علت درد سینه در زنان چیست؟

| 22 نوامبر 2020

درد پستان در زنان و در هر سنی بسیار متداول است. شکایت‌های بسیاری در این باره شنیده می‌شود. در سنین مختلف و از زنان و دختران بسیاری درباره درد پستان‌ها می‌شنویم. معمولا آن‌ها به دنبال علت درد هستند.

معمولا سینه‌های دردناک یا حساس اضطراب زیادی ایجاد می‌کند. اما به خودی خود، درد در سینه‌ها معمولاً نشانه سرطان سینه نیست.

 

علت درد در پستان زنان

بسیاری از خانم‌ها درد پستان را به عنوان بخشی از چرخه عادی قاعدگی (پریود) خود تجربه می‌کنند. به این حالت از درد، درد پستان چرخه‌‌ای “cyclical” گفته می‌شود.

درد پایدار و طولانی مدت در پستان که مربوط به قاعدگی نمی‌باشد، به عنوان درد غیر چرخه‌ای “non-cyclical” سینه شناخته می‌شود.

گاهی اوقات دردی احساس می‌شود که به نظر می‌رسد در پستان است، اما این درد از جای دیگری نشأت می‌گیرد مانند عضله کشیده شده در سینه. این درد و شرایط به درد دیواره سینه معروف است.

درد دیواره سینه زنان

مانند هر قسمت دیگری از بدن شما، سینه‌ها نیز آسیب می‌بینند. این آسیب می‌تواند به دلیل ضربه در هنگام ورزش یا جراحی سینه اتفاق بیفتد. در هنگام آسیب دیدگی شدید ممکن است احساس سوزش یا ضربه داشته باشید. حساسیت به لمس پستان‌ها می‌تواند از چند روز تا چند هفته پس از ضربه به پستان باقی بماند.

اگر درد شما بهبود نیافت  یا موارد زیر را مشاهده کردید به پزشک مراجعه نمایید:

  • تورم شدید
  • توده در سینه
  • قرمزی و گرمی سینه که می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد.
  • کبودی روی سینه که از بین نمی‌رود.
  • سینه بند غیر استاندارد به سینه‌های شما صدمه وارد کرده

درد پستان که مربوط به پریودها در زنان (درد چرخه‌ای سینه) است:

بسیاری از خانم‌ها در همان هفته یا قبل از دوره، در هر دو سینه خود احساس ناراحتی، درد و افتادگی می‌کنند.

این درد ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد و سینه‌ها در زمان لمس شدن ممکن است بسیار دردناک شوند.

همچنین در این دوره ممکن است شما دچار سنگینی، حساسیت، احساس سوزش، لرزش و سوزن سوزن شدن یا احساس سفتی در سینه شوید.

درد سینه هنگام عادت ماهانه

معمولاً این درد هر دو سینه را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما گاهی فقط در یک سینه تأثیر می‌گذارد. همچنین این درد می‌تواند به زیر بغل، پایین بازو و تیغه شانه گسترش یابد.

درد پستان چرخه قاعدگی با تغییر سطح هورمون در دوران قاعدگی مرتبط است. اغلب این نوع درد با شروع یک دوره از بین می‌رود. در بعضی از خانم‌ها، این نوع درد به خودی خود از بین می‌رود اما می‌تواند مجددا برگردد.

معمولاً این نوع درد بعد از یائسگی متوقف می‌شود؛ اگرچه زنانی که از درمان جایگزین هورمونی (HRT) استفاده می‌کنند نیز ممکن است درد پستان را تجربه کنند.

همچنین درد پستان می‌تواند با شروع مصرف یا تغییر در داروهای پیشگیری از بارداری که حاوی هورمون هستند نیز همراه باشد.

درد پستان که مربوط به دوره‌های قاعدگی زنان (درد غیر چرخه‌ای پستان) نیست:

اغلب مشخص نیست که چه چیزی باعث درد غیر چرخه‌ای پستان می‌شود.

این درد می‌تواند به موارد زیر مربوط باشد:

  • یک بیماری خوش خیم (نه سرطان) در پستان
  • جراحی قبلی سینه
  • آسیب یا ضربه به پستان
  • داشتن سینه‌های بزرگ
  • یک عارضه جانبی از داروهای درمانی مانند داروهای ضد افسردگی خاص و برخی از داروهای گیاهی مانند جینسینگ
  • استرس و اضطراب نیز می‌تواند با درد پستان مرتبط باشد.

