بیماری پلاکت خون بالا چیست؟ علائم و درمان پلاکت بالا

| 3 سپتامبر 2020

پلاکت‌ها به خون کمک می‌کنند تا زخم‌ها را بهبود بخشند و از خونریزی بیش از حد جلوگیری کنند. سطح پلاکت خون بالا یا پایین می‌تواند نشانه بیماری شدید باشد. میانگین آزمایش شمارش پلاکت به طور معمول بخشی از یک آزمایش شمارش پلاکت کامل خون (CBC) است. این آزمایش، اطلاعات مهمی ‌در مورد تعداد سلول‌های مختلف خون در بدن را فاش می‌کند. برای مثال، ممکن است فرد دچار بیماری پلاکت خون بالا (Thrombocytosis) باشد. اینکه این عارضه چیست و چگونه می‌توان با شناخت علل و علائم آن، درمان‌های مناسب را کشف کرد، اینها موضوعاتی هستند که در این مقاله به تفصیل بحث خواهند شد؛ با رسا همراه باشید.

 

پلاکت خون بالا چیست؟

پلاکت‌ها که به آن ترومبوسیت نیز می‌گویند، بخش‌های از سلول‌های بزرگتری به نام مگاکاریوسیت‌ها هستند که در مغز استخوان ساخته می‌شوند. افزایش پلاکت خون زمانی اتفاق می‌افتد که علتی باعث شود مغز استخوان پلاکت‌های بیش از حد ایجاد کند. هنگامی ‌که دلیل آن ناشناخته باشد، به آن «ترومبوسیتوز اولیه یا اساسی» گفته می‌شود. هنگامی که پلاکت‌های اضافی ناشی از عفونت یا بیماری باشند، به آن «ترومبوسیتوز ثانویه» گفته می‌شود.

بیماری پلاکت خون بالا چیست

علت بالا بودن پلاکت خون چیست؟

در افرادی که پس از جراحی از فقدان خون رنج می‌برند، پلاکت خون در این افراد می‌تواند به طور موقت بالاتر از حد معمول باشد. لخته شدن خون در افراد با پلاکت بیش از حد آسان‌تر است. لخته شدن یکی از علائم خونریزی است. بدن در پی آسیب دیدگی پلاکت بیشتری تولید می‌کند. اما به دلیل اینکه پلاکت‌ها باعث لخته شدن خون می‌شوند، می‌توانند جان بیمار را به خطر بیندازند. لخته خون ممکن است متلاشی شده یا به جاهای دیگری از بدن منتقل شود.

خطر لخته شدن خون در افرادی که در اثر بیماری دائم در رختخواب هستند یا قادر به حرکت دادن اندام‌های خود نیستند، بیشتر است. اگر فردی اخیراً در اثر آسیب دیدگی، تعداد پلاکت‌های خونش بالا رفته باشد و می‌بایست در رختخواب بماند، ممکن است برای کاهش خطر لخته شدن خون نیاز به نظارت پزشکی داشته باشد.

برخی از شرایط موقتی می‌توانند باعث افزایش بیش از حد معمول پلاکت‌های خون شوند. برخی دلایل متداول افزایش پلاکت خون شامل موارد زیر هستند:

  • در حال بهبودی از آسیب دیدگی اخیر
  • بهبودی از کمبود خون بعد از عمل
  • بهبود از نوشیدن بیش از حد یا کمبود ویتامین B12
  • فعالیت بدنی شدید یا ورزش بیش ازحد مانند اجرای یک ماراتن
  • استفاده از قرص‌های ضد بارداری
  • شرایط جدی تر و مزمن

شرایط افزایش پلاکت خون

شرایط پزشکی زیر نیز ممکن است باعث افزایش پلاکت خون شوند:

  • سرطان: سرطان‌های ریه، معده، سینه و تخمدان و همچنین لنفوم می‌توانند باعث افزایش تعداد پلاکت‌ها شوند. آزمایش خون، اسکن تصویربرداری یا بیوپسی می‌توانند آزمایشاتی برای تعیین سرطان باشند.
  • کم خونی: افراد مبتلا به کمبود آهن یا کم خونی همولیتیک ممکن است پلاکت‌های بالایی داشته باشند. آزمایش خون می‌تواند اکثر اشکال کم خونی را تشخیص دهد.
  • اختلالات التهابی: بیماری‌هایی که باعث ایجاد پاسخ ایمنی التهابی، مانند آرتریت روماتوئید یا بیماری التهابی روده (IBD) می‌شوند، می‌توانند تعداد پلاکت‌های خون را افزایش دهند. فرد در بیشتر موارد علائم متعددی خواهد داشت.
  • عفونت‌ها: بعضی از عفونت‌ها مانند سِل می‌توانند پلاکت‌های بالایی ایجاد کنند.
  • اسپلنکتومی: برداشتن طحال می‌تواند باعث افزایش موقتی پلاکت‌های خون شود.

