تست پاپ اسمیر چیست؟

| 28 اکتبر 2020

پاپ اسمیر “Pap smear” که تست پاپ نیز نامیده می‌شود، آزمایشی است که پزشک جهت بررسی سرطان دهانه رحم در خانم‌ها از آن استفاده می‌کند. همچنین این تست تغییراتی در سلول‌های دهانه رحم شما را نشان می‌دهد که بعدا ممکن است به سرطان تبدیل شوند.

 

چرا پاپ اسمیر مهم است؟

پاپ اسمیرها قادر به تشخیص تغییرات اولیه سلولی خفیف هستند. معمولاً چندین سال طول می‌کشد تا ناهنجاری‌ها به سرطان تبدیل شوند. هدف ما از انجام این تست، بررسی این تغییرات، نظارت و در صورت نیاز درمان برای جلوگیری از پیشرفت به سرطان دهانه رحم است.

اهمیت تست پاپ اسمیر

 

چه کسی در معرض خطر سرطان دهانه رحم است؟

HPV مسبب اصلی بیشتر موارد سرطان دهانه رحم می‌شود. این ویروس شایعی است که در طول مقاربت جنسی منتقل می‌شود. بیشتر موارد HPV به خودی خود برطرف می‌شوند، با این حال برخی از انواع HPV خطر بیشتری دارند و می‌توانند به سرطان دهانه رحم توسعه یابند. استعمال دخانیات و ابتلا به سایر STIها مانند تبخال و HIV نیز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهد.

چه زمانی باید شروع به انجام این تست کنم؟

زنان 21 تا 29 ساله باید هر سه سال یکبار پاپ تست را انجام دهند. آزمایش HPV برای این افراد توصیه نمی‌شود. مدت زمان استاندارد و توصیه شده برای خانم‌ها از سن 30 تا 65 سالگی، داشتن یک تست پاپ و تست HPV (تست همزمان) هر 5 سال یک بار است. همچنین انجام یک تست پاپ هر سه سال یک بار قابل قبول است.

چرا تست پاپ اسمیر انجام می‌شود؟

قبل از تبدیل شدن به سرطان، پاپ اسمیر جهت بررسی تغییرات در سلول‌های دهانه رحم انجام می‌شود. اگر مبتلا به سرطان هستید، یافتن زود هنگام آن بهترین فرصت برای مبارزه را به شما می‌دهد. اگر مبتلا به سرطان نیستید، یافتن به موقع تغییرات سلولی می‌تواند به شما در جلوگیری از ابتلا به سرطان کمک کند.

زنان 21 تا 65 ساله باید به طور منظم پاپ اسمیر انجام دهند. تعداد دفعات انجام تست پاپ اسمیر، بستگی به سلامت کلی شما و این که آیا در گذشته پاپ اسمیر غیر طبیعی داشته‌اید یا نه دارد.

بررسی سلامت دهانه رحم

 

تعداد دفعات انجام تست پاپ اسمیر

شما باید آزمایش را هر 3 سال یک بار و در بازه سنی 21 تا 65 سالگی انجام دهید. شما می‌توانید آزمایش پاپ خود را با آزمایش پاپیلوم ویروس “papillomavirus” انسانی (HPV) که از 30 سالگی شروع می‌شود، ترکیب کنید. اگر این کار را انجام دهید، شما می‌توانید هر 5 سال یک بار آزمایش را انجام دهید. HPV شایع‌ترین عفونت مقاربتی (STI) است و به سرطان دهانه رحم مرتبط است.

اگر نگرانی‌های خاصی در مورد سلامتی خود دارید، آن را با پزشک مطرح نمایید. در این شرایط پزشک ممکن است تعداد دفعات بیشتری از تست پاپ اسمیر را توصیه نماید. برخی از این موارد عبارتند از:

  • سرطان دهانه رحم یا یک آزمایش پاپ که سلول‌های سرطانی را نشان می‌دهد.
  • عفونت HIV
  • سیستم ایمنی ضعیف شده در اثر پیوند عضو، شیمی درمانی یا استفاده مزمن از کورتیکواستروئید “corticosteroid”
  • قبل از تولد در معرض دی اتیل استیل بسترول (“diethylstilbestrol “DES) قرار داشتید.

