشخص می‌کند که این خون‌ریزی در دستگاه گوارش فوقانی است یا تحتانی. این روش شامل برداشتن محتوای معده به وسیله لوله‌ای است که از طریق بینی به معده وارد می‌شود. اگر معده حاوی شواهدی از خون نباشد، این احتمال وجود دارد که خون‌ریزی متوقف شده باشد یا در دستگاه گوارش پایین باشد.

  • (Esophagogastroduodenoscopy (EGD.

این روش شامل قرار دادن آندوسکوپ یا لوله انعطاف پذیر با یک دوربین کوچک در انتهای آن است و از طریق دهان و پایین مری به معده و اثنی عشر وارد می‌شود. پزشک می‌تواند از این روش به منظور یافتن منبع خون‌ریزی استفاده کند. همچنین می‌توان از آندوسکوپی جهت جمع آوری نمونه‌های کوچک بافت به منظور بررسی در زیر میکروسکوپ (نمونه برداری) استفاده کرد.

  • کولونوسکوپی “Colonoscopy”.

روشی مشابه EGD است با این تفاوت که دوربین برای مشاهده روده بزرگ از طریق راست روده وارد می‌شود. همانند EGD، از کولونوسکوپی می‌توان جهت جمع آوری نمونه‌های بافتی برای نمونه برداری استفاده کرد.

  • انتروسکوپی “Enteroscopy”.

روشی مشابه EGD و کولونوسکوپی است و جهت بررسی روده کوچک استفاده می‌شود. در بعضی موارد، این روش شامل بلعیدن یک کپسول با یک دوربین کوچک در داخل آن است که تصاویر را هنگام عبور از دستگاه گوارش به یک مانیتور ویدئویی منتقل می‌کند.

  • اشعه ایکس باریوم “Barium”.

روشی است که از ماده حاجب به نام باریم استفاده می‌کند تا دستگاه گوارش در اشعه ایکس نشان داده شود. در این شیوه ممکن است باریم بلعیده شود یا به داخل راست روده وارد شود.

  • اسکن رادیونوکلئید “Radionuclide”.

این روش شامل تزریق مقدار کمی ماده رادیواکتیو به صورت وریدی و سپس استفاده از دوربین مخصوص دیدن تصاویر جریان خون در دستگاه گوارش برای تشخیص محل خون‌ریزی است.

  • آنژیوگرافی “Angiography”.

روشی که شامل تزریق رنگ مخصوص به صورت وریدی است و باعث مشاهده رگ‌های خونی در عکسبرداری با اشعه ایکس یا توموگرافی “tomography” کامپیوتری (CT) می‌شود. این روش محل و علت خون‌ریزی را در هنگام نشت رنگ از رگ‌های خونی و در محل خون‌ریزی تشخیص می‌دهد.

  • لاپاراتومی “Laparotomy”.

یک روش جراحی است که در آن پزشک شکم را باز و معاینه می‌کند. اگر سایر آزمایش‌ها نتوانند علت خون‌ریزی را مشخص کنند، این روش ممکن است تجویز شود.

همچنین ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در صورت وجود خون در مدفوع، انجام آزمایشات آزمایشگاهی را پیشنهاد می‌دهند. این آزمایشات ممکن است به دنبال تشخیص مشکلات لخته شدن، کم خونی و وجود عفونت H. pylori باشد.

خون ریزی از مقعد

 

علائم مرتبط با بیماری

فردی که خون در مدفوع دارد، ممکن است از خون‌ریزی بی اطلاع باشد و هیچ علامتی را گزارش نکرده باشد. از طرفی علائم دیگری مانند درد شکمی، استفراغ، ضعف، دشواری در تنفس، اسهال، تپش قلب، غش و کاهش وزن بسته به علت، محل، طول و شدت خون‌ریزی داشته باشد.

 

درمان خون در مدفوع

پزشک ممکن است از یکی از چندین روش موجود جهت جلوگیری از خون‌ریزی حاد استفاده کند. غالباً از آندوسکوپی به منظور تزریق مواد شیمیایی در محل خون‌ریزی، درمان محل خون‌ریزی با جریان الکتریکی، لیزر، استفاده از باند یا گیره جهت بستن و انسداد رگ خون‌ریزی کننده استفاده می‌شود. اگر آندوسکوپی خون‌ریزی را کنترل نکند، پزشک ممکن است جهت کنترل خون‌ریزی از آنژیوگرافی به منظور تزریق دارو به رگ‌های خونی استفاده کند.

فراتر از قطع خون‌ریزی فوری، در صورت لزوم، درمان شامل پرداختن به علل خون‌ریزی جهت جلوگیری از بازگشت آن است. درمان بسته به علت بیماری متفاوت است و ممکن است شامل تجویز و استفاده از داروهایی مانند آنتی بیوتیک برای درمان H.pylori، داروهای مهار کننده اسید معده یا داروهای ضد التهابی برای درمان کولیت باشد. به منظور برداشتن پولیپ یا قسمت‌هایی از روده بزرگ که در اثر سرطان، دیورتیکولیت یا بیماری التهابی روده آسیب دیده‌اند، ممکن است جراحی نیاز باشد.

راههای درمان وجود خون در مدفوع

بسته به علت بیماری، درمان ممکن است شامل کارهای ساده‌ای باشد که می‌توانید به تنهایی انجام دهید. این موارد از جمله رعایت یک رژیم غذایی با فیبر بالا جهت رفع یبوست (که می‌تواند بواسیر و شکاف‌های مقعدی را تشدید کند) و استحمام به معنای نشستن در آب گرم به منظور رفع شکاف و بواسیر است.