درد پستان غیر چرخه‌ای ممکن است مداوم باشد یا دوره‌ای باشد بدین معنی که بیاید و برود. این درد می‌تواند بر زنان، قبل و بعد از یائسگی تأثیر بگذارد.

این درد می‌تواند در یک یا هر دو سینه باشد همچنین می‌تواند بر کل سینه یا یک ناحیه خاص تأثیر بگذارد. این شرایط ممکن است یک درد سوزشی، حساسیت، سوزن سوزن شدن یا احساس سفتی باشد.

درد سینه در زمان غیر از قاعدگی

اغلب درد پستان غیر چرخه‌ای با گذشت زمان به خودی خود از بین می‌رود. این اتفاق در حدود نیمی از زنانی که آن را تجربه کرده‌اند گزارش شده است.

درد در دیواره سینه

معمولا درد دیواره سینه از پستان ناشی می‌شود اما ممکن است از جاهای دیگر نیز نشأت بگیرد.

این درد می‌تواند دلایل دیگری مانند کشیده شدن عضلات سینه داشته باشد. این کشیدگی ممکن است ناشی از حرکات ورزشی یا کار مداوم و آسیب رسان باشد.

درد دیواره سنه میتواند دلایل مختلفی داشته باشد

شما کیست پستان دارید:

اگر به طور ناگهانی یک توده یا غده برجسته در سینه شما ظاهر شود ممکن است شما کیست داشته باشید. “معمولا این توده‌های پر از مایعات، خطرناک نیستند و اغلب نیازی به درمان ندارند زیرا به خودی خود برطرف می‌شوند. اما این موضوع بسیار مهم است که هر قسمت از پستان شما توسط پزشک ارزیابی و معاینه شود.”

به منظور تشخیص کیست پستان، پزشک ممکن است ماموگرافی، سونوگرافی یا آسپیریشن یا آسپیراسیون “aspiration” (کشیدن مایع از توده) را توصیه کند. تخلیه مایعات از کیست نیز نوعی درمان است. اگر کیست آزار دهنده نباشد، ممکن است به هیچ وجه نیازی به درمان نداشته باشید.

کیست پستان ممکن است دلیل درد در سینه باشد

شما عوارض دردناک ناشی از کاشت سینه را تجربه می‌کنید:

برخی از خانم‌ها با کاشت پستان چه از جنس سیلیکون و چه از نظر نمکی عوارضی را تجربه می‌کنند. یکی از شایع‌ترین دلایل درد بعد از جراحی سینه، انقباض یا فشردگی سینه است؛ هنگامی که بافت اسکار یا شکاف در اطراف کاشت بسیار محکم بسته می‌شود. همچنین درد پستان می‌تواند نشانه‌ای از پارگی یکی از ایمپلنت‌های شما باشد. با پزشک خود در مورد هرگونه دردی که مشکوک است و علتش مشخص نیست صحبت نمایید و از او مشاوره بگیرید.

درد پستان ناشی از سرطان سینه

در موارد محدود ممکن است درد مداوم سینه، دلایل بالا را پوشش ندهد. این درد ممکن است ناشی از وجود غده یا توده سرطانی باشد. این توده‌ها ممکن است خوش خیم و قابل درمان باشند. همچنین ممکن است از نوع بدخیم باشند که پروسه درمان آن‌ها طولانی‌تر است. اگر درد شما مشکوک به سرطان بود حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

 

تشخیص درد در پستان

پزشک معالج شما سینه‌های شما را معاینه می‌کند و تاریخچه‌ای از نوع درد شما و تعداد دفعات بروز آن را بررسی می‌کند.

برای بررسی طولانی بودن درد (درد شدید یا درد مرتبط به دوره‌های قاعدگی)، پزشک معالج ممکن است از شما بخواهد که یک نمودار ساده درد را پر کنید.

اگر پزشک معالج گمان کند که شما ممکن است دچار درد غیر چرخه‌ای سینه یا درد در دیواره سینه شده باشید، ممکن است از شما بخواهد در طول معاینه تکیه دهید. این شرایط به آن‌ها در ارزیابی این مسئله که آیا درد درون پستان شماست یا در دیواره قفسه سینه کمک می‌کند.

