قرص سیپروهپتادین : موارد مصرف، عوارض و همه آنچه که باید بدانید

| 14 دسامبر 2021

موارد مصرف قرص و شربت سیپروهپتادین:

  • به منظور کاهش علائم آلرژیک استفاده می‌شود.
  • جهت درمان کهیر مصرف می‌شود.
  • این احتمال وجود دارد که به دلایل دیگری به شما داده شود. در مورد دلایل تجویز سیپروهپتادین برای شما، با دکتر صحبت کنید.

 

مکانیزم

قرص و شربت سیپروهپتادین “Cyproheptadine” یک آنتی هیستامین است که اثرات هیستامین شیمیایی طبیعی در بدن را کاهش می‌دهد. هیستامین می‌تواند علائمی مانند عطسه، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی را ایجاد کند.

سیپروهپتادین جهت درمان عطسه، آبریزش بینی، خارش، قرمزی یا آبریزش چشم و سایر علائم آلرژی فصلی (تب یونجه) استفاده می‌شود. همچنین سیپروهپتادین برای درمان سایر بیماری‌ها مانند اگزما یا واکنش‌های پوستی به نیش حشرات مصرف می‌گردد.

یا ممکن است گاهی برای درمان انواع خاصی از سردردها از جمله میگرن استفاده می‌شود.

همچنین سیپروهپتادین ممکن است برای اهدافی استفاده شود که در این مقاله ذکر نشده است.

 

رص و شربت سیپروهپتادین

احتیاط برای مصرف سیپروهپتادین

اگر مبتلا به گلوکوم با زاویه باریک، زخم معده یا انسداد معده، بزرگی پروستات، مشکلات ادراری هستید یا اگر دچار حمله آسم می‌شوید، نباید از سیپروهپتادین استفاده کنید. همچنین اگر به نوزاد شیر می‌دهید، مسن هستید یا بیماری ناتوان کننده‌ای دارید، نباید از سیپروهپتادین استفاده کنید.

اگر از مهارکننده‌های MAO مانند ایزوکاربوکسازید “isocarboxazid”، لینزولید “linezolid”، تزریق متیلن بلو “methylene blue”، فنلزین “phenelzine”، رازاگیلین “rasagiline”، سلژیلین “selegiline” یا ترانیل سیپرومین “tranylcypromine” در 14 روز گذشته استفاده کرده‌اید، از سیپروهپتادین استفاده نکنید.

برای خواب کردن کودک نباید از داروهای حاوی آنتی هیستامین‌ استفاده کنید.

قبل از مصرف شربت سیپروهپتادین یا قرص سیپروهپتادین

اگر به سیپروهپتادین حساسیت دارید یا اگر موارد زیر را دارید، نباید از این دارو استفاده کنید:

  • شما مبتلا به گلوکوم با زاویه باریک هستید
  • شما زخم معده یا انسداد معده دارید
  • بزرگ شدن پروستات یا مشکلات ادراری دارید
  • به نوزاد شیر می‌دهید
  • شما دچار حمله آسم هستید
  • مسن هستید یا یک بیماری ناتوان کننده دارید

این دارو را به نوزاد تازه متولد شده یا نارس ندهید. مصرف سیپروهپتادین برای نوزادان کمتر از 2 سال تایید نشده است.

به منظور اطمینان از بی‌خطر بودن سیپروهپتادین برای شما، اگر موارد زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید:

انتظار نمی‌رود که این قرص برای نوزاد متولد نشده مضر باشد. در هر صورت اگر در حین استفاده از این دارو باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین مشخص نیست که آیا سیپروهپتادین وارد شیر مادر می‌شود یا می‌تواند به نوزاد شیرخوار آسیب برساند یا خیر. آنتی هیستامین‌ها ممکن است میزان شیر مادر را کاهش دهند. در حین استفاده از این دارو نباید شیر دهید.

 

چگونه باید قرص یا شربت سیپروهپتادین مصرف کنم؟

تمام دستورالعمل‌های روی برچسب راهنمای دارو را دنبال کنید. پزشک شما ممکن است گهگاه دوز مصرفی شما را تغییر دهد تا مطمئن شود، بهترین نتایج را می‌گیرید. سیپروهپتادین را در مقادیر زیادتر، کمتر یا برای مدت طولانی‌تر از زمان توصیه شده استفاده نکنید.

این دارو را به کودک کمتر از 2 سال ندهید. برای خواب کردن کودک نباید از داروهای حاوی آنتی هیستامین استفاده کنید. این احتمال وجود دارد که استفاده نادرست از آنتی هیستامین، باعث مرگ کودکان بسیار کم سن شود.