پزشک شما بر اساس تشخیص، درمان صحیح را تجویز یا توصیه می‌کند.

 

کم خونی در خون‌ریزی مقعدی

خون‌ریزی متوسط ​​و شدید از مقعد می‌تواند باعث از دست رفتن خون زیادی شود که این حجم از خون‌ریزی منجر به ضعف، فشار خون پایین، سرگیجه یا غش و حتی شوک می‌شود. معمولاً بیماران با این علائم در بیمارستان بستری می‌شوند. آن‌ها سریعاً با تزریقات وریدی داخلی یا انتقال خون درمان می‌شوند تا خون از دست رفته جایگزین شود. همچنین بعد زا انجام اقدامات ذکر شده، آزمایشات تشخیصی مانند کولونوسکوپی و آنژیوگرام با اطمینان بیشتری انجام می‌گردد تا علت و محل خون‌یزی مشخص شود.

بیماران مبتلا به کم خونی و فقر آهن شدید ممکن است جهت دریافت خون و به دنبال آن درمان طولانی مدت با مکمل‌های آهن خوراکی (مانند قرص) در بیمارستان بستری شوند. بیماران مبتلا به کم خونی فقر آهن در نتیجه از دست دادن مزمن خون ازدستگاه گوارش، باید آزمایشاتی (مانند کولونوسکوپی) را جهت تعیین علت خون‌ریزی انجام دهند.

معمولاً تا زمانی که کم خونی شدید نباشد، بیماران مبتلا به خون‌ریزی مقعدی خفیف ناشی از پولیپ روده بزرگ، سرطان روده بزرگ، شکاف مقعدی و بواسیر نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند. کم خونی خفیف را می‌توان به وسیله مکمل‌های خوراکی آهن، در حالی که آزمایشاتی برای تشخیص علت خون‌ریزی انجام می‌شود، درمان کرد.

خونریزی مقعدی میتواند باعث کم خونی شود

 

آیا می‌توان از خون‌ریزی مقعدی (خون در مدفوع) جلوگیری کرد؟

اکثر بیماری‌هایی که باعث خون‌ریزی مقعدی می‌شوند به احتمال زیاد قابل پیشگیری هستند، اما گاهی پیشگیری ممکن نیست.

با رعایت رژیم غذایی مناسب و جلوگیری از یبوست و عدم فشار جهت دفع مدفوع می‌توان از بواسیر جلوگیری کرد، اما بارداری طبیعی خطر ابتلا به بواسیر را مانند بیماری اسهال حاد افزایش می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که جلوگیری از یبوست خطر ابتلا به دیورتیکولوز، بیرون آمدن پوشش مخاط روده بزرگ و خطر خون‌ریزی دیورتیکول را کاهش می‌دهد.

سو مصرف الکل به روش‌های مختلف از تحریک مستقیم مخاط دستگاه گوارش گرفته تا کاهش قابلیت لخته شدن خون، خطر خون‌ریزی مقعدی را افزایش می‌دهد.

پیشگیری از خونریزی مقعدی

 

چه زمانی باید برای تشخیص و درمان خون در مدفوع به دکتر مراجعه نمایم؟

معمولا وجود خون در مدفوع طبیعی نیست و باید به متخصص بهداشت و درمان گزارش شود. با این حال، شرایط خاصی وجود دارد که ممکن است اورژانس تلقی شود و باید سریعاً به مراقبت‌های پزشکی دسترسی پیدا کرد.

مراجعه به پزشک و درمان خون در مدفوع

 این شرایط عبارتند از:

  • مدفوع سیاه و قیری رنگ که ممکن است به دلیل خون‌ریزی از مری، معده یا اثنی عشر (دستگاه گوارش فوقانی) باشد. این مسئله خصوصاً در بیماران مبتلا به بیماری کبد یا فشار خون بالا که به واریس “varices” مری مبتلا هستند، یک نگرانی جدی است. این یک وضعیت بالقوه و خطرناک تهدید کننده زندگی است.
  • مدفوع به رنگ قهوه‌ای خرمایی مایل به قرمز ممکن است در اثر خون‌ریزی دستگاه گوارش فوقانی رخ دهد یا منبع خون‌ریزی در روده کوچک باشد.
  • سبکی سر، ضعف، غش (سنکوپ)، درد قفسه سینه یا تنگی نفس ممکن است از علائم از دست دادن خون قابل توجه باشد.
  • خون‌ریزی همراه با تب و درد شکم.

معمولاً خونریزی خفیف مقعدی از شکاف‌های مقعدی و بواسیر با اقدامات محلی مانند حمام سیتز، کرم‌های بواسیر و نرم کننده‌های مدفوع قابل درمان است. در صورت عدم موفقیت این اقدامات، چندین روش درمانی غیر جراحی و جراحی در دسترس است. پزشک بسته به نوع بیماری شما، آزمایشات و معاینات فیزیکی نوع درمان را مشخص می‌نماید و اگر درمان پیشنهادی اول نتیجه بخش نباشد، درمان‌های دیگر به ترتیب اولویت تجویز می‌گردند.