پزشک معالج ممکن است شما را به یک کلینیک تخصصی سینه انتقال دهد. این کلینیک جایی است که توسط پزشکان متخصص یا پرستاران برای ارزیابی دقیق‌تر بررسی خواهید شد.

 

درمان درد پستان

معمولاً گزینه‌های درمان درد چرخه‌ای و غیر چرخه‌ای یکسان است، اگرچه درد غیر چرخه‌ای همیشه به راحتی قابل درمان نیست.

اگر شما دچار درد چرخه‌ای پستان هستید، پزشک معالج به شما اطمینان می‌دهد که این درد یک بخش عادی از چرخه‌ی ماهانه شما است.

راههای درمان درد سینه

تغییر رژیم و سبک زندگی

رژیم غذایی

پزشک معالج، مواردی را که به کاهش درد شما کمک می‌کند، ارائه می‌دهد اما شواهد محدودی برای نشان دادن کاهش درد وجود دارد. این موارد شامل:

  • خوردن غذاهای سالم و داشتن یک رژیم کم چرب
  • افزایش مقدار فیبری که می‌خورید.
  • کاهش کافئین و الکل
  • استفاده از سوتین یا سینه بند مناسب
  • مصرف نمک را کاهش دهید.
  • از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • یک مسکن ضد درد بخورید.

پوشیدن سینه بند محافظ و مناسب به صورت روزانه و شبانه، در انجام هر فعالیت بدنی کمک کننده است.

تمدد اعصاب و درمان‌های مکمل

برخی از خانم‌ها درمان‌های آرامش بخش مانند برنامه‌های ریلکسیشن یا سایر روش‌های درمانی اضافی مانند طب سوزنی و آروماتراپی “aromatherapy” را در کاهش علائم درد چرخه‌ای پستان مفید دانستند. رسیدگی به فرد و فراهم آوردن شرایط آرامش بخش در این دوران بسیار موثر است و باعث کاهش درد و نگرانی می‌شود.

پیشگیری از بارداری

اگر درد سینه شما از زمان استفاده قرص پیشگیری از بارداری شروع شد، تغییر قرص ضد بارداری ممکن است کمک کننده باشد. اگر این درد ادامه دار بود، یک روش غیر هورمونی جهت جلوگیری از بارداری مانند کاندوم، یک کویل غیر هورمونی (که به آن IUD نیز گفته می‌شود) یا یک کلاهک (دیافراگم) را امتحان کنید.

تغییر روش ضد بارداری

HRT یا هورمون درمانی در دوران یائسگی

اگر درد شما در حین گرفتن HRT (تثبیت یا ازدیاد هورمون‌های زنان یائسه با استفاده از مصرف روزانه هورمون‌هایی مانند: استروژن، تستوسترون و پروژسترون ) شروع یا افزایش یافته است و پس از مدت کوتاهی از بین نمی‌رود، به پزشک معالج خود اطلاع دهید. در این شرایط لازم است که نوع درمان خود را تغییر دهید یا به توصیه‌های پزشک در این باره توجه نمایید.

روغن گل مغربی یا روغن گل آفتاب گردان

شواهدی وجود دارد که داشتن مقادیر کم اسید چرب ضروری به نام GLA می‌تواند به درمان یا کاهش درد چرخه‌ای پستان‌ها کمک کند. با این حال تحقیقات نشان داده است که استفاده از GLA اضافی همیشه به درمان درد کمک نمی‌کند. با وجود این پزشک معالج ممکن است به شما توصیه کند از گل مغربی یا گل آفتابگردان (که حاوی GLA است) استفاده کنید زیرا برخی از خانم‌ها دریافته‎اند که این درمان به طور کلی به آن‌ها کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشند. پزشک معالج به شما می‌گوید که چقدر از این روغن و برای چه مدت استفاده نمایید.

غالباً روغن گل مغربی عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند اما ممکن است تعداد کمی از افراد احساس بیماری کنند؛ این افراد از معده درد و سردرد شکایت می‌کنند. اگر باردار هستید یا برای بارداری تلاش می‌کنید، بهتر است  این روغن را مصرف نکنید. معمولاً به مبتلایان به صرع توصیه می‌شود که از گل مغربی یا روغن گل آفتابگردان استفاده نکنند.

