علت خشکی گلو چیست؟ درمان خشکی گلو و دهان

| 5 جولای 2020

آیا صبح با خشکی گلو بیدار می‌شوید و عمل بلع (خوردن غذا) برایتان دشوارتر است؟ آیا خشکی دهان و گلویتان حتی با نوشیدن آب هم برطرف نمی‌شود؟ دلایل و علل مختلفی برای خشک شدن گلو و دهان وجود دارند، این عارضه ممکن است ناشی از عوامل جسمی، محیطی و حتی مربوط به سلامتی فرد باشد. گاهی اوقات فکر می‌کنیم فقط در ماه‌های سرد سال که مستعد بیماری هستیم یا در بستر بیماری قرار داریم، دچار خشکی گلو می‌شویم، اما این لزوماً صحیح نیست. زیرا فرد می‌تواند در هر زمانی از سال دچار مشکل خشک شدن گلو شود. با این حال، ما در مقاله دیگری از رسا در مورد علل و درمان این مشکل صحبت می‌کنیم.

 

خشک شدن گلو چیست؟

خشکی گلو به عوامل مختلفی بستگی دارد که عمدتا مواردی جزئی هستند. اما گاهی اوقات می‌تواند ناشی از یک بیماری پیش زمینه‌ای جدی‌تر باشد. خشکی گلو یک مشکل ناراحت کننده و اغلب دردناک است که می‌تواند منجر به ظهور برخی عواملی مانند مشکل در بلع، سرفه، سوزش قلب، بدن درد، استفراغ و تب شود. خشکی گلو غالباً ناشی از تنفس از راه دهان و خروپفِ شب هنگام است و گاهی اوقات از علائم اولیه سرماخوردگی یا آنفولانزا به شمار می‌آید. سایر شرایط جدی‌تر مانند آسم یا بیماری ریفلاکس معده (GERD) نیز ممکن است منبع این مشکل باشند.

خشکی گلو ممکن است به دلایل مختلفی بوجود بیاید.

علت خشکی گلو

موارد بی‌شماری می‌توانند باعث خشکی گلو شوند. این بیماری می‌تواند به آرامی ظاهر شود یا به صورت یکباره فرد را مبتلا کند. همه ما می‌دانیم که این مشکل بسیار ناخوشایند است و هر چه زودتر در جهت رفع آن تلاش می‌کنیم. علت خشک شدن گلو می‌تواند ناشی از سبک زندگی افراد بوده یا در اثر بیماری ایجاد شده باشد، همچنین می‌تواند جسمی یا حتی زیست محیطی باشد. اصلی‌ترین دلایل خشکی گلو به تفصیل در زیر شرح داده شده‌اند:

سبک زندگی نادرست

  • کشیدن سیگار: همه ما می‌دانیم که استعمال دخانیات می‌تواند باعث چندین بیماری مختلف شود. سیگار کشیدن همچنین ممکن است به مرور زمان گلوی فرد را تحریک کرده و باعث خشکی مداوم گلوی او شود.
  • مصرف زیاد الکل: اعتدال در همه چیز حائز اهمیت است. اگر مقدار زیادی الکل مصرف کرده باشید، ممکن است با خشکی گلو مواجه شوید. همچنین خروپف یکی از دلایل عمده این مشکل است.
  • نوشیدن زیاد قهوه: اگر قهوه به مقدار زیادی مصرف شود، می‌تواند یکی از عوامل خشکی گلو باشد.
  • فریاد زدن یا آواز خواندن: اگر بیش از حد فریاد بزنید، گلو شما خشک و دردناک می‌شود.
  • کم آبی: وقتی بدن فرد دچار کمبود آب می‌شود، ممکن است به خشکی گلو مبتلا شود. علائم دیگر کمبود آب بدن عبارتند از: احساس تشنگی زیاد، کم شدن ادرار، داشتن ادرار تیره، خستگی، سرگیجه و کمبود آب در اثر عدم نوشیدن آب کافی ایجاد می‌شود.