 

چرا پلاکت خون بالا می‌رود؟

ترومبوسیتمی اولیه زمانی اتفاق می‌افتد که بدن پلاکت زیادی را تولید می‌کند، که می‌تواند منجر به لخته شدن غیر طبیعی شود. با این حال، علت دقیق این امر ناشناخته است. براساس بنیاد تحقیقات MPN ، تقریبا نیمی از افراد مبتلا به ترومبوسیتمی اولیه دارای جهش ژنی در ژن JAK2 هستند. این ژن وظیفه ساخت پروتئینی را دارد که باعث رشد و تقسیم سلول‌ها می‌شود.

هنگامی که تعداد پلاکت‌ها به دلیل بیماری‌های خاصی زیاد می‌شود، به آن ترومبوسیتوز ثانویه یا واکنشی گفته می‌شود. ترومبوسیتمی اولیه نسبت به ترومبوسیتوز ثانویه کمتر شایع است. شکل دیگری از ترومبوسیتمی، ترومبوسیتمی ارثی است که بسیار نادر می‌باشد.

ترومبوسیتمی اولیه در زنان و افراد بالای 50 سال شایع است. با این حال، این بیماری همچنین می‌تواند در افراد جوان نیز دیده شود.

دلیل پلاکت خون بالا

نشانه‌ها و علائم پلاکت خون بالا چیست؟

بیشتر بیماران هیچ علامتی از افزایش تعداد پلاکت ندارند. هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند، می‌توانند شامل کبودی پوست یا خونریزی در نواحی مختلفی مانند بینی، دهان و لثه یا معده و روده باشد. لخته شدن غیر طبیعی خون نیز می‌تواند رخ دهد و منجر به سکته مغزی، حمله قلبی شوند. برخی از بیماران مبتلا به ترومبوسیتمی، اریتروملالژیا ایجاد می‌کنند و باعث ایجاد درد، تورم و قرمزی دست و پا و همچنین بی حسی می‌شوند.

علائم لخته خون بسته به محل قرارگیری آن می‌تواند متفاوت باشد. این علائم معمولاً شامل موارد زیر هستند:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • ضعف
  • غش
  • بی حسی یا سوزن شدن در پاها یا دستان
  • قرمزی، لرزش و سوزش دردناک در پاها یا دستان
  • تغییر در بینایی
  • درد قفسه سینه
  • طحال کمی بزرگ شده

در مواردی نادر، بیماری پلاکت خون بالا می‌تواند باعث خونریزی شود که ممکن است به شکل زیر رخ دهد:

  • خونریزی از لثه یا دهان
  • خون ریزی بینی
  • ادرار خونی
  • مدفوع خونی

علایم پلاکت خون بالا

آیا بالا بودن پلاکت خون خطرناک است؟

بیمارانی که ترومبوسیتمی اولیه دارند در معرض خطر ابتلا به ترومبوز قرار دارند، اگر سن آنها بالای 60 سال باشد و سابقه قبلی ترومبوز داشته باشند و در معرض خطر بالای خونریزی قرار دارند، تعداد پلاکت‌های آنها بالاتر از حد معین است. بیماران مبتلا به ترومبوسیتمی اولیه کم خطر، معمولاً با آسپرین با دوز پایین درمان می‌شوند، در حالی که درمان ترومبوسیتمی ‌اولیه پرخطر، مبتنی بر استفاده از روش سیتوساختار است و با «هیدروکسی اوره» به عنوان دارویی انتخابی و اینترفرون آلفا  که برای بیماران جوان یا زنان باردار قابل استفاده می‌باشد.

افراد بالای 60 سال در مقایسه با بیماران جوان‌تر در معرض خطر بیشتری قرار دارند و بنابراین سزاوار درمان تهاجمی‌تری هستند. در بیماران جوان‌تر، تصمیم گیری مبنی بر عدم درمان یا عدم وجود عوامل خطر دیگر باید در نظر گرفته شود. ترومبوز قبلی و کلسترول افزایش یافته خطرات قابل توجهی هستند. تاریخچه ترومبوز، نیاز به توجه برای پیشگیری دارد.