مسکن درد در سینه

تحقیقات نشان داده است که تسکین دهنده ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن می‎‌تواند به درمان یا کاهش درد پستان به ویژه درد غیر چرخه‌ای کمک کند.

این نوع تسکین دهنده درد می‌تواند به طور مستقیم و به عنوان ژل یا پماد در ناحیه آسیب دیده اعمال شود. همچنین به صورت قرص نیز مصرف می‌شود.

قبل از استفاده از این نوع مسکن‌ها، باید بررسی‌هایی صورت پذیرد و از پزشک خود در مورد دوز صحیح، مدت مصرف آن و هرگونه عارضه جانبی احتمالی اطلاعات کسب نمایید. به خصوص اگر مبتلا به آسم، زخم معده یا هرگونه مشکلات مربوط به کلیه‌ (مشکلات کلیوی) هستید.

همچنین پاراستامول “Paracetamol” می‌تواند در تسکین درد پستان مفید باشد.

داروهای هورمونی در درمان درد سینه

اگر درد شما شدید و طولانی مدت است و با هیچ کدام از گزینه‌هایی که قبلاً گفته شد بهبود نیافت، معمولا پزشک یک داروی سرکوب کننده هورمونی را به شما پیشنهاد می‌دهد.

داروهای هورمونی که برای درمان درد پستان استفاده می شوند:

  • دانازول
  • تاموکسیفن “tamoxifen” : مجوز لازم برای درمان درد پستان را ندارد و معمولاً برای معالجه سرطان پستان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما تحقیقات نشان داده‌اند که در معالجه درد چرخه‌ای پستان‌ها نیز موثر است بنابراین گاهی اوقات برای این مورد نیز استفاده می‌شود.

این داروها عوارض جانبی دارند بنابراین تنها پس از بحث و بررسی در مورد فواید و خطرات احتمالی توصیه و تجویز می‌شوند.

اگر یکی از این داروها برای شما تجویز شده باشد، متخصص به شما می‌گوید چه دوزی و چه مدت از آن استفاده نمایید.

شواهدی وجود دارد مبنی بر این که معمولا زنان جوان‌تر، دوره کوتاهی از درمان را پیش می‌گیرند (در صورت لزوم تکرار می‌شود)، در حالی که زنان مسن نزدیک به یائسگی یا زنان یائسه می‌توانند از یک دوره درمانی طولانی‌تر بهره مند شوند.

 

مقابله با درد پستان

معمولا درد پستان بسیار نگران کننده است. بسیاری از خانم‌ها نگران هستند که به سرطان پستان مبتلا شده باشند. در اکثر موارد درد پستان نتیجه تغییرات طبیعی سینه‌ها خواهد بود.

حتی اگر اطمینان داشته باشید که درد پستان شما طبیعی است و به سرطان سینه مبتلا نیستید، معمولا درد باقی می‌ماند. تداوم درد می‌تواند نگران کننده باشد به خصوص اگر متخصص شما نتواند علت دقیق درد پستان را برای شما تشریح کند.

چگونه با درد پستان مقابله کنیم

زنان مبتلا به درد پستان ممکن است احساسات مختلفی از جمله ترس، ناامیدی یا درماندگی را تجربه کنند. اگرچه درک بیشتر اطلاعات درد پستان، این بیماری را درمان نمی‌کند اما این مسئله به شما کمک می‌کند تا کنترل زندگی خود را به دست آورید.

گاهی تجربه‌ی دردهای شدید و طولانی مدت پستان می‌تواند بر فعالیت‌های روزانه زنان تأثیر بگذارد و باعث ایجاد اضطراب و افسردگی در برخی از آنان شود. با این حال این موارد در برخی از خانم‌ها دیده می‌شود و  در بیشتر مواقع دردها کنترل و مدیریت می‌شوند.

درد پستان خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش نمی‌دهد. با این حال مهم است که در صورت افزایش درد یا تغییر در آن آگاه باشید و پزشک خود مراجعه نمایید.