داروی مایع را با سرنگ دوز ارائه شده یا با قاشق و فنجان مخصوص اندازه‌گیری دوز مصرف کنید. اگر دستگاه اندازه‌گیری دوز ندارید، از پزشک داروخانه بخواهید که آن را برای شما اندازه‌گیری کند.

 

 

چگونه باید قرص یا شربت سیپروهپتادین مصرف کنم؟

اگر تغییراتی در وزن خود دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. دوز بر اساس وزن است (به ویژه در کودکان و نوجوانان)، و هر گونه تغییر ممکن است بر دوز تأثیر بگذارد.

این قرص می‌تواند باعث مثبت شدن (کاذب) آزمایش غربالگری دارویی شود. اگر یک نمونه ادرار برای غربالگری دارو ارائه می‌کنید، به کارکنان آزمایشگاه بگویید که سیپروهپتادین مصرف می‌کنید.

سیپروهپتادین باید در ظرف در بسته و در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگهداری شود.

 

اگر یک دوز را فراموش کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی برنامه‌ریزی شده فرا رسیده است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. برای جبران دوز فراموش شده سیپروهپتادین، داروی اضافی مصرف نکنید.

اگر بیش از حد مصرف کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید یا با خط اورژانس 115 تماس بگیرید.

علائم مصرف بیش از حد سیپروهپتادین ممکن است شامل خواب آلودگی شدید، توهم، خشکی دهان، گشاد شدن مردمک‌ها، رنگ‌پریدگی یا قرمزی پوست، احساس گزگز، استفراغ، بی قراری (در کودک)، تنفس ضعیف یا کم عمق یا تشنج باشد.

هنگام مصرف از چه چیزهایی باید اجتناب کنم؟

سیپروهپتادین ممکن است قدرت تفکر یا واکنش شما را مختل کند. در زمان مصرف سیپروهپتادین، اگر رانندگی می‌کنید یا کاری انجام می‌دهید که نیاز به هوشیاری دارد، مراقب باشید.

نوشیدن الکل همراه با این دارو می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

 

عوارض جانبی سیپروهپتادین

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو، کمک فوری پزشکی دریافت کنید.

مصرف سیپروهپتادین را متوقف کنید و در صورت داشتن موارد زیر فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • احساس سبکی سر مثل حس بیهوش شدن
  • لرزش، تشنج
  • گیجی، توهم
  • ادرار کم یا قطع ادرار
  • ضربان قلب تند یا سریع
  • کبودی یا خون‌ریزی آسان
  • شنیدن صدای زنگ در گوش شما
  • پوست رنگ پریده یا زرد، ادرار تیره رنگ، تب، ضعف

عوارض جانبی رایج سیپروهپتادین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خواب آلودگی، سرگیجه
  • خشکی دهان، بینی یا گلو
  • یبوست
  • تاری دید
  • احساس بی‌قراری یا هیجان (به ویژه در کودکان)

 

عوارض جانبی سیپروهپتادین

چه داروهای دیگری بر سیپروهپتادین تأثیر می‌گذارند؟

مصرف سیپروهپتادین با سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی می‌شوند، می‌تواند این عارضه را بدتر کند. قبل از مصرف قرص خواب، داروی مخدر، شل کننده عضلانی یا داروی اضطراب، افسردگی و تشنج از پزشک خود مشورت بگیرید.

سایر داروها از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی نیز ممکن است با سیپروهپتادین تداخل داشته باشند. به هر یک از ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد تمام داروهایی که اکنون استفاده می‌کنید و هر دارویی که شروع به استفاده از آن کرده‌اید یا مصرف آن را متوقف نمودید، اطلاع دهید.

 

قبل از مصرف قرص سیپروهپتادین چه چیزی باید به پزشکم بگویم؟

برای همه بیمارانی که از این دارو (قرص سیپروهپتادین) استفاده می‌کنند:

  • اگر به هر ترکیبی از این دارو (قرص سیپروهپتادین) حساسیت دارید.
  • اگر به این دارو (قرص سیپروهپتادین) حساسیت دارید. منظور از آلرژِی به سیپروهپتادین، هر بخشی از این دارو (قرص سیپروهپتادین) یا هر دارو، غذا یا ماده دیگری است. در مورد آلرژی و علائمی که داشتید به پزشک خود بگویید.
  • اگر هر یک از این مشکلات سلامتی دارید: انسداد روده، بزرگ شدن پروستات، گلوکوم، مشکل در دفع ادرار، یا زخم در معده یا روده.
  • اگر از داروهای خاصی استفاده می‌کنید که برای افسردگی استفاده می‌شوند مانند ایزوکاربوکسازید “isocarboxazid”، فنلزین “phenelzine”، یا ترانیل سیپرومین “tranylcypromine” یا داروهایی که برای بیماری پارکینسون استفاده می‌شوند مانند سلژیلین “selegiline” یا رازاگیلین “rasagiline”.
  • اگر هر یک از این داروها را مصرف می‌کنید: لینزولید “Linezolid” یا متیلن بلو “methylene blue”.
  • اگر 65 سال یا بیشتر دارید.
  • اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید. در طول مصرف این دارو (قرص سیپروهپتادین) از شیر دادن به نوزاد خودداری کنید.

