علت پوست پوست شدن دست چیست؟

| 12 دسامبر 2020

گاهی اوقات پوست پوست شدن دست امری کاملاً طبیعی است و ممکن است ناشی از شستن زیاد دست‌ها باشد. اما این عارضه گاهی اوقات می‌تواند نشانه بیماری جدی‌تری نیز باشد. اگر متوجه شدید که علائم‌تان رو به وخامت است یا داروهای خانگی این علائم را بهبود نمی‌بخشند، وقت آن است که با پزشک تماس بگیرید تا در مورد دلایل و گزینه‌های درمانی صحبت کنید. با این حال پوست پوست شدن دست یک مشکل شایع است و عمدتاً توسط مواد تحریک کننده محیط زیستی ایجاد می‌شود.

 

علت پوست پوست شدن کف دست

پوست پوست شدن دست به ویژه در اطراف کف دست، معمولا همراه با خارش و احساس سوزش در دستان است، که به طور معمول احساس نمی‌شود. این مشکل اکنون کمی گسترش یافته است و می‌تواند افراد هر گروه سنی را تحت تأثیر قرار دهد. این عارضه می‌تواند زندگی ما را ناراحت کننده و غیرقابل کنترل کند.

در زمستان این عارضه بیشتر دیده می‌شود و در صورت ایجاد تغییر آب و هوا با بسیاری از آن‌ها روبرو خواهید شد. سایر علل احتمالی این عارضه شامل، آلرژی و شرایطی مانند پسوریازیس و اگزما است. گذراندن زمان طولانی در آب نیز همچنین می‌تواند منجر به پوست پوست شدن دست شود. خشکی پوست یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل است. قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید نیز می‌تواند نتیجه مشابهی داشته باشد. اگر پوست خشکی دارید، پوست‌تان نسبت به این عارضه مستعدتر خواهد بود. همچنین ممکن است دچار ترک خوردگی، خارش و قرمزی پوست شوید. به راحتی می‌توانید با درمان‌های خانگی این مشکل را برطرف کنید.

این عارضه عمدتاً به دلایل بروز پوست پوست شدن دست بستگی دارد. اگر اگزما رخ دهد، مردم علت ژنتیک را دلیل این بیماری می‌دانند و اگزما اکثرا ارثی است. برخی از شرایط آلرژیک همچنین می‌تواند دلیلی باشد که به ژنتیک مربوط نیست. همچنین سرمازدگی شدید می‌تواند دلیل دیگر این عارضه باشد، افرادی که خود را برای مدت طولانی در معرض آفتاب و برخی از مواد تحریک کننده شیمیایی قرار می‌دهند نیز مستعد ابتلا به درماتیت تماسی و سوختگی خورشید هستند.

پوست پوست شدن دست به دلایل مختلفی از جمله اگزما یا شستن مکرر دست‌ها اتفاق میفتد.

دلایل محیطی پوست پوست شدن دست

پرسیده می‌شود که عامل محیطی چیست؟ این می‌تواند به شرایط آب و هوایی مربوط باشد. ما نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم، اما می‌توانیم نحوه پاسخ دهی به آن را تعیین کنیم. وقتی صحبت از پوست می‌شود، عوامل محیطی که می‌توانند تأثیرگذار باشند شامل موارد زیر هستند:

خشکی پوست

خشکی پوست می‌تواند پوست پوست شدن را از جمله روی دست و نوک انگشتان ایجاد کند. احتمالاً خشکی پوست در طول زمستان رخ می‌دهد. این عامل همچنین می‌تواند در اثر مواد شیمیایی موجود در برخی از صابون‌ها، لوسیون‌ها یا سایر محصولات بهداشتی بدن ایجاد شود. علائم پوست پوست شدن ناشی از خشکی دست شامل موارد زیر هستند:

  • پوست قرمز یا خاکستری به نظر می‌رسد.
  • پوست احساس کشیدگی یا سفتی می‌کند.
  • خارش پوست
  • پوست ترک می‌خورد.

برای درمان خشکی پوست، از شستن دست‌ها با آب گرم خودداری کنید و از صابون ملایم و به دنبال آن مرطوب کننده مناسب دست استفاده کنید.