ممکن است در اثر کم مصرف کردن آب یا آواز خواندن یا برخی بیماریهای دیگر دچار خشکی دهان و گلو شویم.

بیماری یا مشکل در وضعیت سلامتی

  • آلرژی: آلرژی می‌تواند باعث شود فرد علائم ناخوشایندی مانند خشکی گلو را تجربه کند.
  • سرماخوردگی یا آنفولانزا: برخی از بیماری های موقتی مانند سرماخوردگی یا برخی از موارد آنفلونزا خشکی گلو را به همراه دارد.
  • گلودرد استرپتوکوکی: گلودرد استرپتوکوکی عفونتی است که به وسیله باکتری‌هایی ایجاد می‌شود که باعث خشکی دردناک گلو می‌شوند.
  • رفلکس اسید: گلوی خشک ممکن است علامت رفلاکس اسید باشد. اسید موجود در لوله غذا باعث سوزش، گلوی خشک و همچنین باعث مشکل در بلع، سرفه خشک، صدای خشن هستند.
  • ورم لوزه: خشک شدن گلو ممکن است نشانه‌ای از ورم لوزه باشد. التهاب لوزه‌ها معمولاً در اثر عفونت با ویروس ایجاد می‌شوند، اما می‌تواند توسط باکتری‌ها ایجاد شود. لوزه‌ها توده‌های گوشتی در قسمت پشت گلو هستند که به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کنند.

مشکلات جسمی

  • رفلکس اسید معده: رفلاکس اسید معده می‌تواند یک مسئله موقتی باشد که با خوردن غذاهایی خاص ایجاد می‌شود، یا می‌تواند یک بیماری مزمن باشد که با گذشت زمان باعث خشکی گلو می‌شود.
  • خروپف: خروپف یکی از دلایل عمده ایجاد خشکی گلو است. خروپف زمانی ایجاد می‌شود که بافتی نرم به گلوی فرد بر می‌گردد یا وقتی بینی دچار گرفتگی شده است. این امر معمولاً باعث می‌شود که از دهان نفس بکشید. افرادی که خروپف می‌کنند اغلب از خشکی مداوم گلو رنج می‌برند.
  • تنفس از دهان: دلایل متعددی باعث ایجاد خشکی گلو می‌شوند. اگر راه بینی توسط یک تیغه انحرافی مسدود شده باشد، دچار این بیماری می‌شوید. این باعث می‌شود که از راه دهان نفس بکشید و در امتداد آن گلوی شما خشک شود.

تنفس از دهان یکی از عواملی است که خشکی گلو را تشدید میکند.

درمان خشکی گلو

حال فرد دچار خشگی گلو است، آیا می‌تواند صبر کند تا خود به خود خوب شود؟ یا باید آن را درمان کند؟ در زیر به چندین موارد جهت رفع خشکی گلو می‌پرداریم:

مرطوب کردن: وجود یک دستگاه بخور در اتاق خواب می‌تواند به جلوگیری از خشکی هوا و درمان خشکی گلو در صبح کمک کند.

آبرسان: نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز نیز جهت آبرسانی به گلو و بدن توصیه می‌شود.

دارویی: داروهای بدون نسخه می‌توانند درد همراه با خارش گلو را تا حدودی بهبود دهند. به طور مثال استفاده از مُسکن‌های خفیف که به طور موقت ناحیه را بی‌حس می‌کنند، می‌توانند یکی از راه‌های درمان موقت این بیماری باشند. برخی داروهای دیگر می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • اسپری‌های بینی و آنتی هیستامین‌ها می‌توانند به گرفتگی بینی و علائم آلرژی که باعث خشکی دهان می‌شوند کمک کنند.
  • آنتی اسیدها می‌توانند مایعات اسیدی معده را خنثی کرده و به رفلاکس معده کمک کنند.