 

چه زمانی جهت تشخیص درد پستان به پزشک مراجعه کنید

اگرچه بیشتر موارد درد پستان دارای مشکلات جزئی هستند اما این موضع مهم است که در مورد نگرانی‌های خود با پزشک صحبت کنید. “اگر درد مداوم پستان دارید، باید ارزیابی شود.” هرکسی که توده‌ای داشته باشد، بدون در نظر گرفتن دردناک بودن یا نبودن آن، می‌بایست جهت معاینه به پزشک مراجعه کند تا مطمئن شود مشکلی وجود ندارد.”

معاینه و بررسی درد پستان

این مسئله که پزشک خود یا پزشک مراقبت‌های اولیه یا متخصص زنان و زایمان “gynecologist” را برای هرگونه درد جدید در پستان یا نوک پستان ببینید، بسیار مهم است. در حالی که بیشتر موارد دردهای پستان خفیف بوده و به راحتی مدیریت می‌شوند اما ندانستن علت درد خطرناک است. شما نباید تشخیص سرطان پستان یا یک دلیل جدی غیر مرتبط به پستان مانند بیماری قلبی را به تاخیر بیاندازید.

در صورت جدی بودن مسئله، می‌بایست به متخصص سرطان پستان مراجعه نمایید.





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us

دیدگاه های "علت درد سینه در زنان چیست؟" (42)

    سلام من ۱۵ سالمه و مدتیه هر از گاهی سینه هام درد میکنه البته بیشتر موقع ها وقتی دست میزنم درد میکنه و حتی دردش به دست هامم میزنه ولی دردش موقع خوابیدن خوب میشه و کل سینه هام درد نمیکنه و فقط نزدیک ب زیر بغلمه ک درد میکنه

    توسط فاطمه در 18 فوریه 2022

    با سلام و آرزوی تندرستی. در صورتی که درد دایمی است لازم است توسط پزشک ویزیت و معاینه شوید. در صورتی که دوره ای است و نزدیک به زمان قاعدگی اتفاق می افتد میتواند ناشی از تغییرات هورمونی باشد.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 20 فوریه 2022

    سلام خانم دکتر من دختر 14 ساله هستم و دوسال هست که پریود میشم . و وقتی از روز ها سینه چپم درد میکنه زیاد نه و گاهی هم درد میکنه من خیلی میترسم و هیچ از این علائم هارو ندارم و قبلش من تقارن سينه داشتم و خوب شده و هم متقارن هستند و این مشکلم حل شده ولی درد گاهی سینه نشانه بیماریه؟؟؟؟؟؟ خیلی میترسن دکتر 😭😭😭😭

    توسط syfyalya@gmail.com در 12 فوریه 2022

    با سلام و وقت بخیر. اگر درد گهگاهی در روزهای پریودی یا قبل از آن است علت هورمونی و طبیعی میباشد. ولی در غیر اینصورت جهت معاینه به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم سونوگرافی درخواست شود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 20 فوریه 2022

    سلام خسته نباشید خانمی 46 سال ام چند ماه از درد هر دو سینه و سوزش عذاب می کشم سونوگرافی و ماما گرافی دادم یک سینه رو کیست و سینه دیگر هم کسیت هم یه توده اما خوش خیم اعلام کردن و سوزش پشت گردن هم دارم اما بازم درد دارم چه کار کنم

    توسط سحر در 17 ژانویه 2022

    با سلام و وقت بخیر. میتواند درد و سوزش شما ناشی از فشار کیست یا توده باشد. بهتر است در مورد درمان مشکل خود با پزشک معالج خود یا پزشک دیگری که در جریان شرح حال کامل شما باشد مشورت کنید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 18 ژانویه 2022

    سلام وقت بخیر من این چند وقت به دلیل استرس و فشارهای روانی زیاد در زندگیم دچار درد قلب شدم گاهی کتف چپم هم درد می‌گرفت رفتم دکتر قلب نوار و اکو انجام دادن گفتن افتادگی دریچه داری بصورت مادرزاد و جدی نیست پراپنولل 10 برام نوشتن یکم هم معدم از اول مشکل داشت من این قرص روزی یکبار با غذا مصرف میکنم جدیدا گاهی زیر بغلم تیر می‌کشه و اطراف سینه سمت چپم یا نوکش درد میگیره وقتی دست میزنم بهش درد قلبم خیلی کم شده و با کتفم گاهی وجود داره اکثرا هم شبا اینطوری میشم بنظرتون مشکل چیه خیلی نگرانم البته بازم قرارع برم پیش دکترم تا چکاپ خونم رو نشون بدم اما گفتم بهتره با یک دکتره دیگ هم مشورت کنم ممنون میشم راهنماییم کنید خانم دکتر 22 سالمه