 

منبع: www.webmd.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us

دیدگاه های "علت وجود خون در مدفوع چیست؟" (74)

    سلام من۲۶سالمه و امروز برای اولین بار بعدازمدفوعم چندقطره خون به حالت لخطه واسهال مانند خارج شد.مدفوعم هم سفت بود.من قبلاً مواد مخدر مصرف میکردم وبه تازگی ترک کردم بعضی وقتا دوران مصرف برگشت اسید معده داشتم وسینه ام سوزش بدی میکرد و وقتی حالت تهوع بهم دست میداد،کمی خون هم تو استفراقم می‌آمد. من اسید معده هم دارم،به خاطر مصرف مواد یبوست هم قبلاً داشتم.ولی الان بیشتر اسهال میشم.ضعف شدید وسرگیجه وکالت تهوع وبرگشت اسیدمعده به دهان هم دارم. میشه راهنماییم کنید؟

    توسط یحیی ملکی در 19 فوریه 2022

    سلام وقت بخیر. با توجه به سابقه استفراغ خونی بهتر است حتما توسط پزشک داخلی یا فوق تخصص گوارش ویزیت شوید. احتمالا جهت بررسی بیشتر نیاز به انجام اندوسکوپی باشد.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 20 فوریه 2022

    سلام من 16سالمه و همراه مدفوعم ماده ایی ژله ای رنگ و بد بود همراه با خون روشن بیرون میاد که موقع دفع هم سوزش و هم درد و یبوست دارم نمیدونم چیکار کنم .این مشکل رو یک سالی هست که دارم گفتم خوب میشه ولی نشد

    توسط مهمان در 18 فوریه 2022

    با سلام و آرزوی تندرستی. چون طولانی شده بهتر است توسط پزشک ویزیت شوید تا درمانهای لازم جهت درمان و پیشگیری از یبوست و دفع خون انجام شود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 20 فوریه 2022

    سلام وقت بخیر سه روزه مدفوع سفت سبز تیره همراه با خون روشن دارم و بعضی مواقع درد شکمی دارم حس میکنم شکمم سفت و بزرگ شده البته یک هفته ست قرص فلوکونازول میخورم و ناراحتی معده هم دارم دلیلش چیه لطفا راهنماییم کنید

    توسط A.s در 9 فوریه 2022

    با سلام و وقت بخیر. میتواند مربوط به عوارض قرص نیز باشد. با پزشکی که شرح حالتان را میداند و قرص را تجویز کرده مشورت کنید تا در صورت لزوم دارو را قطع کند یا تغییر دهد.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 20 فوریه 2022

    سلام دو روزه سرگیجه دارم و امروز هر بار که رفتم دستشویی همراه با مدفوع خون روشن میمود مقدارش هم زیاده درد و سوزش هم ندارم

    توسط Javad در 7 فوریه 2022

    با شلام و وقت بخیر. بهتر است توسط پزشک ویزیت شوید تا بعد از گرفتن شرح حال کامل در صورت لزوم برای شما آزمایش و دارو تجویز شود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 20 فوریه 2022

    سلام و وقت بخیر من تقریبا 17 سالمه و هفته پیش یه بار همراه با مدفوعم خون دیدم و قرمز و کم بود جدی نگرفتم ولی الان که درگیر امتحانات هستم و همیشه نشستم و چند وقته به خاطر درد ارتودنسی ایبوپروفن می خورم و بیشتر وقت ها هم به خاطر درد ماهیانه ژلوفن می خوردم، امروز دو بار همراه با مدفوعم خون دیدم. چون زیاد بود و نزدیک دوران پریودی فکر کردم پریود شدم ولی دیدم که فقط همراه با مدفوعم میاد و ببخشید این را هم ذکر کنم مدفوعم معمولی بود و رنگش فرقی نداشت و بار دوم درد در ناحیه مقعدم هم داشتم و بی‌حالی که فکر کردم به خاطر خستگی امتحاناته. می خواستم بپرسم مشکل من جدیه؟! لازمه حضوری به پزشک مراجعه کنم؟ بعد هنوز به مامانم هم نگفتم چون سریع منو پیش ده تا دکتر میبرن با کیسه کیسه قرص و هی آزمایش و منم الان کنکوری وقت ندارم.

    توسط مهلا در 16 ژانویه 2022

    با سلام و وقت بخیر. احتمالا مشکل شما ناشی از همورویید است که با نشستن زیاد و دفع همراه با فشار مدفوع (ناشی از یبوست یا حتی اسهال) بدتر میشود. رژیم غذایی سرشار از فیبر و مصرف کافی مایعات داشته باشید تا مدفوعتان روان باشد. تحرک بدنی کافی داشته و از نشستن زیاد خودداری کنید. روزی دو سه بار به مدت 20 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. در صورت تداوم علایم به پزشک مراجعه داشته باشید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 18 ژانویه 2022

    سلام خسته نباشید ببخشید من ۱۸ سالمه و برای اولین بار خون همراه مدفوع داشتم رنگ خون تیره بود و رنگ موفوع هم تیره این نشانه چه چیزی هست

    توسط م در 13 ژانویه 2022

    با سلام و وقت بخیر. در صورتیکه رنگ مدفوعتان سیاه قیری بوده حتما توسط پزشک ویزیت شوید میتواند ناشی از خونریزی معده باشد. در غیر این صورت در صورت تداوم مشکلتان حتما ویزیت شوید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 18 ژانویه 2022

    سلاممن ۴۱ساله ام مدتی تو مدفوع خون میبینم مدفوع کمی سفته رنگ خون روشن بدن درد ندارم بعضی وقت نمی بینم ولی بیشتر موقع ها هست ممنون میشم جواب بدید و من را از نگرانی در بیارید

    توسط معصومه محمدی در 9 ژانویه 2022

    با سلام و وقت بخیر. علت دیدن خون روشن در خیلی از موارد همورویید یا بواسیر میباشد. ولی اگر ادامه دار شده بهتر است توسط پزشک به صورت تلفنی یا حضوری ویزیت شوید تا اقدامات لازم از جمله آزمایش مدفوع برایتان انجام شود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 18 ژانویه 2022

    سلام و خسته نباشید. تا الان یبوست نداشتم،امروز خیلی احساس سنیگینی میکردم و رفتم توالت و کمی با زور زدن مدفوع خارج شد ولی وقتی توالت نگاه کردم خوندیدم کاملا رنگ طبعیعی داشت،درد هم نداشتم و وقتی تمیز کردم رو دستمالم خون دیدم و مجددا تمیزکردم خونی مشهاده نکردم!ممنون میشم راهنماییم کنین،ایا خطرناکه?