 

برخی درمان‌های خانگی برای خشکی گلو

داروهای ساده خشکی گلو (DIY): برخی از داروهای ساده خانگی می‌توانند به رفع احساس ناراحتی حاصل از خشکی گلو کمک کنند.

مشاوره با متخصص گوارش

عسل: عسل حاوی خاصیت ضدعفونی کننده طبیعی است و همچنین خاصیت التیام بخش دارد. می‌توانید عسل را به تنهایی مصرف کنید یا چند قاشق غذاخوری از آن را در مقداری آب داغ بریزید و سپس بنوشید. دو قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب گرم اضافه کنید و با نوشیدن آن فوراً اثرات تسکین دهنده آن را احساس کنید.

آب نمک: ثابت شده که قرقره کردن آب نمک باعث کاهش درد گلو می‌شود. نمک می‌تواند مانع از رشد باکتری‌ها در دهان و گلو شود و از بروز بیماری‌ها جلوگیری کند. با نصف قاشق چایخوری نمک و هشت اونس آب گرم، آب نمک درست کنید. 30 تا 60 ثانیه آن را در دهان خود قرقره کرده و سپس بیرون بریزید. لذا این راه حل بلافاصله درد را بر طرف نمی‌کند، بلکه به تمیز کردن و جلوگیری از عوارض بعدی کمک می‌کند.

لیمو: لیمو می‌تواند به از بین بردن مخاط و پاکسازی گلو از مواد تحریک کننده کمک کند. لیمو همچنین حاوی ویتامین C است که می‌تواند باعث تقویت سیستمی ایمنی بدن شود و به شما در مقابله با هرگونه عفونتی که مبتلا هستید کمک کند. یک قاشق چایخوری آب لیمو تازه در یک فنجان آب گرم این ترفند را به خوبی انجام می‌دهد.

چای: انواع مختلفی از چای طبیعی در بازار وجود دارند که می‌توانند به کاهش درد و خشکی گلو کمک کنند. چای سبز و چای میخک حاوی خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی هستند که می‌توانند در مبارزه با عفونت‌هایی که باعث ایجاد درد و خشکی گلو می‌شوند، کمک کنند. چای نعناع هم می‌تواند به طور موقت گلو را بی‌حس کند و این خود باعث می‌شود خشکی گلو تا حدی تسکین پیدا کند. چای بابونه نیز می‌تواند گلوی شما را نرم کرده و آن را آبرسانی کند و بدون درد نگه دارد. چای‌های دیگری مانند تمشک همچنین به کاهش درد و ناراحتی ناشی از خشکی گلو کمک می‌کنند. لذا اطمینان حاصل کنید که چای شما حاوی کافئین نباشد، زیرا این عامل می‌تواند مانع از خواب راحت شود و همه ما می‌دانیم خواب چقدر در زندگی افراد حائز اهمیت است.

با نوشیدن اب میتوان از خشکی گلو جلوگیری کرد.