همچنین به بیمارانی که وزن زیادی دارند، توصیه می‌شود وزن خود را کاهش دهند. عوامل خطر قلبی – عروقی مانند استعمال دخانیات و فشار خون بالا نیز باید اصلاح شوند. در بیماران کم خطر، نظارتی ساده ممکن است کافی باشد. آنها تمایل زیادی ندارند که تحت تأثیر عوارض جراحی قرار گیرند.

در مواردی که علائم انسداد ریز عروقی مانند اریترومالژژی وجود دارد، آسپیرین با دوز پایین ممکن است بسیار مؤثر باشد. هزینه و خطر چنین درمانی ممکن است برای همه بیماران کم خطر و متوسط ​​مناسب باشد.

در بیماران پرخطر، از جمله کسانی که پلاکت‌های بسیار بالایی دارند، پلاکت‌ها باید کاهش یابد. یک درمان احتمالی شامل «هیدروکسی اوره» است. شود.

اگر بیماران به عمل جراحی انتخابی نیاز داشته باشند و در معرض خطر کمی نباشند، باید از روش درمانی سلولی استفاده شود تا خطر ترومبوز و خونریزی را کاهش دهد. اسپلنکتومی خطرات ترومبوز و خونریزی را افزایش می‌دهد.

موارد خطرناک در پلاکت خون بالا

تشخیص پلاکت خون بالا چگونه اتفاق می‌افتد؟

یافتن شرایط زمینه‌ای مانند کم خونی، فقر آهن، سرطان یا عفونت می‌تواند در تشخیص و مدیریت ترومبوسیتوز کمک کند. اگر علت ثانویه مشخص نشود، فرض می‌شود که بیمار مبتلا به بیماری خونی ET  می‌باشد.

آزمایش خون برای ژن خاصی به نام JAK2 می‌تواند ترومبوسیتوز را تشخیص دهد. با این وجود، تنها در حدود 50 درصد موارد مثبت است. جهش‌های ژنی دیگری نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرند، اما تنها درصد کمی از بیماران نتیجه را دارند. ممکن است مغز استخوان بیمار برداشته شود و معاینه گردد تا به تشخیص کمک کند.

 

درمان پلاکت خون بالا

تیم مراقبت‌های بهداشتی فقط یک برنامه درمانی را ایجاد می‌کنند. درمان ترومبوسیتوز اولیه به خطر ابتلا به عوارضی مانند خونریزی و لخته شدن خون در فرد بستگی دارد.

کم خطر بودن، بدان معنی است که فرد در معرض خطر ابتلا به عوارض کمی قرار دارد. اگر علائمی از ترومبوسیتوز اولیه به غیر از تعداد پلاکت معمولی نداشته باشید، در معرض خطر کمی محسوب می‌شوید. شما جوان‌تر از 40 سال سن دارید و ویژگی‌های پر خطر ندارید. بیشتر افرادی که در معرض خطر کمتری قرار دارند، به ویژه افرادی که هیچ فاکتور دیگری از خطر قلبی عروقی ندارند، مگر در مواردی که عوارض ایجاد شود، نیازی به درمان ندارند.

خطر متوسط ​​به این معنا است که در مقایسه با افرادی که دارای ویژگی‌های کم خطرتری هستند، کمی بیشتر در معرض عوارض قرار دارید. اگر بین 40 تا 60 سال سن دارید و برخی از علائم را دارا می‌باشید، خطری متوسط ​​محسوب می‌شوید، اما ویژگی‌های پرخطری ندارید. افرادی که در معرض خطر متوسط ​​هستند ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند مگر اینکه عوارضی برای آنها ایجاد شوند.

درمان پلاکت خون بالا

خطر بالا بدان معنی است که به احتمال زیاد عوارضی را خواهید داشت. افراد مبتلا به بیماری پرخطر نیاز به درمان دارند. اگر بیشتر از 60 سال سن داشته باشید و هر یک از ویژگی‌های پرخطر زیرا را دارید، پر خطر محسوب می‌شوید:

  • در گذشته لخته‌های خون یا خونریزی داشته‌اید.
  • فشار خون بالا یا دیابت دارید.
  • سیگار می‌کشید یا چاق هستید.
  • تعداد پلاکت بسیار بالایی دارید.

