آیا زدن عینک احتمال ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد؟

| 13 دسامبر 2020

یک تحقیق و گزارش در حوزه استفاده از عینک در برابر ویروس کرونا می‌گوید: درست است که نیاز به عینک برای انجام کارهای روزمره شما می‌تواند یک مزاحمت باشد اما این احتمال وجود دارد که فریم‌ها در طول همه‌گیری کرونا یک ابزار حفاظتی باشند.

در این مطالعه که در 16 سپتامبر منتشر شد، محققان 276 بیمار بستری شده مبتلا به COVID-19 در چین را بررسی کردند و دریافتند که کمتر از 6٪ بیماران به طور منظم از عینک استفاده می‌کنند اما همه کسانی که این کار را انجام داده‌اند، نزدیک بین بوده‌اند و نحوه استفاده آن‌ها از عینک متفاوت بوده است.

در مقایسه 5/31 درصد از جمعیت نیاز به استفاده از عینک در زمان طولانی‌تری داشتند، نویسندگان این مطالعه تخمین زده‌اند افرادی که حداقل هشت ساعت در روز از عینک استفاده می‌کنند، کمتر دچار COVID-19 می‌شوند.

محققان نوشتند: “این یافته‌ها نشان می‌دهد که چشم یک مسیر مهم انتقال عفونت برای ویروس COVID-19 می‌باشد. با تمرکز بر روی این نتایج می‌بایست توجه بیشتری به اقدامات پیشگیرانه مانند شستشوی مکرر دست و جلوگیری از لمس چشم داشته باشیم.”

چشم‌ها نیز می‌توانند راهی برای نفوذ ویروس کرونا به بدن باشند.

متخصصان می‌گویند که به چه علت و چگونه محافظت از چشم با محافظت در برابر ویروس کرونا ارتباط دارد اما خیلی زود است که به صورت قطعی در مورد این موضوع اظهار نظر کاملی ارائه گردد و همه افراد بخواهند از چشم خود توسط عینک محافظت کنند.

 

عینک ممکن است به عنوان سدی در برابر ویروس عمل کند؟

چشم‌ها مانند دهان و بینی به عنوان نقاط ورودی بالقوه برای انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها شناخته شده‌اند، به همین دلیل است که کارکنان مراقبت‌های بهداشتی از عینک به عنوان بخشی از تجهیزات محافظت شخصی خود استفاده می‌کنند.

استفاده کادر درمانی از عینک

در حالی که مشخص نیست ویروس کرونا چگونه از طریق چشم وارد بدن می‌شود، کارکنان غیر مراکز بهداشتی نیز ممکن است از محافظ مشابه بهره‌مند شوند. یک تحقیق در The Lancet نشان می‌دهد که محافظ چشم مانند عینک، محافظ صورت (شیلد) یا کلاه‌های نقاب‌دار ممکن است به میزان قابل توجهی عفونت ویروس کرونا را کاهش دهد.

دکتر آنتونی فاوچی؛ مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی به خبرنگار بهداشت ABC دکتر جنیفر اشتون گفت: “اگر عینک یا محافظ چشم دارید، باید از آن استفاده کنید.” “این کار به طور کلی توصیه نمی‌شود اما اگر واقعاً در جستجوی محافظت کامل هستید و اگر می‌توانید باید از شیلد یا عینک محافظ استفاده کنید.”

آخرین مطالعات در این حوزه نشان می‌دهند که عینک و عینک محافظ یا عینک ایمنی متفاوت هستند اما ممکن است از مزایای یکسانی برخوردار باشند.

عینک همانند یک شیلد عمل میکند

دکتر لیزا ال ماراگاکیس “Dr. Lisa L. Maragakis” از دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز “Johns Hopkins University” در توضیحی همراه با این تحقیق نوشت: این احتمال وجود دارد که “عینک” به عنوان مانعی جزئی باشد که تلقیح ویروس را به روشی مشابه آن‌چه در ماسک‌های پارچه‌ای صورت می‌گیرد، کاهش دهد.