  • سوپ: سوپ‌های خانگی ممکن است بر روی خشکی گلو تاثیرگذار باشند، اما یک مایع گرم (ولرم) می‌تواند خشکی و درد ناشی از خشکی را تسکین دهد و گلو را نرم کند.
  • قطره‌های سرفه آور: این قطره‌ها باعث ترشح بزاق می‌شوند و گلو را مرطوب نگه می‌دارند و باعث کاهش درد می‌شوند.
  • ایبوپروفن یا استامینوفن: این داروهای بدون نسخه می‌توانند درد گلو را کاهش دهند. اگر فشار خون بالا یا هرگونه بیماری قلبی دارید، ابتدا از پزشک خود در مورد مصرف این داروها سؤال کنید.
  • ریشه گیاه شیرین بیان: مخلوط کردن آن با آب، باعث تسکین درد گلو و کاهش سرفه می‌شود.
  • سرخارگل (Echinacea Purpureae): بر طبق مطالعات انجام شده، اسپری اکیناسه یا مریم گلی به اندازه اسپری‌های گلو بدون نسخه سنتی، در تسکین خشکی گلو مؤثر است. سرخارگل به از بین بردن سرفه‌های مخاطی گلو کمک کرده و درمانی برای گلو درد و حتی آبریزش بینی است.
  • ریشه ختمی (Marshmallow): یک مطالعه در سال 2005 نشان داد که یک شربت سرفه گیاهی حاوی ریشه ختمی در درمان سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی و برونشیت مؤثر است.
  • سرکه سیب: اگرچه خوشایندترین راه نیست، اما یک قاشق غذاخوری می‌تواند به درمان کمک کند. این ماده حاوی اسیدهایی است که تحقیقات نشان داده است که خاصیت ضد میکروبی دارد و پاتوژن‌هایی که منجر به عفونت و در نتیجه سرفه می‌شوند را از بین می‌برند.
  • فلفل قرمز: یک قاشق چایخوری از آن را با هشت اونس آب مخلوط کنید. فلفل قرمز سرشار از ویتامین C است و چون در همان استفاده اولیه گلو را بی‌حس کرده و آن را آرام می‌کند، به عنوان یک ضد درد طبیعی (تسکین دهنده درد) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • روغنهای طبیعی: روغن‌های طبیعی خاص، مانند روغن جوز هندی، ترنج و سرو، همه حاوی «کامفن» هستند که خاصیت مرطوب کنندگی دارند.

درمانهای خانگی برای درمان خشکی گلو وجود دارد که در متن به آن اشاره شده است.

 

پیشگیری از خشکی گلو

به عنوان مثال برخی از موارد خشکی گلو با تغییر سبک‌های غلط زندگی مانند ترک سیگار کاهش می‌یابد. اما می‌دانیم که گفتن همیشه آسان‌تر از عمل کردن است. اما بعضی از موارد ساده ممکن است به پیشگیری از خشکی گلو کمک کنند که به شرح زیر هستند:

  • تغییر سبک زندگی: کاملا واضح است که سیگار نکشیدن و جلوگیری از نوشیدن بیش از حد الکل، تأثیر مثبتی بر گلوی فرد و سایر جنبه‌های سلامتی او خواهد گذاشت.
  • حفاظت: سعی کنید با شستن منظم دست و سایر اقدامات پیشگیرانه، از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا خودداری کنید.
  • رفتار: خروپف را می‌توان با راه حل‌های ساده درمان کرد که این خود می‌تواند مانع از نفس کشیدن از راه دهان شود و خشکی گلو را بهبود بخشد.

 

چشم انداز بیماران مبتلا به خشکی گلو

خشک شدن گلو یک احساس ناراحت کننده و اغلب دردناک است. شایع‌ترین علت این مشکل ناشی از غشاهای مخاطی است، غالباً در نتیجه خوابیدن با دهان باز، تنفس از طریق دهان، زندگی در محیط خشک و یا صرفاً کم نوشیدن مایعات ایجاد می‌شود. خشکی دهان و گلو همچنین در اثر مصرف دخانیات یا ماری جوانا، فشار صوتی، استفراغ، سرفه بیش از حد، التهاب گلو، حساسیت و در موارد نادر سرطان‌های گلو و مری ایجاد می‌شود. اگر بر روی لوزه‌های خود تکه های سفید دارید (که ممکن است نشانه‌ای از گلودرد استرپل یا مونونوکلئوز باشد)، سرفه مداوم یا ایجاد کننده مخاط، لکه‌های سفید و قرمزی بر روی زبان یا دهان خود مشاهده کنید که از بین نمی‌روند، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی، خشکی گلو با درمان خانگی و دارویی برطرف می‌شود و به هیچ عنوان باعث مرگ نمی‌شود.