    توسط sara در 4 ژانویه 2022

    با سلام و روز بخیر. شایع ترین علت دیدن خون روشن هنگام دفع مدفوع بواسیر است. دقت کنید به صورت مرتب و بدون زور زدن دفع مدفوع داشته باشید.فعالیت بدنی مرتب داشته باشید و از نشستن طولانی بپرهیزید. در صورت تکرار مشکل به صورت تلفنی یا حضوری توسط پزشک ویزیت شوید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 ژانویه 2022

    سلام وقت بخیر من ۱۸سالمه و دخترم یه مدت یبوست داشتم چند روز پیش وقتی رفتم دستشویی همراه مدفوعم خون دیدم خون روشن قابل دید بود و دوباره امروز رفتم با اینکه مدفوعم عادی بود باز هم خون دیدم فقط هم وقتی مدفوع می‌کنم این اتفاق میوفته در ناحیه مقعدم هم احساس سوزش شدیدی می‌کنم بعد مدفوع این خطرناکه و نیاز به دکتر داره؟

    توسط S در 4 ژانویه 2022

    با سلام و وقت بخیر. ب توجه به شرح حالی که گفتید احتمالا مشکل شما ناشی از یبوست و بواسیر ناشی از آن است. رژیم غذایی پر فیبر و فعالیت بدنی کافی داشته باشید. به اندازه آب بنوشید و از نشستن طولانی خودداری کنید. میتوانید جهت رفع سوزش از پمادهای آنتی همورویید استفاده کنید. در صورت تداوم ویزیت تلفنی یا حضوری با پزشک داشته باشید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 ژانویه 2022

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر و خسته نباشید من از کلاس چهارم ابتدایی سابقه زخم معده و زخم اثنی عشر و خونریزی معده داشتم که با اندوسکوپی مشخص شد و الان ۱۶ سال دارم و از اون زمان به بعد گاهی اوقات دل درد دارم اما حدودا دو هفته پیش ، من به خاطر دندونم مجبور شدم از مسکن و ژلوفن استفاده کنم که بعد از اون دوبار مدفوع من به رنگ قرمز بود اما دیگه مشکلی نداشتم تا امروز امروز کمی دل درد داشتم و بعد در مدفوع خون مشاهده کردم و الان هم حس ضعف شدید دارم دکتر من دو هفته قبل گفته بودن که برای آزمایش میکروب معده برم و اگه میکروب معده نبود ، کلونوسکوپی کنم اما من به خاطر امتحانات و درس هام نتونستم برم امروز بعد از اینکه در مدفوع خون مشاهده کردم ، احساس ضعف شدید دارم و در قسمت قفسه سینه هم کمی احساس گرفتگی دارم ممنون میشم راهنمایی کنید

    توسط نورا در 1 ژانویه 2022

    با سلام و وقت بخیر. وجود خون روشن تازه در مدفوع معمولا به علت همورویید است و زخم معده و اثنی عشر مدفوع را تیره و حتی به رنگ سیاه میکند. با توجه به سابقه زخم معده نباید از قرص های ژلوفن و هم خانواده آن به صورت طولانی استفاده کنید. در صورت لزوم از مسکن های دیگر استفاده کنید و جهت مصرف مناسب ترین مسکن از پزشک مشورت بگیرید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 ژانویه 2022

    سلام من 21 سالمه قبلا نارحتی معده داشتم ولی با دارو برطرف شد، دو روزه که روی مدفوع به رنگ قهوه ای روشن هست، سفت هم هست، خون روشن رویش می بینم... میشه راهنمایی کنید

    توسط یاس در 27 دسامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. وجود خون روشن روی موفوع به علت بواسیر است. رژیم غذایی پر فیبر و مصرف مایعات زیاد و فعالیت بدنی کافی داشته باشید تا دفع مدفوع راحت و روان داشته باشید. در صورت تداوم مشکل میتوانید ویزیت تلفنی با پزشک داشته باشید تا درمان دارویی برای شما تجویز کنند.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 ژانویه 2022

    سلام وقتتون بخیر.من ۵۱ ساله هستم مشگل گوارش داشتم قبلا ولی الان سرطان سینه گرفتم خیلی به مشگل برخوردم گوارشم کار که نمی کند هیچ هرچی ملین هم بخورم هم فایده ای نداردمثلا چیزهایی که ملین هست نباید بخورم مثلا انار موز وچیزهایی که برای بعضی ها به مشکل می خورن برای من خوبه ولی در حال شیمی درمانی میشم والان اول خون می بینم بعد اگر شکمم کار کنند بعد خیلی کم شکمم کار می کنند ویه حالت ببخشید لیزی در مقعدم حس می کنم

    توسط زهرا در 25 دسامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. با توجه به داشتن سابقه مشکل گوارشی و داشتن سزطان لازم است جهت درمان مشکل خود حتما به صورت تلفنی یا حضوری توسط پزشک داخلی یا گوارش ویزیت شوید تا مناسب ترین درمان با توجه به شرایط شما برایتان تجویز شود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 ژانویه 2022

    سلام من 14 سالمه و دختر هستگ امروز رفتم دستشویی و خون زیادی همراه مدفوعم دیدم اولین بار نیست البته ولی رنگ مدفوعم هیچ تغییری نکرده

