مخملک چیست؟ علائم و درمان مخملک

| 2 آوریل 2021

مخملک بیماری عفونی حاد ناشی از باکتری‌های استرپتوکوک همولیتیک گروه A به ویژه استرپتوکوک پیوژنز است که به عنوان تب اسکارلت نیز شناخته می‌شود. مخملک می‌تواند افراد در هر سنی را درگیر کند اما بیشتر اوقات در کودکان مشاهده می‌شود. به دلیل بثورات قرمز پوستی که همراه آن است، تب مخملک نامیده می‌شود.

قبل از ظهور آنتی بیوتیک‌ها، تب مخملک بیماری بسیار جدی بود و اغلب باعث بیماری‌های طولانی مدت، بسیاری از عوارض خطرناک و حتی مرگ می‌شد. کودکان مبتلا به این عارضه بلافاصله منزوی و قرنطینه شده و با کشف یک مورد، کل مدارس و محله‌ها وحشت زده می‌شدند.

با این حال، امروزه تب مخملک از نظر بروز و شدت کاهش یافته است. بهبودی در صورت تجویز سریع آنتی بیوتیک انجام می‌پذیرد و در صورت دنبال کردن دوره کامل درمان، می‌توان از بسیاری از عوارض خطرناک این بیماری پیشگیری کرد؛ با رسا همراه باشید.

 

مخملک چیست؟

مخملک (Scarlet Fever) بیماری است که می‌تواند در افرادی که به باکتری بنام استرپتوکوک پیوژنز آلوده به استرپتوکوک‌های گروه A مبتلا هستند، ایجاد شود. این بیماری بیشتر کودکان را درگیر می‌کند و معمولاً به صورت عفونت گلودرد استرپتوکوک شروع می‌شود و به دنبال آن راش (ضایعه پوستی) ایجاد می‌کند.

مخملک یک بیماری شایع و خطرناک در قرن نوزدهم بود اما از آن زمان تا کنون نادر شده است و اکنون فقط یک بیماری خفیفی ایجاد می‌کند. با درمان آنتی بیوتیکی، بیشتر کودکان در طی یک هفته بدون هیچ گونه عارضه ای بهبود می‌یابند.

تب مخملک و گلودرد

 

آیا مخملک مسری است؟

این عفونت می‌تواند دو تا پنج روز قبل از احساس بیمار گسترش یابد و ممکن است از طریق تماس با قطرات بزاق فرد آلوده، ترشحات بینی، عطسه یا سرفه منتشر گردد. این بدان معنا است که هر شخصی در صورت تماس مستقیم با این قطرات آلوده و سپس لمس دهان، بینی یا چشم خود، ممکن است دچار تب مخملک شود.

در صورت نوشیدن از همان لیوان یا خوردن در ظروف یکسانی که فرد مبتلا به این عفونت از آن استفاده کرده است، ممکن است به بیماری مخملک نیز مبتلا شوید. در برخی موارد، عفونت‌های استرپتوی گروه A از طریق منبع غذایی معتمد منتشر شده است.

استرپتوس گروه A می‌تواند در برخی افراد عفونت پوستی ایجاد کند. این عفونت‌های پوستی، معروف به سلولیت، می‌توانند باکتری را به دیگران منتقل نمایند. با این حال، لمس بثورات تب مخملک باعث گسترش باکتری نمی‌شود، زیرا بثورات ناشی از سم است، نه خود باکتری‌ها!

 

علت مخملک

مخملک در اثر عفونت با باکتری‌های استرپتوکوک گروه A ایجاد می‌شود. این باکتری‌ها معمولاً گلو (استرپ گلو) یا پوست را آلوده می‌کنند. سپس باکتری‌ها سمومی ‌را آزاد کرده که باعث التهاب پوست و منجر به ایجاد بثورات می‌شوند.

استرپتوز گروه A در بزاق و مخاط فرد آلوده مشاهده می‌شود. هنگام سرفه، عطسه یا صحبت، قطرات کوچک حاوی باکتری از طریق هوا پخش می‌شوند و ممکن است توسط افراد مجاور تنفس گردند. قطرات ممکن است روی چیزهایی مانند حوله، لیوان یا کارد و چنگال بریزند که در صورت استفاده قبل از شستشو، می‌توانند باعث انتقال عفونت به افراد دیگری شوند.

