آزیترومایسین چیست؟ خواص و عوارض آزیترومایسین

| 28 سپتامبر 2021

به منظور دریافت اطلاعات جامع و کامل درباره آزیترومایسین، نحوه مصرف آن، دوزهای آزیترومایسین، عوارض آزیترومایسین، هشدارهای مربوط به مصرف آزیترومایسین و موارد دیگر، این مقاله را مطالعه نمایید.

 

نکات مهم درباره آزیترومایسین “azithromycin”

قرص خوراکی آزیترومایسین به عنوان یک داروی عمومی و با نام تجاری Zithromax موجود است.

آزیترومایسین به صورت قرص و سوسپانسیون ارائه می‌شود که هر دو از طریق دهان یا به طور کلی به صورت خوراکی مصرف می‌شوند. همچنین به صورت قطره چشم و همچنین فرم وریدی که توسط ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی تجویز می‌شود، ارائه می‌گردد.

آزیترومایسین برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری‌های خاص استفاده می‌شود.

آزیترومایسین و درمان عفونت‌ها

 

هشدارهای مهم در جهت مصرف آزیترومایسین

  • هشدار غیرطبیعی بودن ضربان قلب. در برخی از افراد، آزیترومایسین ممکن است باعث ایجاد ریتم غیرطبیعی قلب به نام طولانی شدن QT “QT prolongation” شود. اگر قبلاً مشکلات خاصی در ریتم قلب خود داشتید یا از داروهای دیگری استفاده می‌کنید که ممکن است باعث طولانی شدن QT شوند، خطر این عارضه افزایش می‌یابد. این خطر در افراد مسن نیز افزایش می‌یابد. طولانی شدن QT بسیار جدی است و حتی ممکن است در برخی موارد کشنده باشد. اگر در ریتم قلب خود مشکلی دارید، قبل از مصرف آزیترومایسین به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین قبل از شروع این دارو، پزشک خود را در مورد سایر داروهای مصرفی خود مطلع کنید.
  • هشدار اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک‌ها. تقریباً همه آنتی بیوتیک‌ها از جمله آزیترومایسین می‌توانند باعث اسهال شوند. این دارو ممکن است باعث اسهال خفیف تا التهاب شدید روده بزرگ شود که می‌تواند باعث مرگ گردد. در صورت داشتن اسهال شدید یا اسهال بعد از قطع مصرف این دارو، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • هشدار مشکلات کبدی در موارد نادر. این دارو می‌تواند مشکلات کبدی ایجاد کند. اگر از قبل بیماری کبدی دارید، این موضع می‌تواند عملکرد کبد شما را بدتر کند. در طول درمان با آزیترومایسین، پزشک ممکن است نیاز به نظارت بر عملکرد کبد شما داشته باشد. آن‌ها ممکن است آزمایش خون انجام دهند تا عملکرد کبد شما را بررسی کنند. اگر کبد شما خوب کار نمی‌کند، ان احتمال وجود دارد که پزشک شما مصرف این دارو را متوقف کند.
  • هشدار میاستنی گراویس “Myasthenia gravis”. آزیترومایسین می‌تواند علائم میاستنی گراویس را بدتر کند؛ وضعیتی که باعث علائمی مانند ضعف در عضلات اصلی حرکت می‌شود. همچنین آزیترومایسین می‌تواند یک بیماری مشابه به نام سندرم میاستنی “myasthenic syndrome” ایجاد کند. اگر میاستنی گراویس دارید، حتماً قبل از مصرف آزیترومایسین به پزشک خود اطلاع دهید.

 

داروی آزیترومایسین چیست؟

آزیترومایسین یک داروی تجویزی است. حتما باید پزشک با توجه به شرایط و بیماری شما، این دارو را تجویز نماید. پس، از مصرف خودسر دارو و پیشنهاد آن به دیگران خودداری نمایید.

آزیترومایسین به صورت زیر در دسترس است:

  • یک قرص خوراکی
  • یک سوسپانسیون خوراکی
  • یک قطره چشم
  • فرم وریدی (IV) (ارائه شده توسط ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی)

قرص خوراکی به عنوان یک داروی عمومی و همچنین داروی تجاری Zithromax در دسترس است. به طور معمول داروهای عمومی، هزینه کمتری نسبت به نسخه مارک تجاری آن دارند. در برخی موارد، ممکن است در همه انواع یا اشکال آن به عنوان داروی نام تجاری موجود نباشد.