شستشوی مکرر دست‌ها

یکی دیگر از عوامل پوست پوست شدن دست می‌تواند شستن مکرر دست‌ها باشد. با اینکه شستن دست‌ها روشی مناسب برای از بین بردن آلودگی‌ها و میکروب‌ها می‌باشد، اما این خود می‌تواند به تشدید شدن این عارضه کمک کند. در مواقعی که شستن دست‌ها برای بهداشت و سلامتی لازم است سعی کنید مراقبت‌های لازم را برای پوست خود انجام دهید. از صابون‌های ملایم و بدون مواد شیمیایی و آب خنک یا ولرم (نه داغ) استفاده کنید. حتماً از پارچه یا حوله نرم برای خشک کردن و مرطوب کردن بعد از شستشو استفاده کنید.

یکی از دلایل پوسته شدن دستها شستن مکرر آنهاست.

هوای گرم و سرد

هر دو هوای گرم و سرد می‌توانند تأثیر منفی بر روی پوست بگذارند. پوست پوست شدن دست می‌تواند در اثر سرما و آب و هوای خشک ایجاد شود. برای محدود کردن این مشکل، سعی کنید:

  • از لباس‌های گشاد و راحت برای تنفس پوست استفاده کنید.
  • از مرطوب کننده برای مقابله با هوای خشک استفاده کنید.
  • از آب ولرم و خنک به جای آب داغ برای حمام کردن استفاده کنید.

بعد از حمام یا حمام از مرطوب کننده‌های ملایم یا کرم‌های مانع استفاده کنید

اجازه ندهید که آفتاب تابستان فریبتان دهد. تعریق بیش از حد یا مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب‌ها و اسپری‌های بدن، می‌توانند باعث تحریک و پوست پوست شدن دست‌ها شوند.

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی می‌تواند موجب داغ شدن و گرم شدن پوست دست و در نتیجه پوست پوست شدن و حتی صدمه به آن شود. روند بهبودی بر اثر آفتاب سوختگی ممکن است چندین روز طول بکشد. استفاده از یک کمپرس سرد یا لوسیون بر روی آفتاب سوختگی می‌تواند ناراحتی را برطرف کند، یا می‌توانید از داروهای ضد درد (OTC) استفاده کنید.

آفتاب سوختگی باید ظرف مدت یک هفته بهبود یابد. اگر مدت زمان بیشتری طول بکشد، ممکن است زمان آن باشد که به پزشک مراجعه کنید. برای جلوگیری از ابتلا به این عارضه، قرار گرفتن در معرض آفتاب را محدود کرده و عادت به زدن کرم ضد آفتاب و تمدید مجدد آن هرچند وقت لازم را داشته باشید.

آفتاب سوختگی باعث پوست پوست شدن کف دست ها میشود.

استفاده از محصولات با مواد شیمیایی مضر

برخی محصولات زیبایی حاوی مواد شیمیایی و مواد تشکیل دهنده ای هستند که می‌توانند پوست دست را تحریک کرده و باعث ایجاد لک در انگشتان شوند. این شامل:

  • عطرها و اسانس‌ها
  • مواد نگهدارنده (مانند فرمالدئید)
  • کوکامیدوپروپیل بتائین
  • پمادهای ضد باکتریایی
  • ایزوتیازولولونون

سعی کنید از محصولات ساخته شده برای پوست‌های حساس استفاده کنید، زیرا این محصولات معمولاً ملایم تر بوده و حاوی مواد تحریک کننده نمی‌باشند.

اگر مطمئن نیستید که صابون یا محصولاتی که استفاده می‌کنید، برای پوست دستتان مناسب هستند یا خیر، با پزشک خود صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند پچ تست (Patch Test) را انجام دهند تا مشخص شود که یک یا چند مورد از این مواد شیمیایی ممکن است باعث تحریک پوست دست شوند و همیشه حتماً هنگام دست زدن به محصولات تمیز کننده و شوینده در خانه، از دستکش استفاده کنید.

حساسیت به مواد شوینده می‌تواند یکی از علل پوست دادن کف دست‌ها باشد.

دلایل پزشکی پوست پوست شدن دست

پوست پوست شدن دست، همچنین می‌تواند یک وضعیت پزشکی اساسی را نشان دهد، مانند موارد زیر:

آلرژی

آلرژی فقط فصلی نمی‌باشد. تماس با چیزی که به آن حساسیت دارید ممکن است باعث بروز واکنشی در بدن شود و این می‌تواند گاهی بسیار شدید باشد.