    توسط باران در 28 دسامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. اگر درد در خود سینه وجود دارد در صورت تداوم بیشتر از یک هفته بهتر است به پزشک زنان مراجعه کنید. ولی دردهای موقتی در سینه میتواند ناشی از تغییرات هورمونی سیکل قاعدگی باشد.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 ژانویه 2022

    سلام من یه 7 و 8 ماهی میشه سینم درد گرفت رفتم سنو انجام دادم دکتر گفت چیزی نیس یه مسکن بهم داد اما دوباره شروع شده دردم هیج علامتی ندارم ن قرمزی ن التهاب هیچ ولی سینم میسوزه 22 سالمه باید چیکار کنم

    توسط فاطمه در 24 دسامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. درد و سوزش سینه ها در سیکل قاغدگی ی قبل از آن طبیعی است ولی در صورت تداوم حتما لازم است بررسی شود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 ژانویه 2022

    سلام من ۱۵ سالمه تقریبا دو سالی است ک سینه هام درد میکنن مخصوصا سینه سمت چپم و اینکه گاهی نوک سینه هام سفت میشن و درد میکنن وگرم میشه

    توسط . در 22 دسامبر 2021

    با سلام. درد و حساسیت سینه ها قبل از سیکل قاعدگی و در طی آن طبیعی است. در صورت تداوم مشکل و دایمی شدن آن حتما لازم است توسط پزشک زنان معاینه و ویزیت شوید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 ژانویه 2022

    سلام وقتتون بخیر من ۲۱ سالمه یک ماهی میشه که قبل از پریودم زیر سینه چپم درد گرفته بود خودم با لمس کردن چیزی احساس نکردم بعد از پریود کمی بهتر شد الان که ۱۸ روز میگذره باز اون درد تکرار شده دقیقا زیر سینه چپ که من پیش متخصص هم رفتم بدون معاینه سنو گرافی نوشته و این کمی منو نگران کرده ممنون میشم نظرتونو بگین

    توسط غزال در 8 دسامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. درد دوره ای سینه ها قبل و در طی پریود در این سن معمولا به تغییرات هورمونی مربوط میشود. در صورت مداوم بودن جهت رد علل دیگر سونوگرافی درخواست میشود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 ژانویه 2022

    با سلام.بنده ۳۰ سالم هست و متاهلم.سنوگرافی دادم گفتن کیست دارم چیزی نیست ولی درد سینه ام خیلی شدیده!!مادرم هم سرطان سینه داره.ممنون میشم راهنمایی کنید

    توسط فاطمه در 5 دسامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. در صورت تداوم درد بهتر است به صورت حضوری توسط پزشک یا ماما معاینه و ویزیت شوید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 ژانویه 2022

    سلام وقت بخیر ۱۸ سالمه مجردم و از ۱۱ سالگی پریود شدم، حدود یکسال هست هر دو پستانم مخصوصا پستان چپ درد داره اوایل دردش خیلی کم بود ولی الان خیلی زیاد شده و سفت شده یه قسمت از پستانم، گاهی اوقات هم درد زیادی در غدد لنفاوی مخصوصا سمت چپ حس میکنم و سابقه ۲ مبتلا به سرطان پستان و ۱ مبتلا به سرطان کبد و پانکراس در خانواده درجه ۱ دارم.خیلی استرس دارم لطفا راهنماییم کنید. ممنونم🙏🏻

    توسط Sara در 3 دسامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. بهترین راه برای کاهش استرس و اطمینان از اینکه آیا مشکل جدی وجود دارد یا خیر مراجعه به متخصص زنان و یا ماما و ویزیت حضوری و معاینه توسط ایشان است.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 5 دسامبر 2021