در صورت سؤال یا نگرانی با پزشک خود مشورت کنید. او با بررسی شرایط و آزمایشات شما اطلاعات را در اختیار شما قرار  می‌دهد.

دفعات انجام تست پاپ اسمیر

 

چه زمانی به این تست احتیاج دارید؟

همان طور که بالاتر اشاره کردیم، آزمایش پاپ تست سلول‌های دهانه رحم است. دهانه رحم دهانه بین واژن و رحم است. آزمایش پاپ به دنبال سلول‌هایی است که طبیعی نیستند و می‌توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند.

بیشتر خانم‌ها از 21 تا 69 سالگی به آزمایشات منظم پاپ نیاز دارند. اما معمولاً دختران نوجوان و زنان مسن به این تست احتیاج ندارند.

در چه شرایطی از این تست استفاده کنیم؟

دلایل عدم نیاز برخی افراد به تست پاپ:

  • معمولاً تست‌های پاپ به زنان کم خطر کمک نمی‌کند.
  • بسیاری از خانم‌ها در معرض ریسک پایین ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.
  • سرطان دهانه رحم در زنان جوان‌تر از 21 سال نادر است، حتی اگر از نظر جنسی فعال باشند. معمولاً سلول‌های غیرطبیعی در خانم‌های جوان بدون درمان به حالت عادی برمی‌گردند.
  • سرطان دهانه رحم در خانم‌های بالای 69 سال که در گذشته آزمایش پاپ داشته‌اند و نتایج عادی بوده، نادر است.
  • تست پاپ برای خانم‌هایی که گردن رحم خود را طی هیسترکتومی “hysterectomy” برداشته‌اند، مفید نیست. مگر این که هیسترکتومی به دلیل وجود سرطان یا سلول‌های پیش از سرطان در دهانه رحم انجام شده باشد.

تست‌های پاپ می‌توانند خطرات جزیی‌ای داشته باشند.

آزمایش پاپ ممکن است ناراحت کننده باشد و باعث خون‌ریزی اندک شود.

این تست ممکن است چیزی را نشان دهد که طبیعی به نظر نمی‌رسد اما به خودی خود از بین می‌رود. نتایج غیر طبیعی باعث اضطراب می‌شوند. آن‌ها می‌توانند منجر به تکرار تست‌های پاپ و پیگیری‌های درمانی شوند اما ممکن است شما به آ‌ن‌ها نیازی نداشته باشید.

بنابراین چه زمانی به تست پاپ نیاز دارم؟

این موضوع به سن شما، سابقه پزشکی و احتمالات ابتلا بستگی دارد.

  • سنین 21 تا 29 سال: اکثر تحقیقات جهانی و پزشکی توصیه می‌کنند اگر حداقل 21 سال سن دارید و از نظر جنسی فعال هستید، باید هر سه سال یک بار تست پاپ انجام دهید.
  • سنین 30 تا 69 سال: دستورالعمل‌های کارگروه کانادا در مورد مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه می‌گویند که شما باید هر سه سال یک بار پاپ تست را انجام دهید.
  • سن 70 سال یا بالاتر: در صورتی که سه تست قبلی شما طبیعی بوده باشد، دیگر نیازی به آزمایش پاپ ندارید.
  • عوامل خطرزا شامل سلول‌های پیش سرطانی در دهانه رحم شما، سابقه سرطان دهانه رحم یا سیستم ایمنی ضعیف است. اگر هر یک از این موارد در مورد شما صدق می‌کنند، از ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود بپرسید که چند بار به آزمایش پاپ نیاز دارید.

مشاوره با متخصص زنان

چگونه می‌توانید از خود در برابر سرطان دهانه رحم محافظت کنید؟

بهترین راه جهت محافظت از خود در برابر سرطان دهانه رحم محافظت از خود در برابر ویروس پاپیلوما (HPV) است. HPV یک عفونت مقاربتی است که می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم شود.

واکسن HPV را دریافت کنید. دختران باید واکسن را در سن 11 یا 12 سالگی دریافت کنند. دختران و خانم‌های 13 تا 26 ساله در صورتی که هنوز آن را دریافت نکرده‌اند، می‌بایست واکسن را بزنند.

زنانی که واکسن را دریافت می‌کنند همچنان نیاز به آزمایش منظم پاپ دارند زیرا واکسن در برابر همه انواع HPV که باعث سرطان می‌شود، ایمن نیست.