بیمارانی که علائمی ندارند ممکن است وضعیت ثابتی داشته باشند و فقط نیاز به معاینه معمولی پزشک دارند. اشکال ثانویه ترومبوسیتوز به ندرت نیاز به درمان دارند.

برای بیمارانی که علائم دارند، چند گزینه درمانی وجود دارند. یکی این است که بیماری ایجاد کننده ترومبوسیتوز را درمان کنید. در بعضی موارد، بیمار می‌تواند از آسپرین کمک بگیرد تا از لخته شدن خون جلوگیری کند. دوز کم استفاده شده برای این منظور معمولاً باعث ناراحتی معده یا خونریزی نمی‌شود.

در ترومبوسیتمی اولیه، از داروهایی مانند هیدروکسی اوره یا آناگ (Relid) برای سرکوب تولید پلاکت توسط مغز استخوان استفاده می‌شوند. این داروها معمولاً باید به طور نامحدود مصرف شوند. درمان با داروی اینترفرون بعضی اوقات ضروری است اما با تعداد زیادی عوارض جانبی همراه است.

اکنون روش‌های جدیدتری برای سرکوب تولید بیش از حد پلاکت‌ها تولید می‌شوند. در موارد ترومبوسیتوز خطرناک برای زندگی، روشی به نام پلاکتفرز انجام می‌شود که بلافاصله تعداد پلاکت‌ها را به سطح ایمن‌تری کاهش می‌دهد. در این روش از ابزار ویژه‌ای برای خارج کردن خون بیمار، جدا کردن و خارج کردن پلاکت‌ها و سپس برگشت سایر سلول‌های خونی به بیمار استفاده می‌شود.

دارو درمانی برای بیماری پلاکت خون بالا

اگر علائمی ندارید، احتمالاً بلافاصله نیازی به درمان نخواهید داشت. داروهای مورد استفاده در درمان ترومبوسیتوز اولیه عبارتند از:

  • هیدروکسی اوره (متداول‌ترین دارو)
  • آناگرلید (Anagrelid)
  • اینترفرون آلفا
  • روکسولیتینیب (Ruxolitinib)

آسپرین نیز با دوز کم معمولاً تجویز می‌شود، مگر اینکه موارد منع مصرف داشته باشید (یک علامت یا بیماری که باعث می‌شود درمان توصیه نشود). همچنین ممکن است به «زنان باردار» آسپرین داده شود تا خطر عوارض ناشی از ترومبوسیتوز اولیه را در آنها کاهش دهد.

داروهای مورد نیاز برای درمان پلاکت خون بالا

پیشگیری از بیماری پلاکت خون بالا

هیچ روش شناخته شده‌ای برای جلوگیری از ترومبوسیتمی اولیه وجود ندارد. با این حال، اگر اخیراً را‌ه‌های تشخیص ترومبوسیتمی اولیه را شناسایی کرده‌اید، مواردی وجود دارند که می‌توانید برای کاهش خطر عوارض جدی انجام دهید.

اولین قدم، مدیریت هرگونه عوامل خطر برای لخته شدن خون است. کنترل فشار خون، کلسترول و شرایطی مانند دیابت می‌تواند به کاهش خطر لخته شدن خون کمک کند. همچنین می‌توانید این کار را با انجام یک ورزش منظم و رژیم غذایی انجام دهید که عمدتاً از میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی تشکیل شده است. ترک سیگار نیز مهم است. سیگار کشیدن خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد.

برای کاهش بیشتر خطر ابتلا به عوارض جدی، همچنین باید به موارد زیر توجه کنید:

  • تمام داروها را طبق تجویز مصرف کنید.
  • از داروهای OTC یا سرماخوردگی که خطر خونریزی را افزایش می‌دهند، خودداری کنید.
  • از انجان ورزش‌ها یا فعالیت‌هایی که خطر خونریزی را افزایش می‌دهد، خودداری کنید.
  • فوراً خونریزی غیر طبیعی یا علائم لخته شدن خون را به پزشک خود گزارش دهید.
  • قبل از هرگونه عمل دندانپزشکی یا جراحی، حتماً به پزشک در مورد هرگونه دارویی که ممکن است مصرف کنید برای کاهش پلاکت خود بگویید.
  • افراد سیگاری و افرادی که سابقه لخته شدن خون را دارند ممکن است برای کاهش تعداد پلاکت‌های خون، به دارو احتیاج داشته باشند و ممکن است دیگران نیازی به درمان نداشته باشند.