    سلام من ۳۸ سالمه چند ماهی هست که هردو سینم درد دارن و نوک سینه هام خیلی حساس به لمس هستن ودورش درد داره میشه راهنماییم کنین چکار کنم

    توسط فاطمه حسینی در 17 نوامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. با توجه به سن شما و اینکه مشکلتان چند ماه است ادامه پیدا کرده لازم است توسط پزشک زنان یا ماما ویزیت شوید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 23 نوامبر 2021

    سلام دکتر خسته نباشید من ۲۴ سالمه و از ۹ سالگی سینه هام به فشار و لمس حساس هستند مخصوصا موقع پریودی،و خود خود به خود در چار درد نمیشه بیشتر موقع فشار این حساسیت طبیعیه؟

    توسط ماندانا در 13 نوامبر 2021

    با سلام و خسته نباشید. درد و حساسیت سینه ها قبل و در روزهای قاعدگی طبیعی است. معاینه ماهانه سینه ها را انجام دهید. در صورت لمس توده یا تداوم احساس درد به پزشک یا ماما جهت انجام معاینه مراجعه کنید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 16 نوامبر 2021

    سلام دکتر خسته نباشید من ۲۴ سالمه و از ۹ سالگی سینه هام به فشار و لمس حساس هستند مخصوصا موقع پریودی،و خود خود به خود در چار درد نمیشه بیشتر موقع فشار این حساسیت طبیعیه؟

    توسط ماندانا در 12 نوامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. درد و حساسیت سینه ها هنگام پریودی و چند روز قبل از آن طبیعی است. ولی در صورتی که در تمام طول ماه ادامه دارد بهتر است بررسی شوید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 23 نوامبر 2021

    سلام...من ۳۳سالمه و ماه پیش بخاطر درگیری ریه در اثر بیماری کرونا ، بیمارستان بستری بودم و کورتون دریافت کردم و بعد از ترخیص هم کورتون مصرف کردم....حالا سینه هام بسیار سنگین سفت و دردناک شده...و کلافه کننده ست.....میخواهم بدانم این درد بوجود آمده و سنگینی و بزرگ شدن سایز سینه هام مربوط به داروهای دریافتی اخیر برای کروناست؟یا سونوگرافی باید برم؟

    توسط هدیه در 7 نوامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. در صورت تداوم مشکل بعد از تمام شدن سیکل قاعدگی تان و اینکه یک ماه از اتمام دریافت کورتون میگذرد حتما توسط پزشک زنان یا ماما ویزیت شوید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 16 نوامبر 2021

    سلام وقت شما بخیر 18سالمه یه سه سالی میشه درد سینه دارم اوایل دردش کم بود حالا درد سینم بیشتر شد ویه قسمتی از سینم هم کاملا بی حس شد بعضی از وقتا خارش شدید میگیر ولی میسوزه نمیتون حتی دستمو ببرم سمت سینم و نوک سینم هم زخم شد بعضی وقتا روش سفید میشه چند وقت پیش هم اندازی چند قدر خون ازش اومد لطفا بگید چه مشکلی برام پیش اومد میترسم که سرطان باشه

    توسط نفس در 26 اکتبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. با توجه به شرح حال شما حتما نیاز هست که توسط پزشک عمومی یا زنان یا یک ماما ویزیت شوید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 27 اکتبر 2021

    سلام خسته نباشید من ۱۳ سال و نیم سن دارم الان ۲ ساله پریود میشم بعد الان حدود ۱۵ روزه سینه سمت چپم بعضی وقتا درد کمی رو حس میکنه البته دردش ۲۴ ساعته نیست مثلا ۱۰ دقیقه درد میکنه خیلی کم بعد ۲ ساعت درد نمیکنه می تونید کمکم کنید؟

    توسط BLINK در 18 اکتبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. درد و حساس شدن موقت سینه ها قبل یا زمان عادت ماهیانه طبیعی است ولی اگر ادامه پیدا کرده حتما لازم است به پزشک یا ماما مراجعه کنید و معاینه حضوری شوید

    توسط دکتر مریم تجریشی در 27 اکتبر 2021

    سلام دکتر من 18 سالمه چند روزیه سینه چپم درد میکنه وقتی نفس میکشم هم درد میکنه دست میزنم سفته این ماه پریود نشدم اصلا لطفا کمکم کنید جای نگرانی نیس که نه؟