حساسیت به لاتکس، می‌تواند باعث خارش، پوست پوست شدن دست یا حتی باعث متورم شدن آن شود. در موارد شدیدتر، قرار گرفتن در معرض لاتکس می‌تواند شوک آنافیلاکسیک ایجاد کند. اگر آنافیلاکسی را تجربه کردید، سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

برخی از فلزات در جواهرات نیز همچنین می‌توانند یک واکنش پوستی را ایجاد کنند. ممکن است پوست قرمز، دچار خارش، تاول و پوست پوست شود. اگر علائم بدتر شوند یا بیش از دو روز ادامه یابند، وقت آن است که با پزشک خود صحبت کنید.

تماس با درماتیت

هنگامی‌ که با یک آلرژن تماس پیدا می‌کنید، ممکن است یک بثورات معروف به درماتیت تماسی ایجاد شود. علائم ممکن است بلافاصله ظاهر شوند، یا ممکن است چند روز بعد ظاهر شوند. علائم دیگر همراه با بثورات قرمز، خارش دار، شامل موارد زیر است:

  • تاول
  • پوسته پوسته شدن پوست دست
  • حساسیت
  • سوزش
  • تورم

اگر متوجه شدید که بثورات به خوابتان آسیب می‌رسانند، یا اگر به خصوص بزرگ باشند، یا در صورت قرار گرفته باشند یا در قسمت‌های دیگر بدن، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

حساسیت به لاتکس یکی از دلایل شایع پوسته دادن کف دست‌ها است.

اگزمای دست

اگزما دست می‌تواند نتیجه درماتیت آتوپیک ناشی از تماس با مواد خاص باشد، که با ایجاد سوزش عمومی و ناراحتی همراه است. اگزما دست نیز می‌تواند پوست را به وضعیت زیر درآورد:

  • قرمز
  • خارش دار
  • ترک خورده
  • پوست پوست
  • حساس

اگر بدانید که چه چیزی اگزما را تشدید می‌کند، این می‌تواند کمک شایانی به شما کند. جلوگیری از ایجاد محرک‌ها باید خارش و پوست پوست شدن دست را از بین ببرد. در مواردی دیگر می‌توانید با پزشک یا متخصص آلرژی خود ملاقات کنید تا علت را ریشه یابی کنید. پوست خود را با احتیاط درمان کنید، از صابون‌های ملایم استفاده کنید، از آب داغ دوری کنید و پوست دست خود را اغلب مرطوب نگه دارید.

اگزمای دیشیدروتیک

اگزمای دیشیدروتیک علاوه بر این که پوست را دچار سوزش می‌کند، این حالت باعث می‌شود تاول‌های پر از مایع در طرفین انگشتان و کف دستان ایجاد شوند. همچنین ممکن است تاول‌ها روی کف پا نیز ایجاد شوند و چندین هفته طول می‌کشد تا بهبود یابند.

علت این اگزما ناشناخته است. اما برخی از علت‌های زیر می‌توانند این بیماری را به همراه داشته باشند:

  • آلرژی دارید
  • زیاد عرق می‌کنید
  • سیگاری هستند
  • در معرض محرک‌ها قرار دارید

اگزما دیشیدروتیک یک بیماری طولانی مدت است و با گذشت زمان ممکن است علائم دوباره بروز پیدا کنند. اگر علائمی را تجربه کردید با ارائه دهنده خدمات بهداشتی صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند علت این بیماری را تشخیص داده و گزینه‌های درمانی زیر را تجویز کنند، مانند موارد زیر:

  • استروئیدهای خوراکی
  • پمادهای ضد التهابی
  • مرطوب کننده

اگزما و پوست پوست شدن بدن راه درمان دارد و بهتر است در صورت پوسته دادن کف دست، پوست را مرطوب نگه دارید.

