بیماری سرخجه چیست؟ علائم پوستی و درمان سرخجه

| 6 دسامبر 2020

سرخچه (Rubella) که به سرخک آلمانی یا سرخک سه روزه نیز معروف است، بیماری عفونی است و باعث بثورات می‌شود. واکسن این بیماری در حال حاضر موجود است. زنان باردار در صورت مواجهه با این عارضه، باید محتاطانه‌تر عمل کنند. هر سال کمتر از 10 مورد سرخچه گزارش می‌شود و بیشتر این موارد مربوط به افراد بیماری است که به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. با این وجود، هر کسی که واکسینه نشود، در معرض خطر این بیماری قرار خواهد گرفت؛ با رسا همراه باشید.

 

بیماری سرخجه چیست؟

سرخچه همچنین به سرخک آلمانی یا سرخک سه روزه نیز معروف است، اما ویروس سرخچه و سرخک متفاوت از هم هستند. بثورات ناشی از سرخچه ملایم‌تر است و به اندازه بثورات سرخک دوام نمی‌آورد. سرخچه به سرعت شروع می‌شود و بسیار مسری است. در بیشتر موارد، این یک بیماری خفیف در دوران کودکی ایجاد می‌شود. در بزرگسالان، سرخچه جدی‌تر است، اما به عنوان عامل تهدید کننده زندگی محسوب نمی‌شود.

اگر یک زن باردار به این عارضه آلوده شود، می‌تواند این بیماری را به کودک متولد نشده خود انتقال دهد. این می‌تواند باعث سقط جنین یا نقایصی در هنگام تولد شود. آخرین واکسن سرخچه در سال 1969 تولید شد. از آن زمان به بعد شیوع این بیماری کمتر شد. سرخچه هنوز در مناطق دیگر جهان وجود دارد و فرد آلوده در کشور دیگری می‌تواند این بیماری را به سایر کشورها منتقل کند.

تفاوت سرخجه و سرخک

 

علت بیماری سرخچه

سرخچه در اثر ویروس ایجاد می‌شود و مانند بیماری سرماخوردگی، با قطرات ریز تولید شده از بینی و دهان، پخش می‌شود. این بیماری به اندازه سرماخوردگی یا سرخک مسری نیست، اما مدت انکوباسیون طولانی دارد (مدت زمان آلوده شدن به ویروس و بیمار شدن) که بین 12 تا 23 روز متغیر است.

افرادی که این ویروس را دریافت می‌کنند تا 10 روز قبل از بروز علائم عفونی هستند (می‌توانند آن را به دیگران انتقال دهند). چند روز قبل از ظهور بثورات تا هشت روز پس از شروع آن، افراد مسری هستند. از آنجا که احتمال ابتلا فرد به سرخچه این روزها نادر است، اما تعداد فزاینده ای از بزرگسالان هم وجود دارند که هرگز به این بیماری آلوده و واکسینه نشده‌اند.

 

عوامل خطر بیماری سرخچه

تا دهه 1960، سرخچه یک عفونت شایع در دوران کودکی بود. به لطف واکسن MMR، این ویروس در حدود سال 2004 متوقف شد. با این وجود هنوز هم این ویروس در آسیا، آفریقا و سایر مناطق جهان شیوع دارد. مردم این مناطق گاهی اوقات هنگام مسافرت، این ویروس را به سایر کشورها انتقال می‌دهند. اگر کسی در معرض این ویروس قرار گیرد و واکسینه نشده باشد، می‌تواند به بیماری سرخچه به راحتی مبتلا شود. زنان باردار هم با خطرات جدی روبرو هستند، زیرا سرخچه می‌تواند در دوران بارداری عوارض جدی برای کودک ایجاد کند.

 

علائم و نشانه‌های بیماری سرخچه

یکی ازعلائم اصلی سرخچه، ظهور بثورات قرمز است، که معمولاً از روی سر و گردن شروع می‌شود. این بثورات 14 تا 21 روز پس از عفونت ظاهر نمی‌شوند و بیشتر افراد در روز 17 یا 18 بعد از قرار گرفتن در معرض این ویروس، بثورات خود را نشان می‌دهند.

برخی از افراد دچار یک پروستروم (علائم هشدار دهنده) می‌شوند، که به صورت تب، غدد تورم (به خصوص در پشت گوش)، درد عمومی و خستگی ظاهر می‌شوند. این علائم از 1 تا 5 روز قبل از ظاهر شدن بثورات ماندگار هستند و در بزرگسالان بیشتر از کودکان شایع است. هنگامی که بثورات ظاهر شوند، تب برطرف می‌شود. بثورات معمولاً از نقاط قرمز یا صورتی رنگ کوچکی تشکیل شده اند که ممکن است خارش داشته باشند. معمولاً این علائم حدود سه تا پنج روز طول می‌کشد. سایر علائم ممکن عبارتند از:

  • سرفه
  • تب درجه پایین
  • سردرد
  • ورم اندک چشم
  • آبریزش بینی
  • تورم غدد گردن

علائم سرخجه

50 درصد از افراد آلوده به سرخچه به هیچ وجه علائمی نخواهند داشت. مشخص نیست که چه تعداد از افراد مبتلا به عفونت سرخچه، گزارش نشده اند. بدن افراد از 10 روز قبل از ظهور بثورات تا حدود دو هفته پس از ناپدید شدن آن‌ها، عفونی هستند. البته این بدان معنی است که افراد می‌توانند سرخچه را قبل از اینکه بدانند آن را دارند منتقل کنند.