قرص آزیترومایسین

 

چرا آزیترومایسین تجویز و استفاده می‌شود؟

آزیترومایسین برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری‌های خاص استفاده می‌شود. این دارو نباید برای درمان عفونت‌های ناشی از ویروس‌ها مانند سرماخوردگی استفاده گردد. آزیترومایسین ممکن است در ترکیب با سایر آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌هایی مانند مایکوباکتریوم آویوم کمپلکس “mycobacterium avium complex” و برخی عفونت‌های مقاربتی (STIs) استفاده شود.

آزیترومایسین چگونه کار کرده و چگونه موثر واقع می‌شود؟

آزیترومایسین با متوقف کردن تکثیر باکتری‌ها (ساخت باکتری بیشتر) عمل می‌کند. این عمل، باکتری‌ها را از بین می‌برد و عفونت شما را درمان می‌کند. اما به خاطر داشته باشید، این دارو برای عفونت فعلی شما تجویز شده است و نباید از آن برای سایر عفونت‌ها استفاده نمایید. قبل از مصرف دارو، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

آزیترومایسین و درمان باکتری‌های مقاربتی

 

عوارض جانبی آزیترومایسین

قرص خوراکی آزیترومایسین باعث خواب آلودگی نمی‌شود اما می‌تواند عوارض جانبی دیگری نیز ایجاد کند. مطلب زیر به طور کامل این عوارض را توضیح می‌دهد. در صورت داشتن عوارض حاد، پس از مصرف آزیترومایسین، با پزشک معالج خود مشورت نمایید. عوارض ممکن است قابل بهبودی باشند. حتما شرایط خود را با پزشک در میان بگذارید.

عوارض جانبی شایع‌تر آزیترومایسین چیست؟

شایع‌ترین عوارض جانبی قرص خوراکی آزیترومایسین می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

اگر این عوارض خفیف باشند، ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر آن‌ها شدیدتر شده یا از بین نمی‌روند، با پزشک خود یا پزشک دارو خانه صحبت کنید.

عوارض جانبی جدی آزیترومایسین چیست؟

در صورت بروز عوارض جانبی فوری با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم به وجود آمده، خطرناک و تهدید کننده زندگی شما هستند یا اگر فکر می‌کنید که شرایط اورژانس پزشکی دارید، با 115 تماس بگیرید. با پزشک متخصص خود صحبت کنید و بی‌توجه به شرایط پیش آمده نباشید.

مشکلات جانبی مصرف آزیترومایسین

عوارض جانبی جدی مصرف آزیترومایسین می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
  • خستگی یا ضعف
  • از دست دادن اشتها
  • درد در بالای شکم (شکم)
  • ادرار تیره
  • زرد شدن پوست یا سفیدی چشم
  • طولانی شدن QT که می‌تواند باعث ضربان قلب سریع یا نامنظم شود
علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
  • احساس لرزش یا تکان خوردن در قفسه سینه شما
  • تنفس غیرطبیعی در هنگام خواب
  • غش کردن
  • عکس العمل‌های آلرژیتیک
علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
  • مشکل در تنفس
  • تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو
  • کهیرها و بثورات پوستی
  • واکنش‌های شدید پوستی مانند سندرم استیونز-جانسون “Stevens-Johnson syndrome”، پوسته پوسته شدن “acute generalized exanthematous pustulosis” (AGEP) یا نکرولیز سمی اپیدرم “toxic epidermal necrolysis” که می‌تواند علائمی مانند قرمز شدن، تاول شدن پوست یا شل شدن پوست (ریزش سلول‌های مرده پوست) را ایجاد کند.
  • اسهال ناشی از باکتری‌هایی به نام Clostridium difficile (C. diff)
علاوه بر اسهال، علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
  • تب
  • درد شکم (شکم)
  • حالت تهوع
  • کاهش اشتها
  • تنگی پیلور هیپرتروفیک نوزادان ” hypertrophic pyloric stenosis” (باریک شدن یا انسداد بخشی از سیستم گوارش در نوزادان)
علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
  • استفراغ بعد از غذا خوردن
  • تحریک پذیری با تغذیه یا غذا خوردن
  • عدم افزایش وزن

اگر واکنش آلرژیک دارید، بلافاصله با پزشک خود یا مرکز کنترل پزشکی تماس بگیرید. اگر علائم شما شدید است با 115 تماس بگیرید یا به نزدیک‌ترین اورژانس مراجعه نمایید. اگر تا به حال به این دارو واکنش آلرژیک داشته‌اید، دیگر آن را مصرف نکنید. مصرف مجدد آن می‌تواند باعث مرگ شود.