پسوریازیس

پوست پوست شدن دست همچنین می‌تواند نشانه پسوریازیس باشد، یک بیماری مزمن پوستی که با پلاک‌های نقره‌ای یا ضایعات پوستی ظاهر می‌شود. اگر گمان می‌کنید پسوریازیس یکی از دلایل احتمالی است، برای مراقبت‌های شخصی باید به پزشک مراجعه کنید. پسوریازیس اغلب با مصرف موارد زیر قابل کنترل هستند:

  • سالیسیلیک اسید
  • صابون کل تار
  • کلسیپوتریین (دوونکس)
  • کورتیکواستروئیدها

کراتولیز لایه برداری

کراتولیز لایه برداری شرایطی است که می‌تواند باعث تاول شود. این تاول‌ها در نهایت پوست پوست می‌شوند و باعث می‌شوند پوست قرمز، خشک و ترک خورده شود. اگر دچار کراتولیز لایه برداری هستید، از استفاده صابون‌های شیمیایی و سایر پاک کننده‌ها خودداری کنید، زیرا ممکن است علائم را بدتر کنند. مرطوب کننده می‌تواند به این شرایط کمک کند، اما بهتر است برای گفتگو در مورد گزینه‌های خود با پزشک صحبت کنید.

سندرم پوست اندازی آکرال

سندرم پوست اندازی اکرال، یک بیماری نادر است که معمولاً از بدو تولد یا در سنین کودکی شروع می‌شود. این اختلال باعث پوست پوست شدن پوست، بیشتر در دست و پا می‌شود. با اینکه پوست پوست شدن پوست بدون درد است، اما لایه در معرض پوست می‌تواند قرمز و خارش دار شود.

متأسفانه، هیچ درمانی برای سندرم پوست اندازی آکرال وجود ندارد، اما می‌توان از داروهای مسکن یا پماد‌ها برای جلوگیری از آسیب دیدگی پوست و کاهش پوسته پوسته شدن استفاده کرد. بعضی مواقع پوست پوست شدن پوست دست، نشانه ای برای بیان کمبود یا مصرف بیش از حد ویتامین مصرفی در رژیم غذایی است.

استفاده از مرطوب کننده ها و روغن‌های طبیعی مناسب پوست می‌تواند به درمان مشکلات پوستی از جمله پوسته دادن کمک کند.

مقادیر کم ویتامین B-3 یا نیاسین، می‌تواند منجر به بیماری به نام پلاگر شود. این بیماری می‌تواند باعث درماتیت، اسهال یا حتی زوال عقل شود. مصرف مکمل‌های نیاسین می‌توانند سطح ویتامین B-3 را تقویت کنند. همیشه بحث در مورد دوز مناسب و نوع مکمل با پزشک مهم است. از طرف دیگر، مقادیر بالای ویتامین A نیز می‌تواند باعث تحریک شود. علاوه بر ترک‌های ناخن یا پوسته پوسته شدن پوست، مصرف بیش از حد ویتامین A می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • بیماری کاوازاکی

بیماری کاوازاکی نادر است و به طور کلی کودکان زیر 5 سال را مبتلا می‌کند، که طی سه مرحله در طول چند هفته رخ می‌دهد. تب بالا به مدت 5 روز یا بیشتر به طور کلی مرحله اول را نشان می‌دهد. مرحله دوم اغلب شامل پوسته پوسته شدن پوست، از جمله نوک انگشتان است. در مرحله آخر، کف دست و کف پا احتمالاً قرمزی و تورم و پوسته پوسته شدن را تجربه خواهند کرد. اگر کودک این علائم را از خود نشان دهد، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

 

درمان خانگی برای رفع پوست پوست شدن

درمان‌های خانگی به شرح زیر هستند:

1- دست‌های خود را زیاد بر روی حوله مالش ندهید تا خشک شوند.

معمولاً مردم به نحوه خشک کردن دستان خود توجه نمی‌کنند و بیشتر اوقات آن‌ها را دچار خشکی می‌کنند . با این حال، مهم است که در حین خشک کردن دستان خود ملایم باشید تا مانع از پوسته پوسته شدن پوست دست خود شوید. توصیه می‌شود که آن‌ها را کاملاً خشک نکنید. می‌توانید با استفاده از یک حوله نرم، دستان خود را به آرامی خشک کنید.

2- برای مرطوب کردن دستان خود از شیر استفاده کنید.