 

منابع:

www.healthline.com

www.medicalnewstoday.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us

دیدگاه های "علت خشکی گلو چیست؟ درمان خشکی گلو و دهان" (47)

    سلام من هر وقت که میخوابم .دهانم و قلو خشک مثله چوب درخت .هر شب بالا سرم آب میزارم...

    توسط علی در 16 جولای 2022

    سلام من هر وقت که میخوابم .دهانم و قلو خشک مثله چوب درخت .هر شب بالا سرم اب میزارم...لزفا راهنمایی کنید

    توسط علی در 16 جولای 2022

    سلام من حالم خوب بود تا امروز صبح یهو از خواب پاشدم دیدم گلوم خشکه فکر کردم تشنمه اما هرچی اب خوردم فایده نداشت موقعه غذا خوردن خوب بودم غذام گرم بود اما دوباره خوابیدم گلوم خشک شد صبحشم به محض بیدار شدن جوشنده با زنجبیل اب لیمو و عسل خوردم اب نمکم قرقره کردم

    توسط انا در 11 ژانویه 2022

    با سلام و وقت بخیر. میتواند علامت شروع عفونت گلو باشد. به قرقره و وخوردن مایعات گرم ادامه دهید. در صورت اضافه شدن علایم دیگر توسط پزشک ویزیت شوید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 18 ژانویه 2022

    سلام و درود من وقتی درس میخونم مرتب دهان و گلوم خشک میشه به طوری ک مانع درس خوندنم شده و ضمنا مشکلی تو هضم غذا و این موارد ندارم

    توسط فاطمه در 5 ژانویه 2022

    سلام و وقت بخیر. خشکی دهان علل مختلفی دارد که استرس یکی از علل آن میتواند باشد. دقت کنید که از بینی نفس بکشید و میتوانید یک لیوان آب ولرم کنار دستتان بگذلرید و مرتب بنوشید. در صورت تداوم مشکل میتوانید به صورت تلفنی با پزشکان سامانه رسا در ارتباط باشید تا بعد از گرفتن شرح حال کامل به رفع مشکل شما کمک کنند.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 ژانویه 2022

    سلام من چند روز بود به صورت عادت آب دهانم زیاد انداختم بیرون یعنی ببخشید تف زیلاد میکردم و خیلی اشتباه کردم الآن دهنم و گلوم یه دوروزه خشک شده و بعضی اوقات سرم گیج میره احساس میکنم بدنم دچار کم آبی شده

    توسط محمد در 3 ژانویه 2022

    با سلام و وقت بخیر. با توجه به شرح حالی که شما میدهید مشکلتان ناشی از علت زمینه ای دیگری است که بهتر است توسط پزشک به صورت تلفنی یا حضوری ویزیت شوید تا بعد از گرفتن شرح حال کامل توصیه های لازم به شما شود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 ژانویه 2022

    سلام بنده تقریبا سه سال هستش که از اواسط پاییز تا ماه اول بهار گلوم خشک میشه و مدام سرفه میکنم که دربدترین حالت سردرد وتب و استفراغ نیز همراهش میاد، حالم خیلی بد میشه مخصوصا وقتی تویه جمع هستم همه ازم دوری میکنن مخصوصا تویه این ایام کرونایی

    توسط رها در 22 دسامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. بهتر است توسط یک پزشک به صورت تلفنی یا حضوری ویزیت شوید تا بعد از گرفتن شرح حال دقیق درمانهای لازم را برای شما تجویز کند.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 18 ژانویه 2022

    با سلام و وقت بخیر. بهتر است توسط پزشک به صورت تلفنی یا حضوری ویزیت شوید تا بعد از گرفتن شرح حال کامل درمان لازم برای شما تجویز شود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 ژانویه 2022

    سلام خانم دکتر من گلوم خشک میشه وصبح از خواب بیدار میشم از گلم یکم خون میاد احتمال داره از اسید معده باشه

    توسط سعید در 19 دسامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. خشکی دهان علل مختلفی دارد ولی خروج خون از گلو علامت خطر است و لازم است حتما توسط پزشک ویزیت شوید تا بررسی های لازم انجام شود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 ژانویه 2022

    سلام،من مدتی هستش گلوم خشک میشه بطوری که انگار داخل دهانم مزه نداره چیزی میخورم.چندین وقت پیش رابطه دهانی داشتم.میتونه باعث خشکی گلوم شده باشه.