از بیماری پلاکت خون بالا جلوگیری کنید

چشم انداز بیماران مبتلا پلاکت خون بالا

چشم انداز درمانی بیماران به عوامل مختلفی بستگی دارند. بیشتر افراد برای مدت طولانی هیچ عارضه‌ای را تجربه نمی‌کنند. با این حال، عوارض جدی می‌تواند رخ دهند که ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • خونریزی شدید
  • سکته
  • حمله قلبی
  • عوارض حاملگی مانند پره اکلامپسی، زایمان زودرس و سقط جنین

به هر روی، مهم است وضعیت پلاکت خون بالا مورد درمان قرار گیرد تا از عوارض جانبی و حتی مرگ در بیماران جلوگیری شود.





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact us

دیدگاه های "بیماری پلاکت خون بالا چیست؟ علائم و درمان پلاکت بالا" (39)

    سلام خانمی هستم مجرد ۲۳ ساله پلاکت خونم ۶۲۱ هست ایا مشکل جدی هست یا خیر

    توسط سمیرا در 9 فوریه 2022

    با سلام و وقت بخیر. بهتر است توسط پزشک به صورت تلفنی یا حضوری ویزیت شوید تا شرح حال کامل از شما گرفته شود. شاید نیاز به تکرار آزمایش باشد.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 20 فوریه 2022

    سلام در آزمایش خون PDW عدد 69.1 بود و crp مثبت بود میشه بگین مشکل من چیه؟ شکم درد دارم و استخوان ران و ساعد هم خیلی درد می‌کند.

    توسط م.ش. در 30 اکتبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. بهتر است توسط یک پزشک به صورت تلفنی یا حضوری ویزیت شوید تا بعد از گرفتن شرح حال کامل و بررسی آزمایشات توصیه های لازم را به شما بکند.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 23 نوامبر 2021

    سلام عرض شد من لوپوس دارم در بدنم کبودی های رخ میده بدون دلیل چن ماه پیش ازمایش ک دادم 208بود پلاکتم ایا این مقدار نرماله؟؟

    توسط Jeyran در 26 اکتبر 2021

    با سلام و وقت بخیر. بله میزان پلاکت شما اگر 208000 هست در رنج طبیعی میباشد.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 27 اکتبر 2021

    با سلام و خسته نباشید خانمی 46 ساله هستم،دو ماه پیش بخاطر ورم پای راستم به پزشک مراجعه کردم و درخواست چکاپ دادم،بعداز دریافت جواب متوجه شدم که پلاکت خونم671 هستش،و من رو به دکتر خون و انکولوژی ارجاع دادن،که پس از بررسی دکتر خونشناسی برام سه بسته قرص اهن تجویز کردند و ازمایش مجدد برای یکماه بعد نوشتند،ازمایش جدید که انجام شد پلاکتم 551 شده بود،که پزشکم دوباره قرص اهن از نوع خارجی برام تجویز کردند که اگر بعداز مصرفشون اگه پایین نیومده باشه من رو بفرستن واسه ازمایش ژنتیک و در نهایت مغز استخوان،ایا امیدی به کمتر شدن پلاکتها هست بعداز مصرف این قرصها یا نه خطرناک هستش،با سپاس از شما خانم دکتر تجریشی عزیز که وقت میزارد.

    توسط لیلا در 21 اکتبر 2021

    با سلام و روز بخیر. تحت نظر پزشک خودتان باشید و به ایشان اعتماد کنید انشالله که نتیجه میگیرید. ولی اگر نیاز به مشاوره بیشتر دارید با پزشکان سامانه رسا میتوانید به صورت تلفنی ویزیت داشته باشید. برای پاسخ دقیق به سوالاتان نیاز به شرح حال کامل و بررسی دقیق جواب آزمایشاتتان میباشد.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 27 اکتبر 2021

    سلام دکتر وقتتون بخیر ببخشید من دو بار رفتم آزمایش و در هر دوبار پلاکت خونم خیلی بالا هس ۵۰۰۰۰۰ و در بدنم التهاب هم دیده میشه و سنم ۲۱ سال هس ببخشید می خواستم بپرسم بالا بودن پلاکت خطرناک هست آیا و من چجوری میتونم کم کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    توسط فائزه در 5 سپتامبر 2021