 

سیپروهپتادین برای فرزندان یا کودکان:

سیپروهپتادین برای فرزندان یا کودکان:

  • اگر نوزاد شما نارس است یا تازه متولد شده است. این دارو (قرص سیپروهپتادین) را به نوزاد نارس یا نوزاد تازه متولد شده ندهید.

این موارد، فهرستی از تمام داروها یا مشکلات سلامتی که با این دارو تداخل دارند، نیست.

به پزشک و داروساز خود در مورد تمام داروهای خود (نسخه‌ای یا OTC، محصولات طبیعی و ویتامین‌ها) و مشکلات سلامتی خود بگویید. شما باید بررسی کنید که مصرف این دارو (قرص سیپروهپتادین) با تمام داروها و مشکلات سلامتی برای شما بی‌خطر است یا خیر. بدون مشورت با پزشک، هیچ دارویی را شروع یا قطع نکنید یا مصرف آن را تغییر ندهید.

هنگام مصرف قرص سیپروهپتادین چه چیزهایی باید بدانم یا انجام دهم؟

  • به همه ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خود بگویید که از قرص سیپروهپتادین استفاده می‌کنید. این افراد شامل پزشکان، پرستاران، داروسازان و دندانپزشکان شما می‌شوند.
  • تا زمانی که آگاه نشدید قرص سیپروهپتادین چه تأثیری روی شما می‌گذارد، از رانندگی و انجام سایر کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند، خودداری کنید.
  • این دارو ممکن است بر بررسی‌های مرتبط با آلرژی پوستی تأثیر بگذارد. مطمئن شوید که پزشک و کارکنان آزمایشگاه شما از مصرف این دارو (قرص سیپروهپتادین) اطلاع دارند.
  • قبل از مصرف الکل یا استفاده از سایر داروها و محصولات طبیعی که عملکرد شما را کند می‌کند، با پزشک خود صحبت کنید.
  • این دارو ممکن است باعث آفتاب سوختگی شما شود. اگر در معرض نور خورشید هستید مراقب باشید. اگر در هنگام مصرف این دارو به راحتی دچار آفتاب سوختگی می‌شوید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • مصرف بیش از حد قرص سیپروهپتادین ممکن است در کودکان خطرناک باشد. مصرف بیش از حد این دارو (قرص سیپروهپتادین) می‌تواند مشکلات بسیار بدی برای سلامتی ایجاد کند و منجر به مرگ شود. اگر سوالی دارید با پزشک صحبت کنید.
  • سیپروهپتادین در کودکان با احتیاط استفاده شود. با دکتر صحبت کنید.
  • اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. شما باید در مورد فواید و خطرات استفاده از قرص سیپروهپتادین در دوران بارداری مشورت کنید.

 

چگونه قرص سیپروهپتادین را بهتر مصرف کنیم؟

چگونه قرص سیپروهپتادین را بهتر مصرف کنیم؟

طبق دستور پزشک از این دارو (قرص سیپروهپتادین) استفاده کنید. تمام اطلاعات مهم دارویی را که به شما داده شده است، بخوانید. تمام دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید.

سیپروهپتادین را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. اگر مصرف آن باعث ناراحتی معده می‌شود، همراه با غذا مصرف شود.

اگر سیپروهپتادین را یک نوبت را فراموش کنم، چه می‌شود؟

به محض این‌که به یاد آوردید، نوبت فراموش شده را مصرف کنید.

اگر به زمان مصرف نوبت بعدی شما نزدیک است، نوبت فراموش شده را رها کنید و به زمان عادی خود بازگردید.

2 دوز یا دوز اضافی را همزمان مصرف نکنید.

 

مقدار دوز مصرفی

هشدار و احتیاط: حتی اگر این شرایط نادر باشد، برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی بسیار بد و گاهی کشنده را هنگام مصرف دارو داشته باشند. اگر هر یک از علائم یا نشانه‌های زیر را دارید که ممکن است به یک عارضه جانبی بسیار بد مربوط باشد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید یا کمک پزشکی دریافت کنید.