واکنش آلرژیک به آزیترومایسین

هدف ما ارائه مناسب‌ترین و رایج‌ترین اطلاعات به شما است. با این حال، با توجه به این موضوع که داروها روی هر فرد تاثیر متفاوتی می‌گذارند، ما در این مقاله تضمین نمی‌کنیم که این اطلاعات شامل تمام عوارض جانبی احتمالی باشد. این اطلاعات نمی‌تواند جایگزین توصیه‌های پزشکی شود. همیشه در مورد عوارض جانبی احتمالی با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی که سابقه پزشکی شما را می‌داند، مشورت کنید.

 

آزیترومایسین ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد

قرص خوراکی آزیترومایسین می‌تواند با سایر داروها، ویتامین‌ها یا گیاهان دارویی که مصرف می‌کنید، تداخل داشته باشد. تداخل زمانی رخ می‌دهد که یک ماده نحوه عملکرد دارو را تغییر می‌دهد. این شرایط ممکن است مضر باشد یا از عملکرد صحیح دارو جلوگیری کند.

به منظور جلوگیری از تداخلات احتمالی دارو، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت و بررسی کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین‌ها یا گیاهانی که مصرف می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر درباره این موضوع که آیا دارویی که مصرف می‌کنید ممکن است با آزیترومایسین تداخل داشته باشد یا خیر، نگران هستید، حتما با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

نمونه‌هایی از داروهایی که می‌توانند باعث ایجاد تداخل با آزیترومایسین شوند در زیر ذکر شده است:

تداخلاتی که خطر بروز عوارض جانبی آزیترومایسین را افزایش می‌دهد

مصرف آزیترومایسین با داروهای خاص خطر عوارض جانبی این داروها را افزایش می‌دهد.

نمونه‌هایی از داروهایی که با آزیترومایسین تداخل دارند عبارتند از:

نلفیناویر “Nelfinavir”. مصرف این داروی ضد ویروسی با آزیترومایسین ممکن است باعث مشکلات کبدی یا اختلالات شنوایی شود. پزشک، شما را از نظر این عوارض جانبی تحت نظر خواهد داشت.

وارفارین “Warfarin”. مصرف این داروی رقیق کننده خون با آزیترومایسین ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. در صورت مصرف همزمان این داروها، پزشک شما را از نزدیک تحت نظر خواهد داشت.

 

هشدارهای مصرف آزیترومایسین

این دارو دارای چندین هشدار است.

  • هشدار آلرژی

این دارو می‌تواند واکنش آلرژیک شدیدی ایجاد کند.

علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در تنفس
  • تورم گلو یا زبان شما
  • کهیرهای پوستی
  • واکنش‌های شدید پوستی که می‌تواند علائمی مانند قرمز شدن، تاول زدن یا لکه شدن پوست (از بین بردن سلول‌های مرده پوست) ایجاد کند

در صورت بروز این علائم، با 115 تماس بگیرید یا به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

اگر تا به حال به این دارو واکنش آلرژیک داشته‌اید، دیگر آن را مصرف نکنید. مصرف مجدد آن می‌تواند کشنده باشد.

تداخلات دارویی آزیترومایسین

هشدار مصرف آزیترومایسین برای افرادی که دارای شرایط خاص سلامتی هستند

  • برای افراد مبتلا به میاستنی گراویس: اگر میاستنی گراویس دارید، مصرف این دارو ممکن است علائم شما را بدتر کند. قبل از مصرف آزیترومایسین، حتماً وضعیت خود را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • برای افرادی که مشکلات قلبی خاصی دارند: اگر ریتم غیرطبیعی قلب “abnormal heart rhythm” دارید، از جمله شرایطی به نام طولانی شدن QT، مصرف این دارو می‌تواند خطر ابتلا به آریتمی را که ممکن است کشنده باشد، افزایش دهد. افراد مبتلا به نارسایی قلبی جبران نشده (کنترل نشده) نیز در معرض خطر هستند. از پزشک خود بپرسید که آیا این دارو برای شما بی خطر است یا خیر.

هشدار به سایر گروه‌ها برای مصرف آزیترومایسین

آزیترومایسین در بارداری:

آزیترومایسین در مطالعات بالینی زنان باردار ارزیابی نشده است. با این حال، هنگامی که در دوران بارداری استفاده شود، مشخص نشده است که این دارو خطر از دست دادن بارداری، نقایص مادرزادی یا سایر مشکلات را افزایش می‌دهد یا خیر.