    با سلام و آرزوی تندرستی. برای تشخیص بیماری شما و ارایه راه حل درمانی نیاز به شرح حال دقیق و شاید اقدامات تشخیصی بیشتر باشد. در این خصوص میتوانید با پزشکان سامانه رسا در ارتباط باشید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 12 سپتامبر 2021

    سلام من ۳۶ سالمه گاهی اوقات خصوصا در روزهای شرجی پلاک خون بالا میره واحساس خستگی دارم ،ایا این بیماری خطرناک است؟

    توسط سالمی در 29 آگوست 2021

    با سلام و وقت بخیر. خطرناک بودن میزان بالای پلاکت بسته به میزان آن و علت زمینه ای دارد. لازم است با جواب آزمایش خود به پزشک مراجعه یا به صورت تلفنی مشورت بگیرید. در روزهای گرم و شرجی حتما مایعات زیادی مصرف کنید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 31 آگوست 2021

    سلام من ۱۶ سالمه پلاکتم ۴۶۹ بود ۵ ماه پیش . میخواستم بدونم خیلی خطر ناکه الان؟ قرصی چیزی هم ندادن دکتر بهم ازمایش دوباره بدم ایا؟

    توسط ستیا در 17 آگوست 2021

    با سلام و روز بخیر. این میزان پلاکت به تنهایی خطرناک نمیباشد. دوباره آزمایش بدهید و در صورتی که باز همبالا بود با یک پزشک مشورت کنید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 12 سپتامبر 2021

    سلام من ۱۶ سالمه پلاکتم ۴۶۹ بود ۵ ماه پیش . میخواستم بدونم خیلی خطر ناکه الان؟ قرصی چیزی هم ندادن دکتر بهم

    توسط ستیا در 17 آگوست 2021

    با سلام و آرزوی تندستی. این میزان افزایش پلاکت خیلی بالاتر از میزان طبیعی نیست و به تنهایی خطرناک نمیباشد. لزوم مصرف دارو بنا به تشخیص پزشک و بر اساس علت و بیماری زمینه ای ایجاد کننده افزایش پلاکت میباشد. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر میتوانید با پزشکان سامانه رسا در ارتباط باشید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 18 آگوست 2021

    سلام پدرم ۸۰ ساله هست و چندساله که تحت نظر دکتر برای درمان پلاکت بالا داروی هیدروکسی اوره مصرف میکنند برای قلبش آ اس آ و کارودیلول مصرف میکنند فکر میکنم چندسال پیش بخاطر کشیدن دندانها و خونریزی زیاد به این بیماری مبتلا شد تا مدتی با مصرف دارو وضعیتش بد نبود ولی الان دوساله که ناخوشه البته امسال درحدود سه چهار ماهی حالش خوب بود ناخوشیش به این صورته که بیشتر مواقع تب داره، و گاهی اوقات برعکس سردشه، بی‌قراری می‌کنه و مدام آه و ناله می‌کنه بعضی وقتها هم میگه تب دارم ولی ما که دست رو پیشونیش میذاریم تبش رو حس نمی‌کنیم البته نه همیشه! تو آزمایش آخری که گرفتیم هفته پیش، پلاکتش بد نبود تقریبا ۴۷۷هزار ولی گزینه های دیگه‌ش همشون یا بالا بود یا پایین ما شهرستان زندگی میکنیم و اگه میشه علاوه بر نظر خودتون دسترسی به یک دکتر ازجمله خودتون در صفحات اینترنت رو راهنمایی کنید تا حداقل آزمایشهایی که میگیریم رو برامون تشریح کنند با عرض تشکر

    توسط خدیجه در 12 آگوست 2021

    با سلام و آرزوی تندرستی. برای مشاوره با پزشکان عمومی و یا متخصص میتوانید در هر ساعت از روز با پزشکان سامانه رسا در ارتباط باشید. مشخصات هر پزشک و شیوه تماس در صفحه مربوط به آن متخصص نوشته شده است.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 16 آگوست 2021

    سلام من ۲۷سالمه ودرهفته ۳۹ بارداریم به خاطر اینکه بعداز غذا مخصوصا صبحانه تپش قلب میگیرم واحساس کرختی در زانوها ودر دستام داشتم والبته سبکی سر به دکتر مراجعه کردم برام آزمایش قند خون وکم خونی وتیرویید درخواست دادن توجوابش گفتن قند خونم پایینه ۷۶ بود.واینکه گفتن پلاکت خونم بالا هست ۱۴۱آیا واقعا بالاهست واین حالات من به خاطر قند خون پایین هست یا پلاکت بالا وآیا درمانی دارد ممنون میشم جواب بدید