    توسط احمدی در 5 دسامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. مشکل شما حتما علت دیگری دارد که میتوانید با مشاوره تلفنی با پزشکان سامانه رسا و دادن شرح حال کامل علت و درمان آن را پیدا کنید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 5 دسامبر 2021

    سلام.خسته نباشین.من یکسال پیش روکش دندون گذاشتم بعد از یکماه بزاق دهانم خشک شده.یعنی مشکل از جنس روکش ها هست؟ممنون

    توسط رامین در 8 نوامبر 2021

    با شلام و خسته نباشید. خشکی دهان علل مختلفی دارد که مشکلات دندان یکی از علل آن است. میتوانید از دندانپزشک خود برای رفع مشکل راهنمایی بگیرید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 16 نوامبر 2021

    باسلام من خواننده هستم دهان ولبم خشک میشه به طوری که لب ودهانم مثل چوب خشک میشه بایدچیکارکنم

    توسط s.k.hoseyni1363@gmail.com در 1 نوامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. خشکی دهان علل زیادی میتواند داشته باشد که در قدم اول جهت درمان سعی میکنیم علت زمینه ای را برطرف کنیم یا با توجه به آن درمان مناسب را تجویز کنیم. در نتیجه بهتر است به صورت تلفنی با یکی از پزشکان سامانه رسا در ارتباط باشید تا بعد از گرفتن شرح حال کامل توصیه و درمانهای لازم را برای شما تجویز کنند.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 2 نوامبر 2021

    سلام من از دیروز خشکی گلو دارم امروز صبح ک بیدار شدم بیشتر شده بود ولی الان بهترم ولی هنوزم خشکه کمی اذیت میشم و سابقه الرژی در خانواده ما هست ایا سرماخوردگیه؟

    توسط .. در 21 اکتبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. در کسانی که سابقه آلرژی دارند در این فصل شکایت شایعی است. ولی اگر علایم دیگری مثل بدن درد و تب و آبریزش بینی و گلو درد و سرفه اضافه شد حتما توسط یک پزشک به صورت تلفنی یا حضوری ویزیت شوید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 27 اکتبر 2021

    سلام خسته نباشید من از فروردین سال 1399 گلوم خشک میشه و نمی تونم صدا مو کلفت کنم و وقتی چیزای پودر مانند بخورمم این جوری میشه نمی دونم چی کارکنم

    توسط Arman Geek در 20 اکتبر 2021

    با سلام و روز بخیر. علت این مشکل شما به احتمال زیاد خشکی گلو است. که برای رفع آن باید ببینید علت آن چیست. در صورتیکه خودتان علتش را نمیدانید با یک پزشک به صورت تلفنی ویزیت داشته باشید تا پس از شرح حال دقیق به شما کمک کند.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 27 اکتبر 2021

    سلام من مدت طولانی هست مجاری بینیم خشک و کیب میشه حتی اول صبح با گرفتگی شدید صدام همراه هست البته مدت چند سال هست مشکل معده داشتم بعد یه مدت طحال و کبدم متورم شده بود و غده لنفاوی گردن و گلوم درد میکنه . کلی هم ازمایش دادم متوجه علتش نشدم . البته همین مشکلات رو همسرم هم پیدا کرده .