یک مطالعه روی موش‌های باردار نشان می‌دهد که خطر مرگ جنین و تاخیر در رشد پس از تولد، افزایش می‌یابد. با این حال، اکثر مطالعات حیوانی روی این دارو هیچگونه خطر نقص مادرزادی را نشان نداده است. به خاطر داشته باشید که مطالعات روی حیوانات همیشه پیش بینی درستی ارائه نمی‌دهد که این موضوع در انسان چه مشکلات و شرایطی ایجاد می‌کند.

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، قبل از مصرف آزیترومایسین، با پزشک خود مشورت کنید. این دارو فقط در صورت نیاز شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آزیترومایسین برای زنان شیرده:

آزیترومایسین به شیر مادران شیرده منتقل می‌شود. به همین دلیل، این دارو ممکن است در کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، عوارض جانبی ایجاد کند. این عوارض جانبی ممکن است شامل اسهال، استفراغ و بثورات پوستی باشد.

قبل از مصرف آزیترومایسین، با پزشک خود در مورد اینکه آیا شیردهی برای شما بی خطر است یا خیر، مشورت کنید.

آزیترومایسین برای کودکان

آزیترومایسین داروی است که به شکل قرص آزیترومایسین، کپسول آزیترومایسین و اشکا دیگر برای بزرگسالان و کودکان تجویز می‌شود. آزیترومایسین در کودکان برای درمان عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌شود. به خاطر داشته باشید که نباید بدون تجویز پزشک، این دارو را به کودک خود بدهید. به طور کلی آنتی‌بیوتک‌ها در نوزدان زیر شش ماه، با بررسی و مدیریت شدید پزشک و برای شرایط خاص نوزاد تجویز می‌گردد. دوز و نحوه مصرف آن هم به سن، وزن و عوامل دیگری بستگی دارد. در کودکان معمولا سوسپانسیون آزیترومایسین تجویز و توصیه می‌گردد.

 

نحوه مصرف آزیترومایسین

همه دوزهای ممکن و اشکال دارویی ممکن است در اینجا گنجانده نشده باشند. نحوه مصرف آزیترومایسین ۵۰۰ و آزیترومایسین ۲۵۰ به نوع بیماری شما و تشخیص پزشک متخصص بستگی دارد. آزیترومایسین در انواع قرص آزیترومایسین ۲۵۰، قرص آزیترومایسین ۵۰۰، کپسول آزیترومایسین ۵۰۰ و اشکال دیگر تجویز می‌گردد.

میزان مصرف، شکل دارو و دفعات مصرف دارو بستگی به موارد زیر دارد:

  • سن شما
  • شرایط تحت درمان
  • شرایط شما چقدر وخیم است
  • سایر شرایط پزشکی که دارید
  • نحوه واکنش شما به اولین دوز

نحوه مصرف آزیترومایسین

آزیترومایسین باید طبق دستور پزشک مصرف شود

به طور معمول آزیترومایسین برای درمان کوتاه مدت استفاده می‌شود. اگر طبق دستور تجویزی پزشک، مصرف نکنید، خطرات زیادی در پی دارد.

در صورت قطع مصرف دارو یا عدم مصرف آن: ممکن است عفونت شما بهبود نیابد یا بدتر شود.

اگر دوز دارو را فراموش کرده‌اید یا دارو را طبق برنامه مصرف نکرده‌اید: ممکن است داروی شما به خوبی عمل نکند یا به طور کامل بی‌تاثیر شود. برای اینکه آزیترومایسین به درستی عمل کند، مقدار مشخصی باید همیشه در بدن شما باشد.

اگر آزیترومایسین را بیش از حد مصرف کنید: این احتمال وجود دارد که سطح خطرناکی از دارو در بدن شما وجود داشته باشد. این شرایط ممکن است باعث آسیب کبدی یا ریتم نامنظم قلب شود.

در صورت فراموش شدن یک دوز آزیترومایسین چه باید کرد: به محض یادآوری، دوز خود را مصرف کنید. اما اگر فقط چند ساعت قبل از دوز برنامه‌ریزی شده بعدی خود به خاطر آوردید، فقط یک دوز مصرف کنید. هرگز سعی نکنید دو نوبت را به طور همزمان جبران کنید. این وضعیت می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی را در پی داشته باشد.





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us