برخی از هشدارهای قرص سیپروهپتادین که باید فوراً با پزشک تماس بگیرید، چیست؟

  • علائم یک واکنش آلرژیک مانند بثورات پوستی، کهیرها، خارش، پوست قرمز، متورم، تاول‌دار یا پوسته پوسته شده با یا بدون تب، خس خس سینه، احساس سفتی در قفسه سینه یا گلو، مشکل در تنفس، بلع یا صحبت کردن با مشکل، گرفتگی غیرمعمول صدا یا تورم دهان، صورت، لب‌ها، زبان یا گلو.
  • علائم مشکلات کبدی مانند ادرار تیره، احساس خستگی، بی‌اشتهایی، ناراحتی معده یا درد معده، مدفوع روشن، مشکلات دفع ادرار و زردی پوست یا چشم.
  • سرگیجه بسیار بد یا غش کردن.
  • ضربان سریع یا غیرطبیعی قلب.
  • مشکل دفع ادرار
  • تغییر در دفعات دفع ادرار
  • احساس گیجی
  • تغییر در تعادل
  • توهمات (دیدن یا شنیدن چیزهایی که وجود ندارند)
  • احساس تحریک‌پذیری
  • تغییرات خلق‌وخوی
  • تشنج
  • تب، لرز یا گلودرد؛ هرگونه کبودی یا خونریزی غیرقابل توضیح یا احساس خستگی یا ضعف شدید
  • احساس سوزش، بی‌حسی یا گزگز که طبیعی نیستند
  • تغییر در بینایی
  • صدای زنگ در گوش
  • عرق کردن زیاد
  • تغییرات پریود (قاعدگی)

 

اطلاعات دقیق دوز سیپروهپتادین

سایر هشدارهای قرص سیپروهپتادین چیست؟

همه داروها ممکن است عوارض جانبی یا هشدار ایجاد کنند. با این حال، بسیاری از افراد عوارض جانبی ندارند یا فقط عوارض جانبی جزئی دارند. اگر هر یک از این عوارض جانبی یا هر عارضه جانبی دیگری شما را آزار می‌دهد یا از بین نمی‌رود، با پزشک خود تماس بگیرید یا کمک پزشکی دریافت کنید:

  • احساس سرگیجه، خواب آلودگی، خستگی یا ضعف
  • سردرد
  • یبوست، اسهال، درد معده، ناراحتی معده، استفراغ، یا احساس بی‌اشتهایی
  • گرسنگی زیاد
  • افزایش وزن
  • دهان خشک شده
  • خشکی بینی
  • بینی گرفته
  • احساس عصبانیت و هیجان
  • بی‌قراری
  • لرزش
  • مشکلات مرتبط با خواب

این‌ موارد، همه عوارض جانبی که ممکن است رخ دهند، نیستند. اگر در مورد عوارض جانبی سوالی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنید.

اگر مشکوک به مصرف بیش از حد سیپروهپتادین هستید:

اگر فکر می‌کنید سیپروهپتادین را بیش از حد مصرف کرده‌اید، با مرکز اورژانس تماس بگیرید یا فورا مراقبت‌های پزشکی را دریافت کنید. آماده باشید که به طور کامل توضیح دهید چه مقدار دوز دریافت کرده‌اید، چه مقدار و چه زمانی اتفاق افتاده است.

 

چگونه قرص سیپروهپتادین را ذخیره کنم یا دور بریزم؟

در دمای اتاق نگهداری شود.

در یک جای خشک نگهداری شود. در حمام یا جای مرطوب نگهداری نکنید.

تمام داروها را در مکان امنی نگهداری کنید. تمام داروها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

داروهای مصرف نشده یا تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید. داروها را در توالت یا فاضلاب نریزید مگر این‌که به شما گفته شود. اگر در مورد بهترین راه دور انداختن داروها سوالی دارید با پزشک داروخانه مشورت کنید. این احتمال وجود دارد که برنامه‌های پس گرفتن دارو در منطقه شما وجود داشته باشد.

 

 

چگونه قرص سیپروهپتادین را ذخیره کنم یا دور بریزم؟

اطلاعات مصرف کننده

اگر علائم یا مشکلات سلامتی شما بهتر نشد یا بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و داروهای دیگران را مصرف نکنید.

برخی از داروها ممکن است بروشور اطلاعاتی دیگری برای بیمار داشته باشند. با داروساز خود چک کنید. اگر در مورد این دارو (قرص سیپروهپتادین) سؤالی دارید، لطفاً با پزشک، پرستار، داروساز یا سایر ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید.

 

منابع:

https://www.webmd.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us