    توسط یعقوب در 6 اکتبر 2021

    با سلام و روز بخیر. احتمال زیاد این مشکل ربطی به بیماری های قبلی تان ندارد و با یک سری راه حل ها رفع خواهد شد. اما برای تشخیص دقیق میتوانید با پزشکان سامانه رسا در ارتباط بگیرید و درمانها و راهکارهای لازم را دریافت کنید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 اکتبر 2021

    سلام وقت بخیر ، من همیشه ته گلوم قرمز هست، و مخصوصا صبحها خشکی و سوزش دارم ، آیا خطرناک هست ؟ به چه متخصصی باید مراجعه کنم ؟

    توسط فاطمه در 5 اکتبر 2021

    با سلام و آرزوی سلامتی. خشکی و سوزش صبحگاهی خصوصا در فصول سرد و مناطق خشک معمولا مشکل شایعی است و جای نگرانی ندارد. میتوانید برای تشخیص دقیق تر با پزشکان عمومی یا گوش و حلق و بینی سامانه رسا مشورت کنید یا در صورت تمایل و لزوم برای معاینه ویزیت حضوری شوید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 اکتبر 2021

    سلام من گلوم درد میکنه حدود چهار روزه داخل گلو حس میکنم چیزی سفته و گلوم خشک میشه چرا؟؟؟؟؟؟

    توسط محمد در 13 سپتامبر 2021

    با سلام و آرزوی تندرستی. علایم شما میتواند مربوط به بیماری های عفونی یا حتی آلرژی میتواند باشد. برای تشخیص نیاز به شرح حال کامل و حتی معاینه توسط پزشک میباشد. در مرحله اول میتواند برای دادن شرح حال دقیق تر با پزشکان سامانه رسا در ارتباط باشید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 25 سپتامبر 2021

    سلام من ب کرونا مبتلا شدم بعد از بهبودی ام شبها گلوم خشک میشود که حتی غذام ام نمیتونم بخورم و اصلا خواب ندارم و نفس کشیدن برام سخت از مدت کرونا مبتلا شدم حدود ۳۰میگذر چکار باید بکنم دکتر ام رفتم تاثیری نداشت چند روز خوب شد باز دوبار شروع شده

    توسط محمد در 22 آگوست 2021

    با سلام و روز بخیر. بهتر است به صورت تلفنی با یکی از پزشکان سامانه رسا تماس بگیرید و علایم خود را به صورت دقیق بگویید همچنان داروهایی که مصرف میکنید. خیلی از موارد مصرف بعضی داروها دلیل خشکلی شدید دهان میشود. به عنوان یک راه حل اولیه برای ایجاد رطوبت میتوانید در طی روز و شب ها هنگام خواب از دستگاه های بخور سرد استفاده کنید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 24 آگوست 2021

    سلام خسته نباشید ببخشید من ازصبح گلوم درد می کنه

    توسط ملینا در 16 آگوست 2021

    با سلام و آرزوی تندرستی. برای مشاوره میتوانید با پزشکان سامانه رسا در ارتباط باشید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 16 آگوست 2021

    سلام دکتر ما تو خانواده بابا ومامانم دیابت هست ولی انسولینی نداریم ومن مصرف قند هم دارم این چندوقته تند تند گلوم خشک میشه چیکار کنم دکتر این خشکی به شدت دهان منجربه بیدار شدنم درطول شب میشه واذیتم میکنه مثرف قند رو باید چطور کنترل کنم وبیارمش به شدت پایین آیا مشکلم حل میشه با مصرف کمتر قند

    توسط میلاد در 10 جولای 2021

    با سلام و آرزوی تندرستی. خشکی دهان علل متفاوتی دارد که برای تشخیص نیاز به شرح حال کامل میباشد. در این خصوص میتوانید از پزشکان سامانه رسا مشاوره بگیرید تا اقدامات تشخیصی و درمانی لازم صورت بگیرد. هچنین به عنوان یک اقدام اولیه تا تشخیص و حل مشکل میتوانید هوای اتاق برا ه خصوص در طول شب با دستکاههای بخور مرطوب نگه دارید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 19 جولای 2021