    توسط raena در 17 اکتبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. درد و حساسیت سینه ها در صورتی که موقتی باد در سنین باروری معمولا به دلیل تغییرات هورمونی سیکل ماهیانه است ولی در صورت تداوم جتما به پزشک یا ماما مراجعه کنید تا حضوری معاینه شوید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 27 اکتبر 2021

    سلام من 49 ساله هستم متاهل. الان چند وقته که به صورت دوره ای رد در دو تا سینه هام دا م یک بار دکتر رفتم و مامو دادم گفتند مامو سالمه. درو سینه هام زیر دستم غدد زیادی حس میکنم الان چند وقته که درد به زیر بغل و تخته پشتم رسیده به نظرتون علت چیه و چه تخصصی مراجعه کنم؟

    توسط مهتاب در 7 اکتبر 2021

    با سلام و روز بخیر. با توجه به سن شما تکرار اموگرافی یا حتی انجام سونو همراه آن میتواند کمک کننده باشد. لازم است به پزشک زنان یا جراح پستان مراجعه کنید تا ضمن معاینه اقدامات تشخیصی لازم را درخواست دهد.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 اکتبر 2021

    سلام خانوم دکتر من دختری ۱۶ ساله ام که دوسال هست پریود میشم ولی به طور نامنظم بهم گفته بودن که طبیعی هست تو دو سال اول بعد الان دو ماه هست به طور منظم هست که تو ماه دوم بعد از اتمام پریودم سینه راستم درد گرفت و تو کنار نوکش یکمی پایین تر احساس میکنم توده ای هست درد هم داره روز قبل اون وقتی حمام رفته بودم هیچ اثری از توده و درد نبود این اتفاق یهویی برام افتاده می ترسم لطفاً کمک کنید مرسی ازتون

    توسط آیسان در 20 سپتامبر 2021

    با سلام و آرزوی تندرستی. تغییرات و درد سینه ها گاهی در روزهای پریودی یا حول و حوش آن اتفاق می افتد. در صورت تداوم درد یا لمس توده بهتر است به پزشک یا ماما برای معاینه دقیق مرجعه کنید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 25 سپتامبر 2021

    سلام وقت بخیر تقریبا یه هفته قبل از پریودی زیر هردو سینه ام درد میکرد اما خیلی شدید و غیرقابل تحمل نبود و الان یه هفته از پریودی میگذره و هنوز درد دارم اما شدید نیس اگر خیلی فشار بدم احساس درد میکنم هیچ قرمزی و کبودی و هیچ تورمی هم نداره

    توسط mia در 31 آگوست 2021

    با سلام و وقت بخیر. با توجه به سن شما و نزدیکی به دوران قاعدگی میتواند طبیعی باشد. اما در صورت تداوم یا تکرار در دوره های بعدی بهتر است توسط پزشک معاینه سینه انجام شود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 31 آگوست 2021

    سلام من دیشب موقع خواب زیر سینه سمت راستم درد گرفت طوری که دیگه نتوستم از درد بخوابم.هیچ جای کبودی یا زخمی هم نیست.ممنون میشم اگر راهنماییم کنید دختر 18 ساله هستم (تقزیبا یه هفته اس که از پریودی این ماه میگذره)

    توسط طهورا در 23 آگوست 2021

    با سلام و وقت بخیر. اگر سابقه ضربه به این ناحیه را بخاطر نمی آورید احتمالا مربوط به اسپاسم عصلات بین دنده ای یا قفسه سینه بوده است. در صورت تداوم بهتر است با یک پزشک از طریق سامانه رسا در ارتباط باشید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 24 آگوست 2021

    یک هفته س سینه هام درد میکنن سنگین شدن حتی نمیتونم بهشون دست بزنم نوک سینه هامم میسوزن

    توسط هدیه در 8 جولای 2021

    با سلام و روز بخیر. سن بیمار برای بررسی علت سنگینی و درد سینه در بانوان اهمیت زیادی دارد. در افراد جوان میتواند از علایم قبل دوره پریودی یا علایم اولیه بارداری باشد. در صورت ادامه مشکل حتما با پزشکان سامانه رسا در ارتباط باشید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 19 جولای 2021