فقط تعداد بسیار کمی از افراد آلوده به استرپتوز گروه A دچار تب مخملک می‌شوند. در صورت ابتلا به این بیماری، معمولاً 2 تا 5 روز طول می‌کشد تا علائم پس از آلوده شدن شروع شوند.

راههای انتقال تب مخملک

 

چه کسی به مخملک مبتلا می‌شود؟

هر کسی می‌تواند تب مخملک پیدا کند. با این حال، این بیماری در کودکان بین 5 تا 15 سال بیشتر مشاهده می‌شود. معلمان مدارس و کارکنان مهد کودک به دلیل مدت زمانی که در تماس با کودکان می‌گذرانند، در مقایسه با بزرگسالان بیشتر در معرض خطر ابتلا به تب مخملک هستند.

 

مخملک چقدر شایع است؟

مخملک یک بیماری شایع و خطرناکی در طول قرن نوزدهم در کودکان بوده است. این در طی قرن 20 بسیار کمتر مشاهده شد و اکنون فقط باعث بیماری خفیفی گردیده. تصور می‌شود که این کاهش به دلیل بهبود بهداشت، ازدحام کمتر و ایجاد آنتی بیوتیک‌ها باشد.

در سال‌های اخیر، تب مخملک در بسیاری از کشورها، از جمله انگلیس و چین، دوباره در حال افزایش است. در انگلیس، تعداد مبتلایان به این بیماری، از 4700 نفر در سال 2013 به 19000 نفر در سال 2016 افزایش یافته است. دلیل این افزایش نامشخص بوده و به نظر نمی‌رسد که کند شود. در استرالیا هم آمار دقیق افرادی که تشخیص داده می‌شوند، در دسترس نیست.

 

عوامل خطر مخملک

عوامل خطرناک تب مخملک، ناشی از شرایط شلوغی بیش از حد است (مدارس، خوابگاه‌ها، مراکز سازمانی). کودکان 5 تا 15 سال جمعیتی هستند که معمولاً با این بیماری روبرو می‌شوند، اگرچه ممکن است در برخی از نوجوانان و بزرگسالان نیز رخ دهد. تب اسکارلت در کودکان زیر 2 سال به دلیل وجود آنتی بادی‌های مادر، بسیار نادر است.

بثورات پوستی قرمزرنگ

 

علائم و نشانه‌های مخملک

علامت اصلی تب مخملک راش (ضایعه پوستی) است. بثورات قرمز همراه با برجستگی‌های کوچکی ظاهر می‌شوند که باعث شده احساسی مانند کاغذ سنباده داشته باشید. معمولاً از زیر بغل شروع گردیده و سپس به بقیه بدن گسترش می‌یابد. اغلب در چین‌های پوستی زیر بغل و کشاله ران بیشتر قابل توجه است. اگر روی بثورات را فشار دهید کم رنگ یا سفید می‌شوند.

پوست صورت نیز ممکن است برافروخته گردد. با این حال، پوست اطراف دهان معمولاً تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. زبان نیز می‌تواند یک پوشش سفیدی ایجاد کند که سپس پوست آن را کنده شده و آن را قرمز و ناهموار می‌کند و ظاهری شبیه توت فرنگی به آن می‌دهد.

همچنین ممکن است علائم گلودرد استرپتوکوک هم وجود داشته باشند که شامل موارد زیر هستند:

به ندرت درتب مخملک پس از عفونت پوستی، زرد زخم یا ایمپتیگو که به آن زخم‌های مکتب نیز گفته می‌شود رخ می‌دهد که ناشی از استرپتوکوک است. علامت اصلی، بثورات پوستی هستند که توسط پوسته ای عسلی رنگ پوشانده شده و معمولاً در صورت وجود دارند.

علائم چه مدت ادامه خواهند داشت؟

مخملک معمولاً یک بیماری خفیفی است. بثورات پس از 3 تا 4 روز شروع به محو شدن می‌کنند و گاهی اوقات پوست صورت، کف دست و پاها مانند آفتاب سوختگی از بین می‌روند. این لایه برداری پوست ممکن است تا یک ماه ادامه داشته باشد.

 

عوارض مخملک

از زمان تولید آنتی بیوتیک، عوارض ناشی از مخملک نادر بوده‌اند. عوارض این عارضه شامل موارد زیر هستند:

تب روماتیسمی

یکی از جدی ترین عوارض تب مخملک، تب روماتیسمی است. این اتفاق می‌افتد زمانی که سم تولید شده توسط گروه استرپتوکوک A باعث التهاب قلب، مغز، مفاصل و پوست شود.