    توسط Khatoon در 23 دسامبر 2021

    وجود خون روشن همراه مدفوع معمولا ناشی از همورویید یا بواسیر میباشد. تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی در درجه اول و صورت برطرف نشدن درمان دارویی میتواند به حل مشکل کمک کند.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 ژانویه 2022

    سلام من خانم هستم ۴۴ سالمه ۳ماه هست که وقتی مدفوع می کنم هم خارش دارم هم سوزش بعد الان یک هفته می شه که یک شب وقتی رفتم دستشویی داخل مدفوعم خون دیدم و خون می یوند و خونش هم رنگ روشن بود فقط یک بار اینطوری بود الان از اون شب یک هفته می گذره خون ندیدم دیگه ولی سوزش و خارج همچنان ادامه داره دکتر نرفتم ولی رفتم ازمایش دادم گفتن داخل مدفوعت خون بوده ممنون می شم پاسخ بدین ایا خطرناک هست ؟

    توسط زهرا در 15 دسامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. وجود خون روشن همراه مدفوع معمولا ناشی از همورویید است که تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی در درجه اول و صورت برطرف نشدن درمان دارویی میتواند به حل مشکل کمک کند. برای کاهش خارش و سوزش میتوانید از پماد انتی همورویید استفاده کنید. در صورت تداوم مشکل حتما توسط پزشک ویزیت شوید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 ژانویه 2022

    سلام من ۲۱ سالمه. دیشب موقعی که رفتم دستشویی نه اسهال بودم نه یبوست اما آخر مدفوع کردن مثل اینکه چند قطره خون هم اومد. امروز هم اینجور‌ شدم درد و سوزش و.... سر گیجه و...هم اصلا ندارم. چه دلیلی میتونه داشته باشه؟ ممکنه مربوط به دوز دوم واکسن آسترازانکا باشه که تازه زدم؟؟

    توسط محمد در 11 دسامبر 2021

    با سلام. در صورت وجود خون روشن همراه مدفوع مشکل شما احتمالا مربوط به همورویید میباشد و ربطی به واکسن ندارد.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 ژانویه 2022

    سلام.من ۱۸سالمه.من مشکلی ندارم.رفتم دستشویی،روی بیرونی مدفوع،خون دیدم. مدفوع رنگ قهوای و رنگ خون هم روشن. خطرناکه؟؟

    توسط Pilot در 4 دسامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. دیدن یک بار خون با مشخصاتی که میفرمایید به تنهایی خطرناک نمیباشد ولی در صورت تداوم یا تکرار مشکل و یا همراهی با سایر علایم حتما با یک پزشک به صورت تلفنی یا حضوری مشورت کنید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 5 دسامبر 2021

    باسلام.من قبلا بواسیر داشتم بیرون از مقعد بود وبا چن بار خونریزی رفع شد و به دکتر مراجعه نکردم..امروز بر اثر دفع مدفوع که اسهال بودم خونریزی کردم هیچ دردی هم نداشتم خونریزی از داخل مقعد بود..لطفا راهنماییم کنید.

    توسط وحید در 29 نوامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. خونریزی روشن و مقطعی بعد از اسهال یا با سابقه یبوست میتواند به دلیل بواسیر خارجی یا داخلی باشد. ولی در صورت تداوم یا همراه بودن با علایم دیگر مانند مدفوع بلغمی یا زورپیچ و ... حتما توسط پزشک به صورت تلفنی یا حضوری ویزیت شوید تا اقدامات لازم انجام شود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 5 دسامبر 2021

    با سلام و خسته نباشید امروز بعد از خوردن شام احساس دلپیچه کردم و به دستشوی رفتم دچار اسهال شدم اخرهای دستشوی مقداری خون هم میومد که کاملا مشخص بود و رنگش قرمز مایل به روشن. یه جورهای احساس میکردم خون ریزی نزدیک مقعد هست چون کاملا جدا از مدفوع بودش. ناگفته نماند که مدتی هست فشارهای کاری و استرس شرایط زندگی دارم. ممنونم میشم راهنماییم کنید

    توسط امیر در 20 نوامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. به احتمال زیاد خونریزی مربوط به ایجاد شقاق یا بواسیر میباشد. در صورت تکرار یا تداوم بهتر است به صورت تلفنی یا حضوری توسط پزشک عمومی یا متخصص داخلی ویزیت شوید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 23 نوامبر 2021

    سلام من ۱۶ سالمه و چند وقته خون دفع می کنم ولی در مدفوع خون نمی بینم یعنی اینجوریه که اول مقدار زیادی خون میبینم بعد در مدفوع هم خون میبینم یعنی اولش که دستشویی میرم خون نمیاد ولی از وسط ها خون میاد و این اتفاق می افته و به این صورت هست که اگر مثلا امروز خون مشاهده کنم بعد از ۱ یا چند هفته بعد دوباره خون مشاهده می کنم و دوباره باز هم یک تا چند هفته بعد یعنی پشت سر هم نیست و به فاصله تقریبا ۱ هفته تا چند هفته یکبار خون مشاهده می شود و چند وقت هم هست که مخاط هم در مدفوع هست علتش چیه ؟؟؟ آیا خطرناک هست ممکنه چه بیماری باشه ؟؟

    توسط علی در 10 نوامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. با توجه به تداوم مشاهده خون در مدفوع و در صورت مشاهده مخاط در مدفوع خصوصا اگر همراه با درد شکم و درد هنگام دفع هست حتما توسط یک پزشک عمومی یا متخصص ویزیت شوید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 16 نوامبر 2021