شایع‌ترین عارضه مرتبط با سرخچه ایجاد نوع خفیف آرتروز است، که معمولاً به خودی خود از بین می‌رود. به نظر می‌رسد در بزرگسالان شایع‌تر و شدیدتر است و در خانم‌ها نیز رایج‌تر از آقایان است. مانند بسیاری از عفونت‌های ویروسی دیگر، افراد نیز می‌توانند به عفونت گوش مبتلا شوند، که معمولاً در کودکان زیر چهار سال اتفاق می‌افتد. عوارض نادر اما جدی نیز وجود دارند که می‌توانند رخ دهند. یکی خونریزی در اثر پلاکت‌های کم (ترومبوسیتوپنی) است. یکی دیگر از عوارض نادر آنسفالیت (عفونت مغز) است.

یکی دیگر از عوارض جدی سرخچه، هنگام آلوده کردن زنان باردار به وجود می‌آید. اگر یک زن در سه ماه اول بارداری دچار سرخک شود، خطر عمده نقص در هنگام تولد یا سقط جنین وجود دارد و بعد از گذشت سه ماه، خطر شروع به کم شدن می‌کند. مشكلات مشاهده شده در كودكان متولد شده از مادران آلوده عبارتند از:

  • نقایصی در مغز استخوان
  • آب مروارید
  • ناشنوایی
  • رشد آهسته
  • ناهنجاری‌های قلبی
  • مشکلات رشد

واکسن سرخجه

 

عوارض بیماری سرخچه

یک زن حامله که به سرخچه مبتلا می‌شود، به خصوص در سه ماهه اول بارداری خود، می‌تواند جنین را سقط کند یا نوزاد خود را نارس به دنیا آورد. کودک همچنین ممکن است بعد از تولد بمیرد یا دچار نقص در هنگام تولد شود. تا 85 درصد از نوزادانی که در سه ماهه اول بیماری سرخچه را در رحم دریافت می‌کنند، با نوعی نقص هنگام تولد به دنیا می‌آیند. اما نقص در هنگام تولد اگر عفونت بعد از 20 هفته از بارداری رخ دهد، بسیار نادر است. نقص هنگام تولد ناشی از سرخچه را سندرم مادرزادی سرخجه (CRS) می‌نامند. برخی از این نقایص ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • مشکلات قلبی
  • از دست دادن شنوایی و یا بینایی
  • مشکلات یادگیری
  • آسیب کبدی یا طحال
  • اوتیسم
  • مشکلات تیروئید
  • دیابت

هیچ درمانی برای CRS وجود ندارد، اما مانند سرخچه در سال 2004 از بین رفت و امروزه شیوع آن نادر است. بین سال‌های 2005 تا 2015، هشت نوزاد مبتلا به  CRS گزارش شده‌اند. زنان باید اطمینان حاصل کنند که حداقل چهار هفته قبل از بارداری در برابر سرخچه واکسینه می‌شوند. یک زن حامله ای که در معرض سرخچه قرار دارد، باید با پزشک معالج خود تماس بگیرد.

زنان مبتلا به سرخچه در حدود 70 درصد موارد دچار آرتریت یا درد مفاصل می‌شوند، اما معمولاً موقتی است. آرتریت در مردان و کودکان مبتلا به سرخچه نادر است. همچنین در مواردی نادر، این بیماری می‌تواند منجر به عفونت مغزی و خونریزی و مشکلات کبودی شود. آنسفالیت (التهاب مغز) در یکی از هر 6000 مورد سرخچه، بیشتر در بزرگسالان رخ می‌دهد. اثرات ماندگار در کودکان نیز امری نادر است، اما گزارش‌هایی در مورد درد مداوم مفاصل، اختلالات ناشی از خواب و مشکلات لخته شدن خون در کودکان گزارش شده است.

واکسن بیماری سرخجه

 

پیشگیری از بیماری سرخچه

سرخک بیماری بسیار مسری است، که ابتدا فقط چند نفر را مبتلا می‌کند و بعد مانند آتش سوزی پخش می‌شود. از زمان معرفی واکسن سرخچه، میزان ابتلا به سرخچه بیش از 99 درصد کاهش یافته است. امروزه بیشتر موارد در بزرگسالانی که واکسینه نشده اند رخ می‌دهد.

واکسن سرخچه معمولاً به همراه واکسن سرخک و اوریون تجویز می‌شود، که واکسن MMR نامیده می‌شود. زدن این واکسن به طور معمول از 12 تا 15 ماهگی شروع می‌شود و سپس دوباره بین چهار تا شش سالگی نیز ادامه دارد. اگر کودک تا زمانی که شش سال دارد هنوز دوز دوم واکسن را دریافت نکرده است، باید آن را برای زدن واکسن آماده کنید. علاوه بر این، دختران قبل از رسیدن به سن باروری باید واکسیناسیون سرخچه را انجام دهند.