    توسط محمدی در 1 آگوست 2021

    با سلام و روز بخیر. این میزان پلاکتی که نوشتید(141000) حتی از رنج طبیعی نیز مقداری پایین تر میباشد ولی جای نگرانی ندارد. علایم شما بیشتر به افت قند خون میخورد سعی کنید به فواصل منظم حتی نیمه شب خوراکی بخورید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 آگوست 2021

    سلام ایا مصرف کپسول هیدروکسی اوره در دراز مدت باعث سرطان خون میشود ممنون

    توسط مهدی ایرانمنش در 27 جولای 2021

    با سلام و روز بخیر. شروع و ادامه مصرف هر نوع دارویی باید تحت نظر پزشک باشد و در صورت لزوم ادامه یابد.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 9 آگوست 2021

    سلام وقت بخیر خواهر من بارداره وبیست روز مونده به فارغ شدنش الان پلاکت خونش رفته بالا تهت مراقبتهای بیمارستانه میخواستم ببینم که این ممکن خطری برای هردو داشته باشه

    توسط اوا افتخاری در 16 جولای 2021

    با سلام و آرزوی تندرستی برای مادر و جنین. هرگونه تغییری در بارداری میتوانید خطرناک باشد و نیاز به پیگیری دارد. مهم این است که الان تحت نظر هستند و چیزی به تاریخ زایمان نمانده و انشالله با مراقبتها نوزاد به سلامت به دنیا می آید و مادر نیز سلامتی کامل را به دست می آورد.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 19 جولای 2021

    سلام . وقتتون بخیر من ازمایش دادم تعداد پلاکت های خونم 1370000 تعیین شد می خوام بدونم آیا شکستگی پا هم می تونه روی پلاکت خون تاثیر بگذاره ؟ پزشک خودم فوق تخصص خون و آنکولوژی هستن گفتن چیزی نیست و دارم دارو مصرف می کنم به تجویزشون اما آزمایش ها رو به خون شناس دیگه نشون دادن اعلام سرطان خون کرده من ۲۰ روز دارو مصرف کردم و مجدد ازمایش دادم در ازمایش دوم تعداد پلاکت 320000 شده بود الان خیلی گیجم و نگران آیا ممکنه خون شناس نظر درستی داده باشه؟

    توسط آوا در 8 جولای 2021

    با سلام و آرزوی تندرستی. به نظر نمیرسد مشکل شما ارتباطی با شکستگی پایتان داشته باشد. مهم این است که به درمان جواب داده و به میزان قابل توجهی پایین آمده. به پزشک خوذتان اعتماد کنید. در صورت موثر نبودن درمان پزشک معمولا نمونه برداری مغز استخوان را برای رد سرطان خون انجام میدهد.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 19 جولای 2021

    سلام من ۴۲سال دارم تعداد پلاکتم۶۲۴۰۰۰هست طحال بزرگ نشان داده.دکتر انکولوژی رفتم ازمایش ژنتیک انجام دادم ولی فعلا مغز استخوان گفتن انجام ندم میشه بگین مشکلم چیه؟

    توسط مجید در 2 جولای 2021

    با سلام و روز بخیر. تشخیص نوع بیماری شما بسته به شرح حال کامل و معاینه و نتیجه آزمایشات و بررسی های شما دارد. در بسیاری از موارد انجام نمونه مغز استخوان برای تشخیص نهایی لازم میباشد. بهتر است صبوری کنید تا نتیجه آزمایشتان مشخص شود و بعد میتوانید از پزشکان متخصص سامانه رسا برای مراحل درمانی خود مشاوره بگیرید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 19 جولای 2021

    سلام مادر من ازمایش دادند وپلاکتشون روی 708000بود دفعه بعد با وجود مصرف قرص اسپرین پلاکتشون 798000شد الان هم علائمی چون لرزش،کبودی سرگیجه ولرزش دارن لطفا منو راهنمایی کنین که چکار کنین