علائم معمولاً 2 تا 3 هفته پس از بهبودی از تب مخملک شروع می‌شوند و شامل تب، درد مفاصل، برجستگی‌های کوچک روی پوست و حرکات تند غیر ارادی دست و پا هستند. تب روماتیسمی در استرالیا نادر است و تقریباً فقط در افراد بومی و جزیره تنگه تورس رخ می‌دهد.

گسترش عفونت

سایر عوارض تب مخملک به دلیل انتشار باکتری‌ها به سایر قسمت‌های بدن رخ می‌دهند. این می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • اوتیت میانی (عفونت گوش میانی)
  • سینوزیت (عفونت سینوس)
  • یک آبسه (مجموعه چرک) در پشت لوزه‌ها

 

تشخیص مخملک

اگر کودک بثورات گلو یا گلودرد دارد، باید توسط پزشک ویزیت شود. پزشک معمولاً بثورات و لوزه‌های آن‌ها را معاینه می‌کند. ممکن است پزشک برای آزمایش سریع استرپتوکوک یا کشت گلو، سواب گلو را تجویز کند. آزمایش سریع استرپتوکوک می‌تواند در مطب پزشک انجام شود و معمولاً 10 تا 20 دقیقه طول می‌کشد تا نتیجه بگیرید.

اگر این آزمایش منفی باشد، اما پزشک همچنان به تب مخملک مشکوک است، ممکن است سواب را به آزمایشگاهی برای کشت گلو بفرستد. ممکن است چندین روز طول بکشد تا یک نتیجه بدست آید، با این حال کشت گلو ممکن است عفونتی را تشخیص دهد که آزمایش سریع استرپتوکوک آن را فراموش کرده است.

تشخیص تب اسکارلت

 

درمان مخملک

تب مخملک معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می‌شود. استفاده از آنتی بیوتیک سه مزیت اصلی زیر را به همراه دارد:

  • آنتی بیوتیک سرعت بهبودی را تضمین می‌کند.
  • احتمال انتشار عفونت به دوستان و خانواده را کاهش می‌دهد.
  • به جلوگیری از پیشرفت عوارض کمک می‌کند.

رایج‌ترین آنتی بیوتیک مورد استفاده برای درمان تب مخملک، پنی سیلین است. اگر فردی به پنی سیلین حساسیت دارد، می‌توان از آنتی بیوتیک‌های دیگری استفاده کرد. مهم است که فرد تمام آنتی بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک را مصرف کند، حتی بعد از اینکه احساس بهبودی پیدا کرد.

تب اسکارلت تا 24 ساعت پس از شروع آنتی بیوتیک مسری است. برای جلوگیری از شیوع عفونت به سایر کودکان، کودک باید 24 ساعته تحت درمان با آنتی بیوتیک باشد و اگر احساس خوبی نداشته باشد، نباید به مدرسه یا مهد کودک برود.

موارد دیگری که به بهبود کمک می‌کنند شامل موارد زیر هستند:

  • استراحت زیاد
  • نوشیدن مایعات فراوان
  • پاراستامول برای کمک به تب و گلودرد
  • قرص گلو، شربت و غرغره برای کمک به گلودرد

درمان‌های خانگی مخملک

تب مخملک باید با آنتی بیوتیک درمان شود. با این حال، مواردی وجود دارند که می‌توانید برای تسکین علائم و ناراحتی‌های ناشی از تب مخملک انجام دهید. در اینجا چند راه حل برای امتحان ذکر شده اند:

  • برای تسکین گلو، چای‌های گرم یا سوپ‌های حاوی سبزیجات بنوشید.
  • اگر غذا خوردن برایتان دردناک است، غذاهای نرم یا رژیم مایعات را امتحان کنید.
  • برای تسکین درد گلو، استامینوفن OTC (Tylenol) یا ایبوپروفن مصرف کنید.
  • برای رفع خارش از کرم یا ضد خارش OTC استفاده کنید.
  • دائما آب بنوشید تا گلو را مرطوب کرده و از کمبود آب بدن جلوگیری کنید.
  • مکیدن قرص‌های گلو. کودکان بالای 4 سال می‌توانند با خیال راحت از قرص‌هایی برای تسکین گلودرد استفاده کنند.
  • از عوامل تحریک کننده در هوا مانند آلودگی دور بمانید.
  • سیگار نکشید.
  • برای درد گلو یک غرغره آب نمک را امتحان کنید.
  • هوا را مرطوب کنید تا تحریک گلو از هوای خشک متوقف شود.