وقتی مردم از زدن واکسن خودداری کنند، این احتمال وجود دارد که سرخک به کل جامعه منتقل شود. بچه‌هایی که بیشترین خطر را در معرض این ویروس دارند، افراد زیر یک سال هستند که هنوز واکسینه نشده‌اند.

راه‌های دیگر جلوگیری از شیوع سرخچه عبارتند از:

  • کودکان پس از شروع بثورات نباید هفت روز به مدرسه بروند.
  • کودکانی که با سرخچه به دنیا می‌آیند در اولین سال زندگی خود مسری تلقی می‌شوند.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام مخاطبین فرزندتان به درستی واکسینه شده‌اند.

سرخجه واگیردار است

 

درمان بیماری سرخچه

مانند سرخک و سایر بیماری‌های ویروسی، درمانی برای سرخچه وجود ندارد. فقط می‌توانید صبر کنید تا از بین برود. مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن می‌توانند تب و سردرد را کنترل کنند، اما به کودکان نباید اسید استیل اسیدسیلیک اسید (ASA) داده شود، زیرا ممکن است باعث سندرم ریه شود.

برای زوج‌هایی که تشکیل خانواده داده اند، اگر قبلاً واکسینه نشده اند، هر دو شریک باید واکسینه شوند. فرد یک ماه پس از تلقیح به طور کامل مصون است. زنان در سن باروری نیز به طور معمول آزمایش خون می‌دهند تا تشخیص داده شود که آیا از آن مصون هستند یا خیر.

هنگامی که یک زن باردار شده باشد، برای واکسیناسیون او خیلی دیر شده است، زیرا واکسن حاوی ویروس زنده (البته ضعیف) است که می‌تواند به کودک آسیب برساند. در حقیقت، زنان نباید 28 روز قبل از بارداری واکسینه شوند.

واکسن از بیش از 95 درصد از افرادی که آن را دریافت می‌کنند، محافظت می‌کند و عمر آن دوام می‌یابد. علائم سرخچه در بزرگسالان شدیدتر از کودکان است، بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به آن، واکسیناسیون امری ضروری است. مسافران مناطقی که شیوع سرخچه در آنجاها زیاد است، باید حداقل شش تا هشت هفته قبل از عزیمت به پزشک مراجعه کنند تا مطمئن شوند که از ویروس سرخچه در امان هستند یا خیر.

سرخجه از طریق مادر باردار به جنین منتقل میشود

 

تشخیص بیماری سرخچه

سرخچه معمولاً براساس سوابق پزشکی و معاینه جسمی کودک تشخیص داده می‌شود. از آنجا که نشانه‌ها و علائم مرتبط با سرخچه منحصر به فرد هستند، درنتیجه پزشک کودک می‌تواند براساس معاینه جسمی ساده، آن‌ها را تشخیص را انجام دهد.

پزشک نیز ممکن است آزمایش‌های خون یا ادرار را برای تأیید تشخیص تجویز کند. از آنجا که سرخچه یک عفونت ویروسی است، هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. اما هدف از درمان آن، کمک به جلوگیری از ابتلا به بیماری در درجه اول یا کاهش شدت علائم است. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش مصرف مایعات
  • استراحت
  • قرنطینه برای جلوگیری از شیوع ویروس

 

بیماری سرخچه در دوران بارداری

سرخچه می‌تواند یک تهدید جدی در دوران بارداری باشد، به خصوص در سه ماهه اول و دوم از بارداری! داشتن این بیماری در دوران بارداری خطر ابتلا به موارد زیر را در بر دارد:

  • سندرم سرخجه مادرزادی (CRS) : این شرایطی است که مادر در هنگام بارداری سرخچه را به کودک خود منتقل می‌کند. ممکن است کودک با یک یا چند نقص هنگام تولد از جمله مشکلات قلبی، میکروسفالی، مشکلات بینایی، مشکلات شنوایی، ناتوانی ذهنی، مشکلات استخوانی، مشکلات رشد و آسیب‌های کبدی و طحال روبرو شود.
  • سقط جنین: این زمانی است که کودک قبل از 20 هفته بارداری در رحم می‌میرد.
  • زایمان: این زمانی است که نوزاد بعد از 20 هفته بارداری در رحم می‌میرد.
  • تولد زودرس: این زایمانی است که خیلی زود، قبل از 37 هفته بارداری رخ می‌افتد.

عوارض سرخجه برای زنان باردار و جنین

 

چشم انداز بیماران مبتلا به سرخچه

نتیجه اکثر بیماران مبتلا به سرخچه رضایت بخش است. فرد پس از گذراندن دوران بیماری، در برابر ابتلا مجدد او به ویروس محافظت می‌شود. در مواردی که عوارض شدیدتری در فرد وجود دارند، احتمال بروز مشکلات طولانی مدت نسبتا قطعی است، اما این به صورت موردی در افراد متفاوت است.

منابع:

www.childrenshospital.org

medbroadcast.com

my.clevelandclinic.org





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us