    توسط رامین در 12 می 2021

    با سلام وروز بخیر. داروی آسپیرین درمان کاهش تعداد پلاکت نمیباشد . تنها حون را به منظور جلوگیری از ایجاد لخته کمی رقیق میکنید که در مورد مادر شما حتما لازم است مصرف شود. برای کاهش تعداد پلاکت با توجه به علت زمینه ای ایجد کننده آن درمان متفاوت است و در این مورد میتوانید با پزشک فوق تخصص خون یا متخصص داخلی از طریق سامانه رسا نیز مشورت نمایید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 30 می 2021

    سلام درود دکتر مریم تجریشی گرامی🌹 حتما از این کارخانه پلاکت خودم به هم وطن های عزیزم تقدیم میکنم با کمال افتخار ولی از اینکه دکترهای نازنین زیاد از این همه پلاکت متعجب بودند.چرا الان من زنده ام ربروشون هستم😊برای خودم هم شوک آور بود داشتم وصیت نامه برای خودم تهیه میکردم😅 تشکر از راهنمایی تون دکتر🌼🌹🌹🌱

    توسط محمد در 22 آوریل 2021

    سلام درود دکتر من تصیح میکنم نوشته بودم پلاکت خونم بالاست کمتر نوشتم بودم 1685000عدد صحیع میاشد.خواستیدشمازه بدیدواتساپ عکس جواب ازمایش رو براتون بفرستم👍من2سال کامل سردرد سوزش کف پا داشتم10تا دکتر رفتم داروهای بی مورد تجویزکردند متاسفانه استفاده کردم.آزامایش مغز استخوانم دادم خوبه سرطان نیس خوشبختا نه ولی کارخونه پلاکت تولیدمیکنه👍

    توسط محمد در 16 آوریل 2021

    سلام و وقت بخیر. خدارو شکر که سلامت هستید. میتونید بعد از مشورت با پزشکتون با مراجعه به پایگاههای سازمان انتقال خون به بیمارانی که نیازمند پلاکت هستند پلاکت اهدا کنید. با این کار هم از میزان پلاکت خونتان کاسته میشود هم به افرادی که نیاز دارند کمک کرده اید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 18 آوریل 2021

    سلام درود من آقایی47ساله هستم4سال است پلاکت خون دارم بگم همه وحشت کرده چرا الان زنده هستم این پیغام رو میفرستم.دکترا هم تعجب میکنند آزمایش مجدد میگیرن ازمن فقط آسپرین میخورم پلاکت خون من 1میلیون و680 عدد😑

    توسط محمد در 16 آوریل 2021

    انشالله همیشه سلامت و پایدار باشید.

    توسط امیر مهدی اسلامی در 15 جولای 2021

    سلام آزمایشی که دادم پلاکت خون من ۴۷۰ میباشد سن من ۴۹ است آیا این خیلی خطر ناک هیت من چهار ماه هیت پریود نشده ام احتمالا دوره یائسگی رو دارم میگذرونم چون دکتر رفتم سونو گرافی کردن نرمال بود همه چیز لطفا راهنمایی کنید متشکرم

    توسط پروین خضری در 24 مارس 2021

    با سلام و آرزوی تندرستی. برای پاسخ به سوال شما نیاز به دانستن شرح حال کامل بیماری میباشد ولی به صورت کلی این میزان از پلاکت خیلی بالاتر از حد طبیعی نیست. در بعضی از موارد حتی با تکرار آزمایش تعداد پلاکت طبیعی نشان داده میشود. در مرحله اول آزمایش را تکرار کنید و در صورت تداوم مشکل میتوانید مشکل خودتان را با پزشکان سامانه رسا به صورت تلفنی مطرح کنید و راهنمایی بگیرید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 6 آوریل 2021

    سلام .بر اساس آزمایش خون مادرم پلاکت 475000 دیده شده و سایر فاکتورها مقدار طبیعی گزارش شده سن ایشان 60 سال است و علائم ضعف و سرگیجه و سردرد وتنگی نفس و حالت تهوع دارن . پزشک قرص آسپرین تجویز کردن استفاده از این قرص برای درمان کافی هست یا باید به متخصص خون مراجعه کنیم ؟

    توسط مریم موسیوند در 15 مارس 2021

    سلام و روز بخیر. پلاکت مادر شما خیلی بالاتر از حد طبیعی نمیباشد و جای نگرانی ندارد. مصرف قرص آسپیرین برای ایشان لازم است. بعد از 6 ماه آزمایش را تکرار کنید و در صورت تداوم مشکل یا بروز سایر مشکلات به پزشک متخصص مراجعه بفرمایید.

    توسط دکتر مریم تجریشی در 16 مارس 2021