یكی از مهمترین مواردی كه باید به خاطر بسپارید مرطوب كردن مكرر دست‌ها است و بهترین راه برای مرطوب كردن آن‌ها استفاده از شیر است. شیر سرشار از ریز مغذی‌ها است و پوست دست را نرم می‌کند و از آن‌ها در برابر پوسته پوسته شدن محافظت می‌کند. یک کاسه شیر گرم را درون ظرفی بریزید، به آن عسل اضافه کنید و دستان خود را به آن آغشته کنید. این کار را مکرر انجام دهید و به زودی متوجه این تغییر خواهید شد. همچنین می‌توانید قبل از خواب یک لیوان شیر گرم با آجیل بنوشید. این باعث می‌شود که بدنتان گرم و پوستتان مرطوب شود.

3- آب زیادی بنوشید.

آب بیشتری بنوشید. این یک پیشنهادی عالی در مواجهه با مشکلات پوستی است که مکررا تکرار می‌شود. چندین مزیت بهداشتی برای آب وجود دارد. نوشیدن آب به فرد کمک می‌کند تا پوستی شفاف تر داشته باشد، زیرا باعث بهبود گردش خون و بیرون آمدن سموم می‌شود. همچنین پوست را هیدراته نگه می‌دارد و این به مقابله با پوست پوست شدن پوست دست نیز کمک می‌کند.

4- از یک برش خیار استفاده کنید.

خیار سرشار از ویتامین C، ویتامین B، ویتامین K، مس و پتاسیم است، خیار دارای خواص درمانی زیادی است. به کاهش علائم بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند و بدن را به خوبی هیدراته می‌کند. خیار به دلیل خاصیت درمانی و ضد التهابی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برای خلاص شدن از شر پوست پوست شدن دست، می‌توانید از خیار استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که خیار را برش بزنید و آن را روی پوست آسیب دیده مالش دهید. این روش قرمزی و سوزش را کاهش می‌دهد و پوست آسیب دیده ترمیم می‌شود.

برای درمان پوسته پوسته شدن کف دست در صورتی که درمان‌های خانگی تاثیرگذار نبود به پزشک متخصص مراجعه کنید.

5- از آب ولرم استفاده کنید.

اگر دست‌تان پوست پوست می‌شود، حتماً از آب ولرم برای شستن دستان خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید دستان خود را در یک کاسه آب ولرم خیس کنید. با این کار پوست را آرام و مرطوب نگه می‌دارید. در صورت عدم بهبود وضعیت پوست یا بدتر شدن وضعیت، فوراً با پزشک خود مشورت کنید. گاهی اوقات این مشکل ممکن است ناشی از یک علت اساسی باشد و در اینصورت به کمک پزشکی نیاز خواهید داشت.

کلام آخر

پوست پوست شدن دست، اغلب ناشی از عوامل محیطی است و می‌توان با مصرف داروهای ساده OTC یا داروهای تسکین دهنده درد، داروهای خانگی و یا عدم مصرف محصولات شیمیایی (صابون‌های معطر و لوسیون‌ها ) آن را درمان کرد.

زمان نیز یک درمان عالی است و شاید لازم باشد که فقط منتظر بمانید. اگر پوست پوست شدن دست، در طی یک هفته بهبود نیابد یا بدتر شود، وقت آن است که با پزشک ملاقات کنید. همچنین مراجعه به پزشک در صورت شدید بودن علائم، امری بسیار حیاتی است، زیرا این ممکن است نشانه بیماری جدی‌تری باشد.

 

منابع:

www.india.com

greatist.com





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us

دیدگاه های "علت پوست پوست شدن دست چیست؟" (16)

    دورود کف دستام پوسته میشه تقریبا یه ماهی میشع بعد زیر همون پوسته دونه های قهو ای ظاهر میشه کم کم اون دونه ها تیره میشن و پوست دستم بیشتر از قبل خشک میشه ناگفته نماند حس دستمم کم شده ممنون میشم کمکم کنیید .ممنون

    توسط sami در 10 فوریه 2022

    با سلام و وقت بخیر. با توجه به علایمی که میفرمایید بهتر است توسط پزشک متخصص پوست ویزیت شوید تا درمانهای لازم برای شما تجویز شود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 20 فوریه 2022

    سلام ببخشید من بین سه تا انگشت دست راستم فقط (یعنی کلا دو قسمت وسط!)پوست پوست میشه!و بعد از مثلا والیبال یه درزه کوچیکی باز میشه ازش خون میاد!این دیگه چه جورشه؟😂