همچنین استفاده از عینک‌ باعث جلوگیری از لمس چشم و صورت افراد می‎گردد که این اقدام به نوبه خود خطر انتقال و ابتلای ویروس کرونا را کاهش می‌دهد. به همین دلیل آكادمی چشم پزشكی آمریكا به افراد “بی‌قرار در لمس چشم یا صورت” پیشنهاد كرده است كه به سمت استفاده از عینك روی بیاورند.

به طور کلی آیا چشم‌ها دریچه‌ای برای انتقال ویروس هستند؟

یکی از مراحل کلیدی هر عفونت ویروسی، ورود اولیه به بدن است. در حالی که بیشتر بدن ما با پوست محافظ پوشیده شده است كه این پوشش در جلوگیری از عبور ویروس‌ها یا باكتری‌ها به بدن بسیار موثر است اما غشاهایی بسیار نازك،‌ مجاری تنفسی، دستگاه گوارش و چشم‌ها را می پوشانند. نقش این غشاهای نازک‌ این است که چیزهای خارجی مانند اکسیژن، غذا و در مورد چشم‌ها، نور را به بدن ما وارد کنند. متأسفانه ویروس‌ها یاد گرفته‌اند که از این نقاط ورود استفاده کنند.

نفوذ ویروس کرونا به بدن

به همین دلیل است که PPE به منظور محافظت از این نقاط ورود، استفاده از ماسک صورت، عینک محافظ و لباس محافظ طراحی کرده است. در حالی که ممکن است تصور کنیم حمله اصلی به این مناطق از ذرات ویروسی منتقل شده از طریق هوا به صورت آئروسل صورت می‌گیرد اما اصلی‌ترین راه رسیدن ذرات ویروسی به این نقاط ضعف در واقع از طریق دستان ما است. از این رو توصیه‌های لازم به منظور جلوگیری از ابتلا به  COVID-19، شستن دست‌ها به طور مداوم  و به مدت 20 ثانیه یا بیشتر و جلوگیری از لمس صورت است.

بنابراین منطقی است که پوشاندن چشم‌ها با عینک باعث حفاظت بیشتر شما در برابر ویروس کرونا می‌شود؛ این محافظت در برابر ویروسی است که ممکن است از تنفس دیگران منتقل گردد و همچنین این وضعیت مانع از لمس چشم توسط استفاده‌کنندگان عینک می‌شود. در واقع تا ماه فوریه گزارش‌هایی مبنی بر ابتلا به COVID-19 بر اثر محافظت نکردن مناسب از چشم‌های خود در محیط‌های بهداشتی گزارش شده است. همچنین گزارش شده است که نقاط مشابه ورود به بدن (گیرنده‌های ACE-2) مورد علاقه ویروس کرونا در چشم نیز وجود دارند.

 

آیا حتما باید از عینک به منظور محافطت در برابر کرونا استفاده کنیم؟

بخش مهمی از تفسیر هر تحقیقی که از مطالعات مشاهده‌ای به دست می‌آید این است که به یاد داشته باشید که همبستگی (دو اتفاق با هم اتفاق بیفتد) لزوماً به معنای علیت نیست (یک چیز باعث دیگری شود). برای تایید نتایج آزمایشات صورت گرفته شده، آزمایشات دیگری لازم است.

در حالت ایده آل دو گروه از افراد را با دقت بررسی کرده‌ایم، برخی عینک دارند و برخی عینک ندارند؛ اجرای این آزمایش جهت تشخیص میزان ابتلای این دو گروه به ویروس کرونا است. نتایج حاصل از آزمایش به صورت عددی بسیار قطعی‌تر از نتایجی است که به صورت مشاهده‌ای اعلام می‌گردد.

همچنین باید توجه داشته باشیم که نویسندگان این تحقیقات  تعدادی از نقاط ضعف را ذکر کرده‌اند. این یک مطالعه بسیار کوچک در یک سایت واحد بود. داده‌های محققان در گروه‌های کوچک و با رنج سنی، جنسی و جغرافیایی خاصی ارائه شده است. این بیماری همچنان نوظهور است و به منظور دستیابی به نتایج قطعی‌تر نیاز به آزمایشات و تحقیقات بیشتری در این زمینه می‌باشد.