پسران و مردان نیز می‌توانند واکسن را دریافت کنند. این واکسن می‌تواند به محافظت از آن‌ها در برابر ابتلا به HPV و انتقال HPV به شرکای جنسی خود کمک کند.

پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم

 

خطر ابتلای خود به سرطان را کاهش دهید

  • از کاندوم استفاده کنید. کاندوم به کاهش خطر ابتلا به HPV کمک می‌کند. مردانی که از کاندوم استفاده می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا و انتقال ویروس به شریک زندگی خود قرار دارند. با این حال کاندوم از همه انواع عفونت‌ها جلوگیری نمی‌کند.
  • از ژل‌های spermicidal استفاده کنید. آن‌ها به محافظت شما در برابر HPV کمک می‌کنند.
  • اگر احساس می‌کنید در معرض عفونت مقاربتی هستید، برای انجام آزمایش و معاینه باید به ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مراجعه کنید.
  • سیگار نکشید. خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم با مدت زمانی که یک زن سیگار می‌کشد و تعداد سیگارهای او در روز افزایش می‌یابد.

 

تهیه پاپ اسمیر

در دوره قاعدگی یا پریود خود نباید تست پاپ اسمیر داشته باشید. خون‌ریزی سنگین می‌تواند روی دقت آزمایش تأثیر بگذارد. اگر آزمایش شما برای آن زمان از ماه برنامه ریزی شده است، از پزشک خود بخواهید در صورت امکان، آزمایش را جابه‌جا کند.

برای انجام صحیح و دقیق‌ آزمایش پاپ اسمیر، پزشکان توصیه می‌کنند از 48 ساعت قبل از شروع آزمایش خود، مراحل زیر را انجام دهید:

  • رابطه جنسی نداشته باشید یا از روان کننده استفاده نکنید.
  • از اسپری یا پودرهای شیمیایی در نزدیکی مهبل استفاده نکنید.
  • چیزی را به داخل واژن وارد نکنید از جمله تامپون‌ها، داروها، کرم‌ها و شیاف‌ها.
  • به مدت 48 ساعت قبل از تست از فوم یا ژل ضدبارداری، مرطوب کننده‌ها یا روان کننده‌ها استفاده نکنید.
  • داخل واژن را با آب، سرکه یا مایعات دیگر نشویید.
  • قرار ملاقات خود را حداقل پنج روز پس از قطع قاعدگی تنظیم نمایید.

 

روش انجام تست پاپ اسمیر

آزمایش در مطب یا کلینیک پزشک شما انجام می‌شود. این تست در حدود 10 تا 20 دقیقه طول می‌کشد.

روی یک صندلی مخصوص قرار خواهید گرفت و پاهای شما بر روی رکاب (مخصوص صندلی) آن قرار می‌گیرد. پاهای خود را کاملا باز کرده و پزشک شما یک ابزار فلزی یا پلاستیکی (speculum) را در مهبل شما وارد می‌کند. او وسیله یا ابزار را باز خواهد کرد تا دیواره‌های واژن را کاملا عریض و باز نماید. این وضعیت به او اجازه می‌دهد تا دهانه رحم شما را ببیند. پزشک شما از یک سواب “swab” (گوش پاک کن بلند پزشکی) استفاده می‌کند تا از سلول‌های دهانه رحم شما نمونه برداری کند (نمونه‌ها شامل ترشحات هستند). او نمونه‌ها را در یک شیشه کوچک و مخصوص نگهداری مایعات قرار داده و برای آزمایش به آزمایشگاه می‌فرستد.

آزمایش پاپ ضرری ندارد اما ممکن است در حین انجام تست، کمی فشار یا کمی درد احساس کنید.

نحوه انجام تست پاپ اسمیر

 

نتایج تست پاپ اسمیر

پزشک شما طی چند روز پس از انجام آزمایش، نتایج را دریافت می‌کند. نتایج به صورت منفی (عادی) یا مثبت (غیر طبیعی) برگردانده می‌شوند.

نتیجه عادی “Normal”

آزمایش منفی، نتیجه عادی و رضایت بخشی است. این بدان معنی است که پزشک شما هیچ سلول سرطانی یا مشکوک به سرطان در دهانه رحم شما پیدا نکرده است. در این شرایط شما نیازی به انجام تست مجدد پاپ ندارید تا نهایتا برای تست بعدی خود برنامه ریزی نمایید.