    سلام من ۳۰سالمه وقتی میرم دستشویی همون اول یکم سوزش داره بعد هیچ دردی ندارد مدفوع سفت دارم به دلیل موتاد به شیره همون سوزش که می‌کنه خون میاد معمولا یک قطره هم نمیشه فقت قرمز می‌کنه وقتی اول دسشویم است انگار چیز تیزی به کناره ها گیر می‌کنه و می‌بره علت چیه اگه میتونین زود تر بهم پاسخ بدین چول وضح مالی خوبی ندارم برم دکتر ممنون

    توسط حسین در 9 نوامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. با توجه به علایمی که گفتید احتمالا فیشر یا شقاق مقعدی دارید. لازم است توسط رعایت رژِم غذایی و مصرف دارو حتما دفع مدفوع راحت و روانی داشته باشید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 16 نوامبر 2021

    سلام وقت شما بخیر، من 28 ساله هستم. چند ما قبل یبوست شدید داشتم که البته برطرف شد اما بعد از اون در مدفوعم رگه های خون که زیاد هم نیست به رنگ روشن دیده میشه. توضیح اینکه الان یبوست ندارم درد یا سوزشی هم ندارم. فقط سوال من این هست که خون روشنی که در مدفوع دیده میشه چه علتی میتونه داشته باشه؟ خطر تا چه حد میتونه جدی باشه؟ ممنون میشم اگر به سوال من هم جواب بدید.

    توسط مسعود در 8 نوامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. گاهی داشتن یک اپیزود یبوست میتواند باعث زخم در مقعد شود که ممکن است طول بکشد تا خوب شود یا خیلی سریع برگردد. در این مواقع لازم است دفع راحت و بدون زور زدن باشد. در صورت تداوم مشکل حتما توسط پزشک ویزیت شوید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 16 نوامبر 2021

    سلام من ۱۵ سالمه بعضی وقتا مدفوع خونی شدید دارم باید به پزشک مراجعه کنم؟؟میشه بگید چیکار باید بکنم

    توسط .. در 5 نوامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. با توجه به اینکه خون زیادی مشاهده کردید و موضوع تکرار شده حتما توسط پزشک ویزیت حضوری یا حداقل تلفنی داشته باشید. گاهی با انجام یک سری توصیه های تغذیه ای یا دارویی مشکل همورویید برطرف میشود. حتما پیگیر درمان باشید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 16 نوامبر 2021

    سلام.وقتتون بخیر.من دخترم 18سالمه.تقریبا یک سال و نیم هست مشکل یبوست دارم.بین این مدت به فاصله ی طولانی تو مدفوعم خون مشاهده کردم.دکتر مراجعه کردم گفتن که مربوط به کم تحرکیه.اما این اواخر تقریبا با هربار اجابت مزاج خون میبینم و در قسمت شکمم درد دارم و مقعدم پس از نشستن طولانی درد شدید داره.ایا از کم تحرکیه?اگر خیر مشکل چیه?

    توسط سارا در 4 نوامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. احتمال زیاد مشکل خونریزی شما مربوط به همورویید یا بواسیر ناشی از یبوست هست که خود یبوست به دلیل تغذیه نادرست، کم تحرکی، مصرف کم آب و برخی بیماریها و داروها میتواند باشد. بهتر است با یک پزشک عمومی به صورت تلفنی ویزیت شوید تا دستورهای تغذیه ای و دارویی لازم را به شما بدهد. حتما توسط پزشک ویزیت شوید تداوم مشکل شما بسیار آسیب زننده میتواند باشد.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 16 نوامبر 2021

    سلام وقتتون بخیر دختر ۵ ساله من دو روز هست روی مدفوع ( کمی سفت ) خون روشن دارد که باعث ترس خودش و من شده از طرفی به خاطر شرایط کرونا ترس از مراجعهء حضوری به مطب دکتر دارم و نمیدونم چکار کنم ؛ وقتی ۳ ساله بود به خاطر وجود کولیت روده و اسهال شدید یک شب بیمارستان اطفال بستری شد ممکنه مجدد کولیت باشه ؟

    توسط سادات در 1 نوامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. با توجه به سابقه کولیت در قدم اول سعی کنید دفع مدفوع روان و بدون زور زدن داشته باشد ولی در صورت تداوم مشکل یا وجود اسهال یا اضافه شدن علایم دیگر مانند دل درد حتما با پزشک متخصص اطفال ویزیت تلفنی یا حضوری داشته باشید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 2 نوامبر 2021

    سلام من پسرم ۱۶ شالمه چن وقته که تو مدفوعم خون میبینم شاید نزدیک ۸ ۹ ماه جدی نگرفتم متاسفانه چون اونموقع همیشه اینجور نبود وقتایی مدفوع نرم یا همون شل بود خون نمیومد ولی وقتی مدفوعم سفت بود خون میومد ولی الان هر وقت مدفوع میکنم حتی اگه نرم یا شل هم باشه همراه خونه و واقعا خونریزیش هم کم نیست خیلی زیاد تر از معموله (بعد داخله پرانتزم بگم که من چن سال میشه اکثرا وقتی مدفوع میکنم درد دارم و وقتی مدفوع صفتم باشم دردش شدیده بخاطر همین جدی نگرفتم چون که این واقعا دوره ای بود یعنی یه مدت اینطوری بودم هر وقت میرفتم دستشویی درد میگرفت شاید به مدت دو هفته ولی بعد قطع میشد چن ماه درد نداشتم اگه میشه کمکم کنید و بگید باید چیکار کنم ممنون