تاثیر عینک روی بیماری

بنابراین اگرچه این مطالعه جدید بسیار جالب است اما دلایل زیادی برای احتیاط در مورد این نتیجه وجود دارد. قبل از هر گونه توصیه در مورد استفاده از عینک در کنار ماسک صورت، مطمئناً به اطلاعات بیشتری نیاز داریم. تحقیقات گسترده‌تری به منظور نهایی کردن اطلاعات مورد نیاز است. همچنان تحقیقات متعددی در این حوزه صورت می‎گیرد که پس از دستیابی به اطلاعات دقیق بیشتر منتشر می‌گردد. قبل از استفاده از هر وسیله پوششی و محافظتی با پزشکان و متخصصان مطلع در این حوزه صحبت کنید.

اگر از قبل از شیوع کرونا عینکی نبودید، بهره‌گیری و استفاده از عینک برای شما ضروری نمی‌باشد.

قبل از این‌که متخصصان، عینک را هم‌مانند ماسک صورت توصیه کنند، مطالب زیادی جهت یادگیری وجود دارد.

به عنوان مثال آیا ممکن است ارتباط بین عینک و کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا به دلیل متغیر دیگری باشد؟ مانند این موضوع که افراد عینکی ممکن است از وضعیت اقتصادی و اجتماعی بالاتری برخوردار باشند و در مشاغل خاص یا خانه‌های شلوغ استقرار ندارند و به میزان کمتری با دیگران در تماس هستند؟

به علاوه این امکان وجود دارد که تشویق افراد با بینایی خوب و کامل برای استفاده از عینک باعث شود آن‌ها صورت خود را بیشتر لمس کنند یا احساس امنیت کاذب را در آن‌ها ایجاد نماید به طوری که مهم‌ترین اقدامات محافظتی مانند بهداشت مناسب، استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی را رعایت نکنند.

هنوز تحقیقات درباره اثر عینک بر ابتلا به ویروس قطعی نیست

ویروس کرونا یا کووید19

روزانه گزارش‌های ناامیدکننده‌ای در مورد همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان شنیده می‌شود.

کشورها و ایالت‌ها اعلام کرده‌اند در دوره اول توزیع واکسن، چند دوز واکسن COVID-19 دریافت می‌کنند. البته همه کشورها نمی‌توانند این اقدام را انجام دهند.

مدیر WHO با بایدن، بوش، کلینتون و اوباما به توافق رسیده است که واکسن COVID-19 را در معرض دید عموم قرار دهد.

واکسن کرونا

متاسفانه شیوع جهانی ویروس کرونا بر روی اقتصاد تمامی کشورها اثرات منفی‌ای گذاشته است؛ صنایع و کسب‌وکارها در معرض ورشکستگی هستند و به نظر می‌رسد به منظور کمک به شرایط به وجود آمده، می‌بایست دولت‌ها ورود کنند.

در میان افراد بستری شده به واسطه ابتلا به بیماری کرونا یا کرونا ویروس 2019 (COVID-19) در چین، نسبت بیمارانی که به مدت طولانی و به صورت روزانه از عینک استفاده می‌کردند کمتر از جمعیت کل بود، به این معنی که افراد عینکی ممکن است کمتر به COVID-19 مبتلا شوند.

اگرچه قطرات تنفسی منبع اصلی انتقال COVID-19 هستند اما چشم یک مسیر مهم انتقال عفونت در نظر گرفته می‌شود. تحقیقات اولیه که برای اولین بار در آوریل منتشر شد، شواهدی را نشان می‌دهد که سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس 2 (SARS-CoV-2)، ویروسی که باعث ایجاد COVID-19 می‌شود، ممکن است از طریق چشم منتقل شود.

در چین بیماری ضعف در بینایی بیش از 80٪ تخمین زده می‌شود، به این معنی که استفاده از عینک در بین افراد چینی در هر سنی معمول است. محققلت می‌گویند: “با توجه به این نکته از زمان شیوع COVID-19 در ووهان در دسامبر 2019 مشاهده کردیم که تعداد کمی از بیماران دارای عینک در بخش بیمارستان بستری شده‌اند.”