بررسی نتایج تست پاپ

نتیجه غیر طبیعی “Abnormal”

اگر نتایج تست پاپ اسمیر شما مثبت برگردد، به این معنی نیست که شما مبتلا به سرطان هستید.

دلایل مختلفی وجود دارد که تست شما یک پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد.

  • التهاب خفیف یا تغییرات جزئی سلول (دیسپلازی “dysplasia”)
  • HPV یا عفونت‌های دیگر
  • سرطان یا پیش سرطان (سلول‌های مشکوک به سرطان)
  • خطای آزمایش یا آزمایشگاهی

همچنین اگر شما رابطه جنسی داشتید یا کمی قبل از داشتن پاپ اسمیر از دیافراگم استفاده کرده‌اید، ممکن است التهاب واژن رخ دهد.

پزشک ممکن است در صورت بروز التهاب یا تغییرات جزئی سلول، از رویکرد “انتظار و مشاهده مجدد” استفاده کند. آن‌ها ممکن است پیشنهاد کنند که شما در طی چند ماه آینده یک تست پاپ دیگر داشته باشید. اگر سلول‌های غیر طبیعی تا آن زمان از بین نرفته باشند، پزشک ممکن است آزمایش‌های بیشتری را انجام دهد. این آزمایشات ممکن است شامل روشی به نام کولپوسکوپی “colposcopy” باشد.

پزشک شما در طول آزمایش کولپوسکوپی، دقیقاً مانند انجام آزمایش پاپ اسمیر، اسپکولوم “speculum” را در واژن شما وارد می‌کند. این بار او با یک کولپوسکوپ “colposcope” به دهانه رحم نگاه می‌کند. کولپوسکوپ ابزاری است که لنز و یک چراغ روشن دارد و به پزشک شما اجازه بررسی کامل‌تر و بهتر دهانه رحم شما را می‌دهد. پزشک دهانه رحم شما را با سرکه یا یک محلول مایع دیگر پاک سازی و بررسی می‌نماید. همه نواحی و مناطق شک برانگیز را بررسی می‌کند. پزشک شما قادر به رویت آن‌ها از طریق لنزهای موجود در کولپوسکوپ خواهد بود.

اگر او مناطقی را پیدا کند که طبیعی به نظر نرسند، نمونه برداری یا بیوپسی “biopsy” می‌کند. او نمونه را برای آزمایش بیشتر به آزمایشگاه می‌فرستد. پزشک ممکن است دهانه رحم شما را جهت محدود کردن خون‌ریزی با یک محلول شیمیایی، تمیز و بررسی کند.

معاینه رحم و واژن

 

خطرات انجام تست پاپ اسمیر

پاپ اسمیر یک روش بی خطر محسوب می‌شود. اما ممکن است در این آزمایش برخی از سلول‌های غیر طبیعی یا سرطان دهانه رحم (منفی کاذب) از بین بروند. در مورد فواید و خطرات غربال‌گری سرطان دهانه رحم با پزشک خود صحبت کنید.

خطرات تست پاپ

 

به منظور انجام تست پاپ اسمیر به کدام پزشک مراجعه کنم؟

اگر هیچگونه نگرانی در مورد سلامت رحم خود ندارید، فقط به پزشک عمومی خود جهت چک آپ مراجعه نمایید. او با بررسی شرایط و علائم شما، مراجعه به پزشک زنان و زایمان را توصیه می‌نماید. پزشک یا متخصص زنان و زایمان “gynecologic” با توجه به شرایط شما تست پاپ اسمیر را انجام می‌دهد و نتایج آن را بررسی می‌کند. همچنین با توجه به سن شما و زمان بندی در نظر گرفته شده جهت انجام تست، پاپ اسمیر انجام می‌گردد. به یاد داشته باشید تشخیص صحیح و زود هنگام بیماری‌های زنان، درمان آن را تسهیل می‌کند و از گسترش و پیشرفت بیماری جلوگیری می‌نماید. حتما جهت انجام تست به مراکز تایید شده بهداشتی و استریل مراجعه نمایید تا از عفونت‌های احتمالی جلوگیری شود.

 

منبع: www.webmd.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us