    درمان خشکی دهان چیست؟

    توسط س در 24 ژوئن 2021

    باسلام. درمان خشکی دهان بسته به علت ایجاد آن متفاوت است ولی به طور کلی نوشیدن بیشتر آب، قرار دادن دستگاه بخور سرد در محیط و جویدن آدامس با تحریک تولید بزاق به بهبود خشکی کمک میکند.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 27 ژوئن 2021

    سلام چند شبی هست موقع خواب گلو وزبان من خشک میشود طوری که از خواب بیدار میشوم علت چیست

    توسط حسین شاهواروقی فراهانی در 2 ژوئن 2021

    سلام و وقت بخیر. خشکی دهان علت های مختلفی دارد که برای بررسی نیاز به شرح حال گیری کامل و دقیق هست. برای پیدا کردن علت این مشکل و راههای درمان آن میتوانید با پزشکان سامانه رسا در ارتباط باشید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 22 ژوئن 2021

    سلام..وقت بخیر میخواستم بدونم اگه دهان و گلو خود به خود خشک بشن ایا میتونه علائم اولیه کرونا باشه

    توسط ارشک در 14 آوریل 2021

    سلام و وقت بخیر. خشکی گلو میتواند از نشانه های اولیه بیماری کرونا باشد؛ در صورت ابتلا به کرونا ویروس علایم دیگر مانند گلو درد، بدن درد، سرفه و ... به آن اضافه می‌شود. ولی اگر فقط همین یک علامت برای چندین روز تداوم داشته باشد به دنبال علل دیگر خشکی گلو و دهان باشید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 14 آوریل 2021

    سلام ..من خشکی دهان و گلو دارم صبح احساس میکنم سرما خوردم. ولی بیست روز میشه خوب نمیشه لطفا راهنمایی کنید.ممنون.دکتر هم رفتم

    توسط علی در 30 مارس 2021

    با سلام و آرزوی تندرستی. خشکی دهان صبحگاهی و گلودرد به دنبال آن معمولا ناشی از خشکی هوا و تنفس از دهان بجای از بینی در طی خواب میباشد. در بسیاری از موارد تنفس دهانی طی خواب به دلیل گرفتگی بینی ( در موارد طول کشیده ناشی از آلرژی) باشد. لازم است برای رفع مشکل خود با پزشک مشورت کنید. مرطوب نگه داشتن محیط با دستگاه بخور کمک کننده است. در این زمینه میتوانید به صورت تلفنی از پزشکان سامانه رسا راهکارهای لازم را بگیرید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 6 آوریل 2021

    سلام من تیرویید کم کارم روزی 2.5 قرص 100 میخورم ولی الان اسهال دارم وقتی قرص را کم کنم بهتر میشوم ولی در ازمایش تیرویدم بالا رفته چکار کنم

    توسط رضا در 12 مارس 2021

    با سلام و آرزوی تندرستی. نگه داشتن هورمون های تیروییدی در سطح طبیعی بسیار مهم و ضروری میباشد. گاهی عارضه دارویی مانند اسهال با به تدریج بالا بردن مقدار دارو در طی چند روز یا هفته به تحمل آن عارضه کمک میکند. با این حال در صورت عدم رفع اسهال لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 16 مارس 2021

    سلام چند روزی هست دهانم خشک می‌شود وبا خوردن آب هم همینگونه است وگلو م خشک تر چکار کنم

    توسط اسلامی در 13 فوریه 2021

    با سلام و آرزوی سلامتی. خشکی دهان علل مختلفی دارد که برای تشخیص آن نیاز به شرح حال دقیق توسط پزشک میباشد. بهترین راه برای اطمینان از علت خشکی دهان و راه های برطرف کردن آن مشورت با یک پزشک می باشد. میتوانید از طریق تماس تلفنی از طریق سامانه رسا از پزشک مورد نظر خود مشورت بگیرید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 14 فوریه 2021