برای درک بهتر ارتباط بین استفاده از عینک و عفونت COVID-19، محققان داده‌های تمام بیماران بستری در بیمارستان سوئیزو زنگدو “Suizhou Zengdu” را از 27 ژانویه تا 13 مارس 2020 تجزیه و تحلیل کردند. در طول اقامت در بیمارستان از شرکت کنندگان در مورد دلیل استفاده از عینک، طول زمان استفاده در فعالیت‌های روزمره و این‌که آیا آن‌ها از لنزهای چشمی استفاده کرده‌اند یا تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، سوالاتی پرسیده شد.

محققان با استفاده از فرضیه‌های خود در حوزه استفاده از عینک باعث جلوگیری و کاهش لمس چشم در افراد شدند” بنابراین از انتقال ویروس از دست به چشم جلوگیری شده است.”

تجهیزات مقابله با کرونا

استفاده‌کنندگان دائمی عینک به عنوان افرادی طبقه بندی می‌شوند که بیش از 8 ساعت در روز از عینک استفاده می‌کنند. در مجموع، 276 بیمار با سن متوسط 51 (68-41) سال مورد مطالعه قرار گرفتند. اکثر بیماران مذکر بودند (2/56 درصد) در حالی که بیشتر آن‌ها مبتلا به COVID-19 متوسط ​​ بودند اما چهارده بیمار (5/1٪) بیماری حاد داشتند.

از 276 شرکت کننده و بیماران مورد تحقیق:

  • 30 بیمار مبتلا به COVID-19 از عینک استفاده کردند (10.9٪)
  • تعدادی از استفاده‌کنندگان دائمی (16 از 275 نفر) نزدیک بینی داشتند و سن متوسط ​​آن‌ها 33 سال بود
  • هیچ یک از بیماران از لنزهای چشمی استفاده نکردند یا تحت عمل جراحی چشمی قرار نگرفتند
  • نسبت افراد مبتلا به نزدیک بینی در استان Hubei 5٪ بود که بسیار بیشتر از نسبت بیماران مبتلا به COVID-19 بود که در این نمونه نزدیک بینی داشتند (5.8٪)
  • علائم رایج در بین بیماران تب (227 [2/82٪])، سرفه (218 [79٪]) و خستگی (141 [51.1٪]) بود.
  • بیماری زمینه‌ای در 88 بیمار وجود داشت (9/31 درصد)، شایع‌ترین آن‌ها فشار خون در 47 بیمار (17 درصد) از کل بیماران بستری بود

مقابله با کرونا

 

خلاصه‌ای در مورد استفاده از عینک در برابر ویروس کرونا

از آن جا که این مطالعه در مراحل اولیه همه‌گیری انجام شده است، آمار توصیفی، داده‌های مربوط به افزایش میزان شستن دست یا فاصله فیزیکی را نشان نمی‌دهد. این موضوع در تحقیقات بعدی نشان داده است که خطرابتلا به COVID-19 در ماه‌های بعد کاهش یافته است. “این ارزیابی کارایی فزاینده محافظت از چشم در محیط‌های عمومی و بالاتر از این اقدامات اساسی را که اکنون پایه اصلی پیشگیری از COVID-19 هستند، دشوار می‌کند.”

در حال حاضر هیچ قطعیتی به منظور توصیه به مردم در جهت استفاده از عینک برای محافظت از آن‌ها وجود ندارد و مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است. موثرترین سلاح‌های ما در مبارزه با ویروس کرونا تا زمانی که واکسن پیدا نشود، این است که فاصله اجتماعی را رعایت کنیم، دست هایمان را مرتب بشوییم و در صورت لزوم از شیلد صورت استفاده کنیم. اگرچه علائم چشمی نسبت به علائم معمول سرفه، تب و تغییر در حس بویایی و چشایی بسیار کمتر است اما واضح است که ویروس کرونا به دنبال راهی است که وارد بدن انسان شود. تحقیقات بیشتری در مورد نقش عینک در محافظت از ما لازم است.

 

منابع:

jamanetwork.com

www.practiceupdate.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us