مصرف آنتی بیوتیک

 

پیشگیری مخملک

مواردی وجود دارند که شما و فرزندتان می‌توانید برای جلوگیری از شیوع عفونت بیماری مخملک انجام دهید. این شامل:

  • تا 24 ساعت پس از شروع آنتی بیوتیک از مدرسه یا محل کار خود دور مانده و در خانه بمانید.
  • هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را بپوشانید.
  • دستان خود را به خصوص پس از سرفه یا عطسه و قبل از خوردن غذا یا تهیه غذا بشویید.
  • از به اشتراک گذاشتن چیزهایی مانند حوله، فنجان و کارد و چنگال خودداری کنید و

هر وقت از ظروف استفاده می‌کنید آن‌ها را بشویید.

 

بیماری مخملک در زنان باردار

در حالی که هیچ مدرکی مبنی بر ابتلا به تب مخملک در بارداری که بتواند بر کودک تأثیر بگذارد وجود ندارد، اما علائم ممکن است باعث شوند که حال بدی نداشته باشید.

تب مخملک توسط باکتری‌های استرپتوکوک گروه A ایجاد می‌شود. در حالی که این بیماری در کودکان بین دو تا 10 سال بیشتر دیده می‌شود، بزرگسالان و نوزادان نیز می‌توانند به این عفونت مبتلا شوند. این بیماری از طریق سرفه، عطسه و تنفس از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود که به این ترتیب اغلب در مهد کودک‌ها و مدارس ابتدایی گسترش می‌یابد.

بنابراین، بهترین راه و ساده‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به تب مخملک، جلوگیری از تماس با هر کسی است که به آن مبتلا باشد. شایان ذکر است که افراد حدود یک هفته قبل از بروز علائم عفونی هستند.

درمان تب مخملک معمولاً با استفاده از آنتی بیوتیک‌هایی انجام می‌شود که مصرف آن در دوران بارداری و زایمان بی خطر است. همچنین مهم است که مایعات زیادی بنوشید، بنابراین اگر بدن شما احساس بیماری می‌کند، دچار کمبود آب بدن نمی‌شوید و از پاراستامول برای پایین آوردن تب بالا استفاده می‌کنید.

ابتلا به تب مخملک در دوران بارداری کودک را در معرض خطر قرار نمی‌دهد، با این حال مهم است که عفونت هرچه سریع تر با آنتی بیوتیک درمان شود. اگر هنگام زایمان به عفونت مبتلا باشید، احتمال اینکه کودک نیز آلوده شود بسیار کم است، اگرچه این بسیار نادر می‌باشد. بنابراین، به محض تولد کودک، مهم است که دستان خود را قبل و بعد از تعویض نوار بهداشتی بشویید تا از انتقال باکتری به نوزاد خود جلوگیری کنید.

در موارد نادر، باکتری‌های استرپتوکوکی می‌توانند باعث عفونت‌های تهدید کننده زندگی در زنانی شوند که اخیراً زایمان کرده اند. این اتفاق زمانی می‌افتد که باکتری‌های ایجاد کننده گلودرد به ناحیه تناسلی سرایت کنند. این دلیل دیگری است که باعث می‌شود قبل و بعد از رفتن به توالت یا تعویض نوار بهداشتی کاملاً دست‌ها را بشویید.

 

چشم انداز بیماران مبتلا به مخملک

اگر کودک شما به یک مورد شدید مخملک مبتلا باشد، اثرات طولانی مدت این بیماری می‌تواند ناتوان کننده باشد. برخی از آسیب‌های ناشی از بیماری ممکن است تا سال‌ها بعد نمایان نشوند. با بزرگ تر شدن کودک از تأثیرات طولانی مدت آن آگاه باشید. اگر فرزندتان آسیب طولانی مدت مربوط به بیماری مخملک را تجربه کند، خدمات پشتیبانی برای کمک به او و خانواده در دسترس هستند.

منابع:

www.emmasdiary.co.uk

www.mydr.com.au





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us