    توسط ۱۶ ساله در 28 اکتبر 2021

    با سلام. لازم است که همیشه دفع مدفوع راحت داشته باشید که برای این موضوع رعایت نکات تغذیه ای خاص و تجویز بعضی داروها بعد از گرفتن شرح حال کامل توصیه میشود. میتوانید برای این منظور با پزشکان عمومی یا متخصص داخلی سامانه رسا در ارتباط باشید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 2 نوامبر 2021

    سلام دختر من 14 سالشه و دیروز هنگام مدفوع( بعد از مدفوع ) خون مشاهده کرده، قبلا هم شبیه این اتفاق براش نیافتاده، پریود هم نبوده. میزان خون بسیار کم بوده در حد چهار یا پنج قطره بوده و رنگش هم روشن بوده، مدفوع اش هم رنگ اش معمولی بوده و تغریبا شُل بوده و این رو هم بگم که دخترم بسیار استرسی است و اب هم کم میخوره ایا مشکل جدی است و نیاز هست به دکتر مراجعه کنه؟

    توسط Nikatorabi در 25 اکتبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. اگر یبوست دارد مصرف سبزیجات . میوه جات و نانهای سبوس دار و آب کافی داشته باشد تا اجابت مزاج راحتی داشته باشد. در صورت تکرار لازم است با یک پزشک عمومی یا متخصص داخلی مشاوره داشته باشید تا بعد از گرفتن شرح حال کامل درمانهای دارویی لازم را بدهد.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 27 اکتبر 2021

    سلام من 25 سالمه اقا هستم امروز صبح رفتم دسشویی مدفوع به رنگ تیره و خون ریزی هم داشتم خون رنگ روشن بود نمیشه گفت تقریبا غیر طبیعی بود بعد این ک کارم تموم شد دیگ خونریزی نداشتم ولی از دیروز سرمعده ام سوزش شدیدی داشتم لبه های مقعدم هم یکم سوزش داره مث وقتی ک دست یا لب ادم خشک بشه ترک بخوره سوزش بگیره همون مانند بود لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم

    توسط محمد در 20 اکتبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. خون روشن احتمال زیاد به دلیل بواسیر میباشد. رژیم غذایی پر فیبر و مایعات به علوه تحرک کافی داشته باشید در صورت تداوم مشکل حتما ویزیت توسط پزشک عمومی یا متخصص داخلی گوارش شوید تا رژیم غذایی و دارویی مناسب برای شما تجویز شود. برای رفع سوزش مقعد به صورت موقت میتوانید از پماد انتی همورویید استفاده کنید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 27 اکتبر 2021

    سلام من 16 سالمه و 3 سال یا بیشتر من دچار یبوست هستم و خیلی اذیت میشم بیشتر وقتا یبوست بعضی وقتا اسهال دکتر مراجعه کردم ازمایش خون نوشتن ازمایش دادم چیزی نبود بعضی وقتا همراه با مدفوع لکه های خون میبینم دیروز هم مقدارش بیشتر بود همراه با شکم درد میشه بگین مشکلم چیه واقعا اذیت میشممم

    توسط شیما در 9 اکتبر 2021

    با سلام و روز بخیر. در سن شما و با توجه به شرح حالی که فرمودید مشکلتان بیشتر به سندروم روده تحریک پذیر میخورد ولی برای تشخیص دقیق نیاز به شرح حال کامل میباشد که میتوانید از طریق سامانه رسا با پزشکان عمومی یا متخصص داخلی و گوارش در تماس باشید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 27 اکتبر 2021

    سلام من ۲۰ سالمه حدود ۶ ماه ک بعضی وقتا در مدفوعم خون میبینم و درد در زیر شکم و پهلوام دارم در حدی که درد تا ران پام ادامه داره میشه راهنمایی کنین

    توسط حدیثه در 9 اکتبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. برای تشخیص دقیق لازم است با یک پزشک مشورت کنید. برای این منظور میتوانید با پزشکان عمومی یا داخلی سامانه رسا در ارتباط باشید تا شرح حال دقیق از شما گرفته و درمانهای لازم تجویز شود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 اکتبر 2021

    سلام من ۱۹ سالمه ..و امروز مدفوعم تیره و همراه با خون روشن بود و هیچ درد و سوزشی در مقعد ندارم ..پریودیم تازه تموم شده و اگه بواسیر یا شقاق باشه راه درمانش بجز رفتن ب پزشک چیه ؟؟؟ خیلی ممنون از لطفتون

    توسط یلدا در 5 اکتبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. درمان خانگی بواسیر جلوگیری از یبوست است که به کمک ورزش و مصرف زیاد فیبر و مایعات امکان پذیر میباشد. اما برای تشخیص دقیق مشکلتان و درمان میتوانید با پزشکان سامانه رسا در ارتباط باشید تا پس از تشخیص نهایی درمانهای لازم برای شما تجویز شود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 اکتبر 2021

    با سلام من ۳۴سال دارم و آقا هستم قبل از مدفوع خون مشاهده کردم.اندازه پریود که خونریزی میشن ولی آخرش که مدفوع تمام شد خون هم بند شد میشه راهنمایی کنید خون به صورت روشن بود مدفوع هم تغییری نکرده بود

    توسط سیدزاده در 26 سپتامبر 2021

    با سلام و روز بخیر. به احتمال زیاد این خون روشن همراه با مدفوع مربوط به بواسیر میباشد. در مرحله اول میتوانید با پزشکان سامانه رسا به صورت تلفنی در تماس باشید و راه حل ها و داروهای لازم برای کاهش مشکل خود را دریافت کنید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 2 اکتبر 2021