    توسط حامد در 4 نوامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. احتمالا مشکل شما حساسیت پوستی است ولی لازم است توسط یک پزشک ویزیت تلفنی یا حضوری شوید تا شرح حال کامل گرفته شود و توصیه های لازم گفته شود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 16 نوامبر 2021

    من يه هفته هست دستم پوست پوست شده‌ خود به خود يه دفعه علت چیه؟کمکم کنید ممنون

    توسط احسان در 3 نوامبر 2021

    با سلام. پوست پوست شدن دست بسته به سن و بیماری های زمینه ای علل مختلفی از جمله بیماریهای عفونی یا حساسیت های پوستی میتواند داشته باشد. حتما توسط یک پزشک ویزیت حضوری یا تلفنی شوید تا شرح حال کامل گرفته شود و در صورت لزوم معاینه شوید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 16 نوامبر 2021

    سلام بعد از کرونا دو سال است هر سال پوست دست و پا بخصوص اول سر انگشت دستها و پاها پوست اندازی می کند اول فکر می کردم از شستن زیاد دست با مواد الکلی است ولی وقتی پا هم شروع شد احساس می کنم دلایل دیگری باید داشته باشد لطفا راهنمایی بفرمایید

    توسط hosseinir115@gmai.com در 30 سپتامبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. پوسته شدن انگشتان علل مختلفی دارد که برای تشخیص نیاز به شرح حال کامل بیماری ها و داروهای مصرفی میباشد. میتوانید با پزشکان پوست یا داخلی سامانه رسا به صورت تلفنی مشورت کنید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 2 اکتبر 2021

    سلام وقتتون بخیر کف دست و انگشتای مادرم بعد اینکه در بیمارستان بستری شده پوسته پوسته داده مادرم ۵۰ سالشه آیا ممکنه ب بیمارستان یا سرم حساسیت داده باشه؟؟؟

    توسط حیدری در 29 سپتامبر 2021

    با سلام و آرزوی تندرستی. بروز این حالت میتواند علل مختلفی داشته که برای تشخیص نیاز به شرح حال بیماری و دارویی کامل میباشد.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 2 اکتبر 2021

    سلام وقت بخیر ، من 30 سالم هست . از قدیم یادم هست همیشه سرم پوسته پوسته میشد ولی الان چند وقتی هست دو تا از انگشت های دستم شروع شده به پوست انداختن ، آیا این همان مسئله که برای سرم پیش آمده است و یا مورد دیگه ای هست ؟

    توسط صفا در 21 آگوست 2021

    با سلام و وقت بخیر. برای پاسخ به سوال شما نیاز به شرح حال دقیق و حتی مشاهده نوع ضایعه است. میتوانند هر دو از یک نوع بوده یا به هم بی ربط باشند. در صورت تمایل میتوانید با پزشکان متخصص پوست سامانه رسا در ارتباط باشید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 24 آگوست 2021

    سلام من پسرم هیفده سالمه و دو هفته ای میشه که مدام دستم پوست پس میده و سر انگشتام ترک داره اما ناخونام هیچ مشکلی ندارن اثر انگشت دستمم از بین رفته و از وقتی که دستم اینجوری شده و خشکه حس می کنم مو هام یکمی خشک شده و جنسش مثل قبل خوب نیست و خیلی کم ریزش داره آیا کمبود ویتامینی دارم؟

    توسط امیر در 1 جولای 2021

    با سلام و روز بخیر. حتما نیاز هست که پیگیری کنید و با یک پزشک مشورت کنید. بسیاری از بیماریهای پوستی و بعضی از بیماری های عفونی چنین تظاهراتی دارند. شاید نیاز به انجام آزمایش نیز باشد. در این خصوص بهتر است از پزشکان سامانه رسا به صورت تلفنی مشورت بگیرید تا شرح حال کامل از شما گرفته شود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 19 جولای 2021

    سلام پسره من کف دستش تمام پوست پوست شده هرچی پوماد می گیرم خوب نمی یشه

    توسط مجتبی در 6 می 2021

    با سلام. پوسته شدن کف دست علت های مختلفی دارد از جمله علل ویروسی در کودکان که باید حتما با پزشک پوست یا اطفال در مورد این مشکل مشورت کنید. شاید مشکل شما با ویزیت تلفنی از طریق سامانه رسا با پزشک مورد نظر نیز حل شود.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 30 می 2021