    سلام من امروز رفتم مدفوع کنم که دیدم رنگ قهوی تره بود در طرف چپ مدفدع به اندازه بند انگشت خون بود . بنده در ناحیه کشاله ران کیست داشتم رفتم پیش دکتر قرص کلیندامایسین ۳۰۰و ریفامپین نوشته برام دو روزه میخورم گفته بود رنگ ادار عوض میشه ولی صبح قرص خوردم یکم احساس کردم طرف چپ شکمم نزدیک به استخوان لگن حالت مثل درد داره .امکان داره مال قرص باشه .یا نه. دلیل به وجود امدن خون چیه . معمولا دو روز یک بار مدفوع میکنم اصلا هم فشار نمیارم.و ایا بایسم تا یک بار دیگر خون بود پیش پزشک برم یا نه . و اگر مدفوع بعدی خون نبود بازم برم یا نه . ۱۴سال دارم .مرد هستم.چیکار کنم؟؟؟!!

    توسط Arshia در 10 سپتامبر 2021

    با سلام و آرزوی تندرستی. در صورت تکرار مشاهده خون در مدفوع مخصوصا اگر همراه با احساس فشار، دل درد و اسهال یا یبوست بود حتما با یک پزشک به صورت تلفنی یا حضوری ویزیت داشته باشید. ممکن است از عوارض دارو باشد. لازم است با رژیم غذایی سرشار از فیبر و نوشیدن مایعات کافی و داشتن تحرک کافی اجابت مزاج روزانه و راحتی داشته باشید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 12 سپتامبر 2021

    سلام خسته نباشید من در ماه خرداد در مدفوعم خون مشاهده کردم به طوری‌که انگار کل مدفوعم رو قرمز کرده بود.و از چند روز قبلش هم قرص برای جوش های روی صورتم میخوردم انتی بیوتیک و عوارض کمتر از ۲۰ درصد شایع نوشته بود ملنا. من دکتر رفتم دکتر گفت باید کلونوسکوپی بری و ازمایش مدفوع و خون هم دادم . اما چیزی نبود . من کلونوسکوپی رو نرفتم و دلیل خون در مدفوع رو عوارض اون کپسول در نظر گرفتم.اما الان حدود ۵ ماه بعد با اینکه من خیلی وقته خوردن اون کپسول رو قطع کردم الان با کمر درد نسبتا شدیدی مواجه شدم و بعد رفتم دستشویی.من الان بیشتر از یک ماهه که پریود نشدم. و وقتی رفتم دستشویی مدفوعم خونی نبود اما اب مدفوعم داخلش خون بود و به صورت ابی که همراه با خون بود ولی ترکیب نشده بود کمی اومد همراه با مدفوعم. میشه راهنمایی کنید

    توسط سرند در 7 سپتامبر 2021

    با سلام و آرزوی تندرستی. خون روشن همراه مدفوع میتواند به علت وجود شقاق یا بواسیر نیز باشد. علاوه بر شرح حال کامل معاینه مقعد نیز به تشخیص قطعی کمک میکند.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 12 سپتامبر 2021

    سلام خسته نباشید من تقریبا دوهفته میشه در انتهای گلو سوزش دارم وبعضی موقع ها تنگی نفس دارم وامروز در مدفوع شاهد خون بودم به رنگ روشن اگه میشه راهنمایی کنید درضمن سن ۳۳ ساله هستم ممنون

    توسط بهروز رضائی در 6 سپتامبر 2021

    سلام و وقت بخیر. علایم شنا حتی میتواند مربوط به بیماری کرونا باشد. حتما با یک پزشک در ارتباط باشید و شرح حال کامل بدهید تا راهکارهای لازم به شما ارایه شود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 12 سپتامبر 2021

    سلام و خسته نباشید خدمت دکتر، عذر میخوام که مجبورم واضح صحبت کنم، بنده۱۸سالم هست و مجرد و دیشب یکبار مستراح رفتم و مدفوعم مشکلی نداشت...اما امشب که رفتم، خون در مدفوعم مشاهده کردم، خون قابل دید بود و مثل زمانی که پریود هستی(البته ذکر کنم که پریود نیستم و تاریخ پریودیم هم نزدیک نیست)... یکبار هم قبلتر چنین اتفاقی افتاده بود...میخواستم علتش رو بدونم،

    توسط ماهرو در 31 آگوست 2021

    با سلام. دیدن خون روشن هنگام مدفوع کردن معمولا مربوط به همورویید یا بواسیر است. در درجه اول میتوانید از طریق سامانه رسا با یک پزشک مشورت کنید تا شرح حال کامل گرفته شود و بعد در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 31 آگوست 2021

    من الان هیچ علائمی ندارم فقط مدفوع خونیه 😐 علتش چیه؟ ۱۴ سالمه

    توسط ⁴⁴⁴ در 30 آگوست 2021

    با سلام و آرزوی تندرستی. اگر خون همراه مدفوع روشن است در اکثر موارد مربوط به همورویید میباشد. در صورت تداوم یا تکرار حتما با یک پزشک کشورت کنید. در این خصوص میتواتید با پزشکان سامانه رسا در ارتباط باشید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 31 آگوست 2021

    من الان هیچ مشکلی ندارم و فقط مدفوع خونیه😐 14 سالمه علتش چیه؟😐

    توسط ⁴⁴⁴ در 30 آگوست 2021

    با سلام و وقت بخیر. باید دید که خون داخل مدفوع است یا همراه با آن؟ رنگ تیره یا روشن؟ دادن شرح حال کامل برای تشخیص لازم است. در صورت تکرار به صورت تلفنی میتوانید با پزشکان سامانه رسا ویزیت داشته باشید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 12 سپتامبر 2021